اصول سئو چیست؟ – ۲۴ اصل لازم برای رسیدن به رتبه یک

۲۷۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
اصول سئو چیست؟ – ۲۴ اصل لازم برای رسیدن به رتبه یک

همه ما می‌دانیم که توجه به اصول بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا «سئو» (SEO) برای کسب و کارها امری ضروری است. دنیای سئو دنیایی پیچیده است و مدام تغییر می‌کند، اما با آشنایی با مفاهیم پایه و اصول سئو می‌توان وب‌سایت را تا حد زیادی برای بهتر ظاهر شدن در موتورهای جستجو بهینه‌سازی کرد. در این مطلب، درباره سئو و مفاهیم پایه آن صحبت می‌کنیم و با بررسی اصول سئو تلاش می‌کنیم به شما در بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای موتورهای جستجو کمک کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

سئو چیست؟

سئو مخفف عبارت «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) و یکی از اصطلاحات رایج در دیجیتال مارکتینگ است. سئو به فرآیندی گفته می‌شود که توسط آن می‌توان کیفیت و کمیت ترافیک طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت و میزان دیده شدن برند توسط مخاطبان در نتیجه‌های موتورهای جستجو را افزایش داد.

باید توجه داشته باشید که بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو در واقع بهینه‌سازی وب‌سایت برای کاربران است. هنگام اجرای اصول سئو در وب‌سایت خود متوجه می‌شوید که افراد در موتورهای جستجو و فضای اینترنت به دنبال یافتن چه اطلاعاتی می‌گردند، می‌خواهند پاسخ چه پرسش‌هایی را بیابند، برای یافتن این اطلاعات از چه کلمات و عباراتی استفاده می‌کنند و مشاهده چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند. یافتن پاسخ این پرسش‌ها امکان برقراری ارتباط مفید و مؤثر با مخاطبان هدف را برای شما فراهم می‌کند.

دانستن هدف مخاطبان از جستجو در فضای اینترنت تنها یک روی سکه سئو است. در طرف دیگر، باید پاسخ پرسش‌های مخاطبان و محتوای مورد علاقه آن‌ها را طوری در وب‌سایت خود ارائه کنید که «خزندگان یا کراولرهای موتورهای جستجو» (Crawlers) آن‌ها را بیابند و مطالب شما را به خوبی درک کنند. با مطالعه ادامه این مطلب، درباره اصول سئو و روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای مخاطبان و موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

سئو چیست

چرا رعایت اصول سئو مهم است؟

در دنیای امروز تعداد بسیار زیادی از افراد برای یافتن پاسخ پرسش‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. جذب کردن این ترافیک به وب‌سایت کسب و کار می‌تواند نقش بسیار مهم و مؤثری را در پیشرفت کسب و کار ایفا کند. با رعایت اصول سئو هنگام تولید محتوا و طراحی وب‌سایت کسب و کار می‌توان توجه تعداد زیادی از کاربران، به‌ویژه کاربران علاقه‌مند به موضوع فعالیت و حوزه تخصصی کسب و کار را به وب‌سایت جلب کرد.

برای مثال، فرض کنید شما کسب و کاری در زمینه فروش کفش ورزشی زنانه دارید. آیا ترجیح می‌دهید برای تبلیغ کسب و کار خود یکی از بیلبوردهای شهری را اجاره کنید تا محصولات خود را به تمام افراد رهگذر اطراف بیلبورد نمایش بدهید یا هر زمانی که شخصی در موتور جستجو عبارت «کفش ورزشی زنانه» را جستجو کرد شما را بیابد؟ احتمالاً گزینه دوم برای شما مفیدتر است، زیرا در این مورد افراد مدنظرتان قصد خود از خرید را می‌دانند و به دنبال یافتن محصولاتی هستند که کسب و کار شما ارائه می‌کند.

مشتریان برای یافتن تمام موضوع‌ها و اطلاعات مرتبط با کسب و کار شما در اینترنت جستجو می‌کنند. علاوه بر این، مشتریان احتمالی شما نیز ممکن است برای یافتن مطالب مرتبط با حوزه تخصصی کسب و کار شما در اینترنت جستجو کنند. با رعایت اصول سئو و قرار گرفتن در معرض دید این افراد، فرصتی برای برقراری ارتباط با آن‌ها و پاسخ دادن به پرسش‌ها یا رفع نیازهای آن‌ها پیدا می‌کنید و برای آن‌ها به منبعی مورد اعتماد تبدیل می‌شوید. کاربران ترجیح می‌دهند محصولات و خدمات خود را از کسب و کارهایی دریافت کنند که قبلاً نام آن‌ها را شنیده‌اند و به آن‌ها اعتماد دارند.

 

چه مواردی باعث افزایش ترافیک از موتورهای جستجو می‌شوند؟

بیشتر ترافیک موتورهای جستجو در دنیا از طرف گوگل به وب‌سایت‌ها وارد می‌شود. ممکن است میزان ترافیک ورودی در هر حوزه تخصصی از موتورهای جستجوی مختلف متفاوت باشد، اما به طور کلی گوگل بیشترین میزان ترافیک را به وب‌سایت‌ها هدایت می‌کند. به همین دلیل، هنگام اجرای اصول سئو افزایش رتبه وب‌سایت در گوگل اهمیت زیادی دارد.

موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود را تعییر می‌دهند و بنابراین، نتایجی که در موتورهای جستجو مشاهده می‌شود دائم در حال تغییر است. الگوریتم‌های گوگل در سئو بسیار پیچیده هستند و اطلاعات دقیقی از آن‌ها در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان سئو، گوگل هنگام رتبه‌بندی صفحه‌های وب به نکات زیر توجه می‌کند.

  • گوگل به دنبال یافتن صفحه‌هایی است که اطلاعات باکیفیت و مرتبط با «کوئری جستجوی کاربران» (Search Query) در آن‌ها وجود دارد.
  • گوگل برای شناسایی ارتباط صفحه با کوئری‌های جستجو، محتوای صفحه‌های وب‌سایت را «کراول» (Crawl) می‌کند (می‌خواند) و با بررسی محتوای صفحه بر اساس الگوریتم‌ها، میزان مرتبط بودن محتوا با جستجوی کاربران را بر اساس از کلمه‌های کلیدی مورد نظر آن‌ها می‌سنجد.
  • کیفیت محتوا با استفاده از معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود. مهم‌ترین معیار، تعداد و کیفیت بک‌لینک‌های وب‌سایت‌های دیگر به صفحه‌های وب‌سایت است.

 

علاوه بر موارد گفته شده، معیارهای دیگری در الگوریتم‌های گوگل برای رنکینگ وب‌سایت‌ها در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، می‌توان به معیارهای زیر اشاره کرد.

  • یکی از معیارهای رتبه‌بندی صفحه‌ها در گوگل، میزان و شکل تعامل مخاطبان با وب‌سایت است. برای مثال، گوگل به این موضوع توجه می‌کند که آیا کاربران اطلاعات مد نظر خود را در وب‌سایت شما می‌یابند یا پس از مشاهده صفحه‌های شما، از آن‌ها خارج می‌شوند و به صفحه نتایج جستجوها بازمی‌گردند. همچنین، اگر کاربران وب‌سایت شما را در فهرست نتایج موتور جستجو نادیده بگیرند و هرگز روی لینک‌های آن کلیک نکنند، گوگل این موضوع را نیز در رتبه‌بندی خود در نظر می‌گیرد.
  • یکی دیگر از معیارهای مهم در رتبه‌بندی، سرعت بارگذاری صفحه‌های وب‌سایت و بهینه بودن آن‌ها برای استفاده کاربران موبایل است.
  • تولید محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیت و پرهیز از کپی کردن محتوا یا تولید محتوای بی‌کیفیت و کم‌ارزش نیز از معیارهای مهم در بهبود رتبه در گوگل است.

گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها صدها معیار را مد نظر قرار می‌دهد و الگوریتم‌های خود را همواره تغییر می‌دهد. اما برای بهبود رتبه صفحه‌های وب نیازی به دانستن تمام جزئیات این الگوریتم‌ها نخواهید داشت. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین اصول سئو را می‌آموزید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید رتبه صفحه‌های وب‌سایت خود در موتورهای جستجو را به شکل مطلوبی بهبود ببخشید.

مهم‌ترین انواع سئو چیست؟

معیارهای زیادی در موفقیت سئو کسب و کارها تأثیر می‌گذارند. از مهم‌ترین بخش‌های سئو برای کسب و کارها می‌توان سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی را نام برد که در ادامه این مطلب، توضیحات بیشتری درباره اصول و قواعد آن‌ها می‌خوانید.

 

سئو داخلی

سئو داخلی به محتوایی مرتبط می‌شود که در وب‌سایت شما برای کاربران قابل مشاهده است. در واقع این بخش از سئو به بهینه‌سازی محتوای شما و عناصر قابل مشاهده برای موتورهای جستجو می‌پردازد. از انواع مختلف محتوا می‌توان متن، تصویر، ویدیو و محتوای صوتی و از عناصر قابل مشاهده برای موتورهای جستجو می‌توان تگ‌های HTML و داده‌های ساختاریافته را نام برد. در ادامه این مطلب درباره سئو داخلی بیشتر می‌خوانید.

مطلب پیشنهادی:

سئو خارجی

سئو خارجی به بهینه‌سازی عناصری می‌پردازد که در وب‌سایت شما قرار ندارند. در واقع، معیارهای سئو خارجی در نهایت باعث رشد وب‌سایت شما و افزایش میزان اعتبار، ارتباط و اعتماد کاربران می‌شود و در جذب مخاطب تأثیر می‌گذارد. از عوامل مؤثر در سئو خارجی می‌توان لینک‌سازی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی کلیکی (PPC)، دریافت بررسی‌های مخاطبان و دریافت محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) را نام برد.

مطالب پیشنهادی:

سئو فنی

اصول سئو فنی برای بهینه‌سازی موارد مرتبط با عملکرد و قابلیت مشاهده شدن و دسترسی موتورهای جستجو به وب‌سایت طراحی شده است. از معیارهای مورد بررسی در سئو فنی می‌توان به ایندکس شدن و کراول شدن، سرعت بارگذاری صفحه، ساختار وب‌سایت و ساختار URL اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی:

انواع سئو

مهم‌ترین اصول سئو چیست ؟

در این بخش، مراحل بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو و اصول سئو در بخش‌های مختلف سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی را شرح خواهیم داد.

۱. اصول تحقیق کلمات کلیدی

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل و موتورهای جستجوی دیگر در سئو را می‌توان اولین گام از بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو دانست. در واقع اولین گام در بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو این است که متوجه شوید باید دقیقاً چه بخش‌هایی را بهینه‌سازی کنید. برای این کار، باید کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران هنگام جستجو برای یافتن کسب و کارهایی با زمینه تخصصی خود را بیابید، سپس رتبه وب‌سایت خود برای این کلمات کلیدی را در موتورهای جستجوی مشهور مانند گوگل و بینگ بهبود ببخشید.

این مرحله چندان ساده نیست. برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی به منظور هدف‌گذاری آن‌ها برای سئوی وب‌سایت باید به معیارهای مختلفی توجه کنید. به طور کلی، می‌توان گفت که معیارهایی که در ادامه آمده است از مهم‌ترین معیارها برای تحقیق کلمات کلیدی به شمار می‌روند.

  • «میزان جستجو» (Search Volume): اولین معیار برای انتخاب کلمات کلیدی در سئو، در نظر گرفتن میزان یا حجم جستجوی کلمات توسط کاربران است. هرچه افراد بیشتری کلمه کلیدی مد نظر را در موتورهای جستجو وارد کنند، با هدف‌گذاری آن کلمه کلیدی به مخاطبان بیشتری دسترسی خواهید داشت. هرچه میزان جستجوی کاربران برای یک کلمه کلیدی کمتر باشد، تعداد مخاطبانی که به محتوای شما درباره آن کلمه کلیدی دسترسی پیدا می‌کنند نیز کمتر خواهد بود.
  • «مرتبط بودن» (Relevance): مرتبط بودن کلمات کلیدی به حوزه تخصصی یکی دیگر از معیارهای مهم برای انتخاب کلمات کلیدی است. برای مثال، اگر محصول کسب و کار شما یک ابزار اتوماسیون بازاریابی ایمیلی است، نباید کلماتی غیرمرتبط مانند «تجهیزات کشاورزی» را هدف‌گذاری کنید. درک این موضوع به طور کلی ساده است، اما گاهی اوقات ممکن است هدف‌گذاری کلمات کاملاً مرتبط مانند «نرم‌افزار ایمیل مارکتینگ» نیز عملکرد مطلوبی برای کسب و کار شما نداشته باشد.
    در این مورد، شرکت‌های بسیار بزرگ و شناخته شده بیشترِ ترافیک این کلمه کلیدی رقابتی را از آنِ خود می‌کنند و ممکن است مخاطبان نیز تنها با یک جستجوی گوگل به خرید محصول نسبتاً گران‌قیمت شرکت‌های کوچک‌تر ترغیب نشوند. به همین دلیل، می‌توان با هدف‌گذاری کلمات کلیدی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ مانند «بهترین روش‌های بازاریابی کلیکی برای کسب و کار» نظر کارشناسان دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها را جلب کرد و با ارائه محتوای باکیفیت در این حوزه، زمینه برقراری ارتباط و جلب اعتماد آن‌ها را ایجاد کرد.
  • «رقابت» (Competition): در سئو نیز مانند تمام بخش‌های دیگر کسب و کار باید هزینه‌های احتمالی و احتمال موفق شدن کمپین‌ها را سنجید. برای سنجیدن این هزینه‌ها و احتمال موفقیت در سئو باید از میزان رقابت و احتمال دریافت رتبه‌های برتر برای کلمات کلیدی خاص انتخاب شده مطلع شوید.

برای یافتن کلمات کلیدی مناسب، ابتدا باید مخاطبان هدف و مشتریان احتمالی خود را مشخص کنید. پس از ایجاد پرسونای مشتری، به عللاقه‌مندی‌ها، مشکلات، زبان مورد استفاده و محصولات مورد علاقه آن‌ها در کسب و کارهای رقیب فکر کنید و فهرستی اولیه از کلمات کلیدی احتمالی تهیه کنید. سپس، درباره میزان جستجو و رقابت این کلمات کلیدی تحقیق کنید تا بهترین گزینه‌ها را بیابید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نیز کمک بگیرید.

 

۲. اصول سئو داخلی

زمانی که فهرست کلمات کلیدی خود را ایجاد کردید، در مرحله بعدی باید این کلمات را در محتوای وب‌سایت خود هدف‌گذاری کنید. هر صفحه از وب‌سایت باید یک کلمه کلیدی اصلی را هدف‌گذاری کند و علاوه بر آن، می‌تواند چند کلمه کلیدی فرعی مرتبط را نیز به کار بگیرد. تصویر زیر، محل‌های کاربرد کلمات کلیدی در صفحه‌ای بهینه‌سازی شده بر اساس اصول سئو داخلی را نمایش می‌دهد.

محل قرارگیری کلمات کلیدی بر اساس اصول سئو داخلی - افزایش بازدید سایت رایگان
محل قرارگیری کلمات کلیدی بر اساس اصول سئو داخلی

در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین عناصر در سئو داخلی برای هدایت ترافیک به وب‌سایت را بررسی می‌کنیم.

۳. بهینه‌سازی تگ عنوان

گوگل همواره به دنبال درک معنی محتوای صفحه‌ها و جریمه کردن وب‌سایت‌های خاطی است که با سوءاستفاده از کلمات کلیدی و با بهره‌گیری از روش‌های «سئو کلاه سیاه» (Black-Hat SEO) به دنبال دریافت رتبه‌های بهتر در صفحه نتایج هستند. اما با این حال باید برای بهبود رتبه در صفحه‌ها از کلمات کلیدی استفاده شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای به‌کارگیری کلمات کلیدی، تگ عنوان صفحه است.

توجه داشته باشید که «تگ عنوان» (Title Tag) در واقع «تیتر اصلی» (Headline) صفحه نیست. تیتر اصلی در صفحه‌های وب معمولاً با عناصر HTML مختلف مانند H1 یا گاهی H2 مشخص می‌شود. محتوای تگ عنوان معمولاً در بالای مرورگر نمایش داده می‌شود و در کدهای تگ متا در صفحه جای می‌گیرد.

تفاوت تگ عنوان و عنوان مطلب
تفاوت تگ عنوان و عنوان مطلب

گوگل طول مناسب برای تگ عنوان را با در نظر گرفتن فضای اشغال شده توسط کلمات و بر اساس پیکسل مشخص کرده است، اما به طور کلی بهترین طول برای تگ‌های عنوان بین ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر است. بهتر است از کلمه کلیدی اصلی خود در تگ عنوان استفاده کنید و در صورت امکان، کلمات کلیدی مرتبط دیگر را نیز در عبارت مد نظر خود به کار بگیرید. توجه داشته باشید که کاربران در نتایج موتورهای جستجو تگ‌های عنوان را مشاهده می‌کنند، به همین دلیل باید آن‌ها را به شکلی مطلوب و ترغیب کننده بنویسید.

تگ عنوان در صفحه نتایج گوگل
نحوه نمایش تگ عنوان در صفحه نتایج گوگل

۴. بهینه‌سازی توضیحات متا

«توضیحات متا یا متا دیسکریپشن» (Meta Description) یکی دیگر از عناصر HTML مهم در سئو داخلی است. توضیحات متا را می‌توان در کدهای صفحه به‌روزرسانی و مشخص کرد، اما نمی‌توان آن‌ها را درون صفحه دید. توضیحات متا در واقع شرحی کوتاه برای تبلیغ صفحه وب‌سایت است که گوگل و موتورهای جستجوی دیگر آن را در صفحه نتایج جستجو برای کاربران نمایش می‌دهند. بنابراین با این‌که توضیحات متا در صفحه وب دیده نمی‌شود، نوشتن شرحی مناسب برای این بخش می‌تواند کاربران موتورهای جستجو را به کلیک روی لینک‌های شما ترغیب کند و ترافیک وب‌سایت را افزایش دهد.

توضیحات متا در نتایج گوگل
نحوه نمایش توضیحات متا در نتایج گوگل

۵. توجه به بخش اصلی محتوا

بخش اصلی محتوای صفحه نیز بسیار مهم است. صفحه‌های مختلف معمولاً نقش‌های مختلفی دارند. صفحه «محتوای بنیادی یا کرنر استون» (Cornerstone Content) صفحه‌ای است که می‌خواهید وب‌سایت‌های زیادی به آن لینک بدهید و به همین دلیل، باید محتوای آن را متفاوت با محتوای پشتیبان خود طراحی کنید و آن را طوری بنویسید که مخاطبان بتوانند به سرعت پاسخ پرسش‌های خود را در صفحه بیابند.

به طور کلی، گوگل بعضی از شکل‌های محتوا را به شکل‌های دیگر ترجیح می‌دهد. اصول فهرست زیر، اصولی هستند که باید آن‌ها را در تمام صفحه‌های وب‌سایت خود رعایت کنید و هنگام طراحی محتوا همواره آن‌ها را در نظر بگیرید.

  • محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد: تعداد کلمات مناسب برای محتوای یک صفحه به طور دقیق مشخص نیست و صفحه‌های خیلی کوتاه یا خیلی طولانی نیز در گوگل فهرست می‌شوند. اما الگوریتم‌های اخیر گوگل نشان می‌دهند که صفحه‌هایی با محتوای طولانی‌تر و منحصربه‌فرد، رتبه‌های بهتری دریافت می‌کنند. اگر محتوای تعداد زیادی از صفحه‌های وب‌سایت شما بسیار کوتاه (بین ۵۰ تا ۲۰۰ کلمه) باشد یا تعداد زیادی از صفحه‌های شما «محتوای کپی شده» (Duplicate Content) داشته باشند، ممکن است گوگل شما را جریمه کند.
    اگر محتوای بیشتر صفحه‌های وب‌سایت شما بسیار کوتاه یا کپی شده است، بهتر است آن‌ها را تغییر دهید و محتوای منحصربه‌فرد و طولانی‌تری را در آن‌ها بارگذاری کنید. همچنین، با استفاده از تگ متای «نوایندکس» (Noindex) می‌توانید چنین صفحه‌هایی را از نتایج جستجو خارج کنید تا گوگل شما را به دلیل داشتن تعداد زیادی صفحه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت جریمه نکند.
  • تعامل: گوگل همواره در به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های خود، تأثیر تعامل با مخاطبان و معیارهای مرتبط با تجربه کاربری در رتبه صفحه‌ها را افزایش می‌دهد. با تولید محتوای مفید و کاربردی برای کاربران و تلاش برای پاسخ‌دهی به پرسش‌ها و نیازهای مخاطبان وب‌سایت می‌توان تعامل بهتری با آن‌ها برقرار کرد. همچنین، توجه به مواردی مانند سرعت بارگذاری صفحه‌ها و طراحی سایت زیبا و کاربردی، می‌توان تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان وب‌سایت ایجاد کرد.
  • قابلیت اشتراک‌گذاری: به طور کلی، نمی‌توان به تمام صفحه‌های یک وب‌سایت لینک داد یا آن‌ها را صدهابار با مخاطبان به‌اشتراک گذاشت. اما همان‌طور که صفحه‌های وب‌سایت خود را برای حذف محتوای بی‌کیفیت بررسی می‌کنید، باید احتمال اشتراک‌گذاری محتوا را افزایش دهید و صفحه‌های جدید وب‌سایت را با مخاطبان خودبه‌اشتراک بگذارید. اگر تعداد زیادی از صفحه‌های وب‌سایت شما محتوایی با قابلیت اشتراک‌گذاری یا لینک‌دهی کم داشته باشند، احتمال دریافت رتبه‌های برتر در نتایج جستجو برای این صفحه‌ها کمتر خواهد بود و به طور کلی به وجهه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو لطمه وارد می‌شود.

۶. استفاده از متن جایگزین تصاویر

تنها با استفاده از «متن جایگزین تصویر» (Alt Attribute) می‌توان مضمون تصاویر را برای موتورهای جستجو قابل درک کرد. همچنین، استفاده از این ویژگی می‌تواند ترافیک وب‌سایت شما در جستجوهای تصویری گوگل را افزایش دهد. ویژگی متن جایگزین تصاویر یکی از عناصر HTML است که امکان ارائه اطلاعات جایگزین تصاویر برای ربات‌ها یا افراد نابینا را فراهم می‌کند.

ممکن است تصاویر شما با گذر زمان خراب شوند، فایل‌های آن‌ها حذف شود یا کاربران برای بارگذاری آن‌ها به مشکل بخورند. در این شرایط، قرار دادن یک شرح کوتاه برای تصویر می‌تواند از نظر کاربرد تأثیر مثبتی داشته باشد. همچنین، با استفاده از این ویژگی فرصتی برای درک محتوای تصویر توسط موتورهای جستجو ایجاد می‌شود و موتورهای جستجو از این طریق متوجه می‌شوند که محتوای شما درباره چه موضوعی تولید شده است.

توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن جایگزین تصاویر نیز تأثیر مطلوبی نخواهد داشت. در واقع، اگر نمی‌توانید از کلمات کلیدی به شکل طبیعی در متن جایگزین تصاویر استفاده کنید، بهتر است اصلاً کلمات کلیدی را در این بخش به کار نبرید. در اینجا تنها نکته مهم این است که بخش متن جایگزین تصاویر را حتماً کامل کنید و سعی کنید در آن درباره تصویر توضیح دقیق و کاملی بدهید. باید این متن‌ها را طوری بنویسید که افراد نابینا نیز بتوانند از آن‌ها برای درک بهتر مطالب شما بهره بگیرند.

زمانی که به شکل طبیعی درباره کلمات کلیدی و زمینه‌های مد نظر خود محتوا تولید کنید، از «بهینه‌سازی بیش از حد» (Over-Optimization) جلوگیری کرده‌اید. به بیان دیگر، در این شرایط محتوای شما برای فریب موتورهای جستجو به منظور دریافت رتبه‌های بهتر طراحی نشده‌اند و شما فرصتی برای بهبود رتبه‌های محتوای ارزشمند خود به شکل طبیعی پیدا می‌کنید.

مشخص کردن متن جایگزین تصویر در وردپرس
مشخص کردن متن جایگزین تصویر در وردپرس

۷. بهینه‌سازی ساختار URL

ساختار URL وب‌سایت از نظر ردیابی و بخش‌بندی داده‌ها و قابلیت اشتراک‌گذاری ساده مطالب توسط کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی، ساختار URL وب‌سایت باید طوری طراحی شود که بخش‌بندی داده‌ها را بر اساس ساختاری منطقی انجام دهد. همچنین، استفاده از URLهای کوتاه و توضیحی به شکلی که اشتراک‌گذاری آن‌ها برای کاربران ساده باشد به کسب و کارها توصیه می‌شود. استفاده از کلمات کلیدی در ساختار URL صفحه‌های وب به کاربران توصیه می‌شود، اما در این مورد نیز باید از استفاده بیش از حد و غیرطبیعی کلمات کلیدی در URL خودداری کرد.

علاوه بر این، بهتر است تا زمانی که مجبور نشده‌اید URL صفحه‌های وب‌سایت خود را تغییر ندهید. حتی زمانی که به نظرتان URLهای قبلی به اندازه کافی مناسب نیست، تا زمانی که URLها به رابطه کاربران و کسب و کار شما آسیبی وارد نمی‌کنند، آن‌ها را تغییر ندهید. اگر زمانی مجبور شدید که ساختار URLهای وب‌سایت خود را تغییر دهید، پس از تغییر ساختار از ریدایرکت دائمی (کد ۳۰۱) برای ریدایرکت کردن صفحه‌های قدیمی روی URLهای جدید بهره بگیرید. تغییر URLها بدون توجه کافی به این مسئله از اشتباهات رایج کسب و کارها هنگام طراحی مجدد وب‌سایت است.

۸. استفاده از اسکیما و مارک‌آپ

پس از این که تمام عناصر داخلی استاندارد صفحه‌های خود را بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی کردید، می‌توانید یک گام به جلوتر بردارید و با اسنفاده از ویژگی‌های مختلف مانند «اسکیما» (Schema) به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر در درک بهتر صفحه‌های خود کمک کنید.

«مارک‌آپ اسکیما» (Schema Markup) از معیارهای رتبه‌گذاری گوگل نیست و به طور مستقیم باعث نمی‌شود که صفحه‌های شما در جایگاه‌های بالاتر صفحه نتایج جستجوها نمایش داده شوند. اما با استفاده از این ویژگی، امکان ظاهر شدن در جایگاه‌های خاص صفحه‌های نتایج جستجوها را پیدا می‌کنید.

در صفحه نتایج بعضی از کوئری‌های جستجو، اگر هیچ صفحه دیگری به جز شما از اسکیما استفاده نکرده باشید، احتمال افزایش نرخ کلیک لینک‌های شما افزایش پیدا می‌کند. چراکه در این شرایط، لینک‌های شما گزینه‌های بیشتری مانند امتیاز صفحه یا پرسش و پاسخ را به کاربران نمایش می‌دهند. همچنین در نتایج کوئری‌های جستجویی که تمام صفحه‌ها از اسکیما استفاده کرده باشند، استفاده نکردن از اسکیما در صفحه‌های شما باعث کاهش نرخ کلیک این صفحه‌ها در گوگل خواهد شد. تصویر زیر نمونه‌ای از این موضوع را نمایش می‌دهد.

نمونه استفاده نکردن از اسکیما در صفحه نتایج گوگل
نمونه استفاده نکردن از اسکیما در صفحه نتایج گوگل

مارک‌آپ‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها در صفحه‌های وب‌سایت خود بهره بگیرید. نمی‌توان در تمام کسب و کارها از تمام اسکیماهای موجود استفاده کرد، ما به احتمال زیاد حداقل یک مارک‌آپ مناسب برای کسب و کار شما وجود دارد که می‌توانید در بعضی از صفحه‌های وب‌سایت از آن‌ها بهره بگیرید. برای آزمایش مارک‌آپ‌های درون وب‌سایت می‌توانید از ابزار تست داده‌های ساختاریافته گوگل استفاده کنید.

  • لینک ابزار آزمایش داده‌های ساختاریافته گوگل: «+»

۹. اصول معماری اطلاعات و لینک‌سازی داخلی در سئو

معماری اطلاعات به نحوه سازماندهی صفحه‌های وب‌سایت گفته می‌شود. نحوه سازماندهی صفحه‌های وب‌سایت و لینک‌های داخلی بین صفحات در رنکینگ محتوا در موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد.

موتورهای جستجو به طور کلی لینک‌ها را به عنوان «رأی اعتماد» می‌شناسند و از آن‌ها برای سنجش میزان مفید بودن صفحه و محتوای آن برای کاربران و میزان اهمیت محتوای صفحه بهره می‌گیرند. همچنین، موتورهای جستجو به «متن لینک یا انکر تکست» (Anchor Text) نیز توجه می‌کنند. گوگل و موتورهای جستجوی دیگر با استفاده از انکر تکست لینک‌ها در صفحه‌های دیگر متوجه می‌شوند که محتوای صفحه درباره چه موضوعی تدوین شده است.

استفاده از انکر تکست مناسب
استفاده از انکر تکست مناسب

صفحه‌هایی از وب‌سایت که بیشترین تعداد لینک‌های خارجی معتبر و باکیفیت را داشته باشند، قدرت بیشتری برای کمک به صفحه‌های دیگر در دریافت رتبه‌های بهتر در نتایج موتورهای جستجو دارند.

بیشتر مواقع، صفحه‌ای که بیشترین تعداد «بک‌لینک» (Backlink) را دریافت می‌کند «صفحه اصلی» (Homepage) وب‌سایت است، زیرا بیشتر کاربران و خبرگزاری‌ها برای صحبت درباره شما به این صفحه لینک می‌دهند. به همین دلیل، لینک‌سازی استراتژیک و لینک دادن به مهم‌ترین صفحه‌های وب‌سایت در صفحه اصلی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید.

معماری اطلاعات موضوعی بسیار پیچیده و گسترده است و هرچه وب‌سایت بزرگ‌تر باشد، این موضوع پیچیده‌تر می‌شود. اما به طور کلی مهم است که موارد زیر را هنگام معماری اطلاعات در نظر داشته باشید.

  • درباره صفحه‌هایی که بیشترین تعداد لینک را دریافت کرده‌اند اطلاعات کسب کنید.
  • مهم‌ترین صفحه‌های خود از نظر موتورهای جستجو را شناسایی کنید و هنگام لینک‌دهی به آن‌ها توجه بیشتری نشان بدهید.
  • صفحه‌هایی که می‌خواهید در موتورهای جستجو رتبه بهتری پیدا کنند را نزدیک به صفحه اصلی قرار دهید تا کاربران برای رسیدن به آن‌ها به تعداد زیادی کلیک نیاز نداشته باشند.

۱۰. اصول بازاریابی محتوا و لینک‌سازی در سئو

از آنجایی‌که هنوز الگوریتم‌های گوگل تا حد زیادی به لینک‌ها وابسته‌اند، دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت برای بهبود رتبه و ترافیک صفحه‌های وب‌سایت بسیار مهم است. حتی اگر تلاش زیادی برای بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر اصول سئو داخلی کرده باشید، اگر بک‌لینک‌های مطلوبی نداشته باشید صفحه‌های وب‌سایت شما در فهرست نتایج موتورهای جستجو رتبه‌های عالی نخواهند داشت.

روش‌های متعددی برای دریافت بک‌لینک وجود دارد، اما با پیشرفته‌تر شدن و هوشمندتر شدن الگوریتم‌های موتورهای جستجو، بسیاری از روش‌های قدیمی بک‌لینک گرفتن در حال حاضر به عنوان روش‌های پرخطر و آسیب‌زا شناخته می‌شوند. اگر در سئو تجربه زیادی ندارید و با این روش‌های پرخطر آشنا نیستید، استفاده از آن‌ها به شما توصیه نمی‌شود. همچنین، تلاش برای فریب موتورهای جستجو از طریق دریافت بک‌لینک‌های غیرواقعی، ارزشی برای کسب و کار شما ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است با پیشرفت بیشتر الگوریتم‌های موتورهای جستجو، تمام تلاش‌های قبلی شما برای بهبود رتبه صفحه‌ها بی‌اثر شود.

یکی از بهترین روش‌های افزایش تعداد بک‌لینک‌ها تمرکز بر روش‌های بازاریابی پایدار و عمومی‌تر مانند تولید محتوای مفید و باکیفیت و استفاده از کلمات کلیدی برای دریافت رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو و برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق روش‌های بازاریابی روابط عمومی است.

فرآیند تولید محتوای مفیدی که باعث افزایش اشتراک‌گذاری مطالب و دریافت بک‌لینک می‌شود، فرآیندی زمان‌بر و نسبتاً دشوار است. برای این کار باید از روش‌های مختلف بازاریابی محتوا استفاده کنید و با تولید محتوای مفید به شکل‌های مختلف، رتبه صفحه‌های خود را موتورهای جستجو افزایش دهید. بیشتر رویکردهای تولید محتوا برای دریافت بک‌لینک‌های بیشتر و باکیفیت شامل مراحل زیر می‌شود که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

  • شناسایی و درک مخاطبانی که محتوای شما را به‌اشتراک می‌گذارند
  • شناسایی نوع محتوای مناسب برای کسب و کار و روش‌های تبلیغ آن
  • استفاده از کلمات کلیدی مهم و خاص

۱۱. شناسایی مخاطبان لینک‌دهنده

اولین اقدام برای شناسایی نوع محتوای مناسب برای کسب و کار این است که مخاطبان علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری یا لینک دادن به محتوای خود را شناسایی کنید. ابزارهای متعددی مانند «BuzzSumo» می‌توانند به شما در شناسایی اینفلوئنسرهای فعال در حوزه تخصصی برند کمک کنند.

می‌توان از این ابزارها برای شناسایی رهبران فکر و لینک‌کنندگان احتمالی بهره گرفت و متوجه شد که این افراد معمولاً چه نوع محتوایی را با مخاطبان خود به‌اشتراک می‌گذارند.

به طور کلی، پیش از این که محتوای زیادی تولید کنید باید درباره مخاطبانی که احتمالاً این محتوا را به‌اشتراک خواهند گذاشت و دلیل این اشتراک‌گذاری فکر کرده باشید.

۱۲. شناسایی محتوای مناسب برای کسب و کار

گام بعدی، شناسایی قابلیت‌های کسب و کار در تولید محتواست. در این مرحله باید فکر کنید که کسب و کار می‌تواند چه نوع محتوای قابل اشتراک‌گذاری تولید کند. انجام «حسابرسی محتوا» (Content Audit) می‌تواند به شما در این کار کمک کند.

از روش‌های کاربردی برای تولید محتوای قابل اشتراک‌گذاری می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • محتوایی تولید کنید که مشکلات یا نیازهای مشتریان احتمالی و مشتریان کسب و کار را رفع می‌کند.
  • با انجام مهندسی معکوس، محتوایی که در حال حاضر عملکرد مطلوبی دارد را شناسایی کنید و با بهینه‌سازی آن‌ها و بالا بردن سطحشان، ریسک‌ها را کاهش دهید و محتوایی بی‌نقص ایجاد کنید.
  • دیگران را خوب جلوه دهید. ابزارهای مفیدی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید را به مخاطبان خود معرفی کنید. پاسخ کارشناسان مطرح در حوزه تخصصی خود به پرسش‌های دشوار را دریافت کنید و محتوای آن را به‌عنوان نظر متخصص با مخاطبان خود به‌اشتراک بگذارید. این کار باعث می‌شود که این افراد برای کمک به شما و اشتراک‌گذاری یا معرفی محتوای شما مشتاق شوند.

۱۳. استفاده از کلمات کلیدی مهم

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کلمات کلیدی برای تولید محتوای کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارند. توجه داشته باشید که منظور از توجه به کلمات کلیدی، گنجاندن آن‌ها در تمام محتوا بدون در نظر گرفتن تناسب کلی آن‌ها با محتوا نیست. شما می‌توانید با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی، نقاط ضعف کسب و کار خود در تولید محتوا را بیابید. همچنین، با توجه به کلمات کلیدی می‌توانید محتوایی تولید کنید که مخاطبان راغب و مشتریان شما از آن‌ها استفاده می‌کنند و احتمالاً آن‌ها را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارند.

اصول بازاریابی محتوا و لینک سازی در سئو

۱۴. اصول سئو فنی

سئو فنی یکی از بخش‌های مهم سئو است که وب‌سایت را از نظر فنی بهینه‌سازی می‌کند تا تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان فراهم شود. سئو فنی برای وب‌سایت‌های بزرگ پیچیده‌تر است و در این موارد بهتر است از متخصصان سئو برای بهینه‌سازی وب‌سایت کمک گرفته شود، اما به طور کلی می‌توان گفت که سئو فنی نیز مانند بخش‌های دیگر سئو اصول و قواعدی پایه دارد و با برطرف کردن مشکلات رایج وب‌سایت‌ها از نظر فنی می‌توان آن‌ها را تا حد مطلوبی برای کاربران بهینه‌سازی کرد. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین اصول سئو فنی را شرح می‌دهیم.

۱۵. بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحه

موتورهای جستجو بر سرعت بارگذاری وب‌سایت تأکید بسیار زیادی می‌کنند و وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری کمتری دارند را در جایگاه‌های بالاتر نمایش می‌دهند. بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحه هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران مفید است، زیرا می‌تواند باعث بهبود تجربه کاربری مخاطبان و افزایش نرخ تبدیل شود.

توجه به مواردی مانند طراحی بهینه وب‌سایت، کم کردن حجم تصاویر وب‌سایت و استفاده از تصاویر با اندازه مناسب برای صفحه در افزایش سرعت بارگذاری صفحه نقش دارند. گوگل ابزاری مفید برای ارزیابی سرعت بارگذاری صفحه ایجاد کرده است که با توجه به پیشنهادهای آن می‌توانید بارگذاری صفحه‌های وب‌سایت خود را سریع‌تر کنید و مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنید.

  • لینک ابزار PageSpeed Insights گوگل: «+»
بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحات وب برای افزایش بازدید سایت رایگان
نمونه گزارش ابزار PageSpeed Insights درباره سرعت بارگذاری صفحه

۱۶. بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل

اگر وب‌سایت شما ترافیک زیادی را از طرف کاربران موبایل جذب می‌کند، بهینه‌سازی وب‌سایت برای کاربران موبایل یا ایجاد وب‌سایت «موبایل فرندلی» (Mobile-Friendly) رتبه وب‌سایت شما در دستگاه‌های موبایل را بهبود خواهد بخشید. در بسیاری از حوزه‌های تخصصی، ترافیک واردشده از طریق موبایل بسیار بیشتر از ترافیک واردشده از طریق دسکتاپ است.

همچنین، گوگل در به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود بر این موضوع تأکید بسیار زیادی می‌کند. در الگوریتم‌های جدیدتر گوگل، ابتدا نسخه موبایل وب‌سایت‌ها «ایندکس یا نمایه‌گذاری» (Index) می‌شوند.

۱۷. توجه به Header Response

کدهای «Header Response» بخش مهمی از سئو فنی به شمار می‌روند. اگر تجربه و دانش زیادی در زمینه سئو فنی نداشته باشید، بررسی این موضوع برای شما کمی دشوار خواهد بود. اما به طور کلی، باید مطمئن شوید که تمام صفحه‌های فعال وب‌سایت شما کد صحیح ۲۰۰ را به موتور جستجو بازمی‌گردانند. صفحه‌هایی که یافته نشوند یا در حال حاضر وجود نداشته باشند، کد ۴۰۴ را به موتور جستجو بازمی‌گردانند.

بازگرداندن کد ۴۰۴ به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر اعلام می‌کند که «این صفحه پیدا نمی‌شود» و در واقع صفحه فعال نیست، در نتیجه ممکن است موتورهای جستجو تصور کنند که بخش زیادی از محتوای شما محتوای بی‌کیفیت یا کپی شده است یا تمام صفحه‌های شما یافته نمی‌شوند و در نتیجه هیچ صفحه‌ای ایندکس نمی‌شود و مجاز به دریافت رتبه در صفحه نتایج نیست. برای بررسی کدهای Header Response می‌توانید از ابزارهای بررسی‌کننده Server Header Checker بهره بگیرید تا مطمئن شوید که تمام صفحه‌های شما کدهای صحیح را به موتورهای جستجو بازمي‌گردانند و قابلیت کراول شدن دارند.

  • لینک ابزار Server Header Checker: «+»

۱۸. اجرای صحیح ریدایرکت‌ها

اجرا کردن ریدایرکت‌ها به شکل اشتباه می‌تواند تأثیر جدی و منفی در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد. توصیه می‌شود که در صورت امکان از منتقل کردن محتوای یک صفحه از وب‌سایت به URLهای دیگر خودداری کنید. به بیان دیگر، اگر برای مثال محتوای شما در صفحه‌ای با آدرس example.com/page قرار گرفته است و ترافیک نسبتاً مطلوبی از طریق موتورهای جستجو به این صفحه وارد می‌شوند، بهتر است از ریدایرکت کردن محتوای این صفحه در یک آدرس دیگر مانند example.com/different-url/newpage.html خودداری کنید.

تغییر ساختار URLهای وب‌سایت می‌تواند باعث ایجاد «لینک‌های خراب» (Broken Links) شود و در نتیجه، به ترافیک ارجاعی آسیب برساند و گشتن در صفحه‌های مختلف وب‌سایت را برای مخاطبان دشوار کند. بنابراین، تنها زمانی محتوای صفحه‌ها را به URLهای دیگر ریدایرکت کنید که دلیل قوی و موجهی برای این کار دارید و این امکان را دارید که برای رسیدن به هدف خود، برای مدتی کوتاه یا بلند مقداری از ترافیک صفحه را از دست بدهید.

اگر به جابجا کردن و ریدایرکت کردن محتوای صفحه‌های خود نیاز دارید، بهتر است به کدهای ریدایرکت دائم (۳۰۱) یا ریدایرکت موقت (۳۰۲) صفحه‌ها توجه کنید. گزینه ریدایرکت موقت برای توسعه‌دهندگان وب کاربرد بیشتری دارد. این گزینه به گوگل اعلام می‌کند که شما نمی‌خواهید صفحه خود را به طور دائم به آدرسی جدید منتقل کنید و گوگل نباید تمام قدرت رنکینگ و اعتبار لینک را به URL جدید منتقل کند.

 

۱۹. حذف محتوای کپی شده

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مقابله با تولید محتوای بی‌کیفیت یا کپی شده یکی از مهم‌ترین نقاط تمرکز الگوریتم‌های جدید گوگل و موتورهای جستجوی دیگر است. با کپی کردن محتوا حتی با ایجاد تغییرات جزئی در صفحه‌های مختلف وب‌سایت، اعتبار لینک میان دو صفحه تقسیم می‌شود و تمام اعتبار روی یک صفحه متمرکز نمی‌شود. در نتیجه، صفحه‌های شما در مقایسه با وب‌سایت‌هایی که تمام محتوا را روی یک صفحه متمرکز کرده‌اند، شانس کمتری برای دریافت رتبه‌های برتر در کلمات کلیدی رقابتی پیدا می‌کنند.

داشتن تعداد زیادی صفحه با محتوای کپی شده باعث می‌شود که وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو به عنوان وب‌سایتی با محتوای بی‌کیفیت یا فریب‌دهنده شناخته شود.

ممکن است موضوعات مختلفی باعث ایجاد محتوای کپی شده یا بی‌کیفیت شوند. برای تشخیص صفحه‌هایی که این مشکل را دارند می‌توانید از ابزار «Webmaster Tools»، راهنمای گوگل درباره محتوای کپی شده یا ابزارهای دیگر مانند «Moz Analysis» و «Screaming Frog SEO Spider» بهره بگیرید.

  • لینک راهنمای گوگل درباره محتوای کپی شده: «+»
بررسی محتوای کپی شده توسط Webmaster Tools
بررسی محتوای کپی شده توسط Webmaster Tools

۲۰. ایجاد سایت‌مپ XML

«سایت مپ XML» به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر کمک می‌کند که محتوای وب‌سایت شما را بهتر درک کنند و تمام محتوا را به راحتی بیابند. هنگام ایجاد سایت‌مپ توجه کنید که صفحه‌های غیرمفید را به آن اضافه نکنید. همچنین، توجه داشته باشید که ثبت کردن یک صفحه در سایت‌مپ، دریافت رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو را تضمین نمی‌کند.

برای ساخت سایت‌مپ XML می‌توانید از ابزارهای مختلف این کار بهره بگیرید. استفاده از بسیاری از این ابزارها رایگان است.

 

۲۱. توجه به robots.txt و تگ‌های noindex و nofollow

در فایل «robots.txt» می‌توانید به موتورهای جستجو نشان دهید که درباره محتوای خاصی از وب‌سایت شما چه اقداماتی انجام دهند. برای مثال، در این فایل می‌توانید صفحه‌هایی را از فهرست کراول شدن خارج کنید و آن‌ها را کراول نکنید. فایل robots.txt اغلب به شکل خودکار ساخته می‌شود و در آدرسی مشابه yoursite.com/robots.txt قابل مشاهده است.

مطمئن شوید که این فایل، ایندکس شدن محتوایی که می‌خواهید در موتورهای جستجو یافته شوند را مسدود نکرده باشد. همچنین، می‌توانید صفحه‌هایی با محتوای کپی شده یا ضعیف که برای استفاده داخلی یا مشتریان شما اهمیت دارند را از فهرست ایندکس خارج کنید. برای انجام این کار می‌توانید از تگ‌های متای «noindex» و «nofollow» نیز استفاده کنید، اگرچه کاربرد این تگ‌ها با حذف کردن محتوا از فهرست ایندکس در فایل robots.txt کمی متفاوت است.

۲۲. توجه به امنیت وب‌سایت

امنیت وب‌سایت نیز یکی از بخش‌های بسیار مهم در سئو فنی محسوب می‌شود. امن ساختن وب‌سایت علاوه بر دور نگه داشتن آن از کامنت‌های اسپم و پلاگین‌های ناامن، شامل استفاده از پروتکل HTTPS به جای HTTP می‌شود. برای این کار باید یک گواهی SSL دریافت کنید.

۲۳. اصول ارزیابی عملکرد سئو

زمانی که محتوای مطلوبی را بر اساس اصول سئو در وب‌سایت خود تولید کردید و تمام مراحل برای بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو را طی کردید، باید عملکرد وب‌سایت خود را به طور مداوم ارزیابی کنید تا مشکلات احتمالی را به موقع برطرف کنید یا در صورت نیاز، رویکردهای خود در تولید محتوا را تغییر دهید.

برای ارزیابی عملکرد وب‌سایت باید معیارهای مرتبط با سئو را به شکل مستمر ارزیابی کنید. از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی سئو می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • رتبه کلمات کلیدی
  • ترافیک طبیعی (ارگانیک)
  • میزان فروش و ایجاد لید طبیعی

برای بررسی و ارزیابی معیارهای مرتبط با سئو می‌توانید از ابزارهای سئو کمک بگیرید.

۲۴. اصول بخش‌های دیگر سئو

برای بسیاری از کسب و کارها، رعایت اصول سئو فنی، آشنایی با کلمات کلیدی هدف و تدوین استراتژی کلمات کلیدی برای افزایش میزان اشتراک‌گذاری و بهبود پروفایل بک‌لینک‌ها کافی است و نیازی نیست که برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود به جنبه‌های پیچیده‌تر سئو بپردازند. اما گاهی اوقات، بعضی از کسب و کارها در شرایط خاص باید به اصول دیگر در سئو نیز توجه کنند. از این بخش‌های سئو می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • سئو بین‌المللی (International SEO): گاهی اوقات کسب و کارها نیاز دارند که در چند کشور مختلف با چند زبان مختلف در موتورهای جستجو ظاهر شوند و رتبه صفحه‌های خود در زبان‌های مختلف را افزایش دهند. در این موارد باید قواعد سئو بین‌المللی رعایت شود.
  • سئو محلی (Local SEO): در کسب و کارهای کوچک و محلی یا کسب و کارهای زنجیره‌ای، دریافت رتبه‌های بالا در مکان‌های جغرافیایی خاص مانند اطراف فروشگاه بسیار ارزشمند است و می‌تواند باعث افزایش ترافیک و فروش کسب و کار شود. بهینه‌سازی وب‌سایت برای افزایش اشتراک‌گذاری محتوا، تحقیق کلمات کلیدی و بررسی وب‌سایت از نظر فنی می‌تواند تأثیر مثبتی در جایگاه این وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو داشته باشد، اما بعضی از معیارهای دیگر رتبه‌بندی می‌توانند به شکل خاص برای کسب و کارهای محلی سودمند باشند. به همین دلیل، این دسته از کسب و کارها باید اصول سئو محلی را نیز رعایت کنند.
  • موتورهای جستجو در فروشگاه‌های اپلیکیشن: اگر یک کسب و کار اپلیکیشنی را به عنوان محصول تولید کند یا برای ایجاد تجربه کاربری بهتر برای کاربران موبایل یک اپلیکیشن ساخته باشد، افزایش میزان ظاهر شدن اپلیکیشن کسب و کار در فروشگاه‌های اپلیکیشن مختلف می‌تواند برای آن بسیار سودمند باشد. به همین دلیل، این دسته از کسب و کارها باید اقداماتی برای بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های خود برای موتورهای جستجو در فروشگاه‌های اپلیکیشن نیز انجام دهند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

قیف فروش

می‌دانیم که بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره اصول سئو

در بخش‌های قبلی بررسی کردیم که سئو چیست و توجه به اصول سئو برای کسب و کارها چه اهمیتی دارد. در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره اصول سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت برای مخاطبان و موتورهای جستجو پاسخ می‌دهیم.

سئو چیست و چرا رعایت اصول آن مهم است؟

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) به فرآیندی گفته می‌شود که توسط آن می‌توان کیفیت و کمیت ترافیک طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت و میزان دیده شدن برند توسط مخاطبان در نتیجه‌های موتورهای جستجو را افزایش داد. با رعایت اصول سئو در تولید محتوا و طراحی وب‌سایت می‌توان توجه تعداد بیشتری از کاربران، به‌ویژه کاربران علاقه‌مند به موضوع فعالیت و حوزه تخصصی کسب و کار را به وب‌سایت جلب کرد.

تفاوت SEO و SEM چیست؟

تفاوت اصلی سئو و بازاریابی موتورهای جستجو این است که سئو بر بهینه‌سازی وب‌سایت برای افزایش ترافیک طبیعی از طریق موتورهای جستجو تمرکز می‌کند اما هدف بازاریابی موتورهای جستجو، افزایش ترافیک هم به شکل طبیعی و هم از طریق روش‌های تبلیغاتی پولی است.

مهم‌ترین اصول سئو چیست ؟

از مهم‌ترین بخش‌های سئو می‌توان به سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی اشاره کرد. به طور کلی برای اجرای سئو باید مراحل تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوای مفید، سئو داخلی، سئو خارجی یا لینک‌سازی و سئو فنی بر اساس اصول هر بخش انجام شود.

این مطلب با حمایت شرکت سئو کار نوشته شده است.

شرکت سئوکار ارائه کننده خدمات سئو و بهینه سازی برای کسب و کارهای مختلف است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات و مشاوره سئو می توانید از طریق سایت سئوکار با ما در ارتباط باشید. همچنین می توانید جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات سئو به وب سایت شرکت سئوکار مراجعه نمایید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید
بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WordStreamMozAhrefsBacklinko
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *