انکر تکست چیست و چگونه Anchor Text را بهینه کنیم؟ — به زبان ساده

۳۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
انکر تکست چیست و چگونه Anchor Text را بهینه کنیم؟ — به زبان ساده

انکر تکست یا متن لینک (Anchor Text) بخش متنی قابل مشاهده و کلیک لینک است. انکر تکست اغلب با رنگی متفاوت از رنگ فونت اصلی متن در مطلب ظاهر می‌شود و به خواننده می‌گوید که مطلبِ لینک شده درباره چه موضوعی نوشته شده است. در این مطلب، درباره انواع انکر تکست و اهمیت آن در بهبود سئو و افزایش رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو می‌خوانید.

انکر تکست چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

به طور کلی لینک‌ها در سئو اهمیت زیادی دارند. برای مثال، از لینک‌های داخلی برای نمایش ساختار و به‌هم‌پیوستگی مطالب وب‌سایت به موتورهای جستجو استفاده می‌شود. انکر تکست، مطلب لینک شده را برای کاربران توصیف می‌کند و آن‌ها را به کلیک کردن روی لینک تشویق می‌کند. علاوه بر این، موتورهای جستجو با استفاده از عبارت‌های کلیدی انکر تکست، محتوای صفحات وب را حدس می‌زنند. به گفته گوگل، انکرها حتی بیشتر از خود صفحات می‌توانند درباره موضوع صفحه توضیح بدهند.

همچنین متن لینک‌ها به گوگل در «کرول کردن یا خزش» (Crawling) محتوای بدون متن مانند تصاویر، برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها، پایگاه‌داده و اسناد برای «نمایه‌گذاری» (Indexing) کمک می‌کند.

کد html انکر تکست

مزایای انکر تکست

انتخاب عبارت متن لینک مناسب می‌تواند مزایای زیر را همراه داشته باشد.

ارتباط انکر تکست با مطلب لینک شده اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر محتوای صفحه با عنوانی که انتخاب می‌کنید مرتبط نباشد، ممکن است تجربه کاربری نامطلوبی ایجاد شود و تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت کاهش پیدا کند. در این صورت، موتورهای جستجو نیز رتبه سایت شما را کاهش می‌دهند، چراکه محتوای لینک برای کاربران ارزش افزوده‌ای ایجاد نکرده است.

انواع انکر تکست

انواع مختلفی از انکر تکست برای لینک‌های داخلی و خارجی به کار برده می‌شود. در ادامه تعدادی از انواع مختلف متن لینک را معرفی می‌کنیم.

  • منطبق (Exact Match)
  • نیمه منطبق (Partial Match)
  • عمومی (Generic)
  • نام تجاری یا برند (Branded)
  • بدون عنوان (Naked URL)
  • تصویر (Image Anchor)

منطبق

این نوع از انکر تکست دقیقاً عبارت کلیدی مطلب صفحه مدنظرتان را نشان می‌دهد. برای مثال زمانی که می‌خواهید به مطلب «لینک سازی در دیجیتال مارکتینگ» لینک بدهید، از عبارت کلیدی «لینک سازی» به عنوان انکر تکست استفاده کنید. بهتر است از این شکل انکر تکست بیش از اندازه استفاده نکنید، چراکه این کار می‌تواند به تجربه کاربری نامطلوب و جریمه شدن بر اساس الگوریتم‌های گوگل منجر شود.

نیمه منطبق

این نوع از متن لینک از عبارتی مشابه با عبارت کلیدی صفحه مدنظر تشکیل می‌شود و بخشی از عبارت کلیدی را در خود جای داده است. برای مثال ممکن است زمانی که می‌خواهید به مطلبی با کلمه کلیدی «دیجیتال مارکتینگ» لینک بدهید، از عبارت «روش های دیجیتال مارکتینگ» به عنوان متن لینک استفاده کنید.

 

عمومی

یکی از متداول‌ترین روش‌های استفاده از متن لینک، به کار بردن عبارت‌های عمومی مانند «اینجا کلیک کنید»، «ادامه مطلب»، «بیشتر بخوانید» و «همین حالا بخرید» است. این نوع از انکر تکست‌ها اغلب در تبلیغات یا دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) به کار برده می‌شوند.

انکر تکست عمومی

 

نام تجاری یا برند

استفاده از نام وب‌سایت‌ها یا برندها به عنوان انکر تکست به منظور شناخته‌تر کردن برند کاری رایج است. برای مثال، می‌توانیم از عنوان «مجله فرادرس» برای ایجاد لینک صفحه اول این مجله استفاده کنیم. بهره بردن از این نوع انکرها می‌تواند به تمرکز روی نام تجاری شما و جلوگیری از اسپم شدن کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که درست مانند انکرهای منطبق با عبارت کلیدی، به کار بردن بیش از حد نام برند در متن لینک نیز توصیه نمی‌شود.

بدون عنوان

زمانی که آدرس URL بدون هیچ عنوانی را به شکل انکر تکست به کار می‌بریم، از لینک بدون عنوان استفاده کرده‌ایم. برای مثال می‌توانیم از لینک «https://faradars.org» برای اشاره به وب‌سایت «فرادرس» استفاده کنیم. از این نوع انکرها بیشتر به عنوان لینک منابع استفاده می‌شود. ممکن است که این‌گونه لینک‌ها ظاهر مطلوبی نداشته باشند، اما گوگل آن‌ها را دوست دارد، چراکه احتمال استفاده از آن‌ها به عنوان حقه‌ای برای افزایش رتبه صفحات با محتوای ضعیف کمتر است.

تصویر

تصاویر گاهی معنای زیادی را منتقل می‌کنند و از آن‌ها به ‌عنوان انکر نیز می‌توان بهره برد. حتماً شنیده‌اید که مشخص کردن متن جایگزین تصاویر (Alt) مهم است. برای استفاده از تصاویر به عنوان انکر نیز باید متن جایگزین تصویر را مشخص کنید، چراکه موتورهای جستجو از طریق متن جایگزین تصویر، مفهوم آن را درک می‌کنند. در واقع هنگام استفاده از تصاویر به عنوان انکر، گوگل و موتورهای جستجوی دیگر متن جایگزین تصویر را به عنوان انکر تکست در نظر می‌گیرند. برای مثال در بخش معرفی پلتفرم کاپریلا به‌عنوان یکی از سیستم‌های تبلیغات هدفمند، تصویر صفحه فرود وب‌سایت کاپریلا را به وب‌سایت این پلتفرم لینک داده‌‌ایم و اگر روی این تصویر کلیک کنید، به این وب‌سایت هدایت می‌شوید.

علاوه بر این، اضافه کردن متن جایگزین مناسب به تصاویر به افراد نابینایی که از «ابزارهای صفحه‌خوان» (‌Screen Readers) استفاده می‌کنند کمک می‌کند. افزودن متن جایگزین به تصویر تنها یکی از تکنیک‌های سئوی تصاویر است. در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد این موضوع بحث کرده‌ایم:

اهمیت انکر تکست در بک لینک

همان‌طور که می‌دانید بک‌لینک از بخش‌های اصلی و مؤثر بهینه‌سازی وب‌سایت در «Off-page SEO» محسوب می‌شود. شما می‌توانید با روش‌های مختلفی از جمله انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی، ایجاد پست‌های میهمان، استفاده از اینفوگرافیک، رپورتاژ آگهی و تبلیغات هدفمند برای وب‌سایت خود بک‌لینک بگیرید و رتبه صفحات وب‌سایت را در موتورهای جستجو افزایش بدهید.

اهمیت انکر تکست در بک لینک

انکر تکست و ارتباط آن با عبارات کلیدی محتوا در بک‌لینک اهمیت بسیار زیادی دارد. بر اساس الگوریتم‌های گوگل، هرچه متن لینک با کلمه کلیدی و محتوای اطراف لینک ارتباط بیشتری داشته باشد، رتبه سایت بهتر خواهد بود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای در ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که گفتیم، بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند می‌تواند راه مناسبی برای گرفتن بک‌لینک باشد و به ارتقای رتبه سایت شما در گوگل و دیگر موتورهای جستجو کمک کند. پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک خدمات تبلیغات هوشمند را به کاربران خود ارائه می‌کنند.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با این مطلب را به کاربران وب‌سایت نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در اینجا، مطلبی با عنوان «ساخت فیلم آموزشی با کمتازیا» تدوین شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، درون متن، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع مطلب و با اندازه و حجم کم را مانند تصویر زیر مشاهده خواهیم کرد.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» عمل می‌کند. شما با استفاده از این بخش می‌توانید وب‌سایت و کسب‌وکارتان را به دیگران معرفی کنید. از مزایای این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد. چراکه این تبلیغات تنها به مخاطبان هدف شما نمایش داده می‌شود و از این طریق، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات شما تشویق می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی نیز از روش‌های گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود. اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مطلوبی خواهد داشت. در غیر این صورت ممکن است با اثربخشی کم رپورتاژ  آگهی مواجه شوید.

رعایت این معیارها نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است. به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای انتشار رپورتاژ آگهی استفاده کنید که متن‌های مناسب رپورتاژ آگهی را با رعایت نکات لازم و با هزینه‌ای مناسب، در کوتاه‌ترین زمان تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی در بهترین زمان برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات کسب‌وکار به شما کمک خواهد کرد.

روش‌های بهینه‌سازی انکر تکست برای بهبود سئو

تنها آشنا بودن با انواع مختلف انکر تکست، بهبود رتبه وب‌سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) را تضمین نمی‌کند. برای بهینه‌سازی انکر تکست‌های وب‌سایت توصیه می‌کنیم به موارد زیر توجه کنید.

استفاده از انکر تکست واضح و قابل تشخیص

پلتفرم‌های زیادی خدمات شخصی‌سازی و طراحی وب‌سایت را به کاربران ارائه می‌دهند و بعضی از آن‌ها به اشتباه شکل ظاهری کلمه‌های انکر را با متن اطراف هماهنگ می‌کنند. مطمئن شوید که انکرها واضح دیده می‌شوند و قابلیت کلیک دارند. با استفاده از قواعد روانشناسی رنگ‌‌ها، می‌توانید بهترین و مؤثرترین رنگ را برای انکرها و دکمه‌های CTA وب‌سایت انتخاب کنید.

 

فریب ندادن خوانندگان

با لینک کردن محتوا روی انکرهای غیرمرتبط، خوانندگان را فریب ندهید. همیشه به قول خود وفادار باشید و صفحات وب را به انکرهای مرتبط وصل کنید.

بهینه سازی انکر تکست برای سئو

حفظ جریان عادی متن

بیشتر افراد سعی می‌کنند در انتخاب انکرها عملکرد استراتژیک داشته باشند و روی استفاده از انکر تکست‌های منطبق یا نیمه منطبق تمرکز کنند، اما جریان طبیعی زبان این طور پیش نمی‌رود و بهتر است جریان عادی متن را حفظ کنید.

مرتبط بودن لینک‌ها

اگر محتوایی که تولید می‌کنید به زمان وابسته است، فراموش نکنید که لینک‌های قدیمی را بررسی کنید و آن‌ها را همواره به‌روز نگه دارید.

توجه به هدف جستجوی کاربران

همیشه به هدف جستجوی کاربران توجه داشته باشید و لینک‌ها و انکر تکست‌ها را به شکلی انتخاب کنید که هدف جستجوی کاربران با محتوای مطلب شما هماهنگ باشد.

دوری کردن از استفاده بیش از حد عبارت کلیدی

طبق «الگوریتم پنگوئن» (Penguin Algorithm) گوگل، تراکم بیش از حد از عبارت‌های کلیدی در انکر تکست می‌تواند به جریمه شدن صفحه منجر شود.. بر اساس این الگوریتم، وب‌سایت‌هایی که انکرهای غیرطبیعی و لینک‌های ضعیف دارند، جریمه می‌شوند. وجود تعداد زیادی لینک ورودی شامل انکر تکست‌های منطبق، فعالیت وب‌سایت را مشکوک و غیرطبیعی جلوه می‌دهد. همچنین بهتر است در لینک‌های داخلی نیز از انکرهای منطبق زیادی استفاده نکنید. اگر تعداد زیادی از لینک‌های داخلی سایت از یک عبارت کلیدی خاص برای اشاره به یک لینک استفاده کنند، گوگل آن را رفتاری غیرعادی و شبیه به اسپم تلقی می‌کند.

بهینه سازی لینک

استفاده از انکر تکست های متنوع

در حالت عادی از انواع مختلف لینک‌ها در مطالب صفحات وب استفاده می‌شود و استفاده بیش از حد از لینک‌های بهینه‌سازی شده ممکن است جریمه شدن صفحات وب را در پی داشته باشد.

بهره‌گیری از انکر تکست های کوتاه

گوگل هم‌زمان به انکر و متن اطرافش توجه می‌کند. با این حال بهتر است از عبارت‌های طولانی درون متن به عنوان انکر تکست استفاده نکنید.

متن اطراف لینک

کوتاه کردن انکر تکست های بدون عنوان

هیچ‌کس دوست ندارد آدرس‌های URL طولانی را میان متن‌ها ببیند. بنابراین اگر از انکر تکست‌های بدون عنوان استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را ساده و کوتاه نگه دارید. برای مثال، اگر می‌خواهید برای گذاشتن لینک به مطلب «ایمیل مارکتینگ چیست؟» از انکر بدون عنوان استفاده کنید، انکر تکست «https://blog.faradars.org» را به جای آدرس کامل URL به کار ببرید.

ایجاد فهرست لینک‌ها و انکرها

در اختیار داشتن فهرستی از تمام لینک‌ها و متن‌های لینک در فرآیند بهینه‌سازی و بررسی عملکرد صفحات به شما کمک می‌کند. بنابراین فهرستی از تمام لینک‌ها و انکر تکست‌های وب‌سایت را برای بهینه‌سازی صفحات برای خودتان ایجاد کنید.

با بهره گرفتن از این توصیه‌ها می‌توانید استراتژی بهینه‌سازی صفحات وب را به شکلی طراحی کنید که نتیجه برای مخاطبان و برای کسب‌وکارتان رضایت‌بخش باشد.

تراکم انکر تکست منطبق باید چقدر باشد؟

بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات سئو می‌گویند که بهتر است حدود یک تا پنج درصد از انکر تکست‌های متن، منطبق با کلمه کلیدی صفحه باشند. اما تحقیقات وب‌سایت «ahrefs» نشان می‌دهد که رابطه مستقیم و قدرتمندی بین درصد انکر تکست‌های منطبق و رتبه صفحات در گوگل وجود ندارد. در واقع گفته می‌شود که بر اساس «الگوریتم مرغ مگس‌خوار» (Hummingbird Algorithm)، درصد به نسبت کمی از ترافیک ورودی حاصل از جستجوی عبارت کلیدی دقیق صفحه است و در عصر حاضر بهتر است به جای شمردن تعداد انکر تکست‌های منطبق با کلمه‌های کلیدی و تلاش برای فریب گوگل با انکرهای غیرواقعی، روی تولید محتوای باکیفیت برای کاربران تمرکز کنید.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
YoastWordStreamHubSpotahrefs
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *