چگونه در اولین روز کاری خود دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم؟

۸۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
چگونه در اولین روز کاری خود دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم؟

اولین روز کاری، همیشه در خاطر شما باقی می‌ماند و مطمئناً تمام افراد می‌خواهند در این روز، کاری کنند که همکاران و مدیران نیز آن‌ها را به خاطر داشته باشند. شاید نکته‌ای که بیان می‌کنیم کمی دور از ذهن به نظر برسد اما اگر می‌خواهید دیگران برداشت اول بسیار خوبی از شما داشته باشند، باید در روز اول کاری خود، آرام و راحت به نظر برسید. هنگام قرارگیری در موقعیت‌های جدید و بخصوص در اولین روز کاری، داشتن هیجان و اضطراب عادی است. در این روز، مجبور به اثبات خود نیستید و دیگران نیز انتظار بازده‌ای و کارایی بالایی از شما ندارند. اگر هم هیجان داشته باشید و بخواهید آرامش خود را حفظ کنید، به معنای داشتن احساسات متناقض نیست. تنها باید این روز را جدی بگیرید. با تقویت ویژگی‌های شخصیت کاریزماتیک در خودتان، می‌توانید به‌فردی موفق در تأثیرگذاری بر روی دیگران تبدیل شوید.

یکی از روش‌های مناسب برای آمادگی بهتر در اولین روز کاری، تصور و پیش‌بینی کردن اتفاقات احتمالی است. اگر شرایط مختلف را پیش‌بینی کنید و برای هر موقعیت یک برنامه در نظر بگیرید، اضطرابتان کاهش خواهد یافت و آرامش بیشتری کسب خواهید کرد. در ادامه، هشت نکته اساسی برای تأثیرگذاری مثبت بر روی دیگران در روز اول کاری را برای شما معرفی خواهیم کرد.

1. بر روی پوشش خود دقت کنید

توجه داشته باشید که نیازی به جستجوی قوانین پوششی شرکت در اینترنت نیست زیرا شرایط در طول زمان تغییر می‌کنند. در عوض، از فردی که شما را استخدام کرده است یا شخصی که اطلاعات مورد نیاز برای روز اول را به شما ارائه می‌کند، نحوه پوشش مناسب را جویا شوید. در هر صورت، دقت کنید که چیزی به عنوان پوشش بسیار رسمی وجود ندارد اما برخی از پوشش‌ها، بسیار غیر رسمی تلقی می‌شوند.

برای احتیاط باید نکات دیگری را نیز مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال، اگر به شما اطلاع داده شد که نیازی به پوشیدن کت نیست، سعی کنید یک کت به همراه خود داشته باشید. اگر مطلع شدید که پوشیدن شلوار جین و تی‌شرت مانعی ندارد، بر روی تی‌شرت خود، یک پیراهن دکمه‌دار نیز بپوشید. به این ترتیب، هنگام ورود به محل کار می‌توانید پوشش کارکنان دیگر را بررسی کنید و در صورت لزوم، در یک زمان و مکان مناسب لباس خود را تغییر دهید.

2. زودتر از موعد مقرر در محل کار حاضر شوید

سعی کنید 15 دقیقه زودتر از موعد مقرر در محل کار حاضر شوید. شاید در روز اول، نیاز به پر کردن فرم‌های مختلف داشته باشید. اگر می‌خواهید برای یک شرکت بزرگ کار کنید و قرار است که جلسه معارفه گروهی و آشنایی با کار برگزار شود، احتمالاً افراد زیادی پیش از شروع ساعت کاری در محل حاضر خواهند شد. در نتیجه، برای پیش‌گیری از دیر رسیدن به جلسه در اثر ایستادن در صف دستگاه حضور و غیاب، بهتر است که چند دقیقه زودتر در محل حاضر شوید.

از سوی دیگر، دقت کنید که نباید خیلی زود به محل کار برسید زیرا در این صورت، به احتمال زیاد هیچ فردی در آنجا حضور نخواهد داشت. به علاوه، اگر مدیرتان بعد از شما در محل حاضر شود، احساس خوبی به او دست نمی‌دهد. 10 تا 15 دقیقه قبل از شروع رسمی ساعت کاری، زمان مناسبی است اما سعی کنید که این زمان بیشتر نشود.

3. از جدید بودن خود به عنوان یک مزیت بهره ببرید

بهترین مزیت جدید بودن در یک محیط کاری این است که شما اجازه دارید خود را به دیگران معرفی کنید و از آن‌ها سؤال بپرسید. تا جای ممکن از این مزیت بهره ببرید. در مواقعی که نحوه انجام فعالیت خاصی را نمی‌دانید، اشاره کنید که به تازگی به شرکت پیوسته‌اید. این کار باعث می‌شود دیگران به شما کمک کنند. چنین شرایطی، موقعیت‌های بهتری را برایتان فراهم می‌کند زیرا اکثر افراد سعی می‌کنند که استقبال خوبی از کارکنان جدید داشته باشند.

به جای نشستن در یک محل و کار کردن با سیستم کامپیوتری یا خواندن دستورالعمل‌ها و قوانین محل کار، به بخش‌های مختلف سر بزنید و تا جای ممکن، با افراد دیگر آشنا شوید. کسب موفقیت در روز اول کاری، بیشتر از هر عامل دیگری به برقراری ارتباط با دیگران بستگی دارد.

4. یک دوست و همراه برای خود پیدا کنید

اگر شرکت فردی را به منظور آموزش و راهنمایی و با هدف یادگیری فعالیت‌های مختلف برایتان تعیین نکرد، یک دوست یا مربی غیر رسمی برای خود پیدا کنید. فردی که فعالیت‌های او بیشترین ارتباط را با شرکت و کمترین تداخل را با کار شما داشته باشد، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این شخص می‌تواند یک همکار هم‌رده یا شخصی باشد که به تازگی به شرکت پیوسته است. به عنوان مثال، اگر محل سرویس بهداشتی را فراموش کرده باشید، پرسیدن آن از مدیرتان، امری نامناسب به نظر می‌رسد. بنابراین، باید به دنبال فردی باشید که برای رفتن به نزد او و گرفتن پاسخ سؤالات خود مشکلی نداشته باشید.

5. سؤالات خود را از قبل آماده کنید

آماده کردن سؤالات، شما را وادار می‌کند تا تمرکز خود را بر روی وظایفتان در محیط کاری جدید و مطالبی معطوف کنید که قصد یادگیری آن‌ها را دارید. در نظر داشته باشید که نباید فهرست سؤالات خود را به مافوقتان تحویل دهید یا در اولین جلسه کاری، تمام موارد موجود در آن را مطرح کنید. بهترین کاربرد آماده‌سازی سؤالات، یادگیری مطالب مورد نظر شما است. بعد از آماده کردن سؤالات، باید آن‌ها را به مناسب‌ترین شکل ممکن مطرح کنید. به خاطر داشته باشید که نباید سؤالات زیادی بپرسید زیرا احتمالاً به شما گفته می‌شود که در طی معرفی وظایف و آشنایی با کار، پاسخ سؤال‌های خود را دریافت خواهید کرد. بنابراین، صبر کنید تا فرآیند معرفی و آشنایی با کار تمام شود.

6. همراه خود یک دفترچه یادداشت داشته باشید

در روز اول کاری، قلم و کاغذ به همراه داشته باشید اما دستگاه‌های شخصی‌تان (مانند لپ‌تاپ) را به محل کار نیاورید. برخی از شرکت‌ها، قوانین سخت‌گیرانه‌ای راجع به استفاده کارکنان از دستگاه‌های مرتبط با تکنولوژی دارند و برخی از شرکت‌های بزرگ برای کارکنان خود، کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ جداگانه‌ای را فراهم می‌کنند. همیشه یک قلم و کاغذ همراه خود داشته باشید تا از نکات مهم یادداشت‌برداری کنید. توصیه می‌کنیم که تایپ کردن مطالب را در این روز کنار بگذارید زیرا چنین کاری باعث می‌شود تا در نگاه دیگران فردی به نظر بیایید که پشت صفحه کامپیوتر مخفی شده است.

هر زمانی که فرصتی برایتان پیش آمد، آموخته‌های خود را یادداشت کنید. در روز اول، افراد زیادی را خواهید دید که یادآوری نام تمام این افراد، کار آسانی نخواهد بود. نوشتن اسامی می‌تواند شما را در این مسئله کمک کند. هنگامی که نکات مهم را بر روی کاغذ می‌آورید، در هر زمانی فرصت بازگشتن و مرور آن‌ها را خواهید داشت. به علاوه، اگر اسامی را فراموش کردید، خجالت نکشید زیرا هیچ‌کسی از شما انتظار ندارد که در روز اول، نام تمام افراد را یاد بگیرید. گرچه در صورت دانستن نام‌ها، می‌توانید تأثیر مثبتی در ذهنیت افراد بگذارید.

7. وسایل شخصی خود را به محل کار نیاورید

بسیاری از شرکت‌ها دارای محوطه کاری باز هستند و برخی دیگر، از میزهای مشترک برای کارمندان خود استفاده می‌کنند. از این‌رو، در روز اول به همراه وسایل شخصی به محل کار نروید. برای قرار دادن این‌گونه وسایل بر روی میز خود و تغییر فضای آن، حدود دو تا سه هفته صبر کنید. در غیر این صورت، شاید شما تنها فردی باشید که به همراه گلدان یا قاب عکس سر کار حاضر می‌شوید و همین موضوع می‌تواند باعث به وجود آمدن یک ذهنیت منفی نسبت به شما شود. چنین اقداماتی در همان روزهای اول کاری می‌تواند یک سیگنال منفی به دیگران ارسال کند و به آن‌ها بگوید که شما برای محل کارتان بیشتر از همکاران خود ارزش قائل هستید.

علاوه بر این، وعده غذایی خود را در روز اول به محل کارتان نبرید. زمان‌هایی که به خوردن غذا اختصاص دارند، بهترین فرصت برای آشنایی با دیگران محسوب می‌شوند. در این روز، نگران قیمت غذا نباشید و تنها از فرصت پیش آمده برای شروع برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. در این مواقع، با افراد جدید دیگر، هم تیمی‌ها یا مدیر خود ارتباط برقرار کنید. زمان خوردن غذا در روز اول می‌تواند بسیار مهم باشد. این زمان، بهترین فرصت برای ایجاد روابط خواهد بود و شما می‌توانید سؤال‌هایی را بپرسید که مطرح کردن آن‌ها در هنگام جلسات، زیاد مناسب به نظر نمی‌رسند. در نهایت، از این فرصت برای ساخت شبکه ارتباطی خود با افراد محل کارتان استفاده کنید.

8. تجربیات گذشته خود را فراموش کنید و در مورد آن‌ها صحبتی به میان نیاورید

در برخی از مواقع، شاید تصور کنید که به اشتراک‌گذاری رزومه کاری و فعالیت‌های گذشته‌تان می‌تواند تأثیر خوبی بر روی دیگران داشته باشد اما چنین نیست. هنگام گفتگو و آشنایی با همکاران خود در روز اول کاری‌تان، از تجربیات و فعالیت‌های قبلی خود سخنی به میان نیاورید. تجربیات قبلی شما، آن‌گونه که تصور می‌کنید به شرایط جدیدتان ارتباطی ندارد. علاوه بر این، هیچ‌گاه به گونه‌ای رفتار نکنید که گویی همه چیز را می‌دانید. سعی کنید شخصیت واقعی خود را به نمایش بذارید. همیشه این نکته را در ذهن خود داشته باشید که اگر می‌خواهید برداشت اول دیگران از شما خوب باشد، بهترین راه این است که هیچ تلاش اضافی برای تحت تأثیر قرار دادن آن‌ها نکنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و بتوانید با استفاده از راهکارهای ارائه شده در آن، یک قدم به موفقیت شغلی خود نزدیک‌تر شوید. اگر به مطالعه موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۲۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Fast Company
۱ دیدگاه برای «چگونه در اولین روز کاری خود دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم؟»

بنظرم مطالب کاربردی مطرح شده و میتونه کمک کنه به مدیران و کارمندای جدیدالورود، اگر ممکنه نمونه ای از صحبت‌هایی که در اولین روزکاری در بین همکاران جدیدمطرح شده زا به اشتراک بگذارید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *