امگا ۳ چیست؟ | هر آنچه باید بدانید

۱۰۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
امگا ۳ چیست؟ | هر آنچه باید بدانید

امگا 3 یکی از اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA) است که با وجود یک پیوند دوگانه روی کربن سه اتم قبل از متیل انتهایی در ساختار شیمیایی خود، مشخص می‌شوند. مقدار این اسیدهای چرب در طبیعت زیاد است چون از عناصر مهم متابولیسم چربی در حیوانات هستند و نقش مهمی در رژیم غذایی و فیزیولوژی  انسان بر عهده دارند. در این مطلب به ساختار، عملکرد، فواید و منابع غذایی امگا 3 می‌پردازیم.

امگا 3 چیست؟

امگا 3 یک اسید چرب با پیوندهای دوگانه متعدد است. اولین پیوند مضاعف بین اتم‌های کربن سوم و چهارم از انتهای زنجیره اتم کربن قرار دارد. اسیدهای چرب امگا 3 زنجیره کوتاه، دارای 18 اتم کربن یا کمتر هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 زنجیره بلند، 20 یا تعداد بیشتری کربن دارند.

امگا ۳ چیست
به ترتیب از راست به چپ ساختار امگا ۹، امگا ۳ و امگا ۶

انواع امگا 3 چه هستند؟

اسیدهای چرب امگا 3 به طور طبیعی به دو شکل تری‌گلیسیرید و فسفولیپید وجود دارد. تری‌گلیسیریدها، همراه با ۳ اسیدهای چرب، به گلیسرول متصل می‌شوند. فسفولیپید امگا 3 از دو اسید چرب متصل شده به گروه فسفات گلیسرول ساخته شده است. تری‌گلیسیریدها را می‌توان به اسید چرب آزاد یا استرهای متیل یا اتیل تبدیل کرد و استرهای منفی اسیدهای چرب امگا 3 در دسترس هستند. سه نوع اسید چرب امگا 3 که در فیزیولوژی انسان نقش دارند، عبارتند از:

  • آلفا لینولنیک اسید (ALA)
  • ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA)
  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

این سه چربی اشباع نشده به ترتیب دارای 3، 5 یا 6 پیوند دوگانه در زنجیره به ترتیب 18، 20 یا 22 اتم کربنه خود هستند. مانند اکثر اسیدهای چرب طبیعی، پیوندهای دوتایی، پیکربندی سیس (cis -) دارند، به عبارت دیگر، دو اتم هیدروژن در یک طرف پیوند دوگانه قرار دارند و پیوندهای دوتایی توسط پل‌های متیلن قطع می‌شوند، طوری که بین هر جفت پیوند دوگانه مجاور، دو پیوند منفرد وجود دارد. در طبیعت ۱۱ اسید چرب مختلف یافت می‌شوند. پیش از این در مطلب اسید چرب — به زبان ساده، در مورد ساختار، انواع و چرخه این مولکول‌های زیستی توضیح داده شده است که برای مطالعه آن می‌توانید + اینجا کلیک کنید.

انواع امگا

بازده تبدیل ALA به EPA و DHA

در بدن انسان اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره کوتاه می‌توانند به شکل زنجیره بلند (EPA ،DHA) با بازده زیر 5 درصد تبدیل شوند. بازده تبدیل امگا 3 در زنان بیشتر از مردان است. مقادیر بالاتر ALA و DHA در فسفولیپیدهای پلاسما در زنان ممکن است به دلیل فعالیت بیشتر دیسچورازها، به ویژه فعالیت دلتا- 6- دسچوراز باشد. این تبدیل ها به طور رقابتی با اسیدهای چرب امگا 6 انجام می‌گیرد که از آنالوگ‌های شیمیایی ضروری و نزدیک به هم هستند و از اسید لینولئیک گرفته می‌شوند. هر دو از پروتئین‌های دی‌سچوراز و الانگاز یکسان برای سنتز پروتئین‌های تنظیم کننده التهابی استفاده می‌کنند.

محصولات هر دو مسیر برای رشد بسیار مهم هستند بنابراین رژیم غذایی متعادل از 3 و امگا 6 برای سلامتی فرد مهم باشد. اعتقاد بر این بود که نسبت دریافت متعادل 1 به 1 ایده آل است تا پروتئین‌ها بتوانند هر دو مسیر را به اندازه کافی سنتز کنند. گزارش شده كه تبدیل ALA به EPA و بیشتر به DHA در انسان محدود است اما در افراد تفاوت دارد. بهره‌وری تبدیل ALA به DHA در زنان بیشتر از مردان است که فرض می‌شود به دلیل میزان پایین استفاده از ALA در رژیم غذایی برای اکسیداسیون بتا باشد. یک مطالعه مقدماتی نشان داد که می‌توان EPA را با کاهش میزان اسید لینولئیک و DHA را می‌توان با افزایش مصرف ALA رژیم غذایی افزایش داد.

نسبت امگا 6 به امگا ۳ چیست؟

رژیم غذایی در قرن‌های اخیر به سرعت تغییر کرده و منجر به افزایش رژیم غذایی امگا 6 در مقایسه با امگا 3 شده است. تحول سریع رژیم غذایی انسان به دور از نسبت 1 به 1 امگا 3 و امگا 6، مانند دوران انقلاب کشاورزی، احتمالاً برای انسان بسیار سریع بوده است و نمی‌تواند با مشخصات بیولوژیکی و در تعادل امگا 3 و امگا 6 سازگار باشد. اعتقاد بر این است که این دلیل همبستگی رژیم‌های غذایی مدرن با بسیاری از اختلالات التهابی است. اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید هستند، سطح اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 6 و نسبت آن‌ها اهمیتی ندارند.

امگا 6 و امگا 3 جزء اسیدهای چرب ضروری برای انسان هستند، یعنی باید آن‌ها را از رژیم غذایی خود دریافت کنند. اسیدهای چرب اشباع نشده ۱۸ کربنیِ امگا 6 و امگا 3، برای آنزیم‌های متابولیک یکسانی رقابت می‌کنند، بنابراین نسبت امگا 6 به امگا 3 اسیدهای چرب دریافتی از غذا، تأثیر قابل توجهی در نسبت و میزان تولید ایکوزانوئیدها دارد. ایکوزانوئیدها، گروهی از هورمون‌ها شامل پروستاگلاندین، لکوترین و ترومبوکسان هستند که در فرآیندهای التهابی و هومئوستاتیک بدن نقش دارند.

تغییر این نسبت می‌تواند وضعیت متابولیسم و ​​التهابی بدن را تغییر دهد. به طور کلی، حیوانات علف‌خوار چربی بیشتری از حیوانات تغذیه شده با غلات دارند، علف‌خواران از محتوای امگا ۳ بالاتر و حیوانات تغذیه‌کننده از غلات، امگا ۶ بیشتری برخوردارند. متابولیت‌های امگا 6 نسبت به امگا 3 بیشتر التهابی (از جمله اسید آراشیدونیک) هستند. این مسئله مستلزم مصرف امگا 6 و امگا 3 به نسبت متعادل است که حدود ۱ تا ۴ برآورد می‌شود. برخی از متخصصین معتقدند که نسبت 4 برابر امگا 6 به امگا 3، برای سلامت انسان بهتر است. مطالعات نشان می‌دهند که رژیم غذایی انسان طی تکامل، که سرشار از حیوانات شکارچی، غذاهای دریایی که سرشار از منابع امگا 3 بوده، ممکن است باعث سازگاری با چنین نسبتی شده باشد.

منبع امگا ۳

عملکرد امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب ضروری برای رشد طبیعی کودکان و حیوانات حیاتی هستند. اسید چرب DHA، در مغز انسان به وفور یافت می‌شود که طی فرآیند اشباع تولید شده است. اما در انسان آنزیم دی‌سچوراز برای وارد کردن پیوندهای دوتایی در موقعیت امگا 6 و امگا 3 وجود ندارد. بنابراین، اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 6 و امگا ۳ نمی‌توانند به یکدیگر تبدیل و سنتز شوند و به همین دلیل اسیدهای چرب ضروری نامیده شده‌اند که باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند.

در سال 1964، کشف شد که آنزیم‌های یافت شده در بافت گوسفند، اسید آراشیدونیک 6 را به عامل التهابی، پروستاگلاندین E 2 تبدیل می‌کند که در پاسخ ایمنی بافت‌های آسیب دیده و آلوده نقش دارد. تا سال 1979، ایکوزانوئیدها از جمله ترومبوکسان، پروستاسیکلین و لکوترین شناسایی شدند. ایکوزانوئیدها به طور معمول دوره فعالیت کوتاهی در بدن دارند که از سنتز اسیدهای چرب شروع می‌شود و با متابولیزه شدن آنزیم‌ها پایان می‌یابد.

استرهای اتیل اسید امگا 3، مانند سایر داروهای حاوی امگا 3، تولید تری گلیسیرید را در کبد کاهش می‌دهد و باعث افزایش روند پاکسازی تری‌گلیسیرید از ذرات در گردش لیپوپروتئین با چگالی کم (VLDL) می‌شود. روش انجام این کار مشخص نیست اما مکانیسم‌های بالقوه شامل افزایش تجزیه اسیدهای چرب هستند. مهار دی‌گلیسیرید آسیل‌ترانسفراز که در بیوسنتز تری‌گلیسیرید در کبد و افزایش فعالیت لیپوپروتئین لیپاز در خون نقش دارد. سنتز تری‌گلیسیریدها در کبد کاهش می‌یابد زیرا EPA و DHA سوبستراهای ضعیفی برای آنزیم‌های مسئول سنتز تری‌گلیسیرید هستند.

اگر سرعت سنتز بیش از میزان متابولیسم باشد، ممکن است افزایش ایکوزانوئیدها اثرات مضری به دنبال داشته باشد. محققان دریافتند که برخی اسیدهای چرب امگا 3 نیز به ایکوزانوئیدها و دوکوزانوئیدها اما با سرعت کمتری تبدیل می‌شوند. اگر هم اسیدهای چرب امگا 3 و هم امگا 6 وجود داشته باشد، آن‌ها برای تبدیل شدن رقابت می‌کنند بنابراین نسبت امگا 3 زنجیره بلند به اسیدهای چرب امگا 6 مستقیماً بر نوع ایکوزانوئیدهای موجود در بدن تأثیر می‌گذارد.

فواید امگا ۳

اثرات امگا 3 بر سلامتی چیست؟

طبق شواهد متعدد، به دلیل شرکت امگا 3 به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی در واکنش‌های زیستی و مقابله با سموم و مواد مضر، این ماده اثرات متعددی در مقابله، پیشگیری و کمک به درمان و کاهش علاسم بیماری‌های پوستی، قلبی، سرطان و التهابات دارد. اثرات زیادی در استفاده از امگا 3 وجود دارند که در ادامه توضیح داده شده‌اند.

  • سرطان: سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در دنیا است. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که بیشترین مقدار امگا 3 را مصرف می‌کنند تا 55 درصد کمتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار دارند. علاوه بر این، مصرف امگا 3 با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان ارتباط دارد. با این حال، همه مطالعات نتایج یکسانی ندارند. با افزایش سطح DPA در خون، خطر کمتری وجود دارد اما با افزایش سطح ترکیبی EPA و DHA در خون، افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی‌تر وجود دارد. در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته‌، مکمل‌های امگا 3 می‌توانند مفید باشند، اشتها، وزن و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشند.
  • بیماری قلبی عروقی: از سال 2020، تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه امگا 3 خطر مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب و تری‌گلیسیریدهای سرم را کاهش می‌دهند (این شواهد عمدتا از آزمایش‌های مکمل است). مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ بیش از یک گرم در روز برای حداقل یک سال ممکن است در برابر مرگ قلب، مرگ ناگهانی و سکته قلبی در افرادی که سابقه بیماری قلبی عروقی دارند محافظت کنند. طبق تحقیقات مکمل امگا 3 برای محافظت از سلامت قلب در کسانی که به طور منظم ماهی نمی‌خورند به ویژه در جمعیت آمریکایی آفریقایی، مفید بود.
    به نظر می رسد مصرف رژیم غذایی سرشار از ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره طولانی است خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. شواهد نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 3، فشار خون (سیستولیک و دیاستولیک) را در افراد مبتلا به فشار خون بالا و در افراد با فشار خون نرمال کاهش می‌دهد. برخی شواهد نشان می‌دهند که افرادی که دارای مشکلات گردش خون خاصی هستند مانند واریس، ممکن است از مصرف EPA و DHA بهره‌مند شوند که ممکن است گردش خون را تحریک کرده و تجزیه فیبرین را افزایش دهد، پروتئینی که در لخته شدن خون و تشکیل زخم نقش دارد.
    اسیدهای چرب امگا ۳ میزان تری‌گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد اما میزان کلسترول LDL یا HDL کلسترول را به میزان قابل توجهی تغییر نمی دهد. موقعیت انجمن قلب آمریکا این است که تری‌گلیسیریدهای مرزی که 150 تا 199 میلی‌گرم در دسی لیتر تعریف شده‌اند، می‌توانند با ۰/۵ تا 1/0 گرم EPA و DHA در روز کاهش یابد.
  • امگا 3 می‌تواند از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کند که مانع از ایجاد لخته خون خواهد شد. همچنین امگا 3 مانع از تصلب شرایین  و رسوب چربی در دیواره عروق و کاهش خطر ابتلا به پلاک در رگ‌ها می‌شود. تری‌گلیسیرید زیاد 200 تا 499 میلی‌گرم در دسی لیتر از 2 تا 1 گرم در روز مفید خواهد بود و دریافت بیشتر از 500 میلی‌گرم در دسی‌لیتر تحت نظارت پزشک با 4/2 گرم در روز، با مصرف یک مکمل تجویز می‌شود. در این جمعیت مکمل اسید چرب امگا 3 خطر بیماری قلبی را حدود 25 درصد کاهش می‌دهد. ALA از مزایای سلامت قلب و عروق مانند EPA و DHA برخوردار نیست.
  • فشار خون: امگا 3 می‌تواند سطح فشار خون را در افرادی که فشار خون بالا دارند کاهش دهد.
  • التهاب: مصرف اسیدهای چرب امگا 3 از منابع دریایی مارکرهای التهابی خون مانند پروتئین واکنش‌پذیر C، اینترلوکین 6 و آلفا TNF که ترکیبات مؤثر در ایجاد التهاب هستند را کاهش می‌دهد. در مورد آرتریت روماتوئید، یک بررسی منظم، اثبات سازگار اما متوسطی را در مورد تأثیر PUFA‌های دریایی بر علائمی مانند تورم و درد مفصل، مدت زمان انقباض عضلات در صبح، ارزیابی جهانی درد و بیماری و همچنین استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را نشان داد.
  • اختلالات رشدی: مکمل‌های اسید چرب امگا 3 به کودکانی که اختلال رشدی دارند تجویز می‌شود.
  • سلامت روان: شواهدی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 به سلامت روان مربوط می‌شود، به ویژه برای افسردگی که در حال حاضر متاآنالیزهای بزرگی وجود دارد که نشان‌دهنده اثربخشی درمان در مقایسه با دارونما است و امروزه برای کمک به بهبود افسردگی تجویز می‌شود. در درمان علائم افسردگی (نه علائم شیدایی) ارتباط بین امگا 3 و افسردگی ارتباط وجود دارد.
  • کبد چرب غیر الکلی (NAFLD): اسیدهای چرب امگا ۳ از طریق بهبود استرس شبکه آندوپلاسمی مرتبط و لیپوژنز کبدی، تأثیر مفیدی بر NAFLD دارند. اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش گلوکز، تری‌گلیسیرید، کلسترول کل خون و کاهش تجمع چربی در کبد (کبد چرب) و کاهش نشانگرهای استرس شبکه آندوپلاسمی مرتبط با NAFLD CHOP ،XBP-1 ،GRP78 و ژن لیپوژنیک کبدی ChREBP می‌شوند.
  • عملکردهای مغزی و بصری: عملکرد مغز و بینایی برای حمایت از طیف وسیعی از خواص غشای سلولی به ویژه در ماده خاکستری غنی از غشا، به مصرف رژیم غذایی DHA وابسته است. یک جز اصلی ساختاری مغز پستانداران، DHA فراوان‌ترین اسید چرب امگا 3 در مغز است. این ماده به عنوان یک ماده مغذی ضروری و دارای نقش در رشد سیستم عصبی، شناختی و اختلالات تخریب عصبی تحت مطالعه است.
  • ارتقا بینایی: امگا 3 می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد DHA، نوعی امگا 3، یک جز اصلی ساختاری در شبکیه چشم است. عدم دریافت اندازه کافی DHA، ممکن است منجر به مشکلات بینایی شود. مقدار کافی امگا 3 با کاهش خطر دژنراسیون ماکولا، یکی از دلایل اصلی آسیب دائمی چشم و نابینایی است.
  • نقص توجه بزرگسالی (ADHD): امگا 3 می‌تواند علائم ADHD را در کودکان کاهش دهد. اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، نوعی اختلال رفتاری است که با بی‌توجهی، بیش‌فعالی و تکانش‌گری مشخص می‌شود. چندین مطالعه خاطرنشان می‌کنند که کودکان مبتلا به ADHD سطح اسیدهای چرب امگا 3 پایین‌تری از همسالان سالم خود دارند که مصرف مکمل‌های امگا 3 می‌توانند علائم ADHD را کاهش دهند. امگا 3 به بهبود بی‌توجهی و تکمیل وظایف کمک می‌کند. آن‌ها همچنین باعث کاهش بیش‌فعالی، تکانشگری، بی‌قراری و پرخاشگری می‌شوند.
  • سندرم متابولیک: امگا 3 می‌تواند علائم سندرم متابولیک را کاهش دهد سندرم متابولیک مجموعه‌ای از علائم شامل چاقی شکمی، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، تری‌گلیسیرید بالا و سطح کلسترول HDL خوب پایین است. سندرم متابولیک خطر بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند مقاومت به انسولین، التهاب و عوامل خطر بیماری‌های قلبی را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک بهبود بدهد.
  • خود ایمنی: در بیماری‌های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن شما سلول‌های سالم را با سلول‌های خارجی اشتباه می گیرد و به آن‌ها حمله می‌کند. دیابت نوع 1 یکی از نمونه‌های برجسته است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده شما حمله می‌کند. امگا 3 می تواند با برخی از این بیماری‌ها مقابله کند و ممکن است از اهمیت ویژه‌ای در اوایل زندگی برخوردار باشد.
    مطالعات نشان می‌دهد که دریافت امگا 3 کافی در طول سال اول زندگی با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی از جمله دیابت نوع 1، دیابت خود ایمنی و مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است. امگا 3 همچنین به درمان لوپوس، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس کمک می‌کند.
  • آسم: امگا 3 می‌تواند آسم را در کودکان کاهش دهد که یک بیماری مزمن ریوی با علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و خس خس است. حملات شدید آسم به علت التهاب و تورم در مجاری تنفسی ریه‌ها رخ می‌دهند.
  • پوست: DHA یکی از  اجزای ساختاری پوست است. این ماده مسئول سلامت غشای سلولی است که قسمت زیادی از پوست را تشکیل می‌دهد. غشای سلولی سالم منجر به ایجاد پوستی نرم، مرطوب، نرم و بدون چین و چروک می‌شود. EPA با تنظیم تولید چربی و رطوبت برای پوست  سودمند است. همچنین از هایپر کراتینه‌شدن فولیکول‌های مو که به صورت برجستگی‌های قرمز کوچک و اغب روی بازو جلوگیری می‌کند. کاهش پیری زودرس پوست، کنترل آکنه و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه خورشید، از دیگر اثرات آن امگا ۳ است. EPA از ترشح موادی که پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب کلاژن موجود در پوست را از بین می‌برند، با خاصیت آنتی اکسیدانی خود ممانعت می‌کند.
  • پوکی استخوان و آرتروز: پوکی استخوان و آرتروز دو اختلال شایع هستند که بر سیستم اسکلتی تأثیر می‌گذارند. مطالعات نشان می‌دهند که امگا 3 می تواند با افزایش مقدار کلسیم در استخوان‌ها، منجر به کاهش خطر پوکی استخوان شود. امگا 3 همچنین ممکن است آرتروز را درمان کند. بیمارانی که از مکمل‌های امگا 3 استفاده می‌کنند کاهش درد مفصل را گزارش کرده‌اند.
  • کاهش درد قاعدگی: درد قاعدگی در ناحیه تحتانی شکم و لگن هنگام قاعدگی اتفاق می‌افتد و اغلب به قسمت تحتانی کمر و ران انتشار می‌یابد. مطالعات به طور مکرر ثابت می‌کند که زنانی که بیشترین مقدار امگا 3 را مصرف می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند. یک مطالعه حتی مشخص کرد که مکمل امگا 3 در درمان درد شدید در دوران قاعدگی از ایبوپروفن مؤثرتر است.

آرتریت روماتوئید

استرهای اتیل اسید امگا 3 چه هستند؟

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) در روغن ماهی یافت می‌شوند. در کنار تغییرات غذایی، از مکمل خوراکی روغن ماهی حاوی این دو استر اتیل امگا ۳، برای درمان تری‌گلیسیرید بالا استفاده می‌شود. همچنین یکی از اثرات آن‌ها کاهش خطر پانکراتیت است.  از استرهای اتیل اسید امگا 3 علاوه بر تغییر در رژیم غذایی برای کاهش سطح تری‌گلیسیرید در بزرگسالان مبتلا به هایپر تری‌گلیسیریدمی شدید (500 ≥ mg / dL) یعنی تری‌گلیسرید بسیار بالا و دوز سمی آن، استفاده می‌شود.

استرهای اتیل اسید امگا 3 به تنهایی یا در ترکیب با یک استاتین برای افراد مبتلا به اختلالات چربی خون، تجویز می‌شوند. مصرف دوز بالای اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره طولانی (2/0 تا 4/0 گرم در روز) به عنوان دارو یا مکمل‌های غذایی به طور کلی برای دستیابی به کاهش قابل توجه (بالای 15 درصد) تری‌گلیسیرید مورد نیاز است و در این محدوده دوز، اثرات آن قابل توجه هستند (20 تا 35 درصد و حتی تا 45 درصد در افراد با سطح بالاتر از 500 میلی‌گرم در دسی‌لیتر). EPA و DHA تری‌گلیسیرید را پایین می‌آورند اما به نظر می‌رسد DHA باعث افزایش LDL-C (کلسترول بد) به بیش از مقدار EPA و HDL-C (کلسترول خوب) می‌شود در حالی که تأثیری بر مقدار EPA ندارد.

DHA همراه با EPA به طور معمول در روغن‌های دریایی یافت می‌شوند. جلبک‌های دریایی و فیتوپلانکتون منابع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. منابع مشترک روغن‌های گیاهی حاوی ALA گردو، دانه‌های خوراکی، روغن دانه مریم گلی، روغن جلبک، روغن بذر کتان، روغن ساچا اینچی، روغن اکیوم و روغن کنف و منابع اسیدهای چرب امگا 3 حیوانی EPA و DHA شامل ماهی، روغن ماهی و تخم مرغ هستند.

به نظر نمی‌رسد که مکمل‌های غذایی با اسیدهای چرب امگا 3 بر خطر مرگ، سرطان یا بیماری‌های قلبی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، مطالعات مکمل روغن ماهی نتوانسته‌اند جلوگیری از حمله قلبی، سکته مغزی یا هرگونه بیماری عروقی را اثبات کنند. مواد مغذی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل محتوای پروتئین بالا از رژیم غذایی افراد مبتلا به PKU حذف می‌شود و بنابراین اغلب دچار کمبود این اسیدهای چرب هستند.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WikipediaWikipedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *