بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

۶۹۷۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

در این مطلب، بازار کار پایتون و درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفته است. اما پیش از پرداختن به موضوع اصلی مطلب، یعنی بازار کار پایتون در ایران و جهان، «زبان برنامه نویسی پایتون» (Python Programming Language) معرفی شده است تا علاقه‌مندان به یادگیری برنامه‌نویسی، به خوبی با این زبان آشنا شوند و نه فقط با در نظر گرفتن بازار کار پایتون که با شناخت دقیق از دیگر ویژگی‌های آن، بتوانند انتخاب درست را از میان زبان‌های برنامه‌نویسی متعدد موجود در بازار انجام دهند و یک زبان برنامه‌نویسی پر قدرت و جذاب را به عنوان مهارتی خوب و درآمدزا یاد بگیرند.

فهرست مطالب این نوشته

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون توسط «خیدو فان روسوم» (Guido van Rossum) خلق شده است. خیدو این زبان برنامه‌نویسی را طی تعطیلات سال نو ساخت. در واقع، او به دنبال یک پروژه برنامه‌نویسی برای روزهای تعطیلات و خانه‌نشینی بود تا در اوقات تعطیلات، سرگرم باشد. بنابراین، به دفتر کار خود رفت و در تنهایی، پایتون را که امروزه بی‌اغراق یکی از قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی و جزو پنج زبان محبوب دنیا است، ایجاد کرد. خیدو، چهار هدف اساسی را برای ایجاد زبان پایتون برشمرده بود که در ادامه بیان شده‌اند.

  • زبانی ساده و قابل درک و در عین حال، به اندازه سایر رقبای خود قدرتمند
  • زبانی متن‌باز که همه بتوانند در توسعه آن مشارکت داشته باشند
  • کدهای آن به اندازه متن انگلیسی، خوانا باشند
  • مناسب بودن برای وظایف گوناگون و فراهم کردن امکان توسعه در زمان کم

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

در ادامه این مطلب و با پرداختن بیشتر به زبان برنامه نویسی پایتون، مشخص می‌شود که خیدو فان روسوم به کلیه اهدافی که برای پایتون در نظر داشته به خوبی و به قدرت رسیده است. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی رایگان، «متن‌باز» (Open Source)، «سطح بالا» (High Level Programming Language)، «همه‌منظوره» (General Purpose)، «چندسکویی» (Cross Platform)، «چند پارادایمی» (Multi-Paradigm) و «مفسری» (Interpreted Language) است. جای نگرانی برای مخاطبانی که با هیچ یک از مفاهیم بالا آشنایی ندارند، وجود ندارد. کلیه این موارد در ابعادی که در حوصله این مطلب بگنجد و از موضوع اصلی یعنی معرفی زبان برنامه‌نویسی پایتون، بازار کار پایتون در ایران و جهان و درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران و جهان فاصله گرفته نشود، توضیح داده خواهند شد.

متن باز بودن و نقش آن در وسعت بازار کار پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی متن باز است. در یک تعریف کلی، متن‌باز بودن پایتون یعنی می‌توان به کد منبع آن، مستندات طراحی و محتوای پایتون به عنوان یک محصول، دسترسی داشت. این در حالی است که در محصولات انحصاری و دارای «کپی‌رایت» (Copyright) این قابلیت‌ها و بسیاری از دیگر قابلیت‌ها وجود ندارد. در اینجا به مفهوم متن‌باز بودن و مباحث مربوط به آن‌ها پرداخته نخواهد شد؛ ولی مزایای متن‌باز بودن پایتون مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

متن‌باز بودن پایتون موجب شده است که طیف وسیعی از افراد در توسعه و به روز رسانی آن مشارکت داشته باشند؛ از همین رو، این زبان به سرعت به روز و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. از سوی دیگر، نواقص و «باگ‌های» (Bug) احتمالی موجود در زبان برنامه‌نویسی پایتون نیز به سرعت رفع می‌شوند. همچنین، جامعه کاربری بزرگ این زبان موجب شده است تا همه روزه کتابخانه‌های متعددی برای این زبان آماده شوند که کار را برای برنامه‌نویسان چه مبتدی و چه متخصص، بسیار ساده می‌کنند.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

شایان توجه است که وجود کتابخانه‌های متعدد و قدرتمند، از جمله نقاط قوت برجسته پایتون محسوب می‌شود. وجود جامعه کاربری بزرگ و فعال، همچنین موجب می‌شود که برنامه‌نویسان پایتون بتوانند پاسخ پرسش‌های خود را به سرعت و  با کمک دیگر از اعضای جامعه پیدا کنند. این‌ها تنها بخش بسیار کوچکی از مزایای بسیار زیادی هستند که متن‌باز بودن این زبان برای آن به دنبال دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که رایگان و متن باز بودن زبان برنامه‌نویسی پایتون موجب شده است تا کسب و کارهای زیادی از آن استفاده کنند و در نتیجه، بازار کار پایتون روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

سطح بالا بودن پایتون و اهمیت آن برای برنامه‌نویس‌های مبتدی

پایتون یک زبان سطح بالا است و این در ساده‌ترین تعریف یعنی، بسیار به زبان طبیعی انگلیسی نزدیک است. همچنین، پایتون دارای «نحو» (Syntax) بسیار ساده و ساختار شفافی نیز هست که آن را به گزینه بسیار مناسبی برای یادگیری افراد تازه‌وارد و حتی کسانی که سال‌ها سابقه برنامه‌نویسی دارند و در صدد یادگیری یک زبان جدید هستند، مبدل می‌سازد.

تا چند سال پیش، «جاوا» (Java) زبان اول برای آموزش برنامه‌نویسی در مراکز گوناگون علمی، آموزشی و پژوهشی دنیا بود. اما پایتون نه تنها جایگاه جاوا را تصاحب کرد، بلکه سال‌ها است که در این جایگاه باقی مانده است. بنابراین، به آن بخش از مخاطبان این مطلب که تازه در صدد یادگیری برنامه‌نویسی هستند، توصیه می‌شود که زبان پایتون را به عنوان زبان اول خود برگزینند تا بتوانند به سادگی و سرعت، نحو و حتی ساختار این زبان را بیاموزند.

همه منظوره بودن و گستردگی بازار کار پایتون

پایتون یک زبان همه منظوره است و این یعنی می‌توان از آن برای اهداف و وظایف گوناگون و تولید نرم‌افزارهای کامپیوتری در دامنه‌های مختلف استفاده کرد. از جمله این موارد می‌توان به ساخت و توسعه برنامه‌های کاربردی، برنامه‌نویسی محاسباتی، ساخت بازی‌های کامپیوتری، برنامه‌نویسی سخت‌افزار و «سیستم‌های توکار» (Embedded Systems) و دیگر موارد اشاره کرد. این در حالی است که زبان‌های خاص دامنه مانند زبان‌های پرسش و پاسخ پایگاه داده (شامل SQL) تنها در یک دامنه خاص کاربرد دارند.

به عنوان مثالی عامیانه‌تر، اگر فرض شود که زبان‌های خاص دامنه در واقع یک ابزار خاص مانند آچار و یا پیچ‌گوشتی هستند، باید گفت که پایتون یک جعبه ابزار کامل است که با آن می‌توان هر کار فنی را انجام داد. همین امر موجب شده است که برنامه‌نویس‌های پایتون، صرفا با دانستن یک زبان، بتوانند در زمینه‌های مختلفی فعالیت کنند و محدود به یک زمینه نشوند و این تنوع بازار کار پایتون یکی از نقاط قوت برجسته آن برای اغلب افراد محسوب می‌شود. از سوی دیگر، برنامه‌نویس پایتونی که در یک زمینه خاص فعالیت می‌کند نیز در صورتی که ضمن پروژه خود نیاز به ورود به دیگر حوزه‌ها داشته باشد، به سادگی می‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به صرف زمان زیاد و یا دریافت کمک از اشخاص ثالث نخواهد داشت.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از برنامه‌نویسان معمولا در یک حوزه کاری خاص متمرکز هستند و بنابراین، حتی در صورت دانستن پایتون نیز بیشتر با «چارچوب‌های نرم‌افزاری» (Framework) و کتابخانه‌های پایتون ان زمینه خاص آشنا هستند. بنابراین، یادگیری رنج وسیع‌تری از چارچوب‌های نرم‌افزاری و کتابخانه‌های پایتون برای زمینه‌های مختلف، نیازمند تخصیص وقت و کسب تجربه زیاد در گذر زمان و با انجام تمرین و پروژه‌های عملی متعدد و متنوع است.

در واقع، برای مثال برنامه‌نویس‌های وب پایتون، از چارچوب‌هایی مانند «جنگو» (Django)، «فلسک» (Flask) و «وب‌تو‌پای» (web2py) استفاده می‌کنند و به اصول «توسعه وب» (Web Development) تسلط دارند. حال آنکه برنامه‌نویس‌هایی که از پایتون در پروژه‌های «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence)، «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و «علم داده» (Data Science) استفاده می‌کنند، از کتابخانه‌هایی مانند «تنسورفلو» (Tensorflow)، «سایکیت‌لرن» (Scikit-Learn)، «نام‌پای» (Numpy)، «کرس» (Keras)، «پای‌تورچ» (Pytorch)، «پانداس» (Pandas)، «بوکه» (Bokeh) و «مت‌پلات‌لیب» (Matplotlib) بهره می‌برند و دانش خاص فعالیت در این حوزه را دارند. بنابراین، افراد برای فعالیت در دامنه‌های مختلف، علاوه بر تسلط بر زبان پایتون و دانش آن حوزه، باید با چارچوب‌های نرم‌افزاری، کتابخانه‌ها و سایر ابزارهای آن حوزه نیز آشنایی داشته باشند.

چندسکویی بودن و تنوع بازار کار پایتون

از زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌توان برای برنامه‌نویسی در پلتفرم‌های مختلف شامل دسکتاپ، وب و حتی موبایل استفاده کرد. این موضوع موجب تنوع بازار کار پایتون شده است و بنابراین، برنامه‌نویسان پایتون می‌توانند در شرکت‌هایی که در هر یک از این زمینه‌ها فعالیت دارند و یا حتی بخش‌های مختلف یک سازمان (در سازمان‌هایی که تنوع کاری دارند) مشغول به کار شوند.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

چند پارادایمی بودن و نقش آن در افزایش درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

«پارادایم‌های برنامه‌نویسی» (Programming Paradigms) در واقع راهی برای طبقه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی براساس ویژگی‌های آن‌ها محسوب می‌شود. زبان‌های برنامه‌نویسی ممکن است در پارادایم‌های مختلفی دسته‌بندی شوند. برخی از پارادایم‌ها مشخصا دلالت بر مدل اجرای زبان (مانند پذیرش اثر جانبی یا توالی عملیات تعریف شده در مدل اجرا) دارند. برخی دیگر از پارادایم‌ها مربوط به مدل سازمان‌دهی کد (مانند گروه‌بندی کد در واحدها) می‌شوند. این در حالی است که برخی از دیگر پارادایم‌ها نیز مربوط به نحو یا دستور زبان یک زبان برنامه‌نویسی می‌شوند.

پارادایم‌ها خود در حالت کلی در دو دسته پاردایم‌های «برنامه‌نویسی دستوری» (Imperative) و «برنامه‌نویسی اعلانی» (Declarative) قرار می‌گیرند و هر یک از این موارد خود انواع مختلفی دارند که در ادامه بیان شده است.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چند پارادایمی است و از چهار پارادایم اصلی و مهم «برنامه‌نویسی دستوری» (Imperative Programming)، «برنامه‌نویسی رویه‌ای» (Procedural Programming)، برنامه‌نویسی شی‌گرا (Object-oriented Programming) و «برنامه‌نویسی تابعی» (Functional Programming) پشتیبانی می‌کند. بنابراین، برنامه‌نویس پایتون می‌تواند به راحتی در پروژه‌هایی که از پاردایم‌های مختلف استفاده می‌کنند از مهارت و توانایی خود و توانایی‌های پایتون استفاده کند. همین سطح بالای توانایی، خود منجر به افزایش درآمد برنامه‌نویس پایتون در ایران و جهان می‌شود.

مفسری بودن پایتون

پایتون یک زبان مفسری است و بنابراین، از مزایای زبان‌های مفسری شامل موارد زیر بهره‌مند می‌شود.

  • مستقل از سکو بودن
  • پژواک (Reflection)
  • نوع پویا (Dynamic Typing)
  • اندازه برنامه اجرایی کوچک‌تر
  • دامنه پویا (Dynamic Scoping)

نکات مهمی پیرامون پایتون و تاثیر آن‌ها بر بازار کار پایتون در ایران و جهان

آنچه در بخش پیشین بیان شد، ویژگی‌های کلی پایتون و نقش آن‌ها در بازار کار این زبان برنامه‌نویسی بود. در ادامه، برخی نکات مهم پیرامون پایتون که بر بازار کار پایتون در ایران و جهان و البته روی سطح درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان تاثیر دارد، اشاره خواهد شد.

همگامی پایتون با مباحث داغ روز و تاثیر آن بر بازار کار پایتون

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده چند سالی است که جزو مباحث داغ روز هستند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های آینده نیز همچنان صدرنشین جدول موضوعات روز باشند.

این در حالی است که فرصت‌های شغلی موجود برای فعالان این حوزه‌ها نیز بسیار زیاد و متنوع است و البته، این مشاغل هم به استناد آمارهای متعدد ارائه شده توسط مراکز گوناگون و معتبر، جزو پردرآمدترین مشاغل محسوب می‌شوند. حال آنکه همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، پایتون یک زبان همه منظوره است و در نتیجه در زمینه برنامه‌نویسی محاسباتی و علمی نیز کاربرد دارد.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

همچنین، دارای کتابخانه‌های متعددی است که هر روز نیز به دلیل جامعه کاربردی گسترده، بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. از جمله زمینه‌هایی که پایتون دارای کاربرد جدی در آن است و البته، مجهز به کتابخانه‌های قدرتمند و زیادی نیز برای آن‌ها است، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده محسوب می‌شوند. همین امر موجب شده که بازار کار پایتون بسیار داغ و گسترده باشد و البته، درآمد برنامه‌نویسان پایتون فعال در حوزه‌های یاد شده، بسیار بالا باشد.

پایتون، محبوب نام آشنایان عرصه فناوری

زبان پایتون در شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک زیادی استفاده می‌شود. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های محبوب، معتبر و بزرگ دنیا که پیشتاز عرصه فناوری محسوب می‌شوند از پایتون استفاده و بعضا از آن پشتیبانی می‌کنند. همین امر موجب شده است تا پایتون با اقبال دو چندانی مواجه شود و دیگر شرکت‌ها هم با توجه به ویژگی‌ها و مزایای پایتون و هم به تبعیت از این غول‌های فناوری، به سمت و سوی پایتون، بیش از پیش گام بردارند.

برنامه‌نویس پایتون یا ابرابرقهرمان

ابرقهرمان‌های داستان‌های تخیلی، هر یک مجهز به نیروهای فوق بشری خاصی هستند. در یک تمثیل ساده باید گفت که برنامه‌نویس‌های زبان‌های گوناگون نیز مجهز به قابلیت‌ها و توانایی‌های ویژه خود هستند، این در حالی است که چنانکه در بخش‌های پیشین نیز به ان اشاره شد، برنامه‌نویس‌های پایتون دارای قابلیت‌های متنوع و متعدد گوناگونی هستند و به نوعی آنچه خوبان همه دارند، پایتون یک‌جا دارد و نه یک ابرقهرمان که یک ابرابرقهرمان است.

همین امر موجب می‌شود که شرکت‌های زیادی پروزه‌های خود را با پایتون شروع کنند و یا در مسیر تولید، به سمت پایتون سوق دهند و تمایل ویژه‌ای به استخدام برنامه‌نویس‌های پایتون داشته باشند و به جای یک ابرقهرمان، یک ابرابرقهرمان را قهرمان قصه پروژه برنامه‌نویسی خود کنند.

پایتون، مسیری کوتاه از یادگیری تا بازار کار پایتون در ایران و جهان

یکی از دلایلی که افراد بارها و بارها یادگیری برنامه‌نویسی را آغاز و در میانه مسیر آن را رها می‌کنند، پیچیدگی یادگیری یک زبان به دلایل گوناگون و در نتیجه طولانی شدن فرایندی است که منجر به خروجی دادن یک برنامه و اشتغال می‌شود. درباره پایتون اما داستان نه کمی که بسیار متفاوت است. چنانکه پیش از این نیز بیان شد، پایتون دارای نحو آسان و ساختار و دستور بسیار شفاف، یکپارچه و منسجم است. همین ویژگی‌ها درک و یادگیری این زبان را ساده‌تر از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی می‌کند و موجب می‌شود تا کاربر سریع‌تر بتواند اولین برنامه و برنامه‌های خود را بنویسد و از این خروجی گرفتن، به عنوان عامل انگیزشی برای ادامه مسیر یادگیری خود استفاده کند. ضمن آنکه این سرعت و سهولت یادگیری، موجب می‌شود که فاصله بین یادگیری و بازار کار پایتون در ایران و جهان کوتاه‌تر شود و فرد سریع‌تر بتواند اولین درآمد خود را به عنوان برنامه‌نویس پایتون کسب کند.

نقش‌های شغلی موجود در بازار کار پایتون در ایران و جهان

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اگر برنامه‌نویسی بدانند، تنها و صرفا در نقش برنامه‌نویس وب، دستکاپ، موبایل یا بازی مشغول به کار خواهند شد؛ حال آنکه بسته به دانش دامنه‌ای فرد، افراد با تسلط بر پایتون، می‌توانند در نقش‌های شغلی گوناگونی قرار بگیرند. برخی از اصلی‌ترین این موارد در ادامه بیان شده است.

  • مدیر محصول
  • تحلیل‌گر داده
  • مربی و مدرس
  • مشاور مالی
  • روزنامه‌نگاری داده

در همینجا لازم است به این نکته نیز تاکید شود که یادگیری برنامه‌نویسی صرفا برای مهندسان کامپیوتر نیست؛ بلکه افراد در رشته‌های مختلف و در حوزه‌های فعالیت گوناگون، می‌توانند با یادگیری برنامه‌نویسی از کاربرد آن در فعالیت‌های خود استفاده کنند و بدین شکل، کیفیت و کمیت کار خود را ارتقا دهند و به سوی آینده گام بردارند.

بازار کار پایتون در جهان

هر سال در پایان سال میلادی، چندین غول فناوری دنیا اقدام به بررسی و تحلیل داده‌های موجود و وضعیت بازار می‌کنند و بر اساس آن، اعلام می‌کنند که چه مهارت‌هایی بازار کار مناسبی داشته‌اند و خواهند داشت. در سال ۹۸، لینکدین اعلام کرد که مهارت‌های رایانش ابری، هوش مصنوعی، توسعه نرم‌افزار، محاسبات علمی، توسعه بازی‌های کامپیوتری، علم داده و بازاریابی دیجیتال، جز مجموعه ۲۵ مهارت سخت و نرمی هستند که سازمان‌ها به آن‌ها نیاز داشته‌اند و دارند. بر کسی پوشیده نیست که پایتون، در کلیه موارد یاد شده نقش مهم و پررنگی دارد و به طور خاص در زمینه هوش مصنوعی، محاسبات علمی و علم داده، یکه‌تاز زبان‌های برنامه‌نویسی است.

این در حالی است که در سال ۹۹، در گزارش «گرایش‌های یادگیری فضای کاری» (Workplace Learning Trends Report) یودمی، علم داده، مهندسی نرم‌افزار، توسعه وب و بازاریابی دیجیتال را جز پنج مهارت اصلی عنوان کرد که از محبوبیت بیشتری در میان مهندس‌ها، بازاریاب‌ها، کارکنان فروشی و دیگر مشاغل برخوردار هستند. در این گزارش، برای کلیه موارد یاد شده، تسلط به زبان برنامه‌نویسی پایتون جزو مهارت‌های اصلی مورد نیاز برای این زمینه‌های فعالیت بیان شده و این خود حاکی از بازار کار گسترده پایتون در سراسر جهان است.

همچنین، در گزارشی که توسط Insight ارائه شده است، پایتون جزو بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای بحث علم داده و دیگر زمینه‌های عنوان شده در بالا است و این یعنی علاوه بر گستردگی بازار کار پایتون در ایران و جهان، سطح درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان نیز بالا است. در ادامه، قسمتی از نتایج آماری ارائه شده توسط «هکررنک» (HackerRank) پیرامون زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ارائه شده است.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان
زبان‌های برنامه‌نویسی که شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ تمایل به استخدام نیرو برای آن‌ها دارند.
بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان
زبان‌هایی که افراد به عنوان زبان بعدی خود تمایل به یادگیری آن‌ها دارند.
بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان
زبان‌هایی که برنامه‌نویس‌ها علاقه داشتند در سال ۲۰۱۹ بیاموزند.

بازار کار پایتون در ایران

چنانکه در بخش پیشین مشاهده شد، بازار کار پایتون در جهان بسیار گسترده است. در این بخش، به طور خاص به بازار کار پایتون در ایران پرداخته شده است. با وجود آنکه هبچ منبع رسمی، آمار دقیقی از میزان فرصت‌های شغلی موجود برای مهارت‌های گوناگون شامل برنامه‌نویسی ارائه نمی‌کند، اما با مراجعه به وب‌سایت‌های آنلاین کاریابی یا برون‌سپاری و فعالیت کارمزدی، می‌توان به خوبی مشاهده کرد که تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی که همه روزه توسط کسب و کارهای بزرگ، متوسط و کوچک اعلام می‌شوند، مربوط به برنامه‌نویس پایتون هستند.

جادی میرمیرانی، وبلاگ‌نویس و از اعضای فعال جنبش نرم‌افزار آزاد، هر سال یک نظرسنجی بزرگ پیرامون کار و زندگی برنامه‌نویسان و مدیران سیستم در ایران انجام می‌دهد و نتایج آن را در وبلاگ شخصی خودش منتشر می‌کند. نتایج این نظرسنجی‌ها از سال ۹۶ به بعد، حاکی از توجه و اقبال عمومی برنامه‌نویسان به سمت پایتون است. در ادامه، برخی از نمودارهای مربوط به نتایج این نظرسنجی‌ها ارائه شده است.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان
زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده برنامه‌نویسان در سال ۹۷ برای پروژه‌های برنامه‌نویسی

 

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

از این نمودارها به خوبی مشخص است که نه تنها بازار کار پایتون در حال حاضر در ایران بسیار خوب است، بلکه روند رو به رشدی را طی چند سال گذشته طی کرده است.

درآمد برنامه‌نویس پایتون در جهان

در گزارشی که مربوط به مشاغل با درآمد بالا و فرصت های شغلی متعدد است و داده‌های آن از منابع گوناگونی شامل اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا، ZipRecruiter ،Glassdoor و PayScale گردآوری شده، مهندس هوش مصنوعی/یادگیری ماشین، دانشمند داده، مهندس نرم‌افزار/توسعه‌دهنده نرم‌افزار، تحلیل‌گر امنیت اطلاعات، دانشمند محقق کامپیوتری، مدیر فناوری اطلاعات، مهندس سخت‌افزار، توسعه‌دهنده وب، مهندس دواُپس، مدیر شبکه و سیستم، توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای موبایل و به طور خاص توسعه‌دهنده پایتون، جزو پردرآمدترین مشاغل عنوان شده‌اند.

بر کسی پوشیده نیست که پایتون در اغلب این موارد یا حرف اول را می‌زند و یا جایگاه بسیار مهم و موثری دارد. در این گزارش، میانگین حقوق پایه سالیانه یک برنامه‌نویس پایتون، 85,571 دلار عنوان شده است. حال آنکه میانگین پایه حقوق سالیانه مهندسان هوش مصنوعی/یادگیری ماشین و دانشمندان داده به ترتیب 146,085 و 120,495 دلار اعلام شده است. این موارد، به خوبی حاکی از آن هستند که افرادی که برنامه‌نویسی پایتون بدانند، در هر جایگاه شغلی که قرار بگیرند، از درآمد بسیار بالایی برخوردارند و در واقع، سطح درآمد برنامه نویس پایتون در جهان بسیار بالا و قابل توجه است.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

درآمد برنامه نویس پایتون در ایران

در پاسخ به این پرسش که برنامه نویس پایتون چقدر حقوق می‌گیرد، باید گفت که درآمد برنامه نویس پایان در ایران نیز همچون سطح درآمد برنامه نویس پایتون در جهان، بسیار بالا و قابل توجه است. با وجود آنکه هیچ منبع رسمی میانگین حقوق سالانه برنامه‌نویسان را اعلام نمی‌کند، اما بر اساس آمارهای موجود از وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین و وب‌سایت‌های کارمزدی (آزادکارها)، می‌توان گفت که سقف خاصی برای مبلغ دریافتی برنامه‌نویسان پایتون با سابقه و تجربه یا به اصطلاح سنیورها وجود ندارد و بسته به نوع پروژه، نوع شرکت، جایگاهی که نیرو برای آن استخدام شده (مدیر یا توسعه‌دهنده) و دیگر فاکتورها، مبالغ دریافتی از حداقل بیش از هشت الی ده میلیون تومان آغاز می‌شود و تا حتی بیست و پنج میلیون تومان در ماه یا بیشتر نیز می‌رود.

این در حالی است که برنامه‌نویس‌های پایتون متوسط نیز بسته به فاکتورهای یاد شده و نوع مهارت‌های کاربر، چیزی بیش از حداقل پنج میلیون تومان دریافت می‌کنند. درباره برنامه‌نویس‌های تازه‌کار یا جونیور اما نمی‌توان حداقل خاصی را بیان کرد چون گاه به اندازه یک نیروی متوسط دریافتی دارند و گاهی کمتر؛ اما آنچه واضح و مبرهن است و باید به آن توجه داشت، سطح بالای درآمد برنامه نویس پایتون در ایران است. بنابراین، افرادی که مهارت برنامه‌نویسی پایتون را بیاموزند، می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از گستردگی و تنوع بازار کار پایتون در ایران، از بالا بودن سطح درآمد برنامه نویس پایتون در ایران نیز بهره‌مند شوند.

اما نباید فراموش کرد که داشتن سابقه و تجربه در برنامه‌نویسی، در سطح درآمد برنامه نویس پایتون در ایران یک فاکتور بسیار مهم و موثر است و افرادی که تمایل دارند تا از بالاترین سطح درآمد برنامه نویس پایتون در ایران بهره‌مند شوند، باید هر چه زودتر اقدام به یادگیری این زبان برنامه‌نویسی و کسب مهارت در آن کنند. در عین حال، از نمودارهای آماری ارائه شده در وب‌سایت جادی میرمیرانی که بر اساس نظرسنجی تحلیلی بر وضعیت کار و زندگی برنامه‌نویس‌ها و مدیرسیستم‌های ایران برای سال ۹۸ می‌توان به خوبی مشاهده کرد که سطح درآمد برنامه نویس پایتون در ایران نسبت به سیار زبان‌ها بالاتر است.

منابع آموزشی برای یادگیری پایتون

چنانکه مشاهده شد، برنامه‌نویسی پایتون مهارتی جذاب و کاربردی برای یاد گرفتن است و بازار کار پایتون در ایران و جهان بسیار عالی است. همچنین، درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان نسبت به بسیاری از دیگر مشاغل و حتی دیگر انواع برنامه‌نویس‌ها بسیار بالاتر محسوب می‌شود. بنابراین، احتمالا بسیاری از افرادی که قصد یادگیری یک مهارت را دارند، با مطالعه آنچه بیان شد، برنامه‌نویسی و آن هم برنامه‌نویسی پایتون را به عنوان زمینه فعالیت مورد نظر خود انتخاب می‌کنند؛ افرادی نیز که درصدد یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی هستند (چه تازه‌واردها و چه کسانی که از پیش یک یا چند زبان برنامه‌نویسی را می‌دانند) به سمت پایتون می‌آیند. در چنین شرایطی، آشنایی با منابع یادگیری خوب، به مسئله مهمی مبدل می‌شود. از همین رو، در این بخش از مطلب، مقالات آموزشی و ویدئوهای آموزشی به زبان فارسی معرفی می‌شوند که علاقه‌مندان به یادگیری برنامه‌نویسی پایتون و دستیابی به درآمد برنامه‌نویسی پایتون در ایران و جهان می‌تواندد از ان‌ها بهره‌مند شوند.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

شایان توجه است که علاقه‌مندان به مطالعه مقالات آموزشی به روز و متنوع در حوزه برنامه‌نویسی پایتون، می‌توانند از مقالات آموزشی پایتون به زبان فارسی موجود در مجله فرادرس استفاده کنند.

برای مطالعه مقالات آموزشی پایتون کلیک کنید.

آموزش پایتون (Python) | برنامه نویسی پایتون مقدماتی

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن مهندس پژمان اقبالی است، برابر با نوزده ساعت و پنجاه و سه دقیقه است. این آموزش برای افراد تازه‌وارد به دنیای برنامه‌نویسی پایتون و کسانی که با پایتون تا حدی آشنا هستند و قصد دارند سطح دانش و مهارت خود را بیش از پیش ارتقا دهند مناسب است. در «آموزش پایتون (Python) | برنامه نویسی پایتون مقدماتی»، ضمن معرفی و آموزش چگونگی نصب پایتون، مباحث ساختمان داده‌ها در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها و دیگر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزش ویدئویی آموزش پایتون (Python) | برنامه نویسی پایتون مقدماتی و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

آموزش برنامه نویسی پایتون - تکمیلی

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن مهندس میترا تجربه‌کار هستند، چهار ساعت و چهل و شش دقیقه است. در این دوره، مباحث پیشرفته‌تر و در واقع تکمیلی آموزش برنامه‌نویسی پایتون مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله موضوعات مورد بررسی در این دوره آموزش ویدئویی می‌توان به معرفی و تعریف آرایه‌ها در زبان پایتون، معرفی بسته نام‌پای (NumPy)، رسم نمودار در پایتون و دیگر موارد اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزشی ویدئویی آموزش برنامه نویسی پایتون - تکمیلی و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

منابع آموزشی پایتون برای وب

در ادامه، منابع آموزش ویدئویی و به زبان فارسی پایتون برای وب، معرفی شده‌اند.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

آموزش جنگو (Django) - فریمورک تحت وب با پایتون (Python)

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن مهندس پدرام شاه‌صفی هستند، هشت ساعت و پانزده دقیقه است. در این دوره آموزش ویدئویی، چارچوب‌نرم‌افزاری وب جنگو (Django) آموزش داده شده است. از جمله مباحثی که در این دوره مورد بررسی قرار گرفته‌اند می‌توان به معرفی، آموزش نصب و راه‌اندازی جنگو، پایگاه داده و مدل‌ها، URL‌ها در جنگو و قالب‌ها اشاره کرد. همچنین، به منظور درک بهتر چگونگی کار با این فریم‌ورک وب، یک پروژه کامل نیز از صفر تا صد با بهره‌گیری از جنگو انجام شده است. مشاهده این دوره به کسانی که علاقه‌مند هستند وارد دنیای برنامه‌نویسی وب شوند، چه کسانی که به تازگی در حال یادگیری پایتون هستند و چه کسانی که از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی یا دیگر حوزه‌های برنامه‌نویسی به برنامه‌نویسی وب با پایتون مراجعه کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزشی ویدئویی آموزش جنگو (Django) - فریمورک تحت وب با پایتون (Python) و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

آموزش فریم ورک Django Rest در پایتون برای ساخت Web APIs

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن مهندس مجید ایران‌پور است، چهار ساعت و سی دقیقه است. در این دوره آموزشی ضمن معرفی چارچوب نرم‌افزاری (فریم‌ورک) Django Rest، موضوعاتی شامل معماری این فریم‌ورک، پروتکل HTTP، شروع کار با مدل‌ها و Serializers، ارتباط بین Models ،Serializers و Views و دیگر مباحث تکمیلی کار با این چارچوب مورد بررسی قرار گرفته است و چگونگی راه‌اندازی پروژه روی سرور مجازی، به طور کامل آموزش داده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزشی ویدئویی آموزش فریم ورک Django Rest در پایتون برای ساخت Web APIs و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

آموزش طراحی خزشگر وب (Web Crawler) با پایتون

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن مهندس محمد آذری جعفری است، برابر با سیزده ساعت و چهار دقیقه است. در این دوره، ضمن ارائه مقدمه‌ای پیرامون بازیابی اطلاعات از وب، سرفصل‌هایی شامل آشنایی با ساختار صفحات وب، معرفی ابزارهای مورد نیاز و نصب و راه‌اندازی آن‌ها، مرورسی بر ساختارهای داده و روش‌های ذخیره‌سازی آشنایی با بسته‌های BeautifulSoup، Requests و Selenium مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، چگونگی پیاده‌سازی یک خزشگر وب (وب کرالر) از صفر تا صد آموزش داده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزشی ویدئویی آموزش طراحی خزشگر وب (Web Crawler) با پایتون و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

منابع آموزشی پایتون برای برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای کاربردی

چنانکه پیش از این بیان شد، یکی از دامنه کاربردهایی که می‌توان از پایتون برای آن استفاده کرد، ساخت و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی دسکتاپ است. در ادامه، منابع آموزش‌های ویدئویی فارسی برای آموزش برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای کاربردی با پایتون، معرفی شده‌اند.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

آموزش پروژه محور Python (پایتون) - ساخت نرم افزار برای Windows و Linux

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن محمد حسینی است، برابر با نه ساعت و سی و چهار دقیقه است. در این دوره آموزشی، به طور کلی چگونگی ساخت برنامه کاربردی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس مورد بررسی قرار گرفته است و به به موضوعاتی شامل مقدمات طراحی نرم‌افزارها، نصب ابزارهای مورد نیاز در این راستا، برنامه‌نویسی گرافیکی و طراحی گرافیکی نرم‌افزار بدون کدنویسی، پرداخته شده است. همچنین، پروژه ساخت یک نرم‌افزار فروشگاهی قابل اجرا روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس، از صفر تا صد انجام و آموزش داده شده است تا مخاطبان بتوانند ساخت نرم‌افزار پایتون برای ویندوز و لینوکس را بیاموزند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزشی ویدئویی آموزش پروژه محور Python (پایتون) - ساخت نرم افزار برای Windows و Linux و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

آموزش پروژه محور Python (پایتون) - کار با Tkinter و SQLite3

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن مهندس علی دژبرد است، دو ساعت و سی و پنج دقیقه است. در این دوره آموزشی، ضمن معرفی بسته Tkinter، چگونگی کار با SQLite3 مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، چندین پروژه از صفر تا صد پایده‌سازی و اجرا شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزشی ویدئویی آموزش پروژه محور Python (پایتون) - کار با Tkinter و SQLite3 و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

آموزش بازی سازی در پایتون با کتابخانه Pygame

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن مهندس محمد جباری هستند، سه ساعت و پنجاه و پنج دقیقه است. در این آموزش، روش بازی سازی در پایتون با کتابخانه Pygame آموزش داده شده و موضوعات گوناگون در این رابطه شامل معرفی Pygame و آموزش نصب آن، اصول اولیه کدنویسی با Pygame، معرفی متدهای مختلف، نحوه رسم خط و شکل‌های مختلف، ایجاد شکل متحرک، افزودن صدا با بازی و بسیاری از دیگر موارد مورد بررسی قرار گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزشی ویدئویی آموزش بازی سازی در پایتون با کتابخانه Pygame و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

آموزش Metaprogramming (برنامه نویسی متا) در پایتون

طول مدت این دوره آموزشی که مدرس آن مهندس پژمان اقبالی است، دو ساعت و نه دقیقه است. در این دوره آموزشی، مفهوم برنامه‌نویسی متا (متا پروگرامینگ) بیان شده و چگونگی برنامه نویسی متا در پایتون تشریح شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دوره آموزشی ویدئویی آموزش Metaprogramming (برنامه نویسی متا) در پایتون و مشاهده پیش‌نمایش‌هایی از آن، کلیک کنید.

منابع آموزشی برای امور گرافیکی در پایتون

در طراحی نرم‌افزارهای کاربردی، بازی‌سازی، پروژه‌های هوش مصنوعی و علم داده و دیگر زمینه‌ها، نیاز به گرافیک است. در ادامه، منابع آموزشی برای گرافیک در پایتون، معرفی شده‌اند.

آموزش‌های پروژه‌محور پایتون

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افراد آن است که با وجود شناخت نحو و گرامر یک زبان، نمی‌توانند از آموخته‌ها و دانسته‌های خود برای پیاده سازی یک پروژه بهره‌مند شوند. در این بخش از مطلب، آموزش‌های پروژه‌محور پایتون معرفی شده‌اند.

منابع آموزشی پایتون برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

پایتون، زبانی پیشتاز در عرصه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین محسوب می‌شود که انتخاب اول اغلب افرادی است که قصد دارند در این حوزه‌ها مشغول به فعالیت شوند. در ادامه، منابع آموزشی پایتون برای یادگیری این مباحث معرفی شده است.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

منابع آموزشی پایتون برای سخت‌افزار

از دیگر زمینه‌هایی که می‌توان از زبان برنامه‌نویسی پایتون برای برنامه‌نویسی استفاده کرد، سخت‌افزار و «سیستم‌های توکار» (Embedded Systems) هستند. در ادامه، منابع آموزش ویدئویی به زبان فارسی پایتون برای برنامه‌نویسی سخت‌افزار و سیستم‌های توکار معرفی شده است.

جمع‌بندی

پایتون زبانی رایگان، متن‌باز، همه منظوره و چند سکویی است که در حوزه‌های گوناگونی کاربرد دارد. پایتون همگام با فناوری‌های روز به پیش می‌تازد و از جامعه کاربری بزرگ و فعالی نیز برخوردار است. بر اساس آمارهای ارائه شده در گزارش‌های گوناگون کسب و کارهای مهم فعال در حوزه فناوری اطلاعات، بازار کار پایتون و سطح درآمد برنامه نویس پایتون بسیار خوب و مناسب است.

بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

برای یادگیری برنامه نویسی پایتون، باید هر چه سریع‌تر کار را آغاز کردم؛ زیرا هرچه سابقه فعالیت و تجربه برنامه‌نویس پایتون بیشتر باشد، گستردگی بازار کار پایتون بیشتر و سطح درآمد برنامه پایتون بالاتر خواهد بود.

بر اساس رای ۶۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۴ دیدگاه برای «بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان»

سلام. مثل همیشه عالی همکار محترم.
مخاطبینی که پیش زمینه ای از برنامه نویسی ندارند از آموزش پایتون ویژه نوجوانان استفاده کنند و عزیزانی که قبلا با زبانی آشنا شده اند یا دانشجو هستند از آموزش پایتون همراه با مثال های عملی استفاده کنند.
ممنون

مفيد و قابل تامل بود.ممنون

عالی بود تشکر از مقاله مفیدتون .

سلام
چه برنامه نویسی رو یاد بگیرم و در مدت زمان سریع پول دراورم راهنمایی کنید plz چگونه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *