اضافه کردن فهرست در ورد – آموزش تصویری

۳۱۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
اضافه کردن فهرست در ورد – آموزش تصویری

اضافه کردن فهرست در ورد به خوانندگان کمک می‌کند بفهمند چه اطلاعاتی در سند قرار گرفته و هر بخش از مطلب، دقیقا در کدام قسمت از سند است. مخاطبان همچنین می‌توانند با کلیک روی سرتیتر مربوطه در نرم‌افزار ورد، به قسمت مورد نظر منتقل شوند. برای یادگیری نحوه ساخت فهرست در ورد و ویرایش آن، به مطالعه ادامه دهید.

نرم‌افزار ورد از شناخته شده‌ترین برنامه‌های ویرایش و ذخیره متن است. اما مانند سایر نرم‌افزارهای مجموعه آفیس، ویژگی‌ها و امکاناتی ارائه می‌دهد که کاربردی و ساده هستند. در این مطلب، راجع به فهرست‌ها در ورد صحبت می‌کنیم. در صورتی که قصد یادگیری سایر قابلیت‌های ورد را دارید می‌توانید مقاله «آموزش Word» را نیز مطالعه کنید.

فهرست در ورد چه فایده‌ای دارد؟‌

ورد با امکان افزودن فهرست محتوا، به شما اجازه می‌دهد مطالب را مرتب کرده و از آشفتگی نجات دهید. به این ترتیب یافتن بخشی از مطالب نیز بسیار ساده‌تر می‌شود. فهرست محتوا در واقع شبیه به لیست مطالبی است که ابتدای هر کتابی می‌بینید و مجموعه‌ای از سرتیترها را به همراه شماره صفحه مربوط به آن‌ها، در کنار هم قرار می‌دهد.

اضافه کردن فهرست جدید در ورد

ساختن فهرست کار ساده‌ای است که تنها نیاز به کمی دقت دارد. برای ایجاد فهرست در ورد به ساده‌ترین شکل، می‌توانید روش زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا روی صفحه‌ای که می‌خواهید فهرست را در آن بسازید کلیک کرده و سپس به زبانه References بروید.
  • در بخش Table of Contents، روی گزینه Table of Contents بزنید.

با انجام این کار، مجموعه‌ای از قالب‌های آماده برای اضافه کردن فهرست در ورد ظاهر می‌شوند. می‌توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید. ناگفته نماند که در وب‌سایت Microsoft 365 «+» هم قادر به مشاهده و دریافت قالب‌های بیشتری خواهید بود.

آموزش اضافه کردن فهرست در ورد

با انتخاب یک قالب مناسب، کار اضافه کردن فهرست در ورد انجام می‌شود و خواهید دید که سرتیترهای سند شما به همراه شماره صفحه مربوط به هرکدام، در کنار هم قرار گرفته و فهرست محتوایی را ساخته‌اند. برای نمایش شماره خط در ورد هم می‌توانید از گزینه‌های موجود در زبانه Insert کمک بگیرید.

ساخت فهرست محتوای شخصی سازی شده

اگر هیچ یک از قالب‌های آماده فهرست محتوا را مناسب نمی‌دانید، با انتخاب گزینه Custom Table of Contents امکان شخصی‌سازی فهرست خود را خواهید داشت. برای انجام این کار، مانند مراحل زیر پیش بروید:

  • مانند قبل روی صفحه مورد نظر در سند کلیک کنید و به زبانه References بروید. سپس روی گزینه Custom Table of Contents بزنید.
ساخت فهرست شخصی سازی شده در ورد

کادر جدیدی باز می‌شود که گزینه‌های مختلفی برای ساخت فهرست سفارشی دارد. در این قسمت می‌توانید نمایش یا عدم نمایش شماره صفحات و راست‌چین یا چپ‌چین بودن آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین در همین بخش این امکان وجود دارد که انتخاب کنید تم فهرست با تم کلی سند یکسان باشد یا متفاوت از آن.

 

به علاوه می‌توانید ظاهر فهرست مطالب را نیز تغییر دهید. در همین حین، با انجام هر تغییر، پیش نمایش فهرست به‌روزرسانی می‌شود تا ببینید ظاهر نهایی آن به چه شکل است. در پایان نیز دکمه OK را بزنید تا تغییرات اعمال شوند.

شخصی سازی کردن فهرست محتوا در ورد

اگر فهرستی که قبلا ساخته شده است را تغییر می‌دهید، باید تغییرات اعمال شده را تایید کرده و سپس OK را بزنید.

شخصی سازی فهرست موجود در ورد

ویرایش و به روزرسانی فهرست موجود در ورد

اگر محتوای سند شما تغییر کند، نیاز دارید فهرست محتوا را نیز به شکلی تغییر دهید تا با متن جدید همخوانی داشته باشد. به همین دلیل می‌توانید مانند مراحل زیر، پس از اضافه کردن فهرست در ورد، آن را ویرایش و به‌روزرسانی کنید:

  • داخل فهرست محتوا کلیک کنید.

وقتی فهرست محتوا انتخاب می‌شود، زبانه‌های جدیدی بالای آن نشان داده خواهند شد. این زبانه‌ها برای ویرایش و آپدیت فهرست کابرد دارند.

  • سپس روی دکمه Update Table بزنید.
ویرایش و بروزرسانی فهرست محتوا

به این ترتیب، کادر جدیدی باز می‌شود و باید انتخاب کنید که نحوه ویرایش فهرست چگونه باشد.

  • در این قسمت، یکی از گزینه‌های زیر را بسته به نیاز خود برگزینید:
    • Update page numbers only: این گزینه، شماره صفحات را عوض می‌کند اما کاری با سرتیترها ندارد. زمانی تیک این مورد را بزنید که به سند خود متن اضافه کرده‌اید اما سرتیترها تغییری نداشته‌اند.
    • Update entire table: این گزینه علاوه بر شماره صفحه‌ها، سرتیترها را نیز تغییر می‌دهد. بنابراین زمانی از آن استفاده کنید که هم متن و هم سرتیترها را تغییر داده‌اید.
  • در نهایت روی دکمه OK بزنید.
روش بروزرسانی فهرست محتوای ورد

پس از این فهرست محتوا به‌روزرسانی می‌شود تا تغییرات جدید را نشان دهد.

قالب بندی پس از اضافه کردن فهرست در ورد

پس از اضافه کردن فهرست در ورد می‌توانید آن را به طور خودکار یا دستی قالب بندی کنید. در ادامه بیشتر با این دو گزینه و کاربرد آن‌ها آشنا می‌شوید.

قالب بندی خودکار فهرست محتوا در ورد

بعد از اینکه فهرست را ایجاد کردید، می‌توانید قالب‌بندی آن را به نحوی تغییر دهید تا به‌روزرسانی‌ها به طور خودکار روی آن اعمال شوند. برای انجام این کار مانند مراحل زیر پیش بروید:

  • ابتدا وارد زبانه References شوید و در بخش Table of Contents گزینه Table of Contents را بزنید. سپس از منوی باز شده، گزینه Custom Table of Contents که در پایین کادر است را برگزینید.
قالب بندی کردن فهرست محتوا
  • در این صفحه، از گوشه پایین سمت راست، روی گزینه Modify بزنید. سپس یکی از قالب‌های موجود در پنجره Styles را انتخاب و روی دکمه Modify کلیک کنید.
ذخیره خودکار تغییرات برای قالب بندی فهرست محتوا در ورد
  • روی گزینه Format در گوشه سمت چپ پایین پنجره Modify Style بزنید و یکی از گزینه‌ها را برای پیاده‌سازی Modify یا تغییرات، برگزینید. مثلا با انتخاب گزینه Font، امکان تغییر نوع، اندازه و رنگ قلم خود را خواهید داشت. همچنین می‌توانید آن را Bold یا Italic کنید.
قالب بندی خودکار فهرست
  • بعد از اعمال تغییرات مورد نظر روی فهرست محتوا، دکمه OK را روی هر پنجره باز انتخاب کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

از این پس اگر کل فهرست محتوا را نیز تغییر دهید، گزینه‌های قالب‌بندی مورد نظر شما به طور خودکار روی محتوای جدید اعمال خواهند شد.

چگونه فهرست محتوای ورد را به صورت دستی قالب‌بندی کنیم؟

در روش قالب‌بندی خودکار، کل ظاهر فهرست محتوا تغییر می‌کند. اما اگر نیاز به ویرایش بخشی از فهرست باشد باید از قالب‌بندی به صورت دستی استفاده کنید. به این شکل می‌توانید برخی ویژگی‌های متن و اعداد فهرست، از جمله اندازه متن، رنگ متن یا Bold و Italic بودن آن را به صورت دستی تنظیم کنید. برای انجام این کار، ابتدا متنی که قصد اعمال تغییر را در آن دارید، درون فهرست محتوا انتخاب کنید. سپس در زبانه Home، تغییرات مورد نظر مانند رنگ و اندازه آن را تغییر دهید.

اکنون بخش انتخابی به طور دستی ویرایش می‌شود. به این ترتیب می‌توانید قالب‌بندی هر بخش از فهرست را به شکلی متمایز و متفاوت با دیگر بخش‌ها تغییر دهید.

البته توجه داشته باشید اگر تغییراتی را به صورت دستی روی فهرست اعمال کرده‌ و سپس گزینه Update entire table را برای ویرایش خودکار برگزیده باشید، تغییرات اولیه حذف خواهند شد.

اضافه کردن ورودی به فهرست محتوای موجود در ورد

پس از اضافه کردن فهرست در ورد می‌توانید محتوا و ورودی جدید نیز درون آن وارد کنید. برای انجام این کار نیز دو روش خودکار و دستی وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

افزودن ورودی جدید به فهرست به صورت خودکار

اثربخش‌ترین روش افزودن ورودی جدید به فهرست، اضافه کردن محتوای جدید با سرتیترها داخل سند است. در ادامه روش انجام این کار را می‌بینیم:‌

  • به کمک گزینه سرتیترها در زبانه Home، تیترهای جدید به سند خود اضافه کنید.
افزودن ورودی جدید خودکار
  • سپس متن مناسب هر سرتیتر را بنویسید. در مرحله بعد می‌توانید به کمک دستورالعمل موجود در قسمت «قالب‌بندی خودکار فهرست محتوا در ورد» از همین مقاله، سرتیترهای جدید را به طور خودکار درون فهرست به‌روزرسانی کنید.

اضافه کردن ورودی جدید به صورت دستی در فهرست ورد

اگر مشکلی ندارید، این امکان نیز وجود دارد که ورودی‌های جدید را با کلیک کردن درون فهرست و نوشتن آن‌ها به صورت دستی اضافه کنید. البته توجه کنید در صورتی که ورودی‌ها را دستی وارد کرده باشید و بعدا گزینه به‌روزرسانی خودکار را بزنید، مواردی که دستی وارد شده‌اند، حذف خواهند شد.

برای اضافه کردن ورودی جدید به طور دستی، مانند مراحل زیر پیش بروید:

  • درون فهرست، محل قرارگیری ورودی جدید را مشخص و روی آن کلیک کنید. سپس دکمه Enter را بزنید تا خطی خالی درون فهرست ایجاد شود و متن ورودی جدید را بنویسید.
  • بعد شماره صفحه مربوط به محتوای جدید را وارد کنید. سپس باید نشانگر ماوس را در سمت راست شماره قرار دهید و علامتی که برای جدا کردن سرتیترها و شماره صفحه‌ها استفاده شده است را تا جایی بنویسید که شماره مورد نظر در جای درست خود قرار بگیرد.

 

به عنوان مثال در فهرست محتوای زیٰر، «ورودی جدید» و شماره صفحه «3» به کمک علامت نقطه از هم جدا شده‌اند.

افزودن ورودی جدید به طور دستی در فهرست محتوای ورد

سخن نهایی

اضافه کردن فهرست در ورد به سامان‌دهی مطالب کمک می‌کند و باعث می‌شود خواننده راحت‌تر بتواند بخش مورد نظر خود را در مطلب پیدا کند. در این مقاله به بررسی نحوه افزودن فهرست محتوا در ورد پرداختیم. همچنین گفتیم که می‌توانید پس از ایجاد یک فهرست، قالب‌بندی یا ظاهر آن را به دلخواه تغییر دهید و به صورت خودکار یا دستی، ورودی جدیدی به آن بیفزایید. به این ترتیب می‌توانید به مطالب خود نظم دهید و مطالعه آن‌ها را آسان‌تر کنید.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Custom GuideComputer Hope
۱ دیدگاه برای «اضافه کردن فهرست در ورد – آموزش تصویری»

سلام بسیار مفید بود ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *