اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ – آموزش از صفر تا صد

۱۸۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ – آموزش از صفر تا صد

اینستاگرام دومین شبکه اجتماعی محبوب کاربران دنیا بعد از فیسبوک است. این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و همواره به تعداد افراد و کسب و کارهای فعال در این شبکه افزوده می‌شود. کسب و کارها از این پلتفرم برای بازاریابی و برقراری ارتباط با مخاطبان خود بهره می‌گیرند. در این مطلب، بررسی می‌کنیم که اینستاگرام مارکتینگ چیست و چرا برای کسب و کارها مهم است. همچنین بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام بازاریابی کرد.

فهرست مطالب این نوشته

اینستاگرام مارکتینگ چیست ؟

«اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی از طریق اینستاگرام» (Instagram Marketing) به استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness)، مخاطبان، مخاطبان راغب و فروش کسب و کار گفته می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که اینستاگرام شبکه اجتماعی محبوب افراد بین ۱۶ تا ۳۴ ساله است. به همین دلیل، برندها، کارآفرینان و تولیدکنندگان محتوا این شبکه اجتماعی را به عنوان پلتفرمی مؤثر برای بازاریابی می‌شناسند.

«بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing | SMM) از مهم‌ترین و مؤثرترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. در این شکل بازاریابی، از پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به اهداف مختلف بازاریابی مانند افزایش آگاهی از فروش، برقراری تعامل بهتر با مخاطبان، جذب مخاطبان و افزایش فروش و درآمد کسب و کارها استفاده می‌شود. در میان تمامی شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام از مهم‌ترین و بهترین پلتفرم‌ها برای بازاریابی به شمار می‌رود. از دیگر شبکه‌های اجتماعی مهم برای بازاریابی می‌توان به لینکدین، توییتر و فیسبوک اشاره کرد.

ایسنتاگرام مارکتینگ چیست

دلایل اهمیت اینستاگرام مارکتینگ چیست ؟

اینستاگرام کانالی عالی برای دسترسی به تعداد زیادی مخاطب است. بر اساس آمارهای موجود، این شبکه اجتماعی ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و کاربران به طور میانگین هر روز ۵۳ دقیقه از زمان خود را در این شبکه اجتماعی صرف می‌کنند.

همچنین، اینستاگرام فرآیند برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان احتمالی و مشتریان قبلی را برای کسب و کارها ساده‌تر می‌کند. افراد از برقراری ارتباط با برندها از طریق این شبکه اجتماعی لذت می‌برند. آمارها نشان می‌دهند که ۹۰ درصد از کاربران اینستاگرام حداقل یک صفحه کسب و کار را در این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین ويژگی‌های اینستاگرام در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر، ماهیت بصری آن است. اگر کسب و کار شما محصولاتی با طراحی زیبا دارد یا اگر خدماتی ارائه می‌کنید که نتیجه نهایی آن‌ها به شکل بصری قابل‌توجه است، اینستاگرام بهترین پلتفرم برای نمایش محتوای شماست.

تمام محتوای بصری از جمله ویدیو، تصویر و تصویرسازی محتوای مناسبی برای این شبکه اجتماعی به شمار می‌روند، اما استراتژی بازاریابی شماست که مشخص می‌کند چه نوع محتوایی را در چه زمان‌هایی در این پلتفرم منتشر کنید. تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ از مهم‌ترین مراحل بازاریابی در این شبکه اجتماعی است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم. اگر به این مبحث علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با اصول کسب و کار در اینستاگرام آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از فیلم‌های مجموعه آموزش اصول کسب و کار در اینستاگرام از مقدماتی تا پیشرفته فرادرس برای یادگیری بهتر نکات کمک بگیرید.

مزایای اینستاگرام مارکتینگ چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، امکان دسترسی گسترده به مخاطبانی که به برقراری ارتباط با برندها و خرید محصولات یا خدمات آن‌ها علاقه‌مندند، از مهم‌ترین مزیت‌های اینستاگرام مارکتینگ است. اما بازاریابی در این شبکه اجتماعی علاوه بر این مزیت‌ها، مزایای دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان موارد زیر را مثال زد.

  • ماهیت بصری
  • برندسازی و تقویت برند
  • بهبود تعامل با مخاطبان
  • افزایش فروش کسب و کار
  • فرصت رشد مخاطبان

ماهیت بصری

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، اینستاگرام برخلاف شبکه‌های اجتماعی دیگر که بر اشتراک‌گذاری متن و لینک متمرکزند، بر انتشار پست‌های تصویری و ویدیویی تمرکز کرده است. از آنجایی که محتوای تصویری بیشتر از محتوای متنی تعامل‌برانگیز است، استفاده از اینستاگرام به منظور بازاریابی برای دیجیتال مارکترها اهمیت بسیار زیادی دارد. در اینستاگرام می‌توان به‌جای هدایت «فالوئرها یا دنبال‌کنندگان» (Followers) به وب‌سایت و تشویق آن‌ها به خرید محصولات یا خدمات، از تصاویر برای انتقال پیام‌های تأثیرگذارتر بهره گرفت.

استفاده از محتوای تصویری امکان معرفی مؤثر محصولات را برای کسب و کارها فراهم می‌کند و ویدیوها ابزارهای مناسبی برای نمایش خدمات محسوب می‌شوند. علاوه بر این، با استفاده از این پلتفرم می‌توان فرهنگ شرکت و دیگر بخش‌های پشت صحنه جالب کسب و کار را به مخاطبان نمایش داد.

تقویت برند و برندسازی

اینستاگرام مارکتینگ در افزایش میزان آگاهی از برند نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کند. آمارهای فیسبوک نشان می‌دهند که ۸۳ درصد از کاربران اعلام کرده‌اند اینستاگرام به آن‌ها در یافتن محصولات یا خدمات جدید کمک می‌کند. علاوه بر این، افراد معمولاً به برندهایی که در اینستاگرام حضور دارند، اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند. در مقابل، مشتریان احتمالی از برندهایی که در اینستاگرام حساب کاربری ندارند، دوری می‌کنند.

 

بهبود تعامل با مخاطبان

شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین کانال‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان به شمار می روند. این شبکه‌ها امکان دریافت بازخورد مخاطبان از طریق لایک‌ها یا کامنت‌ها و امکان برقراری ارتباط با آن‌ها از طریق تولید محتوای جذاب، اطلاع‌رسانی درباره پیشنهادهای ویژه و... را برای برندها فراهم می‌کنند.

در میان تمام شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام را می‌توان به عنوان بهترین پلتفرم برای برقراری تعامل با مشتریان دانست. به طور معمول، «نرخ تعامل» (Engagement Rate) برای تصاویر منتشرشده در اینستاگرام بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری است. برای مثال، آمارها نشان می‌دهند که نرخ تعامل تصاویر اینستاگرام ۲۳ درصد بیشتر از تصاویر فیسبوک است، در حالی‌که تعداد کاربران فعال در فیسبوک دو برابر اینستاگرام است.

افزایش فروش

می‌دانیم که کاربران به خرید از اینستاگرام علاقه‌مندند و تعداد زیادی از افراد محصولات یا خدمات مد نظر خود را در اینستاگرام می‌یابند.

اینستاگرام اقدامات مختلفی برای کمک به کسب و کارها در بهره‌گیری از این پلتفرم انجام داده است. این پلتفرم، مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند به شکل مستقیم از طریق اینستاگرام، محصولات مد نظر خود را بخرند. استوری اینستاگرام، تگ‌های فروشگاهی، تبلیغات پولی و... از جمله ویژگی‌های اینستاگرام برای ساده‌تر کردن فرآیند خرید از طریق این پلتفرم است.

فرصت رشد مخاطبان

اینستاگرام با ارائه کردن امکان هدف‌گذاری دقیق مخاطبان، دسترسی کسب و کارها به مخاطبان هدف خود را بهبود بخشیده است. در بخش تبلیغات اینستاگرام می‌توان با استفاده از گزینه‌های مختلف هدف‌گذاری مانند داده‌های شخصی یا دموگرافیک، علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای کاربران، بهترین مخاطبان برای کسب و کار و حوزه فعالیت آن را هدف‌گذاری کرد.

علاوه بر این، تبلیغات اینستاگرام قابلیت «هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگ» (Retargeting) را نیز به کسب و کارها ارائه می‌کند. با استفاده از این قابلیت می‌توان لیدهای واجد شرایط و لیدهای کانال‌های دیگر را به عبور از قیف فروش و تبدیل شدن به مشتری ترغیب کرد.

ابزار تحلیل‌گر اینستاگرام نیز امکان بررسی عملکرد کسب و کار و کمپین‌های بازاریابی در این شبکه اجتماعی را فراهم می‌کنند. با استفاده از این ابزار می‌توان اطلاعات زیادی درباره کاربران و محتوای مورد علاقه آن‌ها دریافت کرد.

استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

بسیاری از کسب و کارها بر حضور در تمام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی پافشاری می‌کنند، اما به مرحله تدوین استراتژی مناسب برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به اندازه کافی توجه نمی‌کنند. هر کانال بازاریابی برای دستیابی به نتایج ارزشمند برای کسب و کار به طراحی استراتژی نیاز دارد. در میان شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام به دلیل ماهیت متفاوت با شبکه‌های اجتماعی دیگر، به استراتژی مارکتینگ جداگانه برای ساخت برندی منحصربه‌فرد نیاز دارد.

می‌توان مراحل تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ موفق را به شکل فهرست زیر خلاصه کرد.

  • مشخص کردن اهداف
  • مشخص کردن مخاطبان هدف
  • بررسی عملکرد رقیبان
  • ساخت اکانت بیزینس در اینستاگرام
  • طراحی محتوا
  • ساخت ظاهری یکپارچه در صفحه
  • ایجاد تقویم محتوا
  • افزایش تعداد فالوئرها
  • تبدیل فالوئرها به مشتری

مشخص کردن اهداف اینستاگرام مارکتینگ

تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ را مانند تمام روش‌های بازاریابی دیگر، با تعیین اهداف بازاریابی آغاز کنید. اهداف تعیین شده نشان می‌دهند که می‌خواهید در اینستاگرام چه کاری انجام دهید و به چه نتایجی برسید. این اهداف در تمام بخش‌های استراتژی بازاریابی شما، از نوع و شکل محتوا گرفته تا روش‌های مطلوب برای تبلیغات، تأثیر می‌گذارند.

از اهداف معمول برندها در اینستاگرام مارکتینگ می‌توان به افزایش آگاهی از برند، مدیریت شهرت و اعتبار، ساخت جامعه و برقراری ارتباط با مخاطبان، افزایش فروش، جذب مشتری، کسب اطلاعات درباره بازار و... اشاره کرد.

توجه داشته باشید که اهداف اینستاگرام مارکتینگ باید با اهداف کلی کسب و کار شما همسو باشد. برای مثال اگر در حال حاضر فروش مطلوبی دارید، به احتمال زیاد به افزایش فروش از طریق اینستاگرام نیاز چندانی نخواهید داشت. بنابراین می‌توانید از این شبکه اجتماعی برای دریافت اطلاعات درباره بازار و جذب مشتریان احتمالی استفاده کنید.

برای داشتن بهره‌وری بیشتر می‌توانید از چارچوب «SMART» برای تعیین اهداف خود بهره بگیرید. اهدافی که در چارچوب SMART تعیین می‌شوند باید مشخص، قابل ارزیابی، قابل دستیابی، مرتبط و با زمان‌بندی مشخص باشند. تصویر زیر، اجزای اهداف SMART را نمایش می‌دهد.

چارچوب SMART برای تعیین اهداف اینستاگرام مارکتینگ

برای مثال، می‌توان «دستیابی به ۲۰ درصد افزایش فروش از طریق اینستاگرام در پنج سال آینده» را به عنوان هدف اینستاگرام مارکتینگ در نظر گرفت.

مشخص کردن مخاطبان هدف

مشخص کردن مخاطبان هدف از مراحل ضروری تدوین هر استراتژی بازاریابی است. اگر این مرحله به درستی انجام نشود یا نادیده گرفته شود، تمام تلاش‌های کسب و کار برای رسیدن به اهداف بی‌نتیجه خواهد ماند.

ساخت «پرسونای مشتری» (Buyer Persona) در این مرحله به شما کمک می‌کند. هنگام ساخت پرسونای مشتری باید درباره مشتریان خود و ويژگی‌های مختلف آن‌ها مانند سن، جنسیت، شغل، محل زندگی، سطح درآمد و... تحقیق کنید. هرچه مشتریان خود را بهتر بشناسید، از این مرحله نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. تصویر زیر، نمونه طراحی پرسونای مشتری برای کسب و کار را نشان می‌دهد.

نمونه پرسونا مشتری
نمونه پرسونای مشتری

هنگام ساخت پرسونای مشتری از حدس زدن ویژگی‌های مشتریان خود بپرهیزید و این ویژگی‌ها را بر اساس داده‌های موجود شناسایی کنید. برای دریافت اطلاعات درباره مشتریان احتمالی می‌توانید از هشتگ‌های مرتبط به کسب و کار خود در اینستاگرام بهره بگیرید. به پروفایل‌های کاربرانی که از این هشتگ‌ها استفاده کرده‌اند با دقت نگاه کنید و سعی کنید اطلاعات بیشتری درباره برندهایی که با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنند، واکنش‌ها، کامنت‌ها و دلایل دوست داشتن یا دوست نداشتن این برندها بیابید.

بررسی عملکرد رقیبان

در مرحله بعدی برای تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ، درباره پروفایل‌های رقیبان خود در اینستاگرام تحقیق کنید. در اینجا باید تحقیق کنید که رقیبان شما چه کسب و کارهایی هستند، چه نوع محتوایی پست می‌کنند و چطور با مخاطبان خود و برندهای دیگر یا اینفلوئنسرها ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین، می‌توانید از هشتگ‌های برنددار رقیبان خود برای شناسایی میزان شهرت و محبوبیت آن‌ها استفاده کنید.

به روش‌های موفق و نقاط ضعف رقیبان خود در بازاریابی توجه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که روش‌های بازاریابی مؤثر و کمتر استفاده شده را برای تبلیغ و معرفی خود به کار بگیرید. برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید برای یک کلینیک روانشناسی از طریق اینستاگرام بازاریابی کنید. پزشکان فعال در این حوزه معمولاً در حساب‌های اینستاگرام خود تصاویری از دستورالعمل‌های مختلف برای شناسایی اختلال‌های روانشناختی منتشر می‌کنند. بنابراین، شما می‌توانید با سرگرم کردن مخاطبان و انتشار ویدیوهای جذاب درباره آزمایش‌های جالب روانشناختی، نظر مخاطبان را جلب کنید.

تحقیق درباره عملکرد رقیبان در اینستاگرام کار دشواری است. اما می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف مارکتینگ اتومیشن و «سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتریان» (CRM)، بخشی از این کار را به شکل خودکار انجام داد.

ساخت حساب کاربری بیزینس در اینستاگرام

اینستاگرام امکان ساخت حساب‌های کاربری شخصی و «بیزینس یا حرفه‌ای» (Business) را برای کاربران خود فراهم کرده است. حساب‌های کاربری بیزینس، مزایا و فرصت‌های بیشتری را برای بازاریابی در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند. برای مثال، در حساب‌های کاربری بیزینس اینستاگرام می‌توان داده‌های عملکرد لحظه‌ای و اطلاعات درباره رفتار فالوئرها را دریافت کرد و اطلاعاتی درباره کسب و کار را به حساب کاربری اضافه کرد.

ساخت حساب کاربری بیزینس در اینستاگرام
ساخت حساب کاربری بیزینس در اینستاگرام

پس از این‌که حساب کاربری خود را به حساب بیزینس تبدیل کردید، اطلاعات پروفایل کسب و کار را تکمیل کنید. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

  • نوشتن بیو: کسب و کار خود را در ۱۵۰ کارارکتر توصیف کنید و بگویید که چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند.
  • بهینه‌سازی تصویر پروفایل: تصویر پروفایل شما باید نمادی از کسب و کار شما باشد و نظر مخاطبان را جلب کنید. می‌توانید از لوگو خود به جای تصویر پروفایل در اینستاگرام استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اینستاگرام تمام تصاویر پروفایل را با ابعاد ۱۱۰ در ۱۱۰ پیکسل نمایش می‌دهد.
  • قرار دادن لینک وب‌سایت: پر کردن این بخش در تولید لید نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. به‌جز استوری، بخش توضیحات پروفایل در اینستاگرام تنها مکانی است که می‌توان در آن لینک وب‌سایت کسب و کار را اضافه کرد.
  • استفاده از گزینه‌های بیزینس: در حساب‌های کاربری بیزینس می‌توانید حوزه تخصصی خود را انتخاب کنید، اطلاعات تماس خود را ارائه کنید و از دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» (CTA) استفاده کنید. بهتر است از این فرصت برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان خود غافل نشوید.

تصویر زیر، نمونه حساب کاربری حرفه‌ای برندی مشهور در اینستاگرام را نمایش می‌دهد.

نمونه پروفایل حرفه ای بیزینس در اینستاگرام

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حساب کاربری بیزینس اینستاگرام و نحوه تکمیل کردن اطلاعات پروفایل، مطالعه مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

طراحی محتوا

تولید محتوا در تمام شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام، اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران این شبکه اجتماعی درباره انتخاب محتوای تصویری و متنی سختگیرانه عمل می‌کنند و سلیقه‌های مختلفی دارند، به همین دلیل این پلتفرم امکان انتشار چندین شکل محتوا را فراهم کرده تا مخاطبان با هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد.

فرآیند طراحی محتوا برای اینستاگرام مارکتینگ را با فکر کردن به پس‌زمینه و پیام اصلی برند آغاز کنید. برای مثال، می‌توانید از محتوا برای نمایش محصولات به کاربران استفاده کنید، بر انتشار فرهنگ شرکت خود تمرکز کنید یا مخاطبان خود را سرگرم کنید.

در مرحله بعد، باید تصمیم بگیرید که برای رسیدن به اهداف خود به تولید چه نوع محتوایی نیاز دارید. می‌توانید از تصویر، آلبوم تصاویر، ویدیوهای کوتاه، ویدیوهای بلند یا «ریلز» (Reels) برای رسیدن به اهداف بازاریابی در اینستاگرام بهره بگیرید. به یاد داشته باشید که ممکن است کاربران شما شکل خاصی از محتوا را ترجیح بدهند، بنابراین از چند شکل محتوا استفاده کنید و با نظارت بر داده‌های دریافت شده، بهترین و مؤثرترین شکل‌های محتوا برای کسب و کار خود را شناسایی کنید.

 

ساخت ظاهری یکپارچه برای برند

هر محتوایی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر می‌کنید باید زیبا، جذاب و باکیفیت باشد. تولید و انتشار محتوای پراکنده یا تصادفی می‌تواند سردرگمی مخاطبان و از دست دادن فالوئر را برای کسب و کارها در پی داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده از ظاهری یکپارچه و برندسازی در حساب کاربری اینستاگرام برای کسب و کارها بسیار مهم است.

هنگام طراحی ظاهر پروفایل و برندسازی، به شخصیت و ارزش‌های برند خود فکر کنید. سپس ظاهری یکپارچه و متناسب با صدا و ارزش‌های برند ایجاد کنید. آمارهای زیر می‌توانند به شما در طراحی ظاهر یکپارچه برای برند در اینستاگرام مارکتینگ کمک کنند.

  • تصاویر با تناژ روشن بیشتر از تصاویر تیره لایک می‌شوند.
  • تصاویر شامل رنگ‌های آبی بیشتر از تصاویر شامل رنگ‌های قرمز لایک می‌شوند.
  • کاربران تصاویر با «بافت» (Texture) بالا را بیشتر می‌پسندند.

اما به یاد داشته باشید که بدون دلیل از این توصیه‌ها و داده‌ها استفاده نکنید. ظاهر پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی شما باید با شخصیت برند شما هماهنگ باشد. بنابراین، در صفحه خود از رنگ‌ها و قواعد مرتبط با برندتان استفاده کنید تا کاربران بتوانند در هر پلتفرمی، برند شما را شناسایی کنند.

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی ظاهر پروفایل، یکپارچه بودن ظاهر تمام عناصر تصویری است. تصاویر و ویدیوهای پروفایل شما باید احساس یکپارچگی و وحدت را در کاربران ایجاد کنند. برای رسیدن به این هدف می‌توان از فیلترها و تنظیمات پیش‌فرض اینستاگرام بهره گرفت.

برای مثال، تصویر زیر بخشی از پروفایل یک برند مشهور تولیدکننده نوشیدنی‌های میوه‌ای را نمایش می‌دهد. این کسب و کار با استفاده از رنگ‌های روشن و زنده بسته‌بندی محصولات خود در پست‌های اینستاگرام، شخصیت منحصربه‌فردی برای برند خود در این شبکه اجتماعی ایجاد کرده است.

طراحی پروفایل اینستاگرام برند Frooti
طراحی پروفایل اینستاگرام برند Frooti

تصویر زیر نیز بخشی از پروفایل اینستاگرام یک برند تولیدکننده لباس مشهور را نمایش می‌دهد. این برند در تصاویر پروفایل خود از رنگ‌های طوسی، سیاه و سفید استفاده می‌کند.

طراحی پروفایل اینستاگرام برند Everlane
طراحی پروفایل اینستاگرام برند Everlane

برای یادگیری مهارت‌های مرتبط با طراحی ظاهر پروفایل، مطالعه مطالب زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

ایجاد تقویم محتوا

یکی از مهم‌ترین شرایط برای دستیابی به موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ، تولید محتوای مداوم است. مخاطبان از شما انتظار دارند که به شکل مداوم، پست‌های جدید منتشر کنید و محتوای خود را به‌روزرسانی کنید. به طور میانگین، برندها ۱/۵ بار در روز در اینستاگرام خود پست منتشر می‌کنند. برای این‌که با این سرعت بالای انتشار پست‌های جدید هماهنگ شوید، باید یک تقویم محتوایی برای اینستاگرام خود ایجاد کنید.

برای این کار می‌توانید از ابزارهای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. این ابزارها به شما در برنامه‌ریزی برای انتشار محتوا کمک می‌کنند و تصاویر، ویدیوها و هشتگ‌های شما را ذخیره می‌کنند. همچنین، این ابزارها می‌توانند پست‌های زمان‌بندی شده را به شکل خودکار منتشر کنند، اطلاعات مفیدی درباره بهترین زمان برای انتشار پست‌ها را در اختیار شما قرار دهند و در دریافت آمار دقیق و ارزیابی و تحلیل آن‌ها به شما کمک کنند.

برای آشنایی با ابزارهای بازاریابی، مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

افزایش تعداد فالوئرها

هنگام اجرای استراتژی اینستاگرام مارکتینگ، زمانی را به جذب فالوئرهای جدید و برقراری ارتباط با آن‌ها اختصاص دهید. یکی از روش‌های طبیعی (ارگانیک) برای افزایش تعداد دنبال‌کنندگان، برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهای فعال در حوزه‌های تخصصی مرتبط با برند است. برای مثال، اگر کسب و کار شما در زمینه فروش لوازم آشپزخانه فعالیت می‌کند، دنبال کردن بلاگرهای فعال در حوزه آشپزی و غذا و طراحان داخلی آشپزخانه‌ها و برقراری ارتباط با آن‌ها می‌تواند به رشد تعداد دنبال‌کنندگان شما کمک کند.

یکی دیگر از روش‌های افزایش تعداد فالوئرها، استفاده از هشتگ است. بهره‌گیری از هشتگ‌های مرتبط با حوزه تخصصی کسب و کار می‌تواند به جذب مخاطبان هدف، افزایش تعداد فالوئرها و بهبود نرخ تعامل با مخاطبان کمک کند. توجه داشته باشید که استفاده از هر هشنگی برای کسب و کار مناسب نیست. هشتگ‌های پرمخاطب میلیون‌ها بار توسط کاربران در پست‌ها استفاده شده‌اند و ممکن است محتوای شما با استفاده از این هشتگ‌ها به خوبی دیده نشود. به همین دلیل، بهتر است از هشتگ‌های مرتبط به حوزه تخصصی خود در پست‌ها استفاده کنید. این هشتگ‌ها را می‌توان در حساب‌های کاربری دنبال‌کنندگان، رقیبان و رهبران بازار یافت.

علاوه بر این، با استفاده از تبلیغات پولی مانند تبلیغات کلیکی اینستاگرام یا «اینفلوئنسر مارکتینگ» (Influencer Marketing)، تعداد دنبال‌کنندگان برند در اینستاگرام را افزایش داد. همچنین، مطالعه مطالب زیر شما را با روش‌های دیگر افزایش تعداد مخاطبان و دنبال‌کنندگان در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر آشنا می‌کند.

افزایش تعداد فالوئرها در اینستاگرام مارکتینگ

تبدیل فالوئرها به مشتری

افزایش تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها در حساب اینستاگرام برند اتفاق خوبی است، اما این معیارها به شکل مستقیم بر فروش کسب و کار تأثیری نمی‌گذارند. برای افزایش فروش، باید دنبال‌کنندگان خود را به مشتری تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند انتشار پست‌های تبلیغاتی، نمایش دادن ویژگی‌های محصولات جدید، تیزرهای تبلیغاتی، ارائه پیشنهادهای ویژه و پیشنهاد تخفیف به کاربران بهره بگیرید.

همیشه در پست‌های تبلیغاتی خود از «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) استفاده کنید. امکان اضافه کردن لینک دکمه فراخوانی به اقدام در پست‌های اینستاگرام وجود ندارد، اما می‌توانید در بخش «توضیح یا کپشن» (Caption) پست، کاربران را به کلیک کردن لینک وب‌سایت در بخش بیو پروفایل تشویق کنید.

همچنین، می‌توانید با استفاده از ابزارهای ساخت صفحه فرود، صفحه‌ای واکنش‌گرا برای بیو اینستاگرام خود بسازید و در آن اطلاعات مهم و کاربردی مانند دکمه‌های فراخوانی به اقدام، لینک‌های مهم، منابع مفید و... را به این صفحه اضافه کنید. سپس با استفاده از روش‌های مختلف، مخاطبان راغب را به مشتری خود تبدیل کنید.

زمانی که استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود را تدوین کردید، اجرا و ارزیابی مداوم تأثیر آن را آغاز کنید. همواره به عملکرد حساب کاربری خود در اینستاگرام نظارت کنید. این کار به شما در ایجاد تغییرات به‌موقع و در پیش گرفتن رویکردها و روش‌های جدید برای بهبود «شاخص‌های کلیدی عملکرد» (KPIs) کمک می‌کند. در ادامه این مطلب، تعدادی از روش‌های کاربردی برای انتشار پست و اجرای استراتژی اینستاگرام مارکتینگ را به شما معرفی خواهیم کرد.

روش‌های انتشار پست در اینستاگرام مارکتینگ

پس از ساخت حساب کاربری بیزینس در اینستاگرام و تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ، به مرحله تولید و انتشار محتوای باکیفیت و جذاب برای مخاطبان می‌رسیم. اینستاگرام امکان انتشار محتوا به شکل‌های مختلف مانند پست تصویر، ویدیو، استوری و ریلز را برای کاربران فراهم کرده است. در این بخش، تعدادی از روش‌های پرکاربرد انتشار پست برای کسب و کارها در اینستاگرام مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنیم.

تصویر

انتشار تصویر، رایج‌ترین روش انتشار پست در اینستاگرام است. هنگام انتشار تصاویر در اینستاگرام، از انواع مختلفی از عکس‌ها استفاده کنید. انتشار تصاویر مختلف نشان می‌دهد که برند شما متنوع و گسترده است. همچنین، با این کار می‌توانید به روش‌های مختلف با دنبال‌کنندگان و مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

تولید محتوای تصویری منحصربه‌فرد برای پست‌های برند و پرهیز از تبلیغ مداوم از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. در پست‌های خود تلاش کنید که فرهنگ و سبک زندگی افراد در سازمان خود و پشت صحنه تصاویر را به کاربران نشان دهید و تعداد زیادی تصویر از محصولات را در پروفایل خود منتشر نکنید.

برای مثال، شرکت Nike در حساب اینستاگرام خود از تصاویر محصولات نیز استفاده می‌کند، اما بیشتر محتوای این صفحه را محتوای مرتبط با ورزشکاران موفق، کنسرت‌ها و رویدادهای مختلف و انواع دیگر محتوای مرتبط با معرفی و تبلیغ شخصیت برند Nike تشکیل می‌دهد.

پروفایل اینستاگرام برند Nike

مطالعه مطالب زیر در ساخت بهترین تصاویر برای اینستاگرام مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد.

تصاویر پشت صحنه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، انتشار تصاویر پشت صحنه از فرهنگ سازمانی برای برندها مفید است. این دسته از پست‌ها بخشی از کسب و کار را به کاربران نمایش می‌دهند که به طور معمول دیده نمی‌شود. مهم است که این تصاویر ساختگی نباشند و واقعی باشند. تصویر زیر، نمونه‌ای از تصاویر پشت صحنه در صفحه اینستاگرام «فرادرس» را نشان می‌دهد.

انتشار تصویر پشت صحنه در اینستاگرام مارکتینگ فرادرس
انتشار تصاویر پشت صحنه در اینستاگرام فرادرس

انتشار مجدد پست‌های کارکنان

یکی دیگر از روش‌های انتشار محتوا در اینستاگرام، «انتشار مجدد» (Repost) پست‌های کارکنان کسب و کار در این شبکه اجتماعی است. انتشار مجدد محتوای کارکنان روشی ساده برای تولید محتوای منحصربه‌فرد است و به حساب کاربری کسب و کار شما شخصیتی انسانی می‌بخشد. این کار باعث بهبود تعامل با مخاطبان و کارکنان برند می‌شود.

به یاد داشته باشید که هنگام انتشار پست‌های کارکنان و اشخاص دیگر در اینستاگرام، حتماً حساب کاربری آن‌ها را تگ کنید یا نام صاحب عکس را در کپشن یا تصویر ذکر کنید.

تصویر زیر، نمونه‌ای از انتشار مجدد پست‌های کارکنان یک استادیوم را نمایش می‌دهد.

انتشار مجدد پست های کارکنان در اینستاگرام Fenway Park
انتشار مجدد پست های کارکنان در اینستاگرام Fenway Park

پست‌های آموزشی

پست‌های آموزشی اطلاعات مفید و کوتاهی را به کاربران ارائه می‌کنند. این پست‌ها اغلب دستورالعمل انجام کارهای مختلف به روش‌های ساده و سریع را نمایش می‌دهند. استفاده از پست‌های آموزشی و تولید محتوا در این زمینه به کاربران اطلاعات مفید و ارزشمندی ارائه می‌دهد و توجه آن‌ها را به برند جلب می‌کند.

برای مثال، صفحه اینستاگرام «Tasty» ویدیوهای طرز تهیه غذاهای ساده و خوشمزه را به شکلی سرگرم‌کننده برای مخاطبان خود منتشر می‌کند.

انتشار محتوای آموزشی در اینستاگرام Tasty
انتشار محتوای آموزشی در اینستاگرام Tasty

مطالعه مطالب زیر به شما در ساخت ویدیوهای آموزشی برای اینستاگرام مارکتینگ کمک خواهد کرد.

همکاری با اینفلوئنسرها

کسب و کارها با همکاری اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی، از شهرت و محبوبیت این افراد برای معرفی و تبلیغ برند خود بهره می‌گیرند. این دسته از پست‌ها معمولاً تصویری از یک اینفلوئنسر در حال استفاده از محصولات برند را نمایش می‌دهند. از مهم‌ترین مزایای این دسته از پست‌ها، جلب کردن توجه تمام مخاطبان فرد اینفلوئنسر است.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی از طریق همکاری با افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

پست‌های انگیزشی

پست‌های انگیزشی معمولاً ترکیبی از یک عنصر تصویری ساده همراه با یک نقل‌قول یا متنی امیدوارکننده و انگیزه‌بخش هستند. این پست‌ها به مخاطبان انگیزه و امید می‌بخشند و نمایان‌گر ارزش‌های برند شما هستند. استفاده از پست‌های انگیزشی برای معرفی ارزش‌های برند به کاربران مفید است، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌تواند برای کاربران خسته‌کننده باشد. بنابراین، بهتر است این دسته از پست‌ها را به شکل پراکنده منتشر کنید.

برای اضافه کردن متن به تصویر می‌توانید از ابزارهای ساده مخصوص این کار مانند «Quipio» یا «Typic» کمک بگیرید یا از ابزارهای ویرایش تصویر حرفه‌ای مانند فتوشاپ استفاده کنید.

برای مثال، شرکت Foundr پست‌های انگیزشی مختلفی را برای دنبال‌کنندگان خود منتشر می‌کند. بیشتر دنبال‌کنندگان این کسب و کار، کارآفرین، صاحب کسب و کارهای کوچک و مارکتر هستند و این پست‌های انگیزشی با هدف و ماهیت این شرکت هماهنگی دارند.

انتشار پست انگیزشی در اینستاگرام Foundr

محتوای تولیدشده توسط کاربر

انتشار «محتوای تولیدشده توسط کاربران» (User-Generated Content | UGC) سبیه به انتشار مجدد محتوای کارکنان و از روش‌های معمول برای تولید محتوای منحصربه‌فرد است. بخش تصاویر تگ شده و هشتگ‌های مرتبط با برند، منابعی عالی برای دریافت محتوای تولیدشده توسط کاربر محسوب می‌شوند.

اشتراک‌گذاری تصاویر طرفداران و دنبال‌کنندگان برند تصویری منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که شما واقعاً به مشتریان خود و نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهید. هنگام اشتراک‌گذاری این تصاویر نیز نام صاحب تصویر را به شکل تگ یا درون کپشن ذکر کنید. برای انتشار مجدد محتوای تولیدشده توسط کاربران می‌توانید از پست اصلی کاربر اسکرین‌شات بگیرید یا از ابزارهای اشتراک‌گذاری مانند Repost for Instagram استفاده کنید.

پست‌های مناسبتی

تقریباً هر روز در تقویم، مناسبتی دارد. رویدادهایی مانند روز جهانی خواهر و بردارها، روز جهانی بستنی و مناسبت‌های مشابه، امکان برقراری ارتباط با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی به بهانه‌های مختلف را برای برندها فراهم می‌کنند. انتشار پست‌های مناسبتی روشی عالی برای انتشار محتوای طنز و سرگرم‌کننده و برقراری ارتباط با کاربران در رویدادهای محلی، ملی و جهانی محسوب می‌شوند. تصویر زیر، نمونه‌ای از پست‌های مناسبتی در صفحه اینستاگرام فرادرس را نمایش می‌دهد.

انتشار پست مناسبتی در اینستاگرام فرادرس
انتشار پست مناسبتی در اینستاگرام فرادرس

استوری و هایلایت

«استوری» (Story) در اینستاگرام، محتوایی است که ۲۴ ساعت پس از انتشار محو می‌شود. استفاده از این شکل محتوا در بازاریابی نیز برای مارکترها بسیار محبوب است، چراکه بر اساس آمارهای اینستاگرام، ۶۲ درصد از کاربران اعلام کرده اند که پس از مواجهه با برندها یا محصولات در استوری‌ها، به آن برندها علاقه‌مند شده‌اند.

انتشار استوری روشی عالی برای برقراری ارتباط نزدیک و صمیمانه با مشتریان و مخاطبان است. همان‌طور که گفتیم، صفحه پروفایل برند شما باید به شکلی بی‌نقص و جذاب طراحی شوند، اما می‌توان در استوری‌ها از محتوای ویرایش‌نشده و شبیه به زندگی واقعی مانند محتوای پشت صحنه کسب و کار استفاده کرد. همچنین، از استوری برای انتشار بررسی‌های باجزئیات محصولات و لینک خرید آن‌ها استفاده می‌شود.

استوری‌ها ۲۴ ساعت بعد از انتشار از صفحه شما محو می‌شوند، اما با استفاده از ویژگی هایلایت می‌توان استوری‌های مهم را به شکل دسته‌بندی شده در بالای صفحه پروفایل ذخیره کرد.

با مطالعه مطالب زیر، اطلاعات بیشتری درباره استوری اینستاگرام و روش‌های افزایش بازدید استوری‌ها کسب خواهید کرد.

نکات مهم برای اینستاگرام مارکتینگ

تا اینجا با تعریف اینستاگرام مارکتینگ و مزایای آن آشنا شدیم و روش تدوین استراتژی موفق برای بازاریابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام را آموختیم. در این بخش، به تعدادی از نکات مفید برای بهره‌گیری بهتر از پلتفرم اینستاگرام اشاره می‌کنیم.

انتشار پست در زمان مناسب

کاربران اینستاگرام در هر زمانی از شبانه‌روز در این شبکه فعالند، اما بعضی از بازه‌های زمانی در روز، بازه‌های مهمی برای انتشار پست به شمار می‌روند. برای داشتن بهترین نرخ تعامل، بهترین زمان برای پست کردن در اینستاگرام برای کسب و کار خود را بیابید. معمولاً بازه‌های زمانی بین ساعت یک تا پنج بعدازظهر و روزهای تعطیل هفته، زمان‌های بهتری برای انتشار پست به شمار می‌روند. اما به یاد داشته باشید که ممکن است زمان مناسب برای انتشار محتوا در اینستاگرام برای هر کسب و کار با کسب و کار دیگر متفاوت باشد.

برای آشنایی با بهترین بازه‌های زمانی برای انتشار پست‌های تبلیغاتی در اینستاگرام، مطالعه مطلب زیر را به شما توصیه مي‌کنیم.

بهبود طراحی گرافیکی و ظاهر صفحه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اینستاگرام پلتفرمی با ماهیت بصری است. کاربران انتظار ندارند که کسب و کارهای کوچک به منابع کسب و کارهای بزرگ و حرفه‌ای دسترسی داشته باشند، اما همچنان از تمام کسب و کارها انتظار می‌رود که پست‌های جذاب منتشر کنند تا توجه مخاطبان خود را جلب کنند.

برای بهبود طراحی ظاهری پروفایل برند خود می‌توانید با عکاسان و طراحان گرافیک حرفه‌ای همکاری کنید یا از روش‌های کم‌هزینه‌تر مانند روش‌های زیر بهره بگیرید.

  • استفاده از منابع تصویری خاص و منحصربه‌فرد
  • پست کردن ریلز مرتبط با ترندهای اینستاگرام
  • استفاده از قالب‌های گرافیکی

استفاده از قالب‌های گرافیکی روشی مناسب برای طراحی سبک شخصی بدون پرداخت هزینه زیاد است. برای طراحی این قالب‌ها می‌توانید از طراحان گرافیک کمک بگیرید یا آن‌ها را با استفاده از ابزارها و اپلیکیشن‌های مخصوص بسازید.

طراحی گرافیکی و ظاهر صفحه در اینستاگرام مارکتینگ برند Apartment Therapy
صفحه اینستاگرام Apartment Therapy

استفاده مفید از محتوای تولیدشده توسط کاربران

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، استفاده از «محتوای تولیدشده توسط کاربر» (UGC) از روش‌های مؤثر برای افزایش تعامل با کاربران و جلب توجه مخاطبان جدید است.

دنبال‌کنندگان خود را به اشتراک‌گذاری تصاویر یا ویدیوهای مرتبط با محصولات برند تشویق کنید. تصاویری که از این طریق به دست شما می‌رسد تصاویری حرفه‌ای و ویرایش‌شده نیستند، اما واقعی بودن این تصاویر می‌تواند توجه افراد را جلب کند.

اینستاگرام این تصاویر را در بخش Tagged نمایش می‌دهد و تنظیماتی برای محدود کردن یا مخفی کردن تصاویر نامطلوب را برای افراد فراهم می‌کند. با استفاده از این تنظیمات می‌توانید محتوای تأییدشده را در بخش Tagged پروفایل برند برای کاربران به نمایش بگذارید.

استفاده مفید از محتوای تولیدشده توسط کاربران در اینستاگرام مارکتینگ برند H&M Home
استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربران در اینستاگرام مارکتینگ برند H&M Home

اهمیت به زیبایی محتوای برند

در بخش‌های قبلی گفتیم که باید ظاهر زیبایی برای پروفایل خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام بسازید تا توجه مخاطبان را جلب کنید، اما داشتن ظاهر مطلوب کافی نیست. هر برندی در شبکه اجتماعی اینستاگرام باید سبک خاص خودش را برای انتشار محتوا داشته باشد. زمانی که کاربران با سبک تولید محتوای برند آشنا باشند، می‌توانند محتوای آن را از میان محتوای برندهای دیگر تشخیص بدهند.

علاوه بر این، باید توجه داشت که داشتن ظاهر جذاب برای جلب‌توجه مخاطبان مفید است، اما داشتن سبک خاص بدون محتوای باکیفیت نمی‌تواند استراتژی اینستاگرام مارکتینگ را به موفقیت برساند. آمارهای اینستاگرام نشان می‌دهند که کاربران، محتوای منحصربه‌فرد و ویرایش‌نشده برندها را دوست دارند. بنابراین، اجازه ندهید که بی‌نقص نبودن محتوای باکیفیت، شما را از منتشر کردن آن منصرف کند.

داشتن صدای برند مشخص

یکی از مواردی که همیشه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، داشتن صدای برند منحصربه‌فرد است. صدای برند را می‌توان از طرز برقراری ارتباط شما با دیگران تشخیص داد. برای مثال، موارد زیر می‌توانند صدای برند شما را نمایش بدهند.

  • کپشن پست‌ها
  • طرز حضور شما در ویدیوها
  • کلمات کلیدی که از آن‌ها استفاده می‌کنید
  • طرز صحبت کردن افراد نماینده شما در ویدیوهای مرتبط با کسب و کار شما
  • متن بیو پروفایل
  • متن توضیح ویدیوها یا ریلز

صدای برند تنها به کلمات شما بستگی ندارد، بلکه لحن شماست که آن را تعیین می‌کند. مواردی مانند لحن صمیمانه یا رسمی یا علمی و استفاده از طنز یا بیان واقعیت‌ها صدای برند را از برندهای دیگر متمایز می‌کنند. نمی‌توان گفت که استفاده از کدام لحن برای برند مناسب یا نامناسب است، اما توجه داشته باشید که صدای برند باید همواره یکپارچه باشد.

استفاده از ریلز

این روزها استفاده از ویژگی ریلز برای کاربران اینستاگرام و کسب و کارها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این شکل از پست‌های اینستاگرامی باعث افزایش نرخ تعامل برندها می‌شوند.

هر شخصی می‌تواند با استفاده از ریلز به موفقیت دست پیدا کند و ساخت ویدیوهای محبوب تنها به تمرین و آزمایش نیاز دارد. ممکن است تمام ویدیوهایی که به این شکل منتشر می‌شوند بازدید مطلوبی نداشته باشند، اما وایرال شدن این ویدیوها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش میزان بازدیدها و نرخ تعامل داشته باشد. به همین دلیل، به برندها توصیه می‌شود که این شکل از تولید محتوا را نیز امتحان کنند.

برای آشنایی بیشتر با ریلز در اینستاگرام، مطالعه مطالب زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

 

استفاده از استوری

ویژگی استوری در اینستاگرام پیش از ریلز محبوبیت پیدا کرد. از استوری‌ها معمولاً برای انتشار محتوای آگاه‌کننده و تعامل با کاربران استفاده می‌شود و با استفاده از آن می‌توان رابطه منحصربه‌فرد و نزدیکی را با مخاطبان برند برقرار کرد.

همچنین، از استوری می‌توان به سادگی و سریع، نتیجه‌های مثبت بزرگی را دریافت کرد. نتایج یک تحقیق یک‌ساله نشان می‌دهد که کسب و کارهایی که یک استوری در روز منتشر کرده‌اند، با «نرخ نگه‌داشت» (Retention Rate) صد درصدی مواجه شده‌اند.

به طور میانگین، روزانه ۵۰۰ میلیون نفر از ویژگی استوری در اینستاگرام استفاده می‌کنند. بنابراین، انتشار محتوا در قالب استوری می‌تواند با افزایش بسیار زیاد بازدید و مخاطب همراه باشد.

 

ساخت هایلایت‌های مفید

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، استوری‌ها تنها برای ۲۴ ساعت در صفحه شما باقی می‌مانند اما با استفاده از قابلیت هایلایت، می‌توان همیشه آن‌ها را در بخش بالای پروفایل نمایش داد.

استفاده از هایلایت برای منتقل کردن اطلاعات به شکل سریع و با استفاده از ویدیوهای کوتاه‌تر از یک دقیقه، بسیار عالی و مؤثر است. علاوه بر این، اضافه کردن استوری‌ها به هایلایت می‌تواند محتوای استوری‌های مهم را همواره زنده نگه دارد.

سعی کنید هایلایت‌های مرتبط با تولید و توزیع محصولات جدید یا رویدادها را به شکل موقت ذخیره کنید و هایلایت‌هایی که همیشه مفید هستند، مانند هایلایت پرسش‌های متداول یا اطلاعات درباره نحوه ثبت سفارش را به طور مداوم به‌روز کنید.

برای ایجاد هایلایت‌های مؤثر بهتر است نکات زیر را نیز در نظر بگیرید.

  • برای هایلایت‌ها عنوان‌های کوتاه و واضح بنویسید.
  • تصویر کاور یا زمینه هایلایت را متناسب با برند خود طراحی کنید.
  • فقط بهترین محتوای استوری‌ها را به عنوان هایلایت ذخیره کنید.
استفاده از هایلایت در اینستاگرام مارکتینگ فرادرس
استفاده از هایلایت در اینستاگرام مارکتینگ فرادرس

استفاده از ابزارهای استوری

اینستاگرام امکان قرار دادن لینک محصولات یا خدمات و لینک‌های دیگر برای برقراری ارتباط با مخاطبان در بخش استوری را برای کسب و کارها فراهم کرده است. برای این کار، روی علامت استیکر لبخند در استوری کلیک کنید و گزینه لینک را انتخاب کنید.

همچنین، امکانات و ويژگی‌های جذاب دیگری در بخش استوری وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها ارتباط مؤثری با مخاطبان برقرار کرد. از میان این ویژگی‌ها، موارد فهرست زیر را می‌توان نام برد.

  • تگ محصولات: اگر در اینستاگرام خود صفحه فروشگاهی داشته باشید، می‌توانید تگ محصولات خود را به راحتی در استوری‌ها قرار دهید. کاربران با کلیک روی این تگ‌ها می‌توانند نام محصول را ببینند و به صفحه محصول درون اپلیکیشن هدایت شوند. البته استفاده از این ویژگی در حال حاضر در ایران میسر نیست.
  • لینک: از گزینه لینک می‌توان برای هدایت افراد به URL‌های مختلف استفاده کرد. این گزینه برای کسب و کارهایی که صفحه اینستاگرام فروشگاهی ندارند، جایگزین مناسبی برای گزینه تگ محصولات است.
  • پرسش یا نظرسنجی: با استفاده از این ویژگی می‌توان بازخوردهای ارزشمند کاربران را دریافت کرد.

با مطالعه مطالب زیر، با ویژگی‌های پرکاربرد استوری اینستاگرام برای کاربران ایرانی بیشتر آشنا خواهید شد.

استفاده متناسب از هشتگ‌ها

در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌توان در کپشن هر پست ۳۰ هشتگ قرار داد. اما مشاهدات و آمارها نشان می‌دهند که استفاده از هشتگهای زیاد در یک پست لزوماً باعث افزایش بازدید نمی‌شود. به گفته اینستاگرام، در یک پست نباید بیش از ۳ تا ۵ هشتگ قرار بگیرد.

البته ممکن است بعضی از حساب‌های کاربری با استفاده از تعداد زیادی هشتگ در پست‌های خود، نتیجه‌های بهتری دریافت کنند. کسب و کارها می‌توانند با استفاده از تعداد مختلف هشتگ‌ها در بازه‌های زمانی مشخص و توجه به تغییرات الگوریتم‌های اینستاگرام، تعداد مناسب هشتگ برای پست‌های خود را بیابند.

تأثیر استفاده از هشتگ در اینستاگرام مارکتینگ
در بخش Insights اینستاگرام می‌توان تأثیر استفاده از هشتگ در میزان بازدید پست‌ها را مشاهده کرد.

پاسخ دادن به کامنت‌ها و دایرکت‌ها

با پاسخ دادن به کامنت‌ها و پیام‌های مخاطبان می‌توان با آن‌ها تعامل برقرار کرد. اما این کار نباید لزوماً برای افزایش نرخ تعامل در گزارش‌های تحلیلی اینستاگرام مارکتینگ انجام شود، بلکه دلایل دیگری نیز برای آن وجود دارد.

پاسخ دادن به مخاطبان می‌تواند نرخ تعامل صفحه را افزایش دهد. اما نتیجه مهم‌تر این است که با این کار می‌توان مشتریان احتمالی را به شروع مکالمه با برند تشویق کرد. با گذشت زمان، این مکالمات به زیرساختی برای تصویر برند شما تبدیل می‌شوند و می‌توانند در تصمیم‌گیری افراد برای خرید از برند، تأثیر بسیار زیادی بگذارند.

با استفاده از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان می‌توان به تمام کامنت‌ها و پیام‌های دایرکت در پلتفرم‌های مختلف دسترسی پیدا کرد.

استفاده از ویژگی لایو اینستاگرام

«لایو» (Live) در اینستاگرام ابزاری عالی برای رشد کسب و کار و بهبود تعامل با مخاطبان است. با استفاده از این گزینه می‌توان رویدادهای زنده آنلاین مختلف از جمله موارد زیر را برگزار کرد.

  • برگزاری کلاس یا کارگاه آموزشی
  • برگزاری جلسه‌های پرسش و پاسخ
  • پیش‌نمایش ویژگی‌های محصولات

 

همکاری با اینفلوئنسرها

همان‌طور که گفتیم، اینفلوئنسر مارکتینگ از روش‌های بسیار محبوب و مؤثر برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. این روش بازاریابی در سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی داشته و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده با رشد بیشتری باعث افزایش درآمد و افزایش «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) کسب و کارها شود.

برگزاری مسابقه و اهدای جایزه

افراد همیشه دریافت جایزه و محصولات رایگان را دوست دارند. استراتژی جلب‌توجه کاربران از طریق برگزاری مسابقه و اهدای جایزه از قدیمی‌ترین و بهترین استراتژی‌های اینستاگرام مارکتینگ است. برگزاری مسابقه می‌تواند بازدید طبیعی (ارگانیک) پروفایل و میزان تولید محتوا توسط کاربران را افزایش دهد.

نیازی نیست که مسابقه‌های بزرگی برگزار کنید. حتی برگزاری مسابقه‌های کوچک با هدایایی مانند نمونه‌ای از محصولات یا خدمات شما می‌تواند کاربران را به برقراری تعامل با برند تشویق کند. همچنین، برای برگزاری مسابقه‌ها می‌توانید با برندهای دیگر همکاری کنید و با تقسیم هزینه‌ها، جایزه‌های ارزشمندتری را به مخاطبان خود هدیه بدهید.

ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه

با اجرای استراتژی اینستاگرام مارکتینگ شاهد افزایش تعداد مخاطبان، کامنت‌ها و فروش کسب و کار خواهید شد. اما برای ارزیابی میزان دقیق اثرگذاری تلاش‌های اعضای تیم بازاریابی و میزان سود کسب و کار از اجرای این روش بازاریابی باید از معیاری مناسب بهره بگیرید.

«نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) معیاری مناسب برای ارزیابی میزان موفقیت شما در اجرای استراتژی اینستاگرام مارکتینگ است. این معیار به شما نشان می‌دهد که در چه زمان‌هایی باید استراتژی خود را تغییر دهید یا با افزایش بودجه، به موفقیت‌های بیشتر و بزرگ‌تری دست پیدا کنند. با استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توان اطلاعات تحلیلی عملکرد تمامی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام را مشاهده و ارزیابی کرد.

آزمایش کردن روش‌های مختلف

برای اجرای استراتژی اینستاگرام مارکتینگ موفق، بهتر است بدون تفکر از تمام روش‌های بازاریابی اینستاگرامی ذکرشده در وبلاگ‌ها و مطالب مختلف استفاده نکنید.

برای اجرای استراتژی اینستاگرام مارکتینگ موفق باید روش‌های مختلف و مناسب برای برند خود را آزمایش کنید، چراکه ممکن است مخاطبان شما با بعضی از شکل‌های محتوا به خوبی ارتباط برقرار نکنند.

همچنین، باید عملکرد خود را به شکل مستمر ارزیابی کنید و زمانی را برای اجرای آزمایشی روش‌های مختلف اختصاص دهید تا بهترین روش‌های بازاریابی برای کسب و کار و برند خود را بیابید.

ارزیابی عملکرد اینستاگرام مارکتینگ

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای ارزیابی عملکرد استراتژی اینستاگرام مارکتینگ و نتیجه‌های کمپین‌های خود باید معیارهایی مانند نرخ بازگشت سرمایه را بررسی کرد. این معیارها به ما نشان می‌دهند که چه روش‌هایی عملکرد مناسبی دارند و چه روش‌هایی باید تغییر کنند.

ابزارهای مختلفی برای ارزیابی و تحلیل عملکرد حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی برند وجود دارند، اما خود اینستاگرام نیز ابزاری را برای ارزیابی عملکرد پروفایل کسب و کار در اختیار کاربران قرار داده است. توجه داشته باشید که این ابزار فقط برای حساب‌های کاربری بیزینس در دسترس است و می‌توان آن را به صفحه کسب و کار در فیسبوک نیز متصل کرد.

برای دسترسی به بخش ارزیابی عملکرد پروفایل، باید به صفحه اصلی پروفایل بیزینس خود در اینستاگرام بروید و روی گزینه ‌«Insights» کلیک کنید. در این بخش، می‌توانید اطلاعات مهم مرتبط با عملکرد صفحه اینستاگرام را مشاهده کنید. از جمله این اطلاعات می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • تعداد بازدیدهای پروفایل
  • تعداد کلیک کاربران روی لینک وب‌سایت
  • «ریچ» (Reach) یا تعداد کاربران یکتایی که پست‌های شما را مشاهده کرده‌اند
  • «نمایش» (Impression) یا تعداد دفعاتی که پست‌های شما مشاهده شده‌اند
  • عملکرد جداگانه هر پست شامل نرخ تعامل و تعداد نمایش پست
  • تعداد دفعات بازدید از هر استوری
نمونه گزارش Insights اینستاگرام
نمونه گزارش Insights اینستاگرام

همچنین، در این بخش می‌توانید اطلاعاتی درباره مخاطبان خود به دست آورید. از این اطلاعات می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • تعداد دنبال‌کنندگان و نمودار رشد دنبال‌کنندگان صفحه در بازه‌های زمانی اخیر
  • جنسیت و سن میانگین دنبال‌کنندگان
  • محل زندگی دنبال‌کنندگان
  • فعالیت‌های دنبال‌کنندگان در روزها و بازه‌های زمانی مختلف هفته برای کسب اطلاعات درباره بهترین زمان انتشار پست و محتوا

بنابراین، در بخش Insights اینستاگرام می‌توانید میزان افزایش یا کاهش معیارهایی مانند نمایش، دسترسی، نرخ تعامل و... را ارزیابی کنید و تأثیر این معیارها در رشد یا کاهش تعداد دنبال‌کنندگان را بررسی کنید.

مقایسه این اطلاعات با عملکرد پست‌های پربازده می‌تواند الگویی را مشخص کند که به شما در مؤثرتر کردن استراتژی اینستاگرام مارکتینگ کمک می‌کند.

همچنین، در سال ۲۰۲۱ اینستاگرام ویژگی «داشبورد حرفه‌ای» (Professional Dashboard) را برای کسب و کارها و تولیدکنندگان محتوا معرفی کرد. این داشبورد به کاربران حرفه‌ای کمک می‌کند که عملکرد پروفایل خود را مشاهده کنند، اطلاعات مفیدی درباره ابزارهای مختلف بازاریابی و فروش کسب کنند و به محتوای آموزشی اینستاگرام برای کسب و کارها دسترسی پیدا کنند.

داشبورد حرفه ای اینستاگرام
داشبورد حرفه‌ای اینستاگرام

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و روش‌های آن، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

قیف فروش

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملا مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره اینستاگرام مارکتینگ

در بخش‌های قبلی بررسی کردیم که اینستاگرام مارکتینگ چیست و برای کسب و کارها چه اهمیتی دارد. همچنین، روش‌های تدوین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ موفق و نکاتی برای بهبود استراتژی را معرفی کردیم. در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره اینستاگرام مارکتینگ پاسخ می‌دهیم.

چرا باید از اینستاگرام مارکتینگ استفاده کنیم؟

اینستاگرام از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست و از طریق بازاریابی در این شبکه می‌توان به مخاطبان بسیار زیادی دسترسی پیدا کرد. همچنین، این شبکه اجتماعی ماهیتی بصری دارد و استفاده از آن برای کسب و کارهای مختلف در زمینه‌هایی مانند زیبایی، مد، لباس و غذا بسیار مفید است. بهبود تعامل با مخاطبان، امکان برندسازی و تقویت برند و افزایش فروش و آگاهی از برند از مزایای دیگر بازاریابی در اینستاگرام به شمار می‌روند.

چطور از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده کنیم؟

برای استفاده از اینستاگرام به منظور بازاریابی ابتدا باید استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود را تدوین کنید. برای این کار باید اهداف و مخاطبان هدف خود را مشخص کنید، عملکرد رقیبان خود در اینستاگرام را ارزیابی کنید، پروفایل اینستاگرام خود را بسازید، محتوای مناسب و زیبایی را برای صفحه خود طراحی و تولید کنید، تقویم محتوایی ایجاد کنید، مخاطبان هدف را جذب کنید و این مخاطبان را به مشتری کسب و کار خود تبدیل کنید.

بهترین روش اینستاگرام مارکتینگ چیست ؟

انتخاب بهترین روش بازاریابی در اینستاگرام به کسب و کار شما و مخاطبان آن بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که روش‌هایی مانند تولید محتوای مفید برای مخاطبان، اینفلوئنسر مارکتینگ، انتشار تبلیغات اینستاگرامی، برگزاری مسابقه و اهدای جایزه و استفاده از ویژگی‌های مختلف اینستاگرام مانند استوری، ریلز و لایو برای جلب‌توجه مخاطبان و تشویق آن‌ها به برقراری ارتباط با برند از بهترین روش‌های اینستاگرام مارکتینگ محسوب می‌شوند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HubSpotHootsuiteSendPulseShopifyWebFX
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *