اصول تلفظ کلمات انگلیسی به صورت صحیح

۳۷۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶۰ دقیقه
اصول تلفظ کلمات انگلیسی به صورت صحیح

تلفظ دقیق و درست کلمات، بخش مهمی از یادگیری هر زبانی است، به‌ویژه زمانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید. زیرا نحوه گفتار و تلفظ کلمه‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر مخاطب بگذارد و منظور شما را بهتر درک کند. تلفظ کلمات انگلیسی فقط به کسب دانش و آگاهی مربوط نمی‌شود؛ برای افرادی که در کشور انگلیسی‌زبان زندگی می‌کنند، مواجهه با افراد بومی می‌تواند به بهبود تلفظ آن‌ها کمک زیادی بکند، اما در مجموع، یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی مهارتی است که با تمرین‌های منظم و پیوسته حاصل می‌شود.

فهرست مطالب این نوشته

در این آموزش شما را با اصول تلفظ کلمات انگلیسی آشنا می‌کنیم و به نکات مهمی در خصوص صامت‌ها و مصوت‌ها اشاره خواهیم کرد. همچنین تفاوت تلفظ انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی را بررسی می‌کنیم.

ضرورت یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی

یکی از پرسش‌های متداول در رابطه با «تلفظ کلمات انگلیسی» (English Pronunciation) این است که اصلاً چرا باید آن را یاد بگیریم. دلایلی که ضرورت یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی را مشخص می‌کند، در دسته‌بندی زیر آمده است:

  • بهبود تلفظ کلمات به خواندن و درک مطلب شما کمک می‌کند. همچنین باعث تقویت نوشتن و برقراری ارتباط بهتر با افراد انگلیسی‌زبان خواهد شد.
  • درک بهتر تلفظ کلمات انگلیسی باعث می‌شود که سردرگمی کمتری حین یادگیری داشته باشید، به‌ویژه حین مکالمه‌های انگلیسی
  • از همه مهم‌تر، تلفظ درست کلمات، نشانه پیشرفت زبان انگلیسی شماست و باعث می‌شود اعتماد‌به‌نفس بیشتری داشته باشید و راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

برخی از افراد تصور می‌کنند که تلفظ درست کلمه‌ها کار دشواری است و به زمان زیادی نیاز دارد. در صورتی که این‌طور نیست. برای این‌که بتوانید در بازه زمانی کوتاه‌تری با تلفظ کلمات انگلیسی آشنا شوید و به‌راحتی آن را یاد بگیرید، بهترین کار این است که ابتدا مفهوم تلفظ را بدانید و با «حروف صدادار» و «بی‌صدا» آشنا شوید. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که بین تلفظ انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی، تفاوت‌هایی وجود دارد. در این مطلب قصد داریم به همه این موارد به طور کامل اشاره کنیم. همچنین به راه‌های تقویت تلفظ کلمات انگلیسی اشاره خواهیم کرد.

Pronunciation چیست ؟

«Pronunciation» به معنای تلفظ است و به روشی گفته می‌شود که به کمک آن می‌توانیم کلمه‌ای را تلفظ کنیم و صداهای مختلفی را شکل دهیم. برای تلفظ کلمه‌ها، هوا را از ریه‌ها و تارهای صوتی بیرون می‌دهیم، سپس وارد دهان می‌شود و از زبان عبور می‌کند و از میان لب‌ها و دندان‌ها خارج می‌شود. در برخی موارد نیز هوا از بینی خارج می‌شود.

برای تغییر دادن صدایی که می‌سازیم، اغلب از ماهیچه‌های دهان، زبان و لب‌ها کمک می‌گیریم تا شکل دهان و جریان هوا را کنترل کنیم. اگر به درستی بتوانیم روی حرکات لب و دهان و جریان هوایی که از آن‌ها خارج می‌شود تسلط داشته باشیم، تلفظ درست و واضحی خواهیم داشت و افراد به خوبی می‌توانند متوجه منظور ما بشوند.

افرادی که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند، معمولاً ماهیچه‌های بخش‌های مختلف دهان خود را برای تلفظ کلمات تقویت کرده‌اند. وقتی به زبان دیگری صحبت می‌کنیم، ماهیچه‌های دهان به خوبی برای آن زبان تقویت نشده‌اند، اما وقتی تمرین می‌کنیم و کلمه‌ها را بیشتر تلفظ می‌کنیم، ماهیچه‌ها بیشتر تقویت می‌شوند، درنتیجه بهتر می‌توانیم کلمه‌ها را تلفظ کنیم.

علاوه بر ایجاد صداهای صامت و مصوت که توسط ماهیچه‌های دهان، زبان و لب‌ها ایجاد می‌شود، روش‌های دیگری نیز برای تلفظ کلمه‌ها وجود دارد که در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • استرس کلمه: «استرس کلمه» (Word Stress) بر روی سیلاب خاصی در یک کلمه تأکید دارد.
  • استرس جمله: «استرس جمله» (Stentence Stress) بر کلمه خاصی در جمله تأکید بیشتری وجود دارد.
  • ترکیب صداها: «ترکیب صدا» (Linking Sound) شامل ترکیب برخی از کلمه‌ها با واژه بعدی است.

در ادامه هر یک از این سه مورد را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

Word Stress

وقتی به کلمه‌ای در دیکشنری مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شوید که روی برخی از سیلاب‌ها، علامتی به شکل «'» وجود دارد. این علامت همان تکیه یا استرس است که در زبان انگلیسی به آن «stress» گفته می‌شود. البته گاهی استرس را در کلمه با علامت «ˌ» نیز می‌بینیم که نشانه استرس خفیف است. افراد انگلیسی‌زبان هنگام صحبت کردن، به شکلی عادی استرس را روی سیلاب‌های کلمه می‌‌گذارند و آن‌قدر این کار برای آن‌ها طبیعی است که خودشان هم متوجه آن نمی‌شوند. اما افراد غیرانگلیسی‌زبان هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی با دو مشکل زیر مواجه می‌شوند:

  1. به‌سختی متوجه حرف‌های افراد انگلیسی‌زبان می‌شوند، به‌ویژه کسانی که تند صحبت می‌کنند.
  2. افراد انگلیسی‌زبان هم ممکن است به درستی متوجه صحبت‌های آن‌ها نشوند.

برای این‌که بتوانیم استرس کلمه را درک کنیم، ابتدا باید با مفهوم «سیلاب‌» آشنا شویم.

«سیلاب» یا «هجا» (Syllable) به واحد صدا در زبان انگلیسی گفته می‌شود. سیلاب‌‌های «حروف بی‌صدا» (Consonants) را به «حروف صدادار» (Vowels) وصل می‌کنند تا کلمه تشکیل شود. سیلاب‌ها می‌توانند بیش از یک حرف داشته باشند، اما حرف یا حروف صدادار یا بی‌صدایی که باعث ایجاد سیلاب شده‌اند، نمی‌توانند بیش از یک صدا داشته باشند.

برخی از کلمه‌ها «تک‌سیلابی» (Monosyllabic) و برخی دیگر «چند سیلابی» (Polysyllabic) هستند. برای مثال کلمه «book» فقط یک سیلاب دارد که در زبان فارسی می‌توانیم آن را مانند یک «بخش» در نظر بگیریم. اما کلمه «teacher» دو سیلاب دارد (teach‧er) و کلمه «expensive» از سه سیلاب (ex‧pen‧sive ) تشکیل شده است. بنابراین، هر کلمه می‌تواند از یک، دو، سه یا چند سیلاب تشکیل شده باشد. در جدول زیر می‌توانید تعداد سیلاب‌های برخی از کلمه‌های پرکاربرد انگلیسی را مشاهده کنید.

تعداد سیلابکلمه
1dogdog
1greengreen
1quitequite
2qui-etquiet
2or-angeorange
2ta-bletable
3ex-pen-siveexpensive

3

or

4

in-tres-ting

in-te-res-ting

interesting
4un-rea-lis-ticunrealistic
5un-ex-cep-tio-nalunexceptional

قوانین Word stress

برای استرس کلمه‌ها دو قانون ساده وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • قانون اول: یک کلمه فقط یک استرس دارد. یک کلمه نمی‌تواند دو استرس داشته باشد. اگر دو استرس شنیدید، بدانید که دو کلمه است. البته می‌توانیم «استرس ثانویه» (Secondary stress) داشته باشیم. اما استرس ثانویه در مقایسه با استرس اولیه ضعیف‌تر است و فقط در کلمه‌های بلند یا کشیده به کار می‌رود.
  • قانون دوم: فقط می‌توانیم روی حروف صدادار استرس بگذاریم نه حروف بی‌صدا. در این مورد قوانین کمی پیچیده‌تر می‌شود، اما به ما کمک می‌کند تا بدانیم استرس را روی کدام کلمه بگذاریم. البته زیاد هم به این قوانین نباید اکتفا کنیم، زیرا در این مورد استثنا وجود دارد. باید سعی کنیم بیشتر آهنگ صدای کلمه‌ها را حس کنیم و کم‌کم یاد بگیریم که بدون توجه به استرس، خودمان به صورت ناخودآگاه این کار را انجام دهیم.

در جدول زیر قانون دوم درمورد استرس روی کلمه‌های دو یا چند سیلابی مشاهده می‌کنید.

۱. استرس روی سیلاب اول

قانونمثال
بیشتر اسم‌های دوسیلابی

PRESent

EXport

CHIna

TAble

بیشتر صفت‌های دوسیلابی

PRESent

SLENder

CLEVer

HAPpy

۲. استرس روی سیلاب آخر

قانونمثال
یشتر فعل‌‌های دوسیلابی

preSENT

exPORT

deCIDE

beGIN

۳. استرس روی سیلاب ماقبل آخر (دومین سیلاب از آخر)

قانونمثال
فعل‌هایی که به ic- ختم می‌شوند

GRAPHic

geoGRAPHic

geoLOGic

فعل‌هایی که به sion- و tion- ختم می‌شوند

teleVIsion

reveLAtion

۴. استرس روی سومین سیلاب از آخر

قانونمثال
اسم‌هایی که به موارد زیر ختم می‌شوند:

cy-

ty-

phy-

gy-

deMOcracy

dependaBIlity

phoTOgraphy

geOLogy

5. استرس کلمه‌های مرکب (با دو بخش)

قانونمثال
برای اسم‌های مرکب، استرس روی بخش اول است.

BLACKbird

GREENhouse

برای صفات مرکب، استرس روی بخش دوم است.

bad-TEMpered

old-FASHioned

برای فعل‌های مرکب، استرس روی بخش دوم است.

underSTAND

overFLOW

تمرین Word Stress

برای این‌که بتوانید با استرس کلمه بهتر آشنا شوید، در ادامه تمرینی ارائه شده است. در این تمرین، باید سیلابی که روی آن استرس هست را مشخص کنید و گزینه درست را انتخاب کنید. این آزمون از ۱۰ سوال تشکیل شده و در هر گزینه، سیلابی که استرس دارد با حرف بزرگ نوشته شده است. در انتهای آزمون نیز می‌توانید با زدن بر روی گزینه «دریافت نتیجه آزمون»، پاسخ سوال‌ها را مشاهده کنید.

1. Can you pass me a plastic knife?

PLAS-tic

plas-TIC

2. I want to be a photographer.

PHO-to-graph-er

pho-TO-graph-er

3. Which photograph do you like best?

PHO-to-graph

pho-TO-graph

4. He was born in China.

CHI-na

Chi-NA

5. Whose computer is this?

com-PU-ter

com-pu-TER

6. I can't decide which book to borrow.

DE-cide

de-CIDE

7. Couldn't you understand what she was saying?

un-DER-stand

un-der-STAND

8. Voting in elections is your most important duty.

im-POR-tant

im-por-TANT

9. We had a really interesting conversation.

con-VER-sa-tion

con-ver-SA-tion

10. How do you pronounce this word?

PRO-nounce

pro-NOUNCE

Sentence stress

«استرس جمله» در واقع همان آهنگ تلفظ کلمات انگلیسی است. مانند استرس کلمه، استرس جمله نیز به ما در درک بهتر صحبت‌های افراد انگلیسی‌زبان کمک می‌کند. استرس جمله همان چیزی است که در زبان انگلیسی باعث ایجاد «ریتم» (Rythm) یا «بیت» (Beat) می‌شود. به یاد داشته باشید که استرس کلمه بر روی سیلاب درون کلمه واقع می‌شود، در صورتی که استرس جمله بر روی کلمه‌های درون جمله واقع می‌شود.

بیشتر جمله‌ها دو نوع کلمه به عنوان مبنا و پایه دارند:

  • «Content words»: به کلمه‌های کلیدی در جمله گفته می‌شود. آن‌ها کلمه‌های مهمی هستند که معنی یا حس را منتقل می‌کنند. به بیان دیگر، این کلمه‌ها در متن معنا و مفهوم پیدا می‌کنند.
  • «Structure words»: کلمه‌های چندان مهمی در جمله نیستند. آن‌ها کلمه‌های کوچک و ساده‌ای به شمار می‌روند که باعث می‌شوند جمله از نظر ساختاری یا گرامری درست به نظر برسد. این کلمه‌ها به جمله شکل و ساختار درستی می‌دهند.

اگر «Structure words» را از جمله حذف کنید، به احتمال زیاد باز هم متوجه منظور جمله خواهید شد. اما اگر «Content words» را از جمله حذف کنید، نمی‌توانید جمله را درک کنید. در واقع با حذف آن‌ها، جمله معنی یا مفهومی نخواهد داشت.

تصور کنید چنین پیامی را به صورت تلگرافی دریافت کرده‌اید.

FRANCEGONECARSELL

مسلماً این جمله کامل نیست. یعنی از نظر گرامری درست نیست، اما می‌توان تا حدودی منظور آن را متوجه شد. این چهار کلمه می‌توانند مفهوم را به خوبی منتقل کنند. برای مثال می‌توان این‌طور برداشت کرد:

Somebody wants you to sell their car for them because they have gone to France.

شخصی می‌خواهد شما ماشین‌شان را برایشان بفروشید زیرا خودشان به فرانسه رفته‌اند.

اگر بخواهیم چند کلمه به جمله فوق اضافه کنیم، می‌توانیم پیام را به صورت زیر بنویسیم.

FRANCEtoGONEI'veCARmySELL

کلمه‌های جدیدی که به پیام فوق اضافه شده‌اند، در حقیقت اطلاعات بیشتری به ما نمی‌دهند. اما باعث می‌شوند که پیام از نظر گرامری درست‌تر منتقل شود. حتی می‌توانیم کلمه‌های بیشتری به آن اضافه کنیم تا جمله ما از نظر گرامری شکل درست‌تر و کامل‌تری به خود بگیرد. اما اطلاعاتی که به مخاطب منتقل می‌کنیم، همان اطلاعاتی است که در پیام تلگرافی اول در اختیار مخاطب قرار داده‌ایم. اکنون جمله زیر را در نظر بگیرید.

FRANCEtoGONEbecause I'veCARmySELLWill you

در این جمله، ما ۴ کلمه کلیدی داریم (sell/car/gobe/France) و چون استرس روی این کلمه‌های اصلی هست، آن‌ها را Bold کرده‌ایم و با حرف بزرگ نوشته‌ایم. شاید از خودتان بپرسید که استرس کلمه‌های اصلی در جمله چه اهمیتی دارد. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که استرس جمله، در واقع موسیقی کلام یا زبان است. ریتم صحبت کردن ما در زبان انگلیسی با همین استرس جمله مشخص می‌شود.

در واقع با این کار سرعت بیان ما معلوم می‌شود و می‌توانیم بین هر کلمه‌‌ای که استرس دارد، زمانی را تعیین کنیم. بیشترین کلمه‌هایی که در جمله استرس دارند، اسم، فعل، صفت یا قید هستند. اما ممکن است یا توجه به «context»، مقصود گوینده بر روی کلمه‌های دیگری باشد و به همین دلیل استرس کلمه‌ها تغییر کند. به دو مثال زیر توجه کنید.

Put the APPLES in the basket, please.

لطفاً سیب‌ها را داخل سبد بگذار (نه پرتقال‌ها را).

Put the apples in the BASKET, please.

لطفاً سیب‌ها را داخل سبد بگذار (نه داخل بشقاب)

 

در مثال اول، استرس کلمه روی «apples» است، در واقع هدف گوینده از گفتن این جمله این است که سیب‌ها را داخل سبد بگذار، نه میوه دیگری را. اما در مثال دوم گوینده بر کلمه «basket» تأکید دارد. در واقع می‌خواهد بگوید که سیب‌ها را داخل چیز دیگری نگذار، فقط داخل سبد بگذار. بنابراین، با در نظر گرفتن منظور گوینده و «context» که درباره آن صحبت می‌کند، استرس کلمه در جمله فرق کرده است. با این دو مثال به خوبی می‌توانیم به اهمیت استرس کلمه‌ها در جمله پی ببریم.

Linking Sounds

وقتی جمله‌ای را به زبان انگلیسی ادا می‌کنیم، در بیشتر موارد دو کلمه را به هم وصل و صداهای آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنیم. به علت وجود صداهای ترکیبی، کلمه‌ها در جمله ممکن است آن صدایی را ندهند که در حالت مجزا دارند. اگر بتوانید این صداهای ترکیبی را تشخیص دهید و از «Linking Sounds» استفاده کنید، دو اتفاق می‌افتد:

  1. منظور افراد را راحت‌تر متوجه خواهید شد.
  2. دیگران شما را راحت‌تر می‌فهمند.

در حالت معمولی، دو نوع Linking Sound وجود دارد:

  • consonant ⇔ vowel: در این حالت انتهای کلمه‌ای با حرف بی‌صدا را به ابتدای کلمه‌ای با حرف صدادار وصل می‌کنیم. به مثال زیر و نحوه گفتن آن توجه کنید.

می‌نویسیم: turn off

می‌خوانیم: tur-noff

می‌نویسیم: ?Can I have a bit of egg

می‌خوانیم: ?ca-ni-ha-va-bi-to-vegg

  • vowel ⇔ vowel: در این حالت انتهای کلمه‌ای با حرف صدادار را به ابتدای کلمه‌ای صدادار وصل می‌کنیم. به مثال زیر توجه کنید. وقتی اولین کلمه به «a» یا «e» و «i» ختم شود، لب‌ها به طرفین باز می‌شوند. سپس در ابتدای کلمه بعدی صدایی شبیه «y» به گوش می‌رسد.
we sayfirst word ends withwe write
payyall/eɪ/pay all
theyend/i:/the end
lieyon/aɪ/lie on

در جدول زیر می‌توانید مثالی را در قالب جمله و همراه با تلفظ آن مشاهده کنید.

They all buy at the arcade.write
Theyyall buyyat theyarcadesay

برای این‌که بتوانید «حروف صدادار» و «حروف بی‌صدا» را در زبان انگلیسی بهتر بشناسید، در ادامه این مطلب به فرق بین «Vowels» و «Consonants» اشاره خواهیم کرد.

فرق Vowel با Consonant

دو حرف اول الفبای انگلیسی A و B است. A را به عنوان Vowel و B را به عنوان Consonant می‌شناسیم. اما این دو حرف چه تفاوتی با هم دارند؟

  • وقتی A را تلفظ می‌کنید، دهان خود را باز می‌کنید.
  • وقتی B را تلفظ می‌کنید، دهان خود را می‌بندید.

در کل، زمانی که حروف صدادار را تلفظ می‌کنید، راه جریان هوا بسته نمی‌شود. اما وقتی حروف بی‌صدا را تلفظ می‌کنید، هوا از دهان شما عبور نمی‌کند. در واقع جریان هوا مسدود می‌شود، ماند مثال‌های زیر:

  • لب‌های خود را روی هم فشار دهید (مانند تلفظ کلمه B)
  • لب‌ پایین خود را به دندان‌های ردیف بالا فشار دهید (مانند F)
  • نوک زبان خود را به دندان‌های بالایی بزنید (مانند L)

 

نکته: در این بخش به شکلی بسیار ساده به فوق حروف صدادار با حروف بی‌صدا اشاره کرده‌ایم. اما همان‌طور که می‌دانید، وقتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنیم، در واقع صداهایی می‌سازیم که بیشتر از ۲۶ حرف الفبای انگلیسی است. با این حال، اساسی‌ترین فرق Vowel با Consonant را می‌توانیم در دو مورد زیر خلاصه کنیم:

  • در تلفظ Vowels جریان هوا مسدود نمی‌شود.
  • در تلفظ Consonants جریان هوا مسدود می‌شود.

حروف صدادار در زبان انگلیسی به پنج دسته تقسیم می‌شود که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

حروف صدادار انگلیسی

English Vowels

oa
ue
i

سایر حروف در زبان انگلیسی را در دسته حروف بی‌صدا قرار می‌دهند. یکی دیگر از مشخصه‌های حروف صدادار این است که اگر اول اسم مفرد قابل‌شمارش بیایند، قبل از اسم از حرف تعریف «an» استفاده می‌کنیم. در غیر این صورت، باید «a» را به کار ببریم. برای مثال «apple» با حرف صدادار «a» شروع شده و به همین دلیل با حرف تعریف، به صورت «an apple» به کار می‌رود. اما حرف «b» در اسم مفرد و قابل‌شمارش «book» با حرف صدادار شروع نشده است، درنتیجه حرف تعریف «a» را قبل از آن می‌آوریم. به چند مثال دیگر هم توجه کنید تا با این تفاوت بیشتر آشنا شوید.

an + nouna + noun
an applea book
an orangea chair
an umbrellaa mug
an imagea pen
an egga house

Diphthong چیست ؟

«صداهای ترکیبی» که در زبان انگلیسی به آن‌ها «Diphthong» گفته می‌شود، کاربردهای زیادی دارند. اما برای این‌که بتوانیم با مفهوم آن‌ آشنا شویم، باید ابتدا «Vowel» و «Consonant» را بشناسیم. تا به اینجای آموزش به طور کامل درباره حروف صدادار و بی‌صدا توضیح دادیم و مثال‌هایی ارائه کردیم. کلمه «Diphthong» ریشه یونانی دارد و به معنای «دو صدا» است. بنابراین می‌توانیم بگویم که Diphthong به صدایی گفته می‌شود که از ترکیب دو حرف صدادار تشکیل شده است. درواقع این دو صدا آن‌قدر با هم ترکیب می‌شوند که تقریباً مانند یک صدا به گوش می‌رسند.

زبان انگلیسی هشت Diphthong دارد که تقریباً همه متخصصین درمورد آن با هم توافق دارند. برای این‌که بتوانید تلفظ کلمات انگلیسی را خوب یاد بگیرید، لازم است با Diphthong آشنا شوید. در جدول زیر می‌توانید این هشت Diphthong را با مثال مشاهده کنید.

ExampleDiphthong
eye/my/cry/light/like/aɪ/
tow/loan/though/əʊ/
steak/pain/weight/eɪ/
town/found/cow/aʊ/
leer/tear/pier/ɪə/
hair/lair/bear/eə/
oil/coy/roil/ɔɪ/
sure/cure/pure/ʊə/

تلفظ کلمات انگلیسی با لهجه آمریکایی

مهم‌ترین تفاوتی که در تلفظ «لهجه آمریکایی» (American Accent) و «بریتیش» (British Accent) مشاهده می‌کنیم، به بخشی مربوط می‌شود که تلفظ صدای «r» را دارد و به آن «Rhotic speech» گفته می‌شود. لهجه آمریکایی «Rhotic» است. به این معنی که آمریکایی‌ها «r» را در کلمه‌ها، محکم یا سخت تلفظ می‌کنند، مانند «hard».

اما کسانی که چنین تلفظی ندارند (Non-rhotic speakers)، «r» را محکم تلفظ نمی‌کنند. برخی از آمریکایی‌ها در ایالت‌هایی مانند بوستون یا ماساچوست چنین تلفظی دارند. از دیگر ویژگی‌های لهجه انگلیسی آمریکایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدای a کوتاه در کلمه‌هایی مانند «man» و «cat»
  • استفاده از حروف صداداری که به آن‌ها «unrouded Vowels» گفته می‌شود، مانند «lot» که به صورت «laht» تلفظ می‌شود.
  • کوتاه تلفظ کردن برخی از کلمه‌ها. افرادی که با لهجه آمریکایی صحبت می‌کنند، اغلب جمله‌های کوتاه به کار می‌برند، طوری که انگار برخی از کلمه‌ها تلفظ نمی‌شود یا خیلی کوتاه ادا می‌شود. به مثال زیر توجه کنید.

Jim: Are you going to the store on your way home?

John: I could. What you need?

(I could go to the store. What do you need?)

جیم:‌ در راه برگشت به خونه می‌خوای به مغازه بری؟

جان: شاید. چی می‌خوای؟

از موارد جالب درباره لهجه آمریکایی این است که رابطه بین املا و تلفظ کلمه‌های هیچ‌وقت به شکل مستقیم نیست. حروف یکسان، تلفظ‌های مختلفی دارند که برحسب جایگاهشان در کلمه فرق می‌کند. کلمه‌ها نیز در برخی موارد تلفظ‌هایی دارند که اصلاً انتظار نداریم به این شکل باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در بیشتر موارد به دیکشنری مراجعه کنیم. در ادامه این مطلب به چند مثال اشاره کرده‌ایم که تلفظ‌های عجیب و غریبی در مقایسه با شکل نوشتاری خودشان دارند.

نحوه تلفظ r در انگلیسی آمریکایی

همان‌طور که اشاره شد، لهجه آمریکایی «rhotic» است، به این مفهوم که «r» در کلمه همیشه تلفظ می‌شود. برای این‌که این تلفظ را بهتر درک کنید، به تلفظ چند کلمه زیر با لهجه آمریکایی گوش دهید و سپس آن‌ها را چند بار تکرار کنید.

paperenforcedcupboard
userbettercar

صدای «r» در انگلیسی آمریکایی، با تلفظ «r» در زبان‌هایی مانند اسپانیایی فرق دارد. به تلفظ کلمه «rural» با لهجه آمریکایی و اسپانیایی توجه کنید.

rural (US)

rural (Spanish)

وقتی «r» با لهجه آمریکایی تلفظ می‌شود، لب‌های خود را اندکی باز می‌کنیم و زبان را دقیقاً وسط دهان قرار می‌دهیم. کناره‌‌های زبان نیز به پشت دندان‌ها برخورد می‌کند. نوک زبان را کمی به عقب می‌چرخانیم و به سمت دندان‌های ردیف بالا هدایت می‌کنیم.

باید مطمئن شوید که نوک زبان به چیزی برخورد نمی‌‌کند. مخصوصاً به دندان‌های پشتی! برای این‌که بتوانید تلفظ «r» را تمرین کنید، از کلمه «ear» شروع کنید. صدای آن به شکل عجیبی از «e» به «r» تغییر می‌کند.

تلفظ کلمات انگلیسی

نحوه تلفظ t در انگلیسی آمریکایی

حرف «t» مثال دیگری است که ین تلفظ آمریکایی و بریتانیایی آن شاهد تفاوت‌هایی هستیم. در لهجه آمریکایی، وقتی «t» بین حروف صدادار یا بین یک حرف صدادار و حرف «I» قرار می‌گیرد، چیزی مابین «d» و «r» تلفظ می‌شود که به آن «t-flapping» می‌گویند. نشانه‌ای که در «IPA» برای آن در نظر گرفته‌اند، [ɾ] است. به تلفظ چند کلمه زیر دقت کنی.

computerwater
cut it outmatter

قانون دیگر در رابطه با تلفظ t در انگلیسی آمریکایی این است که اگر t آخرین حرف یک کلمه باشد و بعد از آن حرف صدادار نیاید، صدا «بریده» یا «متوقف» می‌شود. به چند مثال زیر توجه کنید.

abstracthot dog
cat

در نهایت، وقتی «t» قبل از «n» بیاید، صدای «t» را کوتاه ادا می‌کنیم و «n» که بعد از آن می‌آید را محکم می‌گوییم، مانند مثال‌های جدول زیر:

cottonsoda fountain
button

این قانون کمی پیچیده‌تر اعمال می‌شود، زیرا «t» و «n» دو حرف بی‌صدا هستند که معمولاً بین آن‌ها حروف صدادار می‌آید، مانند «fountain» که بین آن‌ها «ai» قرار گرفته است.

تلفظ d در انگلیسی

نحوه تلفظ d در انگلیسی آمریکایی

صدای حرف «d» نیز می‌توانید در انگلیسی آمریکایی مانند «t» به شکل «flapped» ادا شود. قوانین مربوط به حرف «d» نیز مانند «t» است، اما به‌جای «t-flapping» باید «d-flapping» را درمورد آن به کار ببریم.

در مقایسه با «t-flapping»، می‌توان گفت که «d-flapping» کاربرد کمتری دارد، اما مثال‌های زیادی از آن را در کلمات انگلیسی آمریکایی می‌بینیم. در جدول زیر به تعدادی از کلمات با تلفظ «d» اشاره شده است.

تلفظ آن مانند «letter» استladder
تلفظ آن مانند «putting» استpudding
تلفظ آن مانند «wetting» استwedding

تلفظ کلمات انگلیسی با لهجه بریتیش

تلفظ کلمه‌‌ها با لهجه بریتیش با امریکن فرق می‌کند. در زبان انگلیسی بریتانیایی، /r/ فقط قبل از حرف صدادار تلفظ می‌شود، اما اگر انتهای کلمه بیاید یا در برخی از کلمه‌ها، حتی در وسط کلمه نیز آن را تلفظ نمی‌کنیم. در جدول زیر می‌توانید این کلمه‌‌ها را مشاهده کنید.

کلمه‌هایی که /r/ تلفظ می‌شودکلمه‌هایی که /r/ تلفظ نمی‌شود
rockwork
potteryhard
coveringmother

تلفظ حرف t به عنوان Double Consonant

یکی از تفاوت‌های بارز لهجه امریکن و بریتیش در تلفظ حرف «t» در کلمه‌‌هایی است که این حرف دو بار پشت‌سرهم‌ تکرار می‌شود و در بیشتر موارد، در انگلیسی آمریکایی به صورت «d» تلفظ می‌شود.

در لهجه بریتیش، این نوع تلفظ چندان رایج نیست و «t» خیلی واضح و شفاف ادا می‌شود. برای مثال آمریکایی‌ها کلمه «bitter» را شبیه «bidder» تلفظ می‌کنند، درحالی‌که این دو کلمه از نظر معنی کاملاً با هم تفاوت دارند. برای این‌که بهتر بتوانید این موضوع را درک کنید، به سه کلمه در جدول زیر گوش کنید و تلفظ آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

butterbetterlitter

تلفظ t بعد از d

همان‌طور که در رابطه با لهجه آمریکایی اشاره شد، وقتی «t» قبل از «d» می‌آید، آمریکایی‌ها آن را تلفظ نمی‌کنند. یکی از مثال‌های معروف در این رابطه کلمه «international» است که به صورت «innernational» تلفظ می‌شود.

اما اگر یک فرد انگلیسی بخواهد با لهجه بریتیش این کلمه را تلفظ کند، به احتمال بسیار زیاد تلفظ «t» را خواهید شنید. اما بسیاری از آمریکایی‌ها «t» را حذف می‌کنند و به شکل «innernational» آن را تلفظ می‌کنند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که چنین تلفظی بیشتر در گفتار معمول است. اگر آمریکایی‌ها رسمی صحبت کنند یا به دلایلی بخواهند خیلی واضح و گویا مطلب خود را بیان کنند، این کلمه را به همان شکل «international» تلفظ می‌کند.

تلفظ حرف a

بسیاری از حروف صدادار ممکن است تلفظ متفاوتی داشته باشند، اما بیشترین تفاوت به «a» مربوط می‌شود. یکی از صداهای «a» در آواشناسی، به صورت [æ] است که ترکیبی از «a» و «e» را نشان می‌دهد. این صدا در انگلیسی آمریکایی خیلی آشناست، اما در انگلیسی بریتانیایی آن را نمی‌شنویم.

بنابراین کلمه‌هایی مانند «dance» یا «after» و «mathematics»، در انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی خیلی متفاوت تلفظ می‌شوند. تشخیص این تفاوت‌ها کمی دشوار است، به همین دلیل بهترین کار این است که بارها و بارها به تلفظ‌شان گوش دهیم تا تفاوت‌ها را متوجه شویم.

نکته: تفاوت انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی فقط به تلفظ خلاصه نمی‌شود. تفاوت‌های گرامری زیادی نیز بین آن‌ها وجود دارد. همچنین برخی از کلمه‌ها ممکن است در انگلیسی آمریکایی به شکلی کاملاً متفاوت از انگلیسی بریتانیایی نوشته شود.

برای مثال، «eggplant» به معنای «بادنجان» در انگلیسی آمریکایی به این شکل کاربرد دارد، اما در انگلیسی بریتانیایی به آن «aubergine» گفته می‌شود. بنابراین نه‌تنها تلفظ، بلکه شکل کلمه نیز بین این دو زبان تفاوت دارد. در این مقاله، هدف ما بیان تفاوت‌های میان تلفظ کلمات انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی است. به همین دلیل به توضیح تلفظ بسنده می‌کنیم.

نحوه تلفظ The

«the» در زبان انگلیسی جزو حروف تعریف است و اگر قبل از کلمه‌ای قرار بگیرد، با توجه به صدایی که حرف اول آن کلمه دارد، تلفظش تغییر می‌کند. برای مثال، اگر «the» قبل از اسمی بیاید که حرف اول آن صدای کوتاه دارد، به صورت «thuh» تلفظ می‌شود. اما وقتی قبل از حرف صدادار قرار می‌گیرد، به صورت «thee» تلفظ می‌شود. تلفظ آن نیز در ادامه آمده است.

گفتارنوشتارحرف صدادار
thee applethe applea
thee eggthe egge
thee ice-creamthe ice-creami
thee orangethe orangeo
thee ugli fruitthe ugli fruitu

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برای تلفظ کلمات انگلیسی، آن چیزی که می‌گوییم مهم است نه آن چیزی که می‌شنویم. در واقع این صداست که برای ما اهمیت دارد، نه حرفی که در نوشتار کلمه به کار رفته است. برای مثال قبل از کلمه‌ای که با Vowel شروع شود، «the» به صورت «thee» تلفظ می‌شود، اما این مورد همیشه در رابطه با همه حروف صدادار صدق نمی‌کند. به جدول زیر و تلفظ کلمات آن‌ها توجه کنید.

becausewe saywithwe write
consonant soundthuth houseconsonant hthe house
vowel soundthee ourconsonant hthe hour
consonant soundthuth youniversityvowel uthe university
vowel soundthee umbrellavowel uthe umbrella

نحوه تلفظ کلمات انگلیسی با WH

تلفظ کلمه‌هایی که با wh نوشته می‌شوند، به دلیل تلفظ حرف «w» کمی دشوار است، زیرا در زبان فارسی چنین صدایی وجود ندارد. به همین دلیل در ادامه این مطلب، به بررسی نحوه تلفظ آن در انگلیسی می‌پردازیم. حرف «w» در انگلیسی بریتانیایی به صورت /dʌb.əl.juː'/ و در انگلیسی آمریکایی به صورت /dʌb.əl.juː'/ تلفظ می‌شود. اما صدای آن در ابتدای کلمه‌های انگلیسی فرق دارد. در جدول زیر می‌توانید به تلفظ کلمه‌هایی که با «wh» شروع می‌شوند گوش دهید.

Wh Words
whirlwhewwhale
whiskwhiffwharf
whiskerswhilewheat
whisperwhimwheel
whitewhinewheeze
whisperwhipwhether
Wh Question Words
whosewhowhat
whywhomwhen
howwhichwhere

نحوه نوشتن تلفظ کلمات انگلیسی

الگوی نوشتار کلمات انگلیسی همیشه از منطق یا قانون مشخصی پیروی نمی‌کند. برای مثال، حروفی در زبان انگلیسی هست که نوشته می‌شود اما خوانده نمی‌شود و به آن‌ها «Silent Letters» می‌گوییم. روش‌های مختلفی در زبان انگلیسی برای «هجی کردن» (Spelling) چنین صداهایی وجود دار و این امر باعث شده که هجی کردن حروف به کابوسی برای زبان‌آموزان سطح ابتدایی تبدیل شود.

خوشبختانه، «الگوهای املایی آواشناسی» (Phonetic Spelling Patterns) نیز تعریف شده است که به کمک آن‌ها کلمه‌ها بر طبق تلفظ‌شان نوشته می‌شوند. چندین الفبای آواشناسی انگلیسی وجود دارد، اما همه آن‌ها هدف مشترکی دارند که شامل نوشتن درست تلفظ کلمه‌های انگلیسی می‌شود. زمانی که با الفبای انگلیسی آشنا شدید، می‌توانید املای فونتیک کلمه‌ها را نیز یاد بگیرید.

در این بخش از مبحث تلفظ کلمات انگلیسی قصد داریم به نحوه نوشتن تلفظ کلمات انگلیسی اشاره کنیم. اگر شش مرحله زیر را به ترتیب رعایت کنید، می‌توانید به هدف خود برسید.

  • مرحله اول: از سیستم الفبایی کمک بگیرید که شناخته شده و معتبر است. برای مثال، وب‌سایت UCL فهرستی از علامت‌های فونتیک انگلیسی دارد، درحالی‌که راهنمای Omniglot برای الفبا و زبان‌های مختلف، شامل آن فهرستی از IPA می‌شود که کاربرد کمتری دارد یا چندان رایج نیست.
  • مرحله دوم: کلمه را به سیلاب‌های آن تقسیم کنید. این امر به شما کمک می‌کند که صداها را از هم تفکیک کنید.
  • مرحله سوم: صداهای داخل کلمه را به علائم آواشناسی تبدیل کنید. بسیاری از علائم آواشناسی با حروف الفبا فرق دارند، به همین دلیل ممکن است به نوشتن و تمرین کردن آن‌ها بیشتر نیاز داشته باشید.
  • مرحله چهارم: بالای سیلاب‌هایی که در کلمه استرس دارند، خط بکشید. این کار به شما کمک می‌کند تا موقع تلفظ کلمات انگلیسی بتوانید تشخیص دهید که کدام سیلاب استرس دارد و آن را با شدت بیشتری ادا کنید.
  • مرحله پنجم: از دیکشنری‌های معتبر مانند «Merriam-Webster» برای بررسی املای کلمه استفاده کنید. بیشتر دیکشنری‌ها املای فونتیک هر کلمه را نیز جلوی کلمه داخل / / نوشته‌اند. برای مثال، فونتیک کلمه «water» در دیکشنری Longman، برای تلفظ بریتیش به صورت /wɔːtə'/و برای تلفظ امریکن به صورت /wɒːtər'/ نوشته شده است.
  • مرحله ششم: از روش‌های آنلاین مانند IPA Typewriter برای نوشتن فونتیک برای واژه‌پرداز یا اسناد آنلاین کمک بگیرید.
سیستم آوایی IPA

سیستم آوایی IPA

رایج‌ترین سیستم آوایی در دنیا «IPA»، مخفف «Internationa Phonetic Alphabet» است که به کمک آن می‌توانید با هر یک از صداهای زبان‌های مختلف آشنا شوید. برخی از این صداها در زبان انگلیسی به شکلی نوشته می‌شوند که با حالت نوشتاری آن حرف کاملاً تفاوت دارد. برای این‌که بتوانید فونتیک کلمه‌های انگلیسی را در دیکشنری بخوانید (که معمولاً جلوی هر کلمه نوشته می‌شود و بین / / قرار می‌گیرد)، بهتر است با شکل نوشتاری این صداها در سیستم IPA آشنا شوید. در جدول زیر می‌توانید این صداها را مشاهده کنید. شکل متغیر آن‌ها نیز همراه با مثال روبه‌روی هر یک نوشته شده است.

مثالشکل متغیرIPA
Chair/cˇ//tʃ/
Sheep/sˇ//ʃ/
Orange/jˇ//dʒ/
Casual/zˇ//ʒ/
Yard/y // j /

در تصویر زیر می‌توانید جدول کامل و رسمی IPA را مشاهده کنید. بر طبق اطلاعات ویکی‌پدیا، این جدول از سال ۲۰۲۰ بازنویسی شده است.

جدول فونتیک

تلفظ برخی از «نشانه‌های واجی» (Phonemic Symboils) را می‌توانید در جدول زیر با مثال مشاهده کنید.

نشانه‌های واجی

Phonemic Symbols

مثالنشانه واجی
thisð
catæ
tipɪ
collisonʒ
bike
chinʧ
sheetʃ
tourʊə
cupʌ
deerɪə

راههای تقویت تلفظ کلمات انگلیسی

یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی یکی از اهداف بسیار مهم در رابطه با آموختن مهارت‌های زبانی به شمار می‌رود. اما مفهوم آن این نیست که فقط یک راه برای رسیدن به این هدف وجود دارد. همان‌طور که افراد در رابطه با سایر مهارت‌های زبان انگلیسی، شیوه یادگیری متفاوتی دارند، درمورد تلفظ کلمات انگلیسی نیز باید روش‌های مختلفی را امتحان کنند تا در نهایت مسیری را انتخاب کنند که بیشترین و سریع‌ترین تأثیر را در یادگیری آن‌ها دارد.

تا به اینجای مطلب با مفهوم تلفظ کلمات انگلیسی آشنا شدیم و تفاوت انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی را یاد گرفتیم. در ادامه این مطلب، سعی کرده‌ایم به ۱۵ راهکار مهم و مؤثر در یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی اشاره کنیم تا بتوانید یک یا چند مورد را امتحان کنید و نهایت استفاده را از آن‌ها ببرید.

مهارت گوش دادن را یاد بگیرید

قبل از این‌که با صحبت کردن به زبان انگلیسی آشنا شوید، بهتر است با مهارت گوش کردن آشنا شوید. برخی از صداها را سخت می‌شنویم. برای مثال ممکن است نتوانیم تشخیص دهیم که گوینده از کلمه «sleep» یا «slip» استفاده کرده است، زیر تلفظ هر دو کلمه تا حدودی به هم شبیه است با این تفاوت که حرف «i» در کلمه «slip» کوتاه تلفظ می‌شود. حتی ممکن است برخی از صداها مانند «sh» و «ch» در کلمه‌های شبیه به هم مانند «shin» یا «chin» را موقع شنیدن اشتباه بگیریم.

دستورالعمل‌های زیادی برای نحوه یادگیری برای گوش دادن وجود دارد. مقاله‌های زیادی نیز درباره نحوه یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی با فیلم، آهنگ، موسیقی و پادکست وجود دارد. همچنین می‌توانید به تمرین‌های لیسنینگ به صورت آنلاین مراجعه کنید و خود را محک بزنید.

تمرین گوش دادن ممکن است شما را با چالش‌های زیادی مواجه کند، به‌ویژه زمانی که بحث «Minimal Pairs» در میان می‌آید. «Minimal Pairs» کلمه‌هایی هستند که صداهایی شبیه به هم دارند و وقتی به صور جفت در کنار هم قرار می‌گیرند، تلفظی شبیه به هم پیدا می‌کنند. مانند مثال «sleep» و «slip» که بالا توضیح داده شد. این دو کلمه معنای کاملاً متفاوتی دارند اما تلفظ آن‌ها تا حد زیادی شبیه هم است.

به حرکات دهان و لب‌ها توجه کنید

وقتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید، در مقایسه با زبان فارسی، دهان شما حالتش تغییر می‌کند. نحوه تغییر حالت دهان شما بر روی تلفظ کلمه تأثیر بسیار زیادی بود. قدم اول برای تغییر حالت دهان این است که حین تلفظ کلمه‌ها به طور کامل به آن توجه کنید. اما چگونه بهفمیم که حالت دهان ما تغییر می‌کند. برای تشخیص این راه روش‌های مختلفی وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • از آینه استفاده کنید. این کار ساده‌ترین روش برای تشخیص این موضوع است که موقع صحبت کردن چگونه حالت دهان شما تغییر می‌کند.
  • انگشت خود را جلوی لب‌هایتان بگذارید (مانند زمانی که می‌خواهید بگویید «هیس!»). وقتی صحبت می‌کنید، انگشت خود را تکان ندهید. در این حالت متوجه حرکت لب‌های خود خواهید شد که یا از جلوی انگشتان شما دور می‌شوند یا به آن‌ها فشار می‌آورند.
  • به افراد دیگر نگاه کنید و به حالت لب و دهان‌شان موقع حرف زدن دقت کنید. همچنین می‌توانید فیلم‌ها یا سریال‌های محبوب خود را تماشا کنید و ادای بازیگر را هنگام صحبت کردن دربیاورید. آیا می‌توانید دقیقاً مثل خود آن‌ها کلمه‌ها را تلفظ کنید؟

دستورالعمل‌ها و تصاویری هم به صورت آنلاین برای تلفظ کلمات در دسترس است که به کمک آن‌ها می‌توانید تلفظ کلمات انگلیسی را تمرین کنید. برای مثال می‌توانید به کمک لینک زیر توضیحات جالبی را درباره نحوه تلفظ برخی از کلمه‌ها یاد بگیرید.

  • لینک دانلود سایت Sounds of English: «+»

همچنین می‌توانید برای نحوه ادای صحیح کلمه‌های انگلیسی، از ویدئوی زیر استفاده کنید که در آن شخصی به نام «Georgie Harding» درباره نحوه تلفظ درست کلمه‌ها صحبت می‌کند.

  • لینک تماشای ویديوی درباره نحوه تلفظ کلمات انگلیسی: «+»

به حرکت زبان توجه کنید

برخی از تفاوت‌هایی که در تلفظ کلمات انگلیسی وجود دارد، به حرکات زبان مربوط می‌شود. عمده تفاوت «rice» و «lice» به زبان مربوط می‌شود. هنگام صحبت کردن، حرکات زبان شما باعث ایجاد این تفاوت می‌شود. به احتمال زیاد هیچ‌وقت به این موضوع توجه نکرده بودید، چون بدون فکر کردن آن را انجام می‌دادید. برای بهبود تلفظ کلمات انگلیسی بهترین راه این است که دقت کنید هنگام ادای هر حرف یا هر کلمه، چه بخشی از زبان شما درگیر می‌شود.

برخی از تفاوت‌ها برای افراد انگلیسی‌زبان، هنگام ساختن صداهای «L» و «R» و «TH» است. تلفظ درست آن‌ها همه به کمک حرکات زبان صورت می‌گیرد. در ادامه بررسی هر یک از این صداها پرداخته‌ایم.

  • برای ایجاد صدای «L»: زبان باید به انتهای دندان‌های جلویی برخورد کند، درست پشت دندان‌های جلویی. اکنون سعی کنید «light» را تلفظ کنید. آن را چند بار با خودتان تمرین کنید. دقیقاً نوک زبا‌ن‌تان را حس کنید که به پشت دندان‌های جلوی برخورد می‌کند.
  • برای ایجاد صدای «R»: زبان‌تان نباید به بالای نوک دندان برخورد کند. نوک زبان خود را تا وسط دهان‌تان ببرید و سپس آن را به عقب گرد کنید. همین حالا کلمه «right» را چند بار تکرار کنید. باید هنگام ادا کردن کلمه، هوا بین زبان و نوک دهان شما در جریان باشد. همچنین باید احساس کنید که لب‌های شما موقع تلفظ «r» در کلمه «right» کمی گردتر می‌شوند.
  • برای ایجاد صدای «TH»: این صدا به‌ویژه برای افراد فارسی‌زبان، یکی از سخت‌ترین‌هاست. زیرا صدایی مشابه آن در زبان فارسی نداریم. اما در زبان عربی می‌توان آن را مشابه «ث» دانست. یعنی نوک زبان شما دقیقاً بین دو ردیوف دندان‌های بالایی و پایینی قرار می‌گیرد. البته قرار نیست زبان خود را کامل بیرون بیاورید. فقط کافی است کمی نوک را بیرون بدهید و این حرف را تلفظ کنید. «th» در زبان انگلیسی به دو شکل /θ/ و /ð/ تلفظ می‌شود، اولی مانند «thing» و دومی مانند «those». همین حالا سعی کنید این دو کلمه را با توجه به تلفظشان ادا کنید. چند بار تکرار کنید و هر باز دقت داشته باشید که زبان شما چگونه بین دو ردیف دندان‌ها قرار می‌گیرد و تفاوت تلفظ هر دو کلمه در چیست.

کلمه‌ها را به صداهایش بشکنید

کلمه‌ها از سیلاب‌های متعددی تشکیل شده‌اند. کلمه «syllable» خودش برای مثال از سه سیلاب تشکیل شده که به صورت «syl-la-ble» تعریف می‌شود. شکستن کلمه به چند بخش یا چند هجا می‌تواند در تلفظ بهتر آن‌ها کمک کند.

برای این‌که بدانید هر کلمه چند سیلاب دارد، دست‌ خود را صاف زیر چانه قرار دهید کلمه را آهسته ادا کنید. هر بار که چانه شما به دستتان برخورد می‌کند، یک سیلاب در کلمه وجود دارد.

حتی می‌توانید کلمه را با هجاهای آن بنویسید. از علامت نقطه با فاصله بین هر سیلاب استفاده کنید. هر سیلاب باید دست‌کم یک حرف صدادار داشته باشد (a/e/i/o/u). اکنون سعی کنید کلمه را بخوانید. ابتدا آن را آهسته بگویید و بعد از هر سیلاب مکث کنید. راه آسانی برای یادگیری سیلاب به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟

اگر در یادگیری سیلاب‌ها مشکل دارید، می‌توانید تعداد سیلاب‌های کلمه را در وب‌سایت‌های آنلاین یا دیکشنری جست‌وجو کنید. در آنجا هم می‌توانید ببینید که یک کلمه چند سیلاب دارد و هم نحوه تلفظ درست آن را بشنوید.

راههای تقویت تلفظ کلمات انگلیسی

به صداها و کلمه‌‌ها تکیه اضافه کنید

زبان انگلیسی، زبان استرس‌ها یا همان تکیه‌هاست. به این معنی که برخی از کلمه‌ها و صداها در مقایسه با بقیه مهم‌ترند. این را می‌توانید زمانی متوجه شوید که کلمه‌ای را با صدای بلند تلفظ کنید. برای مثال، کلمه «introduce» با استرس روی سیلاب به صورت «in-tro-DUCE» تلفظ می‌شود. این به ما نشان می‌دهد که استرس روی سیلاب آخر بیشتر است و در نتیجه آن سیلاب را محکم‌تر ادا می‌کنیم یا به عبارت دیگر استرس بیشتری روی آن می‌گذاریم.

بعضی وقت‌ها استرس می‌تواند معنی کلمه را تغییر دهد. برای مثال، اگر بگویید «PREsent»، درباره اسمی صحبت می‌کنید که به معنی «حالا» است. اما اگر استرس را روی سیلاب دوم، یعنی «preSENT» بگذارید، درباره فعلی صحبت می‌کند که به معنای «ارائه دادن» است.

مثال دیگری در این رابطه می‌تواند درمورد کلمه «address» باشد. اگر استرس روی سیلاب اول باشد (ADDress)، اسم و به معنای آدرس است. اما اگر استرس روی سیلاب دوم باشد (addRESS)، فعل و به معنای مخاطب قرار دادن شخصی است.

قوانینی برای نحوه قرار دادن استرس روی کلمه‌‌ها وجود دارد و ما در اینجا به یکی از آن‌ها اشاره کردیم:

در بیشتر اسم‌های دو سیلابی، استرس روی سیلاب اول است و در رابطه با فعل‌های دو سیلابی، استرس بیشتر روی سیلاب دوم است.

جمله‌ها نیز استرس دارند که در این مطلب به آن‌ها به طور کامل اشاره کردیم. برخی از کلمه‌ها، مانند اسم، فعل، صفت یا قید اهمیت بیشتری دارند، درنتیجه باید محکم‌تر از سایر اجزای جمله ادا شوند. سعی کنید جمله زیر را با خود تکرار کنید. این کار را با صدای بلند انجام دهید. هنگام خواندن، به استرس روی کلمه‌هایی که Bold شده‌اند، توجه کنید.

I ate some toast with butter in the morning.

هرچقدر بیشتر تمرین کنید، بهتر می‌توانید استرس کلمه‌ها را یاد بگیرید.

لهجه مدنظر خود را برای تلفظ کلمات انگلیسی مشخص کنید

وقتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید، دوست دارید به چه گویشی حرف بزنید؟ انگلیسی آمریکایی را ترجیح می‌دهید یا انگلیسی بریتانیایی را؟ دوست دارید با لهجه استرالیایی صحبت کنید یا مانند مردم نیوزلند انگلیسی صحبت کنید؟ اصلاً شاید تمایل داشته باشید کانادایی صحبت کنید.

گویشی را انتخاب کنید که دوست دارید با آن زبان انگلیسی را یاد بگیرید و کلمات را تلفظ کنید. این اولین قدم در یادگیری و بهبود تلفظ کلمات انگلیسی است. برای مثال، تلفظ ایرلندی‌ها با آمریکایی‌ها زمین تا آسمان فرق دارد. حتی وقتی صحبت از اصطلاحات و عبارت‌های عامیانه می‌شود، این تفاوت‌ها را بیشتر مشاهده می‌کنیم. بنابراین، مشخص کردن گویش یا لهجه برای یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی از هر چیزی مهم‌تر است.

رایج‌ترین لهجه‌ها به انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی مربوط می‌شود. در بیشتر کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی نیز از این دو گویش کمک گرفته می‌شود. یعنی افرادی انگلیسی‌زبان، با لهجه انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی، مکالمه‌‌ها یا لیسنینگ و مواردی مانند این‌ها را می‌خوانند و صدای آن‌ها ضبط می‌شود و در اختیار زبان‌آموز قرار می‌گیرد.

انتخاب نوع لهجه، بر نحوه تلفظ کلمات انگلیسی شما اثر می‌گذارد. برای مثال، در آمریکا، «r» در انتهای کلمه خوانده می‌شود اما در انگلیسی بریتانیایی معمولاً تلفظ نمی‌شود. یا وقتی «t» در وسط کلمه ظاهر می‌شود، آمریکایی‌ها آن را شبیه «d» تلفظ می‌کنند، اما انگلیسی‌ها آن را به همان صورت «t» ادا می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید تلفظ برخی از کلمه‌ها را با لهجه آمریکایی و بریتانیایی گوش کنید تا این تفاوت‌ها را بهتر متوجه شوید. در این جدول از کلمه‌هایی استفاده شده است که تلفظ آن‌ها در انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی کاملاً متفاوت است.

تلفظ بریتانیاییتلفظ آمریکاییکلمه
/wɔːtə'//wɒːtər'/water
/wɒtˈevə//wɑːtˈevər/whatever
/laɪtər'//laɪtə'/lighter
/əˈluːmənəm//æləˈmɪniəmˌ/aluminum
/skedʒʊl'//ʃedjuːl'/schedule
/ɡəˈrɑːʒ//ɡærɪdʒ'/garage
/moʊbiːl'//məʊbaɪl'/mobile

دیدن فیلم و سریال می‌تواند روش مؤثری برای یادگیری زبان انگلیسی و انتخاب لهجه موردعلاقه خود باشد. زیرا هم جنبه سرگرمی دارد و هم به کمک آن می‌توانید لهجه افراد را ساعت‌ها بشنوید و تمرین کنید. دو سریال پربیننده «The Crown» و «The Great British Banking Show» می‌تواند برای افرادی مناسب باشد که مایل به یادگیری زبان انگلیسی با لهجه بریتانیایی هستند. همچنین برای طرفداران لهجه انگلیسی آمریکایی، سریال‌‌های «Friends» و «Brooklyn Nine-Nine» می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

برخی از صداها را محکم‌تر ادا کنید

بازیگران تئاتر خوب می‌دانند که اغراق‌آمیز حرف زدن چه مفهومی دارد. روی صحنه باید کلمه‌ها را محکم‌تر ادا کنید تا اغراق‌آمیز جلوه کند و نظر تماشاچی به آن جلب شود. تلفظ کلمه‌ها در زبان انگلیسی نیز همین‌طور است. یعنی باید به همین روش عمل کنید تا بتوانید تلفظ کلمه‌ها را بهتر یاد بگیرید. با توجه به گویشی که انتخاب می‌کنید، بدون شک تلفظ برخی از کلمه‌ها برای شما دشوار خواهد بود. زیرا تلفظ برخی از حروف در زبان مادری ما، یعنی زبان فارسی وجود ندارد و درنتیجه بسیاری از ایرانی‌ها را می‌بینیم که زبان انگلیسی را با لهجه فارسی صحبت می‌کنند.

این مسئله به‌ویژه در رابطه با افرادی که در بزرگسالی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود. اما درمورد کودکان زیر ۹ سال، با توجه به فرضیه «CPH»، این اتفاق نمی‌افتد. به عبارت دیگر، آن‌ها زبان انگلیسی را به مرور مانند فردی انگلیسی‌زبان صحبت می‌کنند.، چون در سن کم یادگیری در کشور انگلیسی‌زبان را شروع کرده‌اند. حتی افرادی که در سن کم در کشورهای غیرانگلیسی شروع به یادگیری می‌کنند نیز از تلفظ بسیار خوبی برخوردارند.

آن‌قدر کلمه‌ها را اغراق‌آمیز و محکم ادا کنید تا مسخره به نظر برسد. با این کار همیشه تلفظ کلمه‌ها در ذهن شما می‌ماند. در واقع این کار به شما نشان می‌دهد که در مسیر درستی برای یادگیری تلفظ کلمه‌های انگلیسی قرار گرفته‌اید. شاید هنگام تلفظ کلمات به شکلی اغراق‌آمیز یا محکم ادا کردن آن‌ها کمی خجالت بکشید یا معذب باشید، اما این را بدانید که در نظر یک انگلیسی‌زبان، این امر کاملاً عادی جلوه می‌کند.

هدف از این کار این است که حرکات لب و دهان شما به مرور مانند یک انگلیسی‌زبان شکل بگیرد و کم‌کم، بدون آن‌که متوجه اغراق‌آمیز بودن حرکات آن‌ها شوید و شکلی ناخودآگاه تلفظ درست کلمه‌ها را رعایت کنید.

کلمه‌های دشوار را با تلفظ آن‌ها بنویسید

به شکل نوشتاری تلفظ کلمه‌های انگلیسی «آواشناسی» (Phonetics) گفته می‌شود. وقتی کلمه‌‌ای را در دیکشنری جست‌‌وجو می‌کنید، جلوی هر یک از آن‌ها تلفظ کلمه نیز نوشته شده است. برای مثال، وقتی کلمه «pizza» را در دیکشنری جست‌وجو می‌کنید، آواشناسی آن به صورت /piːtsə/ نوشته شده است. اگر با آواشناسی زبان انگلیسی آشنا باشید، در مواقعی که به تلفظ صوتی دسترسی ندارید، به راحتی می‌توانید این کلمه‌ها را به درستی ادا کنید. برای مثال وقتی با آواشناسی کلمه «pizza» آشنا می‌شوید، متوجه خواهید شد که «double z» تلفظی مانند «ts» دارد.

سعی کنید فلش‌کارت‌هایی برای خودتان درست کنید. یک طرف آن کلمه را بنویسید و در طرف دیگر تلفظ یا همان فونتیک آن را یادداشت کنید. در ادامه، لینک سایتی را قرار داده‌ایم که به کمک آن می‌توانید کلمه را تایپ کنید و با تلفظ آن آشنا شوید.

  • لینک دانلود سایت EasyPronunciation.com: «+»

در زبان انگلیسی، ۲۶ حرف صدادار وجود دارد که بیش از ۴۰ ساختار آوایی ترکیبی دارند. از میان این آوای ترکیبی، ۲۲ آوا مربوط به حرف صدادار و ۲۵ آوا مربوط به حرف بی‌صدا است. در جدول زیر می‌توانید علائم فونتیک انگلیسی را مشاهده کنید که به آن «Phonemic Chart» می‌گویند.

Phonemic Chart توضیح

هر چیزی را که می‌شنوید یادداشت کنید

شاید از خود بپرسید که هدف من از یادگیری، تمرین صحبت کردن و تلفظ کلمات انگلیسی است. پس چرا باید هر چیزی را که می‌شنوم یادداشت کنم؟

«Listening» روش بسیار مؤثری برای تقویت تلفظ کلمات انگلیسی به شمار می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود این روش را نیز امتحان کنید. در دوران مدرسه دیکته زیاد می‌نوشتیم. در واقع، هر چیزی که معلم می‌گفت را در برگه‌ای می‌نوشتیم و در نهایت به معلم می‌دادیم تا آن را تصحیح کند. در برخی از کلاس‌ها، معلم علاوه بر کلمه جمله‌ نیز می‌خواند و ما آن را می‌نوشتیم. دیکته یعنی نوشتن هر چیزی که معلم می‌گوید. اگر از این روش کمک بگیرید، متوجه می‌شوید که چقدر می‌تواند به درک تلفظ کلمات انگلیسی به شما کمک کند.

حتی می‌توانید از برخی از سایت‌ها برای دیکته نوشتن کمک بگیرید. در ادامه دو لینک برای تمرین نوشتن دیکته معرفی شده است.

  • لینک دانلود وب‌سایت Daily Diatation: «+»
  • لینک دانلود وب‌سایت English Club: «+»
تلفظ کلمات انگلیسی

Tongue Twisters را تمرین کنید

«Tongue Twisters» به عبارت‌ها یا کلمه‌هایی گفته می‌شود که حروف آن‌ها به هم بسیار شبیه است و به همین دلیل، وقتی این کلمه‌ها کنار هم چیده می‌شود، برای افراد چالش‌برانگیز خواهد شد. بیشتر آن‌ها مانند شعر داری وزن یا قافیه است تا بتوانیم آن‌ها را راحت‌تر ادا کنیم. برای یاد گرفتن «Tongue Twisters» می‌توانید از جمله‌های ساده شروع کنید و کم‌کم به سراغ جمله‌های دشوارتر بروید.

این چالش باعث تقویت تلفظ کلمه‌های انگلیسی می‌شود. در زبان انگلیسی «Tongue Twisters» متنوعی وجود دارد. برای تقویت تلفظ کلمات انگلیسی، در ادامه به پنجاه «Tongue Twisters» مختلف اشاره کرده‌ایم که در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید. سعی کنید ابتدا از جمله‌های ساده‌تر شروع کنید و سپس جمله‌های بلندتر را حفظ کنید. هر چقدر بتوانید آن‌ها را تندتر تلفظ کنید، به این معنی است که قدم بزرگی به سمت یادگیری تلفظ کلمه‌های انگلیسی برداشته‌اید.

Tongue Twisters
.She sells seashells by the seashore
How can a clam cram in a clean cream can?
I scream you scream, we all scream for ice cream
I saw Susie sitting in a shoeshine shop
I saw a kitten eating chicken in the kitchen
Susie works in a shoeshine shop. Where she shines she sits, and where she sits she shines
Fuzzy Wuzzy was a bear. Fuzzy Wuzzy had no hair. Fuzzy Wuzzy wasn’t fuzzy, was he?
Can you can a can as a canner can can a can?
I have got a date at a quarter to eight; I’ll see you at the gate, so don’t be late
If a dog chews shoes, whose shoes does he choose?
I thought I thought of thinking of thanking you
I wish to wash my Irish wristwatch
Near an ear, a nearer ear, a nearly eerie ear
Eddie edited it
Willie’s really weary
A big black bear sat on a big black rug
Tom threw Tim three thumbtacks
He threw three free throws
Nine nice night nurses nursing nicely
So, this is the sushi chef
Four fine fresh fish for you
Wayne went to wales to watch walruses
Six sticky skeletons (x3)
Which witch is which? (x3)
Snap crackle pop (x3)
Flash message (x3)
Red Buick, blue Buick (x3)
Red lorry, yellow lorry (x3)
Thin sticks, thick bricks (x3)
Stupid superstition (x3)
Eleven benevolent elephants (x3)
Two tried and true tridents (x3)
Rolling red wagons (x3)
Black back bat (x3)
She sees cheese (x3)
Truly rural (x3)
Good blood, bad blood (x3)
Pre-shrunk silk shirts (x3)
Ed had edited it (x3)
We surely shall see the sun shine soon
Which wristwatches are Swiss wristwatches?
Fred fed Ted bread, and Ted fed Fred bread
I slit the sheet, the sheet I slit, and on the slitted sheet I sit
A skunk sat on a stump and thunk the stump stunk, but the stump thunk the skunk stunk
Lesser leather never weathered wetter weather better
Of all the vids I’ve ever viewed, I’ve never viewed a vid as valued as Alex’s
Peter Piper picked a peck of pickled peppers
A peck of pickled peppers Peter Piper picked
If Peter Piper picked a peck of pickled peppers
Where’s the peck of pickled peppers Peter Piper picked?
Betty Botter bought some butter
But she said the butter’s bitter
If I put it in my batter, it will make my batter bitter
But a bit of better butter will make my batter better
So was better Betty Botter bought a bit of better butter
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?
He would chuck, he would, as much as he could, and chuck as much wood
As a woodchuck would if a woodchuck could chuck wood

با دیکشنری‌های آنلاین تلفظ کلمات انگلیسی آشنا شوید

یادگیری با دیکشنری آنلاین می‌تواند کمک زیادی در بهبود تلفظ زبان انگلیسی شما داشته باشد، زیرا تلفظ کلمه‌ها و حتی در برخی موارد، مثال‌ها یا جمله‌ها با انواع کاربردهای آن‌ها ارائه شده است. همچنین می‌توانید به تلفظ انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی آن‌ها نیز دسترسی داشته باشید.

علاوه بر این، برخی از سایت‌ها نیز دیکشنری آنلاین و سایت‌هایی همراه با معرفی کلمه در قالب متن و ویدئو یا فایل‌های صوتی، می‌توانند شما را با تلفظ درست کلمه‌ها آشنا کنند. در ادامه این مطلب، به معرفی این سایت‌ها و دیکشنری‌های آنلاین می‌پردازیم.

  • لینک وب‌سایت آنلاین «English Club» برای تمرین املا و تلفظ کلمات انگلیسی: «+»
  • لینک سایت «Speak English with Vanessa’s Dr. Seuss dictation video»: «+»

تلفظ کلمات انگلیسی با پادکست

از پادکست‌ها و ویدئوی تمرین تلفظ کلمات انگلیسی استفاده کنید

پادکست‌ها و اپلیکیشن‌های متعددی برای یادگیری کلمات انگلیسی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید با تلفظ کلمات انگلیسی بهتر آشنا شوید. در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم. لینک دانلود آ‌ن‌ها را نیز می‌تواند مشاهده کنید. در این معرفی، پادکست‌ها را به دو دسته زیر تقسیم کرده‌ایم:

  • پادکست‌هایی که اطلاعاتی را درباره تلفظ و عنوان‌های انگلیسی می‌دهند.
  • پادکست‌هایی برای زبان‌آموزان که بتوانند از آن به عنوان الگویی برای تمرین تلفظ استفاده کنند.

 

پادکست The Procrastination Podcast with Emma

«Emma» یک خانم انگلیسی‌زبان است با لهجه بریتیش و پادکست‌های او بری کسانی که می‌خواهند تلفظ کلمات انگلیسی را با لهجه بریتانیایی تمرین کنند بسیار مناسب است. او در وب‌سایت خود نیز درباره تلفظ ارائه کرده است و فیلم‌هایی را نیز به صورت رایگان در این رابطه در اختیار زبان‌آموزان قرار داده است.

«Emma» لهجه انگلیسی بسیار خوبی دارد که حاصل سال‌ها آموزش زبان انگلیسی و تمرین‌های مختلف است. البته این پادکست به صورت رایگان در اختیار افراد قرار ندارد و باید ماهانه آن را خریداری کنند. اما می‌توانی از بسته ۷ تا ۸ ماهه آن نیز استفاده کنید.

از ویژگی‌‌های خوب این پادکست این است که گوینده در آن سعی کرده از موضوعات مختلفی برای تمرین تلفظ کلمات انگلیسی استفاده کند. اگر به این نوع پادکست‌ها علاقه دارید، گزینه مناسبی برای تمرین تلفظ کلمات انگلیسی به شمار می‌رود.

  • لینک پادکست The Procrastination Podcast with Emma: «+»
پادکست The Procrastination Podcast with Emma

پادکست Learn English with Rachel

این پادکست بسیار محبوب برای دسته اول تهیه شده است، یعنی افرادی که می‌خواهند دانش خود را در زمینه یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی بالا ببرند. برخلاف «Emma»، در این پادکست، «Rachel» نه‌تنها درباره تلفظ صحبت می‌کند، بلکه به برخی از مباحث کاربردی در زبان انگلیسی می‌پردازد، مانند استفاده از عبارت‌های مؤدبانه. اما چون تخصص او در زمینه تلفظ و لهجه است، می‌توانید از راهنمایی‌های او در خصوص تلفظ کلمات انگلیسی بهره‌مند شوید.

در این پادکست، «Rachel» با لهجه آمریکایی صحبت می‌کند، اما سرعت حرف زدنش متوسط رو به پایین است. پادکست‌های او به‌روزرسانی نشده است، اما در حال حاضر می‌توانید ۲۵ اپیزود مختلف را از او گوش بدهید و از شنیدن آن‌ها لذت ببرید.

اگر دوست دارید بیشتر با «Rachel» آشنا شوید، می‌توانید به وب‌سایت او مراجعه و ویدئوهای او را مشاهده کنید.

  • لینک پادکست Learn English with Rachel: «+»
پادکست Learn English with Rachel

پادکست Luke’s English

یکی از پادکست‌هایی که در دسته دوم قرار می‌گیرد، یعنی به عنوان نمونه‌ای برای تقویت تلفظ کلمات انگلیسی به شما کمک می‌کند، «Luke’s English podcast» است.

این پادکست توسط استاد‌های مجرب زبان انگلیسی و متخصصین این امر تهیه شده و به صورت مجموعه‌ای متنوع در اختیار کاربران قرار گرفته است. موضوعات مختلفی در این پادکست پوشش داده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی نظیر «The Prawn Story» و «English Premier League Football»‌ اشاره کرد.

برای بسیاری از اپیزودها، «لوک» تنها روایت‌گر هر داستان است، اما از مکالمه‌های دونفره یا بیشتر نیز استفاده شده است. «لوک» صدای گرم و دلنشینی دارد و شنونده را مجذوب داستان‌های خود می‌کند. علاوه بر این، انگلیسی را با لهجه‌ای خوب و سرعت متوسط صحبت می‌کند و نسخه نوشتاری آن نیز در دسترس است.

  • لینک پادکست Luke’s English: «+»
Luke’s English

پادکست All Ears English

یکی از بهترین پادکست‌های آموزش زبان برای مکالمه، «All Ears English» است. ساختار این پادکست با سایر پادکست‌ها تفاوت چندانی ندارد، اما دلیلی که زبان‌آموزان را جذب خود کرده، ارتباط صمیمی و انرژی مثبتی است که از سوی میزبان‌های خود منتقل می‌شود و مخاطب را به گوش دادن علاقه‌مند می‌کند. علاوه بر این، اصطلاحات و نکته‌های مهمی را در رابطه با گفت‌وگوهای روزمره و موقعیت‌های غیررسمی در اختیار افراد قرار می‌دهد. بنابراین برای تقویت مکالمه انگلیسی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

  • لینک دانلود پادکست All Ears English: «+»
پادکست All Ears English

پادکست English for Curious Minds

این پادکست توسط «Leonardo English» تهیه شده و هر اپیزود شامل نسخه نوشتاری و زیرنویس است و همچنین کلمه‌های کلیدی آن نیز مشخص شده است. درنتیجه می‌توانید همان لحظه که به پادکست گوش می‌دهید، کلمه‌های جدید آن را نیز یاد بگیرید. همچنین این قابلیت را دارد که با عضویت در آن بتوانید به تمام بخش‌های آموزشی دسترسی کامل داشته باشید.

سرعت مکالمه‌ها و صحبت‌های افرادی که در این پادکست می‌شنوید، متوسط است و زبان‌آموزان به راحتی می‌توانند متوجه جمله‌ها شوند و لهجه استاندارد انگلیسی را تمرین کنند. Alastair Budge که گوینده این پادکست است، در انتخاب لغات و عنوان‌های هر یک از اپیزودها دقت زیادی می‌کند. به همین دلیل برای هر یک از سطوح ابتدایی، متوسط و پیشرفته از دایره واژگان و عنوان‌های مختلف و مرتبطی استفاده کرده است.

  • لینک دانلود پادکست English for Curious Minds: «+»
پادکست English for Curious Minds

پادکست This American Life

«This American Life» یکی از پادکست‌های بسیار محبوب در دنیاست و توسط NPR تهیه شده است. هر یک از اپیزودهای آن شامل داستان‌های مهیج و جالبی است که در آمریکا اتفاق افتاده است. مانند مردی که توسط وب‌سایتش که مدت‌ها در آن فعالیتی نداشت، ناگهان میلیونر شد.

این پادکست برای افرادی مناسب است که در سطح پیشرفته هستند، زیرا از کلمه‌ها و اصطلاحاتی استفاده می‌شود که باید حتماً از سطح زبان خوبی برخوردار باشید تا بتوانید آن‌ها را به طور کامل متوجه شوید.

  • لینک دانلود پادکست This American Life: «+»
پادکست زیان انگلیسی

صدای خودتان را ضبط کنید

یکی از راه‌ها برای تمرین تلفظ کلمات انگلیسی، ضبط کردن صدای خودتان است. جلوی دوربین بایستید و شروع به صحبت کردن کنید. توصیه می‌کنیم که فقط صدای خود را ضبط نکنید، بلکه حتماً از خودتان حین صحبت کردن فیلم بگیرید تا نحوه صحبت کردن خود را ببینید. در واقع دیدن مهم‌تر از شنیدن صدای خود است.

پس از آن‌که از خودتان حین صحبت کردن به زبان انگلیسی فیلم گرفتید، آن را با بخشی از صحبت‌های یک انگلیسی‌زبان مقایسه کنید. برای مثال می‌توانید بخشی از سخنرانی یک انگلیسی‌زبان را ببینید و سپس آن را یادداشت کنید. به اندازه کافی تمرین کنید و سپس از خودتان فیلم بگیرید. در انتها، آن را با صحبت‌های آن شخص مقایسه کنید تا بفهمید چقدر تلفظ کلمات شما شبیه او بوده است.

سعی کنید تلفظ خود را از چند جنبه بررسی کنید. برای مثال، استرس روی کلمه‌ها، استرس جمله و صداهای ترکیبی را با ویدئوی اصلی مقایسه کنید. در این حالت می‌توانید با چند بار دیدن فیلم‌ و تمرین کردن، در نهایت تا حد ممکن به تلفظ شخص انگلیسی‌زبان نزدیک‌تر شوید.

علاوه بر این، می‌توانید از دوست خود بپرسید تا فیلم را تماشا کند و درمورد آن نظر دهد. اگر تلفظ شما شبیه تلفظ شخص انگلیسی‌زبان نبود، از خودتان بپرسید:

  • آیا حرکات دهان شما هنگام ادای کلمه‌ها درست بوده است؟
  • آیا زبان شما هنگام تلفظ کلمه در جای درستی قرار گرفته است؟
  • آیا استرس کلمه را در جای درستی قرار داده‌اید؟
  • آیا استرس جمله را رعایت کرده‌اید؟
  • آیا به صداهای ترکیبی (Linking Sounds) توجه کرده‌اید و از آن‌ها برای وصل کردن واژه‌ها به هم کمک گرفته‌اید؟
تلفظ کلمات انگلیسی چیست

با دوست خود یا فردی انگلیسی‌زبان تمرین کنید

همیشه گفته‌اند کار نیکو کردن از پر کردن است. هر چقدر بیشتر تمرین کنید، بهتر می‌توانید روی کلمات انگلیسی مسلط شوید. بهترین کار این است که با دوستی که به زبان انگلیسی تسلط دارد یا با فردی انگلیسی‌زبان صحبت کنید. این گفت‌‌وگوها یا می‌تواند رودررو باشد یا به صورت تماس‌های تلفنی یا ویدئویی. در هر صورت کمک بزرگی به تقویت تلفظ کلمات انگلیسی خواهد کرد. به او بگویید که اشتباهات شما را اصلاح کند. همچنین از او بخواهید که تلفظ درست کلمه‌هایی را که اشتباه گفته‌اید چند بار تکرار کنید و به او این اطمینان را بدهید که اصلاً از این‌که تصحیح می‌شوید، ناراحت یا معذب نمی‌شوید.

همچنین، از او بخواهید که با شما صحبت کند و حین حرف زدن با دقت به تلفظ کلماتش گوش کنید. سعی کنید استرس کلمه و جمله را تشحیص دهید. به لهجه او نیز هنگام صحبت کردن توجه کنید. اگر استاد یا شخص مجربی را می‌شناسید که می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند، حتماً از راهنمایی‌های او بهره‌مند شوید.

تا جایی که می‌توانید انگلیسی صحبت کنید

آخرین و البته مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با تلفظ کلمات انگلیسی باید در نظر داشته باشید، تمرین کردن است. تا می‌توانید تمرین کنید. منظور ما این است که اگر تقریباً هر روز صحبت نکنید یا کلمات را به درستی تلفظ نکنید، به مرور آن‌ها را از یاد می‌برید و در نهایت اعتمادبه‌نفس خود را برای صحبت کردن به زبان انگلیسی در جمع از دست خواهید داد.

یادگیری زبان انگلیسی مانند بازی بسکتبال است. شاید دونده خوبی باشید، خوب دریبل بزنید و خوب پاسکاری کنید، اما هیچ‌وقت نتوانید توپ را وارد سبد گل گنید. شاید بدانید چطور گل بزنید، شاید بارها و بارها به افراد دیگر هنگام گل زدن نگاه کرده‌اید. اما هیچ‌وقت خودتان گل نزده‌اید. وقتی فرصتی برای بازی کردن در اختیار شما قرار می‌گیرد که شانس گل زدن داشته باشید، در آن لحظه است که کار سخت می‌شود. گذشته از این‌ها، بازی کردن و گل زدن جلوی چشمان هزاران تماشاچی، بدون شک شما را مضطرب خواهد کرد و شاید نتوانید گل بزنید.

انگلیسی صحبت کردن هم مانند بازی بسکتبال است. نه‌تنها باید برای تلفظ کلمات انگلیسی تمرین کافی داشته باشید، بلکه لازم است به اعصاب خود نیز مسلط باشید تا هنگام صحبت کردن در مقابل دیگران احساس راحتی داشته باشید و معذب نشوید. وقتی آرامش خود را از دست می‌دهید یا دچار استرس می‌شوید، بدون شک نمی‌توانید در مقابل دیگران خوب صحبت کنید و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهید. در چنین حالتی، معمولاً تعداد اشتباهات گرامری یا تلفظی شما بیشتر خواهد شد.

از این روش استفاده کنید و سعی کنید آن را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. باید با خودتان در منزل به انگلیسی صحبت کنید. برای شروع، داستانی را برای خودتان به زبان انگلیسی تعریف کنید. برای مثال، وقتی در حال آشپزی هستید یا قبل از خواب می‌توانید این تمرین را انجام دهید. اما باید هر شب یا هر روز آن را پیش ببرید تا اثربخش باشد. به یاد داشته باشید که با تمرین‌های منظم و پیوسته و با داشتن پشتکار کافی، می‌توانید به هر هدفی که می‌خواهید برسید.

تلفظ کلمات سخت انگلیسی

زبان انگلیسی در بسیاری از کشورهای دنیا صحبت می‌شود و به عنوان بخشی از زندگی روزمره افراد به شمار می‌رود. اما از آنجا که ممکن است زبان مادری ما نباشد، بدون شک هنگام صحبت کردن، در تلفظ کلمات انگلیسی با شکل روبه‌رو می‌شویم. بعضی وقت‌ها، کلمه‌ای که نوشته می‌شود، طور دیگری خوانده می‌شود و همین امر کار را برای ما سخت می‌کند. در جدول زیر می‌توانید تلفظ برخی از کلمه‌های دشوار انگلیسی را همراه با فونتیک آن‌ها مشاهده و گوش کنید.

تلفظ کلمات دشوار انگلیسی
فونتیک و تلفظطرز خواندنکلمه
/ɑːməndˈ/Ah-muh-ndalmond
/hɑːrt/Haa-rtheart
/tuːm/Toomtomb
/æzmə'/Az-maasthma
/boʊl/Bo-hlbowl
/wenzdeɪ'/Wenz-dayWednesday
/februəri'/Feb-roo-a-reeFebruary
/swiːt/sweetSuite
/pəˈliːs/Puh-leecePolice
/saʊr/saarsour
/piːtsə'/Peet-zuhpizza
/dɑːtə'/Day-tadata
/beri'/be-ribury
/kuːpɑːn'/koo-puncoupon
/wɪmɪn'/Wih-menwomen
/eˈspresoʊ/e-spres-ohexpresso
/ʒɑːnrə'/Zhon-ruhgenre
/brekfəst'/Brek-fustbreakfast
/deŋɡi'/Den-geedengue
/kæʃ/cash-aycache
/debri'/Debreedebris
/mʌŋk/Muhngkmonk
/lænʒəri'/Lawn-zhuh-raylingerie
/bæŋkwɪt'/Ban-kwetbanquet

دیکشنری تلفظ کلمات انگلیسی

برای افرادی که در کشورهای انگلیسی‌زبان زندگی نمی‌کنند، بهترین راه برای یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی مشاهده فیلم یا سریال است. اما برای یادگیری تلفظ کلمات جدید می‌توانید از سایت‌ یا دیکشنری آنلاین کمک بگیرید. دیکشنری‌های معروف معمولاً دو تلفظ انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی را دارند که می‌توانید هر دو را تمرین کنید.

حتماً از دیکشنری برای ترجمه کلمه‌ها زیاد استفاده کرده‌اید، اما دیکشنری‌های آنلاین فواید دیگری به‌جز ترجمه نیز دارند؛ آن‌ها می‌توانند شما را با تلفظ درست کلمه‌های انگلیسی آشنا کنند و یکی از ابزارهای مفید برای بهبود مهارت‌ تلفظ باشند. از نکات خوب این دیکشنر‌ی‌ها این است که به صورت رایگان در دسترس افراد است.

سایت FluentU

در بسیاری از دیکشنری‌ها، تلفظ کلمه‌ها معمولاً توسط افراد انگلیسی‌زبان صورت نمی‌گیرد. ازطرفی، برخی از دیکشنری‌ها مانند «لانگ‌من» علاوه بر تلفظ کلمه‌ها، برای انواع مثال‌هایی که ارائه داده‌اند، تلفظ نیز دارند. یعنی جلوی جمله علامت تلفظ دارد و به طور کامل خوانده می‌شود.

فیلم‌های «FluentU» و دیکشنری صوتی آن می‌تواند مشکلات مربوط به تلفظ شما را رفع کند. این برنامه همچنین ویدئوهایی دارد که تلفظ کلمه را در متن (Context) بررسی کند و به همین دلیل می‌توانید کلمه‌ها را در موقعیت‌های مختلف بشنوید و تمرین کنید. همچنین تعریف‌های متعددی نیز برای هر کلمه ارائه داده و کاربرد آن‌ها را در قالب مثال توضیح داده است.

برای مثال، وقتی کلمه «Date» را در «FluentU» جست‌وجو می‌کنیم، با تصور زیر روبه‌رو می‌شویم.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

همچنین می‌توانید بخشی از سریال «Friends» را که در آن از کلمه «date» استفاده شده است، به صورت کلیپ تماشا کنید تا کاربرد این کلمه را در context بهتر درک کنید. ویدئوهای دیگری را نیز می‌توانید با جست‌وجو کردن کلمه «date» مشاهده کنید.

علاوه بر دیکشنری و ویدئوهایی که «FluentU» در اختیار شما قرار می‌دهد، تلفظ بومی کلمه‌ها را در هر مرحله آموزش داده است. همراه با تلفظ، زیرنویس، مثال در قالب جمله و حتی آزمون‌هایی نیز دارد که شامل ویدئو و فلش‌کارت می‌شود.

سایت FluentU

سایت Forvo

«Forvo» راهنمای تلفظ دیگری است که در آن افراد انگلیسی‌زبان کلیپ‌های صوتی خود را قرار داده‌اند که کلمه‌ها یا عبارت‌های خاصی می‌شود. می‌توانید کلمه‌ای را جست‌وجو کنید، معنی آن را یاد بگیرید و به نحوه تلفظ متفاوت افراد با لهجه‌های مختلف گوش بدهید. همچنین می‌توانید تلفظ کل جمله و عبارت‌ها را نیز یاد بگیرید.

«Forvo» از نظر کاربران محبوبیت زیادی دارد زیرا هم کار کردن با آن راحت است و هم تلفظ کلمات انگلیسی با لهجه‌های گوناگون توسط افراد انگلیسی‌زبان در آن لحاظ شده است. چون کلیپ‌های صوتی آن از سرتاسر دنیا ضبط شده است، می‌توانید با تفاوت لهجه‌ها نیز آشنا شوید. اهمیت این مسئله در رابطه با آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل بیشتر مطرح می‌شود، زیرا این آزمون‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بخش «Listening» افراد مختلف با لهجه‌های مختلف به زبان انگلیسی گفت‌وگو یا سخنرانی می‌کنند.

برای مثال، ممکن است در بخش لیسنینگ آیلتس، فردی غیرانگلیسی به زبان انگلیسی صحبت کند. بنابراین، بدون شک لهجه او با فرد انگلیسی‌زبان کاملاً فرق دارد. درنتیجه بهتر است برای تقویت لیسنینگ و آشنایی با لهجه این افراد، به این کلیپ‌های صوتی «Forvo» توجه کنیم و به طور منظم تمرین داشته باشیم.

 

سایت Forvo

دیکشنری Merriam-Webster

دیکشنری «Merriam-Webster» که با عنوان «America’s most useful and well-known dictionary» هم شناخته شده است، شامل تعریف‌های دقیقی از کلمات می‌شود و اطلاعات کاملی را درباره کلمه در اختیار شما قرار می‌دهد. این اطلاعات، تلفظ کلمه‌ها را نیز در بر می‌گیرد.

می‌توانید ورژن رایگان و آنلاین این دیکشنری را تهیه کنید که ویژگی‌های خاصی دارد. به کمک اپلیکیشن آن نیز می‌توانید کلمه را با صدای بلند بشنوید. این کار برای تمرین املای کلمه نیز به شما کمک می‌کند. اما تمرین اسپیکینگ خوبی نیز به شمار می‌رود. اگر کلمه‌ای توجه شما را جلب کرد، می‌توانید آن را در فهرست «favorites» قرار دهید و هر زمان که بخواهید به آن رجوع کنید.

راههای تقویت زبان انگلیسی

دیکشنری WordReference

این دیکشنری چندزبانه است و ترجمه‌های مختلفی از زبان‌های مختلف را پشتیبانی می‌کند. بنابراین، اگر زبان مادری شما نیز در این دیکشنری لحاظ شده است، دیگر نیازی به یادداشت کردن ترجمه کلمه‌ها ندارید. زیرا به راحتی می‌توانید کلمه را سرچ کنید و ترجمه آن را نیز ببینید. به همین دلیل، این دیکشنری از محبوبیت زیادی میان افراد برخوردار است.

این دیکشنری همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به تلفظ‌های مختلف و لهجه‌های مختلف گوش کنید. اکثر دیکشنری‌های آنلاین ممکن است فقط تلفظ بریتیش و امریکن داشته باشند. اما «WordReference» تلفظ‌های دیگری مانند «ایرلندی»، «اسکاتلندی»، «آمریکای جنوبی» و حتی «جامائیکایی» نیز دارد. پس از آن‌که کلمه‌ای را در دیکشنری جست‌وجو کردید، روی «Listen» کلیک کنید و لهجه‌ای که می‌خواهید با‌ آن تمرین کنید را انتخاب کنید. حتی می‌‌توانید تلفظ آن را به گزینه دیگری تغییر دهید.

دیکشنری WordReference

 دیکشنری Longman

دیکشنری آنلاین «Longman» یکی از دیکشنری‌های محبوب در بین زبان‌آموزان است که به صورت رایگان و آنلاین در دسترس همگان قرار داده شده است. علاوه بر سایت، از طریق دانلود اپلیکیشن آن بر روی گوشی‌های خود می‌توانید هر زمان که بخواهید به آن دسترسی پیدا کنید. این دیکشنری، هم فونتیک کلمه را جلوی آن‌ نوشته است و هم امکان دسترسی به تلفظ بریتیش و امریکن آن وجود دارد.

توضیحات مربوط به هر کلمه و در صورت لزوم، کلمه مترادف یا متضاد آن نیز نوشته شده است. همچنین در این دیکشنری، کالوکیشن‌‌های کلمه‌ها نوشته شده است و برای هر یک از مثال‌هایی که زده شده، تلفظ آن جمله نیز به صورت کامل ارائه شده است. به کمک این دیکشنری می‌توانید اطلاعات زیادی را درباره کلمه به دست بیاورید.

دیکشنری ابزار خوبی برای مطالعه زبان انگلیسی است و از ویژگی‌های بارز آن می‌‌توان به در دسترس بودن آن اشاره کرد. اگر در حال خواندن متنی هستید و به کلمه جدید برخورد کردید، یک دیکشنری خوب با قابلیت پخش تلفظ کلمه‌‌ها به شکل صوتی می‌تواند مشکل شما را به راحتی حل کند.

دیکشنری تلفظ کلمات انگلیسی

دیکشنری Oxford Learner’s

«Oxford Learner’s Dictionaries» نیز به هم به صورت اپلیکیشن و هم وب‌سایت در دسترس همگان است و توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد به بازار عرضه شده است. به همین دلیل منبع بسیار خوبی برای کسب اطلاعاتی به شمار می‌رود که ممکن است زبان‌آموزان را با چالش مواجه کند. همچنین مانند دیکشنری لانگ‌من، اطلاعاتی را درباره تعریف کلمه، مترادف و متضاد آن در اختیار افراد قرار می‌دهد. تعریف‌ها بسیار ساده است و مثال‌های متعددی را ارائه کرده که نحوه کاربرد کلمه در قالب متن یا جمله را نشان می‌دهد.

این دیکشنری دو تلفظ انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی دارد؛ می‌توانید به کلمه‌ها با هر دو تلفظ گوش کنید که توسط افراد مختلف (زن یا مرد) گفته می‌شود. بنابراین برای تلفظ کلمات انگلیسی می‌تواند منبع خوبی به شمار برود.

دیکشنری آکسفورد

دیکشنری Collins Online

این دیکشنری تقریباً همه مواردی را که در سایر دیکشنری‌های فوق توضیح داده شد دارد، اما برخی ویژگی‌های صوتی دیگری را نیز شامل می‌شود. وقتی کلمه‌ای را در دیکشنری جست‌وجو می‌کنید، این دیکشنری تلفظ کلمه را در شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد. برای مثال اگر فعل «eat» را جست‌وجو کردید، می‌توانید شکل گذشته (ate) و قسمت سوم آن (eaten) را نیز گوش کنید.

«Collins Online Dictionary» همچنین تعریف‌های مختلفی را برای کلمه پیشنهاد می‌دهد؛ اولین تعریف آن «Collins»، دومین تعریف آن «British English» و سومین تعریف آن «American English» است. با هر تعریف، می‌توانید تلفظ بریتیش یا امریکن آن کلمه را بشنوید. در برخی موارد، حتی می‌توان ویدئو کلیپ شخصی که کلمه را می‌گوید نیز ببینید.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که تلفظ‌های جمله‌هایی که به عنوان مثال آمده، توسط ربات و از حالت نوشتاری به حالت گفتاری صورت می‌گیرد. اما صدا آن‌قدر غیرطبیعی یا عجیب و غریب نیست، بنابراین می‌تواند مفید واقع شود.

دیکشنری زبان انگلیسی

سایت Google Translate

بیشتر افراد در دوران دانشجویی، بری ترجمه مقاله‌ها یا کارهایی از این قبیل به سراغ «Google Translate» می‌روند. «Google Translate» مترجمی آنلاین است که دسترسی و کار با آن بسیار ساده است و راهنمای خوبی برای ترجمه جملات یا کلمه‌های انگلیسی به شمار می‌رود. البته این مترجم آنلاین برای ترجمه زبان‌های غیرانگلیسی نیز طراحی شده است. به‌محض این‌که وارد «Google Translate» شدید، می‌توانید جمله یا کلمه خود را بنویسید و سپس زبانی که می‌خواهید به آن ترجمه شود را انتخاب کنید.

از نقاط ضعف «Google Translate» این است که در ترجمه کلمات و جملات تخصصی و به‌ویژه اصطلاحات انگلیسی ضعیف عمل می‌کند. بنابراین، نمی‌توان به طور کامل به آن اعتماد کرد. بنابراین، توصیه می‌کنیم اگر قصد ترجمه مقاله خود را دارید، از راهنمایی‌های یک مترجم کاربلد و متخصص کمک بگیرید.

از دیگر نقاط ضعف «Google Translate» این است که وقتی به زبان فارسی ترجمه می‌کند، اصول و قواعد ویراستاری را به‌خوبی رعایت نمی‌کند. درنتیجه باید بعد از ترجمه، هم از نظر انگلیسی آن را بررسی کنیم و هم مشکات ویراستاری آن را رفع کنیم. شاید بهترین کار این باشد که به کمک دارالترجمه‌، به دنبال مترجم خوبی برای ترجمه متن یا مقاله خود باشید. البته «Google Translate» معمولاً در ترجمه متن فارسی به انگلیسی، کمی بهتر از انگلیسی به فارسی عمل می‌کند.

روشهای ترجمه

اپلیکیشن یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی

علاوه بر پادکست‌هایی که معرفی شد، اپلیکیشن‌های مفیدی نیز برای آموختن و تمرین تلفظ کلمات انگلیسی وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

اپلیکیشن BoldVoice: Learn Pronunciation

این اپلیکیشن به طور ویژه برای یادگیری تلفظ و لهجه انگلیسی طراحی شده است و به افراد غیر انگلیسی‌زبان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند تلفظ کلمات انگلیسی را تقویت کنند. به کمک این اپلیکیشن، افراد می‌توانند ویدئوهای آموزشی را نیز مشاهده کنند و با لهجه افراد مختلف آشنا شوند. اگر با تلفظ کلمات انگلیسی مشکل دارید، یا خواندن و درک آواشناسی کلمه‌ها برای شما سخت است، می‌توانید از این اپلیکیشن کمک بگیرید و زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

همچنین فرصتی برای صحبت کردن با میکروفون و دریافت بازخورد از طریق این اپلیکیشن وجود دارد. اگر هر روز بتوانید ۱۵ دقیقه با این اپلیکیشن تمرین کنید، می‌توانید بعد از مدتی شاهد پیشرفت خود در صحبت کردن و روانی کلام باشید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن BoldVoice از گوگل پلی: «+»
  • لینک دانلود اپلیکیشن BoldVoice از اپ استور: «+»
اپلیکیشن یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی

اپلیکیشن ELSA Speak - Learn English Pronunciation

«ELSA» اپلیکیشن زبان انگلیسی است که به منظور بهبود تلفظ کلمات انگلیسی طراحی شده است. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید کلمه‌های انگلیسی رایج را به درستی تلفظ کنید و با عبارت‌هایی آشنا شوید که به تکنولوژی تشخیص صدا مجهز هستند. «ELSA» به شما نمره می‌دهد و اگر کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کنید، به شما بازخورد می‌دهد تا تلفظ درست آن را یاد بگیرید و تمرین کنید.

همچنین این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند تا لهجه خود را نیز بهبود بخشید. برای این کار می‌توانید از چالش‌های مختلفی که برای شما فراهم شده است و موضوعات مختلف استفاده کنید و هم‌زمان روند پیشرفت خود را نیز ارزیابی کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن ELSA از گوگل پلی: «+»
  • لینک دانلود اپلیکیشن ELSA از اپ استور: «+»

اپلیکیشن Howjsay English Pronunciation

«Howjsay English Pronunciation» شامل دیکشنری تلفظ کلمات انگلیسی است. به کمک آن می‌توانید لفظ کلمات جدید را به درستی یاد بگیرید و از دیکشنری آن (howjsay English Dictionary) برای یادگیری استفاده کنید. این اپلیکیشن برای زبان‌آموزانی مناسب است که می‌خواهند به راحتی صداهای کلمه را بدون واج‌ یا آواشناسی یاد بگیرند. علاوه بر این، این اپلیکیشن شما را با بیش از ۱۵۰ هزار کلمه کاربردی و رایج آشنا می‌کند. همچنین می‌توانید مهارت یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی را در کلمه یا حتی در جمله‌های بلندتر۷ به کمک لیسنینگ و اسپیکینگ یاد بگیرید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن Howjsay: «+»

اپلیکیشن LearnEnglish Sounds Right

«LearnEnglish Sounds Right» توسط «British Council» طراحی شده است و شامل دستورالعمل‌‌هایی برای تقویت تلفظ کلمات انگلیسی می‌شود که زبان‌آموزان می‌توانند به طور رایگان از آن استفاده کنند. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید مهارت‌های تلفظ کلمات انگلیسی خود را بهبود بخشید. همچنین تمرین‌های تلفظ کلمات را به صورت رایگان در اختیار زبان‌آموزان قرار داده است.

این اپلیکیشن را به راحتی می‌توانید روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید و هر زمان و هر جایی که بخواهید به آن دسترسی داشته باشید و تمرین کنید. وقتی با کلمه جدیدی روبه‌رو می‌شوید، به کمک «LearnEnglish Sounds Right» می‌توانید هم تلفظ انگلیسی آمریکایی و هم بریتانیایی را گوش کنید و هم‌زمان، مثال‌هایی از کلمه را نیز بخوانید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن LearnEnglish Sounds Right از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن Say It: English Pronunciation

«Say It» توسط دانشگاه آکسفورد طراحی شده است و تلفظ کلمات انگلیسی آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید تلفظ کلمات خود را به شکل قابل‌توجهی بهبود بخشید. در واقع این اپلیکیشن به شما یاد می‌دهد که چگونه با تلفظ لغات آشنا شوید و مشکلات خود را رفع کنید. همچنین منبع معتبری از تلفظ انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی را ارائه می‌دهد که به بهبود صحبت کردن شما نیز کمک خواهد کرد.

از ویژگی‌های خوب این اپلیکیشن این است که به کمک آن می‌توانید سرعت تلفظ کلمه‌ها و جمله را کم کنید و آن‌ها را راحت‌تر متوجه شوید. حتی می‌توانید صدای تلفظ خود را نیز ضبط کنید و آن را با صدای اصلی مقایسه کنید. بنابراین، به کمک «Say It» به مرور می‌توانید عملکرد خود را نیز در رابطه با تلفظ کلمات انگلیسی ارزیابی کنید و مشکلات خود را تشخیص دهید و سعی کنید لهجه خود را به لهجه انگلیسی‌زبان‌ها نزدیک‌تر کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن Say It: «+»

اپلیکیشن English Pronunciation

این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند تا بتوانید عنوان‌های مختلفی را برای درست صحبت کردن پیدا کنید و به کمک آن‌ها تلفظ کلمات انگلیسی خود را بهتر کنید. همچنین می‌توانید با مباحثی مانند حروف صدادار کوتاه و بلند، حروف بی‌صدا و حالت‌های دهان و زبان هنگام تلفظ کلمه‌‌ها آشنا شوید. می‌توانید روی کلمه‌ها کلیک کنید و نحوه تلفظ آن‌ها را بشنوید. همچنین می‌توانید به کلمه‌‌های خاصی گوش کنید و مثال‌های زیادی را در رابطه با آن‌ها یاد بگیرید. فیلم‌های آموزشی نیز در این اپلیکیشن قرار داده شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید علاوه بر تلفظ، با نشانه‌های آواشناسی نیز آشنا شوید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن English Pronunciation از اپ استور: «+»

نحوه استفاده از پادکست برای تقویت تلفظ کلمات انگلیسی

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که یادگیری تلفظ کلمه‌ها باید در قالب جمله یا متن اتفاق بیفتد. بنابراین، اگر فقط بخواهید تلفظ کلمه‌ای را در دیکشنری جست‌وجو و تمرین کنید، ممکن است نتوانید به خوبی آن را یاد بگیرید و مدتی طولانی در ذهن‌تان بماند. به همین دلیل باید هنگام تلفظ کلمه‌ها نکات مهمی را مدنظر داشته باشید.

بسیاری از افراد بر این باورند که با گوش دادن به انواع پادکست‌ها می‌توانند به مرور زبان انگلیسی خود را تقویت کنند. اما این کار باید طبق اصولی صورت بگیرد تا بیشترین و بهترین تأثیر را برای یادگیری تلفظ کلمه‌‌ها داشته باشد. در ادامه این مطلب به چند روش مؤثر اشاره خواهیم کرد که به کمک آن‌ها می‌توانید هنگام گوش دادن به پادکست، تلفظ کلمات انگلیسی خود را نیز تقویت کنید.

تکنیک Shadowing

«Shadowing» به تکنیکی اشاره دارد که به نوعی شامل تقلید صدای گوینده می‌شود. در این روش، زبان‌آموز به جمله‌های گوینده گوش می‌دهد و سپس دقیقاً مانند او آن‌ها را تکرار می‌کند. با تکرار جمله‌ها و تقلید نحوه تلفظ کلماتی که ادا می‌کند، به مرور زمان می‌توانید تلفظ کلمات انگلیسی خود را بهبود بخشید.

برای این کار لازم است به پادکستی که انتخاب کرده‌اید گوش دهید و سی ثانیه بعد از آن‌که صدای گوینده را شنیدید، جمله‌های او را دقیقاً با همان لهجه و لحنی که می‌شنوید، تکرار کنید. این کار باعث تقویت استرس کلمه‌‌ها، استرس جمله‌ها و عبارت‌ها در جمله می‌شود.

برای این‌که بتوانید این تکنیک را راحت‌تر به کار ببرید، بار اول بدون تکنیک «Shadowing» به آن گوش کنید. سپس برای بار دوم به آن گوش کنید و هم‌زمان اگر خواستید از نسخه نوشتاری آن نیز کمک بگیرید.

استفاده از نسخه نوشتاری

هدف از انجام این روش، تلفظ بهتر و طبیعی‌تر است. بنابراین، در وهله اول باید پادکستی را انتخاب کنید که نسخه نوشتاری آن نیز موجود باشد. در ادامه می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

  • مرحله ا: دست‌کم یک بار به آن گوش دهید.
  • مرحله ۲: نسخه نوشتاری آن را باز کنید و صدای خودتان را در حال خواندن آن ضبط کنید. این کار را با صدای بلند انجام دهید.
  • مرحله ۳: بار دیگر به آن گوش کنید، آن را صدای خودتان که ضبط کرده‌اید مقایسه کنید. می‌توانید برای خودتان نمره‌ای در نظر بگیرید، برای مثال از ۱ تا ۱۰ را انتخاب کنید و هر چقدر صدای شما به صدای گوینده پادکست شبیه‌تر بود، نمره بهتری به خود بدهید. این کار به مرور زمان تأثیر بسیار زیادی در تقویت تلفظ کلمات انگلیسی شما خواهد داشت.

راه دیگر این است که قبل از گوش دادن به پادکست، صدای خودتان را ضبط کنید. هم زمان که در خال ضبط صدای خود هستید، به این نکته فکر کنید که یک انگلیسی‌زبان چگونه ممکن است آن کلمه‌ها و جمله‌ها را ادا کند. همچنین به «Linking Sounds» نیز موقع تلفظ کلمه‌ها توجه کنید.

برنامه‌ریزی برای مطالعه

راهکار نهایی برای یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی برنامه‌ریزی است. بسیاری از پادکست‌ها هفته‌ای یک بار منتشر می‌شوند، به همین دلیل توصیه می‌شود از این نوع پادکست‌ها بیشتر استفاده کنید، زیرا وقتی پادکستی به طور مرتب منتشر می‌شود و مرتب به‌روزرسانی می‌شود، یعنی حرف‌هایی برای گفتن دارد.

زمان مشخصی را هر هفته برای انتخاب پادکست خود در نظر بگیرید و فعالیت‌های خود را حین ضبط کردن برنامه‌ریزی کنید. برای مثال، ۳۰ دقیقه وقت گذاشتن برای گوش دادن به پادکست یا بخشی از آن و ضبط کردن صدای شما در روز، می‌تواند به تدریج تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد شما داشته باشد. این کار را انجام دهید و نتیجه آن را ببینید.

تلفظ کلمات انگلیسی پرکاربرد

در هر زبانی، به‌ویژه زمان محاوره، برخی از کلمه‌ها کاربرد زیادی دارند یا بهتر است بگوییم از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنیم. در زبان انگلیسی هم چنین کلمه‌‌های پرکاربردی را می‌بینیم. به همین دلیل، در این بخش از مطلب کلمات پرکاربرد انگلیسی، سعی کرده‌ایم تعدادی از این کلمه‌ها را همراه با تلفظ و فونتیک آن‌ها معرفی کنیم. در جدول زیر می‌توانید این کلمه‌های پرکاربرد را ببیند. برای هر یک مثالی نیز در ردیف بعدی ارائه شده است.

سوالات متداول درباره تلفظ کلمات انگلیسی

برای درک بهتر تلفظ کلمات انگلیسی در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در این خصوص پاسخ دهیم.

‌IPA چیست و چه کاربردی دارد ؟

IPA مخفف «International Phonetic Alphabet» است و برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی مؤثر است. «فونتیک» همان علم آواشناسی است که در تلفظ کلمات نقش دارد. جدول IPA از علامت‌های خاصی استفاده می‌کند تا صداهای مختلف را نشان دهد. برخی از این علائم ریشه یونانی و لاتین دارند.

وقتی کلمه‌ای را در دیکشنری انگلیسی جست‌وجو می‌کنید، می‌توانید به کمک این علامت‌ها، نگاهی به تلفظ ترکیب حروف صدادار و بی‌صدا بیندازید. برای مثال، تلفظ «coat» به صورت «kəʊt» نوشته می‌شود. برای آشنایی با فونتیک باید بتوانید با جدول IPA آشنایی کافی داشته باشید. بسیاری از دیکشنری‌های آمریکایی از قوانین IPA پیروی نمی‌کنند، اما نکات مهمی را در رابطه با تلفظ کلمه‌ها توضیح می‌دهند که بر اساس حروف الفبای رومی یا همان لاتین (English Roman alphabet) است.

فرق بین حروف صدادار قوی و ضعیف چیست؟

زبان انگلیسی از ۵ «حرف صدادار» (Vowels) تشکیل شده که عبارتند از «a/e/i/o/u». این حروف را می‌توان با قدرت یا شدت متفاوتی تلفظ کرد. تفاوت بین حروف صدادار قوی و ضعیف در نحوه حرکات زبان و جایگاه حرف صدادار در کلمه بستگی دارد.

آیا یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی مهم است؟

زبان انگلیسی یکی از راه‌های برقراری ارتباط میان افراد مختلف است و برای برقراری ارتباط، باید کلمه‌ها به گونه‌ای بیان شوند که مخاطب متوجه منظور ما شود و ما نیز بتوانیم او را به خوبی بفهمیم. به همین منظور یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی امری مهم محسوب می‌شود.

برای برقراری ارتباط، باید این اصل مهم را در نظر داشته باشید که هنگام صحبت کردن، روان و واضح کلمات را ادا کنید. اگر لهجه شما مانند یک انگلیسی‌زبان نیست، نمی‌تواند به عنوان ایراد در نظر گرفته شود؛ مهم این است که بتوانید کلمه‌ها را درست تلفظ کنید و گرامر درستی به کار ببرید.

تفاوت بین Voiced و Voiceless چیست؟

در زبان انگلیسی، حروف بی‌صدا به دو دسته «Voiced» و «Voiceless» تقسیم می‌شوند. دسته اول، به حروفی گفته می‌شود که تارهای صوتی هنگام تلفظ آن‌ها می‌لرزند، اما دسته دوم به حروف بی‌صدایی گفته می‌شود که هنگام تلفظ، تارهای صوتی کوچک‌ترین لرزشی ندارند.

البته حروف صدادار هم وقتی از دهان خارج می‌شوند، باعث لرزش تارهای صوتی می‌شوند، اما تفاوت بین حروف صدادار (Vowels) و (Voiced Consonants) در این است که هنگام تولید صدا، لرزش تارهای صوتی در حروف صدادار از ابتدا تا انتهای تلفظ اتفاق می‌افتد، درحالی که در رابطه با حروف بی‌صدا این‌طور نیست. یعنی ممکن است فقط در ابتدای تولید صدا یا در انتهای آن با لرزش تارهای صوتی مواجه شویم.

برای این‌که متوجه لرزش تارهای صوتی شوید، ساده‌ترین راه این است که انگشت خود را روی گلویتان بگذارید و حرف را تلفظ کنید. اگر لرزشی احساس کردید، یعنی حرفی تلفظ کرده‌اید «Voiced» است و اگر لرزشی احساس نکردید، یعنی «Voiceless» است. دو حرف «n» و «k» را تمرین کنید. اولی هنگام تلفظ، لرزش دارد و دومی ندارد.

تلفظ انگلیسی آمریکایی بهتر است یا انگلیسی بریتانیایی؟

تلفظ انگلیسی آمریکایی و بریتیش با هم تفاوت‌هایی دارد. حتی در تلفظ کلمه‌ها در شهرهای مختلف انگلیس یا در ایالت‌های آمریکا نیز با هم فرق می‌کند. مهم این است که بتوانید لهجه‌های مختلفی را بفهمید. اگر می‌توانید به کشورهای مختلف سفر کنید و با افرادی با لهجه‌های انگلیسی متفاوت در ارتباط باشید. اما اگر این کار برای شما مقدور نیست، به کمک تلویزیون، رادیو و اینترنت، خود را در معرض انواع لهجه‌ها قرار دهید تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشید.

چرا یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی سخت است؟

زبان انگلیسی، زبان آواشناسی نیست. به همین خاطر، اغلب چیزی که تلفظ می‌کنیم، با چیزی که می‌نویسیم یکسان نیست. یعنی تلفظ کلمه‌ها در بیشتر موارد با املای آن‌ها فرق دارد. تلفظ در زبان انگلیسی بر مبنای صداها شکل می‌گیرد نه بر مبنای املای کلمه‌ها. برخی از صداها در زبان انگلیسی (مانند th) ممکن است در سایر زبان‌ها وجود نداشته باشد. به همین دلیل یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی کار ساده‌ای نیست و باید با تمرین زیاد به این مهم دست پیدا کنیم.

تلفظ کلمات انگلیسی پرکاربرد

در هر زبانی، به‌ویژه زمان محاوره، برخی از کلمه‌ها کاربرد زیادی دارند یا بهتر است بگوییم از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنیم. در زبان انگلیسی هم چنین کلمه‌‌های پرکاربردی را می‌بینیم. به همین دلیل، در این بخش از مطلب کلمات پرکاربرد انگلیسی، سعی کرده‌ایم تعدادی از این کلمه‌ها را همراه با تلفظ و فونتیک آن‌ها معرفی کنیم. در جدول زیر می‌توانید این کلمه‌های پرکاربرد را ببیند. برای هر یک مثالی نیز در ردیف بعدی ارائه شده است.

فونتیک و تلفظکلمه
/biː/be
Will you be my friend?
/ænd/and
You and I will always be friends.
/hæv/have
I have a few questions.
/tuː/too
I like her too.
/ðæt/that
That door is open.
/juː/you
You are really lovely.
/seɪ/say
Can I say something?
/ðɪs/this
This is my favorite cookie.
/ðeɪ/they
They are here!
/bʌt/but
I’m sorry but she’s away.
/wiː/we
We are going to watch a movie.
/ðæt/that
That's a good movie.
/nɑːt/not
That's not what I want.
/ɪf/if
What if I fail?
/əˈbaʊt/about
What is this movie about?
/noʊ/know
Do you know where this place is?
/wɪl/will
I will help you find that place.
/taɪm/time
There was a time I liked to play golf.
/ðər/there
There are so many things I want to learn.
/jɪr/year
This is the year I’m finally going to learn English.
/θɪŋk/think
I think I need to lie down.
/wɪtʃ/which
Which of these slippers are yours?
/sʌm/some
Please give them some of the apples I brought home.
/sʌm/people
There are so many people at the mall today.
/teɪk/take
Please take home some of these apples.
/dʒʌst/just
Just close your eyes.
/siː/see
Did you see that?
/kʊd/could
Could you help me with my project?
/naʊ/now
I want to watch this now.
/ðæn/than
I like this cake better than the other one you showed me.
/laɪk/like
I like this bag better than the other one you showed me.
/ðen/then
We had breakfast and then we went to church.
/wɑːnt/want
Do you want these ribbons?
/lʊk æt/ look at
Please take a look at my notes.
/fɜːrst/first
She was my very first teacher.
/ɒːlsoʊ'/also
She was also my best friend.
/nuː/new
I have new shoes.
/bɪˈkəz/because
I am crying because I’m sad.
/juːz/use
How do I use this?
/faɪnd/find
Where can I find rare furniture?
/θɪŋ/thing
One thing led to another.
/meni'/many
We shared many dreams together.
/oʊnli/only
You are my only friend in this town.
/veri'/very
I’m very upset right now.
/wʊmən'/woman
That woman looks so polished.
/laɪf/life
This is the best day of my life.
/tʃaɪld/child
I just saw a child cross the street by herself.
/ʃʊd/should
Should I buy this dress?
/skuːl/school
My cousin goes to school here.
/læst/last
This is my last slice of cake, I promise!
/æsk/ask
Can you ask the waiter to bring us some wine?
/niːd/need
I need some wine tonight!
/wen/when
When was the last time you saw them?
/ˈnevər/never
I’m never going to drink wine again.
/bɪˈtwiːn/between
This is just between you and me.
/əˈnʌðər/another
I’ll have another glass of wine, please.
/fæməli'/family
You are like family to me.
/liːv/leave
I want you to leave.
/pʊt/put
Please put down that book and listen to me.
/waɪl/while
I can wait for you here while you shop.
/kiːp/keep
Can we keep the lights on tonight?
/stuːdənt'/student
I’ve always been a diligent student.
/ɡreɪt/great
This ice cream place is great for families with kids!
/bɪɡ/big
I have this big crush on Brad Pitt.
/bɪˈɡɪn/begin
Where do I begin with this huge project?
/help/help
I need help with my Math homework.
/tɔːk/talk
Can we talk in private?
/tɒːk/problem
The problem is we think we have plenty of time.
/ʃoʊ/show
Can you show me how to use this vacuum cleaner?
/əˈbaʊt/about
What is the story about?
/əˈɡenst/against
I am so against domestic abuse!
/pleɪs/place
This place is wonderful!
/əˈɡen/again
Can we play that game again?
/wiːk/week
I had a rough week.
/kʌmpəni'/company
Will you keep me company?
/smɒːl/small
I have a small favor to ask you.
/muːv/move
Let’s move on to the next tourist spot.
/lɪv/live
I’m going to live like there’s no tomorrow.
/bəˈliːv/believe
I believe in you.
/təˈdeɪ/today
I’m going to see you today.
/brɪŋ/bring
Please bring a pen.
/ˈhæpən/happen
What will happen if you don’t submit your report on time?
/nekst/next
This is the next best thing.
/bɪˈfɔːr/before
Before I go to bed I always wash my face.
/ɪmˈpruːv/improve
I am always looking for ways to improve.
/ˈbjuːtəfəl/beautiful
You are beautiful.
/driːm/dream
I have a dream.
/nesəsəseri'/necessary
It is necessary to sleep.
/best/best
Those are the best glasses to buy.
/ˈmenʃən/mention
Can you mention me in your story?
/wɜːri'/worry
Don’t worry about tomorrow.
/ˈiːvnɪŋ/evening
I’m staying home this evening.
/tɑːp/top
The flag flies on the top of that building.
/dɪsˈkʌvər/discover
You’ll discover treasures at that thrift store.
/weɪt/weight
Keep track of your pet’s weight.
/ˈkæmərə/camera
I use the camera on my phone.
/fɪʃ/fish
I don’t enjoy eating fish.
/ɪntərvjuː'/interview
My job interview went well.
/pleɪ/play
The children play at the park.
/tʃer/chair
The table has six matching chairs.
/noʊ/no
I said ‘no,’ please don’t ask again.
/təˈnaɪt/tonight
Would you like to go out tonight?
/dɑːrk/dark
Turn on the light, it’s dark in here.
/ɪnˈvaɪrənmənt/environment
We live in a healthy environment.
/dɪˈzaɪn/design
We need to design a new logo.
/steɪdʒ/stage
A caterpillar is the larval stage of a butterfly.
/ænsər'/answer
Could you answer a question for me?
/benəfɪt'/benefit
There are many health benefits to quinoa.
/neɪm/name
What’s your name?
/əˈraɪv/arrive
When will your plane arrive?
/ˈmesɪdʒ/message
You have a text message on your phone.
/teləˈvɪʒənˌ/television
I don’t watch much television.
/əˈbɪləti/ability
He has the ability to explain things well.
/ɑːrɡjuː'/argue
It’s not a good idea to argue with your boss.
/miːtɪŋ'/meeting
We’ll have a staff meeting after lunch.
/əkˈsept/accept
Will you accept my credit card?
/sɪmpəl'/simple
The appliance comes with simple instructions.
/redi'/ready
Are you ready to leave for work?
/sɪəriəs'-/serious
She is so serious, she never laughs.
/saɪz/size
What size is that shirt?
/ˈhæpi/happy
Kittens make me happy.
/sentrəl'/central
There is good shopping in central London.
/əˈweɪ/away
I wish that mosquito would go away.
/sevən'/seven
There are seven slices of pie left.
/fæktər'/factor
Heredity is a factor in your overall health.
/ænəməl'/animal
What kind of animal is that?
/ˈlæŋɡwɪdʒ/language
Learning a new language is fun.
/sɪɡˈnɪfɪkənt/significant
His job earns a significant amount of money.
/ˈʌðər/other
This pen doesn’t work, try the other one.
/peɪdʒ/page
Please turn to page 62.
/saʊnd/sound
I like the sound of wind chimes.
/stɔːr/store
I’m going to the store to buy some bread.
/neɪtʃər'/nature
I love walking in nature!
/blʌd/blood
The hospital needs people to give blood.
/ʌðər'/order
I would like to order a book.
/ˈkwɪkli/quickly
Let’s finish reading this quickly.
/bɪˈheɪvjə $ -ər/behavior
This dog’s behavior is excellent.
/rest/rest
Let’s take a 15-minute rest.
/spɔːrt/sport
My favorite sport is soccer.
/maɪˈself/myself
I can clean up by myself.
/bæŋk/bank
I need to go to the bank to withdraw some money.
/ɪnˈvɑːlv/involve
We need to involve the police.
/ˈfjuːtʃər/future
The future is full of hope.
/hɑːspɪtl'/hospital
I’ll take her to the nearest hospital.
/pɑːpjəˈleɪʃənˌ/population
The population of the nearest big city was growing.
/ˈdɒːtər/daughter
My daughter knows how to read now.
/kənˈdɪʃən/condition
Do you know the condition I am in?
/əˈveɪləbəl/available
I am available to work on your project.
/hʌndrɪd'/hundred
I have a hundred dollars that I can lend you.
/pɪrəriəd'/period
They covered a period of twenty years.
/kʌltʃər'/culture
I hope they understand our culture better.
/dɪfɪkəlt'/difficult
Sometimes, life can be difficult.
/sɔːrs/source
You are my source of strength.
/kəmˈpjuːtər/computer
Can you turn on the computer, please?
/tekˈnɑːlədʒi/technology
Write about the advantages of technology.
/oʊpən'/open
Why did you open and read it?
/nuːz/news
I saw that on the news.
/wɒːl/wall
Can you post this up on the wall?
/dɪˈskraɪb/describe
Describe yourself in one word.
/pɪktʃər'/picture
Picture this: a lake, a cabin, and lots of peace and quiet.
/ɪtˈself/itself
The bike itself is pretty awesome.
/ɪndəstri'/industry
The fuel industry is hiking prices.
/iːzi'/easy
I thought you said this was going to be easy?
/tiːtʃ'/teach
I love to teach English lessons.
/teɪbəl'/table
I saw him draw it while he was writing on the table.
/huːz/whose
Whose umbrella is this?
/speʃəl'/special
Some special papers are even scented!
/rekːərd'/record
Can we record the minutes of this meeting, please?
/dəˈrektər/director
The director yelled ‘Cut!
/bɪldɪŋ'/building
This building is so tall!
/rɪˈsiːv/receive
Did you receive the pie I sent you?
/ɪntərˈnæʃnəlˌ/International
Their brand has gone international.
/θæŋk/thank
I forgot to thank her for the pie she sent us.
/truː/true
It’s true, I’m leaving the company.

تمرین تلفظ کلمات انگلیسی

برای درک بهتر «مطلب تلفظ کلمات انگلیسی»، در این بخش به تمرین‌هایی اشاره کرده‌ایم که با زدن بر روی «جواب» می‌توانید پاسخ آن‌ها را نیز مشاهده کنید.

Q1: Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word whose underlined part differs from the other three in pronunciation in each of the following questions.

(WEIgh/ HEIght/ EIght/ FrEIght)

جواب

Answer: HEIght

Q2: Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions.

(Alcohol / Prominent / Legitimate / Legendary)

جواب

Answer: Legitimate

Q3: Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions.

(Consolidate / Confidence / Conference / Context)

جواب

Answer: Consolidate

Q4: Look at these words. Three of the four words include the given phoneme - which word is different from the others?

(church / Chester / such / ridge)

جواب

Answer: ridge

Q5: Look at these words. Three of the four words include the given phoneme - which word is different from the others?

(shape / hiss / push / passion)

جواب

Answer: hiss

Q6: Look at these words. Three of the four words include the given phoneme - which word is different from the others? / /

(German / justice / chicken / postage)

جواب

Answer: chicken

Q7: Look at these words. Three of the four words include the given phoneme - which word is different from the others?

(yacht / university / major / you)

جواب

Answer: major

Q8: Look at these words. Three of the four words include the given phoneme - which word is different from the others?

(gate / pig / germs / grat)

جواب

Answer: germs

Q9: Look at these words. Three of the four words include the given phoneme - which word is different from the others?

(cat / nice / ceiling / sensitive)

جواب

Answer: cat

Q10: Look at these words. Three of the four words include the given phoneme - which word is different from the others?

(think / mother / mammoth / thanks)

جواب

Answer: mother

جمع‌بندی

در این آموزش به نحوه تلفظ کلمات انگلیسی اشاره کردیم و ضرورت یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی را مطرح کردیم. در ابتدای مطلب با مفهوم «Pronunciation» یا همان تلفظ آشنا شدیم و سه اصل «Word stress» و «Sentence stress» و «Linking» ر توضیح دادیم. در ادامه تفاوت «Vowel» و «Consonant» را بررسی کردیم.

علاوه بر این، تفاوت تلفظ کلمات انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی را توضیح دادیم و به ۱۵ راهکار مهم و اصولی برای تقویت کلمات انگلیسی پرداختیم. همچنین برای تقویت تلفظ کلمات انگلیسی، چند سایت و دیکشنری آنلاین را معرفی کردیم که به کمک آن‌ها هم می‌توانیم با تلفظ درست کلمه‌ها آشنا شویم و هم نحوه کاربرد آن‌ها را در قالب متن یا ویدئو یاد بگیریم و تلفظ آن‌ها را در جمله‌هایی که از قول افراد انگلیسی‌زبان مطرح می‌شود، بهتر درک کنیم.

در ادامه مطلب به تعدادی از سوالات رایج در خصوص تلفظ کلمات انگلیسی اشاره کردیم و تمرین‌هایی را برای درک بهتر، همراه با پاسخ قرار دادیم. در بخش جمع‌بندی، یک بار دیگر راه‌های تقویت تلفظ کلمات انگلیسی را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

  1. مهارت گوش دادن را یاد بگیرید.
  2. به حرکات دهان و لب‌ها توجه کنید.
  3. به حرکت زبان توجه کنید.
  4. کلمه‌ها را به صداهایش بشکنید.
  5. به تکیه صداها و کلمه‌ها توجه کنید.
  6. نوع گوشی که قصد دارید انگلیسی را با آن بیاموزید مشخص کنید.
  7. برخی از صداها را محکم‌تر ادا کنید.
  8. کلمه‌های دشوار را با تلفظ آن‌ها بنویسید.
  9. هر چیزی را که می‌شنوید یادداشت کنید.
  10. Tongue Twisters را تمرین کنید.
  11. با دیکشنری‌های آنلاین تلفظ کلمات انگلیسی آشنا شوید.
  12. از پادکست‌ها و ویدئوی تمرین تلفظ کلمات انگلیسی استفاده کنید.
  13. صدای خودتان را ضبط کنید.
  14. با فردی انگلیسی‌زبان تمرین کنید.
  15. از انگلیسی صحبت کردن نترسید و سعی کنید تا حد ممکن انگلیسی صحبت کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «مباحث متفرقه زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
English ClubFluent UENgvidThe ClassroomEducational App StoreLeonardo EnglishGo Natural English
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *