افزایش بازدید گوگل با رسیدن به صفحه اول نتایج — کامل ترین راهنما + فیلم

۳۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۵ دقیقه
افزایش بازدید گوگل با رسیدن به صفحه اول نتایج — کامل ترین راهنما + فیلم

اگر به تازگی کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده باشید یا فروشگاه اینترنتی را از گذشته در اختیار داشته باشید، می‌دانید که افزایش بازدید گوگل از جمله دغدغه‌های مشترک میان این کسب و کارها به شمار می‌آید. حتی اگر طراحی سایت مناسبی هم داشته باشید، اگر کاربران، سایت شما را در جستجوهای گوگل پیدا نکنند، این طراحی مناسب، کاربردی نخواهد داشت.

فهرست مطالب این نوشته
محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

اهمیت افزایش بازدید گوگل در چیست؟

با پیشرفت بازاریابی اینترنتی، داشتن یک وب‌سایت از جمله پیش‌نیازهای یک تجارت به شمار می‌آید. با داشتن یک وب‌سایت، مشتریان احتمالی با کسب و کار شما بیشتر آشنا می‌شوند. به عبارت دیگر، یک وب‌سایت، بخش اول ورود مشتریان به قیف فروش است و در این وب‌سایت، بازدید از سایت (ترافیک) پارامتر مهمی به شمار می‌آید که می‌توان از آن به عنوان نشانه‌ای از رشد کسب و کار استفاده کرد. در این میان، با انجام تکنیک‌های سئو وب‌سایت، می‌توان به میزان زیادی ترافیک ورودی از صفحه نتایج را افزایش داد.

بازدید گوگل می‌تواند بیانگر نحوه عملکرد بازاریابی یک کسب و کار را نشان دهد و تصمیمات کاربران را به هنگام خرید بیان کند و در نهایت سبب افزایش مخاطبان راغب (لید) و فروش شود. بنابراین، افزایش بازدید از گوگل، تمامی این موارد را تقویت می‌کند.

کیفیت ترافیک وارد شده به سایت

ترافیک ورودی به سایت سبب بهبود رتبه سایت خواهد شد و همین امر نیز ترافیک بیشتری را به همراه دارد. اما این افزایش بازدید باید با افزایش تعامل نیز همراه باشد. اگر ترافیک ورودی به سایت شما افزایشی اما «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) یا فروش، کاهشی باشد، به این معنی است که ترافیک صحیحی به وب‌سایت شما هدایت نمی‌شود.

راه‌های زیادی برای افزایش بازدید گوگل وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی بنرهای تبلیغاتی، رپورتاژ آگهی یا بهره‌گیری از روش‌های مختلف بازاریابی از جمله بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. اما اولین گام این است که مخاطب مورد نظر خود را جذب کنید به این معنی که مخاطب جذب شده تمایل داشته باشد تا از یک مشتری احتمالی به یک خریدار تبدیل شود.

افزایش بازدید گوگل

روش های افزایش بازدید گوگل

هیچ ابزاری وجود ندارد که با تنظیم آن، بدون هیچ فعالیت دیگری، ترافیک مناسبی به وب‌سایت شما هدایت شود. در مقابل، به کمک ترکیبی از کانال‌های مختلف و بکارگیری آن‌ها می‌توان به بازدیدکننده‌های بیشتری دست پیدا کرد. برخی از این کانال‌ها به فعالیت و تلاش، برخی به زمان و برخی دیگر به هزینه نیاز دارند. در فهرست زیر به برخی روش‌های افزایش بازدید گوگل اشاره شده است.

  • فهرست‌سازی آنلاین (لیستینگ)
  • «سئو آن‌پیج» (On-Page SEO)
  • «سئو آف‌پیج» (Off-Page SEO)
  • بازاریابی دیجیتال

البته روش‌های افزایش بازدید گوگل تنها به موارد بالا محدود نمی‌شود و فعالیت‌های وسیعی برای این هدف باید انجام بگیرد. در ادامه با جزئیات بیشتری به راه‌های افزایش ترافیک وب‌سایت به‌ویژه روش‌های رایگان خواهیم پرداخت. در این میان، بازاریابی دیجیتال از جمله روش‌های گسترده در این فرآیند به شمار می‌آید که در صورت نیاز به مطالعه بیشتر می‌توانید از مطلب «دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | راهنمای کاربردی بازاریابی دیجیتال — به زبان ساده» استفاده کنید.

بهینه سازی پروفایل تجاری گوگل

اگر پروفایل تجاری خود را در گوگل تکمیل کنید، بر اساس آمارها تا ۷ برابر ترافیک بیشتری به سایت هدایت می‌شود. بنابراین تکمیل پروفایل و بهینه‌سازی آن را می‌توان راه مناسبی برای افزایش بازدید گوگل به شمار آورد.

به این نکته هم توجه کنید که اهمیت صفحه نتایج گوگل روز به روز بیشتر می‌شود. اگر فهرست (لیستینگ) شما بتواند اطلاعات مناسبی را به مشتری احتمالی ارائه دهد، این احتمال وجود دارد که او با مشاهده فهرست‌نویسی کامل و دیدن اطلاعات تماس، با شماره تلفن موجود تماس بگیرد که این مورد حتی بهتر از بازدید از سایت عمل می‌کند.

در تصویر زیر، دو نوع فهرست‌نویسی را مشاهده می‌کنید که به طور واضح، فهرست سمت راست، نتایج بهتری را برای جستجوهای کاربران به همراه دارد و به شکل مناسب‌تری به سوالات آنان پاسخ می‌دهد. در تصویر سمت راست، آدرس، رتبه‌بندی و نظرات به همراه تصاویر و سایر اطلاعات آورده شده است اما در تصویر سمت چپ تنها مکان فروشگاه بر روی نقشه را مشاهده می‌کنیم.

لیستینگ برای افزایش بازدید

اصلاح تمامی این موارد به کمک سرویس «Google My Business» امکان‌پذیر است. همچنین، چنین کاری شامل مزایای دیگری است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • تنظیم‌ آن ساده و رایگان است.
  • در جستجوهای مرتبط با محل و نوع کسب و کار حضور پیدا می‌کنید.
  • نمایش در برابر کاربرانی که هدف اصلی آن‌ها خرید است.
  • ترافیک مناسب (برای خرید) را به سایت و فروشگاه شما هدایت می‌کند.
  • به مشتریان این امکان را می‌دهد که به درج نظرات خود، حضور شما در نتایج را تقویت کنند.

علاوه بر این، این سرویس گوگل نقاط قوت دیگری هم دارد که سبب افزایش بازدید گوگل می‌شود و در زیر به آن اشاره می‌کنیم:‌

  • فروشگاه یا کسب و کار شما در جستجوهای موبایل نمایش داده می‌شود.
  • ابهام مشتری را با نمایش جزئیات دقیق برطرف می کند.
  • بعد از جستجو، امکان ارتباط مستقیم مشتری با فروشگاه وجود دارد.

 

سئو داخلی (On-Page SEO)

تکنیک‌های مختلفی برای سئو وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان رتبه سایت در موتورهای جستجو را بهبود بخشید تا به این ترتیب افزایش بازدید گوگل داشته باشیم. از جمله این موارد می‌توان به تولید محتوای با کیفیت برای مخاطب و نوشتن «توضیحات متا» (Meta Description) اشاره کرد. این توضیحات در پایین URL و در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند.

این‌که کاربر پیش از کلیک کردن بداند که صفحه مورد نظر در چه رابطه‌ای تهیه شده است و با کلیک بر روی آن به چه نتایجی دست پیدا می‌کند، با احتمال بیشتری بر روی لینک کلیک می‌کند و بنابراین، دانستن تکنیک‌هایی از این دست می‌توانند نقش مهمی در افزایش بازدید گوگل داشته باشند. در تصویر زیر، نمونه‌ای از توضیحات متا را به هنگام جستجوی عبارت «کمتازیا چیست» مشاهده می‌کنید.

توضیحات متا

برای این‌که آشنایی بیشتری با سئو داخلی داشته باشید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

بک لینک چیست و چه تاثیری در افزایش بازدید گوگل دارد؟

«بک‌لینک» (Backlink) به لینک سایت شما در وب‌سایت دیگری می‌گویند. اگر از طریق کسب و کارهای معروف یا اینفلوئنسرها بک‌لینک دریافت کنید، نه تنها فعالیت‌های شما به جامعه هدف بزرگتری معرفی می‌شود بلکه ترافیک بهتری نیز به طرف سایت هدایت خواهد شد. علاوه بر این، داشتن بک‌لینک از سایت‌های معتبر، اعتبار سایت شما را نزد گوگل افزایش می‌دهد و این اعتبار در نهایت منجر به بهبود رتبه سایت خواهد شد.

حضور در شبکه‌های اجتماعی

حضور در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و کلاب‌هاوس به عنوان یکی از ابزارهای رایگان بازاریابی به شمار می‌آید که نقش مهمی در هدایت ترافیک به سایت شما دارند. با کپشن‌نویسی اصولی در اینستاگرام یا نوشتن متن «bio» مناسب در پروفایل خود و بهره‌گیری از امکانات لینکدین یا اجرای پادکست‌هایی مناسب در کلاب‌هاوس، همگی از جمله روش‌هایی هستند که برای افزایش بازدید گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در تمامی شبکه‌های اجتماعی، این امکان وجود دارد که لینک سایت یا فروشگاه خود را قرار دهید. حتی در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام که تنها امکان درج یک لینک وجود دارد، می‌توانید به ابزارهای لینک‌دهی، چندین لینک و آدرس را در پروفایل خود قرار دهید.

برای افزایش تعامل در شبکه های اجتماعی چه کارهایی باید انجام شود؟

با در نظر گرفتن نکات زیر می‌توان تعامل در شبکه‌های اجتماعی را افزایش داد که همین امر، با بهبود رتبه سایت و به دنبال آن افزایش بازدید گوگل همراه خواهد بود.

  • آخرین اخبار حوزه کسب و کار یا محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.
  • نوع محتوای تولیدی در شبکه‌های اجتماعی مختلف را یاد بگیرید چراکه نوع و حجم محتوای تولیدی در هر شبکه اجتماعی با دیگری متفاوت است. به طور مثال، نحوه کپشن‌نویسی در اینستاگرام با تولید محتوا در لینکدین متفاوت است.
  • با مخاطب خود تعامل داشته باشید. این کار به کمک پاسخ به نظرات آن‌ها یا دریافت اظهار نظر آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.
  • محتوای وبلاگ خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا با مشاهده سایر افراد و اشتراک‌گذاری مطالب شما، بازدیدهای بیشتری بدست آورید.
  • از هشتگ (تگ) در مطالب خود استفاده کنید تا کاربران با جستجو عبارات موجود در تگ‌ها نیز به مطالب شما دست پیدا کنند.

افزایش تعامل شبکه های اجتماعی

استفاده از صفحه فرود

«صفحه فرود» یا همان Landing Page را می‌توان روشی مناسب و رایگان برای افزایش ترافیک به شمار آورد. این صفحات فرود برای هر یک از کمپین‌های تبلیغاتی شما باید به طور جداگانه طراحی شوند و اگر کاربر بخواهد از خدمات یا محصولات شما استفاده کند باید در این صفحه، جزئیات کامل در اختیار او قرار بگیرد تا با استفاده از دکمه‌‌های «فراخوانی برای اقدام» (Call to Action | CTA) در نهایت خرید مناسب یا «تبدیل» (Conversion) صورت بگیرد.

 

استفاده از کلمات کلیدی طویل

با وجود این‌که استفاده از کلمات کلیدی کوتاه به هنگام جستجو رواج بیشتری دارد اما کسب رتبه مناسب به کمک این کلمات کلیدی نیز قدری دشوار است. در مقابل، به کمک «کلمات کلیدی طویل» (Long-Tail Keywords) شانس بیشتری برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو خواهید داشت. این کلمات کلیدی طویل ارتباط مناسبی را با کالا یا خدمات شما فراهم می کنند.

علاوه بر این، روز به روز تعداد افراد استفاده کننده از «جستجوی صوتی» (Voice Search) بیشتر می‌شود و کلمات کلیدی طویل در بیشتر موارد به دلیل همین جستجوهای صوتی هستند. در رابطه با بهینه‌سازی مطالب در جستجوهای صوتی نیز مطالبی در ادامه متن آورده خواهند شد.

انتشار پست میهمان

افراد معروف و اینفلوئنسرها در حوزه تخصصی خود را پیدا و با همکاری آن‌ها، مطالب نوشته شده آن‌ها را در سایت خود به چاپ برسانید یا این‌که مصاحبه‌ای را با آن‌ها انجام دهید و متن آن‌ را در سایت خود منتشر کنید. این کار به همراه تبلیغاتی که اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی خود انجام می‌دهند در نهایت کمک می‌کند تا ترافیک طبیعی (ارگانیک) به سایت هدایت شود و همین امر نیز رتبه سایت در نتایج گوگل را بهبود می‌دهد.

استفاده از بنرهای تبلیغاتی و سایر روش‌های پولی

به کمک سایر روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از بنرهای تبلیغاتی، این امکان وجود دارد که ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید. همچنین اگر محصولات و خدمات خود را به کمک رپورتاژ آگهی مناسب به مخاطب معرفی کنید، این امکان وجود خواهد داشت که حتی عملکرد رپورتاژ آگهی خود را نیز رصد کنید.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی

نشریلا

همانطور که گفته شد یکی از روش‌های افزایش بازدید گوگل و افزایش ترافیک، استفاده از رپورتاژ آگهی است. در بیشتر موارد به دلیل هزینه‌های زیاد، رپورتاژ آگهی روش اثربخشی نیست و به نتایج قابل قبولی دست پیدا نمی‌کنیم. از جمله دلایل اصلی می‌توان به نبود لحن مناسب هر رسانه اشاره کرد چراکه رپورتاژ آگهی باید بر اساس لحن هر رسانه، به طور جداگانه نوشته شود.

بنابراین باید از پلتفرمی استفاده کرد که با رعایت اصول صحیح رپورتاژ آگهی، با هزینه‌ای معقول و در زمانی مناسب،‌ رپورتاژ آگهی مناسب هر رسانه تولید شود که می‌توان «نشریلا» را به عنوان پلتفرم مناسب این روش معرفی کرد که تمامی جنبه‌های منفی رپورتاژ آگهی در این پلتفرم برطرف شده است.

سایر روش های افزایش ورودی از گوگل

تا اینجا به شکلی مناسب با روش‌های اولیه برای افزایش بازدید گوگل آشنا شدیم. با بکارگیری این روش‌ها تا حد قابل قبولی به رتبه سایت خود در نتایج جستجو کمک کرده‌ایم اما هرقدر که به صفحه اول نتایج گوگل نزدیک می‌شویم، بهبود نتایج نیز دشوارتر می‌شود و به همین دلیل باید سایر روش‌های افزایش بازدید گوگل را بکار بگیریم.

نوشتن عناوین جذاب

عناوین انتخاب شده برای مطالب یا توضیح محصولات باید شامل عناوین بسیار جذابی باشند. اگر در وبلاگ خود محتوایی بسیار ارزشمند تولید کرده‌اید اما این محتوا بازدید مناسبی را به همراه ندارد، با بازنگری در عنوان مطلب، عنوان دیگری را انتخاب کنید که توجه بیشتری را جلب کند. در ادامه روش‌هایی را برای تهیه عنوان مناسب بیان می‌کنیم.

  •  از عبارات توصیفی مانند «جامع»، «کامل»، «راهنمای ...» و ... کمک بگیرید.
  • عنوانی شفاف و واضح تنظیم شود به گونه‌ای که کل مطلب و هدف آن در عنوان گفته شود و این عنوان متناسب با محتوای ارائه شده و نه بیشتر در نظر گرفته شده باشد.
  • طول عنوان را کوتاه و کمتر از ۶۰ کاراکتر در نظر بگیرید تا به طور کامل در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شود.
  • در صورت امکان از اعداد استفاده کنید. به طور مثال «۱۸ روش برای ...» یا «۵ راه کسب درآمد از اینستاگرام» نمونه‌هایی از این نوع عناوین به شمار می‌آیند.
  • از اصطلاحات تکراری در عنوان پرهیز کنید.

استفاده از محتوای وایرال

نوشتن در رابطه با موضوعات داغ، گزینه مناسبی برای افزایش بازدید گوگل به شمار می‌آید. فرض کنید فروشگاه موبایل داشته باشید و در مطالب خود، اپلیکیشن‌های موبایل را معرفی کنید. اگر به یکی از اپلیکیشن‌های پربحث مانند کلاب‌هاوس اندروید در زمان مناسب بپردازید، با توجه به نوع موضوع این امکان وجود دارد که ترافیک بیشتری را از این مطلب دریافت کنید. این نوع از مطالب که به عنوان مطالب «ویروسی» (Viral) یا همان «وایرال» شهرت دارند، سبب افزایش بازدید گوگل خواهند شد.

چطور محتوای وایرال تولید کنیم؟

این سوال ممکن است برای شما پیش آمده باشد که چگونه محتوای وایرال تولید کنیم. در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که شما را در یافتن موضوعاتی از این دست کمک می‌کند. در حقیقت، با پرسیدن سوالات زیر به پاسخ‌هایی می‌رسید که عناوین مطالب شما را مشخص می‌کنند.

  • موضوعات مورد بحث در اخبار و رسانه‌ها چیست؟
  • چه کانال‌های مختلفی برای دسترسی به اخبار دارید؟
  • آیا با ترفند خاصی آشنایی دارید که به کمک آن محتوایی جذاب تولید کنید؟

محتوای وایرال

محتوای همیشه سبز چیست و چه تاثیری در افزایش بازدید گوگل دارد؟

از جمله روش‌های مهم برای افزایش بازدید گوگل باید به «محتوای همیشه‌سبز» (Evergreen Content) اشاره کرد. برخلاف محتوای وایرال، محتوای همیشه سبز به محتوایی می‌گویند که به زمان وابسته نیست. به طور مثال، مطالبی همچون آشنایی با جدول تناوبی یا قوانین ترکیب‌بندی در عکاسی، وابسته به زمان نیستند و تولید چنین محتوایی به مرور زمان سبب افزایش بازدید گوگل خواهد شد.

انتشار مطلب در سایت‌های مختلف

البته انتشار مطلب در سایت‌های مختلف قدری با رپورتاژ آگهی تفاوت دارد اما هریک ماهیت مشابهی دارند و آن هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت اصلی است. انتشار مطالب متنوع در سایت‌های مختلف سبب می‌شود تا محتوای خود را در اختیار جامعه گسترده‌تری قرار دهید. حتی با مقاله‌نویسی در لینکدین هم می‌توانید ترافیک مناسبی را به سایت خود هدایت کنید که البته این امر نیازمند آشنایی بیشتر با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. با این وجود، تولید محتوا در رسانه‌ای مثل لینکدین، گزینه رایگان و مناسبی برای هدایت ترافیک به شمار می‌آيد.

استفاده از مطالب قدیمی

مطالب وبلاگ، حتی مطالب همیشه‌سبز گاهی اوقات قدیمی می‌شوند و به همین دلیل باید مطالب قدیمی را به شکل دوره‌ای برای دریافت ترافیک، دوباره به‌روزسانی کنید. این مورد حتی شامل مطالبی خواهد بود که در گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند. در هر صورت، به‌روزرسانی مطالب قدیمی علاوه بر این‌که زمان کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و نیازی به تولید یک مطلب کاملا جدید ندارید، با افزایش بازدید گوگل رتبه بهتری نیز در صفحات جستجو کسب خواهید کرد. برای این‌که مطالب قدیمی را به‌روزرسانی کنید باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • جایگزینی آمار قدیمی با آمار جدید
  • بهبود ساختار محتوایی
  • اضافه کردن لینک‌های داخلی جدید
  • اصلاح غلط‌های املایی
  • بهینه‌سازی مطالب برای افزایش نرخ تبدیل

به این نکته توجه داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل هم در طول زمان تغییر می‌کنند و در نتیجه، محتوای تولیدی شما نیز بهتر است به مرور زمان، به‌روز‌رسانی شود.

از کجا بفهمیم که برای افزایش بازدید گوگل کدام مطلب را باید به‌روزرسانی کنیم؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که از کجا بفهمیم کدام مطلب برای به‌روزرسانی مناسب است. در بیشتر موارد، مطالبی که نسبت به زمان حساس هستند یا مطالبی که به به‌روزرسانی، شانس افزایش ترافیک را دارند در این حوزه جای می‌گیرند. برای این‌که ببینید کدامیک از صفحات شما ترافیک بیشتری دریافت می‌کنند، ساده‌ترین کار، تنظیم  حساب کاربری برای گوگل آنالیتیکس و رفتن به مسیر «Behavior > Site Content > Landing Pages» خواهد بود.

روش های افزایش بازدید گوگل

استفاده مجدد از محتوای تولیدی

اگر محتوای متنی موفقی تولید کرده باشید، برای افزایش بازدید گوگل و حفظ این ترافیک بهتر است از شکل‌های دیگر محتوا اما مشابه با همین مطلب استفاده کنید. در حقیقت، محتوای متنی تنها یکی از انواع محتوا به شمار می‌آید و در نتیجه، با استفاده از یک محتوای موفق در شکل‌های مختلف این امکان وجود دارد که کاربران دیگری را جذب کنید. محتوای موفق را می‌توانید به طور مجدد در شکل‌های زیر مورد استفاده قرار دهید:‌

فارغ از نوع محتوای جدید، به کمک این روش می‌توان فرصت دیگری را برای یک محتوای موفق بوجود آورد و همین امر نیز به افزایش بازدید گوگل کمک خواهد کرد.

استفاده مجدد از مطالب

روش های پیشرفته برای افزایش بازدید گوگل

تا اینجا روش‌های مختلفی را برای افزایش بازدید گوگل مطرح کردیم که با بکارگیری آن‌ها، افزایش ترافیک ورودی به سایت را خواهید داشت و این ترافیک ورودی نیز همزمان به افزایش بازدید کمک خواهد کرد. اما آن‌چه بیش از این موارد در افزایش بازدید تاثیر دارد، استفاده از تکنیک‌های سئو است و این تکنیک‌ها به همراه راهکارهای اجرای آن‌ها در ادامه بررسی خواهند شد.

بهبود تجربه کاربر در سایت

همانند سایر موتورهای جستجو، هدف گوگل نیز یافتن بهترین نتایج ممکن بر اساس عبارات‌های جستجو شده کاربر است. بنابراین، اگر وب‌سایت شما به‌روز نباشد یا اعتماد کاربر را جلب نکند و با سرعت پایینی بارگذاری شود، کاربران از سایت شما خارج می‌شوند و با مراجعه دوباره به نتایج جستجو، بر روی لینک دیگری کلیک می‌کنند.

بنابراین هرقدر یک کاربر، مدت زمان بیشتری را در سایت شما صرف کند از نظر گوگل به این معنی است که کاربر به موضوع مورد نظر خود دست پیدا کرده و تعامل مناسبی با سایت شما داشته است. این امر در نهایت به بهبود رتبه و موقعیت سایت در صفحه جستجو می‌انجامد.

مفهوم بانس ریت در سئو به چه معناست؟

واژه «پرش» (Bounce) زمانی رخ می‌دهد که کاربر به صفحه‌ای وارد شود و بدون این‌که فعالیت خاصی انجام دهد، آن صفحه را ترک کند. این یعنی کاربر تنهایک تعامل با سایت شما داشته و آن بازید از همان صفحه بوده است.

البته داشتن بانس ریت بالا لزوما نشانه بدی نیست و بسته به هر سایت ممکن است معنی متفاوتی داشته باشد. به طور مثال، اگر کاربری با جستجوی یک عبارت، به صفحه‌ای از سایت شما هدایت شده باشد و بعد از مطالعه صفحه مورد نظر، آن را ببندد، یعنی به جواب خود دست پیدا کرده است و این برای کاربر، نتیجه مناسبی به شمار می‌آید. با این وجود، در ادامه روش‌هایی را در سئو مطرح می‌کنیم که به کمک آن‌ها تجربه کاربر را در سایت بهبود بدهید.

 

افزایش خوانایی متن

محتوای متنی شما باید ساختار و مناسبی داشته و خوانا باشد تا توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار بگیرد. برای بهینه‌سازی متن و تولید محتوایی خوانا باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • نوشتن محتوای با کیفیت:‌ فارغ از نوع ساختار یک متن، اگر محتوایی باکیفیت و غنی ارائه ندهید، هیچ‌یک از روش‌های افزایش بازدید گوگل کارایی نخواهند داشت. در قدم اول سعی کنید متنی بدون غلط‌های دستوری و املایی تهیه کنید.
  • پارگراف‌های کوتاه‌: سعی کنید هر پاراگراف شامل بیش از ۴ جمله نباشد.
  • جملات با طول متفاوت: هرگز از جملات طولانی استفاده نکنید چراکه مطالعه این جملات طولانی در گوشی‌های موبایل بسیار دشوار است. البته در موارد بسیار کمی، استفاده از این جملات طولانی ممکن است صدمه‌ای به خوانایی متن وارد نکند.
  • زیرعنوان (عناوین فرعی): بر اساس آمارها، یک شخص به طور متوسط برای خواندن محتوای متنی آنلاین، تنها ۳۷ ثانیه زمان صرف می‌کند. برای افزایش این زمان می‌توانید از زیرعنوان استفاده کنید تا کاربر با یک نگاه کلی، فهم دقیقی از ساختار متن بدست آورد و به جواب سوال خود برسد.
  • فهرست نقطه‌ای: زمانی که از داده‌ها، آمارها یا مثال‌های زیادی در متن خود استفاده می‌کنید بهتر است تمامی این داده‌ها را به صورت فهرست‌شده تنظیم کنید تا خواندن و بررسی آن‌ها ساده‌تر باشد.
  • فضای خالی: متن‌های طولانی و زیاد باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق، متن‌های بلند را به کمک تصاویر، فیلم‌ها و نمودارها به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید یعنی این تصاویر باید در بین متن‌ها قرار بگیرند.
  • تصاویر:‌ بسیاری از متن‌ها برای ارائه آمار یا نمایش گام‌های مختلف یک آموزش به تصاویر نیاز دارند. هر قدر از مطالب پیچیده‌تری استفاده کنید، تصاویر بیشتری را نیز باید در نظر بگیرید.

خوانایی متن در افزایش بازدید گوگل

استفاده از هرم معکوس در نویسندگی

هرم معکوس در نویسندگی به این معناست که باید مهم‌‌ترین اطلاعات را در ابتدای مقاله و مطالب با اهمیت کمتر را در انتهای آن قرار دهید زیرا خوانندگانی که مطالب را بررسی می‌کنند به ندرت تا انتهای مطلب پیش می‌روند و به همین دلیل باید آن‌چه را که به دنبال آن هستند زودتر در اختیارشان قرار دهیم.

هرم معکوس در نویسندگی

افزایش سرعت سایت

تقریبا یک دهه پیش بود که گوگل متوجه شد سرعت سایت برای کاربران اهمیت زیادی دارد و در نتیجه این مورد را به عنوان یکی از عوامل رتبه‌بندی سایت در نظر گرفت. البته ابزارهای مناسبی برای سنجش و بهبود سرعت سایت ارائه شده که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • «PageSpeed Insight»:‌ لینک «+»
  • «Accelerated Mobile Pages Project | AMP»:‌ لینک «+»
  • «Test My Site»:‌ لینک «+»

به طور کلی، از نظر گوگل، سرعت سایت شما باید از سرعت حال حاضر آن بیشتر باشد به طوریکه که سایت شما در کمتر از ۳ ثانیه به طور کامل بارگذاری شود. برای افزایش سرعت سایت موارد زیر را در نظر بگیرید:‌

  • «خلاصه‌سازی کد منبع» (Minify) کدهای صفحه
  • به تعویق انداختن بارگذاری جاوا اسکریپت
  • انتخاب هاست مناسب
  • فعال کردن «Browser Caching»
  • فشرده‌سازی عکس‌ها و کاهش حجم صفحه به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد.

بهینه سازی برای جستجوی صوتی چگونه انجام می‌شود؟

به هنگام تولید محتوای متنی سعی کنید متن خود را بر اساس بلوک‌های متنی با سوال و جواب بنویسید و همین امر به طور طبیعی سبب بهینه‌سازی متن برای جستجوی صوتی خواهد شد زیرا با پیشرفت گوشی‌های هوشمند و اضافه شدن دستیارهای صوتی به این گوشی‌ها، جستجوهای صوتی رواج بیشتری پیدا کرده‌اند.

تفاوت بسیاری در نوع جستجوی صوتی و متنی وجود دارد چراکه متنی که در جستجوی صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عامیانه و طولانی‌تر است. به طور مثال در جستجوی متنی ممکن است عبارت «رژیم غذایی برای کاهش وزن» جستجو شود اما در جستجوی صوتی، این عبارت به «چی بخورم لاغر شم» یا «چه رژیم غذایی برای من مناسبه تا خیلی زود لاغر بشم» تبدیل خواهد شد.

به این نکته توجه داشته باشید که در جستجوهای صوتی، تمایل به استفاده از عبارات سوالی است و زمانی که چنین جستجویی انجام می‌‌گیرد نیازی به فهرستی از سایت‌ها وجود ندارد بلکه تنها یک جواب کفایت می‌کند. این جواب‌ها به طور معمول از «پاسخ‌های برجسته» (Featured Snippets) گوگل بدست می‌آیند. به همین دلیل، بهینه‌سازی مطالب برای جستجوهای صوتی از جمله مواردی است که باید در استراتژی سئو مورد استفاده قرار بگیرد که در ادامه متن مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جستجوی صوتی

بهره‌گیری از اسکیما

همانطور که گفته شد، بسیاری از نتایج جستجوهای صوتی حاصل از «Featured Snippets» است. با استفاده از «داده‌های ساختاربندی شده» (Structured Data) می‌توان شانس استفاده از این داده‌ها را در نتایج جستجوی گوگل و به دنبال آن، افزایش بازدید گوگل را بیشتر کرد. انواع مختلفی از داده‌های ساختاربندی شده وجود دارند که متخصصان سئو آن‌‌ها را با نام «اسکیما» (Schema) می‌شناسند.

در نتیجه استفاده از تگ‌های اسکیما در وب‌سایت، اطلاعات بیشتری در اختیار گوگل قرار می‌گیرد تا از آن‌ها در بخش «پاسخ‌های برجسته» استفاده کند. این امر در نهایت سبب بهبود CTR خواهد شد. برای بررسی اسکیمای مورد استفاده می‌توانید از ابزار گوگل برای این کار استفاده کنید که لینک آن در زیر آورده شده است.

«Rich Results Test»:‌ «+»

طراحی برای موبایل

با وجود این‌که جستجوی صوتی اهمیت زیادی برای حضور در صفحات اول جستجوی گوگل دارد اما این روش جستجو به طور معمول سبب افزایش فروش نمی‌شود و برای دیجیتال مارکترها اولویت کمتری دارد. با این وجود، بسیاری از جستجوها در اینترنت از طریق گوشی‌های تلفن همراه انجام می‌شود و بنابراین، در سایت طراحی شده، اولویت با طراحی موبایل خواهد بود.

این مورد برای گوگل نیز اهمیت دارد و طراحی واکنش‌گرای سایت و نمایش مناسب آن در موبایل از جمله عوامل مهم در افزایش بازدید گوگل به شمار می‌آید.

تمرکز بر روی دامنه‌ای از موضوعات به جای کلمات کلیدی

آن‌‌چه که به مرور با بروز‌رسانی‌های مختلف الگوریتم‌های گوگل مشخص می‌شود این است که این موتور جستجو در تلاش است تا قصد و هدف کاربران خود را از جستجو متوجه شود و وجود «Featured Snippets» هم بر این امر تاکید می‌کند. اما انتظار نداشته باشید که تنها با ایجاد محتوایی با محور کلمات کلیدی سئو بتوانید به راحتی در صفحه اول گوگل ظاهر شوید.

به عبارت دیگر نباید فقط به کلمه کلیدی توجه کنید بلکه موضوعات پیرامون آن را نیز باید مورد توجه قرار دهید و این مورد با عنوان «نیت کاربر» (User Intent) شناخته می‌شود. در حقیقت باید این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران به چه چیزی در جستجوهای خود اهمیت می‌دهند و به دنبال چه موضوعاتی هستند. برای این موضوع نیز راهکارهایی را در ادامه مطرح خواهیم کرد.

شناخت مخاطب هدف

نوع محتوای تولیدی شما برای افزایش بازدید گوگل به طور مستقیم با مخاطب شما در ارتباط است. هر قدر شناخت بهتری از آن‌ها داشته باشید، محتوای مناسب‌تری را نیز به آن‌ها ارائه خواهید کرد. این شناخت می‌تواند شامل محل زندگی، سن، علاقه‌مندی‌ها و موارد مشابه باشد. به طور مثال افرادی که عبارت «دیالیز» را جستجو می‌کنند ممکن است در دو دسته زیر جای بگیرند:

اگر شناخت مناسبی بر مخاطب خود نداشته باشید ممکن است محتوایی تولید کنید که همه این موضوعات را پوشش دهد. در نهایت، این محتوای تولیدی رتبه مناسبی را در گوگل کسب نمی‌کند و افزایش بازدید گوگل را به همراه نخواهد داشت چراکه محتوای ارائه شده برای کاربر هدف، بهینه‌سازی نشده است.

دسته‌بندی محتوا در خوشه‌های مختلف

به جای آن‌که فقط بر روی کلمات کلیدی تمرکز داشته باشید بهتر است مطالب تولیدی خود را در موضوعات مختلفی سازماندهی کنید. با این مدل از دسته‌بندی محتوا می‌توانید مطالب مختلف را به یکدیگر مرتبط کنید. در این مدل یک محتوای اصلی خواهید داشت که سایر مطالب، آن را در بر گرفته‌اند.

دسته بندی محتوا

در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف این مدل می‌پردازیم.

  • «صفحه محوری» (Pillar Page): این صفحات به طور کلی مهم‌ترین بخش از صفحات سایت شما را تشکیل می‌دهند. به طور مثال در یک سایت فروشگاهی، دسته‌های «پربازدید» می‌تواند به عنوان صفحه محوری مورد توجه قرار بگیرد.
  • «صفحه خوشه‌ای» (Cluster Page): این نوع صفحات، به مطالبی اشاره دارند که به کمک لینک داخلی به محتوای اصلی (محوری) مرتبط شده‌اند.

به طور مثال در تصویر زیر می‌توانید نحوه دسته‌بندی محتوا برای یک برنامه ورزشی را مشاهده کنید.

دسته بندی محتوا

چنین استراتژی سه شاخصه مهم را در بر دارد:

  • پاسخ به نیازهای کاربر
  • تبدیل وب‌سایت شما به منبع مناسبی از مطالب مورد نیاز
  • توانایی هر خوشه برای کسب رتبه در نتایج جستجو

تحقیق کلمه کلیدی به چه شکل است؟

با وجود این‌که تمرکز بر روی مجموعه‌ای از موضوعات، نتایج بهتری را به همراه دارد اما همچنان کلمات کلیدی اهمیت خود را در افزایش بازدید گوگل حفظ کرده‌اند. یکی از ابزارهای رایگان برای تحقیق کلمه کلیدی، استفاده از «Keywords Explorer» از سایت «Moz» است و به کمک آن می‌توان کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع را پیدا کرد. البته یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها، بهره‌گیری از خود سایت گوگل است. با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر، به راحتی به تمامی منابع و موضوعات مرتبط دسترسی خواهید داشت.

تولید محتوا با حجم بالا

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از مطالبی با محتوای طولانی، شانس دریافت «بک‌لینک‌» را از سایت‌های دیگر بیشتر می‌کند و همین امر موجب افزایش ترافیک ورودی به سایت و افزایش بازدید گوگل خواهد شد. با این وجود هیچ قانونی وجود ندارد که تعداد کلمات مورد نیاز را برای یک محتوا مشخص کند تا به کمک آن، بازدید بیشتری از گوگل کسب کنید.

بهینه سازی محتوای ویدیویی شامل چه مواردی است؟

اگر فیلم‌های آموزشی تولید و آن‌ها را در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب منتشر می‌کنید باید قوانین سئو را برای این ویدیوهای آموزشی را نیز رعایت کنید که شامل عنوان مناسب، کپشن‌نویسی اصولی و تهیه عکس (کاور) مناسب ویدیو است. تهیه «فهرست نمایش» (Playlist) هم از جمله راه‌های مناسب برای بهینه‌سازی محتوای ویدیویی به شمار می‌آید.

بهینه سازی ویدیو

دریافت بک‌لینک

به بیان ساده، اگر لینک مطالب شما در سایت‌ دیگری قرار بگیرد، یک بک‌لینک به شمار می‌آيد. دریافت بک‌لینک با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. حتی به کمک رپورتاژ آگهی و نوشتن اصولی یک رپورتاژ آگهی می‌توان بک‌لینک‌های مناسبی را بدست آورد.

سئو فنی

ممکن است تمامی روش های افزایش بازدید گوگل را بکار گرفته باشید اما به نتایج دلخواه خود دست پیدا نکنید. دلیل این امر را باید در نادیده گرفتن سئو فنی سایت دانست که در ادامه نکاتی را در این رابطه مطرح خواهیم کرد.

استفاده از پروتکل HTTPS

از سال ۲۰۱۴، استفاده از پروتکل امن HTTPS به عنوان یک عامل در رتبه‌بندی سایت در نظر گرفته شده است. گوگل به هنگام بازدید کاربران از سایت‌های بدون HTTPS به آن‌ها هشدار می‌دهد و همین امر سبب می‌شود تا کاربر وارد سایت مورد نظر نشود.

فعال‌سازی AMP برای موبایل

«صفحات موبایلی پرشتاب» (Accelerated Mobile Pages | AMP) نیز از جمله عواملی است که سبب کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل می‌شود. البته تفاوت‌های بین یک صفحه وب به صورت واکنش‌گرا و صفحه‌ای دیگر به صورت AMP وجود دارد که در تصویر زیر نشان داده شده است. لازم به ذکر است که صفحات AMP دارای URL متفاوتی هستند.

افزایش بازدید گوگل با amp

سنجش عملکرد سئو

در نهایت، با استفاده از روش‌های گفته شده، بازدید سایت شما افزایش پیدا می‌کند اما نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که عملکرد فعالیت‌های انجام شده را چگونه می‌توان اندازه‌گیری کرد. از جمله بهترین ابزارها برای این کار، «سرچ کنسول گوگل» (Google Search Console) خواهد بود.

بهترین افزونه وردپرس برای سئو چیست؟

در نهایت، برای این‌که سایت و محتوای تولیدی شما به شکل مناسبی سئو شود این امکان وجود دارد که از افزونه‌های مختلفی کمک بگیرید. بویژه اگر سایت شما از طریق وردپرس ساخته شده باشد، افزونه‌های متعددی همچون «Yoast» و «AIOSEO» را می‌توان به عنوان بهترین افزونه‌های وردپرس برای سئو در نظر گرفت.

در جدول زیر، برخی از این افزونه‌ها آورده شده‌اند.

نام افزونهمناسب برای
SEO Pressشروع کار
All-In-One SEO (AIOSEO)تمامی موارد سئو
WP Rocketافزایش سرعت سایت
Schema Proساختاربندی داده‌ها
Yoast SEOآنالیز صفحه و تولید محتوای متنی
Ahrefsآنالیز رقابتی

فیلم‌ های آموزش افزایش بازدید گوگل با رسیدن به صفحه اول نتایج — کامل ترین راهنما + فیلم

فیلم آموزشی افزایش بازدید گوگل - بخش اول

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی افزایش بازدید گوگل - بخش دوم

دانلود ویدیو
بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
LOCALIQcompose.lySingle Grain
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *