اندیکاتور EMA در بورس چیست؟ — میانگین متحرک نمایی به زبان ساده

۲۱۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
اندیکاتور EMA در بورس چیست؟ — میانگین متحرک نمایی به زبان ساده

اندیکاتورها ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که از داده‌های بازار و ترکیب آن‌ها با توابع ریاضی، برای پیش‌بینی آینده قیمت استفاده می‌کنند. در میان اندیکاتورها، اندیکاتور میانگین متحرک‌ جزو اندیکاتورهای روندی پایه‌ای به حساب می‌آید. بسیاری از اندیکاتورهای دیگر بر پایه میانگین متحرک‌ها ساخته می‌شوند. «اندیکاتور SMA» و «اندیکاتور EMA» دو نوع اصلی میانگین متحرک‌ها هستند. در این مقاله سوال اندیکاتور EMA چیست را به طور کامل پاسخ خواهیم داد.

اندیکاتور میانگین متحرک چیست ؟

«میانگین متحرک» (Moving Average | MA) از جمله اندیکاتورهای روندی است که از میانگین‌گیری داده‌های قبلی بازار حاصل می‌شود. در ریاضیات، میانگین متحرک به معنی میانگین گرفتن از بخشی از داده‌های موجود است. بنابراین، برای ایجاد اندیکاتور میانگین متحرک برای هر کندل، از چندین کندل قبلی به روش‌های مختلف میانگین‌گیری انجام می‌شود و نتیجه آن، به عنوان مقدار عددی اندیکاتور در نظر گرفته می‌شود.

برای پاسخ به سوال اندیکاتور EMA چیست باید نحوه ساخت MA را درک کنیم. اندیکاتورهای میانگین متحرک پایه اصلی ساخت بسیاری از اندیکاتورها هستند. در واقع بیشتر اندیکاتورها از میانگین‌گیری برای به دست آوردن مقادیر خود استفاده می‌کنند. با این تفاوت که مقادیری که از آن برای میانگین‌گیری استفاده می‌شود، متفاوت است.

برای ایجاد اندیکاتور میانگین متحرک باید متغیرهای ساخت آن مشخص شوند. دوره اندیکاتور، قیمت مورد استفاده و روش میانگین‌گیری سه متغیر موثر بر ایجاد میانگین متحرک است. دوره اندیکاتور، به تعداد کندل‌هایی اشاره دارد که برای میانگین‌گیری استفاده می‌شود. بسته به نوع تحلیل، می‌توان مقادیر مختلفی برای دوره اندیکاتور انتخاب کرد.

منظور از قیمت مورد استفاده، قیمتی از کندل است که برای میانگین‌گیری انتخاب می‌شود. تقریبا از چهار قیمت تعریف شده برای کندل شامل «قیمت شروع»، «قیمت پایانی»، «بالاترین قیمت» و « پایین‌ترین قیمت»، همواره از قیمت پایانی برای ایجاد میانگین متحرک استفاده می‌شود.

مهم‌ترین پارامتر تاثیر‌گذار بر ساخت میانگین متحرک، روش میانگین‌گیری است. میانگین متحرک‌ها بر مبنای این‌که از چه روشی برای میانگین‌گیری استفاده می‌کنند، به دو دسته اصلی «اندیکاتور SMA» و «اندیکاتور EMA» تقسیم می‌شوند. در ادامه با اشاره به نحوه ساخت «میانگین متحرک ساده» (Simple Moving Average | SMA) سوال اندیکاتور EMA چیست را پاسخ می‌دهیم.

اندیکاتور EMA چیست

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی چیست ؟

اندیکاتور EMA یا همان «میانگین متحرک نمایی» (Exponential Moving Average | EMA) یکی از انواع میانگین متحرک‌ها است که از روش نمایی برای ساخت میانگین متحرک استفاده می‌کند. به دلیل ماهیت فرمول محاسبه، اندیکاتور EMA به داده‌های اخیر نمودار قیمتی، اهمیت بیشتری می‌دهد. به همین دلیل سرعت رشد آن نیز بیشتر است.

یک پاسخ مناسب به سوال اندیکاتور EMA چیست این است که میانگین متحرک نمایی برای حل مشکل اندیکاتور SMA ایجاد شده است. در میانگین متحرک ساده، از میانگین‌گیری حسابی معمولی برای ساخت اندیکاتور استفاده می‌شود. در این اندیکاتور، عدد به دست آمده برای اندیکاتور از میانگین‌گیری مقادیر قیمت پایانی کندل‌های دوره مورد نظر به دست می‌آید. بنابراین، تاثیر مقدار قیمت پایانی کندل آخر برابر با قیمت پایانی کندل اول است.

در واقعیت، قیمت‌ کندل‌ها، از آخرین کندل‌های قیمتی تشکیل شده بیشتر از میانگین قیمت پایانی همه کندل‌ها تاثیر می‌پذیرد. بنابراین، اندیکاتور SMA از این منظر تطابق چندانی با واقعیت بازار ندارد. برای حل این مشکل از اندیکاتور EMA استفاده می‌شود که روش متفاوتی برای میانگین‌گیری دارد. در ادامه، پاسخ سوال روش محاسبه اندیکاتور EMA چیست را به طور کامل شرح می‌دهیم.

فرمول محاسبه اندیکاتور EMA چیست ؟

برای محاسبه اندیکاتور EMA ابتدا باید اندیکاتور SMA را برای دوره و قیمت مورد نظر محاسبه کنیم. محاسبه میانگین متحرک ساده، بسیار ساده است. برای این کار کافی است قیمت پایانی کندل‌های دوره اندیکاتور را جمع کرده و بر عدد دوره تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر دوره میانگین‌گیری 14 دوره است، شما باید مقادیر قیمت پایانی 14 کندل قبلی را جمع کرده و تقسیم بر 14 کنید تا مقدار SMA به دست آید. توجه کنید که تایم فریم نمودار هیچ تاثیری بر روی میانگین‌گیری شما ندارد و کندل‌های هر تایم فریم برای ساخت اندیکاتور در آن تایم فریم استفاده می‌شوند.

برای ساخت میانگین متحرک نمایی از ضریب هموارسازی استفاده می‌شود. اگر دوره میانگین‌گیری p و ضریب هموارسازی m باشد، در این صورت فرمول زیر برای محاسبه ضریب هموارسازی استفاده می‌شود.

$$m=\frac{2}{p+1}$$

پس از محاسبه ضریب هموارسازی نوبت محاسبه اندیکاتور EMA است. مقدار این اندیکاتور برای هر کندل، به مقدار عددی آن در کندل قبل بستگی دارد. بنابراین اگر مقدار EMA برای کندل قبل را برابر با y، قیمت پایانی کندل فعلی را برابر q و ضریب هموارسازی را m در نظر بگیریم، در این حالت مقدار EMA کندل فعلی با فرمول زیر قابل محاسبه است.

$$EMA=(q * m)+(y *(1-m))$$

چون محاسبه مقدار EMA به مقدار آن در روز قبلی وابسته است، برای محاسبه اولین EMA که قبل از آن هیچ مقداری وجود ندارد به جای EMA کندل قبل، از SMA استفاده می‌شود.

اندیکاتور‌های میانگین متحرک به عنوان مرجع ساخت بسیاری از اندیکاتورها، نقش مهمی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی ایفا می‌کنند. به دلیل اهمیت یادگیری استفاده از آن در معامله‌گری، «فرادرس» فیلم آموزش میانگین متحرک (Moving Average) برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش میانگین متحرک (Moving Average) برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

تفاوت اندیکاتور SMA و اندیکاتور EMA چیست ؟

اصلی‌ترین تفاوت بین این دو اندیکاتور، روش محاسبه و میانگین‌گیری آن‌ها است. همین تفاوت، منجر به تاثیر‌پذیری بیشتر EMA از قیمت‌های اخیر نسبت به SMA می‌شود. اگر با یک دوره یکسان، این دو اندیکاتور را به نمودار قیمتی یک سهام یا رمز ارز اضافه کنید، مشاهده می‌کنید که اندیکاتور EMA به روند قیمت نزدیک‌تر از SMA است. همین نکته، حساسیت بیشتر قیمت در EMA را تایید می‌کند. سرعت تغییرات در اندیکاتور EMA نیز به دلیل حساسیت بیشتر آن به قیمت‌های اخیر بیشتر از SMA است.

توجه داشته باشید که این ویژگی‌ها لزوما به معنی بهتر بودن EMA نسبت به SMA نیست. میانگین متحرکی بهتر است که در تایم فریم مورد نظر، بیشترین تاثیر را بر روی نمودار قیمتی گذاشته باشد. این تاثیر برای هر نمودار و هر تایم فریمی متفاوت است. بنابراین، برای پیدا کردن بهترین اندیکاتور میانگین متحرک برای نمودار مورد نظر خود، باید مقادیر مختلف دوره محاسبه و روش‌های EMA و SMA امتحان شوند. هر کدام که بیشترین تعامل را با نمودار قیمت داشت، برای تحلیل سهام مناسب خواهد بود.

تصویر زیر مربوط به نمودار بیت‌کوین است که اندیکاتورهای EMA و SMA با دوره 30روزه به آن اضافه شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، اندیکاتور EMA با رنگ آبی، نسبت به تغییرات قیمتی سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد.

تفاوت اندیکاتور EMA با SMA چیست
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

کاربردهای اندیکاتور میانگین متحرک نمایی

کاربرد میانگین متحرک‌ها با هم تفاوتی ندارد. بنابراین، میانگین متحرک نمایی و ساده هر دو می‌توانند کاربردهای زیر را در تحلیل تکنیکال بر عهده بگیرند. همانطور که گفته شد، شما پس از ثبت نام در بورس و یا سایر بازارهای مالی، برای کسب سود به ابزارهای تحلیلی نیاز دارید که میانگین متحرک‌ یکی از ابزارهای مفید در این حوزه است. توجه کنید که استفاده از اندیکاتورها به تنهایی برای معامله‌گری توصیه نمی‌شود.

تشخیص روند با اندیکاتور EMA

میانگین متحرک‌ها جزو اندیکاتورهای روندی هستند. بنابراین، می‌توان از آن‌ها برای تشخیص روند استفاده کرد. در تشخیص روند دو نکته حائز اهمیت است. نکته اول جهت روند و نکته دوم قدرت روند است. روند‌ها  را به طور کلی می‌توان در سه دسته صعودی، نزولی و خنثی دسته‌بندی کرد. در روند‌های خنثی استفاده از اندیکاتور EMA به عنوان شناساگر کاربردی ندارد اما در روندهای صعودی و نزولی می‌توان با استفاده از این اندیکاتور و ترکیب آن‌ با سایر اندیکاتورها و ابزارها، به معامله‌گری و ترید پرداخت.

جهت اندیکاتور EMA، جهت روند نمودار قیمتی را نشان می‌دهد. برای تشخیص دقیق‌تر جهت روند، می‌توان از چند میانگین متحرک نمایی با دوره‌های متفاوت استفاده کرد. اگر EMAها با طول دوره کوتاه، EMA با دوره‌ طولانی را رو به بالا قطع کنند و جهت آن‌ها رو به بالا باشد، روند بازار صعودی است. در حالت برعکس، وقتی مووینگ اورج‌های با طول دوره کوتاه، میانگین متحرک‌های با دوره بلند را رو به پایین قطع می‌کنند و جهت آن‌ها نیز روبه پایین است، روند نزولی است. در روندهای خنثی معمولا اندیکاتورها به صورت افقی قرار دارند و دائم یکدیگر را قطع می‌کنند.

در مورد قدرت روند، باید به فاصله قیمت از اندیکاتور توجه کرد. هر چقدر که فاصله قیمت از میانگین متحرک بیشتر باشد، روند قوی‌تر است. دقت کنید که قوی‌تر بودن روند به معنی ورود به معامله نیست. میانگین متحرک نمایی به عنوان آهنربا برای قیمت عمل می‌کند و پس از مدتی قیمت را به سوی خود جذب می‌کند. بنابراین، هر چه فاصله بیشتر باشد، امکان اصلاح قیمتی نیز بیشتر است.

تصویر زیر مربوط به ارز دیجیتال سولانا است که دو میانگین متحرک 50 و 10 روزه به آن اضافه شده است. به وضوح، از تقاطع اندیکاتورها می‌توان تغییر روند را تشخیص داد. با نگاه عمیق به تصویر، متوجه خواهید شد که روند صعودی سمت چپ نمودار، بسیار قوی‌تر از روند نزولی سمت راست است چرا که قیمت در روند صعودی فاصله بیشتری از اندیکاتورها دارد.

تشخیص روند با اندیکاتور EMA چیست
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

سطوح حمایت و مقاومت در اندیکاتور EMA چیست ؟

سطح حمایت در نمودار قیمتی، به سطحی گفته می‌شود که قیمت وقتی از بالا به آن می‌رسد، حمایت شده و دوباره به بالا می‌رود. در مقابل، سطح مقاومت، سطحی است که قیمت وقتی از پایین حرکت کرده و به آن می‌رسد با مقاومت روبه‌رو شده و به سمت پایین برمی‌گردد. میانگین متحرک‌ها می‌توانند نقش سطوح حمایت و مقاومت داینامیک را برای نمودار قیمت بازی کنند.

میانگین متحرک نمایی چون به قیمت وابسته است، به طور دائم در حال حرکت است. به همین دلیل نقش حمایتی و مقاومتی آن به صورت داینامیک است. بهترین میانگین متحرک برای نمودار، میانگین متحرکی است که تعداد زیادی برخورد و واکنش به نمودار قیمت در آن ثبت شده باشد. با آزمایش مقادیر مختلف می‌توان به اندیکاتور مناسب رسید.

تصویر زیر نمودار قیمتی ارز دیجیتال کاردانو را نشان می‌دهد که به آن EMA50 اضافه شده است. همانطور که می‌بینید در روند صعودی نمودار، هر بار که قیمت به این مووینگ اورج رسیده حمایت شده و به سمت بالا رفته است. پیدا کردن میانگین متحرک نمایی مناسب در هر نمودار می‌تواند برای تریدرها بسیار کارساز باشد.

حمایت و مقاومت اندیکاتور EMA چیست
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

ترکیب اندیکاتور EMA با سایر اندیکاتورها برای ورود به معامله

از میانگین متحرک‌ها و ترکیب آن‌ها با سایر اندیکاتورها و اسیلاتورها می‌توان به عنوان استراتژی معاملاتی استفاده کرد. دو تا از مهم‌ترین این استراتژی‌ها عبارتند از تقاطع میانگین متحرک‌ها (EMA Cross) و ترکیب اندیکاتور EMA با MACD. به جز موارد ذکر شده، می‌توان از میانگین متحرک نمایی در ترکیب با سایر اندیکاتورها مثل اندیکاتور RSI و اندیکاتور استوکاستیک نیز استفاده کرد.

استراتژی تقاطع اندیکاتور EMA چیست ؟

همانطور که در پاراگراف‌های قبل گفته شد، از تقاطع میانگین متحرک‌ها می‌توان برای تشخیص روند‌ها استفاده کرد. با تشخیص درست روند می‌توان وارد معامله شد و کسب سود کرد. برای این کار می‌توان از دو یا چند میانگین متحرک نمایی استفاده کرد. در صورتی که میانگین متحرک‌های با دوره کوتاه، سایر میانگین متحرک‌ها را رو به بالا قطع کنند، سیگنال خرید صادر می‌شود.

برای سیگنال فروش باید برعکس این اتفاق بیفتد، یعنی میانگین متحرک نمایی با دوره کوتاه از سمت بالا مووینگ‌ اورج‌های با طول دوره بلند را قطع کند.هر چقدر شیب میانگین‌ها در هنگام قطع کردن یکدیگر تندتر باشد، روند قوی‌تر است. تصویر زیر نمودار ارز دیجیتال ترون را نشان می‌دهد که سه میانگین متحرک 10، 20 و 30 روزه به آن اضافه شده است. همانطور که می‌بینید با استفاده از تقاطع این سه اندیکاتور EMA، می‌توان سیگنال ورود و خروج به معامله دریافت کرد.

استراتژی معاملاتی اندیکاتور EMA چیست
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

استراتژی اندیکاتور EMA و MACD

«مکدی» یکی از پرکاربردترین اسیلاتورها در بازارهای مالی است. مکدی به تنهایی قادر به صادر کردن سیگنال خرید و فروش است اما از آن‌جایی که معامله با یک اندیکاتور به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، از ترکیب این اندیکاتور با تقاطع میانگین متحرک‌ها به عنوان استراتژی معاملاتی استفاده می‌شود. این استراتژی در بازار رمزارزها همانند بازار بورس و فارکس قابل استفاده است.

در این استراتژی، دو میانگین متحرک با دوره‌های متفاوت کوتاه مدتی و میان مدتی به نمودار اضافه می‌شوند. هر زمان که اندیکاتور مکدی سیگنال خرید یا فروش صادر کند، منتظر می‌مانیم تا اندیکاتور EMA نیز این سیگنال‌ها را تایید کند. در صورت تایید، می‌توان وارد معامله شد.

تصویر زیر نمودار ارز دیجیتال اتریوم را نشان می‌دهد که اندیکاتورهای میانگین متحرک و مکدی به آن اضافه شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، در سمت چپ و راست نمودار، مکدی سیگنال نزولی و صعودی برای بازار صادر کرده و پس از مدتی، سیگنال توسط میانگین متحرک نمایی تایید شده است. بنابراین در این دو ناحیه می‌توان وارد معامله شد. در وسط نمودار، با وجود اینکه سیگنال توسط مکدی صادر شده است، اما چون میانگین متحرک آن را تایید نکرده است، ورود به معامله جایز نیست.

استراتژی مکدی و اندیکاتور EMA چیست
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

چه دوره‌ای برای میانگین متحرک نمایی مناسب است؟

به طور کلی، میانگین متحرکی برای نمودار قیمت مناسب است که در آن قیمت به میانگین متحرک احترام بگذارد. برای به دست آوردن این میانگین متحرک باید دوره‌های مناسب را امتحان کرد. اما دوره‌های مشخصی برای تحلیل‌های کوتاه مدتی، میان مدتی و بلند مدتی استفاده می‌شود. به عنوان مثال دوره‌های 9 و 26 کندلی برای تحلیل‌های کوتاه مدت استفاده می‌شوند. اندیکاتور EMA50 برای میان مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و نهایتا میانگین متحرک با دوره 100 و 200 کندلی در تحلیل بلند مدتی به کار گرفته می‌شود.

معرفی فیلم آموزش میانگین متحرک (Moving Average) برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی

آموزش اندیکاتور EMA

یکی از رایج‌ترین روش‌های تحلیل تکنیکال در بازار‌های مالی استفاده از اندیکاتور‌ها است. در این میان اندیکاتورهای میانگین متحرک جزو پرکاربردترین اندیکاتورهای روندی هستند. استراتژی‌های متعددی از اندیکاتور EMA و SMA برای ورود قدرتمند به معاملات استفاده می‌کنند. این اندیکاتورها منشا ایجاد و ساخت بسیاری از اندیکاتورها و ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال هستند. به دلیل اهمیت یادگیری اندیکاتورهای میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال، «فرادرس» اقدام به تدوین فیلم 5 ساعتی آموزش میانگین متحرک (Moving Average) برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی کرده است.

این فیلم آموزشی در پنج فصل تدریس شده است. فصل اول آن مربوط به مقدمات، ضرورت و تعریف میانگین متحرک است. در فصل دوم انواع میانگین متحرک با کاربرد و فرمول هر کدام، آموزش داده می‌شود. فصل سوم ویژگی‌های مختلف اندیکاتورهای میانگین متحرک مانند دوره‌ها و نوسانات آن را بررسی می‌کند.

فصل چهارم به کاربردها و استراتژی‌های مبتنی بر میانگین متحرک اختصاص دارد. شناسایی روند با میانگین متحرک، نحوه استفاده از مووینگ اورج‌ها به عنوان سطوح حمایت و مقاومت و همچنین استفاده از تقاطع میانگین‌های متحرک از جمله این استراتژی‌ها هستند. در نهایت فصل پنجم اندیکاتورهای مشتق شده از میانگین متحرک مانند باندهای بولینگر را آموزش می‌دهد. این دوره برای تمامی علاقمندان به فعالیت در بازارهای مالی مفید است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش میانگین متحرک (Moving Average) برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی، یکی از انواع میانگین‌های متحرک است که به داده‌های اخیر قیمتی اهمیت بیشتری می‌دهد. به همین دلیل ، این اندیکاتور سریع‌تر از میانگین متحرک ساده بوده و به تغییرات قیمتی سریعتر واکنش نشان می‌دهد. برای استفاده از این اندیکاتور می‌توان دوره‌های مختلفی بسته به مدل سرمایه‌گذاری استفاده کرد. با ترکیب این اندیکاتور با سایر اندیکاتورها یا استفاده همزمان از چندین اندیکاتور میانگین متحرک نمایی می‌توان به معامله‌گری پرداخت. در این مقاله به طور کامل پاسخ سوال اندیکاتور EMA چیست داده شده است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
۳ دیدگاه برای «اندیکاتور EMA در بورس چیست؟ — میانگین متحرک نمایی به زبان ساده»

مقاله مفید و نکته داری بود ممنون از وقت و زحمتی که کشیدید تا یه کار با ارزش بکنید

ممنون آقای رضائیان؛ عالی بود. خیلی از سوالات برام حل شد و ایده های خوبی گرفتم

خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده است.
از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید سپاس‌گزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *