القای بار الکتریکی — به زبان ساده

۲۷۹۳۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
القای بار الکتریکی — به زبان ساده

اکثر اجسام از نظر الکتریکی خنثی هستند به این معنی که تعداد بارهای مثبت و منفی آن‌ها برابر است. برای باردار کردن یک جسم باید تعادل بارهای مثبت و منفی را از بین ببریم. برای از بین بردن این تعادل سه روش وجود دارد که شامل اصطکاک، رسانش و القای بار الکتریکی هستند. در این مطلب در مورد القای بار الکتریکی صحبت خواهیم کرد.

باردار کردن اجسام

باردار کردن اجسام از طریق فرآیند اصطکاک شامل مالش یک ذره به ذره دیگر و در نتیجه انتقال الکترون از یک سطح به سطح دیگر است، این روش برای باردار کردن نارساناها کاربرد دارد.

باردار کردن اجسام از طریق اصطکاک
تصویر ۱: در ابتدا میله و پارچه هر دو بدون بار هستند، با مالش و ایجاد اصطکاک بین پارچه و میله، میله فلزی الکترون از دست می‌دهد و بار آن مثبت می‌شود و پارچه الکترون می‌گیرد و بار آن منفی خواهد شد.

باردار کردن مواد از طریق فرآیند رسانش شامل لمس یک ذره باردار با یک رسانا است. به این ترتیب بارها از مواد باردار به رسانا منتقل می‌شوند. این روش برای باردار کردن رساناها کاربرد دارد.

باردار کردن اجسام از طریق رسانش
تصویر ۲: باردار کردن اجسام از طریق رسانش. در این روش جسمی که قصد باردار کردن آن را داریم باید رسانا باشد.

سرانجام روش القایی یک روش باردار کردن اجسام است که از طریق آن می‌توان یک شی را باردار کرد بدون اینکه آن شی جسم دیگری را لمس کند. باردار کردن اجسام با فرایند القایی بدین صورت است که ذره باردار در نزدیکی ماده رسانای بدون بار که بر روی یک جسم خنثی است قرار می‌گیرد. در این حالت بار الکتریکی بین دو جسم جریان می‌یابد و ماده رسانای خنثی بعد از مدتی دارای بار الکتریکی مخالف بارالکتریکی ذره باردار ابتدایی می‌شود.

القای الکتریکی
تصویر ۳: روش القای بار الکتریکی برای باردار کردن اجسام

روش القای بار الکتریکی چیست؟

منظور از القای بار الکتریکی باردار کردن اجسام بدون برخورد دو جسم با یکدیگر است. این روش بیان می‌کند که در حضور یک جسم باردار در یک رسانای منزوی از یک سر بار مثبت و از طرف دیگر بار منفی ایجاد می‌شود. این کشف توسط دانشمند بریتانیایی، «جان کانتون» (John Canton)، در سال 1753 و پروفسور سوئدی، «یوهان کارل ویلکا» (Johan Carl Wilcke)، در سال 1762 اعلام شد.

باردار کردن دو کره با کره‌ای با بار منفی

در این روش در ابتدا دو کره داریم که در تماس با یکدیگر و زمین بوده و از لحاظ الکتریکی خنثی هستند. سپس کره‌ای با بار منفی را به یکی از کره‌ها نزدیک می‌کنیم که سبب می‌شود بارالکتریکی مثبت در کره نزدیکتر به بارمنفی ایجاد شود و بارهای منفی در کره‌ دیگر که از کره باردار منفی دور است تجمع کنند. دلیل نزدیک شدن بارهای غیرهمنام و دور شدن بارهای همنام قانون کولن است. براساس این قانون بارهای همنام یکدیگر را دفع و بارهای غیرهمنام یکدیگر را جذب می‌کنند.

حالا دو کره‌ای که در ابتدا در تماس با یکدیگر بودند از هم دور کرده و در نهایت کره باردار که در شکل با رنگ قرمز نشان داده شده است را از کره دور می‌کنیم. به این ترتیب یکی از کره‌ها دارای بار مثبت و کره دیگر دارای بار منفی می‌شود. مراحل کار در شکل زیر نمایش داده شده است.

باردارکردن دو کره از طریق رسانش
تصویر ۴: باردارکردن دو کره از طریق رسانش

اگر همین فرآیند را با کره‌ای با بار مثبت انجام دهیم بار کره‌ها عکس می‌شود. این موضوع در شکل زیر نمایش داده شده است.

باردار کردن دو کره از طریق القای الکتریکی
تصویر ۵: باردار کردن دو کره از طریق القای بار الکتریکی

قانون پایستگی بار الکتریکی در روند القای بار الکتریکی برقرار است. قبل از شروع فرآیند القا بار الکتریکی کل سیستم صفر بود یعنی تعداد پروتون‌ها و الکترون‌ها در دو کره یکسان بوده، الکترون‌ها از کره A به کره B منتقل شده و باردار می‌شوند. تعداد بار مثبت روی کره A برابر با تعداد بار منفی روی کره B است. اگر کره A دارای 1000 واحد بار مثبت باشد کره B نیز دارای 1000 واحد بار منفی است.

تعیین بار کلی سیستم صرفاً جمع بارهای مربوط به یک کره است زیرا بار کلی دو کره = (مثبت) 1000 واحد + (منفی) 1000 واحد = 0 واحد است. بنابراین می‌توان گفت که بار نه ایجاد می‌شود و نه از بین می‌رود و تنها و به سادگی به شکل الکترون از یک جسم به جسم دیگر منتقل می‌شود.

کاربرد القای بار الکتریکی

از کاربردهای القای بار الکتریکی می‌توان به مولد واندوگراف و ماشین «ویرمهورست» (Wirmhurst) اشاره کرد. در مطلب مربوط به مولد واندوگراف بیان کردیم که آقای واندوگراف این مولد را برای تأمین انرژی لازم شتاب دهنده‌های ذرات اولیه اختراع کرد.

ماشین ویرمهورست
تصویر ۶: کاربرد القای الکتریکی در ماشین ویرمهورست

ماشین ویرمهورست به نام مخترع انگلیسی آن «جیمز ویرمهورست» (James Wimshurst)  که آن را در اوایل دهه 1880 برای تولید برق با ولتاژ بالا اختراع کرد، نامگذاری شد. این دستگاه می‌تواند به راحتی اختلاف پتانسیل بین 50 تا 60 هزار ولت را ایجاد کند.

الکتروسکوپ

الکتروسکوپ ابزاری برای تشخیص وجود بار الکتریکی یا تابش‌های یون است و معمولاً متشکل از یک جفت ورقه نازک طلا است که از طریق یک صفحه رسانای الکتریک در یک ظرف عایق آویزان شده است.

الکتروسکوپ
تصویر ۷: تصویر یک الکتروسکوپ

با نزدیک شدن یا لمس یک بار الکتریکی به صفحه رسانا، بار الکتریکی در ورقه‌های طلا القا می‌شود و هر دو ورقه دارای بارهمنام شده و در یک زاویه از هم جدا می‌شوند، زیرا طبق قانون کولن بارهای الکتریکی مشابه یکدیگر را دفع می‌کنند.

فرآیند تشخیص باردار بودن یا غیرباردار بودن یک جسم در الکتروسکوپ
تصویر ۸: فرآیند تشخیص باردار بودن یا غیرباردار بودن یک جسم در الکتروسکوپ

در حقیقت الکتروسکوپ یک آشکارساز است که با استفاده از القای الکترواستاتیک بار یک جسم را تشخیص می‌دهد. همچنین الکتروسکوپ می‌تواند قطبش جسم باردار را تعیین کند.

کاربرد الکتروسکوپ

موارد زیر کاربردهای الکتروسکوپ است:

  1. برای تشخیص باردار بودن یک جسم استفاده می‌شود.
  2. نوع بارهای الکتریکی را می‌توان با استفاده از الکتروسکوپ تعیین کرد.
  3. اندازه دو بار مختلف را می‌توان با استفاده از الکتروسکوپ مقایسه کرد.
بر اساس رای ۲۵۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PhysicsClassroomJavaLabBRITANNICA
۶۴ دیدگاه برای «القای بار الکتریکی — به زبان ساده»

درود بر شما
من درست متوجه نشدم که در روش القا آیا بار از جسم باردار به خنثی منتقل میشه و یا مقدار بار جسم باردار تغییر نمی کنه و فقط باعث تفکیک بار در جسم خنثی میشه؟

با سلام؛
برای درک القای بار به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید کره‌ای فلزی را توسط جسمی با بار منفی و به وسیله القای الکتریکی باردار می‌کنیم. در ابتدا، کره از نظر بار الکتریکی خنثی است. برای باردار کردن آن، مراحل زیر را به ترتیب طی می‌کنیم:
۱. جسمی با بار منفی را به کره نزدیک می‌کنیم.
۲. با نزدیک شدن جسم با بار منفی به کره، بارهای مثبت و منفی داخل کره از یکدیگر جدا می‌شوند.
۳. در حالی که جسم با بار منفی، نزدیک کره قرار دارد، انگشت خود را به کره می‌زنیم. الکترون‌ها از طریق بدن ما به زمین منتقل می‌شوند.
۴. انگشت خود و جسم با بار منفی را از کره فلزی جدا می‌کنیم.
۵. اکنون کره‌ای با بار مثبت داریم.
با تشککر از همراهی شما با مجله فرادرس

سه گوی داریم که یکی q و دوتای دیگر خنثی هستند چطور میشود یکی را q ,ودوتای دیگر را q/3 بار دار کرد

اگر جسمی را تماس ندهیم چگونه می‌توانیم رسانا بودن آن را با الکتروسکوپ بفهمیم؟؟؟

سلام ببخشید چرا ورقه های طلا بار همنام میگیرن؟
مثلا در کره هایی که در تماس یکدیگر بودن، وقتی میله نزدیک شد بار غیرهمنام گرفتن، اما ورقه های طلا در الکتروسکوپ بار همنام گرفتن، چرا اینطوره؟
ممنون میشم جواب بدید.

با سلام
در حالت دو کره، دو سیستم رسانا داریم که بارِ داخل آن‌ها با نزدیک شدن جسم باردار به یکی از کره‌ها، از یکدیگر جدا می‌شوند. اما در الکتروسکوپ، یک سیستم کلی داریم که بار در آن حرکت می‌کند.
با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

سلام.کره ای با پایه عایق خنثی توسط میله ای با بار منفی باردار شده سپس با کلید K به زمین متصل میشود.الان زمین بار مثبت کره رو میخوره یا بار منفی کره رو میخوره؟

ببخشید وقتی یک میله دارای بار منفی رو با الکتروسکوپ تماس بدیم آیا هم کلاهک و هم ورقه ها دارای بار منفی میشوند؟

سلام به همه
کسی می‌تونه بگه چرا رو چرخ محرک فلزی که زمین شده و در حال تولید کیسه های پلاستیکیه چرا کیسه های پلاستیکی باردار میمونم و در هنگام برخورد اپراتور با پلاستیکها پراتور دچار شک میشود؟؟؟

سلام.
بار کلاهک مثبت و بار ورقه‌ها منفی می‌شود.
موفق باشید.

اول تشر از شما و سایت خوبتون ، ولی ای کاش قابلیت پرسش و پاسخ و چت علمی رو به سایتتون اضافه کنید عین خیلی از سایتای مهمی که تو دنیا هستند ، خیلی چیز مفید و خوبیه که متأسفانه هیچ مشابه فارسی زبان خوبی پیدا نکردم ….آخه نمیشه که با یه کامنت آدم سؤالش رو پرسید و به جواب رسید….

ببخشید بار میله

سلام خسته نباشید ممنون از توضیحات کاملتون
یه سوال دارم: اگر سه کره داشته باشیم که هر سه به هم چسبیده باشند به این ترتیب (a) (b) (c). یه میله فلزی با بار منفی به کره a نزدیک کنیم و پس از چند ثانیه ان را دور کنیم بار کره b و c چه میشود؟(کره ها در ابتدا بدون بار هستند)

با سلام
اگر هر سه جسم رسانا بوده و به متصل باشند مانند این است که هر سه جسم یک جسمند. پس در نتیجه چون بار بیرونی منفی است پس الکترون ها به دورترین نقطه ممکن (یعنی جسم c) و چون الکترون ها رفته اند بار جسم a هم مثبت میشود. و بار b هم خنثی است.
سپس هر سه کره را از یکدیگر جدا کرده و سپس بار بیرونی که منفی بود را دور میکنیم. در نتیجه:
بار a: مثبت
بار b: خنثی (بار الکتریکی ندارد)
بار c: منفی
با تشکر. امیرعلی کاری نو مدرسه تیزهوشان علامه امینی تبریز

سلام مرسی از توضیحات کاملتون من ی جایی ی سوالی رو خوندم که می‌گفت سه تا کره خنثی رسانا داریم که بهشون ی میله باردار مثبت نزدیک میکنیم البته بعد از قطع کردن تماس یکی از کره ها در نهایت میله رو دور میکنیم و اتصال دو کره دیگه رو قطع می‌کنیم و بار کره نزدیکتر به میله برابر میشه با منفی دو میکرو کولن و بار دو کره دیگر رو از ما میخواست اما معلم من می‌گفت که اینجا تماس غالبه و بار دوکره که با هم در تماس بودن بعد از جدا کردن برابره . ولی من نمی‌دونم دلیلش چیه و حسابی گیج شدم میشه به من توضیح بدید؟

سلام ببخشید دو سوال داشتم
اگر دو کره نا مشابه با شعاع متفاوت باشند چجوری میشه؟
چرا باید میله باردار را به آرامی به الکتروسکوپ نزدیک کنیم؟

ممنون بابت توضیحات مفیدتون (:
فقط یک سوال
در تماس اگه دو کره شعاع مساوی نداشته باشن ، بار خالص بین دو کره به چه طریق تقسیم میشه ؟

سلام و روز شما به خیر؛

از اینکه این مطلب برای شما مفید بوده است خوشحالیم. در جواب به سوال شما باید گفت که با توجه به اینکه بار و شعاع کره با یکدیگر مرتبط هستند وقتی دو کره دارای شعاع یکسان باشند مجموع بار به صورت تساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

از همراهی شما با فرادرس خرسندیم.

سلام با تشکر از مطالب عالیتون
میشه لطف کنین و بگین که چطور میشه دو گوی رسانا رو جوری از روش القا باردار کرد که دارای بار هم اندازه و هم نام باشن؟

دوگوی فلزی خنثی را بهم میچسبانیم
یک میله بار دار مثلا بابار مثبت را به یکی از گوی ها نزدیک میکنیم
انتهای دیگر گوی دوم را به زمین متصل میکنیم
اتصال به زمین انتهای گوی دوم را قطع میکنیم و میله بار دار را از گوی اول دور میکنیم تا بار الکتریکی منفی در هر دو گوی یکی شود. سپس دو گوی را از هم دور میکنیم. بصورت سه مرحله زیر:
[++++ ][ —-] ++++
زمین [0 ][ —-] ++++
[–] [–]

با استفاده از روش القا چگونه میتوانیم کره را داری بار مثبت کنیم؟

سلام
من یک سوال داشتم
چطورمیتوانیم با یک الکتروسکوپ تشخیص دهیم جسم رسانااست یا نارسانا؟(درصورتیکه جسم باردارباشد.)

سلام و روز شما به خیر؛

از اینکه این مطلب برای شما مفید بوده است خوشحالیم. در پاسخ به سوال شما باید گفت اگر دو کره رسانای هم اندازه با تعداد بارهای متفاوت را به یکدیگر نزدیک کنید تا یکدیگر را لمس کنند در این حالت یک کره رسانا دارید که بار کل آن که به دلیل رسانا بودن کره روی سطح قرار می‌گیرد برابر با مجموع بار کره‌ها است. حال اگر دو کره را از هم دور کنید بار کل در هر یک از کره‌ها نصف می‌شود. برای مثال فرض کنید بار کره اول $$-5$$ کولن و بار کره دوم $$-3$$ کولن است. بعد از تماس دو کره با یکدیگر بار کل جسم برابر با $$-8$$ کولن می‌شود. با جدا کردن دو کره از یکدیگر بار هر یک از کره‌ها $$-4$$ کولن خواهد شد.

از همراهی شما با فرادرس خرسندیم.

بسیار کامل و روان بود

سلام و روز شما به خیر؛

از اینکه این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است خرسندیم.

سلام ، اگر یک کره فلزی باردار که بار ان به اندازه بار 3 الکترون هست (3e) هست رو با یک کره خنثی رسانا تماس بدیم و سپس جدا کنیم بار هر کره چقدر میشه؟ اینطوری اصل کوانتیده بودن بار نقض نمیشه؟ اگر طبق ریاضی بریم بار هر کره برابر 1.5e میشه ولی با اصل کوانتیده بودن بار در تناقضه

سلام و روز شما به خیر؛

یک بار دیگر مطلب را مطالعه کنید و خواهید دید در هیچ جایی از مطلب یا فیزیک چیزی تحت عنوان تقسیم بار الکتریکی نداریم. در حقیقت وقتی در مورد جسم خنثی صحبت می‌کنیم منظور این نیست که هیچ بار الکتریکی در جسم وجود ندارد بلکه به این معنا است که تعداد الکترون‌ها و پروتون‌های جسم برابر هستند. بدین ترتیب وقتی جسمی با بار الکتریکی 3e در نزدیکی رسانای خنثی قرار گیرد الکترون‌ها از جسم با بار منفی به جسم خنثی شارش می‌کنند و با جدا کردن آن‌ها از هم جسم خنثی دارای بار الکتریکی منفی و جسم باردار خنثی می‌شود.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام لطفا القای الکتریکی در سه کره فلزی رو توضیح بدید?? نمیتونم بفهمم چرا کره وسطی خنثی میشه!! یکی از سوالات ازمون ۱۸ قلم چی علوم هشتم بود ولی توی پاسخنامه هیچ توضیحی درباره اینکه چرا کره وسطی خنثی میشه نداده بود سایت های مختلف هم گشتم ولی مطلبی پیدا نکردم، ممنون میشم جوابمو بدید??

سلام و روز شما به خیر؛

دو کره فلزی که مثال‌های آن در متن نوشته شده است را در نظر بگیرید بعد از القا هر یک از آن‌ها دارای بار مثبت و منفی هستند. حالا شما کره دیگری را به یکی از این کره‌ها نزدیک می‌کنید که طبیعتاً بین سه کره در وسط قرار خواهد گرفت. بارهای مثبت یا منفی این کره توسط بارهای منفی یا مثبت کره‌ای که به نزدیکی آن آورده‌اید خنثی می‌شود و در نتیجه بار الکتریکی کره میانی طبیعتاً خنثی است.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

با درود و خسته نباشید

آیا دستگاهی وجود داره که با اون بتونیم یک جسم رو از فاصله مثلا ۱ تا ۲ متری با روش القایی دارای بار الکتریکی ( مثبت یا منفی ) کنیم ؟؟
اگر وجود داره اسمش رو بفرمایید ممنونتون میشیم

سلام و روز شما به خیر؛

نیروی الکتریکی یک نیروی کوتاه برد است و در فواصل طولانی بارهای الکتریکی نیروی جاذبه یا دافعه‌ای به هم وارد نمی‌کنند. در شتابگرهای ذرات با ایجاد خلاء و استفاده از مگنت‌های مغناطیسی می‌توانید باریکه‌های الکترونی و پروتونی را در فواصل مختلف جابه جا کنید.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام من ميخواستم يه جسم نارسانا رو به مدت طولاني بارداركنم و در تماس مستقيم با جسم رسانا با بار مخافش باشه.ممنون ميشم مرجع براي ادامه تحقيقم بهم معرفي كنيد

سلام خسته نباشید. یک میله پلاستیکی در حالت عادی خنثی هستش. سوالم اینه که یک میله پلاستیکی بخوایم باردار کنیم همیشه بارش منفی میشه؟یعنی نمیتونم بار مثبت کنیم؟؟؟

سلام و روز شما به خیر؛

برای مثال با مالش میله پلی اتیلن با یک جاروی گردگیری خانه، الکترون‌ها انرژی به دست آورده و به میله پلی اتیلن منتقل می‌شودند و بدین ترتیب میله پلاستیکی به صورت منفی باردار می‌شود. برای آشنایی بیشتر با پدیده الکترون دهی یا الکترون خواهی مطلب الکترون خواهی در شیمی | به زبان ساده را مطالعه کنید.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام خوبین
میگم میشه یکم درباره مقاومت الکتریکی صحبت کنین
یعنی یک مطلبی رو بگین که ما قشنگ مفهوم مقاومت الکتیریکی رو بفهمیم
اصلا به چی میگن مقاومت الکتیریکی منظورش چیه؟:)

سلام. چرا در اثر نزدیک کردن میله ی شیشه ای با بار مثبت به کره ی فلزی پدیده القا الکتریکی اتفاق می افتد؟؟ برای ایجاد پدیده ی القای الکتریکی نیاز است دو جسم رسانا باشند پس چرا القای الکتریکی اتفاق می افتد؟؟

سلام و روز شما به خیر؛

خیر، تصور شما از پدیده القای الکتریکی اشتباه است. در پدیده القای الکتریکی رسانا بودن یکی از دو جسم کافی است.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام ببخشید درباره جهت ورود و خروج بار های مثبت و نفی از ظریق سیم بین گوی و زمین سوالی داشتم . واقعیتا نمیتونم تشخثص بدم مثلا توی این سوال: یک گوی رسانا داریم که یک طرفش به خاطر القا بار مثبت جمع شده و ظرف مقابلش بار منفی . اگر سمت منفی رو به زمین وصل کنیم بار نهایی گوی چی میشه؟

سلام و روز شما به خیر؛

در جواب به سوال شما باید گفت که بار نهایی گوی مثبت است. در حقیقت اگر سمت منفی را به زمبن متصل کنیم الکترون‌ها از گوی خارج شده و به زمین وارد می‌شوند و بار نهایی گوی مثبت می‌شود.
همچنین اگر سمت مثبت را به زمین متصل کنیم از زمین الکترون‌ها وارد گوی می‌شوند و بارهای مثبت را خنثی می‌کنند و بار نهایی گوی منفی می‌شود.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام
چگونه میتوان سه کره فلزی را که به پایه عایق متصل هستند را با روش القا باردار کرد؟

اگه میله باردار با ( سرعت یا به آرامی) نزدیک کلاهک بشه چه فرقی میکنه؟

بر اثر القای الکتریکی؛ جسم خنثی میتونه جسم باردار رو جذب کنه؟؟

سلام. چطور میشه به کمک الکتروسکوپ، رسانا یا نارسانا بودن اجسام رو تشخیص داد؟

سلام.خسته نباشید
چگونه باید به وسیله الکتروسکوپ بفهمیم جسمی رسانا است یا نارسانا؟
آیا ابتدا باید به الکتروسکوپ بار مشخصی بدیم یا خیر؟
ممنون میشم به سوالم جواب بدین.شنبه امتحان دارم

سلام
یک سوال داشتم
با توجه به فرآیند القا مقدار باری که روی کره قرار دارد نسبت به بار میله همواره کمتر، بیشتر یا مساوی است؟
ممنون میشم اگه جواب بدید

سلام و روز شما به خیر؛

داده‌هایی که برای جواب به این سوال مطرح کرده‌اید کافی نیست. اما فرض کنیم شعاع کره $$R$$ باشد پس طبق قانون گاوس باری که توسط این سطح محصور می‌شود برابر با $$\rho \frac{4}{3}\pi R^{3}$$ است که $$\rho$$ چگالی کره است. برای یک میله استوانه‌ای اگر جنس کره و میله یکسان بوده و شعاع و طول میله استوانه‌ای هر دو برابر با $$R$$ باشد، باری که در این استوانه محصور می‌شود طبق قانون گاوس برابر با $$\rho \pi R^{3}$$ است. بدین ترتیب و با توجه به فرضیات بیان شده بار محصور شده روی کره بیشتر از استوانه است. برای آشنایی بیشتر با قانون گاوس این مطلب را مطالعه کنید.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام ببخشید
چرا اگه یه میله شیشه ای رو به کلاهک الکروسکوپ نزدیک کنیم پره های الکتروسکوپ هم بار مثبت میگیرن
مگه پروتون ها حرکت میکنن

به صورت قراردادی در فیزیک باردار شدن ذرات به صورت مثبت به معنی از دست دادن الکترون و باردار شدن منفی به معنای گرفتن الکترون است. این موضوع به صورت قراردادی در فیزیک مطرح است.

سلام خسته نباشید
برای باردار کردن اجسام در روش مالش،باید دوجسم رو به هم مالش بدیم. از کجا بفهمیم که الکترون از کدام جسم کنده وبه دیگری منتقل می‌شوند

سلام وقت بخیر

سوال یک : آیا اندازه کره در روش القا مهم است؟ ( اگر یک خط کش با بار منفی را نزدیک دو کری رسانا به هم متصل در شرایط ایزوله و کره ها خنثی هستند )

سوال دوم : اگر اندازه بار بار کره نزیک به خط کش q باشد بار دوم چقدر است ؟

چرا می گوییم که پروتون ها به جایی که خط کش قرار دارد حرکت می کند

با سلام؛
سوال یک: خیر
سوال دو: q-
با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

سلام خسته نباشید
برای باردار کردن اجسام در روش مالش، باید دوجسم رو به هم مالش بدیم. از کجا بفهمیم که الکترون از کدام جسم کنده و به دیگری منتقل میشوند.

سلام
اگر دانش آموز پایه یازدهم نظری هستین این جواب ممکنه به دردتون بخوره.

بر اساس جدول سری الکتریکی مالش (تریبوالکتریک)(tribo در زبان یونانی به معنی مالش است) میشه مشخص کرد این موضوع را.
بر اساس این جدول موادی که به انتهای منفی این جدول نزدیک تر هستند خاصیت اکترون خواهی بیشتری دارند.
به عنوان مثال، اگر میله شیشه ای رو با پارچه پشمی مالش بدیم الکترون از میله شیشه ای به پارچه پشمی منتقل می شود، چرا!؟ چون پارچه پشمی به انتهای منفی این جدول نزدیک تره نسبت به میله شیشه ای، حالا اگر همون پارچه پشمی را به پلاستیک مالش بدیم این دفعه چون پلاستیک به انتهای منفی نزدیک تره نسبت به پارچه پشمی، از پارچه پشمی الکترون به پلاستیک منتقل می شود.

سلام و وقت شما به خیر؛

در روش مالش و اینکه کدام ماده الکترون می‌دهد و کدامیک الکترون می‌گیرد یک فاکتور خاص مشخص کننده نیست اما از بین تمام عوامل موثرترین آن‌ها فاکتور «الکترون خواهی» (electron’s affinity) است. اگر این کمیت برای ماده‌ای مثبت باشد آن ماده در اکثر شرایط دهنده الکترون است و اگر منفی باشد بالعکس. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مطلب الکترون خواهی در شیمی | به زبان ساده را مطالعه کنید.
همچنین مکانیزم انتقال الکترون بین دو جسم به کشش سطحی نیز بستگی دارد که این فاکتور را تحت عنوان پارامتر تریبو الکتریک معرفی می‌کنیم و می‌توانید در مطلب مولد واندوگراف — به زبان ساده در مورد آن بیشتر بخوانید.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام.میشه این سوال رو جواب بدین؟

سلام
یک سوال داشتم چرا اجسام فلز باردار نمی شوند؟

سلام
میخواستم بدونم اگه الکترون از یک جسم به جسم دیگه منتقل بشه آیا اونوقت اتم تبدیل به اتم عنصر دیگه میشه؟
مثلا یه جسم آهنی اگه تعدادی از الکترون هاشو از دست بده اونوقت تبدیل به تیتانیم میشه؟

ممنون

سلام و روز شما به خیر؛

گرفتن یا دادن الکترون به یک عنصر بار الکتریکی عنصر را تغییر می‌دهد نه ترکیبات عنصر را! به همین دلیل با گرفتن الکترون از آهن، آهن نمی‌تواند به عنصر دیگری تبدیل شود. نکته بعدی این است که گرفتن الکترون از یک اتم برای الکترون‌های آزاد و دور از هسته با انرژی کمتری رخ می‌دهد و هرچه به هسته نزدیکتر شوید برای آزاد کردن یا جدا کردن یک الکترون شما باید بر نیروهای هسته‌ای غلبه کنید که طبیعتاً روشی کاربردی نیست.

از این که با مجله فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام
ببخشید یک سوال داشتم
منظور از اینکه جسمی باردار است به این معناست که یعنی بار منفی اش غالب است یا نه در مورد مثبت هم میشود همچین چیزی گفت؟

سلام و روز به خیر؛

به صورت قراردادی در فیزیک منظور از باردار بودن یک جسم اشاره به تعداد الکترون‌های آن دارد. یعنی اگر جسم شما دارای بارالکتریکی $$+2$$ است یعنی تعداد الکترون‌ها کمتر از پروتون‌های جسم است (که به نوعی به این معنی است که تعداد پروتون‌ها بر الکترون‌ها غالب است اما این نوع بیان از لحاظ قراردادی در فیزیک مرسوم نیست) و این اختلاف ۲ واحد الکتریکی است، به طور مشابه بارالکتریکی $$-2$$ به این معنی است که تعداد الکترون‌ها ۲ واحد بیشتر از تعداد پروتون‌ها است.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید خرسندیم.

با سلام. بنده یه سوال داشتم اگه میشه جوابشو ایمیل کنین برام یا همینجا ریپلای کنین. اینکه آیا در روش القا اندازه کره ها مهم است؟ چون در روش تماس مهم بود و کره بزرگتر بار بیشتری می گرفت

سلام، وقت شما بخیر؛

در روش القای الکتریکی بار الکتریکی از بیرون وارد سیستم شما نمی‌شود. تنها اتفاقی که رخ می‌دهد این است که شما یک جسم باردار را به یک جسم خنثی از لحاظ بار الکتریکی نزدیک می‌کنید و به دلیل قانون کولمب بارهای همنام از یکدیگر دور شده و بارهای غیرهمنام به هم جذب می‌شوند.
حال هر چه جسمی که به کره‌ها نزدیک می‌کنید بار الکتریکی بیشتری داشته باشد می‌تواند بارهای مخالف بیشتری را از هم جدا کند و کره‌های خنثی بار الکتریکی بیشتری در انتهای فرآیند خواهند داشت.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *