انواع آموزش سازمانی برای رشد یک مجموعه – مهم ترین مواردی که باید بدانید

۲۰۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
انواع آموزش سازمانی برای رشد یک مجموعه – مهم ترین مواردی که باید بدانید

هر شرکتی که روی انواع آموزش سازمانی سرمایه‌گذاری می‌کند، در واقع در حال سرمایه‌گذاری روی موفقیت خودش است. همینطور که تکنولوژی با گذشت هر روز دستخوش تغییر می‌شود، کارمندان هم انتظار دارند که سازمان‌ها با برگزاری دوره‌های آموزشی رسمی، آن‌ها را در جریان آخرین فرایندها، ترندها و تکنولوژی‌های صنعتی بگذارند و در واقع به رشد شخصی و حرفه‌ای آن‌ها کمک کنند.

در دنیای امروز انواع آموزش سازمانی را شاهد هستیم که هرکدام اهداف متعددی را دنبال می‌کنند: از بهبود عملکرد و نرخ بهره‌وری کارمندان گرفته تا بهبود مهارت‌های بنیادینی که آن‌ها را برای مسئولیت‌های کنونی و آتی آماده می‌کنند. اما انواع آموزش سازمانی چیست و کدام مورد بیشتر به درد کسب‌وکار شما می‌خورد؟ در این مقاله دقیقا به همین سوالات پاسخ خواهیم داد. به مطالعه ادامه دهید.

آموزش سازمانی چیست؟

آموزش سازمانی به معنای برگزاری دوره‌هایی است که به کارمندان اجازه می‌دهد دانش بیشتری راجع به ابعاد گوناگون کار خود به دست آورند و در نتیجه، ضمن رسیدگی موثرتر به وظایف خود، باعث رشد هرچه سریع‌تر سازمان شوند. این برنامه‌های آموزشی به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که هدف‌گذاری‌های متنوعی را دنبال می‌کنند. در واقع اگر از روش‌های آموزش سازمانی درست استفاده کنید، کارمندانی خواهید داشت که عملکردی بهتر از همیشه به نمایش می‌گذارند، وظایف روزمره خود را به شکلی بهینه انجام می‌دهند و از زیر پا گذاشتن قوانین سازمانی یا صنعتی، ممانعت می‌کنند.

چرا آموزش سازمانی مهم است؟

اهمیت آموزش سازمانی در این است که به توسعه و موفقیت سازمان‌ها کمک می‌کند. با طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های آموزشی، به نیروی کاری خود اجازه می‌دهید بهینه‌تر، بهره‌ورتر و تطبیق‌پذیرتر ظاهر شود و مهارت‌های خود را در گستره وسیعی از حوزه‌ها، مانند برقراری ارتباط موثر، تفکر انتقادی و حل مساله بهبود دهد.

انواع آموزش سازمانی

از اصلی‌ترین مزایای انواع آموزش سازمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود روحیه کارمندان: کارمندان اگر نتوانند همگام با انتظارات سازمان عمل کنند، روحیه و انگیزه خود را از دست می‌دهند. آموزش سازمانی منجر به صیقل خوردن مهارت‌ها و دانش کارمندان می‌شود و روحیه و حس رضایت آن‌ها از کار را بهبود می‌بخشد. کارمندی که راضی و با انگیزه باشد، یکی از ارزشمندترین دارایی‌هایی هر شرکتی به حساب می‌آید.
  • کاهش احتمال خطای کارمندان: هر شغلی در هر حوزه‌ای، مجموعه‌ای از پیش‌نیازها و چالش‌های مخصوص به خود را دارد. وقتی کارمندان از مهارت‌ها و دانش کافی راجع به شغلی خاص برخوردار نباشند، به احتمال بیشتری دچار خطا و اشتباه می‌شوند. با انواع آموزش سازمانی می‌توان کارمندانی بهینه‌تر پرورش داد و از احتمال خطای آن‌ها کاست.
  • افزایش بهره‌وری: آموزش سازمانی می‌تواند اثری مستقیم روی بهره‌وری کارمندان شما بگذارد. وقتی کارمندان به شکلی دقیق بدانند که چه انتظاری از آن‌ها می‌رود و از سوی دیگر به دانش کافی دسترسی داشته باشند، اعتماد به نفس بیشتری به دست آورده و سطوح بالاتری از عملکرد و بهره‌وری را به نمایش می‌گذارند.
  • بهبود نرخ کناره‌گیری: شرکتی که فرهنگ یادگیری و توسعه مداوم داشته باشد، بین ۳۰ الی ۵۰ درصد کمتر از سایر شرکت‌ها با مشکل از دست دادن نیروها دست و پنجه نرم می‌کند. کارمندان به دنبال فرصت‌هایی برای یادگیری و توسعه در محیط کار هستند. به همین خاطر است که با اولویت دادن به انواع آموزش سازمانی، نرخ ماندگاری نیروها را افزایش می‌دهید و باعث می‌شوید استعدادهای ارزشمند، برای مدتی طولانی‌تر در شرکت باقی بمانند.
  • رسیدگی به نقطه‌ ضعف‌های کارمندان: یک برنامه آموزشی در محیط کار باعث می‌شود هر کارمند قادر به تقویت مهارت‌های مورد نیاز خود باشد. بدین شکل نقاط ضعف برطرف می‌شوند، آموزش‌های لازم به دست می‌آیند و در مجموع نیروهایی خردمندتر خواهید داشت که به صورت مستقل و بدون نیاز به گرفتن کمک مداوم از دیگران، به وظایف رسیدگی خواهند کرد.

انواع آموزش سازمانی در سال ۲۰۲۲

کسب‌وکارها به سراغ انواع آموزش سازمانی می‌روند و اینکه کدام رویکرد را انتخاب می‌کنند بستگی به ابعاد شرکت، پیش‌نیازها و فعالیت‌های سازمان دارد. در ادامه به سراغ ۱۱ مورد از انواع رویه‌های آموزش سازمانی می‌رویم.

۱. آموزش آشناسازی

یک رویه آموزش «آشناسازی» (Orientation) موثر، اطلاعات بنیادین راجع به سازمان را در اختیار افراد تازه‌وارد گذاشته و آن‌ها را برای سمت شغلی جدیدشان آماده می‌کند. برنامه آشناسازی با آموزش دادن نیروهای تازه استخدام شده، قرار دادن آن‌ها در مسیر موفقیت، پاسخ دادن به سوالات احتمالی و کمک به نیروها در مشارکت در امور سازمانی، هم به کارمندان نفع می‌رساند و هم به کافرما.

برخی از کلیدی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده یک برنامه آموزشی آشناسازی به شرح زیر است:

  • برنامه‌های آموزش آنلاین سریع که شخص را با جنبه‌های فنی کار آشنا می‌سازند.
  • دوره‌های آنلاینی که همه‌چیز را راجع به نرم‌افزارهای مورد استفاده سازمان تشریح می‌کنند.
  • اطلاعات مربوط به رویکردهای امنیتی
  • آموزش عملی کار با ماشین‌ها و تجهیزات
  • جلسات آموزش گروهی مهارت‌های نرم مانند خدمت‌رسانی به مشتریان، تیم‌سازی و مدیریت مشتریان
  • دوره‌های آموزشی مرتبط با سایر سوژه‌هایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، به امور سازمان مربوط می‌شوند.

۲. آموزش استخدامی

آموزش‌های استخدامی

آموزش استخدامی به فرایندی گفته می‌شود که از طریق آن به نیروهای تازه‌وارد اجازه می‌دهید مسئولیت‌های جدیدشان را درک کنند، با فرهنگ غالب بر سازمان آشنا شوند و به سرعت، نقش یکی از اعضای پربازده تیم را ایفا کنند. آشناسازی که پیشتر به آن پرداختیم، فرایندی یک یا دو روزه است. اما فرایند آموزش استخدام مجموعه‌ای از رخدادهایی را شامل می‌شود که در طول یک هفته، یک ماه و گاهی یک سال به وقوع می‌پیوندند. از میان انواع آموزش سازمانی، آموزش استخدام بیشترین نقش را در ایجاد پیوند میان فرد و سازمان ایفا می‌کند.

برخی از اجزای کلیدی آموزش استخدامی به شرح زیر هستند:

  • آموزش کاربردی برای اینکه نیروهای با محصولات/سرویس‌های سازمان، مشتریان و ساختار سازمانی آشنا شوند.
  • آموزش آنلاین یا مبتنی بر آموزگاری که اطلاعات سازمانی، برنامه‌های تجاری و فروش، اهداف و ماموریت‌ها را در فرم ویدیویی تشریح می‌کند.
  • مباحثه آسان میان نیروهای تازه استخدام شده و مدیران تا انتظارات و اولویت‌ها به درستی شکل بگیرند.
  • بررسی اهداف شرکت، نمودار سازمانی و شاخص کلیدی عملکرد کارمند، بسته به توضیحات شغلی.
  • یک برنامه ۳۰ یا ۶۰ یا ۹۰ روزه که بسته به سمت شغلی، اهداف و پروژه‌های زیر نظر هر کارمند، شخصی‌سازی شده است.

۳. آموزش تمکین قانونی

آموزش تمکین قانونی یکی از انواع آموزش سازمانی است که برای همگام‌سازی با قانون‌گذاری‌ها پیاده‌سازی می‌شود. در واقع همانطور که از نام این آموزش پیداست، کارمندان با قوانین و قواعدی آشنا می‌شوند که از پیش برای یک صنعت یا شغل تعریف شده‌اند. یک برنامه آموزش تمکین قانونی موثر از رفتارهای غلط جلوگیری و از حاکمیت قانون در سازمان اطمینان حاصل می‌کند. بدین ترتیب ریسک‌ها کاهش می‌یابند، اعتبار سازمان حفظ می‌شود و در مجموع محیطی امن و بهتر برای کارمندان خواهید داشت.

برخی از دوره‌هایی که قواعد و قوانین صنعتی و دولتی را تحت پوشش قرار می‌دهند، مطابق مثال‌های زیر هستند:

  • آزار و اذیت: برنامه‌های آموزشی با محوریت آزار و اذیت در محل کار، به ارائه راهنمایی در این زمینه می‌پردازند که چه واکنشی به حوادثی مانند قلدری، اذیت و آزار جنسی داشته باشیم.
  • آموزش تنوع: آموزش‌های متمرکز بر تنوع، بر مزایای این موضوع تمرکز دارند و می‌گویند که چطور می‌توانیم با افرادی کار کنیم که جنسیت، سن، نژاد یا توانایی‌های ذهنی و فیزیکی متفاوتی نسبت به ما دارند.
  • امنیت سایبری: این برنامه‌های آموزشی به ما می‌گویند که چطور می‌توان به مدیریت اطلاعات حساس و محرمانه مشغول شد و کارمندان باید چه استراتژی‌ها، ابزارها و سیستم‌هایی را برای محافظت از اطلاعات شخصی و سازمانی به کار ببندند.
  • اخلاق تجاری: آموزش‌های اخلاق و قوانین تجاری شامل سوژه‌هایی مانند آموزش سنجش ریسک، روش‌های ترغیب به افشاگری، ساختارهای اعتباری و سیستمی برای مدیریت تعارض می‌شوند.

۴. آموزش محصول

آموزش محصول تمام اطلاعات مربوط به محصولات و سرویس‌های شرکت شما را در بر می‌گیرد تا کارمندان با دسترسی به داده لازم، وظایف خود را به شکلی بهینه پشت سر بگذارند. بسته به اینکه هر کارمند چه سمتی در سازمان دارد، آموزش محصول می‌تواند روی ابعاد مختلفی از محصول متمرکز بوده و اهداف متفاوتی را دنبال کند. اگر چنین آموزشی به درستی پیاده‌سازی شود، تیم بازاریابی قادر به دستیابی به بازارهای درست خواهد بود و تیم فروش هم پاسخی صحیح به ضروری‌ترین سوالات مشتریان خواهد داد.

برخی از رایج‌ترین اشکال آموزش محصول به شرح زیر هستند:

  • آموزش محصول برای نمایندگان فروش: به اعضای تیم فروش آموزش می‌دهد که چطور قادر به بهبود ارتباطات خود با مشتریان، رسیدگی به انتقادات مشتریان و نهایی کردن قراردادها با بالاترین سرعت هستند.
  • آموزش محصول برای خدمات مشتریان: ابعاد فنی محصول را به تیم پشتیبانی آموزش می‌دهد، چیزهایی مانند اینکه محصول چگونه کار می‌کند، از چه اجزایی تشکیل شده و چطور می‌توان مشکلاتش را برطرف ساخت.
  • آموزش محصول برای تیم بازاریابی: قابلیت‌های متمایزکننده و مهم‌ترین مزایای محصول را آموزش می‌دهد تا تیم بازاریابی قادر به یافتن جایگاهی موثر در بازار و به‌کارگیری استراتژی‌های درست باشد.
  • آموزش محصول برای مشتریان: نحوه استفاده از محصول را به مشتریان آموزش دهید تا به نتایجی بهتر از همیشه با آن دست یابید.

۵. آموزش رهبری

آموزش رهبری راهی موثر برای شاداب‌سازی رویکردها و ذهنیت رهبران کنونی سازمان به حساب می‌آید. از سوی دیگر می‌توانید کارمندانی که سمت‌های غیر مدیریتی دارند را با چنین آموزش‌هایی برای رهبری در آینده آماده کنید.

برنامه‌های آموزش رهبری چندین مزیت مهم با خود به همراه می‌آورند:

  • افزایش روحیه کارمندان و نرخ ماندگاری آن‌ها در سازمان
  • ترغیب کارمندان به تصمیم‌گیری بهتر
  • ساخت تیم‌های بهتر
  • بهبود روش‌های رهبری

در ادامه نیز به سراغ چند گام مهم به هنگام راه‌اندازی برنامه‌های آموزش رهبری می‌رویم:

  • تعیین نیازهای رهبری شرکت:
    • به خلاهای رهبری کنونی یا بالقوه در سازمان خود فکر کنید.
    • با سنجش پتانسیل‌های کنونی و آتی کارمندان در کمک به سازمان، رهبران بالقوه را شناسایی کنید.
    • یک برنامه موفقیت برای شناسایی و مستندسازی مهارت‌های حیاتی تدارک ببینید که رهبران نسل بعدی باید از آن‌ها برخوردار باشند.
  • تکنیک آموزشی خود را انتخاب کنید: فرآیند آموزش سازمانی بسته به ابعاد و نوع فعالیت‌های سازمان متغیر است. برای مثال می‌توانید به سراغ برنامه‌های مربی‌گری، منتورینگ، توسعه رهبر به رهبر، توسعه رهبری گروهی و موارد مشابه بروید.
  • نتایج را اندازه‌گیری کنید: پیش از پیاده‌سازی برنامه آموزشی، به تعیین این بپردازید که میزان موفقیت چطور سنجیده خواهد شد. برخی از گزینه‌ها به شرح زیر هستند:
    • تعداد مشارکت‌کنندگانی که برنامه را با موفقیت به پایان رسانده‌اند.
    • تعداد مشارکت‌کنندگانی که به اتمام برنامه آموزشی ترغیب شده‌اند.
    • احساس همتایان راجع به اینکه آیا مشارکت‌کنندگان می‌توانند تبدیل به رهبرانی موثر شوند یا خیر.

۶. آموزش فنی

آموزش‌های فنی

در هر صنعتی، بی‌شمار نرم‌افزار و تکنولوژی مختلف داریم که هر روز از راه می‌رسند. برای اینکه خطر عقب افتادن از رقبا به کمترین میزان ممکن برسد، کارمندان باید به صورت مداوم با آخرین تکنولوژی‌ها و به‌روزرسانی‌ها همگام باقی بمانند. آموزش فنی به نیروی کاری شما اجازه می‌دهد که مهارت‌های فنی بنیادین را به دست آورد و کارمندان به استادانی در مشاغل خود تبدیل شوند.

برای تسهیل آموزش فنی برای کارمندان خود می‌توانید رویکردهای زیر را در پیش بگیرید:

  • به نمایش گذاشتن ارتباط میان آموزش فنی و پیشرفت شغلی تا کارمندان در تمام دوره آموزشی، با انگیزه و در تعامل باقی بمانند.
  • به نمایش گذاشتن اینکه آموزش فنی چطور اثری مثبت روی وظایف حقیقی کارمندان می‌گذارد.
  • کمک گرفتن از متخصصان تا بتوان جلسات آموزشی موثری را پشت سر گذاشت.
  • فراهم آوردن قابلیت سفارشی‌سازی دوره آموزشی از سوی دانشجویان تا تعامل گسترده‌تری با محتوا داشته باشند.
  • آموزش‌های چندین ساعته که در قالب سخنرانی پیاده‌سازی می‌شوند دیگر یک روش موثر برای پرورش نیروی کاری مدرن به حساب نمی‌آیند. دوره‌های آموزش فنی خود را با روش‌های تعاملی زیر برگزار کنید:
    • دستورالعمل‌های تعاملی به کارمندان اجازه می‌دهد نحوه رسیدگی به اموری مشخص را به صورت تعاملی و گام به گام مشاهده کنند.
    • گیمیفیکیشن باعث می‌شود آموزش موارد عملی آسان‌تر و جذاب‌تر باشد.
    • آموزش ویدیویی تعاملی هم راهی برای افزایش میزان تعامل در فرایند آموزش الکترونیکی به حساب می‌آید.
  • آموزش‌های فنی باید به صورت بلادرنگ در دسترس باشند. بنابراین دوره‌های آموزشی خود را با یک سرویس، سایت یا اپلیکیشن پیوند بزنید که اجازه می‌دهد کارمندان در هر لحظه به آموزش مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

۷. آموزش تضمین کیفیت

آموزش تضمین کیفیت به کارمندان کمک می‌کند که درک بهتری از فعالیت‌های مربوط به کنترل کیفیت به دست آورده و فرایندها را به‌گونه‌ای بهبود دهند که محصول یا خدمات نهایی، با استانداردهای کیفی همسو باشد. بدین ترتیب، نرخ رضایت و وفاداری مشتریان نیز افزایش پیدا می‌کند.

از میان انواع آموزش سازمانی، آموزش تضمین کیفیت چنین مزایایی را برای شرکت به همراه می‌آورد:

  • به دست آوردن اعتماد مشتریان.
  • کاهش ضایعات، بهبود حاشیه سود و سرعت بخشیدن به رشد.
  • فراهم آوردن فرهنگی سازمانی که محصولات با کیفیت را در اولویت قرار می‌دهد.
  • برقراری ارتباطی معنادار با مشتریان و همینطور به دست آوردن وفاداری آن‌ها.
  • دسترسی به نیروهایی دانش‌آموخته و در تعامل.

۸. آموزش فروش

این شکل از انواع آموزش سازمانی، با هدف یادگیری تکنیک‌های فروش، نحوه کار با نرم‌افزارهای مختلف و همینطور فراگیری رویکردهای نوین برای اعضای تیم فروش برگزار می‌شود. برنامه‌های آموزش فروش موثر، تمرکز خود را روی نمایش مزایای محصولات و خدمات به اعضای تیم فروش، رسیدگی به نیازهای به‌خصوص مشتریان و نزدیک‌تر کردن آن‌ها به خرید محصول یا سرویس می‌گذارند.

در برنامه آموزش فروش باید به دنبال موارد زیر باشید:

  • شناسایی فرصت‌های بالقوه برای بهبود نحوه استفاده از منابع مختلف مانند نظرسنجی‌های مشتریان، تماس‌های ضبط شده، نقدهای آنلاین و ابزارهای پایش داده.
  • شناسایی نقاط ضعف تیم فروش شما که می‌تواند چیزهایی مانند مهارت‌های ارتباطی، تولید لید، نهایی کردن قراردادها و موارد این چنینی را در بر بگیرد.
  • برای اینکه آموزش فروش شما واقعا نتیجه‌بخش باشد، به پیاده‌سازی عناصر زیر فکر کنید:
    • درس‌هایی راجع به فرایند فروش تا تیم‌ها متمرکز و در مسیر صحیح باقی بمانند.
    • ارائه راهنمایی راجع به اینکه چطور می‌توان اثری مثبت روی قلب و ذهن مشتریان گذاشت.
    • درس‌هایی راجع به آینده‌نگری در فرایند فروش.
    • آموزش دادن موارد مربوط به تصویر برند و روابط عمومی به کارمندان.
    • درس‌هایی راجع به فلسفه فروش.
  • بنا بر پیش‌نیازهای سازمانی خود، می‌توانید به سراغ انواع آموزش‌های فروش بروید:
    • آموزش فروش داخلی برای فروش از طریق تلفن، ایمیل یا فضای آنلاین.
    • آموزش فروش میدانی برای نمایندگانی که بیرون از دفتر کار می‌کنند.
    • آموزش خدمات فروش که بر خدمت‌رسانی به مشتریان و به دست آوردن وفاداری آن‌ها تمرکز دارد.
    • آموزش مدیریت فروش که به مدیران فروش در صیقل دادن مهارت‌های مربی‌گری‌شان کمک می‌رساند.

۹. آموزش مهارت‌های نرم

انواع آموزش سازمانی

برنامه‌های آموزش مهارت‌های نرم روی ویژگی‌های شخصی مانند توانایی برقراری ارتباط، حل تعارض و حل مساله تمرکز می‌کنند و اساسا برای موفقیت شخصی و حرفه‌ای هرکسی ضروری به حساب می‌آیند. این روزها مهارت‌های نرم در هر سازمان و هر سمت شغلی برای به دست آوردن مشتریان تازه، بهبود روابط با مشتریان قبلی و ساخت تیمی قدرتمندتر، حیاتی تلقی می‌شوند.

گام‌های لازم برای طراحی یک برنامه آموزش مهارت‌های نرم در سازمان شما:

  • تصمیم‌گیری راجع به اینکه کارمندان شما به کدام مهارت‌های نرم ضروری نیاز دارند.
  • سنجش مهارت‌های نرم کارمندان از طریق خود ارزیابی‌ها.
  • شناسایی منابعی که بسته به جنس آموزش باید به کار گرفته شوند.
  • تعیین اهدافی برای سنجش میزان اثرگذاری برنامه آموزشی.
  • صحبت راجع به منافع این برنامه آموزشی با کارمندان تا شانس تعامل آن‌ها بالاتر برود.
  • فراهم آوردن بازخورد مداوم برای شرکت‌کنندگان در برنامه.

 

۱۰. آموزش تیمی

آموز تیمی مزایای فراوانی با خود به همراه می‌آورد و باعث می‌شود شاهد پویایی هرچه بیشتر میان اعضای تیم، حصول اطمینان از دسترسی یافتن تمام کارمندان به فرصت‌های یکسان برای رشد حرفه‌ای، بهبود روحیه کارمندان و همینطور رضایت آن‌ها باشید.

برای پیاده‌سازی موثر آموزش تیمی در محیط کار لازم است موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • استفاده از نظرات تیم برای تعیین نیازهای آموزشی.
  • برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای که زمان‌بندی آموزش از نظر تمام اعضای تیم مناسب باشد.
  • برگزاری جلسات تیم‌سازی در دپارتمان‌های مختلف و حرکت کردن به سمت اهداف سازمانی یکسان.
  • تشریح اینکه چطور هر فرد روی ماموریت‌های کلی‌تر تیم اثر می‌گذارد تا تمام کارمندان حس هدفمندی داشته باشند.
  • تمرکز روی مهارت‌های تیم‌سازی تا تمام کارمندان پیرامون هدفی واحد به اتحاد برسند و بهره‌وری خود را بالا ببرند.

۱۱. آموزش تنوع

آموزش‌های تنوع

برنامه‌های آموزش تنوع روی مشکلات مربوط به گوناگونی انسان‌ها در محیط کار تمرکز کرده و تسهیل روابط و همینطور کاهش تعصب و تبعیض میان کارمندان را دنبال می‌کنند. این برنامه‌ها، کارمندان را تشویق به پذیرش تفاوت‌های دیگران با خود می‌کنند: چیزهایی مانند نژاد، رنگ پوست، ملیت، تمایلات جنسی، مذهب، جنسیت، سن، توانایی‌های ذهنی و فیزیکی و موارد این چنینی.

پیاده‌سازی چنین برنامه‌ای، گامی مهم در راستای کاهش ریسک تبعیض و آزار و اذیت در محیط کار به حساب می‌آید.

با گام‌های زیر می‌توانید یک استراتژی آموزش تنوع موثر در سازمان خود داشته باشید:

  • پشت سر گذاشتن یک ارزیابی سراسری برای شناسایی اصلی‌ترین مواردی که منجر به گوناگونی نیروها می‌شوند.
  • پژوهش و تحلیل داده‌ها برای توسعه اهداف و ماموریت‌ها.
  • تشریح دقیق و پرجزییات اینکه برنامه آموزشی باید حاوی چه سرفصل‌هایی باشد.
  • ایجاد اهداف مشترک برای تمام کارمندان.
  • جستجو برای متخصصانی که برنامه را به پیش می‌رانند.
  • تمام کارمندان، از جمله مدیران ارشد، باید در جلسات آموزشی شرکت کنند.
  • تمرکز خود را روی برنامه‌ای طولانی‌مدت بگذارید و به سراغ راهکارهای کوتاه‌مدتی که در واقع واکنشی به رخدادی به‌خصوص هستند نروید.

معرفی پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس

صاحبان کسب و کار همیشه سعی دارند که علاوه بر جذب نیروهایی متخصص و بکارگیری آن‌ها در وظایف تخصصی، آن‌ها را برای وظایف آینده و چالش‌های پیشِ رو نیز آماده کنند. از این‌رو، شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند تا آموزش‌هایی مرتبط با حوزه کاری و تخصصی را به همکاران خود ارائه کنند. این آموزش‌ها اگر با آموزش‌های مهارت های نرم همراه باشند نیز تأثیر بیشتری دارد.

البته فراهم کردن چنین فرصتی برای آموزش، نیازمند صرف هزینه برای برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه دوره‌های آموزشی یا بهره‌گیری از استادان باتجربه است. پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس این امکان را دارد تا با وجود هزاران ساعت آموزش در حوزه‌های مختلف، امکان دسترسی آنی و همیشگی به این آموزش‌ها را با کمترین هزینه و همراه با کیفیت تضمین شده به سازمان‌ها و مؤسسه‌ها ارائه کند تا از این طریق، شغل‌های مختلف، برای یادگیری، با جامعه میلیونی فرادرس همراه شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس و ثبت درخواست دموی رایگان + اینجا کلیک کنید

پاسخ به چند سوال رایج راجع به انواع آموزش سازمانی

در ادامه به برخی سوالات رایج که هنگام پیاده‌سازی برنامه‌های آموزش سازمانی در ذهن ایجاد می‌شوند، پاسخ می‌دهیم.

انگیزه چقدر در فرایند آموزش سازمانی اهمیت دارد؟

اگر سازمان روی شناسایی مهارت‌های کارمندان و تقویت آن‌ها متمرکز باشد، انگیزه را برای رسیدگی به امور را افزایش می‌دهد و در نتیجه عملکرد تمام کسب‌وکار بهبود می‌یابد. انگیزه پایین کارمندان در فضای کاری می‌تواند مشکلات بسیار زیادی به وجود آورد، مشکلاتی مانند نرخ بالای غیبت و کناره‌گیری کارکنان و یا رضایت پایین مشتریان.

فرایند یادگیری سازمانی باید روی چه حوزه‌هایی متمرکز باشد؟

سازمان‌ها معمولا در صدد تقویت مهارت‌های کارکنان خود در پنج دسته‌بندی کلی برمی‌آیند: حل مساله سامان‌مند، آزمون و خطا با رویکردهای تازه، یادگیری از تجارب و وقایع گذشته، آموختن از تجارب و بهترین رویکردهای دیگران و در نهایت، انتقال دانش به شکلی سریع و موثر در سراسر سازمان.

یادگیری سازمانی چطور اتفاق می‌افتد؟

یادگیری سازمانی را می‌توان یک ساختار آموزشی عظیم درون شرکت در نظر گرفت. مدیران به صورت تک به تک و یا کارمندان به صورت گروهی، مهارتی تازه را فرا می‌گیرند. سپس همان مهارت را با سازمان خود به اشتراک می‌گذارند که منجر به تغییر رویکردها می‌شود. یک سازمان بدین شکل می‌تواند خود را با محیط در حال تغییر پیرامون، تطبیق دهد.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Whatfix
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *