ایردراپ چیست؟ ‌‌— آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان

۳۶۲۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
ایردراپ چیست؟ ‌‌— آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان

«ایردراپ» (AirDrop) به معنی اهدای رایگان ارز دیجیتال به کاربران است. هدف اصلی این فرآیند جلب توجه مخاطبان به پروژه‌های جدید حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. کاربران با شرکت در ایردراپ، توکن‌ها یا سکه‌های ارزهای جدید را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. در صورت موفق بودن پروژه، ایردراپ می‌تواند سود خوبی نصیب شرکت‌کنندگان کند. در این مقاله تعریف کاملی از فرآیند و اهداف ایردراپ و همچنین نحوه دریافت ارز دیجیتال رایگان ارائه شده است.

ایردراپ چیست ؟

حتما دیده‌اید که برخی از فروشگاهای مواد غذایی تازه‌تاسیس، به مشتریان جدید خود اقلامی را به رایگان اهدا می‌کنند. این اتفاق در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز رخ می‌دهد. هدف از این کار در واقع جلب نظر مشتری به فروشگاه یا محصول جدید است. مفهوم ایردراپ تقریبا مشابه همین موارد است.

در ایردراپ ارزهای دیچیتال، پروژه جدید حوزه بلاک چین، بخشی از توکن‌های خود را به رایگان یا در عوض انجام فعالیت‌های ساده‌ای مثل دنبال کردن صفحات اجتماعی پروژه، در اختیار کاربران جدید قرار می‌دهد. این ایده همزمان با گسترش استفاده از عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) در سال 2017 و 2018 مطرح و اجرا شد. خیلی از پروژه‌های جدید ارز دیجیتال از ایردراپ برای ترویج عرضه اولیه خود و افزایش تمایل کاربران به ارزهای دیجیتال استفاده کردند.

ایردراپ هم برای کاربران و هم برای شرکت‌ها مفید است. کاربران با شرکت در ایردراپ ارزهای دیجیتال یک پروژه را به رایگان دریافت می‌کنند. شرکت‌ها نیز با ایردراپ افراد زیادی را با پروژه خود آشنا می‌کنند که احتمال سرمایه‌گذاری آن‌ها در پروژه و تبلیغ زبانی برای پروژه وجود دارد.

تعریف ایردراپ

انواع ایردراپ چیست ؟

ایردراپ‌ها به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شوند. در برخی از این روش‌ها کاربران نیاز به انجام یک سری فعالیت‌های ساده دارند. اما در هیچکدام از این روش‌ها پولی از کاربر دریافت نمی‌شود. روش‌های مختلف انجام ایردراپ به صورت زیر هستند.

  • ایردراپ استاندارد
  • ایردراپ جایزه
  • ایردراپ انحصاری
  • ایردراپ هاردفورک
  • ایردراپ هولدر

در ادامه به بررسی جزئیانت هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

ایردراپ استاندارد

«ایردراپ استاندارد» (Standard Airdrop) اولین روش اجرای ایردراپ است. در این روش بدون آن‌که کار خاصی از کاربران خواسته شود توکن‌های پروژه جدید به کیف پول افراد واریز می‌شود.

ایردراپ جایزه

«ایردراپ جایزه» (Bounty) مدلی از ایردراپ است که در آن، کاربران در ازای انجام یک سری فعالیت‌های ساده توکن‌های پروژه را دریافت می‌کنند. این فعالیت می‌تواند ریتوویت یکی از پست‌های توییتر پروژه، عضویت در کانال یا گروه تلگرامی آن یا گذاشتن پست در اینستاگرام باشد.

ایردراپ انحصاری

«ایردراپ انحصاری» (Exclusive) به صورت عمومی برگزار نمی‌شود و مخصوص کسانی است که از قبل در یک پروژه یا وب‌سایت فعالیت داشته‌اند. به عنوان مثال، در سپتامبر سال 2020 «یونی‌سواپ» (َUniswap) 2500 توکن «یونی» به هر یک از کاربران وفادار خود داد. این مقدار یونی در آن زمان 1200 دلار ارزش داشت.

ایردراپ هاردفورک

این ایردراپ با انواع دیگر کمی متفاوت است. «هاردفورک» (‌Hard Fork) به معنی به‌روز‌رسانی ناسازگار در یک شبکه و تقسیم آن به دو پروژه جدید است. وقتی هاردفورک اتفاق می‌افتد، هر یک از دارندگان سکه اصلی شبکه به همان مقدار در شبکه جدید صاحب ارز می‌شوند. مثال بارز این نوع ایردراپ هاردفورک «بیت‌کوین کش» است. دارندگان بیت‌کوین پس از انجام هاردفورک در شبکه بیت‌کوین کش به اندازه دارایی بیت‌کوین خود سکه دریافت کردند.

ایردراپ‌ هولدر

به کسانی که یک ارز دیجیتال را به مدت طولانی نگهداری می‌کنند، «هولدر» (Holder) گفته می‌شود. در این نوع ایردراپ به کسانی که تعدادی از سکه‌های یک پروژه را هولد کرده‌اند، تعدادی کوین جدید داده ‌می‌شود. به عنوان مثال بلاک چین‌های اتریوم و ایاس در مواقعی که پروژه جدید بر بستر آن‌ها راه‌اندازی می‌شود، مقداری از توکن‌های آن را بین دارندگان ارز دیجیتال خود تقسیم می‌کنند. هولد معمولا در برابر ترید معنا می‌یابد.

هدف از انجام ایردراپ

توزیع رایگان چیزی که ارزشمند است همواره ما را با این سوال روبه‌رو می‌کند که هدف از انجام این کار چیست. در حالت عادی انسان‌ها بر مبنای منافع شخصی عمل می‌کنند. بنابراین در صورتی حاضر به بخشیدن یک دارایی ارزشمند به دیگران هستند که در قبال آن چیز ارزشمندتری دریافت کنند. بی‌شک شرکت‌های حوزه ارز دیجیتال هم از این قانون مستثنی نیستند و برگزاری ایردراپ برای آن‌ها با منافع بیشتری همراه است. در این بخش اهداف شرکت‌ها را از برگزاری ایردراپ بررسی می‌کنیم.

آگاهی بخشی

آگاهی بخشی به مردم اصلی‌ترین دلیل برگزاری ایردراپ توسط شرکت‌ها است. در روزهای اولیه شروع «تامین سرمایه جمعی» (Crowdfunding) برای پروژه‌های بلاک چینی، ICOها در مرکز توجه قرار گرفتند. این اتفاق سبب راه‌اندازی استارتاپ‌های جدید در حوزه ارزهای دیجیتال شد. بیشتر این استارتاپ‌ها هیچ ایده جدیدی نداشتند و با کپی کردن ایده‌های مختلف و ساختن یک سفیدنامه بی‌اعتبار به دنبال کسب سود بودند. همین مساله باعث سرگردانی سرمایه‌گذاران و اشباع بازار شد.

این اتفاق منجر به زیان عده زیادی در بازار ارزهای دیجیتال شد. تا جایی که دولت چین و سازمان‌های نظارتی آمریکا به مساله عرضه اولیه ارزهای دیجیتال ورود کردند. این مساله باعث شد پروژه‌های جدید ارز دیجیتال به دنبال یک روش جذاب و قانونی برای ایجاد هیاهو حول پروژه خود باشند.

راه حل مساله بسیار ساده بود. کافی است بخشی از توکن‌های خود را رایگان بین مردم پخش کنید. دریافت‌کنندگان این توکن‌ها معمولا از قوی‌ترین طرفداران پروژه مذکور هستند و همین امر باعث ایجاد جامعه طرفداری برای پروژه و تبلیغ آن به صورت گسترده‌تر می‌شود. برای استارتاپ‌های حوزه رمزنگاری، ایردراپ بسیار سودمند است چرا که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با خرج بخش کوچکی از توکن‌های شبکه، جامعه طرفداری و سرمایه‌گذاری خود را ایجاد کنند.

جایزه دادن به کاربران

متاسفانه اکثر سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال تنها برای ایجاد نرخ بازگشت سرمایه بالا وارد این بازار شده‌اند و هیچ اهمیتی به پایداری بلندمدت پروژه نمی‌دهند. معمولا این افراد در حال جابجایی بین پروژه‌های مختلف و کسب سود از دارایی‌های سرمایه‌گذاران کوچک هستند. این در حالی است که آن‌ها هیچ تلاشی برای ارائه ارزش واقعی پروتکل نمی‌کنند. این مساله می‌تواند به پروتکل‌ها ضربه شدیدی در بلندمدت وارد کند.

برای مقابله با این نوع رویکرد، برخی از شرکت‌های رمزنگاری اقدام به توزیع سکه‌های رایگان کردند. این سکه‌ها بین افرادی تقسیم شد که از سیستم آن‌ها استفاده یا به صورت بلندمدتی سکه‌های آن‌ها را هولد می کنند. ایردراپ انحصاری و هولدر دقیقا برای این منظور انجام می‌شود.

جایزه ایردراپ

غیرمتمرکز کردن توزیع توکن‌ها

سرمایه‌گذاران پولدار ممکن است با استفاده از ثروت خود، در روزهای ابتدایی یک پروژه، مقدار قابل توجهی از عرضه در گردش آن را خریداری کنند. این مساله باعث می‌شود که قدرت شبکه در دست چندین نفر باشد. در این حالت این شبکه متمرکز خواهد بود. یکی از اشکالات اصلی وارد شده به پروژه‌هایی مانند «دوج کوین» همین مساله است.

مدیران پروژه برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانند توکن‌های شبکه را میان تعداد زیادی کاربر به رایگان توزیع کنند تا شبکه همچنان غیرمتمرکز باقی بماند. شبکه متمرکز هر لحظه ممکن است در وضعیت سقوط قرار گیرد. خصوصا در فضای بلاک چین که قانونی برای حمایت از افراد آسیب دیده در آن وجود ندارد.

جذب سرمایه

معمولا بعد از انجام ایردراپ، پروژه‌ها اقدام به برگزاری عرضه اولیه ارز دیجیتال خود در بسترهای مختلف می‌کنند. ایردراپ یک راهکار خلاقانه است که با صرف کمترین هزینه بازاریابی به پروژه‌ کمک می‌کند تا در بازار شناخته شود و برای ادامه مسیر خود سرمایه‌گذار جذب کند. اگر اجرای یک ایردراپ موفق باشد در اینصورت، قیمت توکن آن صعودی خواهد شد چراکه دریافت‌کنندگان توکن که آن را رایگان به دست آورده‌اند، دائم به تبلیغ پروژه خواهند پرداخت.

در دنیای آنلاین امروز تمامی پارامترهای تعامل یک پروژه را می‌توان به دست آورد. به عنوان مثال ترندهایی که در سایت‌ها به وجود می‌آید یا تعداد اعضای حاضر در صفحات اجتماعی یک پروژه همه قابل اندازه‌گیری هستند. سرمایه‌گذاران بزرگ از این اطلاعات برای تخمین آینده پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین ایردراپ که سبب افزایش در تعاملات پروژه با کاربران می‌شود، می‌تواند باعث جذب سرمایه‌های جدید و افزایش سرمایه شرکت شود. جذب سرمایه در برابر مقدار ارز رایگان اهدا شده معمولا بسیار زیاد است.

جمع‌آوری اطلاعات

برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی مناسب، نیازمند شناخت جامعه هدف پروژه هستیم. به همین ترتیب، برای شناخت جامعه نیاز است که از کاربران اطلاعات جمع‌آوری کنیم. معمولا کمتر کسی حاضر می‌شود بدون کسب سود اقدام به پر کردن پرسش‌نامه‌ها کند. یکی از اهداف جانبی برگزاری ایردراپ نیز می‌تواند این مساله باشد. کاربران در ازای دریافت توکن، فرم‌های اطلاعاتی را پر می‌کنند. شرکت نیز می‌تواند با استفاده از داده‌های ذخیره شده، کمپین‌های بعدی خود را هدفمند برگزار کند.

چگونه از اخبار ایردراپ‌ها مطلع شویم ؟

یکی از دغدغه‌های اکثر فعالان حوزه ارزهای دیجیتال دسترسی به لیست ایردراپ‌ها است. باتوجه به این‌که ایردراپ با مقاصد بازاریابی دیجیتال انجام می شود معمولا خبر آن در فضای مجازی و در بستر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست ‌به دست می‌شود. یک جستجوی ساده در گوگل می‌تواند شما را با بسیاری از ایردراپ‌های در حال انجام آشنا کند.

علاوه بر این روش، سایت‌های زیادی هستند که به منظور جمع‌آوری لیست ایردراپ‌ها راه‌اندازی شده‌اند. خوبی استفاده از این سایت‌ها در این است که شما می‌توانید اکثر ایردراپ‌ها را به صورت یک‌جا ببینید. علاوه بر این، سایت‌ها امکان دادن امتیاز از سوی کاربران به هر پروژه را فراهم کرده‌اند که این امتیازها می‌تواند برای تشخیص پروژه‌های ارزشمند به کار گرفته شود. در ادامه سه وب‌سایت معتبر برای بررسی ایردراپ‌ها را معرفی می‌کنیم.

سایت کوین مارکت کپ

سایت «کوین مارکت کپ» یکی از معروف‌ترین سایت‌ها در حوزه آموزش ارزهای دیجیتال است. در این سایت می‌توانید اطلاعات زیادی از وضعیت بازار و پروژه‌های مختلف به دست آورید. در قسمت «Calendars» این سایت، با مراجعه به قسمت Free Airdrops می‌توانید لیست آخرین ایردراپ‌ها را مشاهده کنید.

مشاهده سایت کوین مارکت کپ:‌ «+»

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در صفحه باز شده دو ستون وجود دارد. ستون سمت چپ مربوط به ایردراپ‌های در حال انجام (Ongoing Airdrops) و ستون سمت راست مربوط به ایردراپ‌های پیش‌رو (Upcoming Airdrops) است. از نوار موجود در بالای سمت راست تصویر نیز می‌توانید انتخاب کنید که فقط یکی از ستون‌ها دیده شود. همچنین ایردراپ‌های انجام شده نیز در این قسمت قابل مشاهده هستند. در ادامه به بررسی نحوه شرکت در یک مورد از ایردراپ‌ها می‌پردازیم.

دریافت ارز دیجیتال رایگان

هر ردیف در جدول ایردراپ‌های سایت کوین‌مارکت‌کپ مربوط به یک پروژه است. اطلاعاتی مانند مقدار سکه عرضه شده برای ایردراپ، تعداد نفراتی که می‌توانند ایردراپ را دریافت کنند و تاریخ شروع و پایان ایردراپ در مقابل پروژه‌ها نوشته شده است. با کلیک بر روی هر کدام از این پروژه‌ها وارد صفحه پروژه می‌شوید.

مثال ایردراپ
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

در صفحه پروژه اطلاعات مختلف مربوط به بنیاد پروژه در دسترس است. مطالعه بخش‌های مختلف این صفحه می‌تواند دید بهتری نسبت به پروژه به کاربران بدهد. این اطلاعات بخش مهمی از تحلیل بنیادی رمزارزها را شامل می‌شوند. به هرحال، برای شرکت در ایردراپ لزومی به مطالعه این اطلاعات نیست چرا که با شرکت در ایردراپ هیچ ریسک مالی متوجه ما نمی‌شود. کمی اگر صفحه را اسکرول کنید و به قسمت پایین بیایید، با قسمت چگونه در ایردراپ شرکت کنیم (How to Participate) مواجه خواهید شد.

شرکت در ایردراپ
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

همانطور که می‌بینید گام‌های مختلف شرکت در ایردراپ در این قسمت نوشته شده است. تعداد این مراحل و فعالیت‌های خواسته شده، در پروژه‌های مختلف متفاوت است. ما به عنوان نمونه مراحل خواسته شده در این پروژه را توضیح می‌دهیم.

مراحل شرکت در ایردراپ نمونه

نمونه انتخاب شده برای بررسی، ارز دیجیتال «PolkaBridge» با نماد PBR است. نحوه دسترسی به مراحل شرکت در قسمت قبل توضیح داده شد. در این قسمت تک‌تک گام‌های مورد نیاز را بررسی می‌کنیم.

  1.  صفحه توییتر رسمی پولکابریج را دنبال (فالو) کنید. لینک صفحه توییتر درست مقابل این جمله قرار دارد. با کلیک روی آن وارد توییتر شوید و پیج را فالو کنید. اگر اکانت توییتر ندارید حتما باید بسازید.
  2. در گروه و کانال تلگرامی ارز دیجیتال پولکابریج عضو شوید. لینک کانال و گروه مقابل عبارت نوشته شده و تنها کافی است روی آن کلیک کنید. اگر اکانت تلگرام ندارید حتما باید بسازید.
  3. پست مربوط به کمپین ایردراپ که در صفحه توییتر پین (Pin) شده است را لایک و ریتوییت و دو نفر از دوستانتان را زیر آن تگ کنید. با مراجعه به صفحه توییتر، پست مربوطه را پیدا کنید و فعالیت‌های خواسته شده را انجام دهید.
  4. فرم مقابل را پس از انجام مراحل بالا پر کنید. با کلیک روی لینک گذاشته شده صفحه جدید باز می‌شود که در آن باید آدرس ایمیل، اکانت تلگرام و توییتر، لینک پست ریتوییت شده و آدرس کیف پول اتریوم خود را وارد کنید.
  5. مرحله آخر، اضافه کردن رمزارز به «Watchlist» سایت کوین مارکت کپ است. برای این منظور در سایت کوین مارکت کپ حساب کاربری بسازید. در بالای صفحه مربوط به پروژه در کنار نام رمزارز، علامت ستاره وجود دارد. با کلیک بر روی آن، رمزارز به Watchlist شما اضافه می شود.

این ایردراپ از 18 تا 25 آگوست 2021 برگزار می‌شود و برندگان آن 28 آگوست مشخص خواهد شد. واریز توکن به کیف پول برندگان، یکم آگوست انجام خواهد شد.

سایت ایردراپ آلرت

سایت «ایردراپ آلرت» یکی از وب‌سایت‌های تخصصی معرفی ایردراپ‌ها است. در این وب‌سایت می‌توانید ایردراپ‌های در حوزه‌های مختلف ارزهای دیجیتال را بررسی کنید. با مراجعه به صفحه اول این سایت، چند ستون مشاهده می‌کنید که این ستون‌ها شامل ایردراپ‌های جدید، ایردراپ‌های قدیمی و ایردراپ‌های حوزه امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

مشاهده سایت ایردراپ آلرت: «+»

ایدراپ آلرت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

با کلیک بر روی گزینه‌ی Airdrops در سایت می‌توانید لیست ایردراپ‌های مناسب را پیدا کنید. در این قسمت گزینه‌های مختلفی شامل ایردراپ‌های جدید، ایردراپ‌های آینده، ایردراپ‌های در حال انجام و غیره موجود است. برای آگاهی از روش شرکت در هر ایردراپ می‌توانید روی پروژه مربوطه کلیک کنید. در ادامه، مراحل شرکت در یک نمونه از ایردراپ‌های معرفی شده در این سایت را بررسی می‌کنیم.

دریافت ارز دیجیتال رایگان

با کلیک بر روی پروژه مورد نظر صفحه اطلاعات مربوط به پروژه و نحوه شرکت در ایردراپ برای شما باز می‌شود. در این مثال ما پروژه «Pandemia Success» با نماد «Success» را مورد بررسی قرا می‌دهیم.

مثال از ایردراپ آلرت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

در تصویر بالا صفحه پروژه مورد نظر را مشاهده می‌کنید. در این بخش اطلاعات خلاصه‌ای از پروژه شرکت قرار گرفته است. علاوه بر این در مورد تاریخ و مدت زمان برگزاری ایردراپ و همچنین مقدار توکن‌هایی که بین شرکت‌کنندگان توزیع خواهد شد اطلاعاتی آمده است. ایردراپ این ارز دیجیتال تا سوم سپتامبر 2021 ادامه دارد و از ابتدای همین ماه توزیع توکن‌ها آغاز می‌شود. به شرکت‌کنندگان در این ایردراپ 200 سکه Success و به ازای هر معرفی 20 سکه دیگر تقدیم می‌شود. اگر به قسمت انتهایی صفحه مراجعه کنید با شرایط شرکت در ایردراپ آشنا خواهید شد. در ادامه قوانین مربوط به ایردراپ این پروژه را بررسی می‌کنیم.

شرایط شرکت در ایردراپ
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

مراحل شرکت در ایردراپ نمونه

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید پنج مرحله برای شرکت در این ایردراپ تعیین شده است. در ادامه هر کدام از مراحل را به صورت جزئی بررسی می‌کنیم.

  1. ربات تلگرام ایردراپ ارز Pandemia Success را اجرا کنید. با کلیک بر روی قسمت علامت‌گذاری شده در گزینه، به بات تلگرام مورد نظر ارجاع داده می‌شوید.
  2. عضو کانال تلگرام مربوط این ارز دیجیتال شوید. با کلیک روی عبارت علامت‌گذاری شده می‌توانید وارد کانال شوید.
  3. در صفحه توییتر مربوط به پروژه که آدرس آن مشخص شده عضو شوید.
  4. در بات تلگرام، آدرس کیف پول مربوط به شبکه «بایننس اسمارت چین» خود را وارد کنید.
  5. لینک معرفی که از طر یق بات به شما داده شده است را بین دوستانتان پخش کنید تا با شرکت آن‌ها در ایردراپ، 20 توکن به ازای هر نفر هدیه بگیرید.

سایت ایردراپس

وب‌سایت «ایردراپس» یکی دیگر از سایت‌های مخصوص جمع‌آوری ایردراپ به شمار می‌آید. این سایت در گروه‌بندی ایردراپ‌ها، بهتر از دیگر سایت‌ها عمل کرده است. ایردراپ‌های هولدر، فورک و انحصاری در کنار ایردراپ جایزه و در فهرست‌های جداگانه ارائه شده‌اند. با استفاده از منوی بالای موجود در این سایت می‌توانید ایردراپ‌ مد نظر خود را انتخاب و پروژه‌های موجود در آن حوزه را بررسی کنید.

علاوه بر این ایردراپ‌های ترند شده‌ بازار با عنوان «Hottest Airdrops» نیز در این سایت ارائه شده‌اند که می‌توانید این ایردراپ‌ها را در اولویت شرکت قرار دهید.

مشاهده سایت ایردراپس: «+»

ایردراپس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

تصویر بالا صفحه اول سایت ایردراپس است. سه ستون موجود به ترتیب از چپ به راست مربوط به ایردراپ‌های اخیرا ایجاد شده، ایردراپ‌های ترند و ایردراپ‌های هولدر هستند. برای دسترسی به سایر ایردراپ‌ها می‌توانید از منوی موجود در بالای صفحه استفاده کنید. در ادامه به بررسی یک پروژه معرفی شده در این سایت می‌پردازیم.

دریافت ارز دیجیتال رایگان

با کلیلک بر روی هر پروژه به صفحه مربوط به آن انتقال داده می‌شوید. در این بخش ما ارز دیجیتال «Morpher» با نماد «MPH» را برای بررسی انتخاب می‌کنیم که در صدر لیست ترندها قرار دارد.

مثال ایردراپ سایت ایردراپس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

با کلیک بر روی پروژه، تصویر بالا نمایش داده می‌شود. در این صفحه ابتدا به معرفی پروژه و اطلاعات کلی آن پرداخته شده است. این پروژه در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز «یونی سواپ» قابل معامله است. با شرکت در این ایردراپ هر شخص 100 ارز دیجیتال رایگان MPH و به ازای معرفی هر نفر 50 ارز دیگر دریافت می‌کند. برای تعداد شرکت‌کنندگان در این ایردراپ محدودیتی تعیین نشده است. بنابراین، با انجام مراحل مورد نیاز، هر شخصی قادر به شرکت در ایردراپ و دریافت ارز دیجیتال است. اطلاعات مربوط به مراحل شرکت در ایردراپ نیز در پایین صفحه آمده است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مراحل شرکت در ایردراپ نمونه

شرکت در ایردراپ این ارز دیجیتال شامل 12 مرحله است. در این قسمت هر دوازده بخش را بررسی می‌کنیم.

  1. به سایت پروژه مراجعه کنید. با کلیک بر روی قسمت علامت‌گذاری شده، به سایت ارجاع داده می‌شوید.
  2. روی عبارت «Claim your free crypto» کلیک کنید. این عبارت به معنی شرکت در ایردراپ است و در اکثر پروژه‌ها با این جمله روبه‌رو می‌شوید.
  3. کیف پول «Formatic» ایجاد کنید یا این‌که وارد کیف پول «MetaMask» خود شوید. برای ساخت کیف پول Formatic راهنمایی‌های لازم انجام شده است.
  4. آدرس ایمیل خود را وارد و آن را تایید کنید. برای تایید ایمیل معمولا از دو روش لینک تایید یا کد تایید استفاده می‌شود.
  5. مراحل «KYC» را با کامپیوتر یا موبایل خود تکمیل کنید. منظور از KYC احراز هویت برای جلوگیری از ثبت‌نام ربات است.
  6. با کلیک بر روی گزینه‌ «Redeem Tokens» درخواست دریافت توکن‌های خود را ثبت کنید.
  7. اگر از کیف پول متامسک استفاده می‌کنید برای دریافت ارز دیجیتال خود باید مقدار 1GWEI اتریوم پرداخت کنید. این مقدار برابر با یک میلیاردم اتریوم و کمترین واحد آن است.
  8. شما می‌توانید از ارزهایی که به شما داده شده است برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، طلا یا شرکت آمازون استفاده کنید. ابن بستر توسط پروژه ایجاد شده است.
  9. به ازای هر نفری که با لینک دعوت شما در ایردراپ شرکت کند، به شما پنجاه ارز دیگر هدیه داده می‌شود.
  10. با استفاده از PayPal شما می‌توانید تا 31 ماه مارس 2021 در شبکه سرمایه‌گذاری کنید و با 20 درصد تخفیف ارز دیجیتال MPH بخرید.
  11. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت معرفی شده در این قسمت مراجعه کنید.
  12. برای آشنایی با نحوه خرید و فروش ارزهای MPH به لینک معرفی شده در این قسمت مراجعه کنید.

بیشتر مراحل این پروژه برای جواب دادن به سوال‌های احتمالی شما طراحی شده است. شرکت در ایردراپ در گام ششم به پایان رسیده است.

ابزار مورد نیاز برای شرکت در ایردراپ

در بخش قبل چند پروژه ایردراپ از سایت‌های مختلف بررسی شد. همانطور که مشاهده کردید، برای شرکت در ایردراپ، هر ارزی مراحل مختلف خود را دارد. اما به طور عمومی برای شرکت در ایردراپ‌ها شما نیاز به یک سری ابزارها دارید. در این بخش به بررسی این ابزارها می‌پردازیم.

ایمیل

تقریبا برای شرکت در تمامی ایردراپ‌ها شما نیاز به ایمیل دارید. این ایمیل علاوه بر استفاده مستقیم برای ارسال کد تایید و اطلاعات پروژه، برای ساخت کیف پول یا حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی نیز مورد نیاز است. ایمیل شما می‌تواند در هر بستری ساخته شده باشد. البته بهتر است از گوگل برای ساخت ایمیل استفاده کنید تا از سایر امکانات آن هم بهره‌مند شوید.

حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی

در اکثر ایردراپ‌ها کاربران ملزم به انجام فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی مربوط به پروژه هستند. بنابراین شما برای شرکت در ایردراپ، حتما باید حساب کاربری شبکه اجتماعی داشته باشید. معمولا شبکه‌های اجتماعی توییتر و تلگرام بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در برخی از پروژه‌ها شما به اکانت اینستاگرام، لینکدین، ردیت و غیره نیاز خواهید داشت. نیازی به فعال بودن حساب کاربری نیست و تنها ساخت آن برای شرکت در اکثر ایردراپ‌ها کافی است.

ایردراپ و شبکه‌های اجتماعی

کیف پول

برای این که شرکت‌ها بتوانند رمزارزها را به شما انتقال دهند، حتما باید کیف پول پشتیبان آن ارز دیجیتال را داشته باشید. معمولا چون اکثر پروژه‌ها در بستر اتریوم ایجاد می‌شوند، داشتن کیف پول‌هایی مانند متامسک برای شرکت در ایردراپ کافی است. اگرچه برخی از ایردراپ‌ها کاربران را ملزم به دانلود و نصب کیف پول خود می‌کنند. دقت کنید که حتما آدرس کیف پول خود را در سایت یا بات پروژه درست وارد کنید. آدرس غلط، همه زحمات شما برای شرکت در ایردراپ را هدر می‌دهد.

دانش زبان انگلیسی و ارزهای دیجیتال

در بیشتر مواقع، شرکت در پروژه‌های ایردراپ به دانش بالای زبان و ارز دیجیتال نیاز ندارد. شما به مرور و با شرکت در چند ایردراپ مراحل کار را کامل یاد می‌گیرید. اما برخی از ایردراپ‌ها در مراحل انجام ایردراپ از مفاهیم پایه‌ای ارزهای دیجیتال یا عبارت‌های سخت زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. دانش زبان انگلیسی و همچین آشنایی با مفاهیم پایه‌ای ارزهای دیجیتال و شبکه بلاک چین در این مواقع می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کلاهبرداری در ایردراپ

همه ایردراپ‌ها لزوما با اهداف توضیح داده شده در این مقاله ایجاد نمی‌شوند. برخی افراد از مفهوم ایردراپ برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند. بنابراین برای شرکت در ایردراپ حتما باید با دقت عمل کرد. یکی از راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری، شرکت در ایردراپ‌هایی است که توسط سایت‌های معتبر معرفی شده‌اند. نکته مهم دیگری که همیشه باید به آن توجه کنید این است که هر پروژه ایردراپی که شما را ملزم به ارسال وجهی به آن پروژه کند، پروژه کلاهبرداری است. به هیچ وجه در چنین پروژه‌هایی شرکت نکنید.

برخی از ایردراپ‌ها صرفا برای دریافت اطلاعات شخصی شما انجام می‌شوند. در این حالت شما در ازای دریافت مقدار کمی ارز دیجیتال، آدرس عمومی کیف پول خود را در سیستم وارد می‌کنید. کلاهبردارها با استفاده از کلید عمومی به راحتی می‌تواند دارایی شما در بستر بلاک چین را رصد و بررسی کنند. در صورت داشتن دارایی قابل توجه، آن‌ها می‌توانند طی فرآیندهایی مانند «فیشینگ» (Phishing) کیف پول شما را خالی کنند. حتی ممکن است آدرس حقیقی شما را پیدا و با اعمال خشونت دارایی‌های شما را تصاحب کنند.

بنابراین یک راه‌حل مناسب این است که شما برای دریافت ایردراپ از کیف پول مجزایی استفاده کنید. با توجه به این که بیشتر پروژه‌ها بر بستر شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند، به راحتی می‌توانید در کیف پول‌های «MetaMask» یا «MyEtherWallet» حساب جدید ایجاد کنید.

نکته آخر و مهم که باید به آن توجه کنید این است که به هیچ وجه نباید رمز خصوصی کیف پول خود را به کسی بدهید. هر ایردراپی که از شما کلید خصوصی می‌خواهد بدون شک کلاهبرداری و اسکم است.

کلاهبرداری ایردراپ

بهترین نوع ایردراپ چیست ؟

در بسیاری از ایردراپ‌های جایزه، کاربران زمان زیادی را صرف انجام فعالیت‌های خواسته شده می‌کنند اما پاداش تقسیم شده بین کاربران معمولا به قدری کوچک است که عملا هیچ ارزشی ندارد. در ایردراپ‌های استاندارد، با وجود اینکه هیچ عملی از کاربر خواسته نمی‌شود اما توکن‌های دریافت شده ارزش چندانی ندارند. بعضا این توکن‌ها به عنوان طعمه برای کلاهبرداری نیز ارسال می‌شوند. بنابراین، این ایردراپ‌ها نیز چندان چنگی به دل نمی‌زنند و بعضال خطرناک هم هستند.

ایردراپ‌های هولدر، برای سرمایه‌گذاران پروژه مناسب است اما معمولا از قبل مشخص نیست که آیا توکنی از پروژه‌های جدید به هولدرها داده می‌شود یا نه. بنابراین، این نوع ایردراپ تا حدود زیادی به شانس ربط دارد و از طرفی ریسک سرمایه گذاری بلند مدت در پروژه‌های ارز دیجیتال را نیز دارد. در ایردراپ هاردفورک معمولا مبلغ مناسبی بین کاربران شبکه توزیع می‌شود اما برای شرکت در این ایرداپ کاربر باید هولدر یک رمز ارز باشد. از طرفی خود فرآیند هاردفورک برای شبکه بلاک چین تهدید حساب می‌شود چرا که کاربران آن را به چند دسته تقسیم می‌کند.

ایردراپ‌های انحصاری معمولا بهترین نوع ایردراپ هستند. این ایردراپ‌ها به کسانی تعلق می‌گیرند که از ابزارهای یک شبکه قبل از صدور توکن آن استفاده می‌کنند. در این حالت، کاربران از تکنولوژی‌ها یا ابزراهای جدید شبکه استفاده می‌کنند که به خودی خود هیچ ضرری برای آن‌ها ندارد و در قبال آن مقدار قابل توجهی توکن دریافت می‌کنند. هر چه یک پروژه بزرگتر باشد، امکان دریافت مبالغ بیشتر نیز وجود خواهد داشت. اگرچه در بسیاری از اوقات نمی‌توان از ایجاد توکن برای یک پروژه مطمئن بود اما باتوجه به نتایج این ایردراپ‌ها بهتر است تا حد امکان در این ایردراپ‌ها شرکت کرد.

نمونه موفق این نوع ایردراپ‌ها، پروژه‌های صرافی غیرمتمرکز «UniSwap» و «dydx» است. در پروژه «dydx» برای هر کاربری که حداقل به اندازه یک دلار معامله در صرافی انجام داده بود 310 توکن و برای افرادی که بالای یک میلیون دلار معامله انجام داده بودند 9529 توکن شبکه ایردراپ شد. در روز اول معاملاتی توکن پروژه، قیمت این توکن 14/4 دلار بود. به عبارتی کاربران این شبکه مبلغی بین 4400 و 135000 دلار ایردراپ دریافت کردند.

برای آگاهی از این نوع پروژه‌ها باید پروژه‌های صرافی، لایه 2 یا کیف پول که توکن مخصوص شبکه خود را ندارند را پیدا کنید. با استفاده از ابزارهای این پروژه‌ها می‌توانید شانس دریافت توکن‌ از ایردرپ احتمالی این پروژه را بدست آورید. به عنوان مثال می‌توانید در کیف پول توکن خود را به یک توکن دیگر تبدیل کنید یا توکن‌های خود را به لایه دوم پروژه برده و در آن‌جا به توکن‌های جدید تبدیل کنید. هزینه استفاده از شبکه اتریوم بالا است و برای شرکت در ایردراپ باید به این نکته نیز توجه کنید.

دقت کنید که هیچ قطعیتی برای انجام ایردراپ وجود ندارد مگر اینکه تیم مدیریتی پروژه خبر قطعی در این مورد صادر کنند. در حال حاضر کیف پول و صرافی «Metamask» و پروژه‌های لایه دوم «ZKSync» و «Arbitrum» پروژه‌هایی هستند که احتمال ایجاد توکن و ایردراپ بالایی دارند. کاربران می‌توانند با استفاده از شبکه‌های این پروژه‌ها در ایردراپ احتمالی شرکت کنند.

معرفی فیلم آموزش الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال

آموزش الگوهای هارمونیک

از آن‌جایی که روند تغییرات قیمتی نیز مانند بسیاری از پدیده‌ها مبتنی بر دوره‌های زمانی است، می‌توان این روند را با الگوهای مختلف مدل‌سازی کرد. در طی سالیان گذشته تلاش‌های زیادی برای بررسی الگوهای موجود در روند قیمت صورت گرفته است. الگوهای هارمونیک یکی از کاربردی‌ترین نتایج این تلاش‌ها به شمار می‌آید. با توجه به اهمیت زیاد الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال، «فرادرس» اقدام به برگزاری دوره 8 ساعت و 19 دقیقه‌ای آموزش الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال کرده است.

این دوره در دوازده جلسه ارائه می‌شود. در این جلسات از مقدماتی تا پیشرفته الگوهای مهم هارمونیک مثل «گارتلی» (Gartley)، «خفاش» (Bat)، «خرچنگ» (Crab) و «پروانه» (Butterfly) مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در انتهای دوره به منظور ارائه عملی مطالب، الگوهای معرفی شده روی نمودار بیت‌کوین بررسی و نتایج آن ارائه شده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال - مقدماتی + اینجا کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

ایردراپ یک ابزار بازاریابی در پروژه‌های ارز دیجیتال است که هدف آن ایجاد جو روانی مثبت بر روی پروژه و معرفی آن به تعداد زیادی از کاربران است. افراد با شرکت در ایردراپ، ارز دیجیتال پروژه را به رایگان دریافت می‌کنند. در صورت موفقیت و رشد پروژه‌ها این ارزها به قیمت مناسب به فروش می‌رسند و کاربران از آن بهره می‌برند.

ایردراپ انواع مختلفی دارد که در هر یک از آن‌ها کاربران خاصی مد نظر هستند. به منظور آگاهی از پروژه‌های ایردراپ، می‌توانید از سایت‌های معتبر استفاده کنید که سه مورد از آن‌ها در این مقاله معرفی شد. در نهایت، باید توجه کنید که هر پروژه ایردراپی قابل اعتماد نیست. بنابراین برای شرکت در هر ایردراپ حتما باید نکات امنیتی گفته شده در مقاله را رعایت کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SoFiمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *