اصطلاحات سئو که باید بدانید – ۱۶۰ اصطلاح تخصصی + توضیح

۸۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۸ دقیقه
اصطلاحات سئو که باید بدانید – ۱۶۰ اصطلاح تخصصی + توضیح

دنیای سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو مانند دیگر حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ پر از اصطلاحات، عبارات و مخفف‌های فنی و تخصصی است. اگر در ابتدای مسیر یادگیری یا انجام سئو هستید، احتمالاً با کوهی از واژه‌ها و عبارات جدید روبه‌رو شده‌اید که پیدا کردن معنی و مفهوم تک‌تک آن‌ها برای شما دشوار است. به‌همین دلیل در این مطلب از «مجله فرادرس» مجموعه‌ای از اصطلاحات رایج در سئو را به‌همراه تعریف آن‌ها جمع‌آوری کردیم تا به شما در یادگیری بهتر سئو و درک عمیق‌تر مفهوم آن کمک کنیم. این عبارات و اصطلاحات بر اساس انواع سئو د‌سته‌بندی شده‌اند و در صورت آشنایی با اصطلاحات هریک از انواع سئو، می‌توانید وارد بخش بعدی شوید.

فهرست مطالب این نوشته

انواع و اصطلاحات رایج سئو

کلید وارد شدن به دنیای وسیع بهینه‌سازی موتورهای جستجو آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و عبارات مورد استفاده کارشناسان سئو و متخصصان این حوزه است. سئو زبان تخصصی خود را دارد و تنها با یادگیری این زبان است که می‌توانید مسیر یادگیری آن را به‌درستی طی کرده و با منابع آموزشی مختلف ارتباط برقرار کنید. در ادامه با تعدادی از اصطلاحات رایج در سئو آشنا می‌شوید.

۱. سئو

«سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) به فرایند بهینه‌سازی محتوا و ساختار وب‌سایت مطابق با معیارهای موتورهای جستجو گفته می‌شود. سئو با هدف بهبود رتبه وب‌سایت و قرار گرفتن آن در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج طبیعی موتور جستجو (SERP) انجام می‌شود. درک سئو به‌عنوان یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ نیازمند فهم مفاهیمی مثل نحوه کار موتورهای جستجو، «عبارت مورد جستجوی کاربر» (Search Query) و «قصد جستجوی کاربر» (User Search Intent) است. اصلی‌ترین انواع سئو عبارتند از سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی فنی.

۲. سئوی داخلی

«سئوی داخلی یا آن پیج» (On-Page SEO) به بخشی از تکنیک‌ها و فعالیت‌های سئو گفته می‌شود که در درون وب‌سایت انجام می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین اقدامات در سئو داخلی می‌توان به انتشار منظم محتوای مرتبط و باکیفیت، بهینه‌سازی کدهای HTML (مثل تگ‌های عنوان و متا تگ‌ها)، ایجاد ساختاربندی مناسب برای اطلاعات، بهبود «ناوبری» (Navigation) وب‌سایت و ساختاربندی صحیح پیوندهای یکتا اشاره کرد.

۳. سئوی خارجی

«سئوی خارجی یا آف پیج» (Off-Page SEO) مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو هستند که در خارج از وب‌سایت و با اهدافی مانند تبلیغ، افزایش آگاهی از برند و درنهایت افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت انجام می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های سئو خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۴. سئوی فنی

«سئوی فنی یا تکنیکال» (Technical SEO) به بهینه‌سازی تنظیمات فنی وب‌سایت گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن، «خزش» (Crawling) و «نمایه‌گذاری» (Indexing) بدون اشکال محتوای وب‌سایت انجام می‌شوند. مهم‌ترین اقدامات سئو فنی عبارتند از: برطرف کردن خطاهای ۴۰۴، حل مشکل «محتوای تکراری» (Duplicate Content)، اطمینان از رندر شدن جاوا اسکریپت جدید، افزودن اسکیما به وب‌سایت، بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت.

سئو فنی

۵. سئو محلی

«سئوی محلی یا لوکال» (Local SEO) به فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت و حضور آنلاین کسب و کار برای ظاهر شدن و کسب رتبه بالا در جستجوهای محلی مرتبط گفته می‌شود. در واقع با انجام سئو لوکال در نتایج جستجوی کاربرانی ظاهر می‌شوید که به‌دنبال ارائه خدمات و محصولات در نزدیکی خود هستند.

سئو محلی را بسیاری از اوقات زیرمجموعه سئو خارجی وب‌سایت در نظر می‌گیرند. ازجمله مهم‌ترین اقدامات سئو محلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد حساب کاربری در Google My Business
  • افزودن آدرس و اطلاعات تماس به وب‌سایت
  • بهینه‌سازی فهرست‌های آنلاین کسب و کارها

۶. سئو تجارت الکترونیک

«سئو تجارت الکترونیک» (E-Commerce SEO) به‌طور ویژه به بهینه‌سازی فروشگاه‌های اینترنتی برای موتورهای جستجو و جذب ترافیک طبیعی از گوگل، بینگ و یاهو می‌پردازد. سئو تجارت الکترونیک روی بهینه‌سازی صفحه محصولات بر اساس نتایج تحقیق کلمات کلیدی در وب‌سایت‌های فروشگاهی، بهینه‌سازی صفحه اصلی و صفحه دسته‌بندی محصولات، افزودن اسکیمای محصول و امتیازدهی به صفحات و تبلیغ و معرفی فروشگاه اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی متمرکز است.

۷. سئو موبایل

«سئو موبایل» (Mobile SEO) به بهینه‌سازی وب‌سایت برای دستگاه‌های موبایلی گفته می‌شود تا کاربران این دستگاه‌ها نیز بتوانند با تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های همراه از محتوای وب‌سایت استفاده یا از آن خرید کنند. سئو موبایل روی استفاده از طراحی «واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive) برای وب‌سایت، خوانایی محتوا در صفحه نمایش‌های مختلف، استفاده از دکمه‌های «فراخوان به اقدام» (CTA) در محتوا و استفاده درست از بنرهای تبلیغاتی تمرکز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

۸. سئو بین‌المللی

«سئو بین‌المللی» (International SEO) به افزایش ترافیک طبیعی (ارگانیک) ورودی وب‌سایت از مناطق و زبان‌های مختلف جغرافیایی گفته می‌شود. در سئوی بین‌المللی تمرکز روی بهینه‌سازی محتوا و زبان وب‌سایت برای فرهنگ‌ها و زبان‌های خارجی و برقراری امکان ارتباط و خرید محصولات و خدمات با واحد‌های پولی کشورهای مختلف تمرکز می‌شود. سئوی بین‌المللی با گسترش «بازار هدف» (Target Market) در سراسر جهان تلاش می‌کند استانداردهای موتورهای جستجو و مشتریان را در سراسر جهان برآورده کند.

سئو بین‌المللی

۹. سئو منفی

«سئو منفی» (Negative SEO) یکی از انواع غیر رایج SEO است و به استفاده از تکنیک‌های غیراخلاقی و اسپم برای آسیب زدن به رتبه وب‌سایت‌های دیگر خصوصاً وب‌سایت‌های رقیب گفته می‌شود. ازجمله اقدامات این نوع از سئو می‌توان به ایجاد بک‌لینک‌های بی‌کیفیت برای وب‌سایت‌های رقیب و ثبت بازخورد‌ها و نظرات منفی در تالارهای گفتگو و انجمن‌های آنلاین اشاره کرد.

۱۰. سئو کلاه سفید

اصطلاح «سئو کلاه سفید» (White Hat SEO) برای اشاره به انجام استراتژی سئو وب‌سایت کاملاً مطابق با دستورالعمل‌ها، قوانین و الگوریتم‌های موتور جستجو به‌کار می‌رود. مهم‌ترین موارد در سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • استفاده از انکر تکست و متا تگ‌های توصیف‌کننده
  • ایجاد خدمات و محتوای ارزشمند برای بازدیدکنندگان
  • آسان کردن دسترسی کاربران به صفحات مختلف وب‌سایت

۱۱. سئو کلاه خاکستری در اصطلاحات سئو

«سئو کلاه خاکستری» (Gray Hat SEO) استراتژی بهینه‌سازی وب‌سایت با استفاده از روش‌هایی است که قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو در مورد آن‌ها واضح و شفاف نیست. روش‌های سئو کلاه خاکستری نه به‌طور کامل با معیارهای موتور جستجو مطابقت دارند و نه با قصد فریب و گمراه کردن آن‌ها انجام می‌شوند. بنابراین استفاده از این روش‌ها باعث جریمه وب‌سایت نمی‌شوند. این تکنیک‌ها روی اقداماتی مثل استفاده از دامنه‌های منقضی، خرید لینک و پرداخت پول به کاربران برای دریافت بازخورد تمرکز می‌کنند.

۱۲. سئو کلاه سیاه

«سئو کلاه سیاه» (Black Hat SEO) به بهینه‌سازی وب‌سایت با استفاده از روش‌هایی گفته می‌شود که خلاف قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو هستند. این روش‌ها با پیدا کردن راه فرار از ارزیابی الگوریتم‌ها تلاش می‌کنند رتبه وب‌سایت را در صفحه نتایج بهبود دهند.

سئو کلاه سیاه

به‌کارگیری روش‌های سئوی کلاه سیاه خطرناک است و موجب جریمه وب‌سایت توسط موتورهای جستجو، قرارگیری در فهرست سیاه آن‌ها و درنهایت حذف وب‌سایت از صفحه نتایج می‌شود. استراتژی‌های لینک سازی پولی یا اسپم، «تکرار بیش از حد کلمات کلیدی» (Keyword Stuffing) و «نمایش محتوای غیر‌واقعی به موتور جستجو یا کلاکینگ» (Cloaking) از رایج‌ترین روش‌های سئو کلاه سیاه هستند.

در بسیاری از موارد دسته‌بندی انواع سئو دشوار است و تکنیک‌ها در مرز میان این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند. در هر صورت از این دسته‌بندی استفاده کردیم تا بهتر بتوانیم اصطلاحات را در قالب آن‌ها معرفی کنیم. برای خواندن نکات بیشتر درباره انواع مختلف سئو مطالعه مطلب زیر از «مجله فرادرس» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱۳. B2B

کلمه B2B مخفف عبارت «Business-to-Business» به‌معنی تجارت به تجارت و یک مدل کسب و کار است. در سئوی B2B چرخه خرید طولانی‌تر است، محصولات و خدمات قیمت بالاتری دارند و مخاطبان هدف کسب و کار تصمیم‌گیرندگان حرفه‌ای هستند. به‌عبارت بهتر، اصول سئو را باید در سطح حرفه‌ای‌تر انجام دهید چون مشتری کسب و کار مدیران و صاحبان کسب و کارهای دیگر هستند.

۱۴. B2C

کلمه B2C مخفف عبارت «Business-to-Consumer» مدل کسب و کار تجارت به مصرف‌کننده است. در سئوی B2C چرخه خرید محصول عموما کوتاه‌تر است (البته بسته به حوزه فعالیت کسب و کار)، محصولات و خدمات آن ارزان‌تر هستند و مشتریان همان مخاطبان هستند.

۱۵. رقابت

در بازاریابی دیجیتال در مورد رقابت وجود دارد:

  • رقیبان مستقیم: سازمان‌ها و برندهایی که محصول یا خدمت مشابهی می‌فروشند، به نیازهای یکسانی از مشتریان پاسخ می‌دهند و مخاطبان هدف یکسانی در فضای آنلاین و آفلاین دارند.
  • رقیبان سئو: برندها و سازمان‌هایی که از کلمات کلیدی مشابهی برای دیده شدن در صفحه نتایج طبیعی استفاده می‌کنند. این رقیبان محصولات و خدمات متنوعی ارائه می‌کنند که نیازهای مختلفی را از مخاطبان هدف پاسخ‌گو باشند.

۱۶. سفر مشتری

«سفر مشتری» (Customer Journey) به مسیری گفته می‌شود که مشتری در آن برند را می‌شناسد، با محصولات و خدمات آن آشنا می‌شود و درنهایت تصمیم به خرید از آن می‌گیرد. به‌عبارت بهتر، تمام «نقاط تماسی» (Touch Points)‌ که مشتری در آن‌ها به‌نحوی با برند تعامل می‌کند، در مسیر سفر مشتری قرار می‌گیرند.

تمام این تعاملات درنهایت باید به ترغیب، اثربخشی و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری کسب و کار منجر شود. سفر مشتری در کسب و کارهای مختلف متفاوت است اما به‌طور معمول از ۴ مرحله اصلی ساخته می‌شود:

  • مرحله «آگاهی» (Awareness)
  • مرحله «بررسی» (Consideration)
  • مرحله «تصمیم‌گیری» (Decision)
  • مرحله «حفظ» (Retention)

در مطلب زیر از مجله فرادرس در مورد سفر مشتری بحث کرده‌ایم:

اصطلاحات سئو در موتورهای جستجو

سئو در واقع اجرای دستورالعمل‌های موتورهای جستجو برای بیشتر دیده شدن صفحات وب‌سایت در فضای وب است. بنابراین هرچه عبارات و اصطلاحات مربوط به نحوه کار موتورهای جستجو را بهتر بشناسید، بهینه‌سازی موتورهای جستجو را نیز بهتر یاد می‌گیرید. بنابراین بهتر است در این بخش نگاهی به مفهوم این عبارات داشته باشیم.

۱۷. موتور جستجو

«موتور جستجو» (Search Engine) برنامه کامپیوتری است که امکان وارد کردن عبارات مورد جستجو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این برنامه در پاسخ به عبارت مورد جستجوی کاربر از فهرست خود فایل‌ها، وب‌سایت‌ها و صفحات وب مرتبط را پیدا می‌کند و به او نمایش می‌دهد.

فهرست (ایندکس) موتور جستجو توسط خزنده‌ها یا ربات‌های موتور جستجو ایجاد و به‌روزرسانی می‌شود و آیتم‌های موجود در آن بر اساس الگوریتم‌ها و فاکتورهای مشخصی تحلیل و رتبه‌بندی می‌شوند. از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین موتورهای جستجو می‌توان به گوگل، بینگ و یاهو اشاره کرد.

۱۸. گوگل

موتور جستجوی گوگل که توسط افرادی به نام لری پیج و سرگئی برین در ماه سپتامبر سال ۱۹۹۸ ایجاد شد. گوگل از تکنولوژی خزش ربات‌های جستجو در سطح وب و الگوریتم‌‌های پیچیده برای تحلیل الگوهای لینک‌سازی استفاده می‌کند تا به صفحات مختلف وب در محلی به نام صفحه نتایج رتبه دهد. گوگل در اغلب مناطق دنیا به‌عنوان متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین موتور جستجو شناخته می‌شود.

۱۹. بینگ

بینگ موتور جستجوی متعلق به شرکت مایکروسافت است که در سال ۲۰۰۹ میلادی از آن رونمایی شد. بینگ از سال ۲۰۱۰ میلادی ترافیک طبیعی جستجوی یاهو را نیز بر اساس قرار‌داد این دو شرکت در سال ۲۰۰۹ میلادی دریافت می‌کند.

۲۰. بازاریابی موتورهای جستجو در اصطلاحات سئو

«بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing | SEM) یکی از اصطلاحات کلی در بازاریابی دیجیتال است که به افزایش قابلیت دیده شدن وب‌سایت در صفحه نتایج جستجو اشاره می‌کند. این روش بازاریابی فعالیت‌های رایگانی (مثل سئو) و استراتژی‌های پولی (مثل تبلیغات کلیکی) را به‌طور همزمان شامل می‌شود.

۲۱. تبلیغات کلیکی در اصطلاحات سئو

«تبلیغات کلیکی یا پرداخت به‌ازای کلیک» (Pay Per Click) روشی تبلیغاتی است که در آن تبلیغ‌دهنده بابت هر کلیک کاربر روی تبلیغ‌ به بستر ناشر تبلیغ هزینه پرداخت می‌کند. این هزینه در مزایده و بر اساس معیارهای مختلفی مثل مرتبط بودن، تاریخچه حساب کاربری و میزان رقابت روی کلمه کلیدی تعیین می‌شود. به‌کارگیری همزمان تبلیغات کلیکی و سئو باعث اشغال فضای بیشتر در صفحه نتایج می‌شود و در نتیجه آن نرخ کلیک و نرخ تبدیل نیز افزایش می‌یابند.

داده‌های حاصل از تبلیغات کلیکی می‌توانند به بهبود استراتژی سئو نیز کمک بسیاری کنند. البته عکس این موضوع نیز صادق است و به‌طور کلی این دو استراتژی می‌توانند در بهبود یکدیگر بسیار موثر باشند.

۲۲. عبارت مورد جستجو

«عبارت مورد جستجو» (Search Query) به کلمات و عباراتی گفته می‌شود که کاربر آن را در «نوار جستجو» (Search Bar) موتور جستجو وارد می‌کند تا وب‌سایت‌ها و اطلاعات مرتبط با آن را پیدا کند.

عبارت مورد جستجوی کاربر یا سرچ کوئری
عبارت مورد جستجو یا Search Query

۲۳. هدف جستجو

«هدف جستجو» (Search Intent) به‌معنی قصد و هدف کاربر در زمان وارد کردن عبارت مورد جستجوی خود در نوار جستجو است. تشخیص هدف جستجوی کاربر یکی از فاکتورهای اصلی در بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تولید محتوا است. قصد کاربران از جستجو به‌طور معمول در یکی از چهار دسته زیر قرار می‌گیرد.

  • «اطلاعاتی» (Informational): هدف کاربر از این نوع جستجو، کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعی خاص است.
  • «تجاری» (Commercial): در این نوع از جستجو کاربر تلاش می‌کند محصول یا خدمت مورد نظر را بررسی و با محصولات و خدمات مشابه مقایسه کند.
  • «ناوبری» (Navigational): در این نوع از جستجو کاربر قصد دارد به وب‌سایت مشخصی دسترسی پیدا کند.
  • «خرید» (Transactional): در این نوع از جستجو کاربر تصمیم خود را گرفته و قصد دارد خرید خود را کامل کند.

۲۴. صفحه نتایج موتور جستجو SERP

«صفحه نتایج موتور جستجو» (Search Engine Results Page | SERP) به صفحه‌ای گفته می‌شود که موتور جستجو در پاسخ به عبارت مورد جستجوی کاربر به او نمایش می‌دهد. به‌طور معمول هر صفحه نتیجه شامل ده نتیجه طبیعی (ارگانیک) از وب‌سایت‌ها است که بر اساس میزان ارتباط با عبارت مورد جستجوی کاربر مرتب و اولویت‌بندی شده‌اند.

مفهوم serp در اصطلاحات سئو

همچنین بر اساس نوع «عبارت مورد جستجوی کاربر» (Search Query) ممکن است نتایج جستجوی ویژه‌ای را نیز در صفحه نتایج ببینیم که چند نمونه از آن‌ها در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • تبلیغات پولی گوگل ادز (قبل یا بعد از نتایج طبیعی)
  • «اسنیپت ویژه» (Featured Snippet)
  • نتایج تصویری
  • پنل‌های دانش
  • لوکال پک (به‌همراه نقشه)
  • نتایج خبری
  • بخش سوالات مرتبط
  • بخش جستجوهای مرتبط
  • نتایج Shopping
  • سایت لینک ها
  • نتایج ویدیویی

۲۵. اسنیپت ويژه

در نتایج طبیعی گوگل بسیاری از اوقات در پاسخ به سوالات آغاز شده با چه‌کسی، چطور، چگونه، چه زمانی، چرا و موارد مشابه، گوگل بخش اطلاعاتی مجزایی در بالای نتایج طبیعی نمایش می‌دهد که به آن «اسنیپت ویژه» (Featured Snippet) گفته می‌شود.

نمونه position zero در صفحه نتایج

این بلوک حاوی خلاصه‌‌ای کوتاه (به‌صورت پاراگراف، فهرست، جدول، ویدیو و غیره)، تاریخ انتشار، عنوان صفحه، لینک و پیوند یکتای صفحه وبی است که جواب سوال از آن انتخاب شده است. جایگاه نتایج ویژه به‌دلیل قرار گرفتن در بالاترین قسمت SERP و بالاتر بودن از جایگاه ۱ رتبه‌بندی، به‌نام «جایگاه صفر» (Position Zero) شناخته می‌شود.

۲۶. نمودار دانش

«نمودار دانش» (Knowledge Graph) بانک اطلاعاتی گوگل است که در آن نام افراد، سازمان‌ها، مکان‌ها و دیگر اطلاعات مشابه به‌صورت سازماندهی شده و در ارتباط با یکدیگر نگه‌داری می‌شوند. اطلاعات نمودار‌های دانش در پنل‌های دانش یا نتایج اسلایدی در بالاترین قسمت صفحه نتایج برای پاسخ به عبارات مورد جستجوی مرتبط نمایش داده می‌شوند.

۲۷. پنل دانش

«پنل‌های دانش» (Knowledge Panels) کادرهایی شامل اطلاعات مختلف در قسمت بالایی یا سمت راست صفحه اول SERP هستند که در پاسخ به عبارات مرتبط نمایش داده می‌شوند. این کادرها وقایع و اطلاعات مهم در مورد افراد، مکان‌ها، وقایع تاریخی و غیره را به‌همراه لینک منابع این اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

مفهوم پنل دانش در اصطلاحات سئو
پنل دانش در صفحه نتایج

۲۸. سایت لینک در اصطلاحات سئو

«سایت لینک‌ها» (Sitelinks) لینک‌هایی هستند که در قسمت پایینی نتیجه در SERP قرار می‌گیرند و بیشتر برای نتایجی که با رتبه بالایی در میان نتایج طبیعی کسب می‌کنند، نمایش داده می‌شوند. نمایش سایت لینک‌ها می‌تواند از طریق سرچ کنسول گوگل یا ابزارهای وب‌مستر بینگ مسدود شود.

مفهوم سایت لینک در اصطلاحات سئو
سایت لینک در صفحه نتایج

۲۹. تکمیل خودکار گوگل

قابلیت «تکمیل خودکار گوگل» (Google Autocomplete) برای ارائه پیشنهاد با هدف تکمیل عبارت مورد جستجوی کاربر استفاده می‌شود. در این قابلیت گوگل پس از تایپ بخشی از عبارت موردنظر توسط کاربر، جستجوهای مرتبط به آن را به او پیشنهاد می‌کند.

مفهوم تکمیل خودکار گوگل در سئو

این پیشنهادات در زمان تحقیق کلمات کلیدی برای تولید محتوا کمک بسیاری به بهبود سئوی محتوای وب‌سایت می‌کند.

۳۰. جستجوهای مرتبط

بخش «جستجوهای مرتبط» (Related Searches) در قسمات پایینی صفحه نتایج قرار می‌گیرد و شامل عبارت‌های مرتبط با عبارت مورد جستجوی کاربر از نظر گوگل است. برای مثال تصویر زیر جستجوهای مرتبط را با عبارت «اصطلاحات سئو» در صفحه نتایج نشان می‌دهد.

بخش جستجوهای مرتبط در اصطلاحات سئو
بخش جستجوهای مرتبط (Related Searches) در صفحه نتایج

۳۱. سوالات متداول

بخش «سوالات متداول» (People Also ask) نیز یکی دیگر از بخش‌های ویژه SERP است که در آن سوالات رایج و پرتکرار مرتبط با عبارت مورد جستجوی کاربر به او نمایش داده می‌شود. با کلیک روی هر سوال، کادر مربوط به آن باز می‌شود و پاسخ سوال به‌همراه لینک منبع در آن نمایش داده می‌شود. تصویر زیر بخش سوالات متداول SERP را در پاسخ به سوال what is seo نشان می‌دهد.

بخش سوالات متداول در اصطلاحات سئو
بخش سوالات متداول (People Also Asked) در صفحه نتایج

۳۲. نتایج غنی

یکی دیگر از پاسخ‌های ویژه SERP به عبارت مورد جستجوی کاربران، «نتایج غنی» (Rich Results) هستند که قرار گرفتن در بین آن‌ها اهمیت ویژه‌ای در سئوی وب‌سایت دارد. برای قرار گرفتن در بین نتایج غنی لازم است با افزودن «داده‌های ساختار یافته» (Structured Data) به کد HTML صفحه وب، اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحه در اختیار موتور جستجو قرار دهید. این اطلاعات بر اساس تشخیص الگوریتم موتور جستجو ممکن است در اسنیپت‌های غنی در SERP به کاربران نمایش داده شوند.

ریچ ریزالت در serp

این نتایج با کمک به اشغال فضای بیشتر در صفحه نتایج، در بهبود سئو و افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت بسیار موثر است.

۳۳. فهرست راهنما یا دایرکتوری

فهرستی از وب‌سایت‌ها که اغلب در دسته‌بندی‌های مرتبط قرار می‌گیرند و توسط ویراستار انسانی بررسی و به‌روزرسانی می‌شوند. بر اساس نوع فهرست راهنما، ثبت وب‌سایت در آن می‌تواند به‌صورت پولی یا رایگان انجام شود. در گذشته لینک‌سازی از طریق وب‌سایت‌های فهرستی به‌عنوان یکی از استراتژی‌های دریافت بک‌لینک شناخته می‌شد و اکنون خلاف دستورالعمل‌های گوگل است.

۳۴. تاریخچه جستجو

موتورهای جستجو با پیگیری فعالیت‌ها و جستجوهای کاربران (متنی، صوتی یا تصویری)، صفحات وب بازدید شده توسط آن‌ها و تبلیغ‌هایی که روی آن‌ها کلیک می‌کنند، به بانکی از اطلاعات دست پیدا می‌کنند که به مجموعه آن‌ها اصطلاحاً «تاریخچه جستجو» (Search History | Web Browsing History) گفته می‌شود. این اطلاعات در اغلب موارد برای شخصی‌سازی نتایج برای کاربرانی که با حساب کاربری مشغول جستجو هستند، استفاده می‌شوند.

۳۵. شخصی سازی

«شخصی‌سازی» (Personalization) در سئو به‌معنی استفاده موتورهای جستجو از سابقه جستجوها، تاریخچه مرورگر، موقعیت جغرافیایی و ارتباطات برای ایجاد مجموعه‌‌ای از نتایج جستجو برای هریک از کاربران به‌صورت منحصربه‌فرد است.

۳۶. الگوریتم موتور جستجو

«الگوریتم جستجو» (Search Algorithm) به مجموعه پیچیده‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که موتورهای جستجو برای بازیابی داده‌ها و نمایش نتایج در پاسخ به عبارت مورد جستجوی کاربر مورد استفاده قرار می‌دهند.

الگوریتم موتورهای جستجو

موتورهای جستجو از ترکیبی از الگوریتم‌ها برای رتبه‌بندی صفحات وب بر اساس فاکتورها و سیگنال‌های رتبه‌بندی استفاده می‌کنند و البته در این رتبه‌بندی قصد جستجوی کاربر و تاریخچه جستجوی او را نیز در نظر می‌گیرند.

در ادامه چند مورد از متداول‌ترین الگوریتم‌های گوگل در سئو را که در اصطلاحات سئو زیاد با آن‌ها سروکار داریم معرفی می‌کنیم.

۳۷. الگوریتم مرغ‌مگس‌خوار گوگل

«الگوریتم مرغ مگس‌خوار» (Hummingbird Algorithm) در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی معرفی شده و وظیفه آن پیدا کردن درک درست از مضمون عباران مورد جستجوی کاربر برای پیدا کردن بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه ممکن برای پاسخ به سوال کاربر است.

اصطلاح الگوریتم مرغ مگس خوار در سئو

۳۸. الگوریتم پاندا گوگل

«الگوریتم پاندا» (Panda Algorithm) یکی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که وظیفه کاهش قابلیت دیده شدن محتوای کم‌ارزش را در فضای وب برعهده دارد. محتوای کم‌ارزش اغلب اوقات از طریق «مزرعه محتوا» (Content Farm) تولید می‌شود.

۳۹. الگوریتم پنگوئن گوگل

«الگوریتم پنگوئن» (Penguin Algorithm) در سال ۲۰۱۲ شروع به فعالیت کرد و از آن زمان تاکنون تغییرات و به‌روزرسانی‌های زیادی داشته است. این الگوریتم کاهش قابلیت دیده‌شدن دو دسته از وب‌سایت‌ها را برعهده دارد:

  1. وب‌سایت‌های بیش از‌ حد بهینه‌سازی شده یا در اصطلاح «Over-Optimize» شده
  2. وب‌سایت‌های دارای تاکتیک‌های اسپم مثل «استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی» یا لینک‌سازی بی‌کیفیت

۴۰. الگوریتم RankBrain گوگل

الگوریتم RankBrain، یکی از عناصر اصلی الگوریتم‌های هسته‌ای گوگل است که با استفاده از «یادگیری ماشین» (Machine Learning) تلاش می‌کند مرتبط‌ترین نتایج را در پاسخ به عبارات مورد جستجوی کاربران به آن‌ها نمایش دهد. در سال ۲۰۱۶ گوگل اعلام کرد که RankBrain در نمایش پاسخ به تک‌تک کوئری‌های کاربران نقش دارد و تأثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی نتایج در SERP دارد.

الگوریتم rankbrain در اصطلاحات سئو

۴۱. تغییر الگوریتم

تغییر در الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز به‌هر نوعی دارای اهمیت است و دیدن نتیجه آن ممکن است به‌سرعت یا پس از گذشت مدت زمانی خاص قابل مشاهده باشد. تغییر در الگوریتم‌ها می‌تواند به سه شکل زیر صورت بگیرد:

  • «به‌روز‌رسانی الگوریتم» (Algorithm Update): فرایند تغییر سیگنال‌های مشخص در الگوریتم‌های قدیمی.
  • «بازیابی الگوریتم» (Algorithm Refresh): فرایند اجرای الگوریتم‌های قدیمی با استفاده از سیگنال‌های موجود.
  • «الگوریتم جدید» (New Algorithm): ایجاد الگوریتم جدید توسط موتورهای جستجو برای بهبود کیفیت جستجو.

۴۲. به‌روزرسانی هسته الگوریتم

«به‌روزرسانی هسته» (Core Update) زمانی اتفاق می‌افتد که گوگل به‌روزرسانی‌های گسترده‌‌ای در هسته الگوریتم ایجاد کند. گوگل بسیاری از اوقات جزییاتی را در مورد یک الگوریتم خاص به‌روزرسانی می‌کند. برای مثال ممکن است اعلام کند که به‌روزرسانی‌های جدیدی در معیار تجربه صفحه ایجاد کرده است اما به‌رورزسانی‌های هسته معمولا به معیار خاصی اشاره ندارند و چندبار در سال ممکن است اتفاق بیافتند.

۴۳. دستور‌العمل های ارزیابی کیفیت جستجو

ارزیابی رتبه‌بندی صفحات وب و محتوای آن‌ها توسط تیم انسانی سنجش کیفیت گوگل صورت می‌گیرد. این تیم از «دستور‌العمل های ارزیابی کیفیت جستجو» (Google Search Quality Rater Guidelines) به‌عنوان منبعی برای بررسی صفحات و نحوه رتبه‌بندی توسط الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند. به‌عبارت بهتر مسئولیت این ارزیابان بررسی کیفیت صفحه نتایج و مفید بودن نتایج برای کاربران است. قانون اصلی این دستورالعمل‌ها معیارهای EAT هستند.

۴۴. معیار EAT در اصطلاحات سئو

دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل از معیار‌های EAT برای سنجش کیفیت و اثربخشی نتایج جستجو (عملکرد الگوریتم‌ها) استفاده می‌کنند. اما به این نکته توجه داشته باشید که EAT یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مستقیم نیست. معیار EAT سه شاخص اصلی زیر را در محتوا مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • «تخصص» (Expertise): بررسی میزان تخصص و آشنایی تولیدکننده محتوا با موضوع محتوا
  • «اعتبار» (Authoritativeness): بررسی اعتبار و موثق بودن تولیدکننده محتوا، محتوا و وب‌سایت
  • «قابل اعتماد بودن» (Trustworthiness): بررسی قابل‌اعتماد و اطمینان بودن تولیدکننده محتوا، محتوا و وب‌سایت
مفهوم معیارهای eat در اصطلاحات سئو

۴۵. خزنده

«خزنده یا ربات» (Crawler | Bot | Spider) به برنامه‌ای گفته می‌شود که برای مرور اصولی و سازماندهی شده سراسر وب استفاده می‌شود. موتورهای جستجو از این ربات‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات و افزودن یا به‌روزسانی فهرست خود استفاده می‌کنند.

۴۶. خزش

به فرایند جمع‌آوری اطلاعات توسط خزنده‌ها «خزش» (Crawling) گفته می‌شود. ربات‌ها یا خزنده‌های موتورهای جستجو برای پیدا کردن اطلاعات و افزودن یا به‌روزرسانی فهرست (ایندکس) موتور جستجو به صفحات مختلف وب سر می‌زنند.

۴۷. قابلیت خزش

عبارت «قابلیت خزش» (Crawlability) به‌معنی توانایی موتور جستجو برای دسترسی به محتوای صفحه وب است.

۴۸. خطای خزش

«خطای خزش» (Crawl Error) در دو حالت اتفاق می‌افتد:

  • برای پیوندهای یکتایی که ربات موتور جستجو توانایی خزش روی آن‌ها را ندارد.
  • زمانی که پیوندهای یکتا یکی از کدهای خطای وضعیت را نمایش می‌دهند.

۴۹. نمایه

«نمایه» (Index) که به آن فهرست نیز گفته می‌شود، نام دیگر پایگاه‌داده موتورهای جستجو است. فهرست‌ها تمامی اطلاعات پیدا شده توسط موتورهای جستجو را شامل می‌شوند. اگر وب‌سایتی به فهرست (ایندکس) موتورهای جستجو اضافه نشود، کاربران آن را در صفحه نتایج موتور جستجو نخواهند دید.

۵۰. نمایه گذاری

به فرایند تحلیل و فهرست کردن محتوای وب‌سایت‌ها توسط موتورهای جستجو «نمایه‌گذاری» (Indexing) گفته می‌شود. در فرایند نمایه‌گذاری، صفحات وب به فهرست موتورهای جستجو افزوده می‌شوند یا اطلاعات درون آن‌ها به‌روزرسانی می‌شود. در نتیجه این فرایند، کاربران می‌توانند صفحات وب را در نتیجه جستجوی خود در SERP ببینند.

۵۱. قابلیت نمایه گذاری

عبارت «قابلیت نمایه‌گذاری» (Indexability) برای توصیف توانایی موتور جستجو در تحلیل و ذخیره‌سازی صفحات وب در پایگاه‌داده خود به‌کار می‌رود.

۵۲. حذف از فهرست گوگل یا De-index

زمانی که گوگل وب‌سایت یا صفحه وبی را از فهرست خود به‌طور دائم یا موقت حذف و نمایش آن را به کاربران در صفحه نتایج حذف می‌کند، از این اصطلاح استفاده می‌شود. گوگل در سرچ کنسول ابزاری برای حذف پیوندهای یکتا قرار داده که از طریق آن می‌توانید خودتان درخواست حذف صفحه را از فهرست موتور جستجو ایجاد کنید.

البته حذف سایت از فهرست ممکن است به‌دلیل «مجازات‌های دستی» (Manual Actions) گوگل به‌دلیل زیرپاگذاشتن دستورالعمل‌های این موتور جستجو باشد.

۵۳. رتبه

«رتبه» (Rank) به جایگاه هریک از صفحات وب در نتایج طبیعی صفحه نتایج برای عبارت مورد جستجوی کاربر گفته می‌شود. الگوریتم‌های موتور جستجو پس از خزش و نمایه‌گذاری صفحات وب آن‌ها را بر اساس میزان ارتباط با عبارت مورد جستجوی کاربر رتبه‌بندی می‌کنند.

۵۴. فاکتورهای رتبه بندی در اصطلاحات سئو

«فاکتورهای رتبه‌بندی» (Ranking Factors) یا «سیگنال‌های رتبه‌بندی» به عناصر مجزایی گفته می‌شود که در همکاری با الگوریتم‌های پیچیده رتبه‌بندی، رتبه یا جایگاه هر صفحه وب را برای عبارت مورد جستجوی کاربر در نتایج طبیعی موتور جستجو تعیین می‌کنند.

طبق گفته گوگل، الگوریتم‌های این موتور جستجو سال‌هاست که از چیزی حدود ۲۰۰ فاکتور برای رتبه‌بندی صفحات وب استفاده می‌کند تا به کاربران کمک کنند بهترین و مرتبط‌ترین نتایج ممکن را در پاسخ به سوال خود پیدا کنند.

۵۵. اعتبار

«اعتبار» (Authority) به مجموعه سیگنال‌هایی گفته می‌شود که موتورهای جستجو برای ارزیابی وب‌سایت‌ها و صفحات وب با هدف رتبه‌بندی مورد استفاده قرار می‌دهند.

۵۶. ارتباط

«ارتباط» (Relevance) مفهومی است که موتورهای جستجو برای سنجش میزان ارتباط محتوای صفحه با عبارت مورد جستجوی کاربر مورد استفاده قرار می‌دهند.

۵۷. اعتبار نویسنده

«اعتبار نویسنده» (Author Authority) مفهومی است که در آن اعتبار و شهرت نویسنده محتوای آنلاین به‌عنوان فاکتور رتبه‌بندی توسط موتورهای جستجو در نظر گرفته می‌شود. در ابتدای امر گوگل این مفهوم را در ترکیب با +Google مورد آزمایش قرار داد اما صرف نظر از ثبت چند حق امتیاز، هیچ مدرکی که اثبات کند اعتبار نویسنده فاکتور رتبه‌بندی است وجود ندارد.

اعتبار نویسنده در اصطلاحات سئو

گوگل در سال‌های اخیر با تاکید بر معیارهای EAT تلاش کرده اطلاعات نادرست را در فضای آنلاین کاهش دهد. این موضوع به‌طور ویژه در نیچ‌های تخصصی YMYL مثال سلامتی و مسائل مالی نمود پیدا کرده است. در این فضاها ایجاد اعتبار برای نویسنده برای نمایش مطمئن بودن و جلب نظر کاربران اهمیت زیادی دارد، حتی اگر این موضوع تأثیری در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت نداشته باشد.

۵۸. نتایج طبیعی در اصطلاحات سئو

«نتایج طبیعی» (Organic Results) یا «نتایج غیرپولی» به نتایجی در SERP گفته می‌شود که نمایش در بین آن‌ها تحت‌تأثیر خرید یا استفاده از تبلیغات نیست و درنتیجه انجام درست و اصولی سئو و میزان ارتباط محتوا با عبارت مورد جستجوی کاربر ظاهر می‌شوند.

نتایج طبیعی (ارگانیک) درنتیجه تحلیل و رتبه‌بندی الگوریتم‌های موتور جستجو که برای پیدا کردن مرتبط‌ترین پاسخ‌ها بر اساس عبارت مورد استفاده آن‌ها طراحی شده‌اند، مرتب و به کاربر نمایش داده می‌شوند.

۵۹. نتایج پولی

«نتایج پولی» (Paid Results) به نتایجی گفته می‌شود که درنتیجه تبلیغات کلیکی موتورهای جستجو در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. این نتایج در اغلب موارد بالا یا پایین نتایج طبیعی در SERP نمایش داده می‌شوند.

نتایج طبیعی و پولی در صفحه نتایج

۶۰. زمان توقف

«زمان توقف» (Dwell Time) به مدت زمان بین کلیک کاربر روی یکی از نتایج صفحه نتایج و بازگشت به صفحه نتایج گفته می‌شود. زمان‌های توقف کوتاه (کمتر از ۵ ثانیه) می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از بی‌کیفیت بودن محتوا توسط موتورهای جستجو در نظر گرفته شود.

اصطلاحات سئو داخلی

تا این قسمت از مطلب با اصطلاحات عمومی سئو و عبارات و واژه‌های تخصصی در مورد موتورهای جستجو آشنا شدیم. در این قسمت اصطلاحات تخصصی در سئو داخلی را بررسی می‌کنیم.

گفتیم سئوی داخلی به اقداماتی گفته می‌شود که در درون وب‌سایت برای افزایش قابلیت دیده شدن آن در صفحه نتایج انجام می‌دهیم. در ادامه با اصطلاحات رایج در سئوی داخلی آشنا می‌شوید. این اصطلاحات را در ۳ دسته‌بندی زیر بیان می‌کنیم:

  • اصطلاحات سئو در تولید محتوا
  • اصطلاحات سئو در تحقیق کلمات کلیدی
  • اصطلاحات سئو در صفحه وب

اصطلاحات سئو داخلی در مورد محتوا

آموزش اصطلاحات رایج سئو داخلی را با اصطلاحات مربوط به محتوا آغاز می‌کنیم.

۶۱. محتوا

«محتوا» (Content) به کلمات، تصاویر، ویدیوها، فایل‌های صوتی یا ترکیبی از همه این موارد گفته می‌شود که انتقال اطلاعات را برای کاربر از طریق انتشار آن انجام می‌دهید. کیفیت محتوا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است. موتورهای جستجو محتوای کاربردی، ارزشمند، معتبر، غیرتکراری و سرگرم‌کننده را در اولویت رتبه‌بندی صفحه نتایج قرار می‌دهند. درنتیجه کسب رتبه بهتر این محتوا «قابلیت دیده شدن» (Visibility) بالاتری خواهد داشت و ترافیک طبیعی بیشتری به سمت وب‌سایت هدایت می‌کند.

۶۲. بلاگ

«بلاگ» (Blog) مخفف Weblog است و به صفحات وبی گفته می‌شود که در آن پست‌های وبلاگ مرتبط با موضوعات خاصی با ترتیب زمانی قرار گرفته‌اند. در واقع وبلاگ به‌معنی انتشار محتوا بر اساس ترتیب زمانی به‌نحوی است که جدیدترین محتوا در بالای صفحه قرار بگیرد.

محتوای وبلاگ‌ها بازتاب‌دهنده علاقه‌مندی‌های شخصی یا منافع کسب و کار است و نگارش آن می‌تواند توسط یک فرد یا گروهی از نویسندگان صورت بگیرد.

وبلاگ مجله فرادرس

در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور مفصل در مورد مفهوم وبلاگ، ویژگی‌های آن و نحوه ساخت وبلاگ‌های مختلف بحث کرده‌ایم:

۶۳. تولید محتوای خودکار

«محتوای تولید شده به‌صورت خودکار» (Auto-generated Content) به محتوایی گفته می‌شود که به صورت خودکار و از طریق برنامه یا کدی خاص تولید می‌شود.

۶۴. محتوای تولیدی توسط کاربر

«محتوای تولیدی توسط کاربر» (User Generated Content | UGC) به هر نوع محتوایی گفته می‌شود که توسط کاربران یا مشتریان تولید می‌شود. محتوای UGC می‌تواند از نوع ویدیویی، متنی، ارائه بازخورد و نظر یا بررسی محصولات و خدمات باشد.

۶۵. محتوای تکراری

«محتوای تکراری» (Duplicate Content) به محتوایی گفته می‌شود که در بیش از یک محل در سراسر وب ظاهر شود. به بیان دقیق‌‌تر، زمانی که بخش قابل توجهی از یک محتوا با محتوای صفحه دیگری از همان وب‌سایت یا وب‌سایتی دیگر مطابقت کامل یا مشابهت زیادی داشته باشد، آن محتوا از نظر گوگل محتوای تکراری در نظر گرفته می‌شود.

۶۶. محتوای همیشه سبز

«محتوای همیشه سبز» (Evergreen Content) به محتوایی گفته می‌شود که مضمون آن با گذشت زمان قدیمی نمی‌شود و همیشه ارزش خود را برای کاربران حفظ می‌کند.

۶۷. محتوای قفل دار

«محتوای نیازمند به ثبت‌نام کاربر» (Gated Content) به محتوایی گفته می‌شود که بازدیدکنندگان تنها در صورت فراهم کردن اطلاعات تماس خود می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

۶۸. تولید محتوای کامپیوتری

«محتوای تولیدی توسط کامپیوتر» (Computer-generated Content) به محتوای تولیدی توسط نرم‌افزار گفته می‌شود که از نظر سطح با محتوای تولیدی توسط کاربر یکسان باشد.

۶۹. محتوای مرکزی

«محتوای مرکزی» (Content Hub) به مجموعه‌ای از محتواهای سازمان‌یافته گفته می‌شود که در مورد جنبه‌های مختلف یک موضوع مشخص تولید می‌شوند و چون پیرامون موضوع مشابهی تولید شده‌اند، میان آن‌ها لینک ایجاد شده است.

۷۰. مدل محتوای خوشه ای در اصطلاحات سئو

«مدل محتوای خوشه‌ای» (Topic Cluster Content) یکی از استراتژی‌های تولید محتوا در سئوی وب‌سایت است که در آن برای سازماندهی بهتر محتواهای وب‌سایت و لینک‌های داخلی میان صفحات، صفحات وب را بر اساس محتوای آن‌ها به دو دسته زیر تقسیم می‌کنیم:

  • «صفحات محوری» (Pillar Pages): صفحات اصلی یا ستونی راهنماهای کاملی در مورد کلیات موضوعی خاص هستند و از صفحات فرعی به طرف آن‌ها لینک ایجاد می‌شود.
  • «صفحات خوشه‌ای» (Cluster Pages): صفحات فرعی هریک از موضوعات موجود در صفحات اصلی را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنند و بین آن‌ها و صفحات مرکزی به‌عنوان محتوای والد لینک ایجاد می‌شود.

۷۱. محتوای تله کلیک

محتوای «تله کلیک» (Clickbait) به محتوایی گفته می‌شود که برای ترغیب کاربران به کلیک تولید می‌شود. این انواع از محتوا به‌طور معمول از طریق نگارش عنوان‌های گمراه‌کننده تولید می‌شوند.

۷۲. عمق کلیک

اصطلاح «عمق کلیک» (Click Depth) به تعداد کلیک‌هایی گفته می‌شود که در هر وب‌سایت لازم است انجام شوند تا از «صفحه اصلی» (Home Page) یا صفحه ورودی وب‌سایت به صفحه موردنظر برسند. هرچه فاصله صفحات داخلی و عمیق وب‌سایت از صفحه اصلی بیشتر باشد یا به‌عبارت بهتر، لازم باشد کاربر برای رسیدن به صفحه بیشتر کلیک کند،،، عمق کلیک صفحه بالاتر و احتمال خزش و نمایه‌گذاری آن توسط ربات جستجو کمتر خواهد بود.

بر همین اساس می‌توان گفت صفحات نزدیک‌تر به صفحه اصلی وب‌سایت اعتبار بالاتری دارند و احتمال خزش و نمایه‌گذاری آن‌ها نیز بیشتر است. اهمیت عمق کلیک در نمایه‌گذاری بدون اشکال صفحات وب و انتقال بدون اشکال ارزش لینک زیاد است. بنابراین می‌توان گفت عمق کلیک به‌طور غیر‌مستقیم روی بهبود رتبه‌بندی صفحه اثرگذار است.

۷۳. کلاکینگ

«کلاکینگ» (Cloaking) یا «نمایش محتوای غیر واقعی به کاربر» یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است که در آن محتوا یا پیوند یکتایی متفاوت به کاربران یا موتور جستجو نمایش داده می‌شود. استفاده از این تکنیک کاملا خلاف دستورالعمل‌های موتور جستجوی گوگل است.

۷۴. سیستم مدیریت محتوا

«سیستم مدیریت محتوا» (Content Management System | CMS) بستری بر پایه وب است که امکان تولید، بارگذاری و مدیریت محتوای آنلاین را فراهم می‌کند. ازجمله متداول‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد.

۷۵. محتوای باکیفیت

«محتوای باکیفیت» (Quality Content) به محتوایی گفته می‌شود که به دستیابی به اهداف بازاریابی کسب و کار کمک می‌کند. این محتوا با هدایت ترافیک طبیعی یا اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، رتبه‌بندی وب‌سایت در صفحه نتایج را بهبود می‌دهد و درنهایت به ایجاد مخاطب راغب (لید) و افزایش فروش کمک بسیاری می‌کند.

اصطلاحات سئو داخلی در مورد کلمات کلیدی

کلمات کلیدی یکی از مفاهیم اصلی در سئوی داخلی وب‌سایت هستند که در ادامه اصطلاحات مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

۷۶. کلمه کلیدی

«کلمه کلیدی» (Key phrase | Keyword) به کلمات و عباراتی گفته می‌شود که کارشناس سئو یا بازاریابان دیجیتال برای تولید محتوا روی آن‌ها هدف‌گذاری می‌کنند. این هدف‌گذاری با هدف تطابق این کلمات با عبارت مورد جستجوی کاربر و درنتیجه کسب رتبه برای این صفحات صورت می‌گیرد.

اصطلاحات مربوط به کلمه کلیدی در سئو

کلمات کلیدی که در هر صفحه وب استفاده می‌کنید، موتورهای جستجو را از موضوع صفحه مطلع می‌کنند و به‌این ترتیب آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند کدام یک از صفحات وب‌سایت بیشترین میزان ارتباط را با عبارت مورد جستجوی کاربر دارند و می‌توانند در نتایج طبیعی به او نمایش داده شوند.

۷۷. تحقیق کلمه کلیدی

«تحقیق کلمه کلیدی» (Keyword Research) به فرایند پیدا کردن موضوعات، مفاهیم و عبارات مرتبطی گفته می‌شود که کاربران در موتورهای جستجو وارد می‌کنند. پیدا کردن و مقایسه تراکم، حجم یا میزان جستجو و سختی کلمه کلیدی ازجمله مواردی هستند که در تحقیق کلمات کلیدی با آن‌ها سروکار دارید.

۷۸. کلمه کلیدی طویل

«کلمه کلیدی طویل» (Long Tail Keyword) به آن دسته از کلمات کلیدی گفته می‌شود که از بیشتر از ۳ کلمه تشکیل شده‌اند و قصد کاربر از جستجو را به‌طور دقیق‌تری مشخص می‌کنند. کلمات کلیدی طویل چون حجم جستجوی پایین‌تری در مقایسه با دیگر کلمات کلیدی دارند، رتبه گرفتن در صفحه نتایج برای آن‌ها آسان‌تر است.

۷۹. کلمه کلیدی اصلی

«کلمه کلیدی اصلی» (Main Keyword) که با نام «کلمه کلیدی کوتاه» یا «کلمه کلیدی بذر» نیز شناخته می‌شود، به کلمه کلیدی مرکزی گفته می‌شود که قصد دارید محتوا را بر اساس آن تولید کنید و بقیه کلمات کلیدی زیر چتر آن قرار می‌گیرند. کلمات کلیدی اصلی نقطه شروع استفاده از دیگر پیشنهادات کلمات کلیدی هستند.

۸۰. رقابت دو صفحه با کلمات کلیدی یکسان

«رقابت دو صفحه با کلمه کلیدی یکسان» که در اصطلاح «Keyword Cannibalization» نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که دو صفحه وب متعلق به یک وب‌سایت برای عبارات جستجوی مشابهی در صفحه نتایج رتبه می‌آورند. این موضوع باعث رقابت صفحات مختلف وب‌سایت با یکدیگر می‌شود و درنهایت مشکلات زیر را برای وب‌سایت ایجاد می‌کند:

  • کاهش نرخ کلیک
  • لطمه به اعتبار وب‌سایت
  • کاهش نرخ تبدیل

۸۱. دسته بندی کلمات کلیدی

«دسته کردن یا خوشه‌بندی کلمات کلیدی» (Keyword Clustering) یکی از اقدامات در سئوی محتوا است که در آن تلاش می‌کنیم کلمات کلیدی مرتبط و مشابه را با یکدیگر گروه‌بندی کنیم.

۸۲. تراکم کلمه کلیدی

«تراکم یا چگالی کلمه کلیدی» (Keyword Density | Keyword Frequency) یکی از معیارهای مهم در فرایند تحقیق کلمات کلیدی است که میزان استفاده از کلمه کلیدی را در محتوای صفحه بررسی می‌کند. این مفهوم در مقایسه با گذشته اهمیت خود را از دست داده است و در بهترین حالت درصد ایده‌آلی برای آن که بتوان به کمک آن رتبه صفحه وب را در صفحه نتایج ارتقا داد، وجود ندارد.

۸۳. میزان یا حجم جستجوی کلمه کلیدی

«میزان یا حجم جستجو» (Search Volume) کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که به‌طور متوسط هریک کاربران عبارت جستجوی خاصی را در هر ماه در موتور جستجوی موردنظر وارد کرده است.

۸۴. سختی کلمه کلیدی در اصطلاحات سئو

«سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty) یکی دیگر از شاخص‌های بسیار مهم در تحقیق کلمات کلیدی است که میزان دشواری رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی موردنظر را برای ما اندازه‌گیری می‌کند. سختی کلمه کلیدی با ابزارهای سئو قابل‌اندازه‌گیری است.

۸۵. رتبه بندی کلمه کلیدی

«رتبه‌بندی کلمه کلیدی» (Keyword Ranking) به رتبه و جایگاه طبیعی وب‌سایت در صفحه نتایج برای یک کلمه کلیدی مشخص گفته می‌شود.

۸۶. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی

«استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی» (Keyword Stuffing) یکی از استراتژی‌های سئو کلاه سیاه است که به‌معنی افزودن کلمات کلیدی نامرتبط به محتوا یا تکرار غیر طبیعی آن در بدنه متن برای بهبود رتبه‌بندی صفحه وب است. این تاکتیک اسپم برخلاف دستورالعمل‌های گوگل است و می‌تواند باعث جریمه وب‌سایت توسط «اقدامات دستی» (Manual Action) گوگل شود.

فرایند تحقیق کلمات کلیدی یکی از مفاهیم پایه در سئوی وب‌سایت است و انجام درست آن می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت محتوای تولیدی و کسب رتبه در صفحه نتایج جستجو باشد. برای آشنایی بیشتر با کلمه کلیدی و نحوه انتخاب آن مطالعه مطالب زیر از «مجله فرادرس» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۸۷. کلمه کلیدی برند شده

«کلمه کلیدی برندشده» (Branded Keyword) به کلمات و عبارات کلیدی گفته می‌شود که به‌صورت مستقیم با برند، محصولات و خدمات شما در ارتباط هستند. زمانی که کاربر از نام یک برند خاص یا مشتقات آن در عبارت مورد جستجوی خود استفاده می‌کند، در اصطلاح می‌گوییم از کلمه کلیدی Branded استفاده کرده است. برای مثال اگر کاربری در گوگل عبارت «آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس» را جستجو کند، نتایج مربوط به دوره‌های دیجیتال مارکتینگ فرادرس برای او نمایش داده می‌شوند.

۸۸. گوگل ترندز در اصطلاحات سئو

«گوگل ترندز» (Google Trends) یکی از سرویس‌های رایگان گوگل است که می‌توانید در آن داده‌های زیادی در مورد آخرین جستجوهای کاربران، موضوعات و کلمات و عبارات کلیدی در بازه‌های زمانی مختلف و به‌صورت بصری ببینید.

لینک وب‌سایت گوگل ترندز: «+»

گوگل ترندز در اصطلاحات سئو

اصطلاحات سئو داخلی در صفحه وب

بعد از آشنایی با عبارات تخصصی محتوا و کلمه کلیدی نوبت به آن می‌رسد که چند مورد از رایج‌ترین اصطلاحات سئو در صفحه وب را بررسی کنیم.

۸۹. نرخ پرش

«نرخ پرش» (Bounce Rate) به درصدی از بازدیدکنندگان وب‌سایت گفته می‌شود که بدون دیدن صفحات دیگری از وب‌سایت آن را ترک می‌کنند. طیف و گستره نرخ‌‌های پرش به‌میزان زیادی به صنعت و حوزه تخصصی بستگی دارد. اگرچه نرخ پرش نشان‌دهنده مفید بودن محتوا یا مشکلات وب‌سایت است، طبق نظر خود گوگل نمی‌توان آن را به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی مستقیم در نظر گرفت.

۹۰. نرخ کلیک

«نرخ کلیک» (Click Through Rate | CTR) نشان‌دهنده درصد بازدیدکنندگانی است که روی لینک وب‌سایت شما کلیک کرده‌اند. نرخ کلیک از تقسیم تعداد کل کلیک‌ها به تعداد کل ایمپرشن‌ها «دفعات نمایش وب‌سایت» (ایمپرشن‌ها) در صفحه نتایج و ضرب آن در عدد ۱۰۰ محاسبه می‌شود.

۹۱. تبدیل

مفهوم «تبدیل» (Conversion) برای زمانی استفاده می‌شود که کاربر اقدام مورد نظر شما را در وب‌سایت به‌طور کامل انجام می‌دهد. ازجمله مهم‌ترین مثال‌های تبدیل می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • تکمیل خرید
  • افزودن محصول به سبد خرید
  • تکمیل فرم یا پرسشنامه
  • دانلود محتوای ممتاز و باکیفیت
  • عضویت در خبرنامه ایمیلی
  • بازدید از ویدیو‌ها

۹۲. نرخ تبدیل

درصد «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) نشان‌دهنده تعداد کاربرانی است که اقدام مورد نظر شما را به‌طور کامل انجام می‌دهند. نرخ تبدیل از تقسیم تعداد کل تبدیل‌های انجام شده بر میزان ترافیک و ضرب در عدد ۱۰۰ به‌دست می‌آید.

۹۳. بهینه سازی نرخ تبدیل

فرایند بهبود و ارتقای تعداد یا کیفیت تبدیل‌های انجام شده در وب‌سایت، بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization | CRO) نام دارد. ازجمله مهم‌ترین تاکتیک‌های مشهور CRO می‌توان به تغییرات آزمایشی در طراحی وب‌سایت، تبلیغ، تصاویر، قیمت‌ها، فراخوان به اقدام‌ها و پیام‌رسانی اشاره کرد.

۹۴. نرخ بازگشت سرمایه ROI

«نرخ بازگشت سرمایه» (Return On Investment | ROI) در بازاریابی مفهوم گسترده‌ای دارد. در سئو محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یکی از روش‌های اندازه‌گیری عملکرد فعالیت‌‌های سئو است. این کار با تقسیم میزان کل درآمد حاصل از ترافیک طبیعی بر هزینه کل سرمایه‌گذاری روی سئو و ضرب آن در عدد ۱۰۰ صورت می‌گیرد.

۹۵. فضای بالای صفحه در اصطلاحات سئو

عبارت «فضای بالای صفحه» (Above The Fold) یا «ATF» به بخشی از محتوای صفحه وب گفته می‌شود که کاربران قبل از اسکرول اول می‌بینند. گوگل در سال ۲۰۱۲ با راه‌اندازی الگوریتم Page Layout رتبه‌بندی وب‌سایت‌هایی را که تبلیغات زیادی در این فضا استفاده می‌کنند، کاهش داد. فضای بالای صفحه در صورت باز شدن وب‌سایت در دسکتاپ یا موبایل به‌همین شیوه تعریف می‌شود.

فضای بالای صفحه در اصطلاحات سئو
فضای بالای صفحه

۹۶. توضیح متا

«توضیح متا» (Meta Description) یکی از تگ‌هایی است که به بخش <head>   فایل HTML افزوده می‌شود. توضیح متا خلاصه کوتاهی در مورد محتوای صفحه وب فراهم می‌کند.

مثال توضیح متا در صفحه نتایج

محتوای این تگ در الگوریتم‌های رتبه‌بندی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما در اغلب موارد در اسنیپت صفحه نتایج در قسمت پایینی لینک وب‌سایت نمایش داده می‌شود. نگارش توضیح متای دقیق و جذاب می‌تواند باعث افزایش نرخ کلیک طبیعی (ارگانیک) شود.

۹۷. تگ عنوان

«تگ عنوان» (Title Tag) یکی از متا تگ‌های HTML است و نقش عنوان صفحه را ایفا می‌کند. به‌طور معمول تگ عنوان، عنوانی است که موتورهای جستجو در زمان نمایش فهرست نتایج جستجو به کاربران نشان می‌دهند. پس تگ عنوان در واقع اولین عنصری است که کاربر از محتوای وب‌سایت می‌بیند و به‌همین دلیل به‌کارگیری کلمات کلیدی مرتبط و استراتژيک در آن برای هر صفحه وب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تگ عنوان باید به نحوی نوشته شود که برای کاربران جذاب و معنی‌دار باشد. چون گوگل برای نمایش تگ عنوان در SERP محدودیت کاراکتر ایجاد کرده است، بنابراین طول آن بهتر است کمتر از ۶۵ کاراکتر باشد. در غیر این‌صورت تنها بخشی از آن به کاربر نمایش داده می‌شود.

تگ عنوان در اصطلاحات سئو

۹۸. متن جایگزین

«متن جایگزین» (Alternative Text) که به آن «Alt Attribute» نیز گفته می‌شود، یکی از کدهای HTML است که برای توصیف تصاویر موجود در محتوا استفاده می‌شود. این کد به موتورهای جستجو کمک می‌کند محتوای تصویر را درک کنند. کاربرد دیگر متن جایگزین کمک به توصیف تصاویر برای افراد نابینا یا کم‌بینا است که از «صفحه‌خوان» (Screen Reader) استفاده می‌کنند. متن جایگزین در صورت کم بودن سرعت اینترنت یا عدم بارگذاری درست تصاویر به‌جای آن نمایش داده می‌شود تا کاربران موضوع صفحه را درک کنند.

کاربردهای متن جایگزین در سئو

۹۹. سر تیتر

«سر تیتر» (Heading) به تگ‌های H1 تا H6 کد HTML گفته می‌شود که محتوای صفحه را به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کند. بر اساس میزان اهمیت، تگ H1 (تیتر) به‌عنوان مهم‌ترین تگ در محتوا و تگ H6 به‌عنوان کم‌اهمیت‌ترین تگ شناخته می‌شود. استفاده از کلمه کلیدی در سر تیترها باید به‌صورت طبیعی و در طول محتوا صورت بگیرد تا هم کاربران و هم خزنده‌های گوگل بخش‌های مختلف محتوا را به‌طور کامل تشخیص دهند.

۱۰۰. فریم ورک AMP

فریم‌ورک «Accelerated Mobile Pages» یا «AMP» یکی از فریم ورک‌های متن باز HTML است که به افزایش سرعت بارگذاری صفحات در موبایل کمک می‌کند. این چارچوب با کمک به بارگذاری سریع‌تر صفحات وب دسکتاپ در موبایل به‌عنوان یکی از معیارهای ارزیابی قابلیت دیده شدن در بلوک‌های اسلایدی بخش Top Story در صفحه نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چارچوب AMP در اصطلاحات سئو

لوگوی AMP مدت زمانی است که از صفحه نتایج حذف شده و گوگل اعلام کرده است که چارچوب AMP دیگر یکی از نیازمندی‌های لازم برای ظاهر شدن در تاپ استوریز نیست. در حال حاضر تاکید بیشتری روی شاخص‌های حیاتی وب‌سایت است که به اندازه‌گیری سرعت بارگذاری و تعامل کاربران کمک می‌کند. وجود معیارهای حیاتی وب باعث شده اهمیت AMP برای بسیاری از کاربران جای سوال باشد.

۱۰۱. ناوبری وب سایت در اصطلاحات سئو

عبارت «ناوبری» (Navigation) یکی از فاکتورهای مهم در طراحی وب‌سایت است و برای توصیف نحوه ارتباط صفحات وب در وب‌سایت استفاده می‌شود. ناوبری در واقع تعیین‌کننده چگونگی دسترسی کاربران به صفحات مختلف است.

اشکال مختلف ناوبری وب‌سایت عبارتند از:

  • «ناوبری اصلی» (Main Navigation): موضوع‌ها و مضمون‌های اصلی که وب‌سایت شما روی آن‌ها متمرکز است. برای مثال ازجمله موضوعات اصلی «مجله فرادرس» می‌توان به ریاضی و علوم پایه، برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر، زبان انگلیسی و غیره اشاره کرد.
ناوبری اصلی در اصطلاحات سئو
  • «ناوبری ثانویه» (Secondary Navigation): موضوعات مرتبط به ناوبری اصلی وب‌سایت در این دسته قرار می‌گیرند.
ناوبری ثانویه در مجله فرادرس
  • ناوبری Footer: در بخش Footer وب‌سایت به‌طور معمول لینک‌هایی به صفحات اطلاعاتی مهم وب‌سایت در مورد برند یا کسب و کار ایجاد می‌شود. این صفحات اهمیت زیادی در رتبه‌بندی ندارند. برای مثال در Footer «مجله فرادرس» لینک‌هایی به صفحات درباره ما، تماس با ما، حریم خصوصی و لینک شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.
  • لینک‌های مرتبط: دسترسی به لینک‌های مرتبط به‌طور معمول در سمت راست یا پایین محتوا صورت می‌گیرد. این بخش را ممکن است با عنوان پربازدیدترین‌ها، محبوب‌ترین مطالب یا موضوعات روز در وب‌سایت ببینید.
  • لینک‌های محتوا: منظور از لینک‌های محتوا، پیوندهایی است که در بخش‌های مختلف در بدنه محتوا ایجاد می‌شوند.
  • ناوبری بردکرامب: این شکل از ناوبری در گذشته متداول‌تر بود. منظور از ناوبری «خرده‌نانی» یا بردکرامب این است که کاربران در هر صفحه‌ای از وب‌سایت که حضور دارند بتوانند مسیر حرکت خود را مشاهده کنند و در صورت لزوم به صفحات قبلی بازگردند. تصویر زیر نمونه بسیار خوبی از ناوبری بردکرامب را نشان می‌دهد.
مفهوم بردکرامب در اصطلاحات سئو
بردکرامب در وب‌سایت فرادرس

۱۰۲. اسکیما

«زبان نشانه‌گذاری اسکیما» (Schema Markup Language) شکلی از میکرو داده است که به صفحه وب افزوده می‌شود و اطلاعات بیشتری در مورد موضوع صفحه در اختیار موتور جستجو قرار می‌دهد. این اطلاعات بیشتر در قالب اسنپیت‌های غنی در صفحه نتایج به کاربران نمایش داده می‌شوند. مزیت افزودن اسکیما به صفحات وب اشغال فضای بیشتر در SERP و ترغیب کاربران به کلیک روی لینک است.

۱۰۳. تجربه کاربری

«تجربه کاربری» (User Experience) به احساس و دیدگاه کلی کاربران از تعامل با برند، حضور آن در فضای آنلاین و محصولات و خدمات آن گفته می‌شود. در مورد سئو داخلی تجربه کاربری بیشتر در ارتباط با طراحی اصولی و درست وب‌سایت و دسترسی آسان به بخش‌های مختلف در آن است.

۱۰۴. سرعت صفحه

«سرعت صفحه» (Page Speed) یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است و به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا هر صفحه وب به‌طور کامل بارگذاری شود.

۱۰۵. بازدید صفحه

«بازدید صفحه» (Pageview) زمانی اتفاق می‌افتد که یک صفحه وب در مرورگر بارگذاری می‌شود.

۱۰۶. رتبه صفحه

«رتبه صفحه» (PageRank) طبق گفته گوگل معیار اندازه‌گیری اهمیت هریک از صفحات وب است که بر اساس تعداد لینک‌های ورودی از دیگر صفحات تعیین می‌شود. به زبان ساده‌تر، هرکدام از لینک‌های موجود در صفحه که از طرف صفحات وب‌سایت‌های دیگر ایجاد می‌شوند، باعث افزایش رتبه صفحه می‌شوند. البته ارزش همه این لینک‌ها با یکدیگر یکسان نیست و نوع وب‌سایت ایجادکننده لینک نیز در ارزش آن موثر است.

۱۰۷. صفحه اصلی

«صفحه اصلی» (Homepage) به صفحه پیش‌فرض یا آغازین وب‌سایت گفته می‌شود.

۱۰۸. صفحه فرود

«صفحه فرود» (Landing Page) به صفحه‌ای از وب‌سایت گفته می‌شود که کاربر با کلیک روی لینک وب‌سایت یا تبلیغ به آن هدایت می‌شود. در تعریف صفحه فرود دو مورد زیر مطرح می‌شوند:

  • هر صفحه وبی که کاربران به آن هدایت می‌شوند.
  • هر صفحه وب مستقلی که برای جدب «مخاطب راغب» (لید) یا ایجاد تبدیل طراحی می‌شود.

اصطلاحات سئو خارجی

تا این قسمت از مطالب با اصطلاحات سئو داخلی آشنا شدیم و حالا نوبت به آن می‌رسد که نگاهی به اصطلاحات رایج در سئو خارجی وب‌سایت داشته باشیم. گفتیم سئوی خارجی به استراتژی‌های سئو در خارج از وب‌سایت گفته می‌شود که به‌طور معمول به در معرفی، تبلیغ و افزایش آگاهی از برند موثر هستند. اصطلاحات سئو خارجی را در دو بخش لینک‌سازی و تکنیک‌های ترویج برند معرفی می‌کنیم.

اصطلاحات سئو خارجی در لینک سازی

دریافت لینک‌های خروجی از وب‌سایت‌های معتبر یکی از تکنیک‌‌های کاربردی در سئوی خارجی وب‌‌سایت است که در ادامه اصطلاحات مربوط به آن را مرور می‌کنیم.

۱۰۹. انکر تکست

«انکر تکست یا متن لینک» (Anchor Text) به متن قابل مشاهده و قابل کلیک لینک گفته می‌شود. انکر تکست با هدف فراهم کردن اطلاعات مفهومی برای کاربران و موتورهای جستجو در مورد لینک‌های ایجاد شده بین صفحات و وب‌سایت‌های مختلف تشکیل می‌شود. در بیشتر وب‌سایت‌ها انکر تکست‌ها با فونت پررنگ‌تر نسبت به دیگر بخش‌های متن مشخص می‌شوند.

برای مثال در ابتدای همین پاراگراف عبارت «انکر تکست» به‌عنوان متن لینک انتخاب شده است که با کلیک روی آن به مطلبی که به‌صورت جامع به انکر تکست پرداخته، هدایت می‌شوید.

۱۱۰. بک لینک یا لینک ورودی

«لینک ورودی» (Inbound Link) که بیشتر آن را با نام «بک‌لینک» می‌شناسید، به لینکی گفته می‌شود که از وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌شود. موتورهای جستجو با تحلیل و آنالیز کیفیت بک‌لینک‌های ایجاد شده به طرف وب‌سایت، میزان اهمیت و کاربردی بودن محتوای آن را تخمین می‌زنند.

۱۱۱. لینک خروجی

«لینک خروجی» (Outbound Link) به لینک‌هایی گفته می‌شود که بازدیدکنندگان وب‌سایت را به وب‌سایت دیگری هدایت می‌کنند. به زبان ساده، لینک‌های خروجی بین صفحات وب‌سایت A و B ایجاد می‌شوند.

۱۱۲. لینک داخلی در اصطلاحات سئو

«لینک داخلی» (Internal Link) به لینک‌هایی گفته می‌شود که بین صفحات وب متعلق به یک وب‌سایت ایجاد می‌شوند. لینک‌های داخلی ممکن است در صفحه وب، در منوی ناوبری اصلی و در نقشه سایت ایجاد شوند. اهمیت لینک‌های داخلی زمانی مشخص می‌شود که خزنده‌های گوگل از طریق آن‌ها صفحات وب جدید را در وب‌سایت پیدا می‌کنند.

220

۱۱۳. اولویت لینک اول

یکی از مفاهیم لینک‌سازی داخلی که بر اساس آن گوگل رفتار متفاوتی با دو لینک داخلی به یک صفحه وب‌سایت دارد. به‌عبارت بهتر، در چنین شرایطی گوگل انکر تکست لینک داخلی را که در موقعیت بالاتری از محتوا قرار گرفته، در نظر می‌گیرد.

در یکی از مطالب مجله فرادرس در مورد لینک‌سازی داخلی به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

۱۱۴. نگارش پست های مهمان

«نگارش پست‌های مهمان» (Guest Blogging | Guest Posting) یکی از استراتژی‌های متداول برای لینک‌سازی است. این استراتژی از طریق وبلاگ‌نویسی به‌عنوان نویسنده مهمان در وبلاگ‌های پذیرنده انجام می‌شود. انتشار محتوا در وب‌سایت در ازای ایجاد بک‌لینک به‌طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌شود.

۱۱۵. تبادل لینک

عمل «تبادل لینک» (Link Exchange) یکی از تکنیک‌های قدیمی سئوی خارجی است که در آن دو وب‌سایت به‌صورت دوطرفه به‌سمت یکدیگر بک‌لینک ایجاد می‌کنند.

۱۱۶. لینک های دو طرفه

«لینک‌های دوطرفه» (Reciprocal Links) زمانی ایجاد می‌‌شوند که دو وب‌سایت به‌صورت متقابل به‌طرف یکدیگر لینک ایجاد می‌کنند.

۱۱۷. مزرعه لینک

«مزرعه لینک» (Link Farm) به گروهی از وب‌سایت‌ها گفته می‌شود که برای ایجاد بک‌لینک به‌طرف یکدیگر ایجاد شده‌اند تا از این طریق رتبه‌بندی خود را در صفحه نتایج بهبود دهند.

اصطلاحات سئو خارجی در ترویج برند

سئو خارجی فقط در مورد دریافت بک‌لینک نیست و انواع زیادی از تکنیک‌های ترویج برند را نیز در برمی‌گیرد. در ادامه اصطلاحات سئو خارجی در ترویج و تبلیغ برند را بررسی می‌کنیم.

۱۱۸. شبکه های اجتماعی

«شبکه اجتماعی» (Social Media) به هر بستری گفته می‌شود که کاربران می‌توانند در آن با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تعامل کنند. تولید، اشتراک‌گذاری و استفاده از محتوا از کاربردهای اصلی این شبکه‌ها است. استفاده از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از روش‌های پویا در بهبود سئوی خارجی وب‌سایت شناخته می‌شود.

۱۱۹. پرسونا

«پرسونا» (Persona) تصویری خیالی از بازدیدکننده یا مشتری ایده‌آل وب‌سایت است و تمامی ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جمعیت‌شناسی، رفتاری، نیازمندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، انگیزه‌ها و اهداف او را شامل می‌شود. این تصویر بر اساس داده‌های واقعی ایجاد می‌شود و به شناخت مخاطب هدف کمک بسیاری می‌کند.

۱۲۰. مدیریت اعتبار

«مدیریت اعتبار» (Reputation Management) به عمل ایجاد دیدگاه مثبت از برند یا شخص در فضای آنلاین گفته می‌شود. منظور از فضای آنلاین صفحه نتایج موتور جستجو و شبکه‌های اجتماعی است. این کار با به حداقل رساندن ذکر نام‌های منفی برند یا کمتر کردن قابلیت دیده شدن آن‌ها اتفاق می‌افتد. مدیریت اعتبار در فضای آنلاین یکی از وظایف روابط عمومی آنلاین است.

۱۲۱. Google My Business

Google My Business یکی از سرویس‌های رایگان ارائه شده توسط گوگل است که امکان ایجاد حساب کاربری را در بخش کسب و کار گوگل در اختیار برندها قرار می‌دهد. کسب و کارها می‌توانند در این حساب کاربری اطلاعات تماس، آدرس و تصاویر مرتبط با کسب و کار را قرار دهند و با بهینه‌سازی آن در نتایج جستجوی محلی برای کاربران ظاهر شوند.

حساب کاربری Google My Business

۱۲۲. ذکر نام، آدرس یا شماره تماس برند یا سایتیشن

در سئوی محلی وب‌سایت، «سایتیشن» (Citation) به هرگونه ذکر نام، آدرس یا شماره تماس برند گفته می‌شود. این ذکر نام‌ها معمولا در فهرست‌های راهنمای کسب و کارها، شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌های آنلاین، فهرست‌های بخش منبع وب‌سایت‌های مختلف اتفاق می‌افتند. مهم‌ترین ویژگی سایتیشن آن است که بدون ایجاد بک‌لینک برای برند یا وب‌سایت هدف انجام می‌شود. افزایش اشاره به نام، آدرس و شماره تماس برند (NAP) که در نتیجه سایتیشن اتفاق می‌افتد رتبه وب‌سایت را در صفحه نتایج و Google Map بهبود می‌دهد.

۱۲۳. ذکر نام مشترک

«ذکر نام مشترک» (Co-Citation) در اصطلاح سئو سایت به معنی تعداد دفعاتی است که وب‌سایتی شخص ثالث نام دو صفحه وب یا وب‌سایت دیگر را به‌طور همزمان و همراه با یکدیگر ذکر می‌کند. حتی اگر آن دو وب‌سایت به طرف یکدیگر لینک ایجاد نکرده باشند (حتی به‌عنوان منبع). ذکر نام مشترک یکی از روش‌هایی است که موتورهای جستجو از طریق آن شباهت موضوعی دو وب‌سایت را درک می‌کنند.

اصطلاحات سئو فنی

تا این قسمت از مطلب با اصطلاحات رایج سئو داخلی و خارجی آشنا شدید. در این قسمت اصطلاحات متداول در سئو فنی (تکنیکال) را یاد می‌گیرید که در بخش‌های تخصصی‌تر سئو قرار می‌گیرند.

۱۲۴. تغییر مسیر

تکنیک «تغییر مسیر» (Redirect) به روشی گفته می‌شود که با استفاده از آن کاربر یا موتور جستجو را به صفحه وب متفاوتی از آنچه روی آن کلیک کرده، هدایت می‌کنید. دو نوع تغییر مسیر وجود دارد:

  • تغییر مسیر ۳۰۱: در این نوع از تغییر مسیر یک پیوند یکتا را به‌صورت دائمی به طرف پیوند یکتای دیگری هدایت می‌کنید. با تغییر مسیر ۳۰۱، تمام کاربران و ربات‌های جستجو به صفحه جدید هدایت می‌شوند. استفاده از این نوع تغییر مسیر، ارزش سئو و بک‌لینک‌های دریافتی صفحه‌ای را که دیگر وجود ندارد، حفظ می‌کند.
  • تغییر مسیر ۳۰۲: در این نوع از تغییر مسیر، یک پیوند یکتا را به‌صورت موقت به طرف پیوند یکتای دیگری هدایت می‌کنید. از دیدگاه سئو، در این نوع از تغییر مسیر ارزش بک‌لینک‌های دریافتی صفحه قدیمی را مانند تغییر مسیر ۳۰۲ حفظ نمی‌کند.

۱۲۵. لینک خراب

«لینک خراب» (Broken Links) به لینکی گفته می‌شود که با کلیک روی آن به صفحه‌ای با خطای ۴۰۴ هدایت می‌شوید. به‌طور معمول لینک‌های خراب به‌دلایل زیر ایجاد می‌شوند:

  • آفلاین شدن وب‌سایت
  • حذف یک صفحه وب بدون ایجاد تغییر مسیر (‌ریدایرکت) برای آن
  • تغییر پیوند یکتا (URL) هدف بدون ایجاد تغییر مسیر

۱۲۵. شاخص های حیاتی وب در اصطلاحات سئو

«شاخص‌های حیاتی وب» (Core Web Vitals) مجموعه از سه شاخص هستند که عملکرد هر صفحه وب را با توجه به «تجربه کاربری» (User Experience) آن مورد ارزیابی قرار می‌دهند. شاخص‌های حیاتی وب به‌عنوان سیگنال‌های اصلی تعیین‌کننده وضعیت تجربه کاربری و تعامل کاربران با وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند و در به‌روزرسانی تجربه صفحه در سرچ کنسول گوگل معرفی شدند.

این شاخص‌ها عبارتند از:

  • Largest Contentful Paint (LCP): عملکرد بارگذاری وب‌سایت
  • First Input Delay (FID): تعامل‌پذیری کاربران با عناصر مختلف صفحه
  • Cumulative Layout Shift (CLS): میزان ثبات و پایدار بودن عناصر تصویری صفحه وب

گوگل شاخص‌های حیاتی وب را به‌عنوان فاکتور رتبه‌بندی اعلام کرده است اما ارتباط صفحه و فاکتورهای دیگر اهمیت بیشتری دارند.

۱۲۶. بودجه خزش

«بودجه یا سهیمه خزش» (Crawl Budget) به تعداد کل پیوندهای یکتایی گفته می‌شود که موتورهای جستجو در یک بازه زمانی معین توانایی خزش روی آن‌ها را دارند.

۱۲۷. کش

حافظه «کش» (Cache) به تکنولوژی ذخیره موقت محتوای سطح وب برای کاهش تعداد دفعات بارگذاری مجدد صفحه و عناصر موجود در آن گفته می‌شود.

۱۲۸. صفحه وب ذخیره شده Cached Page

ثبت و ذخیره لحظه‌ای صفحه وب به شکلی که آخرین بار توسط موتور جستجو مورد خزش قرار گرفته باشد.

۱۲۹. نقشه سایت

«نقشه سایت یا سایت‌مپ» (Sitemap) به فهرستی از پیوندهای یکتای وب‌سایت گفته می‌شود. دو نوع اصلی از سایت مپ‌ها وجود دارند:

  • سایت مپ HTML: این دسته از سایت مپ‌ها بر اساس موضوعات وب‌سایت ایجاد می‌شوند و به کاربران در ناوبری بهتر وب‌سایت کمک می‌کنند.
  • سایت مپ XML: نقشه سایت XML فهرستی از صفحات وب را در وب‌سایت برای خزنده موتور جستجو فراهم می‌کند و به این ترتیب در تشخیص صفحات جدید و مهم به آن‌ها کمک می‌کند.

۱۳۰. تگ noindex

تگ «نو ایندکس» (noindex) یکی از متا تگ‌های HTML است که با افزودن آن به کد صفحه از خزنده‌های موتور جستجو می‌خواهیم محتوای صفحه را نمایه‌گذاری نکند و آن را در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش ندهد.

۱۳۱. تگ nosnippet

تگ nosnippet یکی از متا تگ‌های HTML است که به موتورهای جستجو می‌گوید توضیحات خاصی را در فهرست صفحه نتایج در کنار پیوند یکتای شما نمایش ندهد.

۱۳۲. پیوند یکتای کانونی

تگ «کانونی» (Canonical) یکی از کدهای HTML است که برای پیوندهای یکتای دارای محتوای مشابه استفاده می‌شود. استفاده از تگ کنونیکال به این صورت است که یک صفحه را به‌عنوان صفحه مرکزی یا دارای محتوای اصلی انتخاب می‌کنید و پیوند یکتای آن را در قسمت مربوطه در صفحات وب دارای محتوای مشابه اضافه می‌کنید. با این کار در واقع به گوگل می‌گویید از تکراری بودن محتوای این صفحه اطلاع دارید و نباید آن را به‌دلیل تکراری بودن محتوا جریمه کند.

پیوند یکتای کانونی یا canonical

۱۳۳. صفحه یتیم

«صفحات یتیم» (Orphan Pages) به صفحاتی از وب‌سایت گفته می‌شود که هیچ لینکی از طرف دیگر صفحات وب‌سایت دریافت نکرده است.

۱۳۴. صفحه بن بست

«صفحه بن‌بست» (Dead-End Page) به صفحه وبی گفته می‌شود که هیچ لینکی به دیگر صفحات وب‌سایت ندارد. زمانی که کاربر یا ربات جستجو به صفحات بن‌بست می‌رسند، صفحه دیگری وجود ندارد که به آن بروند.

۱۳۵. صفحات ورود

ایجاد «صفحه ورود» (Doorway Page) یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است. این صفحات با هدف رتبه گرفتن در صفحه نتایج برای کلمات و عبارات کلیدی خاص ایجاد می‌شوند و کاربر بلافاصله پس از ورود به آن‌ها به وب‌سایت دیگری هدایت می‌شوند. به‌عبارت بهتر، صفحه ورود روی صفحات وب دیگری ریدایرکت می‌شوند.

۱۳۶. شاخص های اینگیجمنت

روش‌ها و شاخص‌هایی که برای اندازه‌گیری میزان تعامل کاربران با صفحات وب و محتوای آن‌ها استفاده می‌شود. ازجمله اصلی‌ترین شاخص‌های تعاملی می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • «نرخ کلیک» (Click-through rate)
  • «نرخ تبدیل» (Conversion Rate)
  • «نرخ پرش» (Bounce Rate)
  • «مدت زمان سپری شده در صفحه» (Time on page)
  • «زمان توقف» (Dwell time)

۱۳۷. لینک عمیق

«لینک عمیق» (Deep Link) در اصطلاح سئو به لینک‌هایی با شرایط زیر گفته می‌شود:

  • لینکی که به طرف صفحات وبی غیر از صفحه اصلی وب‌سایت ایجاد می‌شود.
  • لینکی که به محتوای داخل اپلیکیشن موبایلی اشاره می‌کند.

۱۳۸. نرخ لینک عمیق

عبارت «نرخ لینک عمیق» (Deep Link Ratio) به تعداد لینک‌های عمیق وب‌سایت (لینک‌های ایجاد شده به طرف صفحاتی به غیر از صفحه اصلی) نسبت به لینک‌های غیرعمیق وب‌سایت (لینک‌های ایجاد شده به طرف صفحه اصلی) گفته می‌شود. کارشناسان سئو بر این باورند که تعداد لینک‌های مستقیم به صفحات عمیق وب‌سایت نشان‌دهنده کیفیت محتوای آن است.

به‌عبارت بهتر، هرچه وب‌سایتی لینک‌های عمیق بیشتری داشته باشد، کیفیت بالاتری دارد. گوگل هنوز نرخ لینک عمیق را به‌عنوان یکی از عوامل مستقیم تأثیرگذار بر رتبه‌بندی تایید یا تکذیب نکرده است.

۱۳۹. رد لینک یا Disavow

زمانی که پروفایل لینک وب‌سایت شما تعداد زیادی بک‌لینک اسپم، غیرواقعی یا بی‌کیفیت دریافت کرده باشد که به رتبه وب‌سایت شما آسیب بزنند و کنترلی روی وب‌سایت ایجادکننده برای حذف این بک‌لینک‌ها نداشته باشید، می‌توانید از ابزار رد لینک گوگل برای اطلاع‌رسانی به گوگل در مورد این موضوع استفاده کنید.

۱۴۰. ویژگی Dofollow

یکی از ویژگی‌های متا تگ Robots که در آن به ربات جستجو اطلاع می‌دهید که محتوای لینک را دنبال کند و اعتبار آن را بین صفحات جابه‌جا کند.

۱۴۱. دامنه

آدرس وب‌سایت که در اغلب موارد با عباراتی مثل .com  ، .org   یا .net   به پایان می‌رسد. برای مثال www.faradars.org   دامنه وب‌سایت رسمی «فرادرس» است.

۱۴۲. اعتبار دامنه

در مورد «اعتبار دامنه» (Domain Authority) به موارد زیر توجه کنید:

  • اعتبار دامنه را به زبان ساده می‌توان به‌عنوان قدرت کلی وب‌سایت تعریف کرد که با گذشت زمان ایجاد می‌شود. میزان اعتبار دامنه وب‌سایت سرعت رتبه گرفتن صفحات آن را در صفحه نتایج بالا می‌برد. حتی اگر محتوای صفحه هنوز بک‌لینک یا تعاملی از کاربران و وب‌سایت‌های دیگر دریافت نکرده باشد.
  • وب‌سایت Moz به‌عنوان یکی از معتبرترین منابع آموزش و انجام سئو، برای اعتبار دامنه امتیازی بین صفر تا صد در نظر گرفته تا از این طریق توانایی وب‌سایت را برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج ارزیابی کند.

۱۴۳. تاریخچه دامنه

«تاریخچه دامنه» (Domain History) همه فعالیت‌های دامنه از گذشته تاکنون مانند بک‌لینک‌ها یا وجود وب‌سایت در دامنه‌های دیگر را شامل می‌شود. به‌عنوان مثال اگر وب‌سایت قبلی دامنه قبلا توسط گوگل جریمه شده باشد، این جریمه برای همیشه همراه دامنه می‌ماند و مشکلاتی را برای صاحب آن ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل بهتر است همیشه قبل از خرید دامنه تاریخچه آن را به‌طور دقیق بررسی کنید.

۱۴۴. ترافیک مستقیم

در گوگل آنالیتیکس، کاربرانی را که به صورت مستقیم از طریق تایپ پیوند یکتای وب‌سایت در مرورگر یا کلیک روی لینک ذخیره شده در بوک‌مارک وارد وب‌سایت می‌شوند، به‌عنوان «ترافیک مستقیم» (Direct Traffic) در نظر می‌گیرند. گوگل همچنین هر منبع ترافیک ناشناسی را به‌عنوان ترافیک مستقیم در نظر می‌گیرد.

۱۴۵. PHP

سرواژه PHP مخفف Hypertext Processor است و به زبان برنامه‌نویسی گفته می‌شود که برای تولید محتوای پویا در صفحات وب استفاده می‌شود.

۱۴۶. وب سایت واکنش گرا

طراحی وب‌سایت به‌صورت «واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive) به‌معنی قابلیت وب‌سایت برای تغییر اندازه در عناصر مختلف به‌صورت همزمان با بارگذاری در دستگاه‌های مختلف با صفحه نمایش‌های مختلف است. وب‌سایت‌های دارای این طراحی در دسکتاپ و موبایل به شکل‌های متفاوتی بارگذاری می‌شوند.

۱۴۷. فایل robots.txt

فایل متنی robots.txt یا Robots Exclusion Protocol در ریشه وب‌سایت قابل دسترسی است و به خزنده‌های موتورهای جستجو می‌گوید لازم است کدام یک از بخش‌های وب‌سایت را نادیده بگیرند.

۱۴۸. گواهینامه SSL

گواهینامه SSL، گواهینامه دیجیتالی است که برای احراز هویت وب‌سایت و رمزنگاری داده‌های ارسال شده به سرور با استفاده از تکنولوژی «لایه سوکت‌های امن» (Secure Sockets Layer) استفاده می‌شود.

۱۴۹. نسبت کد به متن در  اصطلاحات سئو

«نسبت کد به متن» (Code To Text Ratio) به نسبت متن نمایش داده شده در صفحه در مقایسه با میزان کدی گفته می‌شود که برای ساخت آن صفحه وب نوشته شده است. هرچه نسبت کد به متن بالاتر باشد یا به‌عبارت بهتر صفحه وب میزان کد کمتر و محتوای بیشتری داشته باشد، تجربه کاربری صفحه بهتر خواهد بود. این نسبت یک فاکتور رتبه‌بندی مستقیم نیست.

۱۵۰. کامنت اسپم

«کامنت اسپم» (Comment Spam) به نظرات ضعیف و بی‌ارتباط به موضوع گفته می‌شود که اغلب با هدف دریافت لینک و توسط ربات‌های اسپم نوشته می‌شوند.

۱۵۱. کد وضعیت

«کد وضعیت» (Status Code) به پاسخ سرور گفته می‌شود که در زمان کلیک روی لینک، درخواست فایل یا صفحه وب یا ثبت‌نام در یک فرم برای وب‌سایت ارسال می‌شود. متداول‌ترین کدهای HTTP مهم برای سئو عبارتند از:

  • کد ۴۰۳: این کد نشان‌دهنده ممنوع بودن دسترسی کاربر به یک پیوند یکتای معتبر است. در زمان بروز این خطا، سرور درخواست ایجاد شده را درک می‌کند اما به‌دلایل مشکلاتی از سمت کاربر، نمی‌تواند پیوند یکتا را به او نمایش دهد.
  • کد ۴۰۴: اخطای ۴۰۴ نشان‌دهنده عدم وجود صفحه وب با پیوند یکتای داده شده به کاربر است.
  • کد ۵۰۰: یکی از کدهای http که نشان می‌دهد سرور برای اجرای درخواست پاسخ نامعتبری دریافت می‌کند.
  • کد ۵۰۲: کد خطای Bad Gateway که در آن سرور با مشکلی روبه‌رو می‌شود که نمی‌داند چطور باید آن را برطرف کند.

۱۵۲. زمان سپری شده در صفحه

«زمان سپری شده در صفحه» (Time On Page) معیاری برای تخمین حدودی زمانی است که هر کاربر در هر صفحه وب سپری می‌کند.

۱۵۳. اقدام دستی در اصطلاحات سئو

«اقدام دستی» (Manual Action) عبارتی است که گوگل برای جریمه وب‌سایت استفاده می‌کند. اقدام دستی توسط کارشناسان گوگل بعد از بررسی رعایت یا عدم رعایت قوانین و دستورالعمل‌های موتور جستجو در بخش‌های مختلف وب‌سایت انجام می‌شود. جریمه وب‌سایت‌ها ممکن است به‌صورت کاهش رتبه یا حذف کامل از صفحه نتایج نمود پیدا کند. اقدامات دستی هم برای وب‌سایت به‌صورت کامل و هم برای صفحات وب به‌صورت مجزا امکان‌پذیر است.

۱۵۴. گوگل آنالیتیکس

«گوگل آنالیتیکس» (Google Analytics) یکی از سرویس‌های رایگان گوگل است که می‌توانید از آن برای پیگیری رفتار مخاطب هدف و بازدیدکننده وب‌سایت، بررسی منابع جذب ترافیک، عملکرد محتوای وب‌سایت و موارد مشابه استفاده کنید. در واقع این پلتفرم برای تحلیل الگوی رفتاری کاربر و نحوه تعامل او با وب‌سایت استفاده می‌شود.

۱۵۵. سرچ کنسول گوگل

«سرچ کنسول گوگل» (Google Search Console) یکی دیگر از سرویس‌های رایگان گوگل است که ابزارها و گزارش‌های زیادی را برای تحلیل عملکرد وب‌سایت و صفحات مختلف آن به‌همراه خطاها و مشکلات سرعت در بارگذاری وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. این گوگل سرچ کنسول همچنین اعلان‌های مربوط به اقدامات دستی گوگل را به‌طور دائم برای مدیر وب‌سایت ارسال می‌کند.

۱۵۶. اچ تی ام ال

HTML مخفف عبارت Hypertext Markup Language است و به‌معنی «زبان نشانه‌گذاری ابر متنی» به‌کار می‌رود. تگ‌های HTML عناصر موجود در کدهای صفحه هستند که می‌توانند به اشکال مختلف برای بهبود سئوی وب‌سایت و صفحات آن استفاده شوند.

۱۵۷. جاوا اسکریپت

«جاوا اسکریپت» (JaveScript) یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است که به کمک آن می‌تواند تولید محتوا، لینک‌سازی و افزودن داده‌ها را به وب‌سایت به‌صورت پویا انجام داد. خزش وب‌سایت‌های دارای کدهای جاوا اسکریپت برای ربات‌های موتورهای جستجو دشوارتر و سرعت بارگذاری صفحات مختلف آن‌ها نیز طولانی‌تر است.

۱۵۸. ایجکس

«جاوا اسکریپت و XML ناهمگام» «ایجکس» (Asynchronous JavaScript and XML | Ajax) نوعی از برنامه‌نویسی است که در آن صفحات وب کار ارسال اطلاعات به سرور و دریافت این اطلاعات از آن را بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه برای کاربر انجام می‌دهند.

۱۵۹. هوش مصنوعی

«هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) به علم استفاده از کامپیوترها برای انجام کارهایی گفته می‌شود که به هوش و ذکاوت انسانی نیاز دارند. یک کامپیوتر هوش مصنوعی بیشتر از پیروی از مجموعه‌ای از قوانین از پیش‌تعیین‌شده (مثل الگوریتم)، مغز دیجیتالی است که توانایی یادگیری دارد. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند بدون دخالت انسان تصمیم‌گیری کرده و تصمیمات خود را اجرا کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای افزایش ترافیک طبیعی و بهبود سئوی وب‌سایت است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «اصول سئو چیست؟ – ۲۴ اصل لازم برای رسیدن به رتبه یک» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول در مورد اصطلاحات سئو

در این مطلب از «مجله فرادرس» در مورد اصطلاحات سئو صحبت کردیم و ۱۲۵ عبارت و واژه مهم در سئو را به‌تفکیک انواع آن مرور کردیم. در ادامه به چند سوال متداول در مورد اصطلاحات رایج سئو پاسخ می‌دهیم.

سئو چه انواعی دارد؟

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو به‌معنی اعمال تغییر در ساختار و محتوای وب‌سایت برای بیشتر دیده شدن در صفحه نتایج موتور جستجو است. سئو به‌عنوان یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود و ازجمله مهم‌ترین انواع آن می‌توان به سئو داخلی، سئو خارجی، سئو فنی و سئو محلی اشاره کرد.

اصطلاح متن جایگزین در سئو داخلی به چه معناست؟

«متن جایگزین» (Alt Text) به عبارت کوتاهی گفته می‌شود که برای توصیف تصاویر موجود در محتوا در کد HTML صفحه از آن استفاده می‌کنیم. خزنده‌های گوگل از طریق متن جایگزین متوجه موضوع تصویر می‌شوند. همچنین استفاده از متن جایگزین درست و مرتبط کمک می‌کند کاربران نابینا یا دارای اختلال بینایی که از «صفحه‌خوان» (Screen Reader) برای وب‌گردی استفاده می‌کنند، بهتر با وب‌سایت و محتوای آن تعامل برقرار کنند. البته متن جایگزین در صورت عدم اجرای درست تصویر به جای آن به نمایش درمی‌آید.

ارتباط مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو و سئو چیست؟

عبارت «بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing) یکی از انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ و استراتژی‌های بهبود رتبه وب‌سایت است که دو مفهوم سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) و تبلیغات پولی را در بر می‌گیرد. سئو مجموعه روش‌های رایگان را برای قرارگیری وب‌سایت در نتایج طبیعی به‌کار می‌گیرد و تبلیغات پولی به‌طور عمده از پرداخت به‌ازای کلیک برای نمایش وب‌سایت در نتایج پولی استفاده می‌کند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Search Engine JournalsimplilearnAhrefs BlogRELIABLESOFT
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *