عبور ایستگاه بین‌المللی فضایی از مقابل خورشید — تصویر نجومی روز

۶۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ آبان ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
عبور ایستگاه بین‌المللی فضایی از مقابل خورشید — تصویر نجومی روز

عکسی که مشاهده می‌کنید، ترکیبی از یک مجموعه تصویر است. در این عکس، «ایستگاه بین‌المللی فضایی» (International Space Station | ISS)‌ در مقابل خورشید فاقد لکه، در زمان‌های گوناگون، به تصویر کشیده شده است. معمولا، ایستگاه بین‌المللی فضایی فقط شب‌ها قابل مشاهده است. این ایستگاه فضایی، در مدار زمین گردش می‌کند و ماهی یک‌بار، می‌توان آن را به صورت یک نقطه روشن، در موقعیت‌های گوناگون مشاهده کرد. دلیل آنکه ISS را فقط پس از غروب خورشید یا پیش از طلوع آفتاب می‌توان مشاهده کرد آن است که با نور خورشید منعکس شده از روی آن، می‌درخشد. در واقع، هنگامی که ISS وارد سایه زمین می‌شود، از دید خارج می‌شود.

عبور ایستگاه بین‌المللی فضایی از مقابل خورشید

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

بنابراین، تنها موقعیتی که می‌توان ISS را در طول روز مشاهده کرد، هنگامی است که درست از مقابل خورشید گذر می‌کند. اما با توجه به اینکه ایستگاه به سرعت حرکت می‌کند، فقط دوربین‌های دارای نوردهی کوتاه‌مدت می‌توانند شبح سیاه‌رنگ ISS را با پس‌زمینه خورشید به تصویر بکشند. تصویر بالا، مجموعه‌ای از این نوع تصاویر است که یک ماه پیش، با زمان‌بندی دقیق و در شهر سانتافه، واقع در کشور آرژانتین، گرفته شده است. این مجموعه تصویر بعدا با تصاویر جداگانه‌ای که بافت خورشید (بدون لکه) را برجسته می‌سازند، ترکیب شده است. در یک «کمینه خورشیدی» (Solar Minimum) پایین، خورشید در اغلب روزهای سال ۲۰۱۹، فاقد لکه خورشیدی بوده است.

کمینه خورشیدی، دوره‌ای از «چرخه خورشیدی» (Solar Cycle) است که در آن، فعالیت‌های خورشید به حداقل می‌رسد. در این دوره، فعالیت‌های مربوط به لکه‌های خورشیدی و «شراره‌های خورشیدی» (Solar Flare)، کم و تضعیف می‌شود و حتی برای چندین روز به وقوع نمی‌پیوندد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *