ایچیموکو چیست؟ — آموزش اندیکاتور ایچیموکو به زبان ساده

۱۱۷۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
ایچیموکو چیست؟ — آموزش اندیکاتور ایچیموکو به زبان ساده

در ادامه سری مطالب بورس، این‌بار به «ایچیموکو کینکو هایو» (Ichimoku Kinko Hyu) می‌پردازیم. ایچیموکو سطوح حمایتی و مقاومتی متعددی را ارائه می‌دهد و در یک نمودار، ۳ اندیکاتور را با یکدیگر ترکیب می‌کند. در نتیجه، ایچیموکو این امکان را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد که با داشتن بیشترین‌ اطلاعات، تصمیم‌گیری کند. این نوشتار به زبان ساده به بیان تعاریف و کاربردهای ایچیموکو می‌پردازد.

فهرست مطالب این نوشته

اندیکاتور ایچیموکو چیست ؟

اندیکاتور ایچیموکو یکی از قوی‌ترین سیستم‌های معاملاتی امروزی به شمار می‌رود. این اندیکاتور که مانند کندل‌استیک‌ها توسط ژاپنی‌ها بوجود آمده است، می‌تواند در بازار‌های معاملاتی سهام، کالا، ارزها و اوراق قرضه استفاده شود. ایچیموکو همچنین عملکرد‌ خوبی در چارچوب‌های زمانی مختلف از هفتگی تا یک دقیقه‌ای دارد. ایچیموکو به زبان ژاپنی به معنی تعادل در یک نگاه است. به علت ساختار منحصر به فرد ابر ایچیموکو، که مهم‌ترین بخش این الگو است، معامله‌گر می‌تواند در لحظه، متوجه صعودی یا نزولی بودن روند شود.

ایچیموکو از چه قسمت‌ هایی تشکیل شده است ؟

در واقع ابر ایچیموکو از ۵ خط تشکیل شده است که دو عدد از آن‌ها «ابر ایچیموکو» (Ichimoku Cloud) را تشکیل می‌دهند و تفاوت بین این دو خط با سایه مشخص شده است. این خط‌ها شامل میانگین ۹ دوره‌ای، میانگین ۲۶ دوره‌‌ای، میانگینی از دو میانگین گفته شده، میانگینی ۵۲دوره‌‌ای و «خطی با تاخیر» (Lagging Span) از قیمت‌های بسته شدن هستند. ابر، ساختار کلیدی این اندیکاتور به شمار می‌رود.

کاربرد ایچیموکو چیست ؟

ایچیموکو به خوبی خطوط حمایت و مقاومت را تعریف می‌کند، خط روند را تشخیص می‌دهد، شتاب روند را می‌سنجد و سیگنال معاملاتی تولید می‌کند. ایچیموکو درواقع، یکی از معدود اندیکاتور‌هایی است که نگاه به آینده دارد. معامله‌گران با بررسی نمودار‌های ایچیموکو در چارچوب‌های زمانی مختلف می‌توانند سیگنال‌های ورود و خروج مناسبی را دریافت کنند.

ایچیموکو اولین بار چه زمانی بوجود آمد ؟

اغلب پلتفرم‌های معاملاتی ایچیموکو را به عنوان اندیکاتور ارائه می‌دهند. زمانی که معامله‌گری با ساختار‌های سازنده ایچیموکو آشنا شود، با یک نگاه متوجه روند صعودی یا نزولی آن خواهد شد. «گوئیچی هوسودا» (Goichi Hosoda) با این هدف سیستم ایچیموکو را بوجود آورد. گوئیچی یک گزارشگر  ژاپنی بود که قصد داشت اندیکاتور کاملی بوجود بیاورد که به صورت مصور نشان‌دهنده گرایش بازار در نمودار باشد. بعد از تنظیم کردن آن برای سال‌ها، او در نهایت نتیجه یافته‌های خود را در سال ۱۹۶۰ میلادی منتشر کرد. این اولین مقاله درباره سیستم ایچیموکو بود و به سرعت توسط بسیاری از معامله‌گران ژاپنی و آسیایی استفاده شد. بعد از گسترش یافتن کامپیوترها در دهه ۱۹۹۰ میلادی، طرفداران سیستم ایچیموکو در غرب بیشتر و بیشتر شدند. پس از ظهور کامپیوترها و رایج شدن آن‌ها محاسبه و نمایش ایچیموکو آسان‌تر شد.

اعداد مهم در ایچیموکو چه هستند ؟

محاسبه ایچیموکو بر پایه اعداد ۹، ۲۶ و ۵۲ است. نظریه‌های متعددی وجود دارند که چرا گوئيچی برای بوجود آوردن سیستم ایچیموکو این اعداد را بکار برده است. این نظریه‌ها چندان مهم نیستند. در واقع، این حقیقت مهم است که سیستم ایچیموکو و این اعداد بسیار دقیق عمل می‌کنند. معامله‌گران عموماً سعی می‌کنند که تنظیمات اعداد را تغییر دهند و به تجربه‌های جدیدی دست پیدا کنند. البته پیشنهاد می‌شود که از اعداد اصلی استفاده شود زیرا آن‌ها کارایی خود را در نمودار‌ کالاهای متفاوت و در چارچوب‌های زمانی مختلف اثبات کرده‌اند.

همانطور که قبلاً بیان کردیم، نمودار‌های ایچیموکو بوجود آمدند تا در یک نگاه، گرایش معامله‌گر را نمایش دهند. یکی از دیگر ویژگی‌های بارز این سیستم آن است که نیازی به اسیلاتور‌ها و اندیکاتور‌های دیگری نیست. یعنی این اندیکاتور و داده‌های بدست آمده از آن برای تحلیل کافی هستند اما بعضی از تحلیل‌گران، همان‌طور که در ادامه اشاره می‌کنیم، همراه با ایچیموکو از اندیکاتور‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند، زیرا هر سیستمی خطاهای خود را دارد و ایچیموکو نیز استثنا به شمار نمی‌رود.

تعادل قیمتی در ایچیموکو چیست ؟

ایچیکومو برپایه رابطه بین قیمت و تعادل آن بوجود آمده است. معامله‌گران غربی تعادل را برپایه «قیمت‌های بسته‌شدن» (Closing Prices) محاسبه می‌کنند. مثال این مورد میانگین متحرک ساده ۵۰ یا ۲۰۰ دوره‌ای است. تکنیکالیست‌ها، عموماً این میانگین متحرک را نقطه تعادلی قیمت در نظر می‌گیرند. زیرا قیمت نمی‌تواند خیلی از آن دور شود و دیر یا زود به آن بازگشت می‌کند. در ژاپن، نقاط بالا و پایین دوره معاملاتی درست به اندازه قیمت باز شدن و بسته شدن مهم هستند.

نقطه بالا ناحیه‌ای است که تقاضا در آن تحت تاثیر عرضه قرار گرفته است. نقطه پایین مکانی است که خریداران به اندازه کافی تقاضا برای جذب عرضه، ایجاد کرده‌اند. این دو حد قیمتی بازه معاملاتی را برای آن دوره ایجاد می‌کنند. این بازه پویاست و به ازای هر دوره تغییر می‌کند. اگر قیمت‌ها نقاط بالا و پایین جدیدی را مدت زمان معینی تشکیل ندهند، تعادل حفظ می‌شود و قیمت به سمت تعادل باز می‌گردد. در روند‌های صعودی این نقطه تعادل بالاتر و بالاتر می‌رود زیرا قیمت به نقاط بالای جدیدی دست پیدا می‌کند. در روند نزولی کاملاً خلاف موضوع بالا اتفاق می‌افتد.

این روند‌ها تا زمان بازنگشتن رابطه عرضه و تقاضا ادامه دارند. زمانی که رابطه عرضه و تقاضا بازگشت کند، قیمت تعادلی بهم می‌خورد و شروع به حرکت در جهت مخالف خواهد کرد. در ایچیموکو، تعادل با محاسبه میانگین بیشترین نقطه بالا و کمترین نقطه پایین در ۳ دوره زمانی متفاوت بدست می‌آید. این ۳ دوره‌، دوره‌های نهم، بیست‌و‌ششم و پنجاه‌و‌دوم خواهند بود.

ایچیموکو یک سیستم دنبال‌کننده روند است

سیستم ایچیموکو یک ناحیه داخلی به نام «ابر کومو» (Kumo Cloud) دارد که نشان‌دهنده ایستایی است. معامله‌گران باید هنگام آغاز معاملات در زمانی که قیمت در کومو قرار دارد، هوشیارتر باشند زیرا در آن‌صورت قیمت در فاز بدون روند است.

تجسم آینده و تاثیر گذشته

یکی دیگر از ویژگی‌های ایچیموکو تجسم پرایس اکشن آینده است. گوئيچی باور داشت که پرایس اکشن فعلی تاثیرات خود را بر حرکت قیمت در آینده خواهد گذاشت. عرضه و تقاضای فعلی، خطوط حمایت و مقاومت را در آینده بوجود خواهند آورد. بر طبق این فرض سیستم ایچیموکو به نحوی طراحی شده که نشان‌دهنده مقادیر حمایت و مقاومت پویا در ۲۶ دوره جلوتر از زمان باشد. اندیکاتورهای دیگر این ویژگی پیش‌بینی آینده را ندارند. همان‌طور که زمان فعلی روی آینده تاثیر می‌گذارد، گذشته هم روی حال اثرگذار است. قیمت‌های ۲۶ دوره قبلی، اهمیت زیادی در سیستم ایچیموکو دارند.

ساختار‌های تشکیل‌دهنده ایچیموکو چه هستند ؟

ایچیموکو به ترتیب از بخش‌های زیر تشکیل شده است. سنکو A و سنکو B ساختاری را تشکیل می‌دهند که به عنوان ابر کومو شناخته می‌شود. این ۵ ساختار در صورت استفاده با یکدیگر و به صورت منسجم، تاثیرگذاری بالایی خواهند داشت. تصویر زیر نشان‌دهنده ۵ ساختار تشکیل‌دهنده ایچیموکو است.

  1. تنکان
  2. کیجون
  3. «سنکو A» یا (Senkou A)
  4. «سنکو B» یا (Senkou B)
  5. چیکو
۵ ساختار ایچیموکو
۵ ساختار تشکیل‌دهنده ایچیموکو به‌همراه ابر کومو

تنکان چیست ؟

«تنکان» (Tenkan) یا «تنکان‌سن» (Tenkan-Sen) که با عنوان« خط تبدیل» (Conversion Line) شناخته می‌شود از محاسبه کردن میانگین بیشترین قیمت بالا و کم‌ترین قیمت پایین ۹ دوره قبلی بدست می‌آید. قیمت بالای شمعدانی جایی است که عرضه بر تقاضا غلبه کرده و قیمت پایین مکان جذب شدن عرضه توسط تقاضا است. با محاسبه میانگین قیمت‌های بالا و پایین، قیمت تعادلی آن دوره بدست می‌آید.

2 ÷ (کمترین قیمت پایین ۹ دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای ۹ دوره اخیر ) = تنکان

توجه داشته باشید که تنکان با «میانگین متحرک نمایی» (Exponencial Moving Average | EMA) و «میانگین متحرک ساده» (Simple Moving Average | SMA) نه دوره‌ای تفاوت دارد و آن‌ها نوسانات کم‌تری را نسبت به تنکان‌سن تجربه می‌کنند. هر دوی این میانگین متحرک‌ها بر پایه قیمت‌های بسته شدن هستند. در تصویر زیر می‌توانید به صورت همزمان تنکان‌سن ( در رنگ آبی)، EMA (در رنگ سبز) و SMA (با رنگ قرمز) را مشاهده کنید.

تنکان سن در ایچیموکو
مقایسه تنکان با میانگین متحرک ساده و نمایی

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، اگر قیمت سهام افزایش پیدا کند و در ادامه حرکت به سمت کناره داشته باشد، تنکان هم کمی صاف‌تر می‌شود و به صورت مصور نشان می‌دهد که قیمت در حال رسیدن به ایستایی است. در این نقطه یا قیمت کاهش پیدا می‌کند و به تنکان و به تعادل می‌رسد یا بعد از ۹ دوره، تنکان برای حمایت کردن قیمت افزایش پیدا می‌کند. قیمت نمی‌تواند خیلی از تعادل یا تنکان دور شود. در سهم‌هایی که در روند صعودی قرار دارند، تنکان به عنوان خط حمایتی کوچک عمل می‌کند. برای سهامی که در روند نزولی قرار دارد، تنکان نقش خط مقاومتی را دارد. در تصویر زیر پیکان‌های آبی پررنگ نشان‌ می‌دهند که تنکان چگونه در نقش خط حمایت عمل کرده است.

تنکان به عنوان خط حمایتی
تنکان در نقش خط حمایت

در تصویر زیر می‌توانید عملکرد تنکان را به عنوان خط مقاومتی مشاهده کنید.

نقش تنکان به عنوان خط مقاومتی

کیجون چیست ؟

«کیجون» یا «کیجونسن» (Kijun) که «خط پایه» (Base Line) هم نامیده می‌شود از میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پایین در ۲۶ دوره قبل بدست می‌آید. همانند تنکان این دوره می‌تواند ۱ دقیقه‌ای یا ۵ دقیقه‌ای باشد یا هر چارچوب زمانی را اختیار کند. درنتیجه، فرمول کیجون به شرح زیر خواهد بود.

۲ ÷ ( بالاترین قیمت ۲۶ دوره + پایین‌ترین قیمت ۲۶ دوره ) = کیجون

معامله‌گران نباید به مقایسه کیجون با میانگین متحرک یا میانگین نمایی ۲۶ دوره‌ای بپردازند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، کیجون به قیمت‌های بالا و پایین حساس‌تر است. همان‌گونه که در نمودار زیر شاهد هستید، کیجون صاف است اما میانگین متحرک ساده و نمایی ۲۶ دوره‌ای، روندی صعودی را طی می‌کنند. کیجون در واقع نشان‌دهنده تعادل بین خریداران و فروشندگان است. اگر قیمت‌های ۲۶ دوره اخیر در یک بازه در حال نوسان باشند، تعادل، نقطه وسط این بازه خواهد بود.

در تصویر زیر میانگین‌های متحرک نمایی و ساده دارای تاخیر هستند. با اینکه قیمت شروع به کاهش کرده است، میانگین‌های متحرک به افزایش یافتن خود ادامه می‌دهند. به محض اینکه قیمت وارد فاز ایستایی شود، کیجون نیز افقی خواهد شد. در تصویر زیر میانگین متحرک ساده ۲۶ روزه با رنگ سبز، میانگین متحرک نمایی با رنگ قرمز و کیجون با رنگ صورتی مشخص شده‌اند.

کیجون در ایچیموکو
مقایسه کیجون با میانگین‌های متحرک ساده و نمایی ۲۶ روزه

اگر قیمت‌ها در بالای کیجون قرار گیرند، روند را صعودی در نظر می‌گیریم و اگر قیمت‌ها در پایین آن باشند، روند نزولی است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کیجون خط حمایت قوی برای قیمت در یک روند صعودی بوجود می‌آورد و همچنین یک خط مقاومت برای قیمت در یک روند نزولی ایجاد می‌‌کند.

کیجون در نقش خط حمایتی
کیجون به عنوان خط حمایتی

همانطور که بالاتر بیان کردیم، کیجون نشان‌دهنده تعادل است و قیمت‌ها باید به صورت همیشگی با کیجون توافق داشته باشند. اینجا نقطه‌ای است که عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسند. در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که کیجون همانند آهنربا برای قیمت عمل می‌کند.

کیجون در ایچیموکو
کیجون به مثابه آهنربا برای قیمت

به همان‌صورت که در نمودار بالا قابل مشاهده است، بعد از روند نزولی، اتفاقاتی رخ دادند که منجر به خرید زیاد سهم شدند. این مورد را می‌توان در میانه نمودار بالا مشاهده کرد. افزایش تقاضای بوجود آمده منجر به افزایش قیمت در کوتاه مدت شد. اگرچه، در طولانی مدت قیمت‌ها نمی‌توانند با این سرعت به افزایش خود ادامه دهند.

از ۲۷ جون تا ۱۱ جولای کیجون در حال واکنش نشان‌دادن به تغییرات قیمت است اما پس از آن، به علت دست نیافتن قیمت به قله‌های جدید، کیجون نیز شکل خطی صاف را به خود می‌گیرد. حال، کیجون صاف مانند آهنربا قیمت را به خود جذب می‌کند.

کومو چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، کومو مهم‌ترین بخش سیستم معاملاتی ایچیموکو است و از آن تحت عنوان ابر نیز نام می‌برند. کومو از دو بخش جداگانه به نام سنکو A و سنکو B تشکیل شده است. ابتدا هرکدام از بخش‌ها را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم و سپس ساختار‌ آن‌ها را به صورت همزمان در کومو مدنظر قرار می‌دهیم.

سنکو A چیست ؟

حال که با تنکان و کیجون آشنایی دارید، مفاهیم مربوط به سنکو A یا (Span A) را بهتر درک می‌کنید. سنکو A از میانگین گرفتن از دو بخش تنکان و کیجون بدست می‌آید و ۲۶ روز آینده در نمودار را پیش‌بینی می‌کند.

2 ÷ ( کیجون + تنکان ) = سنکو A

در تصویر  زیر می‌توانید رابطه بین تنکان، کیجون و سنکو A را مشاهده کنید. در واقع سنکو A برای معامله امروز شما از میانگین مجموع کیجون و تنکان ۲۶ روز پیش بدست می‌آید.

تنکان و کیجون و سنکو A
سنکو A از میانگین تنکان و کیجون بدست می‌آید.

همچنین اگر تنکان و کیجون امروز را جمع کنیم و میانگین بگیریم به سنکو A  بیست و شش روز بعد دست پیدا می‌کنیم. اگر سنکو A در حال افزایش باشد، روند قیمت را صعودی و در غیر این‌صورت آن را نزولی در نظر می‌گیریم. طبق تصویر زیر، سنکو A فعلی می‌تواند به عنوان خط حمایتی برای روند قیمت صعودی سهام در نظر گرفته شود.

سنکو A در نقش خط حمایتی
سنکو A در نقش سطح حمایتی

همچنین سنکو A می‌تواند نقش یک خط مقاومتی را برای سهام در حال کاهش ایفا کند.

سنکو A به عنوان سطح مقاومتی

سنکو B چیست ؟

سنکو یا اسپن B از میانگین گرفتن از بیشترین نقطه بالا و کمترین نقطه پایین در ۵۲ روز گذشته استفاده می‌شود و ۲۶ روز آینده را پیش‌بینی می‌کند.

2 ÷ ( بیشترین قیمت بالای ۵۲ دوره قبل + کمترین قیمت پایین ۵۲ دوره قبل ) = سنکو B

در واقع سنکو B که امروز در نمودار مشاهده می‌کنید، ۲۶ روز قبل بوجود آمده است و با استفاده از داده‌های نمودار امروز، می‌توان سنکوی B بیست و شش روز آینده را مطابق نمودار زیر بدست آورد.

محاسبه سنکو B
محاسبه سنکو B

اگر سنکو B در حال افزایش در آینده باشد، روند قیمت سهام را صعودی در نظر می‌گیریم و برعکس. همانند سنکو A، سنکو B نیز می‌تواند به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی ایفای نقش کند.

سنکو B در نقش سطح مقاومتی
سنکو B در نقش سطح مقاومتی

اگر سنکو B افقی باشد، خطوط حمایتی و مقاومتی بدست آمده از آن به شدت قوی خواهند بود. در نظر داشته باشید که در بلندمدت، سنکو B نقطه تعادل به شمار می‌رود.

سنکو B به عنوان سطح حمایتی
سنکو B در نقش سطح حمایتی

سنکو‌ها به ما چه می‌گویند ؟

اگر سنکو A بالای سنکو B باشد، روند را صعودی در نظر می‌گیریم و برعکس. دلیل آن شفاف است. سنکو A در مقایسه با سنکو B اندیکاتور سریع‌تری به شمار می‌رود، در نتیجه، هنگامی که قیمت سهمی در حال افزایش باشد، سنکو A مقدار بیشتری را نسبت به سنکو B نمایش خواهد داد و برعکس.

چگونه سنکو‌ها کومو را تشکیل می‌دهند ؟

سنکو A و سنکو B همراه با یکدیگر ابر کومو را تشکیل می‌دهند. فاصله بین این دو خط سایه زده شده است و به عنوان ناحیه حمایتی و مقاومتی احتمالی شناخته می‌شود.

ابر کومو به عنوان سطح حمایتی
ابر کومو در نقش سطح حمایتی
ابر کومو در نقش سطح مقاومتی
ابر کومو در نقش سطح مقاومتی

ابر کومو چه اطلاعاتی درباره خط روند می‌دهد ؟

  • اگر قیمت فعلی بالای کومو باشد، روند را صعودی در نظر می‌گیریم و برعکس.
  • اگر روند قیمت در میانه کومو باشد، قیمت را ایستا به شمار می‌آوریم.

چگونه بازگشت کومو نشان‌دهنده تغییر روند است؟

در نقاطی در میانه روند معادله عرضه و تقاضا بهم می‌خورد و قیمت بازگشت می‌کند. در این زمان، قیمت، کومو را رد می‌کند و به سمتی دیگر از آن می‌رود و یک روند جدید را بوجود می‌آورد. از آنجا که دو بخش تشکیل‌دهنده کومو به صورت 26 دوره‌ای در آینده رسم شده‌اند، سیستم ایچیموکو تغییر جهت در نظر سرمایه‌گذاران را به خوبی نشان می‌دهد.

حرکت سریع‌تر سنکو A در مقایسه با سنکو B را بخاطر بیاورید. اگر قیمت سهم روند صعودی داشته باشد، سنکوی A بالاتر از سنکوی B قرار خواهد گرفت. وقتی جهت عملکرد سرمایه‌گذار تغییر می‌کند، تاثیرات آن در کوموی آینده قابل مشاهده خواهد بود. در این مورد، سنکو A پایین‌تر از سنکو B قرار خواهد گرفت. این رد شدن که به عنوان «بازگشت کومو» (Kumo Twist) شناخته می‌شود به معامله گر هشدار پایان روند فعلی را می‌دهد و در بعضی موارد ممکن است بعضی معامله‌گران آن را معکوس شدن روند قیمت تعبیر کنند.

در نمودار زیر، قیمت، روند صعودی را تا اواخر فوریه ادامه می‌دهد. توجه کنید که در این مدت کومو در حال افزایش بوده و سنکو A بالاتر از سنکو B بوده است. اگرچه، در انتهای فوریه کوموی آینده یک بازگشت نزولی دارد. مشاهده این حرکت به معامله‌گران هشدار می دهد که روند صعودی فعلی ممکن است رو به پایان باشد و احتمال دارد زمان آن باشد که معامله‌گران سهام خود را بفروشند.

هشدار کومو درباره تغییر روند احتمالی
هشدار کومو درباره تغییر روند احتمالی

معامله‌گران باید دقت داشته باشند که اگر پهنای کومو کم باشد، امکان دارد قیمت از بخش دیگر آن نیز عبور کند. سنکو B بدون روند ممکن است بتواند بسته به ساختار نمودار نقش خط حمایتی یا مقاومتی را داشته باشد. در واقع، سنکو B بدون روند نشان‌دهنده تعادل ثابت قیمت‌ها است. سنکوهای رونددار که به عنوان کوموی در حال نوسان شناخته می‌شوند، شانس کمتری برای متوقف کردن قیمت دارند.

چیکو چیست ؟

«چیکو» (Chikou) یا چیکو اسپن یا همان خط با تاخیر به معنی دره کم‌عمق در ژاپنی است. چیکو بخشی ساده اما قدرتمند از ایچیموکو به شمار می‌رود. چیکو در واقع قیمت فعلی بازگشته به ۲۶ دوره قبل است. بسیاری از معامله‌گران چیکو را نادیده می‌گیرند زیرا به عقیده آنان ساده‌تر از آن است که کارا در نظر گرفته شود.

چیکو در ایچیموکو

اگر چیکو پایین‌تر از قیمت ۲۶ روز پیش باشد، نمودار نزولی است و برعکس.

سیگنال‌های چیکو در ایچیموکو

چیکو با این ایده بوجود آمده است که قیمت ۲۶ روز پیش را به عنوان خط حمایتی یا مقاومتی در نظر بگیریم. بازارها حافظه دارند. زمانی که روند قیمتی سهامی نزولی می‌شود و همین طور پی در پی کاهش می‌یابد، شما دیگر به فکر کسب سود نیستید و فقط می‌خواهید سرمایه اصلی‌تان را باز گردانید.

چیکواسپن در ایچیموکو
چیکو با مقاومت شمعدانی‌های ۲۶ دوره قبل مواجه می‌شود.

اگر اقدام به فروش استقراضی سهامی کرده باشید و یا زمان قرار گرفتن سهم در سطح معینی آن را خریداری نکرده باشید و حال، دوباره در آن سطح قرار گرفته باشد، ممکن است بخواهید معامله انجام نشده را انجام دهید یا فروش استقراضی انجام شده را جبران کنید. این باعث می‌شود که مطابق تصویر زیر ناحیه تقاضا یا حمایت برای سهام بوجود بیاید. در نهایت، این تقاضا تحت تاثیر عرضه قرار خواهد گرفت.

چیکو اسپن در ایچیموکو
شمعدانی‌های ۲۶ دوره قبل نقش سطح حمایتی را برای چیکو ایفا می‌کنند.

عملکرد چیکو به عنوان اندیکاتور شتاب روند چگونه است ؟

چیکو به خوبی از حرکت روند قیمت در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی می‌کند. در زمانی که چیکو آزاد باشد و با قیمت‌های قبلی برخورد نکند، می تواند همانند «اندیکاتور شتاب روند» (Momentum-based Indicator) همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، عمل کند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، در سمت راست تصویر چیکو آزاد است و قیمت روند خوبی را طی خواهد کرد، حال‌آنکه، در سمت چپ تصویر، چیکو با مقاومت مواجه می‌شود و این خیلی برای گسترش روند قیمت مناسب نیست.

عملکرد چیکو به عنوان اندیکاتور ممنتوم
عملکرد چیکو به عنوان اندیکاتور شتاب روند

با اینکه در محاسبه چیکو از ۲۶ دوره استفاده می‌شود می‌توان این عدد را افزایش یا کاهش داد تا فاصله بین قیمت و آن تغییر کند. یکی از راه‌های کلیدی استفاده از چیکو بررسی رابطه آن با قیمت فعلی است. وقتی قیمت بالاتر از این خط قرار بگیرد، نشان‌دهنده ضعیف بودن روند آن است. هنگامی که قیمت بالاتر از چیکو باشد، قدرت روند قیمت را نشان می‌دهد. اغلب استراتژی‌های معاملاتی ایچیموکو کینکو هایو از چیکو به عنوان اندیکاتور شتاب روند استفاده می‌کنند. همچنین چیکو بر اساس رابطه‌‌ای که با دیگر ۴ خط ایچیموکو دارد، تائیدیه دوم به شمار می‌رود. می‌توان از چیکو برای مطمئن شدن از نقاط حمایتی و مقاومتی نیز استفاده کرد. این تائيدیه بیشتر تصویری است زیرا خط چیکو با قیمت‌های بسته شدن بالا و پایین مطابقت خواهد داشت ولی دورتر از آن‌ها قرار خواهد گرفت.

مثالی از نمودار ایچیموکو کینکو هایو

در نمودار زیر شاهد مثالی از کاربرد اندیکاتور ایچیموکو هستید. در این نمودار، ابر ایچیموکو ناحیه‌ای است که با سایه سبز مشخص شده که نشان‌دهنده منطقه کلیدی حمایت و مقاومت به شمار می‌رود. این نمودار صندوق قابل معامله S&P 500 را در یک روند صعودی نشان می‌دهد زیرا قیمت در بالاتر از ابر قرار گرفته است. اگر قیمت وارد ابر می‌شد، معامله‌گران باید منتظر معکوس شدن احتمالی روند قیمت می‌ماندند.

مثالی از ایچیموکو

سیستم معاملاتی ایچیموکو

حال که معامله‌گر با ۵ بخش ایچیموکو آشنا شده است، زمان مناسبی برای در نظر گرفتن همه این ۵ ساختار در سیستم معاملاتی به شمار می‌رود. این سیستم اطمینان معامله‌گر را جلب می‌کند که تمام اجزای ایچیموکو با هم در حال فعالیت هارمونیک هستند. در ادامه، به رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استراتژی‌های ایچیموکو اشاره می‌کنیم.

استراتژی کراس تنکان/کیجون چیست ؟

طبق استراتژی «کراس تنکان/ کیجون» (Tenkan/Kijun Cross) خریداری یا نگهداری یک سهام زمانی اتفاق می‌افتد که تنکان در حال رفتن به سمت بالا، از کیجون عبور کند. در زمانی که تنکان به سمت پایین از کیجون عبور می‌کند، معامله‌گر باید سهام را بفروشد. طبق ایچیموکو کارایی کراس تنکان/کیجون به موقعیت آن نسبت به کومو بستگی دارد.

  • اگر این قطع شدن در بالاتر از کومو رخ دهد، آن را یک سیگنال صعودی قوی به شمار می‌آوریم.
  • اگر در پایین کومو رخ دهد آن را سیگنال صعودی ضعیف در نظر می‌گیریم.
  • اگر در میانه کومو رخ دهد آن را سیگنال صعودی خنثی به شمار می‌آوریم.

مخالف تمام این موارد در کراس نزولی نیز رخ می‌دهد.

صلیب تنکان کیجون
سیگنال صعودی قوی: کراس T/K در بالای ابر کومو رخ داده است.
سیگنال های دریافت شده از صلیب تنکان کیجون
سیگنال صعودی ضعیف: کراس T/K در پایین کومو رخ داده است.
صلیب تنکانسن کیجون‌سن
سیگنال صعودی خنثی: کراس T/K در درون کومو رخ داده است.
کراس قوی نزولی تنکانسن و کیجون سن
کراس نزولی قوی تنکان‌سن و کیجون‌سن که پایین‌تر از کومو رخ داده است.
کراس ضعیف تنکنسن و کیجونسن
T/K کراس نزولی ضعیف
کراس تنکنسن کیجونسن
کراس T/K خنثی زیرا درون کومو واقع شده است.

تعیین حد ضرر

وقتی «حد ضرر» (Stop Loss) تعیین شد، با توجه به نزولی یا صعودی بودن روند قیمت - به ترتیب - آن را در بالا یا پایین کیجون در نظر می‌گیریم. زمانی که موقعیت در جهت پیش‌بینی شده قرار بگیرد، کیجون را به دنبال خود می‌کشد و امکان تعیین حد ضرر با استفاده از کیجون برای معامله‌گر فراهم می‌شود.

خروج از معامله

بسیار مهم است که معامله‌گر بتواند به بخشی از سود در حین معامله‌های مختلف دست پیدا کند. در زمان‌های زیر می‌توان از موقعیت خارج شد.

  • زمانی که قیمت وارد ناحیه پایین کیجون می‌شود.
  • زمانی که قیمت در پایین‌تر از کیجون بسته می شود، موقعیت را ببندید. یعنی اگر سهام را به امید افزایش قیمت آن در آینده حفظ کرده بودید، آن را بفروشید واگر دست به فروش استقراضی زده بودید، سهام را خریداری کنید.
  • هنگامی که کراس تنکان کیجون در جهت مخالف رخ می‌دهد نیز بهتر است از موقعیت‌ها خارج شوید. یعنی سهام‌هایی که فروش استقراضی کرده‌اید را خریداری کنید و سهام‌های خریداری شده را بفروشید.

استراتژی شکست کومو چیست ؟

  • زمانی موقعیت خرید داریم که قیمت شکسته می‌شود و در ناحیه‌ای بالاتر از کومو بسته می‌شود.
  • موقعیت فروش داریم در زمانی که قیمت شکسته می‌شود و در ناحیه‌ای پایین تر از کومو بسته می‌شود.

همان‌طور که بارها بیان کردیم، کومو بخش مرکزی سیستم ایچیموکو به شمار می‌رود. زمانی که قیمت‌ها در بالای کومو قرار گرفته‌اند، نمودار را صعودی در نظر می‌گیریم و برعکس. در نمودار زیر شاهد موقعیت خرید هستید زیرا قیمت در نقطه‌ای بالاتر از کومو بسته می‌شود. در همین نمودار، شکست صعودی کومو را مشاهده می‌کنید. معامله‌گران می‌توانند در این نقطه وارد موقعیت خرید شوند. در نقطه‌ای بالاتر از قیمت بالای شمعدانی‌ سیگنال‌دهنده.

کومو بریک اوت نزولی
شکست نزولی کومو زیرا قیمت، پایین کومو بسته شده است.

تعیین حد ضرر

باید توجه داشته باشید که حد ضر با توجه به صعودی یا یا نزولی بودن روند قیمت، به ترتیب در ناحیه‌ای پایین‌تر یا بالاتر از فاصله‌ای نزدیک کیجون قرار خواهد گرفت.

خروج از معامله

  • زمانی که قیمت در ناحیه نزدیک به کیجون قرار می‌گیرد.
  • هنگامی که قیمت بالا یا پایین‌تر از کیجون بسته می‌شود.

 استراتژی کراس کیجون چیست ؟

زمانی موقعیت خرید داریم که قیمت در جایی بالاتر از کیجون بسته شود و زمانی موقعیت فروش داریم که قیمت بسته شدن پایین تر از کیجون باشد. طبق اصول ایچیموکو، کارایی کراس کیجون بستگی به موقعیت قرارگیری آن نسبت به کومو دارد.

  • اگر قیمت بالاتر از کیجون بسته شود و این «کراس اور» (Cross Over) در بالای کومو رخ دهد، آن را یک سیگنال صعودی قوی در نظر می‌گیریم.
  • اگر قیمت در ناحیه‌ای بالاتر از کیجون بسته شود، اما کراس اور پایین‌تر از کومو باشد، آن را یک سیگنال صعودی ضعیف به شمار می‌آوریم.
  • اگر قیمت در بالای کیجون بسته شود و داخل کومو قرار گرفته باشد، آن را یک سیگنال صعودی خنثی در نظر می‌گیریم.

مخالف این موارد در روند نزولی صدق می‌کند. برای درک بهتر این موقعیت‌ها، توجه شما را به نمودارهایی که در ادامه قرار گرفته اند، جلب می‌کنیم.

سیگنال کراس کیجون در ایچیموکو
سیگنال صعودی قوی: کراس کیجون و قیمت، بالای کومو رخ داده است.
سیگنال صعودی ضعیف دریافت شده از کراس اور کیجون
سیگنال صعودی ضعیف: کراس قیمت و کیجون پایین‌تر از کومو رخ می‌دهد.
کراس اور کیجون
سیگنال صعودی خنثی: کراس کیجون و قیمت درون کومو رخ می‌دهد.

سیگنال روند نزولی

سیگنال نزولی کراس اور کیجون
سیگنال نزولی قوی: کراس کیجون و قیمت پایین‌تر از کومو رخ داده است.
سیگنال ضعیف کراس کیجون
سیگنال نزولی ضعیف: کراس کیجون و قیمت در بالای کومو رخ می‌دهد.
سیگنال نزولی خنثی کراس کیجون
سیگنال نزولی خنثی: کراس کیجون و قیمت درون کومو رخ می‌دهد.

تعیین حد ضرر

برای این استراتژی، حد ضرر در پایین کیجون واقع می‌شود. زمانی که موقعیت در محل پیش‌بینی شده قرار می‌گیرد، کیجون را به همراه خود به آن‌جا می‌کشاند. در این زمان امکان ردیابی حد ضرر با کیجون برای معامله‌گر بوجود می‌آید.

خروج از معامله

در صورت مشاهده موقعیت‌های زیر، معامله‌گر باید از معامله خارج شود.

  • زمانی که قیمت به سمت درون ناحیه در پایین کیجون حرکت می‌کند، معامله‌گر باید با قبول ضرر خود از معامله خارج شود.
  • معامله‌گر باید در زمان بسته شدن قیمت در پایین کیجون در جهت مخالف قرار بگیرد. یعنی اگر در حال خرید سهام بود اقدام به فروش آن کند یا برعکس.

استراتژی شکست چیکو چیست ؟

استراتژی «شکست چیکو» (Chikou Breakout) بیان می‌کند که زمانی باید سهام را خریداری کنید که چیکو از روند قیمتی عبور کرده و قیمت بسته شدن بیشتر از قیمت ۲۶ روز گذشته است. طبق این استراتژی معاملاتی باید هنگامی اقدام به فروش کنید که چیکو از روند قیمتی عبور می‌کند و قیمت بسته شدن کمتر از قیمت ۲۶ روز گذشته بوده است. طبق اصول معاملاتی ایچیموکو، کارایی استراتژی شکست چیکو بستگی به موقعیت روند قیمت نسبت به کومو دارد.

  • اگر چیکو بالاتر از قیمت ۲۶ روز گذشته بسته شود و قیمت فعلی بالای کومو باشد، آن را یک سیگنال صعودی قوی در نظر می‌گیریم.
  • اگر چیکو بالاتر از قیمت ۲۶ روز گذشته بسته شود و قیمت فعلی پایین کومو باشد، آن را یک سیگنال صعودی ضعیف به شمار می‌آوریم.
  • اگر چیکو بالاتر از قیمت ۲۶ روز گذشته بسته شود و قیمت فعلی درون کومو قرار بگیرد، آن را به مثابه سیگنال صعودی خنثی در نظر می‌گیریم.

عکس موارد گفته شده در مورد روند نزولی صدق می‌کند. در نمودار‌های زیر سیگنال‌های مختلف گفته شده در بالا را مشاهده خواهید کرد.

استراتژی شکست چیکو
سیگنال صعودی قوی: چیکو از قیمت ۲۶ روز گذشته عبور می‌کند و قیمت فعلی بالای کومو قرار دارد.
سیگنال صعودی ضعیف بدست آمده از چیکو کراس
سیگنال صعودی ضعیف: چیکو از قیمت ۲۶ روز گذشته عبور می‌کند اما قیمت فعلی پایین‌تر از کومو قرار دارد.
سیگنال صعودی خنثی در شکست چیکو
سیگنال صعودی خنثی: چیکو از قیمت ۲۶ روز گذشته عبور می‌کند و قیمت فعلی درون کومو قرار دارد.
سیگنال فروش قوی ناشی از شکست چیکو
سیگنال قوی فروش: چیکو از قیمت ۲۶ روز گذشته عبور می‌کند و قیمت فعلی پایین‌تر از کومو است.
سیگنال فروش ضعیف بوجود آمده از شکست چیکو
سیگنال ضعیف فروش: چیکو از قیمت ۲۶ روز گذشته عبور می‌کند و قیمت فعلی بالاتر از کومو است.
سیگنال فروش خنثی بوجود آمده از شکست چیکو
سیگنال فروش خنثی: چیکو از قیمت ۲۶ روز گذشته عبور می‌کند و قیمت فعلی درون کومو قرار گرفته است.

تعیین حد ضرر

در اینجا نیز می‌توان از کیجونسن جهت شناسایی نقطه حد ضرر استفاده کرد. معامله‌گر باید برای تعیین حد ضرر به پیش‌روی یا کاهش کیجون در مقایسه با روند قیمت، بسته به هدف خرید و فروش سهام توجه کند.

خروج از معامله

در معامله با توجه به استراتژی شکست کیجون می‌توان در ۲ حالت زیر از موقعیت خارج شد.

  • زمانی که قیمت درون ناحیه بالا یا پایین کیجون (بسته به روند) قرار بگیرد، باید از معامله خارج شویم.
  • زمانی که قیمت در ناحیه‌ای بالاتر یا پایین‌تر (بسته به خرید یا فروش سهم) نسبت به کیجون قرار می‌گیرد، باید از معامله خارج شویم.

استراتژی بازگشت کومو چیست ؟

هنگامی که روند کومو از صعودی به نزولی تغییر می‌کند، موقعیتی برای خرید سهام فراهم می‌شود. به صورت مخالف، با تغییر روند از نزولی به صعودی، موقعیت برای فروش سهام بوجود می آید. در واقع، برای اینکه موقعیت خرید بوجود بیاید، سنکو A باید به سمت بالا حرکت و از سنکو B عبور کند. از طرفی دیگر برای بوجود آمدن موقعیت فروش، سنکوی A باید به سمت پایین حرکت و از سنکوی B گذر کند.

  • طبق ایچیموکو، کارایی «بازگشت کومو» (Kumo Twist) بستگی به موقعیت روند قیمت نسبت به کومو دارد.
  • اگر بازگشت کومو آینده، زمانی رخ دهد که قیمت فعلی بالای کومو باشد، آن را یک سیگنال صعودی قوی در نظر می‌گیریم.
  • اگر بازگشت کومو، زمانی رخ بدهد که قیمت فعلی پایین‌تر از کومو است، آن را یک سیگنال صعودی ضعیف به شمار می‌آوریم.

سیگنال روند صعودی

سیکنال صعودی بازگشت کومو
سیگنال صعودی قوی: در زمان وقوع بازگشت کومو، قیمت فعلی در بالای آن قرار داشته است.
سیکنال بازگشت کومو صعودی ضعیف
سیگنال صعودی ضعیف: در زمان وقوع بازگشت کومو، قیمت فعلی پایین‌تر از آن قرار داشته است.
بازگشت کومو صعودی خنثی
سیگنال صعودی خنثی: قیمت فعلی درون کومو قرار گرفته است.

سیگنال روند نزولی

سیگنال نزولی قوی
سیگنال نزولی قوی: در زمان وقوع بازگشت کومو، قیمت فعلی پایین‌تر از آن قرار داشته است.
سیگنال نزولی ضعیف
سیگنال نزولی ضعیف: در زمان وقوع بازگشت کومو، قیمت فعلی در بالای آن قرار داشته است.
سیگنال نزولی خنثی
سیگنال نزولی خنثی: در زمان وقوع بازگشت کومو، قیمت فعلی درون آن قرار داشته است.

تعیین حد ضرر

می‌توان از کیجون به عنوان حد ضرر با ضربه‌گیری اندک استفاده کرد. زمانی که قیمت در جهت پیش‌بینی شده حرکت می‌کند. کیجون «روند دار» (Trending) می‌شود و می‌توان حد ضرر را همزمان با آن تعیین کرد و قرار داد.

خروج از معامله

  • زمانی که قیمت به ناحیه نزدیک در بالا یا پایین کیجون می‌رسد.
  • زمانی که قیمت بسته شدن بالا یا پایین‌تر از کیجون است.
  • زمانی که کومو آینده باز می‌گردد و جهت خود را عوض می‌کند.

چگونه کومو ما را از روند جدید بازار مطلع می‌کند ؟

  • در یک بازار با روند صعودی، کومو نیز به صورت صعودی افزایش پیدا می‌کند.
  • در یک بازار با روند نزولی، کومو بصورت دائمی کاهش می‌یابد.

مروری بر گام‌های محاسبه ابر ایچیموکو

به صورت معمول، می‌توانید ایچیموکو را به پلتفرم معاملاتی خود اضافه کنید اما برای درک بهتر مفاهیم، ما اینجا نحوه محاسبه به صورت دستی را بیان می‌کنیم. توجه داشته باشید که می‌توانید تنظیمات را در پلتفرم معاملاتی خود تغییر دهید و برای خطوط و بخش‌های مختلف ابر ایچی موکو رنگ‌های متفاوتی برگزینید.

  1.  خط تبدیل و خط پایه را محاسبه کنید.
  2. سنکو A را با توجه به محاسبات قبلی بدست بیاورید. زمانی که اسپن A محاسبه شود، این داده در ۲۶ دوره در آینده رسم می‌شود.
  3. اسپن B را محاسبه کنید. این مورد نیز برای ۲۶ دوره در آینده رسم می‌شود.
  4. برای رسم چیکو، قیمت‌های بسته شدن را برای ۲۶ دوره در گذشته رسم کنید.
  5. تفاوت بین اسپن A و اسپن B به صورت رنگی مشخص شده است و ابر را بوجود می‌آورد.
  6. زمانی که سنکو A بالاتر از اسپن B باشد، ابر را سبز و در غیر این‌ صورت آن‌را قرمز کنید.
  7. گام‌های بالا یک پایه اطلاعاتی را خلق می‌کنند. برای بوجود آوردن خط‌ها، با به پایان رسیدن هر دوره این گام‌ها را برای بدست آوردن اطلاعات جدید تکرار کنید. سپس، این نقطه‌ها را به یکدیگر وصل کنید تا ظاهر خطوط و ابر تشکیل شود.

نکات معامله با ایچیموکو

پس از بررسی مهم‌ترین موارد مربوط به ایچیموکو حال به صورت اجمالی، نکات معامله با آن‌ها ‌را مورد مطالعه قرار می‌دهیم. این نکات به شرح زیر هستند.

  • عدم انجام معامله با سهم کم‌حجم
  • ورود به معامله بعد از وقوع پولبک در روند صعودی و نزولی
  • استراتژی‌های معامله آپشن در ایچیموکو
  • معامله در جهت روند بزرگ‌تر
  • برداشت سود در حین انباشته شدن در روند صعودی و نزولی

چرا از انجام معامله با سهام کم حجم خودداری کنیم ؟

یکی از علت‌های موثر بودن تحلیل تکنیکال در پیش‌بینی قیمت و وضعیت بازار، این است که بازار‌ها حافظه دارند. هرچه تعداد معامله‌گران سهام مورد نظر بیشتر باشد، حافظه بازار قوی‌تر خواهد بود. هر چه بازار قوی‌تر باشد، الگو‌ها نیز بهتر تکرار خواهند شد.

در واقع، حجم معاملاتی اندک به معنی حافظه کم‌تر است، یعنی هنگامی که شما انتظار دارید که قیمت در سطوح حساسی به صورت معینی رفتار کند، احتمال بالایی وجود دارد که این اتفاق نیفتد. تکرار شدن الگو‌ها امری بسیار مهم در معامله به شمار می‌رود. اگر انتظار داشته باشید که در یک روند، قیمت از کیجون صاف به عنوان خط حمایتی استفاده کند، قیمت باید آن را انجام دهد. اگر قیمت با تمام سطوح به غیر از کیجون، تماس داشته باشد، معامله چیزی شبیه به قمار خواهد بود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، احتمال خطر در نمودار‌هایی با حجم کم بالا است.

در نمودار‌های با حجم اندک معامله نکنید
حرکت اتفاقی قیمت در این نمودار، نشان‌دهنده آن است که چرا باید از معامله سهام با حجم کم پرهیز کنید.

بعد از پولبک چه زمانی برای ورود به معامله مناسب است ؟

معامله‌گران حتی بعد از از دست دادن نقطه ورود کراس تنکان‌سن کیجون‌سن اولیه یا شکست کومو نیز می‌توانند وارد معامله شوند. همانطور که بالاتر بیان کردیم، در یک روند صعودی قیمت‌ها می‌توانند از تنکان و کیجون به عنوان خطوط حمایتی استفاده کنند. به صورت مخالف، در یک روند نزولی، تنکان و کیجون به عنوان خطوط مقاومتی برای قیمت‌ها بکار گرفته می‌شوند.

استراتژی ورود به روند صعودی پس از پولبک

صبر کنید تا قیمت سهام در پایین تنکان پولبک بزند. این پولبک احتمالاً کیجون را به عنوان خط حمایتی آزمایش می‌کند. اگر قیمت، کیجون را به عنوان خط حمایتی برگزیند، ادامه صعودی بودن روند بسیار محتمل خواهد بود. اگر این اتفاق واقعاً رخ دهد و قیمت بالاتر از تنکان بسته شود، سفارش خرید خود را بیشتر از قیمت بالای ۹ دوره‌ای یا ۲۶ دوره‌ای (اگر به اندازه کافی به قیمت بالای دوره ۹ دوره‌ای نزدیک بود) قرار دهید و حد ضرر را پایین‌تر از کیجون تعیین کنید. در نمودار زیر، پیکان سمت راست به نقطه ورود احتمالی اشاره می‌کند. توجه کنید که در تصویر زیر، خطوط تبدیل و پایه به ترتیب با رنگ‌های آبی و صورتی مشخص شده‌اند.

چگونه در یک روند صعودی با استفاده از ایچیموکو معامله کنیم
استراتژی معاملاتی ایچیموکو در روند صعودی با استفاده از پولبک

استراتژی ورود به روند نزولی پس از پولبک

صبرکنید تا تروبکی در بالای تنکان به وقوع بپیوندد. در اغلب موارد، قیمت، کیجون را به عنوان سطح مقاومت آزمایش خواهد کرد. اگر عرضه به میزان کافی قوی باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند و روند نزولی خود را ادامه می‌دهد. زمانی که قیمت در نقطه‌ای کمتر از تنکان بسته شود، سفارش فروش خود را در نقطه‌ای کمتر از قیمت پایین ۹ دوره‌ای یا ۲۶ دوره‌ای-اگر هردو به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک بودند-قرار دهید. حد ضرر باید در نقطه‌ای بالاتر از کیجون در نظر گرفته شود و باید آن را همزمان با حرکت قیمت به سمت پایین تغییر داد. در نمودار زیر مشاهده می‌‌کنید که پس از، از دست دادن شکست کومو اولیه، معامله‌گر امکان ورود به معامله را برای فروش سهم در ۲ نقطه داشته است.

دو نقطه برای ورود به معامله برای فروش سهم
یافتن دو نقطه ورود به معامله برای فروش سهم با استفاده از ایچیموکو

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بعد از نقطه شکست کومو اولیه، امکان ورود به معامله و فروش سهم در دو نقطه وجود دارد. بخاطر داشته باشید که ممکن است فرد به معامله ورود کند و روند معکوس شود. داشتن حد ضرر این اطمینان خاطر را در شما بوجود میاورد که ضرر وارد شده، حداقل میزان ممکن خواهد بود. در تصویر زیر، پیکان اول از سمت چپ به شکست کومو اولیه اشاره می‌کند.

نقطه ورود به معامله بعد از از دست دادن شکست کومو نزولی

استراتژی ایچیموکو برای معاملات آپشن چیست ؟

ما در اینجا در نظر می گیریم که شما با آپشن یا همان قرارداد اختیار معامله آشنایی دارید. آپشن‌ها این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که با کسب سود چشم‌گیر، سبد سهام خود را رونق بخشید یا در مقابل، مبلغ زیادی را از دست بدهید و متحمل ضرر بسیاری شوید. اگر معامله‌گری بخواهد در یک روند نزولی سود کسب کند، می‌تواند فروش استقراضی را برای سهام یا «قرارداد آتی» (Future) انجام دهد. او همچنین می‌تواند قرارداد فروش معامله مربوط به سهام مورد نظر را خریداری کند.

در بازار با روند نزولی، قرض کردن سهام برای فروش استقراضی آن‌ها با دشواری مواجه خواهد شد. اگر فروش استقراضی را برای قرارداد‌های آتی انجام دهید، در صورت برعکس شدن روند قیمت ممکن است متحمل ضرر زیادی شوید. بکارگیری اختیار معامله یا «پوت آپشن‌» (Put Option) ریسک محدودتری دارد و همزمان، احتمال دریافت سود بالا در آن‌ زیاد است. نمودار زیر در واقع ایده خریداری قرارداد اختیار فروش را زمانی که سیستم ایچیموکو نشان‌دهنده موقعیت فروش است، مطرح می کند.

در این مورد، ممکن است فردی پوت آپشن ماه جون را خریداری کند زیرا روند قیمت خط تبدیل را شکسته است. امکان دارد با حرکت قیمت سهم به سمت پایین، ارزش این اختیار معامله فروش افزایش یابد. قوانین برداشت سود در اینجا نیز همانند توضیحات قبلی هستند. برداشت سود باید به صورت منظم و مداوم صورت بگیرد و موقعیت کلی زمانی بسته شود که قیمت در نقطه‌ای بالاتر از کیجون بسته یا معامله شود.

 

خریداری اختیار فروش با استفاده از استراتژی شکست کومو
استفاده از استراتژی شکست کومو برای خریداری پوت آپشن‌ها در سیستم معاملاتی ایچیموکو

معامله‌ در جهت روند بزرگ‌تر در ایچیموکو چیست ؟

بازار‌ها بر پایه اصول روان‌شناسی عمل می‌کنند. زمانی که سرمایه‌گذاری احساس می‌کند که روند صعودی یا نزولی خواهد شد، تغییر دادن آن دشوار خواهد بود. در بازار‌های با روند صعودی، هر کاهش قیمتی در نمودار به معنای فرصتی برای خرید سهم به شمار می‌رود. از طرفی دیگر، در بازار‌های نزولی قوی، با هر افزایش قیمت، سهم‌ها به فروش می‌رسند. انجام اعمالی بر خلاف این‌‌ها می تواند منجر به ضرر بزرگی شود. برای تشخیص روند غالب از ایچیموکو استفاده می‌کنیم. برای مثال، معامله‌گری می‌خواهد با بکارگیری نمودار روزانه و سوئينگ‌ها معامله انجام دهد. در این زمان او باید به نمودار هفتگی توجه کند.

  • اگر در نمودار هفتگی، قیمت بالاتر از ابر کومو قرار گرفته باشد، معاملات در نمودار روزانه باید با توجه به صعودی شدن روند قیمت انجام شوند.
  • به صورت مخالف مورد بالا، اگر قیمت در نمودار هفتگی پایین‌تر از کومو قرار گرفته باشد، در نمودار روزانه باید معاملات با در نظر داشتن روند نزولی انجام شوند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دو سیگنال نزولی شکست کومو در ماه مارچ قابل تشخیص هستند. هردوی این سیگنال‌ها فروش سهم را پیشنهاد می‌کنند. در هردوی این موارد، قیمت پایین‌تر از تنکان قرار گرفته و خود تنکان پایین‌تر از کیجون است. همچنین در این نمودار، کوموی آینده نزولی و چیکو آزاد است. هر دوی این معاملات منجر به از دست دادن سرمایه می‌شوند.

استراتژی های معامله با ایچیموکو

در نمودار بالا، ابتدا به کراس نزولی T/K توجه کنید. در اینجا سیگنال لازم را برای عملی کردن استراتژی فروش دریافت کرده‌ایم. در نظر داشته باشید که این معامله ممکن است منجر به ضرر شود. به روند صعودی که باید در شکست کومو ایجاد می‌شده است، توجه کنید.

این روند می‌‌توانست به خوبی ادامه پیدا کند و افزایش قابل‌توجهی در قیمت را رقم بزند. برای درک اینکه چرا ۳ معامله اول شکست خورده‌اند و چهارمین معامله به پیروزی انجامیده است، توجه خود را به نمودار رسم شده زیر در چارچوب زمانی هفتگی معطوف کنید.

استراتژی‌های معامله با ایچیموکو
در این نمودار هفتگی، قیمت بالاتر از کومو قرار دارد و همچنین به خط حمایتی مهم کیجون بسیار نزدیک است.

نمودار، خود گویای همه چیز است. از آنجایی‌که قیمت بالای کومو قرار داشته و همچنین در فاصله کمی نسبت به خط حمایت اصلی کیجون قرار گرفته ، فروش سهم منطقی به شمار نمی‌رفته است. از طرفی دیگر، چون خرید سهم با روند کلی به سمت بالا همسو بوده، عمل مناسبی به شمار می‌رود. در مثالی دیگر، به نموداری روزانه در تصویر زیر نگاهی داشته باشید. قیمت این سهم در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ میلادی در بالای کومو قرار داشته است. در اول ژانویه، این حرکت مداوم رو به بالا تنکان را هم بالاتر از کیجون قرار داده است. در این نقطه، کومو آینده صعودی بوده و چیکو نیز بالاتر از قیمت قرار داشته یعنی شتاب روند خوبی در سهم برقرار است.

نمودار روزانه نشان‌دهنده موقعیت ورود است
نمودار روزانه که نشان‌دهنده موقعیت‌های ورود و خرید سهم است.

تمام شرایط در اینجا برای خرید سهم با استفاده از استراتژی شکست کومو و نگهداری آن به انتظار افزایش قیمت، برقرار است. با این‌حال، این معامله موفق نبوده و به علت بسته شدن در پایین کومو، در ۳۰ ژانویه همراه با ضرر بسته شده است.

مقاومت شدید ایجاد شده توسط کومو و کیجون
این نمودار هفتگی نشان‌دهنده خطوط مقاومتی قابل توجه کومو و کیجون است.

در نمودار بالا بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان از شکست در معامله شرح داده شده در بالا جلوگیری کرد. در این نمودار می‌توانید مشاهده کنید که چگونه کومو و کیجون نقش خط مقاومتی محکمی را برای روند قیمت ایفا می‌کنند. در این تصویر به خوبی شاهد هستید که با اینکه نمودار روزانه سیگنال خرید می‌دهد اما سیگنال دریافت شده از نمودار هفتگی متفاوت است. بهتر است در زمانی که نمودار‌های کوتاه‌ مدت و بلند مدت با یکدیگر در تضاد هستند، دست به معامله نزنید. با این‌حال، معاملاتی وجود دارند که با وجود صعودی بودن نمودار روزانه و نزولی بودن نمودار هفتگی، سودآور هستند.

برای مثال، می‌توان به سهمی اشاره کرد که بالاتر از کومو یا درون آن معامله می‌شود اما در نمودار هفتگی در بالای تنکنسن و کیجونسن قرار گرفته است. اگر در نمودار روزانه شکست کومو را مشاهده کردید، می‌توان معامله را با در نظر گرفتن حد ضرر انجام داد. با این‌حال، در نظر داشته باشید که احتمال ضرر در این معامله اندک نیست. همین مورد برای خرید سهم با توجه به نمودار روزانه در زمان نزولی بودن نمودار هفتگی، صدق می‌کند.

استراتژی برداشت سود در حال انباشت چیست ؟

در طی این نوشتار بارها اشاره کرده‌ایم که به محض ورود قیمت به موقعیت مطلوب و سودآوری، سود‌ خود را برداشت کنید. معامله‌گر می‌تواند از استراتژی‌های سودآور برپایه اندیکاتور‌های تکنیکال غربی مانند بازگشت فیبوناچی یا نقاط پیوت استفاده کند. بعضی از معامله‌گران تمایل دارند در سطوح قیمتی یا درصدی از قبل مشخص شده، سود خود را برداشت کنند.

سیستم معاملات ایچیموکو حد ضرر و ساختار منحصر به فردی را ارائه می‌کند. از آن‌جایی‌که ایچیموکو یک سیستم دنبال‌کننده روند است، تنکان و کیجون به عنوان راهنما‌های قیمت در جهت روند حرکت می‌کنند. در روند صعودی، از تنکانسن می‌توان به عنوان یک سطح حمایتی نه چندان قوی و از کیجونسن به عنوان سطح حمایتی بسیار قوی استفاده کرد.

به‌همین‌صورت، تنکان می‌تواند به عنوان سطح مقاومتی ضعیف و کیجون به عنوان خط مقاومتی قوی برای برای سهام‌های با روند نزولی بکار روند. از این ویژگی می‌توان برای بوجود آوردن سیستمی برای شناسایی حد ضرر استفاده کرد. قبل‌تر، مطلبی را راجع به بکارگیری کیجون برای تعیین حد ضرر بیان کردیم.  زمانی که یک معامله با استراتژی‌های شکست کومو و یا کراس T/K شروع می‌شود، قیمت نباید در روند صعودی از خط حمایتی ایجاد شده توسط کیجون یا در روند نزولی از خط مقاومتی ارائه شده توسط خط پایه عبور کند. زمانی که قیمت در جهت پیش‌بینی شده حرکت می‌کند، حد ضرر اولیه می‌تواند در روند صعودی همراه با کیجون به سمت بالا (یا در روند‌های نزولی به سمت پایین) حرکت کند.

استراتژی‌های دریافت سود در بازار با روند صعودی

موقعیت معاملاتی خود را به ۳ بخش تقسیم کنید. زمانی که قیمت پایین‌تر از تنکان بسته می‌شود، بخشی از سود را برداشت کنید. در این زمان، وقوع دو مورد محتمل است. قیمت به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و پایین‌تر از کیجون بسته می‌شود یا روند قیمتی معکوس می‌‌شود و با ادامه دادن روند صعودی خود بالاتر از تنکان بسته می‌شود.

در مورد اول، دو بخش باقی‌مانده از موقعیت معاملاتی خود را ببندید یعنی در جهت مخالف قرار بگیرید. به عبارتی دیگر، اگر در حال فروش سهم بودید به خرید آن بپردازید و برعکس. در مورد دوم، تا زمانی که قیمت دوباره پایین‌تر از تنکان بسته شود، دو بخش باقی‌مانده را نگهداری کنید. در این‌صورت، باید سود‌های بخش دوم را نیز برداشت کنید. حال تنها یک بخش از موقعیت اولیه معاملاتی باقی مانده است که باید پایین‌تر از کیجون بسته شود.

کاربرد تنکان برای برداشت سود
استفاده از تنکان برای برداشت سود در یک روند صعودی

تصور کنید که در ادامه یک شکست کومو صعودی، ۳۰۰ سهم در قیمت ۱۰۹ در ۲۷ سپتامبر خریداری شده‌اند. با بکارگیری استراتژی خروج، باید در ۲۶ اکتبر ۱۰۰ سهم با قیمت ۱۱۸٫۵ فروخته شوند و ۲۰۰ سهم باقی‌مانده در قیمت ۱۱۹ در ۱۶ نوامبر نقد شوند.

استراتژی برداشت سود در حال انباشت در روند نزولی

در اینجا نیز موقعیت معاملاتی را به ۳ بخش تقسیم کنید. زمانی که قیمت در ناحیه‌ای بالاتر از تنکان بسته شد، بخشی از سود را برداشت کنید. در این زمان، وقوع دو پیشامد محتمل است.

قیمت به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و در بالای کیجون بسته یا روند قیمتی معکوس می‌شود و در پایین تنکان بسته خواهد شد و حرکت نزولی خود را ادامه می‌دهد. در مورد اول، از دو بخش باقی‌مانده خارج شوید یعنی در موقعیت مخالف قرار بگیرید. اگر در حال خرید سهم بودید، آن‌را بفروشید و برعکس. در مورد دوم، تا زمان رسیدن قیمت بسته شدن به بالاتر از تنکانسن، دو بخش باقی‌مانده را حفظ کنید و سود بخش دوم را برداشت کنید. حال، تنها یک بخش باقی‌مانده است که باید به عنوان حد ضرر در بالای کیجون قرار گرفته باشد. درتصویر زیر، فرض کنید که ۳ قرارداد اختیار فروش در ۱۴ فوریه خریداری شده‌اند. در ۱۱مارچ، قیمت سهام در بالای تنکنسن و در ۳۸۲ بسته می‌شود. در اینجا ممکن است انگیزه فروش پوت آپشن در معامله‌گران بوجود بیاید.

استفاده از کیجون برای برداشت سود
استفاده از کیجون برای برداشت سود

پس از مدتی، روند قیمتی سهام معکوس می‌شود و روند نزولی خود را ادامه می‌دهد. در دوم آپریل، قیمت مجدداً در بالای تنکان و در ۳۳۵ بسته می‌شود. این مورد نیز ممکن است معامله‌گران را تشویق کند تا اختیار فروش دیگری را بفروشند. پوت آپشن سوم، نیز در ۲۲ آپریل و زمانی که قیمت در بالاتر از کیجون و در ۳۵۵ بسته می‌شود، به فروش می‌رسد.

 

معرفی فیلم آموزش مقدماتی تحلیل تکنیکال ایچیموکو (Ichimoku) 

دوره آموزشی تحلیل تکنیکال با ایچیموکو مقدماتی

برای آشنایی بیشتر با مفهوم ایچیموکو در تحلیل تکنیکال می‌توانید به آموزش بالا مراجعه کنید. این آموزش توسط «فرادرس» و در قالب دوره‌ای ۶ ساعته و در ۵ درس تدوین شده است. در این آموزش در درس اول مبانی اولیه آموزش داده می‌شود. درس دوم به معرفی اِلِمان‌های ایچیموکو اختصاص یافته است. دروس سوم و چهارم به ترتیب به سیگنال‌های ابر کومو و سیگنال‌های تنکان و کیجون می‌پردازند. در نهایت، سیگنال‌های چیکو‌اسپن در درس پنجم آموزش داده می‌شوند.

معرفی فیلم آموزش تکمیلی تحلیل تکنیکال با ایچیموکو

پس از مشاهده دوره آموزش مقدماتی تحلیل تکنیکال با ایچیموکو برای افزایش آموخته‌های خود می‌توانید از دوره تکمیلی تحلیل تکنیکال با ایچیموکو بهره بگیرید. این دوره در قالب ۸ ساعت و در ۹ درس تدوین شده است. درس اول به تستینگی از تمام المان‌های ایچیموکو در نمودار BTCUSD می‌پردازد. درس دوم حاوی مباحث پیرامون توسعه استراتژی پایه با ایچیموکو است. در درس سوم توسعه استراتژی Kumo Breakout را می‌آموزید. دروس چهارم و پنجم به ترتیب توسعه استراتژی Tenken/Kijun Cross و مثال‌های بیشتر از استراتژی های توسعه داده شده را آموزش می‌دهند. برای آموختن سیگنال‌های کاربردی در ایچیموکو باید به درس‌های ششم و هفتم مراجعه کنید. نکات تکمیلی برای استفاده از ایچیموکو در درس هشتم مرور می‌شود. درس نهم قدم‌های بعد از این آموزش را بیان می‌کند.

جمع بندی

برای جمع‌بندی این نوشتار، به صورت خلاصه به مرور مهم‌ترین نکات پیرامون ابر ایچیموکو می‌پردازیم. روند کلی در زمانی که قیمت بالای ابر باشد، صعودی به شمار می‌رود و زمانی که پایین ابر باشد، نزولی است. هنگامی که قیمت در درون ابر قرار گرفته باشد روند خنثی یا در حال انتقال است. زمانی که سنکو A در حال افزایش پیدا کردن و بیشتر شدن از سنکو B است از صعودی شدن روند اطمینان حاصل می‌کنیم و در این حالت فضای بین این دو خط معمولاً سبز است.

در مواقعی که سنکو A در حال کاهش پیدا کردن و قرار گرفتن در پایین سنکو B است از نزولی بودن روند اطمینان حاصل می‌کنیم. در این مورد، فاصله بین خطوط عموماً قرمز است. اغلب اوقات، معامله‌گران از ابر به عنوان ناحیه حمایتی یا مقاومتی استفاده می‌کنند که می‌تواند قابل طرح‌ریزی کردن در آینده باشد. این مورد، ابر ایچیموکو را از بسیاری از اندیکاتور‌های تحلیل تکینکال ایجادکننده سطوح مقاومت و حمایت محدود به زمان فعلی، مجزا می‌کند.

معامله‌گران بهتر است برای حداکثر کردن «سود‌ با در نظر گرفتن ریسک» (Risk-adjusted Return) از ابر ایچیموکو همراه با سایر اندیکاتور‌های تکنیکال بهره بگیرند. برای مثال، می‌توان از ابر ایچیموکو همراه با اندیکاتور قدرت نسبی برای تشخیص شتاب روند در یک جهت معین استفاده کرد. همچنین مهم است که نگاهی به روند‌های بزرگ‌تر داشته باشیم تا متوجه شویم روند‌های کوچک‌تر چگونه در درون آن‌ها جای می‌گیرند. برای مثال، در یک روند نزولی قوی، به صورت موقت، قیمت ممکن است کمی به ابر فشار بیاورد و حتی بالاتر از آن برود قبل از اینکه دوباره کاهش پیدا کند. اگر تنها روی اندیکاتور تمرکز کنیم، تصویر بزرگ‌تر اینکه قیمت تحت فشار قوی‌تر بلندمدت فروش بوده است را، از دست می‌دهیم

کراس‌اور‌ها راه دیگری برای استفاده از اندیکاتور‌ها هستند. حواس‌تان به زمانی که خط تبدیل بالاتر از خط پایه باشد، مخصوصاً زمانی که قیمت بالاتر از ابر قرار گرفته است. این یک سیگنال قدرتمند خرید به شمار می‌رود. یکی از گزینه‌ها این است که تا زمانی که خط تبدیل در پایین‌تر از خط پایه قرار نگرفته است، از خرید و فروش سهم خودداری کنید. از خطوط دیگر نیز می‌توان به عنوان نقطه خروج از معامله استفاده کرد. عموماً افراد برای خارج شدن از معامله سهم را می‌فروشند.

با بکارگیری اندیکاتور ایچیموکو ممکن است نمودار شما شلوغ شود. البته بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی این امکان را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند تا تعدادی از خطوط را حذف کنند. برای مثال، می‌توان تمام خطوط بغیر از سنکو A و سنکو B (اجزای اصلی تشکیل دهنده بدنه ابر) را حذف کرد. معامله‌گران باید بر خطوطی که بیشترین اطلاعات را برای آن‌ها فراهم می‌کنند، تمرکز و درصورت ایجاد حواس پرتی، باقی خطوط را حذف کنند.

محدودیت دیگر ابر ایچیموکو این است که بر داده‌‌های تاریخی تکیه می‌کند. با اینکه دو دسته از این داده‌ها در آینده رسم می‌شوند اما هیچ عاملی در فرمول به صورت ذاتی پیش‌بینی کننده نیست. داده‌های بدست آمده از ابر می‌تواند برای دوره‌های بلندمدت نامربوط تلقی شود. در این زمان‌ها باید به عوامل دیگر برای تحلیل توجه کرد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۳۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaHow to make money trading the Ichimoku system (Balkrishna Sadekar)
۶ دیدگاه برای «ایچیموکو چیست؟ — آموزش اندیکاتور ایچیموکو به زبان ساده»

خیلی کامل و مفید بود ممنون از زحماتتون..

بسیار عالی بود

با سلام
ممنون بابت مطلب بسیار عالی و کاربردی و مثالهای متنوعی ک گذاشتین

ممنون از شما … خیلی عالی بود

ایچیموکو چیست…تعریف.. ایچیموکو یه اندیکاتور آشغاله که حرکت چندین کندل قبل خودشو که معمولا ۲۶تاس رو نشون میده و هیچ سنخیتی با پیش بینی آینده نداره…و همه کسانی که در بازارهای جهانی از این اندیکاتور استفاده میکنند قطعاً شکست می‌خورند

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *