ایونت مارکتینگ چیست و چگونه بازاریابی رویداد کنیم؟ — از صفر تا صد + فیلم

۸۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷۸ دقیقه
ایونت مارکتینگ چیست و چگونه بازاریابی رویداد کنیم؟ — از صفر تا صد + فیلم

ممکن است بر اساس نوع شغل یا کسب‌وکاری که دارید، در رویدادهای مختلفی شرکت کنید. البته که تمامی رویدادها شامل تفاوت‌هایی می‌شوند اما برای برندها یا سازمان‌هایی که میزبانی از این رویدادها را به عهده دارند، همگی دارای یک هدف مشترک هستند و آن، افزایش افراد شرکت کننده در رویداد با به عبارتی افزایش مشتریان بالقوه است. استراتژی مناسب در این حالت، بهره‌گیری از ایونت مارکتینگ است و در این آموزش یاد می‌گیریم که ایونت مارکتینگ چیست و چه تکنیک‌هایی در بازاریابی رویداد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فهرست مطالب این نوشته
محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

رونمایی از یک محصول یا تاسیس شعبه جدیدی از یک فروشگاه از جمله این رویدادهایی است که شاید بخواهید بر اساس سیاست‌های کاری در آن حضور داشته باشید. علاوه براین، در این آموزش، مجموعه فعالیت‌های مورد نیاز قبل، حین و بعد از برگزاری یک رویداد بیان می‌شوند و استراتژی‌های مناسب هریک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایونت مارکتینگ چیست ؟

«بازاریابی رویداد» (Event Marketing) نوعی استراتژی برای تبلیغ کسب‌وکار و محصولات یا خدمات آن است. در این فرآیند، تماس چهره به چهره بین برند و مشتریان آن برقرار می‌شود. همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و سمینارها از جمله این مکان‌ها برای تماس چهره به چهره به شمار می‌آیند. هر رویداد با رویداد دیگر تفاوت‌هایی دارد و به همین دلیل باید به شکل صحیحی برای بازاریابی آن عمل کرد. در حقیقت، بازاریابی رویداد به برنامه‌ریزی،‌ سازماندهی و اجرای یک رویداد می‌گویند.

هدف این رویدادها به طور معمول تبلیغ و ترویج یک برند، محصول یا خدمات است. برگزاری رویدادها ممکن است حتی به صورت آنلاین انجام بگیرد. شرکت‌های مختلف می‌توانند میزبان این رویدادها باشند یا این‌که به عنوان اسپانسر و شرکت کننده حضور پیدا کنند.

ایونت مارکتینگ به رویدادهای مختلفی اشاره دارد. گاهی اوقات این رویداد ممکن است یک میز گرد ۱۰ نفره یا رویدادی آنلاین با ۵۰۰۰ هزار نفر بازدیدکننده را شامل شود. این امکان وجود دارد که رویداد در چند روز متوالی برگزار شود. بنابراین، تفاوتی ندارد که در چه فضایی یا با چه تعداد شرکت‌کننده رویداد را برگزاری کنید. برای ایونت مارکتینگ مانند سایر روش‌های بازاریابی باید استراتژی مشخصی داشته باشید که در ادامه با جزئیات بیشتری به این استراتژی‌ها خواهیم پرداخت.

چه فعالیت‌هایی را می‌توان در ایونت مارکتینگ دنبال کرد؟

ایونت مارکتینگ از جمله روش‌هایی است که به کمک آن می‌توان «آگاهی از برند» (Brand Awareness) و همچنین تعامل مشتریان را افزایش داد. همچنین برای «جذب لید» (Lead Generation) و افزایش دانش مشتریان احتمالی و «بیش‌فروشی» (Upsell) نیز می‌توان از ایونت مارکتینگ بهره برد.

اهمیت ایونت مارکتینگ چیست ؟

اهمیت ایونت مارکتینگ در افزایش اعتبار کسب‌وکار شما تاثیر دارد. شرکا و مشتریان از این طریق فرصت پیدا می‌کنند تا به صورت چهره به چهره و با اعتماد بیشتری با برند شما و یکدیگر تماس داشته باشند. بر اساس نظرسنجی‌ها، ۷۵ درصد از صاحبان مشاغل به این دلیل در رویدادها شرکت می‌کنند که ارتباط‌های سودمندی کسب کننند.

برگزاری یا شرکت در رویدادها، استراتژی قدرتمندی برای جذب لید (سرنخ) یا مشتری راغب به شمار می‌آید. جلساتی که به این صورت بین کسب‌وکارها انجام می‌گیرد، مخاطبان بسیاری را جذب می‌کند که همگی به حوزه فعالیت شما علاقه‌مند هستند. همین امر نیز به جذب لید و تبدیل شدن آن‌ها به مشتری وفادار می‌انجامد.

علاوه بر موارد گفته شده، اهمیت ایونت مارکتینگ را باید در تقویت وفاداری مشتریان نیز جستجو کرد. افراد با شرکت در کنفرانس‌ها نه‌تنها دانش و ارتباط‌های جدید کسب می‌کنند بلکه از این روش به عنوان راهی برای فرار از زندگی روزمره خود بهره می‌گیرند. چنین تجربه مثبتی، ارتباطی عمیق و احساسی با برند شما ایجاد می‌کند. بنابراین، ایونت مارکتینگ را می‌توان روش مناسبی نیز برای «بازاریابی رابطه‌ای» (Relationship Marketing) در نظر گرفت.

بازاریابی رویداد سبب افزایش حضور آنلاین به شکلی شگفت‌انگیز می‌شود. بر اساس آمارها، ۴۵ درصد از افراد ۲۵ تا ۴۰ سال برای اشتراک‌گذاری تجربیات خود به کمک شبکه‌های اجتماعی، در رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند.

ایونت مارکتینگ چیست

انواع رویداد

رویدادهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به صورت آنلاین یا آفلاین برگزار کرد. برای این که بررسی کنیم ایونت مارکتینگ چیست و در چه رویدادهایی می‌توان از آن بهره برد باید با برخی از مهم‌ترین رویدادها آشنا شویم. این رویدادها در ادامه آورده شده‌اند.

کنفرانس

کنفرانس‌ها، رویدادهایی در مقیاس بزرگ به شمار می‌آیند. تمرکز این رویدادها بیشتر بر سخنرانی‌های آموزشی است. این سخنرانی‌ها در اکثر موارد برای متخصصان حوزه‌های صنعتی و کسب‌وکار انجام می‌شوند. کنفرانس‌ها به طور معمول با کارگاه‌های آموزشی مختلفی همراه است تا به این ترتیب شرکت‌کنندگان بهره ببیشتری از این رویدادها ببرند.

سمینار

هدف اصلی این نوع رویدادها، آموزش به شرکت‌کنندگان است. به همین دلیل، سمینارها اغلب در مکان‌هایی کوچک با شرکت‌کنندگانی محدود برگزار می‌شود. بر اساس آمارها، تنها ۸ درصد از شرکت‌ها، نقش سیمنار را برای رسیدن به اهداف تجاری خود ضروری می‌دانند. با این وجود، شرکت در سمینارها نقش بسیاری برای افزایش دانش تخصصی در حوزه‌ها ایفا می‌کند.

رویدادهای VIP

تمرکز این رویدادها بر افزایش فروش و بهبود وفاداری و ماندگاری مشتریان است. این هدف به کمک گردهمایی سهامداران، مشتریان کلیدی و سایر مهمانان ویژه امکان‌پذیر می‌شود. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، ۷ درصد از نمایندگان کسب‌وکارها اعتقاد دارند که رویدادهای VIP بیشترین تاثیر را بر روی شاخص کلیدی عملکرد (KPI) دارند.

رویدادهای رهبری فکری

مهم‌ترین هدف رویدادهای «رهبری فکری» (Thought Leadership)، شبکه‌سازی است. تعدادی از متخصصان با یک علاقه مشترک در کنار یکدیگر جمع می‌شوند تا ارتباطی چهره‌به‌چهره برقرار کنند. چنین رویدادهایی به سازمان‌ها و برگزارکنندگان فرصت می‌دهد تا اعتبار خود ر در یک حوزه تخصصی افزایش هند و نتایج اعجاب‌انگیزی کسب کنند. بر اساس آمارها، ۱۴ درصد از رهبران تجاری، این نوع از رویدادها را برای کسب‌وکار خود بسیار سودمند می‌دانند.

رونمایی از محصولات

زمانی که محصول جدیدی به تولید می‌رسد، شرکت‌ها برای معرفی این محصول از رونمایی استفاده می‌کنند. هدف از برگزاری چنین رویدادی این است که مشتریان احتمالی و خریداران را با ویژگی‌ها و مزایای محصول جدید آشنا کند.

با توجه به موارد مطرح شده در بالا اینک می‌دانیم که ایونت مارکتینگ چیست و چه نقشی در افزایش تعداد مشتریان راغب و خریدار دارد. علاوه بر این در حفظ ارتباط با مشتری، ایجاد ارتباط مناسب و رسیدن به KPI مورد نظر نیز نقش مهمی خواهد داشت. البته اگر محصولات یا خدماتی داشته باشید باید از سایر روش‌های بازاریابی نیز استفاده کنید. به همین دلیل، مطالعه مطالب زیر برای بهبود بازاریابی کالا یا خدمات پیشنهاد می‌شود.

رونمایی از محصول

وبینار

وبینارها در افزایش تعامل «مشتریان احتمالی» (Prospect) و سایر مشتریان نقش مهمی ایفا می‌کنند. مدت وبینارها به طور معمول بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است و موضوعاتی مانند بحث و گفت‌وگو و توضیح در رابطه با محصولات را شامل می‌شوند.

اگر میزبانی یک وبینار را بر عهده دارید سعی داشته باشید با انجام فعالیت‌هایی مانند پرسش‌وپاسخ و نظرسنجی، این وبینار را به رویدادی تعاملی تبدیل کنید. با این کار، تعامل مشتریان افزایش می‌یابد و شرکت‌کنندگان احساس می‌کنند که از شرکت در این وبینار، ارزش بسیار بالایی را کسب کرده‌اند.

نظرسنجی‌ها نیز داده‌های ارزشمندی را فراهم می‌کنند که در ادامه می‌توانید این داده‌ها را با تیم‌های بازاریابی، محصول و فروش به اشتراک بگذارید.

اگر می‌خواهید با نحوه برگزاری وبینار آشنایی بیشتری پیدا کنید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

نمایشگاه تجاری

در نمایشگاه‌های تجاری، شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی یک حوزه تخصصی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به طور معمول در جذب لید و افزایش آگاهی از برند کاربرد دارند.

استراتژی ایونت مارکتینگ

بامطالع این مطلب تا حدی می‌دانید که ایونت مارکتینگ چیست و انواع رویدادها برای بازاریابی را می‌شناسید. البته برگزاری ایونت یا رویداد به تنهایی نمی‌تواند مزایای بالا را به همراه داشته باشد. برای بهره‌وری حداکثری از رویدادها باید از روش‌ها و استراتژی‌های معروف در ایونت مارکتینگ کمک بگیرید. این استراتژی‌ها در ادامه بیان شده‌اند.

  • طراحی «صفحه فرود» (Landing Page)
  • استفاده از روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بهره‌گیری از امکان «ترس از دست دادن فرصت» (Fear of Missing Our | FOMO) یا فومو
  • ترویج کاربران به درج نظر برای دستیابی به «محتوای تولیدی کاربر» (User Generated Content | UGC)
  • استفاده از روش‌های بازاریابی ایمیلی
  • اشتراک‌گذاری رویداد در رسانه‌ها
  • بهره‌گیری از مجلات اینترنتی و بلاگرها
  • ساخت پادکست

این روش‌ها با جزئیات بیشتری در ادامه آورده شده‌اند.

نقش طراحی صفحه فرود در ایونت مارکتینگ چیست ؟

با وجود این‌که روش‌های مختلفی برای ثبت‌نام کاربران از جمله ربات‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد اما همچنان نباید از تاثیر یک صفحه فرود مناسب غافل شد. تقریبا ۶۰ درصد از دیجتال مارکترهای حرفه‌ای اعتقاد دارند که وب‌سایت و صفحه فرود آن‌ها بیشترین تاثیر را برای برگزاری رویدادها دارد.

برای این‌که دیگران را به رویداد خود علاقه‌مند کنید، پیش از انجام رویداد باید صفحه فرود مربوط به آن‌ها را طراحی و منتشر کرده باشید. برای این‌که صفحه فرود موفقی به همراه تعداد ثبت‌نام بالا داشته باشید، باید اطلاعات زیر را در آن لحاظ کنید:‌

  • میزبانان و سخنرانان چه کسانی هستند و اهمیت این افراد برای بازدیدکننده در چیست؟
  • رویداد در چه موردی برگزار می‌شود و چرا باید بازدید کننده برای مشاهده از صفحه وقت صرف کند.
  • از دکمه «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) به صورت واضح و مشخص بهره بگیرید.

مثال صفحه فرود

بعد از بکارگیری موارد گفته شده در بالا باید شیوه‌های مناسبی را برای بهبود طراحی بکار بگیریم. نمونه‌ای از یک صفحه فرود برای ایونت مارکتینگ را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. دکمه CTA در این طراحی به طور واضح مشخص شده است. لوگوی شرکت برگزار کننده و فهرست سخنرانان که در ادامه صفحه طراحی شده است به خوبی به سوالات بازدیدکننده پاسخ می‌دهد. پیامی در ادامه آورده شده است که به طور مشخص هدف این کنفرانس و مزایای آن را بیان می‌کند. متن این پیام به همراه ترجمه‌ای ساده را در زیر مشاهده می‌کنید.

صفحه لندینگ

The Marketing Conference That Gets you More Conversion

کنفرانس بازاریابی که برای شما «تبدیل» بیشتری را فراهم می‌کند.

این صفحه فرود برای این‌که ثبت‌نام بیشتری را جذب کند، ترفندهای دیگری را نیز به کار برده است. برگزار کننده رویداد، لینکی از رویداد قبلی را قرار داده است تا تمایل خواننده را برای شرکت در همایش بیشتر کند. همچنین تعدادی از نظرات کاربران را در خصوص همایش قبلی آورده است که اعتبار رویداد را بیشتر کند. علاوه بر این، امکان «ثبت‌نام» (Sign Up) برای کسب اطلاعات بیشتر را نیز فراهم کرده است.

برای طراحی صفحه فرود باید کمی با وردپرس یا طراحی سایت آشنا باشید و به همین منظور، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مخاطبان بسیار زیادی دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک کانال ارتباطی مناسب استفاده کرد. استفاده از روش‌های کاربردی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی فرصت بسیار مناسبی است که به کمک آن بتوانید ایونت مارکتینگ مناسبی داشته باشید. به کمک این روش‌ها، تعداد دنبال‌کننده (فالوور) زیادی کسب خواهید کرد.

فرض کنید در صفحه مربوط به اینستاگرام خود بخواهید برای رویداد خود تبلیغات انجام دهید. اولین کار این است که بعد از طراحی تصویر مناسب، آن را برای کاربران خود نمایش دهید. اگر با اصول طراحی اینفوگرافیک آشنا باشید، این تصویر می‌تواند اینفوگرافیک زیبایی را شامل شود و اطلاعات مناسبی را در اختیار بازدید کنندگان قرار دهد.

بعد از تهیه تصویر مناسب، باید با نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام آشنا شوید. به کمک یک کپشن مناسب و اینفوگرافیک، افراد وقت بیشتری را برای مشاهده پست شما صرف می‌کنند و به این ترتیب، با احتمال بیشتری به صفحه «Explore» اینستاگرام راه پیدا می‌کنید. کپشن مناسب به همراه هشتگ و ایموجی تعامل مناسبی را برای پست اینستاگرام شما فراهم می‌کند و از این طریق، رویداد شما به افراد بیشتری نمایش داده می‌شود.

البته فراموش نکنید که در انتهای کپشن خود نیز یک CTA قرار دهید و از کاربران بخواهید به لینک Bio شما سر بزنند و در آن ثبت‌نام کنند. در لینک بیو اینستاگرام هم می‌توانید لینک صفحه فرود را قرار دهید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که می‌توانید به جای یک لینک در bio اینستاگرام از چندین لینک استفاده کنید. برای این‌ کار، بهره‌گیری از ابزارهای لینک‌دهی با امکان درج چند لینک در بیو اینستاگرام پیشنهاد می‌شود.

استفاده از لایو اینستاگرام برای ترویج رویداد

در حال حاضر استفاده از امکان لایو اینستاگرام روش بسیار مناسبی برای ترویج رویدادهای شما است. با این روش به طور مستقیم می‌توانید با مخاطب هدف ارتباط برقرار و آن‌ها را به رویدادهای فعلی یا آینده دعوت کنید. برگزاری لایو این امکان را می‌دهد که رویداد مورد نظر را به همراه ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به مخاطب معرفی کنید.

نقش FOMO در ایونت مارکتینگ چیست ؟

همانطور که بالاتر بیان کردیم، فومو به معنای ترس از دست دادن چیزها است. بر اساس آمارها، ۵۶ درصد افراد نگران از دست دادن رویدادها، اخبار یا پست‌های جدید در اینستاگرام هستند. این ترس‌ها همگی ایجاد کننده FOMO هستند که نیرو محرکه قوی در ایونت مارکتینگ به شمار می‌آید.

فومو در ایونت مارکتینگ

برای استفاده از فومو در ایونت مارکتینگ باید از ویژگی‌هایی کمک بگیرید که این حالت را در بیننده ایجاد کنند. استفاده از عکس‌ یا ویدیوهای مربوط به دوره‌های گذشته یکی از این موارد است. برخی از این روش‌ها در فهرست زیر آورده شده است.

  • استفاده از شمارش معکوس برای ثبت‌نام
  • نمایش تعداد ظرفیت باقی‌مانده
  • استفاده از جملاتی مانند «پیش از اتمام ظرفیت ثبت کنید» یا «فقط ... روز تا ثبت‌نام باقی است».
  • استفاده از مسابقه
  • استفاده از چک‌لیست

صفحه لندینگ ایونت مارکتینگ

نقش محتوای تولیدی کاربر در ایونت مارکتینگ چیست ؟

محتوای تولیدی کاربر حجم بسیاری از تولید محتوا را از دوش شما برمی‌دارد. علاوه بر این، برای دسترسی به افراد بیشتر، افزایش نظرات در رابطه با برند شما و ایجاد «اثبات اجتماعی» (Social Proof) کاربرد دارد. این محتوا در حقیقت همان نظراتی است که کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف یا در سایت‌ها در مورد کسب‌و‌کار شما می‌نویسند.

ساده‌ترین راه برای دریافت محتوای تولیدی کاربر این است که هشتگی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد و افراد را به استفاده از آن تشویق کنید. روش دیگر این است که نوعی از رقابت را در میان کاربران ایجاد کنید. به طور مثال می‌توانید بلیت رایگان همایش را برای کسانی در نظر بگیرید که پست آن‌ها با هشتگ شما، بیشترین لایک یا انتشار مجدد (Repost) را دریافت کرده باشد.

نقش بازاریابی ایمیلی در ایونت مارکتینگ چیست ؟

ایمیل مارکتینگ همچنان به عنوان یک ابزار قدرتمند در میان استراتژی‌های بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس آمارها، در حدود ۶۶ درصد مدیران برگزاری رویدادها اعتقاد دارند که بازاریابی ایمیلی، گزینه‌ای قدرتمند برای ترویج و تبلیغ رویدادها است. بازاریابی ایمیلی به پرورش لید از ثبت‌نام‌ها و افزایش شرکت‌کنندگان در رویداد کمک می‌کند.

بهره‌گیری از این روش نیازمند ایجاد فرآیندی مشخص است که هدایت فرد را از طریق «قیف فروش» امکان‌پذیر می‌کند. ایمیلی را در نظر بگیرید که به صورت یک دعوتنامه ارسال شود. این ایمیل در نهایت به ثبت‌نام کاربران کمک می‌کند. البته در این مسیر باید با موانع ثبت‌نام نیز آشنا باشید که این امر بویژه در نقشه سفر مشتری دیده شده است.

با استفاده از ارسال ایمیل‌های خودکار، انجام این کار برای شما ساده‌تر هم خواهد شد. البته توجه داشته باشید که چندین ایمیل مختلف مانند ایمیل ثبت‌نام، ایمیل تایید، ایمیل پرورش لید و ... را برای ایونت مارکتینگ خود در نظر بگیرید.

برای کسب نتایج بهتر، کانال‌های دیگری را نیز می‌توان به این فرآیند اضافه کرد. به طور مثال با استفاده از روش‌های کاربردی تبلیغات پوش نوتیفیکیشن یا بهره‌گیری از ارسال SMS پیش از شروع یک وبینار، شرکت‌کنندگان به هیچ عنوان رویداد شما را از دست نخواهند داد.

اشتراک‌گذاری رویداد در رسانه‌ها

استفاده از مطبوعات و رسانه‌های مختلف، روش مناسبی برای جلب توجه افراد مختلف به رویداد مورد نظر شما است. از طریق این روش با استفاده از سایر رسانه‌ها مانند تبلیغات تلویزیونی، با رسانه‌های مختلف جهت برگزاری بهتر رویداد خود همراه می‌شوید. علاوه بر این، روش‌های دیگری نیز برای جلب توجه وجود دارد که در فهرست زیر به آن اشاره شده است:

  • استفاده از اینفلوئنسرها
  • بهره‌گیری از هواداران
  • استفاده از سفیران برند

ایجاد لحظاتی خوش

به کمک رسانه‌های مختلف به افراد نشان دهید که با شرکت در رویداد شما چه لحظات خوبی را سپری خواهند کرد. انواع ویدیوهای آموزشی، محتوای متنی و تصاویر مختلف همچون اینفوگرافیک کمک می‌کند که با استفاده از آن‌ها توجه مخاطب را جلب کنید. در حقیقت این استراتژی را مانند یک فیلم سینمایی در نظر بگیرید. پیش از اکران یک فیلم سینمایی، بخش‌های از آن به عنوان تبلیغ (تریلر) نمایش داده می‌شوند تا مخاطب را به مشاهده فیلم علاقه‌مند کنند. به این ترتیب، مخاطب انتظار می‌کشد تا فیلم اکران شود و او به سینما برود.

این مثال بیان می‌کند که نمایش بخش کوتاهی از فیلم به مخاطب تا چه اندازه برای جذاب و خاطره‌انگیز بودن فیلم تلاش شده است. برگزاری لایو، تهیه تیزرهای تبلیغاتی و استفاده از لایو اینستاگرام همگی از جمله روش‌هایی هستند که توجه مخاطب را به رویداد مورد نظر جلب می‌کنند.

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ در ایونت مارکتینگ چیست ؟

بهره‌گیری از روش اینفلوئنسر مارکتینگ راه موثری برای افزایش آگاهی در رابطه با رویداد مورد نظر شما و معرفی آن به مخاطب هدف یا شرکت‌کنندگان احتمالی است. پیشنهاد می‌شود که با بلاگرهای معروف، ولاگر (بلاگرهای ویدیویی) و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی مرتبط با حوزه تخصصی خود ارتباط برقرار کنید.

این اینفلوئنسرها می‌توانند رویداد شما را تبلیغ کنند و از این راه شرکت‌کنندگان بسیاری را جذب کنید. روش دیگر این است که اگر برای رویداد، هزینه (مبلغ ورودی) در نظر گرفته‌اید، اینفلوئنسرها را به رایگان به رویداد خود دعوت کنید. چنین روشی بویژه اگر بخواهید رویدادهای دیگری برگزار کنید، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید.

این نکته را به یاد داشته باشید که اگر مخاطب شما قشر نوجوان و جوان را تشکیل دهد، به کمک اینفلوئنسرها به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنید.

 

نقش بلاگر در ایونت مارکتینگ چیست ؟

بلاگرها را می‌توان نویسندگانی توانمند به شمار آورد که به کمک روش‌های مورد استفاده تولیدکننده محتوا در وبلاگ خود نوشته‌هایی را در رابطه موضوعات مختلف فراهم می‌کنند. فرض کنید که رویدادی برای رونمایی از یک مدل لباس را برنامه‌ریزی کرده باشید. در این حالت باید از بلاگرهای این حوزه یا فشن بلاگرها کمک بگیرید تا در رابطه با کسب‌وکار و رویداد مورد نظر شما در سایت خود مطالبی را منتشر کنند. به این ترتیب، خوانندگان با مطالعه این مطالب از برند شما آگاهی پیدا می‌کنند و به افراد احتمالی شرکت‌کننده در رویداد افزوده خواهد شد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با بلاگری و نحوه تبدیل شدن به یک بلاگر کسب کنید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود:‌

بلاگر ایونت مارکتینگ

اهمیت ساخت پادکست در ایونت مارکتینگ چیست ؟

از جمله روش‌هایی که می‌توان برای ایونت مارکتینگ بکار گرفت، بهره‌گیری از پادکست است. البته استفاده از قدرت پادکست به طور ویژه‌ای به نوع رویداد بستگی دارد. به طور مثال فرض کنید برای رونمایی از یک کتاب بخواهید ایونت مارکتینگ داشته باشید.

برای برگزاری بهتر این رویداد می‌توانید با مجریان (میزبانان) پادکست‌های معروف جلسه‌ای داشته باشید تا بخشی از کتاب مورد نظر را در پادکست خود، روخوانی یا معرفی کنند. روش دیگر این است که برای تقویت این ابزار، کسب‌وکار شما یک پادکست داشته باشد و در این پادکست به رونمایی‌ها و عناوین کتاب‌های جدید پرداخته شود. اگر این پادکست‌ها مخاطب مناسب خود را داشته باشند، به دنبال آن شرکت‌کنندگان زیادی برای رویداد شما ثبت‌نام می‌کنند.

اگر می‌خواهید با نحوه ساخت پادکست آشنا شوید و به کمک آن، رویدادهایی پربازدید را برگزار کنید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

با توجه به اهمیت فیلم‌های آموزشی در بازاریابی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

چه کارهایی قبل از یک رویداد باید انجام دهیم؟

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که ایونت مارکتینگ چیست و با انواع رویدادها آشنایی داریم. همچنین به طور کامل با استراتژی‌های ایونت مارکتینگ آشنا هستیم. همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، قبل، بعد و حتی در هنگام برگزاری ایونت باید فعالیت‌هایی را در نظر گرفت که به موفقیت هرچه بیشتر یک رویداد بیانجامد. آن‌چه که در ادامه باید بررسی کنیم این است که پیش از انجام یک رویداد چه کارهایی را باید انجام دهیم. اگر می‌خواهید رویداد موفقی را برگزار کنید باید پیش از برگزاری، فعالیت‌هایی را برای آماده‌سازی ایونت مارکتینگ خود انجام دهید.

در ابتدا به کمک اعزای تصمیم‌گیرنده خود جلسه‌ای داشته باشید تا ببینید موفقیت در این رویداد را در چه چیز خلاصه می‌کنید و اهدافی واقع‌بینانه برای دستیابی به این هدف تنظیم کنید. اهدافی قابل سنجش را در نظر بگیرید و برنامه‌ای برای قبل، حین و بعد از رویداد داشته باشید. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به این موارد داده می‌شود.

تنظیم اهداف مورد انتظار

نکته بسیار مهم این است که اهداف مورد نظر خود را به شکلی داخلی و با کمک تیم خود تنظیم کنید و مطمئن شوید که بخش‌های فروش و بازاریابی همراستا با این انتظارات عمل می‌کنند. برخی از سوالاتی که باید برای بخش فروش در نظر بگیرید در زیر آورده شده است.

  • آیا فکر می‌کنید که بهتر است در یک رویداد شرکت کنیم و «آگاهی از برند» را بالا ببریم یا این که بر روی یک کنفرانس هدفمند برای جذب لید تمرکز کنیم.
  • آیا رویداد خاصی وجود دارد که بسیاری از مشتریان احتمالی یا حقیقی شما در آن شرکت کنند؟
  • آیا می‌توانید فهرستی از حساب‌های کاربری و شماره‌ تماس‌هایی را فراهم کنید که این رویداد برای آن‌ها سودمند باشد؟
  • آیا مشتریانی در حال حاضر برای تمدید یا «بیش‌فروشی» در نظر دارید؟

هدف‌گذاری قابل سنجش

بعد از این‌که مشخص شد در چه رویدادی شرکت می‌کنید یا میزبانی آن را بر عهده می‌گیرید، باید هدف‌های خود را مشخص کنید. این مورد به طور مستقیم با نحوه سنجش موفقیت شما در ایونت مارکتینگ هم مرتبط است. باید این سوال را بپرسید که چه خروجی از این رویداد انتظار دارید. موارد زیر را به عنوان خروجی در نظر داشته باشید و در رابطه با آن‌ها فکر کنید. برخی از هدف‌های قابل سنجش نیز در همین فهرست ذکر شده‌اند.

خروجی هدفموارد قابل سنجش
افزایش تعامل مشتریانتعداد نمونه‌های رایگان
تعداد مصاحبه‌های انجام شده
تعداد نقاط تماسی که مشتری با آن‌ها ارتباط برقرار کرده
جذب لید (مشتریان راغب)تعداد شماره‌های تماس جمع‌آوری شده
افزایش آگاهی از برندمیزان تعامل در پست‌های شبکه‌های اجتماعی
شمارش تعداد شرکت‌کنندگان
ایجاد شبکه قدرتمندی از سایر شرکت‌ها برای همکاری‌های بیشترتعداد شرکت‌هایی که با شما همکاری خواهند کرد.
آموزش بیشتر به مشتریانتعداد نمونه‌های توزیع شده
 تعداد افراد شرکت کننده در سخنرانی‌ها
تعداد بیش‌فروشی حاصل از آموزش

طراحی ملزومات حضور در رویداد

بعد از این‌که تیم طراحی، لوگو و بن‌مایه (تم) رویداد را تعیین کرد، نوبت به طراحی برخی از ملزومات برای حضور در رویداد است. این موارد در زیر آورده شده است.

ترویج رویداد

فارغ از این‌که میزبان یک رویداد یا شرکت‌کننده در آن باشید باید به نحوی این حضور را تبلیغ کنید. اگر میزبان یک رویداد هستید باید روند ثبت‌نام، اسپانسرها و سخنرانان را به شکل مناسبی سازمان‌دهی کنید. اگر با نام برند خود در یک رویداد شرکت می‌کنید باید نحوه حضور (سخنرانی، غرفه و ...) در تبلیغات مشخص باشد.

علاوه بر این، تعداد نمونه‌های رایگان یا پیکسل‌های تبلیغاتی و کارت‌های ورود اعضا نیز باید مشخص باشد. به کمک روش‌های مختلف نیز باید در مورد رویداد مورد نظر خود اطلاع‌رسانی کنید. این اطلاع‌رسانی می‌تواند به شکل‌های زیر انجام شود:

  • طراحی بنرهای تبلیغاتی برای شبکه‌های اجتماعی: تهیه اینفوگرافیک و بنرهای تبلیغاتی
  • انتشار رپورتاژ آگهی: تهیه متن رپورتاژ آگهی مناسب برای هر رسانه و انتشار آن در سایت‌های مختلف به همراه لینک صفحه فرود
  • تبلیغات هدفمند اینترنتی: در نظر گرفتن مخاطب هدف و اجرای تبلیغات

ارسال دعوتنامه با پست

به عنوان یک روش جالب می‌توانید از پست برای ارسال دعوتنامه استفاده کنید. با این کار احتمال حضور مشتریان شما بیشتر هم می‌شود چراکه دریافت کارت دعوت فیزیکی ممکن است انگیزه بیشتری را برای مشتری و حضور او ایجاد کند. به طور مثال در زیر مشاهده می‌کنید که کارت دعوتی به همراه یک بسته شکلات و به تقلید از فیلم «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» طراحی شده است.

دعوتنامه ایونت مارکتینگ

در تصویر زیر، دعوتنامه دیگری را مشاهده می‌کنید که با طراحی بسیار مناسبی برای مشتری ارسال شده است.

دعوتنامه ایونت مارکتینگ

ایمیل

در فرآیند ایونت مارکتینگ از بازاریابی ایمیلی چه قبل و چه بعد از رویداد استفاده‌های ارزشمندی می‌شود. نحوه استفاده از ایمیل در هر بخش به طور جداگانه بیان می‌شود. ایمیل‌هایی که قبل از رویداد باید ارسال شوند را می‌توان در ۳ ایمیل خلاصه کرد:

ایمیل اول

اطلاع‌رسانی در رابطه با رویداد و همچنین ارسال دعوتنامه در ایمیل اول انجام می‌گیرد. زمان و مکان برگزاری رویداد و نحوه حضور شما نیز در ایمیل ارسال می‌شود. مزایای شرکت در رویداد را نیز می‌توان در همین ایمیل به همراه نحوه ثبت‌نام لحاظ کرد.

ایمیل دوم

اطلاعات بیشتری را در رابطه با کسب‌وکار و انتظارات شرکت‌کنندگان ارائه دهید. افراد را از هدایا و فرصت‌های مشاوره رایگان آگاه کنید. افراد مهم از جمله سخنرانان یک کنفرانس را نیز در این ایمیل معرفی کنید.

ایمیل سوم

ایمیل سوم را برای یادآوری نزدیک شدن رویداد ارسال کنید و در آن،‌ زمان و مکان رویداد ذکر شود. از این ایمیل برای تایید ثبت‌نام شرکت‌کنندگان نیز می‌توان بهره برد.

تبلیغات پولی

استفاده از تبلیغات پولی برای ترویج یک رویداد از جمله راه‌های موثری است که سبب افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها و جذب لید می‌شود. معمول‌ترین نوع تبلیغات پولی در فهرست زیر آورده شده است.

تبلیغات کلیکی (PPC)

ساختار تبلیغات کلیکی به گونه‌ای است که افراد زمانی با وب‌سایت شما مواجه شوند که جستجویی در اینترنت انجام داده باشند. با هر کلیکی که بر روی وب‌سایت شما در صفحه نتایج جستجو انجام شود، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید.

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری به طور معمول در سایت‌ها نمایش داده می‌شود و برای اطلاع‌رسانی و آگاهی، نقش بسیار موثری دارد.

تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی عملکردی همچون تبلیغات هدفمند ندارند اما در رویدادهای محلی، استفاده از تراکت‌های تبلیغاتی یا درج تبلیغات در روزنامه‌ها به افزایش آگاهی از رویداد شما کمک می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی 

شبکه‌های اجتماعی ابزار قدرمتدی برای افزایش آگاهی از رویداد به شمار می‌آیند. لینکدین، توییتر، فیسبوک و اینستاگرام از جمله شبکه‌های اجتماعی هستند که برای ایونت مارکتینگ می‌توان از آن‌ها بهره برد. البته فیسبوک و توییتر در ایران کارایی کمتری دارند و تمرکز بیشتر بر روی اینستاگرام و لیندکین است.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که ایونت مارکتینگ چیست و با چه استراتژی‌هایی می‌توان بازاریابی یک رویداد را انجام داد. یکی از این روش‌ها استفاده از تبلیغات هدفمند بود. به کمک تبلیغات هدفمند اینترنتی می‌توان تبلیغات رویداد مورد نظر را برای گروه هدف خاصی انجام داد. پلتفرم‌هایی که به طور معمول برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، گوگل و فیسبوک هستند.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید رویدادی علمی را بخواهید برگزار کنید و به همین دلیل، مطلبی عملی یا فنی را در سایت خود منتشر کرده باشید. علاوه بر این، محصولاتی مرتبط با این مطلب نیز دارید که می‌‌خواهید در طول متن برای شما نمایش داده شوند. به کمک کاپریلا و با توجه به کلمات کلیدی داخل متن، این تبلیغات در داخل متن برای شما نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به سایت «مجله فرادرس» اشاره کرد. در مثال زیر مطلبی با موضوع «نحوه ساخت ویدیو آموزشی با کمتازیا» نوشته شده است. به کمک پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا در داخل متن، بنرهایی تبلیغاتی مرتبط با موضوع مطلب با اندازه و حجم کم را مانند تصویر زیر خواهیم داشت.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

چه کارهایی در زمان برگزاری رویداد باید انجام دهیم؟

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که ایونت مارکتینگ چیست و چه کارهایی را باید پیش از یک رویداد انجام دهیم. اما بازاریابی رویداد تنها محدود به فعالیت‌های پیش از یک رویداد نیست بلکه فعالیت‌هایی نیز باید در زمان برگزاری رویداد و بعد از آن انجام بگیرند. کارهای مهم به هنگام برگزاری رویداد در زیر آورده شده‌اند:

  • تبلیغات حقیقی
  • تعامل با مشتریان
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمان برگزاری

اهمیت تبلیغات حقیقی در ایونت مارکتینگ چیست ؟

از جمله دلایلی که افراد در یک رویداد شرکت می‌کنند این است که می‌خواهند اطلاعاتی در رابطه با یک محصول، خدمات یا حوزه تخصصی کسب کنند. در بسیاری از مواقع،‌ دلیل حضور افراد این است که می‌خواهند محصول یا خدماتی را خریداری و با سایر محصولات مقایسه کنند.

در این حالت بهترین فرصت برای ارائه نمونه کار و «فروش نرم» (Soft-Sell) یا همان فروش با نرمی و ملایمت است. محصول خود را به افراد نشان دهید و بگویید چه مشکلی از آن‌ها را حل می‌کند. علاوه بر این، تفاوت با محصولات رقیب را نیز نشان دهید.

اهمیت تعامل با مشتریان در ایونت مارکتینگ چیست ؟

اگر مشتریان مهم و ارزشمندی در رویداد شما شرکت می‌کنند از نمایندگان فروش یا مسئول مشتریان خود بخواهید که از آن‌ها به گرمی استقبال کنند. از این ترفند به عنوان نقطه تماس برای تعامل با مشتری استفاده کنید. مطمئن شوید که با بهره‌گیری از خدمات شما احساس رضایت می‌کنند. در حقیقت، با این کار چهره جدیدی در پشت محصولات ارائه شده قرار می‌دهید.

تلاش برای پرورش ارتباط با مشتریان به شکل چهره به چهره قدری زمان می‌برد تا به مشتریان با ارزش دست پیدا کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده، اگر بتوانید فقط ۵ درصد ماندگاری مشتریان را افزایش دهید، افزایش سودی بین ۲۵ تا ۹۵ درصد خواهید داشت.

ایونت مارکتینگ

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمان برگزاری

بخش دیگری که باید در ایونت مارکتینگ دنبال کنید، استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمان برگزاری رویداد است. با این روش، کاری می‌کنید که تعامل شرکت‌کنندگان با شما بیشتر و راهی برای ارتباط با افرادی ایجاد شود که فرصت شرکت در رویداد شما را نداشته‌اند.

اگر میزبانی یک رویداد را به عهده دارید و برای این رویداد از یک هشتگ خاصی استفاده می‌کنید، حتما این هشتگ را در محصولات یا نمونه‌های ارائه شده به مشتریان قرار دهید. همچنین در تویتت‌ها و پست‌های اینستاگرام و به هنگام برگزاری رویداد از این هشتگ‌ بهره بگیرید.

از یک مانتیور بزرگ استفاده کنید و پست‌های شرکت‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی را در آن نمایش دهید. این کار سبب اشتیاق بیشتر شرکت‌کنندگان برای ایجاد پست‌های جدید و اشتراک‌گذاری آن‌ها است زیرا می‌خواهند پست خود را در مانیتورهای بزرگ مشاهده کنند.

اگر رویدادی را برگزار یا حتی در رویدادی شرکت می‌کنید به کمک روش‌های زیر می‌توانید تعامل افراد را در رویداد افزایش دهید:

  • اشتراک‌گذاری تصاویر: عکس‌هایی از افراد تیم خود را در توییتر و اینستاگرام قرار دهید. البته این کار در توییتر مناسب‌تر است با این وجود می‌توانید در اینستاگرام پست‌هایی موقت داشته باشید.
  • اشتراک‌گذاری ویدیوها: بخش‌های مهم در کنفرانس را به صورت لایو برگزار کنید. همچنین، ویدیوهایی از پشت صحنه مراسم داشته باشید. هیچ نگرانی از بابت نمایش شخصیت برند خود نداشته باشید.
  • توییت نکته‌های مهم: در زمان برگزاری رویداد بویژه هنگامی که یک سخنرانی مهمی انجام می‌شود، جملات مهم را در توییتر خود به صورت نقل قول داشته باشید. اگر با همکاران یا تیم خود در رویدادی شرکت کرده‌اید، یک نفر را برای این کار تعیین کنید.
  • اشتراک‌گذاری مکان: در تمامی فعالیت‌های انجام شده در شبکه‌های اجتماعی، مکان برگزاری رویداد را درج کنید. با این کار به افراد مختلف این امکان را می‌دهید که در صورت نیاز به رویداد شما بیایند یا این‌که اگر در نمایشگاهی یک غرفه داشته باشید، از غرفه شما بازدید کنند. همانطور که گفته شد، یک نفر را به عنوان مسئول تمامی توییت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و پاسخ به سوالات و نظرات کاربران در نظر بگیرید. سعی در تولید محتوای مناسب برای شرکت‌کنندگان و سایر افراد داشته باشید.

کارهایی که باید بعد از رویداد انجام دهیم

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که ایونت مارکتینگ چیست و چه کارهایی را باید پیش از یک رویداد و در زمان برگزاری آن انجام دهیم. اما استراتژی‌هایی را نیز باید بعد از برگزاری یک رویداد در نظر داشته باشیم. این استراتژی‌ها پیش از برگزاری رویداد باید تدوین شوند. این فرآیند شما را در رقابت، یک گام جلوتر نگه می‌دارد و سبب می‌شود زمانی که هنوز لید (مشتری راغب) از حس و فضای رویداد خارج نشده است به او دسترسی داشته باشید.

به همین دلیل، ایمیل‌ها باید از قبل نوشته و طراحی شده و پیشنهادها و تخفیف‌های ویژه نیز از قبل به تایید رسیده باشند. در نهایت، قالب پست‌های جمع‌بندی مربوط به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی نیز باید تنظیم و طراحی شوند. در ادامه، فعالیت‌های مورد نیاز بعد از رویداد را در ایونت مارکتینگ بیان می‌کنیم.

ایمیل‌های هدفمند به مشتریان راغب

ایمیل‌هایی که برای پیگیری ارسال می‌شوند باید پیش از برگزاری رویداد تدوین شده باشند. در تهیه این ایمیل‌ها می‌توانید از خلاصه رویداد و توضیحات بخش‌های مختلف و پست‌های وبلاگ کمک بگیرید تا پیامی متقاعدکننده را تهیه کنید. در ادامه و پس از پایان یافتن مراسم، این بخش‌ها با جزئیات بیشتری تکمیل می‌شوند. مواردی را باید در ادامه این فرآیند در نظر بگیرید که در فهرست زیر آورده شده است.

  • پیام خود را شخصی‌سازی کنید: به کمک یک دفترچه یادداشت، محل برخورد با مشتری راغب را در جایی یادداشت کنید. نام، سمت شغلی، نام شرکت یا هر مورد مهم دیگری را که دلیل ملاقات شما با شخص بوده است در دفترچه خود یادداشت کنید. اگر تمایل زیادی در این مشتری برای خرید وجود داشت حتما نماینده فروش خود را برای مصاحبه با او در نظر بگیرید.
  • در زمان مشخص عمل کنید: پیگیری‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید تا اولویت اول را در ذهن مخاطب خود داشته باشید. به طور مثال اگر کنفرانسی چندروزه را برگزار کرده‌اید، به بازدید کنندگان ایمیلی در همان شب ارسال کنید. در ابتدا از حضور آن‌‌ها در رویداد تشکر کنید و موضوعات سخنرانی در روزهای آینده و تقویم رویدادهای آینده خود را برای او بفرستید.
  • پیشنهاد ویژه یا محتوای ویژه‌ای را در نظر بگیرید: بسته به این‌که محصولات یا خدمات شما چه مواردی را شامل می‌شوند و چه اشخاصی در قیف فروش شما قرار دارند، پیشنهاد ویژه‌ای یا محتوایی را برای او در نظر بگیرید. این کار اگر با در نظر گرفتن قیف فروش انجام شود، مشتری راغب را در طول قیف حرکت می‌دهد. کد تخفیف، آموزش رایگان یا مشاوره رایگان مواردی از این دست را تشکیل می‌دهند.
  • تست A/B انجام دهید: جنبه‌های مختلف ایمیل ارسالی را بررسی کنید. این بررسی شامل خط‌های مختلف ایمیل، اندازه فونت‌ ایمیل، محل قرارگیری پیشنهادها و فیلم‌های آموزشی و همچنین متن و دکمه‌های CTA است. صفحه فرود نیز به همین ترتیب می‌تواند به کمک روش‌های تست A/B مورد ارزیابی قرار بگیرند.

تست a/b

انتشار مجدد محتوای حاصل از رویداد

بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد مارکترهای B2B از رویدادهای چهره به چهره در استراتژی بازاریابی محتوای خود بهره می‌برند و بسیاری از آنان این روش را بسیار موثر می‌دانند. برای این‌که میزان محتوای تولیدی و کاربرد آن را بعد از رویداد افزایش دهید باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید.

مشخص کنید که چه کسانی قرار است محتوای مورد نظر را تولید کنند تا به این ترتیب وظیفه یادداشت‌برداری و تهیه عکس‌ها نیز به آن‌ها سپرده شود. یک تقویم زمانی مشخص برای انتشار متن‌ها آماده کنید. به این ترتیب در زمانی مشخص و با نظمی خاص، محتوای تولیدی مرتبط با رویداد منتشر می‌شود.

در زیر به برخی از موضوعات برای انتشار اشاره می‌کنیم:

  • خلاصله کنفراس: تصاویری از حضور تیم در رویداد را منتشر و در رابطه با بخش‌های مورد علاقه خود و دستاوردها صحبت کنید.
  • پوشش یک سخنرانی مشخص: سخنرانی‌هایی که گمان می‌کنید ممکن است مخاطب بیشتری را جذب کنند گزینه مناسبی برای پوشش کامل به صورت پست وبلاگی به شمار می‌آیند.
  • انتشار گزارش‌های حاصل از نظرسنجی: یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود محتوای منتشر شده بعد از رویداد، استفاده از نظرسنجی‌ها در طول برگزاری یک رویداد است. در ادامه باید این داده‌ها را جمع‌آوری و گزارش‌های مختلفی را برای آن‌ها تنظیم کنید. این گزارش‌ها در قالب پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ و سایر گزارش‌ها انتشار پیدا می‌کنند. نکته مثبت در داده‌ها این است که هر زمانی که محتوایی مرتبط را می‌نویسید این امکان وجود دارد که به این داده‌ها استناد و آن‌ها را در نوشته خود لحاظ کنید.
  • نظرات کاربران: اگر مشتریانی خوش‌ذوقی داشتید که در رویداد شما شرکت کرده بودند، از آن‌ها درخواست کنید که مطالعه‌ای موردی داشته باشید. اگر یک تیم فیلمبرداری دارید، زمانی را برای مصاحبه تنظیم کنید و در ادامه، نتایج حاصل از مطالعه موردی خود را بنویسید.

ارزیابی داده‌ها و بررسی اهداف رویداد

حال که رویداد به پایان رسیده، زمان آن است که به بررسی موفقیت یا عدم موفقیت رویداد بپردازید و نقاط قوت و ضعف خود را برای ایونت مارکتینگ بعدی مشخص کنید. به داده‌های جمع‌آوری شده در رویداد نگاهی داشته باشید. این داده‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تعداد بازدیدکنندگان (شامل بازدیدکنندگان از غرفه شما)
  • میزان تعامل در شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد نمونه‌های رایگان توزیع شده
  • و ...

اگر هدف کلی شما صرفا تعداد شرکت‌کنندگان در رویداد باشد، در انتهای کار یک دید کلی از موفقیت یا عدم موفقیت خود بدست می‌آورید. اما اگر اهداف مشخص دیگری همچون جذب لید یا اهداف درآمدی دیگری داشته باشید به طور قطع به زمان و فعالیت‌های بیشتری نیاز خواهید داشت. مطمئن شوید که به شکل مناسبی به لید‌ها امتیاز داده‌اید و پرورش لید را در بازاریابی یا قیف فروش خود تکمیل کرده‌اید. با این کار هیچ مشتری احتمالی را از دست نداده‌اید و بررسی کامل جریان‌های درآمدی امکان‌پذیر خواهد بود.

در نهایت با توجه به داده‌های بدست آمده باید تصمیم بگیرید که میزبانی رویداد بعدی را به عهده بگیرید یا خیر.

تشکر از شرکت‌کنندگان

در پایان رویداد حتما از شرکت‌کنندگان در رویداد تشکر کنید. البته برای این‌که در اینجا هم از تکنیک‌های ایونت مارکتینگ استفاده کنید بهتر است به جای جمله «از حضور شما متشکریم»، روش‌های دیگری مورد استفاده قرار دهید.

در کنار ایمیلی که برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌کنید، متن تشکری را آماده کنید و در جایی از متن بویژه انتهای آن، لینکی را به صفحه فرود سایت تنظیم کنید.

برای این‌که بیشترین بازده را از این ایمیل کسب کنید، فرم‌هایی برای جذب لید در نظر بگیرید و طراحی صفحه فرود را تنها برای یک هدف از «تبدیل» (Convert) انجام دهید. این هدف تبدیل می‌تواند یکی از موارد زیر را شامل شود:

  • ثبت‌نام برای نسخه رایگان محصول
  • شرکت در وبینار
  • افزایش مشترکان سایت
  • هدایت افراد برای ثبت‌نام در رویداد بعدی

ایونت مارکتینگ با ایمیل

نحوه جذب لید در ایونت مارکتینگ

تا اینجا مطالب زیادی را در مورد جذب لید بیان کردیم اما در این بخش به شکلی کوتاه بیان می‌کنیم که نحوه جذب لید در ایونت مارکتینگ چیست و چطور باید آن را انجام بدهیم.

کنفرانس‌ها و رویدادها روش مناسبی برای افزایش تعامل با مخاطب هدف به شمار می‌آیند. به کمک این رویدادها می‌توانید درک عمیقی از مخاطب و «نقاط درد» (Pain Point) آن‌ها داشته باشید. زمانی که افراد در رویداد شما شرکت می‌کنند در حقیقت علاقه خود را به محصولات یا خدمات شما نشان داده‌اند و در بسیاری از موارد حاضر به پرداخت هزینه برای این خدمات هستند.

برای این‌که فرآیند خرید ساده‌تر شود باید در محل برگزاری رویداد، فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی کنید که اطلاعات مربوط به سرنخ‌های واجد شرایط را برای پیگیری‌های بعد از رویداد در اختیار داشته باشید. راه‌هایی که می‌توان با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار و اطلاعات موردنظر را جمع‌آوری کرد در زیر آورده شده است.

  • ایستگاه‌ ارائه نمونه‌های رایگان
  • بخش‌های سخنرانی
  • شبکه‌های اجتماعی

معرفی نشریلا به عنوان بهترین پلتفرم برای معرفی خدمات، بررسی محصول و رپورتاژ آگهی

نشریلا

از جمله استراتژی‌هایی که در ایونت مارکتینگ بیان کردیم، استفاده از رپورتاژ آگهی بود. البته رپورتاژ آگهی زمانی تاثیر دارد که با نحوه نوشتن متن رپورتاژ آگهی آشنا باشیم و متن‌های مناسبی را بر اساس لحن هر رسانه تولید کنیم. انجام چنین کاری نیازمند صرف وقت و هزینه بسیاری است. به همین دلیل باید از پلتفرمی کمک بگیریم که با رعایت تمامی این موارد، متن‌ها را با هزینه‌ای مناسب، تولید و منتشر کند که براین این کار می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگترین پلتفرم این حوزه معرفی کرد. همچنین، با استفاده از نشریلا می‌توانید برای معرفی و بررسی محصولات خود از این پلتفرم کمک بگیرید.

معرفی فیلم آموزش بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

بازاریابی ویدیویی

اگر مطلب را تا اینجا دنبال کرده باشید به خوبی می‌دانید که ایونت مارکتینگ چیست و تولید ویدیوهای کوتاه چه نقشی در استراتژی‌های بازاریابی رویداد دارد. با توجه به اهمیت همین موضوع، «فرادرس» دوره‌ای ۴ ساعت و ۱۴ دقیقه‌ای را در قالب ۴ درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح این دروس خواهیم پرداخت.

درس اول به توضیح مبانی بازاریابی محتوا می‌پردازد و مزایا و معایب آن را نیز بیان می‌کند. در درس دوم، استراتژی‌های بازاریابی ویدویی از جمله نحوه تدوین استراتژی و انواع ویدیو مورد بررسی قرار می‌گیرد. درس سوم به طور کامل به نحوه تولید و انتشار ویدیو می‌پردازد. مباحثی همچون ترکیب‌بندی، اندازه نما و زاویه دوربین و نکات سئو همگی در همین درس آموزش داده می‌شوند. درس چهارم نیز به «ولاگر» (Vlogger) و وظایف او می‌پردازد و تجهیزات لازم و روش‌های کسب درآمد از ولاگری را بیان می‌کند.

مثال ایونت مارکتینگ

حال که می‌دانید ایونت مارکتینگ چیست و چه استراتژی را می‌توان برای آن در نظر گرفت، در ادامه دو نمونه از ایونت مارکتینگ را بیان می‌کنیم. به این ترتیب با استفاده از این مثال‌ها درک بهتری از رویدادها و بازاریابی آن پیدا می‌کنید.

رویداد Google I/O

با وجود این‌که کنفرانس گوگل به صورت آفلاین برای برنامه‌نویسان برگزار می‌شود اما این رویداد در اینترنت نیز پخش خواهد شد تا بر حضور آنلاین این کنفرانس تاثیر مستقیم داشته باشد و محتوایی با کیفیت برای مخاطب فراهم شود. به همین دلیل، گوگل از دوربینی ۳۶۰ درجه در این رویداد استفاده می‌کند. ویدیو رویدادهای قبل نیز در یوتیوب قابل دسترس خواهد بود.

محتوای این رویداد نیز آمیخته‌ای از بخش‌های آموزشی از متخصصان تا تبلیغ محصولات شرکت را شامل می‌شود. به این ترتیب هر سال ویژگی‌ها و امکانات جدید محصولات شرکت معرفی خواهد شد. با توجه به آن‌چه که گفته شد، فعالیت‌هایی که یک مارکتر باید در ایونت مارکتینگ کسب‌وکار در نظر بگیرد را می‌توان در زیر خلاصه کرد:‌

  • بهره‌گیری از علاقه‌مندی‌های کاربران به همراه هدف‌های کاری باید به طور همزمان در نظر گرفته شوند.
  • تجربه خارق‌العاده‌ای باید برای مخاطب ایجاد شود.
  • علاوه بر این بایدکمی سرگرمی نیز در چنین رویدادهای جدی در نظر بگیرید.

رویداد گوگل

پلکان پیانو توسط شرکت فولکس‌واگن

در سال ۲۰۰۹ شرکت فولکس‌واگن پله‌های یک ایستگاه مترو در استکهلم را به کلیدهای پیانو تبدیل کرد. کمپینی که فولکس‌واگن به دنبال آن بود بخشی از پروژه «نظریه سرگرمی» (The Fun Theory) بود. این نظریه بیان پیشنهاد می‌کرد که افراد در انجام کارهایی که شامل سرگرمی باشد، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. البته هدف این کمپین چیزی بیشتر از جلب نظر افراد در مترو بود. با ورود صنعت خودروسازی به تولید محصولات دوست‌دار محیط زیست، این شرکت قصد داشت افراد را به انجام فعالیت‌های سالم‌تر تشویق کند. همین امر و استقبال ۶۶ درصدی مردم از پلکان پیانویی، مقدمه را برای رویدادهای بعدی فولکس‌واگن فراهم کرد.

تئوری سرگرمی فولکس واگن

فیلم‌ های آموزش ایونت مارکتینگ چیست و چگونه بازاریابی رویداد کنیم؟ — از صفر تا صد + فیلم

فیلم آموزشی بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ - بخش اول

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ - بخش دوم

دانلود ویدیو
بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
sendpulseConstant Contactinstapage
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *