اصطلاحات ترید ارز دیجیتال که باید بدانید – توضیح ۸۳ اصطلاح کلیدی

۱۱۴۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۰ دقیقه
اصطلاحات ترید ارز دیجیتال که باید بدانید – توضیح ۸۳ اصطلاح کلیدی

آگاهی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال به تریدر کمک می‌کند تا بتواند اطلاعات خود را در حوزه رمزارزها بیشتر کند و هنگام برخورد با واژه‌های مرتبط بتواند درک درستی از آن‌ها داشته باشد. هر حوزه‌ای اصطلاحات مخصوص به خود را دارد. در مورد ارزهای دیجیتال نیز اصطلاحات و عباراتی وجود دارد که دانستن آن برای افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال ضروری است. حوزه ارزهای دیجیتال بسیار گسترده است. این حوزه علاوه بر اصطلاحاتی که در زمینه ترید و بازارهای مالی دارد، با توجه به ارتباط مستقیم آن با تکنولوژی، اصطلاحاتی در زمینه علوم کامپیوتری و پردازش اطلاعات نیز دارد. بنابراین برخی از اصطلاحاتی که در این مطلب توضیح داده می‌شوند مرتبط با اصطلاحات مربوط به ساختارهای اطلاعاتی و پردازشی در حوزه تکنولوژی غیرمتمرکز است. این موضوع به این دلیل است که تریدرها برای تحلیل فاندامنتال نیاز به بررسی دقیق پروژه‌های رمزارزی مربوطه دارند. برای بررسی و تحلیل فاندامنتال این پروژه‌ها نیاز به دانستن اصطلاحاتی از ارز دیجیتال است که مربوط به حوزه تکنولوژی مربوطه می‌شود. در این مطلب سعی شده است تا بیشتر اصطلاحات مهمی که در حوزه ترید ارزهای دیجیتال مطرح است با بیانی ساده توضیح داده شوند.

فهرست مطالب این نوشته

اصطلاحات پایه ترید ارز دیجیتال

قبل از این‌که اصطلاحات تخصصی ترید ارز دیجیتال را توضیح دهیم در ابتدا بهتر است با چند مفهوم و اصطلاح پایه‌ای و پرکاربرد در ارزهای دیجیتال آشنا شوید. اطلاع از این اصطلاحات و آشنایی با مفهوم آن‌ها قبل از ترید ارزهای دیجیتال به معامله‌‌گر کمک می‌کند تا بتواند پروژه‌های رمزارزی را بهتر تحلیل کند و در نتیجه در معاملات خود موفقیت بیشتری داشته باشد.

۱. غیرمتمرکز بودن چیست ؟

برای این‌که درک درستی از معنای غیرمتمرکز بودن پیدا کنید در ابتدا بهتر است با مثالی معنای مخالف آن یعنی متمرکز بودن را توضیح دهیم. بهترین نمونه‌ای که می‌توان برای سیستم‌های متمرکز استفاده کرد، سیستم‌های بانک‌داری هستند. در بانک‌داری یک سرور مرکزی وجود دارد که تمامی اطلاعات حساب‌ها و اشخاص مختلف در آن ذخیره و نگهداری می‌شود. در سیستم بانک داری متمرکز نهادی واسط که همان بانک مرکزی است بر کلیه تراکنش‌ها و اطلاعات موجود در حساب‌ها نظارت و کنترل دارد. بنابراین می‌تواند تمامی حساب‌ها را کنترل کند و در صورت نیاز تغییراتی در آن‌ها به‌وجود آورد. از طرف دیگر قدرت‌های سیاسی می‌توانند در نحوه کارکرد بانک‌های مرکزی دخالت کنند.

غیر متمرکز بودن

اما در سیستم‌های غیرمتمرکز برخلاف سیستم‌های متمرکز، نهادی واسط بر روی عملکرد سیستم نظارتی ندارد. سیستم‌های غیرمتمرکز توزیع شده هستند یعنی اطلاعات به‌جای یک کامپیوتر بین تعداد زیادی کامپیوتر ذخیره و توزیع شده است. این کامپیوترها کار پردازش و نگهداری اطلاعات شبکه را بر عهده دارند و به آن‌ها نود می‌گویند. هر کدام از این نودها نسخه‌ای از آخرین به‌روزرسانی در اطلاعات شبکه را دارند. در سیستم‌های غیرمتمرکز نودهای شبکه از طریق مکانیزم اجماعی واحد با یکدیگر ارتباط دارند. نودهای شبکه برای تأیید اطلاعات شبکه و ذخیره‌سازی آن‌ها باید به اجماع برسند. بنابراین با توجه به این‌که اطلاعات در بین تعداد زیادی نود توزیع می‌شود امنیت شبکه‌های غیرمتمرکز بسیار بیشتر است.

2. رمزنگاری چیست ؟

رمزنگاری روشی است برای مخفی‌سازی اطلاعات با تبدیل کردن آن‌ها به کدهایی که تنها با کمک کلید قابل رمزگشایی هستند. در بستر بلاک چین تمامی تراکنش‌ها به‌صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند. هر تراکنش‌ با کمک تابع هش به عباراتی با اندازه‌ای یکسان تبدیل می‌شوند. این عبارات هش شده توسط ساختار داده‌ای به‌نام «درخت مرکل» (Merkle Tree) به‌گونه‌ای نظام‌مند و خلاصه در بلاک قرار می‌گیرند.

تریدرها برای این‌که بتوانند پیش‌بینی قیمتی بهتری از ارزهای دیجیتال داشته باشند از تحلیل فاندامنتال نیز در کنار تحلیل‌های دیگر استفاده می‌کنند. در این تحلیل برای بررسی تکنولوژی به‌کار رفته در پروژه‌های رمزارزی تریدرها نیاز دارند تا با اصطلاحاتی از قبیل «درخت مرکل» آشنا باشند. اصطلاحاتی از این قبیل به‌طور مستقیم جزء اصطلاحات ترید ارز دیجیتال محسوب نمی‌شود اما با توجه به ‌این‌که می‌تواند در تحلیل فاندامنتال کمک‌کننده باشد در این مطلب سعی شد در توضیحات مربوط به رمزنگاری اشاره‌ای گذرا به آن شود.

3. دفترکل توزیع شده چیست ؟

«دفترکل توزیع شده» (Distributed Ledger Technology | DLT) نوعی پایگاه داده غیرمتمرکز است. اطلاعات در دفترکل توزیع شده بدون نظارت نهادی واسط ثبت و نگهداری می‌شود. بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است. اطلاعات در دفتر کل توزیع شده توسط کامپیوترهای مستقلی به‌نام «نود» (Node) پردازش و ذخیره می‌شوند. برای این‌که مزایای ذخیره اطلاعات در دفتر کل توزیع شده را درک کنیم بهتر است در ابتدا معایبی که سیستم‌های ثبت تراکنش‌ متمرکز دارند را بررسی کنیم. ذخیره اطلاعات و تراکنش‌ها در سرورهای متمرکز مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اولین مشکلی که ذخیره اطلاعات در سرورهای متمرکز ایجاد می‌کند، مشکل رعایت نشدن حریم خصوصی افراد است. با توجه به این‌که این اطلاعات توسط نهادی متمرکز کنترل و نگهداری می‌شوند، تمامی اطلاعات مربوط به مشتریان در اختیار این نهادهای واسط قرار می‌گیرند. این نهاد‌ها می‌توانند در صورت نیاز تمامی جزئیات حساب افراد را کنترل و بررسی کنند.
  • مشکل دوم زمانی ایجاد می‌شود که سرور این نهاد‌ها و موسسه‌های متمرکز هک شود. در این صورت کلیه اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها به سرقت می‌رود و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.
  • مشکل سوم موضوع اعمال قدرت دستگاه‌های حکومتی در سیاست‌گذاری‌های موجود در این نهادهای واسط است که می‌تواند معایب فراوانی داشته باشد. به‌عنوان مثال می‌توان به احتمال مسدود شدن دارایی حساب‌های مشتریان توسط موسسه‌ها یا بانک‌ها اشاره کرد.

در سیستم‌های غیرمتمرکز اطلاعات تنها در یک سرور مرکزی ذخیره نمی‌شوند و به‌طور توزیع شده بین نودهای شبکه قرار دارد و هیچ‌کدام از معایب بالا را ندارند. اطلاع از مفهوم دفتر کل توزیع شده نیز مانند دیگر اصطلاحات پایه‌ای که در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارند ممکن است به‌طور مستقیم در گروه اصطلاحات ترید ارز دیجیتال قرار نگیرند ولی آشنایی با آن‌ها به تریدر در درک بهتر مفاهیم بنیادی به‌کار رفته در تحلیل فاندامنتال کمک فراوانی می‌کند.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

4. بلاک چین چیست ؟

تکنولوژی زیرساختی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند نوعی دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین است. بلاک چین شبکه‌ای برای ثبت اطلاعات به‌گونه‌ای است که ایجاد تغییر در آن را بسیار دشوار یا غیرممکن می‌کند. یک نسخه از تمامی تراکنش‌ها و اطلاعات موجود در بلاک چین بین تمامی نودهای شبکه توزیع می‌شود. بلاک چین از بلاک‌هایی که همانند زنجیر به‌هم ارتباط دارند تشکیل شده است. ایجاد تغییر در هر یک از این بلاک‌ها اطلاعات کل بلاک چین را تغییر می‌دهد. بنابراین دست‌کاری اطلاعات در بلاک چین به‌قدری هزینه‌بر است که عملا آن را غیرممکن می‌کند.

 

5. نود چیست ؟

در ساده‌ترین تعریف می‌توان گفت نودها همان کامپیوترهایی هستند که به بلاک چین متصل می‌شوند. بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است که در آن اطلاعات به جای قرار داشتن در سروری مرکزی بین تعداد زیادی کامپیوتر یا نود توزیع می‌شوند. بنابراین تمامی پردازش‌هایی که در بلاک چین انجام می‌شود را در واقع نودهای شبکه انجام می‌دهند. نودهای شبکه از طریق مکانیزم اجماع که در سراسر بلاک چین موردنظر یکسان است برای تأیید تراکنش‌ها با هم به توافق می‌رسند.

6. همتا به همتا چیست ؟

«همتا به همتا» (Peer to Peer) به معنای ارتباط متقابل بین دو طرف بدون نهادی واسط است. بیت کوین به‌عنوان اولین رمزارزی که توانست امکان پرداخت‌های همتا به همتا را ایجاد کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در پرداخت‌های همتا به همتا طرفین می‌توانند بدون دخالت نهادی واسط به تبادل ارزهای دیجیتال بپردازند. بیت کوین با بهره‌گیری از شبکه بلاک چین این امکان را برای کاربران ایجاد کرده است تا بتوانند پرداخت‌های همتا به همتایی امن داشته باشند.

7. معنی رمزارز در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

رمزارزها یا ارزهای دیجیتال نوعی دارایی دیجیتال هستند که در بستری غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند. رمزارزها می‌توانند همانند پول برای خرید و فروش اجناس و خدمات مختلف استفاده شوند. از رمزارزها می‌توان برای ذخیره ارزش دارایی استفاده کرد. تراکنش‌هایی که توسط ارزهای دیجیتال انجام می‌شوند توسط شبکه‌ای غیرمتمرکز به‌صورت رمزنگاری‌شده ذخیره می‌شوند. تریدرها از اصطلاح رمزارز یا ارزهای دیجیتال بسیار استفاده می‌کنند.

بنابراین رمزارز مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین کلمه در اصطلاحات موجود در ترید ارز دیجیتال است که از دو کلمه رمز و ارز تشکیل شده است. کلمه رمز به استفاده از اصول رمزنگاری در ساختار توسعه ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند و واژه ارز به این معنی است که از رمزارزها می‌توان به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت استفاده کرد.

بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد رمزارزها را جزئی از سیر تکاملی پول درنظر می‌گیرند. قبل از به‌وجود آمدن پول انسان‌ها از معاملات پایاپای برای تأمین لوازم زندگی استفاده می‌کردند. سپس سکه‌های فلزی به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت در معاملات استفاده شدند و پس از اختراع کاغذ نیز پول‌های کاغذی رایج شدند. رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی، امروزه کارت‌های الکترونیکی و اعتباری در پرداخت‌های مختلف استفاده می‌شوند.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال و رمزارز

سیر تکاملی پول که ابزاری برای پرداخت است با معرفی بیت کوین دچار تحولی بزرگ شد. بیت کوین به‌عنوان اولین و محبوب ترین رمزارز با معرفی پرداخت‌های همتا به همتا لزوم وجود نهادهای متمرکزی همانند بانک‌ها را زیر سوال برد. بیت کوین با استفاده از تکنولوژی بلاک چین توانست امنیت مطلوبی برای پرداخت‌های همتا به همتا ایجاد کند. البته شبکه بیت کوین به‌عنوان اولین رمزارز مشکلاتی همانند عدم مقیاس‌پذیری مناسب را دارد که این موضوع باعث کند بودن سرعت تراکنش‌ها در این شبکه می‌شود. اما با پیشرفت‌های مداومی که در تکنولوژی‌های مربوط به بسترهای غیرمتمرکز روی می‌دهد ممکن است رمزارزها بتوانند در سیر تکاملی پول جایگاه مناسبی را به‌خود اختصاص دهند.

8. کوین چیست ؟

کوین نام دیگری برای رمزارزها یا ارزهای دیجیتال است. برای مثال بیت کوین و اتریوم کوین‌های معروفی هستند. کوین‌ها رمزارزهایی هستند که بلاک چین مخصوص به‌خود را دارند. برخی دیگر از رمزارزها بر روی بلاک چین کوین‌های دیگر تعریف و پیاده‌سازی می‌شوند که به آن‌ها توکن می‌گویند. تریدرها بر حسب انتخاب می‌توانند از کوین‌ها یا توکن‌ها برای ترید استفاده کنند. از کوین‌های معتبر و معروف می‌توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد.

 

9. توکن چیست ؟

رمزارزها در بسترهای غیرمتمرکز تعریف می‌شوند. بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است که بسیاری از رمزارزها در آن توسعه یافته‌اند. در این میان عده‌ای از ارزهای دیجیتال وجود دارند که بلاک چین مستقلی ندارند و در بستر بلاک چین ارزهای دیجیتال دیگر توسعه می‌یابند که به آن‌ها توکن می‌گویند. برای مثال از توکن «یونی سواپ» (Uniswap) می‌توان نام برد که در بستر بلاک چین اتریوم توسعه یافته است.

10. معنی آلت کوین در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

هر کوین یا توکنی به‌غیر از بیت کوین را «آلت کوین» (Altcoin) می‌گویند. آلت کوین‌ها بسیار زیاد هستند و همواره بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. برای مثال اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز محبوب بعد از بیت کوین نیز آلت کوین است. بسیاری از آلت کوین‌ها ارزش بازار یا مارکت کپ کمی دارند. این نوع رمزارزها به دلیل داشتن ارزش بازار کم به‌راحتی دچار نوسانات قیمتی می‌شوند. قیمت اکثر آلت کوین‌ها همبستگی زیادی با قیمت بیت کوین دارد. بنابراین تریدرها برای ترید آلت کوین‌ها همواره قیمت بیت کوین را درنظر می‌گیرند.

 

11. معنی استیبل کوین در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

استیبل کوین رمزارزی است که قیمت آن همواره ثابت و حدودا یک دلار است. استیبل کوین‌ها استفاده زیادی در ترید ارزهای دیجیتال دارند. تریدرها هنگامی که می‌خواهند سود ناشی از رشد ارز دیجیتال خود را ذخیره کنند آن را به استیبل کوین که ارزش آن ثابت است تبدیل می‌کنند. با این کار تریدرها دارایی خود را از نوسانات بازار حفظ می‌کنند. از طرف دیگر با توجه به این‌که قیمت استیبل کوین‌ها ثابت است بنابراین تریدرها می‌توانند میزان سود و زیان حاصل از معاملات خود را راحت‌تر حساب کنند.

 

12. معنی شت کوین در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«شت کوین» (Shitcoin) به معنای توکن یا رمزارز کم ارزش یا بی‌ارزش است. شت کوین‌ هیچ پروژه و هدفی ندارد و معمولا برای کلاهبرداری تولید می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال فرصت مناسبی را برای پروژه‌های رمزارزی مختلف ایجاد می‌کند تا بتوانند توکن خود را به بازار عرضه کنند و با فروش توکن‌های خود سرمایه لازم برای ادامه فعالیت‌های خود را به‌دست آورند. اما برخی افراد با استفاده از شرایط موجود اقدام به کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌کنند.

این افراد معمولا با تبلیغات گسترده‌ای که درباره توکن بی‌ارزش خود انجام می‌دهند سعی می‌کنند تا توکن خود را به افراد زیادی بفروشند. این کار باعث افزایش قیمت توکن آن‌ها می‌شود. اما هنگامی که توکن آن‌‌ها به قیمت‌های موردنظر رسید، توکن‌های خود را بفروش می‌رسانند و باعث افت شدید قیمت توکن مربوطه می‌شوند. افراد و پروژه‌هایی که اقدام به این کار می‌کنند معمولا در بازارهای گاوی یا صعودی که بازار جو روانی مثبتی دارد اقدام به این کار می‌کنند.

 

13. توکن غیرمثلی چیست ؟

«توکن غیرمثلی» (Non-Fungible Token | NFT) نوعی دارایی رمزنگاری‌شده در بستر بلاک چین است. توکن‌‌های غیرمثلی همان‌طور که از نام آن‌‌ها می‌توان متوجه شد همانند هم نیستند و نمی‌توان آن‌ها را همانند توکن‌های مثلی با هم تعویض کرد. برای مثال فرض کنید شما هزار تومان پول دارید. اسکناس هزار تومانی شما با هزار تومانی همکار شما کاملا یکسان است و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را با هم جابه‌جا کنید. توکن‌های مثلی همانند بیت کوین و اتریوم نیز به همین صورت هستند. بنابراین بیت کوین شما با همان مقدار بیت کوین همکارتان هیچ فرقی ندارد.

توکن غیرمثلی

توکن‌های غیرمثلی کاربردهای فراوانی دارند. برای مثال می‌توان آثار هنری را به توکن‌های غیرمثلی تبدیل کرد و آن‌ها را در بسترهای غیرمتمرکز برای فروش ارائه کرد. بنابراین با توکنیزه کردن دارایی‌های ملموس می‌توان به‌راحتی آن‌ها را خرید و فروش کرد. بسیاری از هنرمندان آثار خود را به NFT تبدیل می‌کنند و در بازارهای توکن‌های غیرمثلی می‌فروشند. شناسایی ارزش این توکن‌های غیرمثلی نیز در ترید آن‌ها بسیار مهم است.

بررسی و معامله توکن‌های غیرمثلی نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد. برخی از تریدرها بیشتر بر روی معاملات NFT ها تمرکز کرده‌اند. بنابراین اصطلاح NFT یکی از اصطلاحات پرکاربرد ترید ارز دیجیتال محسوب می‌شود. معاملهNFT ها با دیگر توکن‌ها تفاوت‌هایی اساسی دارد و افرادی که در حوزه توکن‌های غیرمثلی معامله‌گری می‌کنند همانند افرادی هستند که اشیاء قیمتی و کلکسیونی را خرید و فروش می‌کنند.

 

14. اصطلاح طلای دیجیتال به چه معناست ؟

برخی از فعالان حوزه رمزارزها برخی از رمزارزها را همانند طلای دیجیتال درنظر می‌گیرند. بسیاری از ارزهای دیجیتال که از نظر بنیادی بسیار قوی هستند در گذر زمان رشدهای خوبی را تجربه کرده‌اند. اما به عقیده بسیاری از فعالان این حوزه تنها بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود.

15. فورک چیست ؟

هنگامی که توسعه‌دهنگان پروژه‌های رمزارزی بنا به دلایلی بخواهند تغییراتی در پروتکل بلاک چین رمزارز مربوطه ایجاد کنند، شبکه بلاک چین به دو راه مجزا تبدیل می‌شود که در اصطلاح به آن «فورک» (Fork) می‌گویند. در این صورت عده‌ای در همان مسیر قبلی می‌مانند و از پروتکل‌های قبلی پیروی می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز پروتکل‌های جدید را انتخاب می‌کنند. برای مثال رمزارز «بیت کوین کش« (Bitcoin Cash) از فورک بیت کوین ایجاد شده است.

16. هاوینگ بیت کوین

بیت کوین به‌عنوان پادشاه رمزارزها به‌گونه‌ای کدنویسی شده است که تقریبا هر 4 سال یک بار در رویدادی به‌نام «هاوینگ» (Halving) پاداش‌ ماینرها نصف می‌شود. هاوینگ بیت کوین بعد از تولید تعداد مشخصی بلاک در بلاک چین اتفاق می‌افتد. با دقت در تاریخچه نمودار قیمت بیت کوین متوجه می‌شوید که بعد از هر هاوینگ قیمت بیت کوین وارد روند صعودی خود می‌شود. بنابراین تریدرهایی که استراتژی‌های بلندمدت‌تری دارند باید دقت کافی به زمان هاوینگ بیت کوین داشته باشند.

 کیف پول ارز دیجیتال

برای خرید ارز دیجیتال در ابتدا باید کیف پول ارز دیجیتال را تهیه کنید. کیف پول ارز دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید ارزهای دیجیتال خود را به آن منتقل کنید. امن‌ترین نوع نگهداری از رمزارزها با کیف پول‌های آفلاین یا سخت‌افزاری امکان پذیر است. انواع دیگری از کیف پول‌ها نیز نرم‌افزارهایی هستند که به‌راحتی بر روی گوشی‌های موبایل نصب می‌شوند.

بنابراین به آن‌ها کیف‌پول‌های نرم‌افزاری نیز می‌گویند. برخی دیگر از کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال نیز به‌صورت افزونه‌‌ بر روی مرورگر نصب و استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است هر کیف پول ممکن است از تعداد خاصی رمزارز پشتیبانی کند. بنابراین در ارسال رمزارزها به کیف پول باید به این نکته توجه کنید که کیف پول موردنظر از چه رمزارزهایی پشتیبانی می‌کند.

برای مثال وقتی که از صرافی ارز دیجیتال بیت کوین خریداری می‌کنید، بیت کوین خریداری شده به کیف پول رمزارزی شما در صرافی واریز می‌شود. سپس شما می‌توانید بیت کوین‌های خریداری شده را به کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری خود انتقال دهید. ممکن است شما رمزارز دیگری را از صرافی خریداری کنید. در این‌صورت هنگامی که می‌خواهید این رمزارزها را به کیف پول خود منتقل کنید در ابتدا مطمئن شوید که کیف پول موردنظر از رمزارزهای مربوطه پشتیبانی می‌کند.

17. کیف پول سرد چیست ؟

«کیف پول سرد» (Cold Wallet) این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید رمزارزهای خود را به‌صورت آفلاین و با امنیت بالا در آن ذخیره کنید. به کیف پول‌های سرد کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز می‌گویند. با توجه به این‌که کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌صورت آفلاین ارزهای دیجیتال را نگهداری می‌کنند، بنابراین از امنیت بالاتری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری برخوردار هستند.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

18. کیف پول گرم چیست ؟

«کیف پول گرم» (Hot Wallet) همواره به اینترنت متصل است. این کیف پول‌ها نرم‌افزارهایی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید رمزارزهای خود را در آن ذخیره کنید. با توجه به این‌که کیف پول‌های گرم همواره به اینترنت متصل هستند بنابراین امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سرد دارند.

19. نهنگ بیت کوین چیست ؟

به افرادی که تعداد زیادی بیت کوین دارند در اصطلاح نهنگ بیت کوین می‌گویند. نهنگ‌های بیت کوین می‌توانند تأثیرات قیمتی قابل‌توجهی بر روی قیمت بیت کوین و سایر رمزارزهای بازار داشته باشند. یکی از عواملی که باعث جلب توجه و در نهایت افزایش تقاضا برای رمزارزی خاص می‌شود، افزایش حجم معاملات مربوط به آن رمزارز است. با توجه به این موضوع یکی از اقداماتی که نهنگ‌های ارز دیجیتال برای فریب تریدرهای دیگر انجام می‌دهند، خرید تعداد زیادی از رمزارزی خاص و فروش آن در فاصله‌ای کوتاه است. این اقدام توسط نهنگ‌ها باعث می‌شود تا حجم معاملات رمزارز مربوطه در صرافی بالا رود و در نتیجه افراد زیادی برای خرید آن اقدام کنند. این موضوع باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت رمزارز می‌شود.

 

روانشناسی و اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

تریدرهایی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند همگی افراد هستند که دارای احساسات و عواطف انسانی هستند. بنابراین در بسیاری مواقع در هنگام ترید و در تصمیم‌گیری‌های خود در سرمایه‌گذاری‌های مختلف تابع احساسات خود هستند. بنابراین تأثیر شناخت روحیات شخصی در انتخاب بهینه استراتژی‌های معاملاتی موفق بسیار زیاد است. برخی از اصطلاحات ترید ارزهای دیجیتال وجود دارند که احساسات تریدرها را بیان می‌کنند. تأثیر روانشناسی و شناخت روحیات فردی به‌گونه‌ای است که برخی از تریدرها یادگیری روانشناسی ترید و آشنایی با روحیات فردی را اولویت اول در ورود به بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند. در ادامه با دو مورد از مهم‌ترین این اصطلاحات آشنا می‌شویم.

20. معنی فومو در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«فومو» (Fear Of Missing Out | FOMO) اصطلاح رایجی در ترید ارزهای دیجیتال است و زمانی استفاده می‌شود که تریدر یا سرمایه‌گذار بدون بررسی و تحقیقات لازم و فقط از روی ترس از دست دادن و جا ماندن از سود، وارد معامله‌ای می‌شود. هنگامی که تریدر دچار فومو می‌شود، تصمیمات غیرعقلانی می‌گیرد و با اطلاعات اندکی وارد معامله می‌شود. فومو یکی از اصطلاحات رایج ترید ارز دیجیتال است و معمولا اکثر افرادی که در این بازار پرنوسان ترید می‌کنند تا حدودی این احساس را تجربه کرده‌اند.

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل این‌که ارزش بازار یا مارکت کپ پایینی دارد با ورود و خروج نقدینگی با حجم‌های بالا تغییرات قیمتی قابل توجهی پیدا می‌کند. این تغییرات هنگامی که تقاضا برای یک توکن افزایش پیدا می‌کند به قدری سریع انجام می‌شود که این احساس به فرد دست می‌دهد که فرصت خرید را از دست داده است و باعث می‌شود تا شتاب‌زده و بدون تحلیل کافی، رمزارز در حال صعود را خریداری کند که به این حالت فومو می‌گویند.

فومو که ریشه در نوعی ترس از جاماندن و از دست دادن فرصت دارد، می‌تواند باعث شود تا تریدر بدون دقت کافی به تحلیل‌های موجود توکن موردنظر را خریداری کند. خریدهایی که با احساس فومو انجام می‌شوند به‌دلیل پیروی از ترس حاکم بر ترید در اکثر اوقات سرانجام خوبی ندارند. در این حالت اغلب بعد از فروکش کردن احساسات موجود در بازار قیمت توکن مربوطه دچار افت قیمت می‌شود و تریدر را دچار ضرر می‌کند.

فومو و اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

21. معنی فاد در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«فاد» (Fear, Uncertainty, and Doubt | FUD) به معنای ترس، عدم قطعیت و شک است. از فاد برای ایجاد ترس در اذهان عمومی درباره رمزارزی خاص یا کل بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. فاد از عبارات رایجی است که به دلیل کاربرد و استفاده زیاد آن در اخبار و رویدادهای مربوط به رمزارزها جزء اصطلاحات مهم در ترید ارز دیجیتال محسوب می‌شود. فاد معمولا با انتشار اخبار و رویدادهایی غیرواقعی و منفی درباره رمزارزی خاص یا کل بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

گروه یا افرادی که اخبار غیرواقع و منفی مربوط به یک توکن را منتشر می‌کنند، قصد ایجاد ترس در بازار برای ایجاد نوسان در رمزارز مربوطه را دارند. البته ممکن است این اخبار واقعی باشند و بدون هدف خاصی و تنها برای اطلاع‌رسانی منتشر شوند. در هر دو صورت، اخبار و رویدادهای منفی بر احساسات موجود در بازار ارزهای دیجیتال اثری منفی می‌گذارد. افرادی که تحت تأثیر اخبار منفی قرار می‌گیرند این بار نیز بدون تحقیق و تحلیل‌های لازم و تنها از روی ترس و عدم قطعیت و شکی که بر آن‌ها حاکم شده است اقدام به فروش توکن مربوطه می‌کنند که این اقدام باعث بالا رفتن عرضه و در نهایت کاهش قیمت توکن می‌شود.

اصطلاحات مربوط به سرمایه گذاری در رمزارزها

برخی از اصطلاحاتی که در ترید ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند را می‌توان در گروه اصطلاحات مربوط به سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال نیز دسته‌بندی کرد. در ادامه این مطلب با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

22. اصطلاح هودل یعنی چه ؟

خرید و نگهداری رمزارز را برای مدت طولانی «هودل» (HODL) می‌گویند. هودل نوعی استراتژی برای سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذار رمزارزی را از نظر بنیادی با کمک تحلیل فاندامنتال بررسی می‌کند. با در نظر گرفتن تمامی عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمزارز، سرمایه‌گذار آینده خوبی را برای این رمزارز پیش‌بینی می‌کند. سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال قیمت مناسبی را برای خرید این رمزارز انتخاب می‌کند. سرمایه‌گذار معمولا تا کسب سود موردنظر، رمزارز مربوطه را نگه می‌دارد.

 

23. مفهوم استخر نقدینگی در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«استخر نقدینگی» (Liquidity Pool) این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند ارزهای دیجیتال را در صرافی‌ها یا پلتفرم‌های غیرمتمرکز خرید و فروش کنند. کاربرانی که تمایل دارند در فضایی غیرمتمرکز و بدون وجود نهادی واسط اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنند، می‌توانند از امکانات حاصل از استخرهای نقدینگی استفاده کنند. برای مثال در صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال ترید کنند و از دیگر مزایای پلتفرم‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. بنابراین استخر نقدینگی را می‌توان یکی از اصطلاحات موجود در ترید ارز دیجیتال دانست که در ترید بر روی پلتفرم‌های غیرمتمرکز از آن استفاده می‌شود.

استخر نقدینگی

با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال در بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا کرده‌اند بنابراین این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند در بسترهای غیرمتمرکز نیز آن‌ها را خرید و فروش کنند. استخرهای نقدینگی در واقع کدهایی کامپیوتری هستند که در بستر بلاک چین نوشته می‌شوند. این برنامه‌ها در شرایطی خاص اجرا می‌شوند و به آن‌ها «قراردادهای هوشمند» (Smart Contract) می‌گویند. استخرهای نقدینگی محل‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن رمزارزهای خود را سپرده‌گذاری و سود دریافت کنند. برای این‌که درک بهتری از نحوه کارکرد استخرهای نقدینگی به‌دست آورید بهتر است مقایسه‌ای بین صرافی‌های متمرکز و نحوه کارکرد دفترهای ثبت سفارشات با استخرهای نقدینگی انجام دهیم.

در صرافی‌های متمرکز تریدرها سفارشات خرید و فروش خود را در دفتر سفارشات صرافی ثبت می کنند. بنابراین صرافی ارز دیجیتال خریداران را به فروشندگان ارتباط می‌دهد. بنابراین اگر افرادی ارزهای دیجیتال خود را برای فروش ارائه ندهند خریداران نمی‌توانند ارز دیجیتال خریداری کنند. اما در استخرهای نقدینگی که در صرافی‌های غیرمتمرکز و امور مالی غیرمتمرکز از آن‌ها استفاده می‌شود تریدر می‌تواند به تبادل توکن خود در این استخرها بپردازد و نیازی به خریدار یا فروشنده‌ در طرف مقابل نیست.

 

24. ICO چیست ؟

به ارائه توکن‌ها توسط پروژه‌های ارز دیجیتال برای اولین بار و با هدف جذب سرمایه «عرضه اولیه توکن» (Initial Coin Offering | ICO) می‌گویند. پروژه‌های ارز دیجیتال برای تأمین سرمایه کافی برای ادامه فعالیت‌های خود نیاز دارند تا افرادی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که می‌توان در پروژه‌های ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد خرید توکن‌های پروژه مربوطه در ICO ها است. برخی از تریدرها با شرکت در این ICO ها توکن‌های عرضه شده را با قیمت‌های مناسبی خریداری می‌کنند. این افراد پس از مدتی که این توکن‌ها رشد قابل قبولی کردند آن‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌فروشند. با توجه به این‌که هدف تریدر از شرکت در ICO ها دریافت توکن و معامله آن در صرافی‌های ارز دیجیتال است بنابراین ICO به‌عنوان یکی از عبارات یا اصطلاحات ترید ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

25. IEO چیست ؟

«عرضه اولیه صرافی» (Initial Exchange Offering | IEO) نوعی از عرضه اولیه توکن است که در صرافی متمرکز انجام می‌شود. IEO نیز همانند ICO از دیگر اصطلاحات موجود در ارز دیجیتال است. پروژه‌های رمزارزی در این روش برای عرضه اولیه توکن خود از صرافی‌های متمرکز استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که فهرست شدن در صرافی می‌تواند باعث دیده شدن توکن عرضه‌شده شود، بنابراین پروژه‌های رمزارزی با ارائه توکن‌های خود در صرافی‌ها می‌توانند از اعتباری که این صرافی‌ها دارند برای جلب توجه سرمایه‌گذاران استفاده کنند. در این حالت نیز تریدر می‌تواند با شرکت در IEO ها اقدام به خرید توکن مربوطه کند. سپس در موقعیتی مناسب و با افزایش قیمت، آن را بفروشد.

26. DEX چیست ؟

«صرافی غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange | DEX) نوعی از صرافی ارز دیجیتال است که کاربران می‌توانند بدون نیاز به نهادی واسط و با اتصال کیف پول شخصی خود به صرافی، توکن‌های خود را با توکن‌های موجود در صرافی تبادل کنند. DEX یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که تریدرهایی که از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند بیشتر با آن مواجه می‌شوند. صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از کدهایی کامپیوتری در بستر بلاک چین طراحی شده‌اند.

در صرافی‌های متمرکز تریدر می‌تواند ارزهای رایج کشورهای مختلف را به ارزهای دیجیتال تبدیل کند. اما در صرافی‌های غیرمتمرکز تنها می‌توان رمزارزهای مختلف را به هم تبدیل کرد. در واقع صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمند و به‌کارگیری استخرهای نقدینگی این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا بتوانند توکن‌های خود را به رمزارزهای دیگر تبدیل کنند.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

27. IDO چیست ؟

«عرضه اولیه در صرافی غیرمتمرکز» (Initial DEX Offering | IDO) نوعی دیگر از عرضه اولیه توکن است که در صرافی‌‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود. تکنولوژی بلاک چین این امکان را برای کاربران خود ایجاد می‌کند تا بتوانند از مزایای بسترهای غیرمتمرکز استفاده کنند. کاربران با این تکنولوژی می‌توانند پرداخت‌‌های ارزهای دیجیتال را به‌صورت همتا به همتا انجام دهند. در همین راستا و با گسترش ارزهای دیجیتال، توسعه‌دهندگان برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در محیط‌های غیرمتمرکز پلتفرم‌هایی به‌نام صرافی‌های غیرمتمرکز را ایجاد کرده‌اند.

از طرف دیگر برخی از پروژه‌های رمزارزی نیز برای جذب سرمایه، از این صرافی‌ها برای عرضه اولیه توکن‌های خود استفاده می‌کنند. همانند عرضه اولیه‌هایی که در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود، در IDO ها نیز کاربران برای شرکت در این عرضه اولیه‌ها نیاز دارند تا شرایط مشخصی را داشته باشند. شرایط شرکت در عرضه‌های اولیه در صرافی‌های مختلف متفاوت است. برای مثال ممکن است یکی از شروطی که برای شرکت در IDO درنظر گرفته شود خرید توکن بومی صرافی غیرمتمرکز مربوطه باشد.

نکته‌ای که هنگام فعالیت در بسترهای غیرمتمرکز باید به آن توجه داشت این است که با توجه به عدم وجود نهادی ناظر بر کنترل کیفیت پروژه‌ها و اهدافی که این پروژه‌ها برای خود تعریف می‌کنند، بسیاری از توکن‌ها ممکن است تنها به قصد کلاهبرداری عرضه شوند. بنابراین در انتخاب توکن و صرافی غیرمتمرکز مربوطه باید دقت کافی داشته باشید.

28. ارز فیات چیست ؟

پول فیات به ارز متداول یک کشور گفته می‌شود. در صرافی‌های ارز دیجیتال شما با ارز متداول کشورها می‌توانید ارزهای دیجیتال موردنظر خود را خریداری کنید. برای این منظور هنگامی که برای اولین بار می‌خواهید اقدام به ترید ارز دیجیتال کنید در ابتدا باید مقداری رمزارز با پول فیات خریداری کنید. پس از این‌که رمزارز موردنظر را خریداری کردید می‌توانید در بازارهایی که امکان معاملات رمزارز مربوطه با رمزارزهای دیگر وجود دارد نیز معاملات خود را انجام دهید.

 

29. مارکت کپ به چه معناست ؟

«ارزش بازار» (Market Capitalization) که به آن «مارکت کپ» نیز می‌گویند از ضرب قیمت فعلی کوین در تعداد کل کوین عرضه‌شده در گردش حاصل می‌شود. برای مثال اگر قیمت هر کوین A برابر با 10 دلار باشد و عرضه در گردش آن توکن نیز برابر با ۵۰ هزار کوین باشد. ارزش بازار کوین A برابر با ۵۰۰ هزار دلار است. ارزش بازار یک رمزارز، اندازه بازار آن رمزارز را نشان می‌دهد. هر چه اندازه مارکت کپ رمزارزی بزرگتر باشد بیان‌گر این است که بازار رمزارز مربوطه بزرگ‌تر است و برعکس.

اصطلاحات مخصوص ترید ارز دیجیتال

در ادامه این مطلب به اصطلاحات تخصصی در ترید ارزهای دیجیتال می‌پردازیم. بسیاری از این اصطلاحات در ترید سهام و دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی دیگر نیز به‌‌کار می‌روند و تنها به بازار ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شوند.

30. معنی جفت رمزارز در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

جفت رمزارز به دو ارز دیجیتالی می‌گویند که تریدر آن‌ها را با‌هم معامله می‌کند. هنگامی که شما وارد پلتفرم صرافی ارز دیجیتال می‌شوید، در ابتدا باید به قسمت مربوط به جفت رمزارزهای قابل ترید بروید و جفت رمزارز خود را برای معامله انتخاب کنید. برای مثال جفت رمزارز XRP/BTC به این معنی است که شما با بیت کوین می‌توانید رمزارز XRP خریداری کنید.

جفت رمزارز

31. مفهوم آربیتراژ در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«آربیتراژ» (Arbitrage) به معنای خرید و فروش همزمان یک توکن در دو بازار مختلف برای کسب سود از اختلاف قیمت موجود است. با توجه به این‌که اربیتراژ یکی از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است بنابراین اصطلاح آربیتراژ را در ترید ارز دیجیتال بسیار به‌کار می‌برند. تریدرهایی که از این روش استفاده می‌کنند قیمت رمزارزی خاص را در صرافی‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنند. سپس با توجه به کارمزد صرافی‌ها اگر اختلاف قیمت یک توکن در صرافی‌های مختلف بیشتر از کارمزد حاصل شود، اقدام به خرید توکن موردنظر از صرافی با قیمت پایین‌تر و انتقال و فروش آن در صرافی با قیمت بالاتر می‌کنند. استفاده از آربیتراژ راهکاری کم سود و کم ریسک برای کسب درآمد از رمزارزها است که برخی از تریدرها از آن استفاده می‌کنند.

32. اوردر بوک چیست ؟

«دفتر سفارشات» (Order Book) در صرافی شامل فهرستی از سفارشات خرید و فروش است که هر لحظه در حال به‌روزرسانی است. هنگامی که تریدرها بخواهند رمزارزی را در قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی بازار خریداری کنند یا رمزارزی را در قیمتی بیشتر از قیمت فعلی بازار بفروشند، با ثبت سفارش در دفتر سفارشات صرافی این کار را انجام می‌دهند. هنگامی که قیمت رمزارز به قیمت خرید یا فروش ثبت‌شده در دفتر سفارشات برسد، سفارش انجام می‌شود.

33. معنی ATH در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«سقف تاریخی» (All Time High | ATH) بالاترین قیمتی است که تاکنون یک رمزارز داشته است. دانستن سقف تاریخی برای رمزارزی که می‌خواهیم آن را ترید کنیم از آن جهت اهمیت دارد که موقعیت فعلی قیمت رمزارز نسبت به قیمت ATH آن یکی از عوامل مهم در بررسی روند قیمتی ارزهای دیجیتال است.

34. کف تاریخی قیمت چیست ؟

«کف تاریخی» (All Time Low | ATL) کمترین قیمتی است که تاکنون یک رمزارز داشته است. تریدرها معمولا کف تاریخی رمزارز موردنظر را همواره بررسی می‌کنند. کف تاریخی همانند سقف تاریخی در تحلیل‌های قیمتی ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

35. پرایس اکشن چیست ؟

«پرایس اکشن» (Price Action) نحوه حرکت قیمت در نمودار را نسبت به زمان نشان می‌دهد. پرایس اکشن زیربنای انواع تحلیل‌های تکنیکال موجود را تشکیل می‌دهد. نحوه بررسی قیمت که در تحلیل پرایس اکشن انجام می‌شود می‌تواند برای قیمت انواع سهام، کالا و ارزهای دیجیتال استفاده شود. بسیاری از تریدرهایی که در بازه‌های زمانی کوتاه ترید می‌کنند تمرکز اصلی خود را بر روی تحلیل پرایس اکشن قرار می‌دهند. افرادی هم که با دید بلندمدت‌تری به بازار نگاه می‌کنند نیز برای تحلیل بلند مدت و پیدا کردن نقاط ورود و خروج مناسب از تحلیل پرایس اکشن استفاده می‌کنند.

36. تحلیل تکنیکال

«تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) نوعی تحلیل است که تریدرها در تمامی بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال بر اساس اطلاعات دریافتی از گذشته نمودار قیمت و حجم به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند روند بازار را پیش‌بینی کنند. تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد تأثیر عرضه و تقاضا را در قیمت آینده ارزهای دیجیتال بررسی می‌کند.

تحلیل تکنیکال اصطلاحی است که در کنار دیگر اصطلاحات ترید ارز دیجیتال کاربرد زیادی دارد. تمامی ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال به‌کار برده می‌شوند باعث می‌شوند تا در نهایت تریدر بتواند روند قیمتی بازار را بهتر پیش‌بینی کند. در این میان محاسبات ریاضی به کمک تریدرها آمده و با تولید و طراحی اندیکاتورهای مختلف باعث پیش‌بینی بهتر تریدرها می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت تحلیل تکنیکال با استفاده از قیمت‌ها و الگوهای قیمت‌های گذشته نمودار، از احتمال وقوع روندها و الگوهای قیمتی آتی خبر می‌دهد.

تحلیل تکنیکال

37. معنی چارتیست در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«چارتیست» (Chartist) تریدری است که با استفاده از تحلیل تکنیکال و نمودار قیمت گذشته، بازار را تحلیل می‌کند. یکی از روش‌هایی که تریدرها می‌توانند قیمت را در بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کنند استفاده از نمودار قیمت است. در این روش چارتیست‌ها مبنای تحلیل خود را بررسی تحرکات قیمت گذشته قرار می‌دهند. چارتیست یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است و معمولا به افرادی گفته می‌شود که بیشتر وقت خود را بر روی تحلیل قیمت از نمودار یا تحلیل تکنیکال صرف می‌کنند.

38. نمودار شمعی

نمودار شمعی نوعی از نمودار قیمتی است که اطلاعات کامل‌تری در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. در نمودار شمعی تریدرها می‌توانند اطلاعات زیر را در تایم فریم موردنظر دریافت کنند.

  • قیمت زمان باز شدن کندل: قیمتی است که در تایم فریم مربوطه، قیمت در ابتدای باز شدن کندل دارد.
  • قیمت در زمان بسته شدن کندل: قیمتی است که ارز دیجیتال در زمان بسته شدن کندل دارد.
  • بیشترین قیمت: بیشترین قیمتی است که در تایم فریم موردنظر، ارز دیجیتال مربوطه داشته است.
  • کمترین قیمت: کمترین قیمتی است که ارز دیجیتال در تایم فریم مربوطه داشته است.

نمودار شمعی

39. مفهوم روند در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

روند جهت کلی حرکت قیمت را با توجه به قیمت گذشته نشان می‌دهد. در تحلیل تکنیکال روند را با خط روند مشخص می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین مواردی که در تحلیل تکنیکال بررسی می‌شود پیدا کردن روند کلی بازار است. تریدرها سعی می‌کنند با پیدا کردن روند بازار، در جهت حرکت روند پوزیشن‌های معاملاتی خود را باز کنند. تحلیل پرایس اکشن، خطوط روند و اندیکاتورهایی که در تحلیل تکنیکال وجود دارند همگی برای پیدا کردن روند قیمت و مشخص کردن برگشت احتمالی روند استفاده می‌شوند. برای مثال خط روند نشان‌دهنده جهت روند است و اندیکاتور RSI به تریدرها در گرفتن تأیید روند و بازگشت روند کمک می‌کند. روندها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • روندهای صعودی: «روند صعودی» (Uptrend) زمانی تشکیل می‌شوند که سقف‌‌های جدید از سقف قبلی خود بالاتر و کف‌های جدید نیز از کف قبلی خود بالاتر باشند. در روند صعودی قیمت ممکن است نوسانات زیادی را تجربه کند ولی در نهایت برایند آن‌ها باعث افزایش قیمت می‌شود.
  • روند نزولی: در «روند نزولی» (Downtrend) سقف‌های جدید پایین‌تر از سقف قبلی و کف‌های جدید نیز پایین‌تر از کف قبلی هستند. در روندهای نزولی نیز ممکن است قیمت نوسانات زیادی داشته باشد ولی در نهایت قیمت کاهش پیدا می‌کند.
  • روند خنثی: «روند خنثی» (Range) زمانی روی می‌دهد که بازار بدون روند باشد. در این حالت معمولا قیمت بین دو محدوده بالا و پایین در نوسان است.
روند در ترید

40. معنی خط روند در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

خط روند همان‌طور که می‌توان از نام آن متوجه شد روند و جهت حرکت بازار را نشان می‌دهد. بنابراین ترسیم صحیح خط روند از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه برخی عوامل تأثیرگذار در اعتبار خطوط روند را بررسی می‌کنیم.

  • تعداد نقاط برخورد با خط روند: برای ترسیم یک خط روند حداقل به دو نقطه نیاز داریم. اما به این نکته توجه کنید که هرچه تعداد نقاطی که خط روند از آن عبور می‌کند بیشتر باشند، خط روند از اعتبار بیشتری برخوردار است.
  • بازه زمانی: در تحلیل تکنیکال هرچه خط روند در تایم فریم بالاتری تشکیل شود از اعتبار بیشتری برخوردار است. بنابراین در تحلیل نمودار قیمتی تریدرها همواره به خطوط روند در تایم‌فریم‌های بالاتر توجه می‌کنند و در استراتژی معاملاتی خود نحوه تعامل قیمت با آن‌ها را درنظر می‌گیرند.
  • شیب خط روند: هر خط روندی دارای شیب است که سرعت تغییرات قیمت را نشان می‌دهد. هر اندازه شیب خط روندی بیشتر باشد احتمال شکست آن بیشتر است و خط روند مربوطه اعتبار کمتری دارد.

41. شکست خط روند یعنی چه ؟

شکست خط روند زمانی به‌وجود می‌آید که قیمت از خط روند عبور کند. در این حالت می‌گوییم شکست خط روند قیمتی روی داده است. شکست خط روند قیمتی در شرایطی خاص می‌تواند به‌عنوان یکی از نشانه‌های تغییر روند باشد. بنابراین ترسیم درست خطوط روند در تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار است. البته در مواقعی که شکست خط روند روی می‌دهد همواره باید مدتی صبر کنیم تا از اعتبار شکست خط روند مطمئن شویم.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال و شکست روند

42. مفهوم حمایت در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«حمایت» (Support) زمانی اتفاق می‌افتد که در یک روند نزولی قیمت به محدوده‌ای می‌رسد که تقاضا در آن بالا است و موجب توقف روند نزولی یا ایجاد وقفه در آن می‌شود. قیمت را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. تریدرها همواره تمایل دارند تا ارزهای دیجیتال را در سطوح قیمتی پایین‌تر خریداری کنند. بنابراین روندهای نزولی در حمایت‌ها به قیمت‌هایی می‌رسند که میزان تقاضا برای خرید بیشتر است. در این قیمت‌ها بر اساس میزان تقاضای موجود ممکن است دو حالت روی دهد.

  • ایجاد وقفه در روند نزولی: هنگامی که در سطوح قیمتی خاصی تمرکز تقاضا وجود دارد، روند نزولی قیمت هنگام رسیدن به این نواحی با توجه به میزان و قدرت تقاضای موجود دچار وقفه و سردرگمی می‌شود. در این حالت ممکن است برای مدتی قیمت حالت بی‌تصمیمی یا رنج زدن داشته باشد. میزان و بازه زمانی که قیمت در این حالت رنج زدن سپری می‌کند به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. اما در نهایت با پیشی گرفتن میزان عرضه به تقاضا دوباره شاهد ادامه روند نزولی هستیم.
  • تغییر روند: برخی از سطوح حمایتی به‌قدری از اعتبار بالایی برخوردارند که قیمت در زمان رسیدن به این سطوح دچار تغییر روند می‌شود. در این سطوح حمایتی معتبر به دلیل مناسب بودن قیمت، تریدرهای زیادی سفارش خرید ثبت می‌کنند. بنابراین در این نواحی مقدار فراوانی تقاضا متمرکز می‌شود. تمرکز تقاضا در این نواحی باعث می‌شود تا قیمت در برخورد با این نواحی به سمت بالا برگردد و روند نزولی خاتمه پیدا کند. در این حالت معمولا قیمت در کف قیمتی تشکیل شده برای مدتی در محدوده‌ای خاص نوسان می‌کند اما با افزایش تقاضا در نهایت روند نزولی پایان می‌یابد.

43. مفهوم مقاومت در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«مقاومت» (Resistance) زمانی روی می‌دهد که در روندی صعودی قیمت به محدوده‌ای می‌رسد که در آن ناحیه میزان عرضه بالایی وجود دارد و موجب پایان یافتن روند صعودی یا ایجاد وقفه در آن می‌شود. در این حالت با توجه به اعتبار سطح مقاومتی ممکن است دو حالت برای روند صعودی روی دهد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • ایجاد وقفه در روند صعودی: با توجه به بالا بودن میزان عرضه در سطوح مقاومتی روند قیمتی دچار وقفه می‌شود. در این حالت ادامه روند صعودی متوقف شده و برای مدتی قیمت در محدوده‌ای نوسان می‌کند. مدتی که روند قیمت در برخورد با مقاومت دچار وقفه می‌شود به میزان عرضه و اعتبار سطح مقاومتی بستگی دارد. در حالتی که سطح مقاومتی از اعتبار بالایی برخوردار نباشد روند قیمتی در برخورد با این سطح اصلاح کوچکی انجام می‌دهد و دوباره به حرکت خود ادامه می‌دهد. در حالتی که اعتبار سطح مقاومتی بالا باشد و تمرکز عرضه بالایی در آن سطح وجود داشته باشد، روند قیمتی می‌تواند برای مدتی در محدوده‌ای خاص نوسان کند. اما در نهایت با افزایش تقاضا، قیمت افزایش پیدا می‌کند و بازار روند صعودی خود را ادامه می‌دهد.
  • تغییر روند: سطوح مقاومتی بر اساس اعتبار و قدرتی که دارند ممکن است در صورتی‌که عرضه بالایی در آن‌ها روی دهد بتوانند باعث تغییر روند صعودی شوند. در این حالت ممکن است برای مدتی قیمت دچار بی‌تصمیمی شود و در محدوده‌ قیمتی خاصی نوسان کند. اما در نهایت با افزایش میزان عرضه، قیمت روندی نزولی پیدا می‌کند.
حمایت و مقاومت

44. اصطلاح پولبک یعنی چه ؟

«پولبک» (Pullback) به معنای بازگشت به عقب کوتاه است که در خلاف روند کلی اتفاق می‌افتد. در واقع پولبک تغییر جهتی کوتاه مدت در روند کلی موجود است. پولبک را با تغییر روند نباید اشتباه گرفت. تغییر روند همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد تغییر در روند است اما پولبک تغییر جهتی موقتی است.

45. اصطلاح کانال در ترید چیست ؟

هرگاه بتوانیم خطی به‌موازات خط روندی رسم کنیم، ناحیه بین این دو خط روند را «کانال» (Channel) می‌گوییم. هنگامی که قیمت به سقف کانال می‌رسد تمایل دارد تا به سمت پایین حرکت کند. بنابراین سقف کانال می‌تواند به‌عنوان یک مقاومت برای قیمت عمل کند. از طرف دیگر هنگامی که قیمت به کف کانال می‌رسد تمایل دارد به سمت بالا برگردد. به عبارت دیگر کف کانال همانند یک حمایت برای قیمت عمل می‌کند. کانال‌ها را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد.

  • کانال‌های صعودی: در کانال‌های صعودی قیمت بین کف و سقف کانال در روندی صعودی حرکت می‌کند.
  • کانال‌های نزولی: در کانال‌های نزولی قیمت بین کف و سقف کانال در روندی نزولی حرکت می‌کند.
  • کانال‌های افقی: در این کانال‌‌ها قیمت بین دو مقدار ثابت در نوسان است.
کانال در تحلیل تکنیکال

46. اندیکاتور چیست ؟

«اندیکاتور» (Indicator) بر مبنای محاسبات ریاضی ساخته می‌شود و به تریدرها در تشخیص و پیش‌بینی آینده قیمت کمک می‌کند. اندیکاتورها دارایی یا ارز دیجیتال را از جوانب مختلفی بررسی می‌کنند و ابزاری قدرتمند در تحلیل تکنیکال هستند. تریدرها از اندیکاتورها در طرح‌ریزی استراتژی معاملاتی خود استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که اندیکاتورها انواع مختلفی از اطلاعات را ارائه می‌کنند، آن‌ها را می‌توان در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد.

در ادامه 4 گروه اصلی از اندیکاتورها را بر اساس نوع اطلاعات تولیدی آن‌ها توضیح می‌دهیم. لازم به ذکر است که اسامی استفاده شده برای انواع اندیکاتورها را می‌توان در قالب اصطلاحات موجود در ترید ارز دیجیتال نیز معرفی کرد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

47. اندیکاتور روند چیست ؟

«اندیکاتور روند» (Trend Indicator) به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند جهت روند بازار را شناسایی کنند. روند جهت حرکت قیمت در بازار را در بازه زمانی مشخصی نشان می‌دهد. برای مثال اگر قیمت در بازه زمانی خاصی پیوسته در حال افزایش باشد روند صعودی و اگر پیوسته در حال کاهش باشد روند نزولی است. یکی از ارزشمندترین قابلیت‌هایی که یک اندیکاتور می‌تواند داشته باشد، توانایی شناسایی روندهای موجود در بازار است. اندیکاتورهای روند به تریدرها کمک می‌کنند تا بتواند جهت حرکت بازار را تشخیص دهند. برخی از اندیکاتورهای روند متداول را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • «میانگین متحرک» (Moving Average | MA)
  • اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic SAR)
  • «ابر ایچیموکو» (The Ichimoku Cloud)

48. اندیکاتور حجم چیست ؟

«اندیکاتور حجم» (Volume Indicator) با اندازه‌گیری مقدار حجم معاملات در روندهای صعودی و نزولی به تریدر کمک می‌کند تا احتمال ادامه روند را تشخیص دهد. به تعداد معاملات انجام شده در یک تایم فریم مشخص حجم معاملات می‌گویند. حجم معاملات میزان عرضه و تقاضا را به‌طور مستقیم نشان می‌دهد. با توجه به این‌که در نهایت قیمت را میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار تعیین می‌کند بنابراین بررسی حجم معاملات و اندیکاتورهایی که حجم معاملات را نشان می‌دهند برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای مثال حجم بالا در روندهای صعودی نشان‌دهنده میزان تقاضای زیاد است که این باعث بالاتر رفتن قیمت دارایی می‌شود. میزان حجم معاملات در روندهای نزولی نیز عملکردی مشابه دارد. بنابراین در روندهای نزولی افزایش حجم معاملات نشان‌دهنده افزایش میزان عرضه است که در نهایت باعث کاهش بیشتر قیمت دارایی می‌شود. بنابراین اندیکاتورهای حجم می‌توانند در تشخیص ادامه‌دار بودن روند بسیار کمک‌کننده باشند. اندیکاتور «شاخص جریان پول» (Money Flow Index) یکی از اندیکاتورهای حجم متداول است که همانند دیگر اندیکاتورهای حجم می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار تریدرها قرار دهد.

49. اندیکاتور نوسان نما چیست ؟

اگر بخواهیم وجه مشترکی برای تمامی بازارهای مالی درنظر بگیریم باید به ذات نوسانی تمامی آن‌ها اشاره کنیم. در واقع همین نوسانات قیمتی است که موقعیت‌های معاملاتی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. در این میان برخی از اندیکاتورها هستند که در اصطلاح به آن‌ها «اندیکاتور نوسان‌نما» (Volatility Indicator) می‌گویند. نوسان در ترید اندازه تغییر قیمت را در زمان نشان می‌دهد.

در واقع نوسان قیمت زیاد نشان‌دهنده تغییرات سریع و غیرقابل پیش‌بینی در قیمت است. اندیکاتورهای نوسان‌نما محدوده نوسانی قیمت را مشخص می‌کنند و به تریدر در شناسایی لحظات پرنوسان کمک می‌کنند. برخی از معامله‌گرها فعالیت در بازارهای پرنوسانی همانند بازار ارزهای دیجیتال را به دلیل وجود فرصت‌های زیاد معاملاتی در آن‌ها ترجیح می‌دهند. این تریدرها می‌توانند در معاملات خود از این اندیکاتورها برای تحلیل بهتر بازار استفاده کنند.

البته نکته مهمی که در بازارهای پرنوسان باید به آن توجه نمود ریسک‌های موجود در ترید دارایی‌هایی است که نوسانات بالایی را تجربه می‌کنند. بنابراین همان‌طور که دارایی‌های پرنوسان همانند ارزهای دیجیتال می‌توانند فرصت‌های مناسبی در اختیار تریدرها قرار دهد، اما از طرف دیگر به‌‌دلیل داشتن نوسانات بالا ممکن است تریدرها را با زیان مواجه کنند.

در این میان استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال که می‌توانند در بازارهای پرنوسان تحلیل بهتری از بازار ارائه دهند از اهمیت خاصی برخوردار است. برای مثال اندیکاتور «باند بولینگر» (Bolinger Bands) را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای از اندیکاتورهای نوسان‌نما نام برد. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که تمامی اندیکاتورهای موجود که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند باید به‌طور مکمل در کنار دیگر تحلیل‌ها استفاده شوند. بنابراین تنها استفاده از یک ابزار برای تحلیل بازار هرگز توصیه نمی‌شود.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

50. اندیکاتور مومنتوم چیست ؟

مومنتوم در ترید سرعت تغییر قیمت را نشان می‌دهد. قیمت در بازارهای مالی همواره در حال تغییر است. میزان عرضه و تقاضا در بازارهای مالی باعث می‌شود که این تغییرات قیمتی با مومنتوم‌های مختلفی ایجاد شوند. برخی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال با اندازه‌گیری مومنتوم، تریدرها را در تحلیل بهتر بازار کمک می‌کنند. دو نوع پرکاربرد از اندیکاتورهای مومنتوم شامل دو اندیکاتور زیر می‌شوند.

  • اندیکاتور «مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD)
  • اندیکاتور «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index | RSI)

 

51. تحلیل فاندامنتال چیست ؟

«تحلیل بنیادی» (Fundamental Analysis) نوعی از تحلیل است که عوامل بنیادی و پایه‌ای تأثیرگذار بر روی قیمت دارایی یا سهام را بررسی می‌کند. اصطلاح تحلیل بنیادی در تمامی بازارهای مالی استفاده می‌شود. در حوزه ارزهای دیجیتال نیز تحلیل فاندامنتال یکی از اصطلاحات مهم ترید ارز دیجیتال است که معامله‌گرها از آن استفاده می‌کنند. تحلیل بنیادی قیمت واقعی یک دارایی را مشخص می‌کند. بنابراین در ترید ارزهای دیجیتال معامله‌گر با کمک تحلیل بنیادی متوجه می‌شود که رمزارز مربوطه چقدر از قیمت و ارزش واقعی خود فاصله دارد که این موضوع در انتخاب استراتژی معاملاتی تریدر تأثیرگذار است. برخی از اصطلاحاتی که در تحلیل فاندامنتال وجود دارند را می‌توان جزء اصطلاحات مربوط به ترید ارز دیجیتال نیز دانست. در ادامه سعی داریم تا آن‌ها را توضیح دهیم.

52. وایت پیپر چیست ؟

«سپید نامه» (Whitepaper) متنی فنی است که درباره پروژه رمزارزی مربوطه توضیحات جامعی را ارائه می‌دهد. همه پروژه‌های رمزارزی که واقعا هدفی را دنبال می‌کنند دارای وایت پیپر هستند. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ارزهای دیجیتال را دارند توصیه می‌شود در ابتدا سپید نامه پروژه را مطالعه کنند. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها رمزارزی را دارند با مطالعه سپیدنامه اطلاعات مفیدی از پروژه به‌دست می‌آورند که در فهرست زیر آن‌ها را ملاحظه می‌کنید.

  • تکنولوژی به‌کار رفته در پروژه رمزارزی
  • کاربرد پروژه ارز دیجیتال
  • نقشه راه برای فعالیت‌های آتی پروژه
  • نحوه عرضه و توزیع توکن یا کوین پروژه

53. اصطلاح تکنولوژی محور بودن توکن به چه معناست ؟

اعتبار و کارآیی پروژه‌های رمزارزی ارتباط مستقیمی با نوع و کاربرد تکنولوژی استفاده شده در آنها دارد. از طرف دیگر تمامی رمزارزها تکنولوژی محور هستند و نوع تکنولوژی به‌کار رفته در هر توکن در کارآیی و رشد توکن مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است. تنها پروژه‌هایی می‌توانند کاربران زیادی به خود جلب کنند که با توجه به تکنولوژی به‌کار رفته در آن‌ها بتوانند کاربرد مفیدی داشته باشند یا به عبارتی دیگر نیازی را برطرف کنند.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

برای مثال اگر تکنولوژی به‌کار رفته در پروژه ارز دیجیتال به‌گونه‌ای باشد که بتواند قابلیت‌های بهتری را برای توکن خود ایجاد کند، این موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای توکن مربوطه افزایش یابد و باعث افزایش قیمت توکن پروژه شود. یکی از این قابلیت‌ها می‌تواند ایجاد امکان استیکینگ ارز دیجیتال باشد. با این امکان افرادی می‌توانند با استیک رمزارزهای خود در استخرهای نقدینگی علاوه بر کمک به کارکرد صرافی‌ها غیرمتمرکز، از سود ناشی از استیک ارز دیجیتال نیز بهره‌مند شوند.

در مثالی دیگر اگر پروژه‌ای با توجه به تکنولوژی به‌کار گرفته شده بتواند با پروژه‌های بلاکچینی دیگر تعامل داشته باشد می‌تواند از مزایای بلاکچین‌های دیگر نیز استفاده کند و این باعث افزایش محبوبیت و در نهایت ارزشمندتر شدن توکن پروژه می‌شود. برای نمونه می‌توان به پروژه پولکادات اشاره کرد.

این پروژه می‌تواند بلاکچین‌های مختلف را به‌هم ارتباط دهد. با توجه به این‌که هرکدام از بلاکچین‌ها ممکن است در حوزه‌ای خاص فعالیت داشته باشند، ارتباط میان آن‌ها که توسط پروژه پولکادات انجام می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تکنولوژی‌هایی که باعث ایجاد کاربردی جدید برای رمزارزها می‌شوند و نیازهای موجود در بسترهای غیرمتمرکز را حل می‌کنند می‌توانند از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار شوند.

54. اصطلاح نقشه راه در پروژه ارز دیجیتال یعنی چه ؟

«نقشه راه» (Roadmap) در پروژه‌های رمزارزی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت پروژه‌ مربوطه را با تخمین زمان رسیدن به این اهداف نشان می‌دهد. با توجه به تکنولوژی محور بودن پروژه‌های رمزارزی تمامی این پروژه‌ها برای این‌که بتوانند در بازار پویا و روبه رشد ارزهای دیجیتال باقی بمانند همواره باید خود را به‌روز نگه دارند و قابلیت‌هایی جدید را به شبکه خود اضافه کنند. این به‌روزرسانی‌ها در نقشه راه یک پروژه با تاریخ اجرای آن نشان داده می‌شود.

توجه به نقشه راه پروژه‌های رمزارزی برای سرمایه‌گذارها و تریدرهای ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. سرمایه‌گذارها و تریدرهای ارزهای دیجیتال با مطالعه نقشه راه پروژه‌ها از اقدامات آتی توسعه‌دهندگان پروژه آگاه می‌شوند و می‌توانند این اطلاعات را در تصمیم‌گیری‌های خود در سرمایه‌گذاری در پروژه مربوطه لحاظ کنند. با توجه به این‌که اطلاع از نقشه راه در پرو‌ژه‌های رمزارزی به تریدرها در گرفتن پوزیشن‌های معاملاتی مناسب کمک زیادی می‌کند بنابراین نقشه راه را می‌توان جزء اصطلاحات مربوط به ترید ارزهای دیجیتال نیز محسوب کرد.

برای مثال پروژه‌ای در نقشه راه خود تاریخ مشخصی را برای شروع استیک توکن خود اعلام می‌کند. با توجه به این‌که استیک توکن می‌تواند تقاضا برای آن توکن را افزایش دهد، این موضوع می‌تواند قیمت توکن را افزایش دهد. بنابراین تریدرها می‌توانند از این اطلاعات در استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده کنند و توکن مربوطه را در قیمتی مناسب خریداری کنند و در زمانی که تقاضا برای توکن بالا رفت آن را در قیمت‌های بالاتری بفروشند.

55. توکنومیک چیست ؟

«توکنومیک» (Tokenomics) موارد مختلف تأثیرگذار در اقتصاد توکن همانند نحوه توزیع توکن را توضیح می‌دهد. کلمه توکنومیک از دو واژه توکن و «اقتصاد» (Economics) تشکیل شده است که بیان‌گر بررسی مسائل اقتصادی توکن در توکنومیک است. در میان عوامل مختلفی که در آینده توکن رمزارزی تأثیرگذار هستند، توکنومیک پروژه از اهمیت خاصی برخوردار است. پروژه‌های رمزارزی برای این‌که به‌طور مستمر بتوانند به رشد خود ادامه دهند لازم است تا توجه ویژه‌ای به طراحی توکنومیک خود داشته باشند.

برای درک بهتر نحوه کارکرد توکنومیک بهتر است آن را با نحوه کارکرد بانک‌های مرکزی مقایسه کنیم. بانک‌های مرکزی وظیفه چاپ پول و اعمال سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی یک کشور را بر عهده دارند.

توکنومیک

سیاست‌های بانک‌های مرکزی باعث تأثیرات زیادی در نحوه جریان پولی در یک کشور می‌شود و بر نحوه تنظیم مخارج مردم و سازمان‌ها و چگونگی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری آن‌ها اثرگذار است. توکنومیک نیز با تنظیم قوانین خاصی شرایط موردنظر پروژه را برای دارندگان توکن مربوطه ایجاد می‌کند. اما بر خلاف سیاست‌گذاری‌های پولی که از طرف بانک‌های مرکزی اعمال می‌شود. قوانین موردنظر در طراحی توکنومیک پروژه توسط کدها پیاده‌سازی می‌شوند. این قوانین شفاف و قابل پیش‌بینی هستند و به‌سختی می‌توان آن‌ها را تغییر داد.

56. تحلیل آنچین چیست ؟

«تحلیل آنچین» (On-chain Analysis) جمع‌آوری اطلاعات درون شبکه‌ای رمزارزهای مختلف به‌منظور بررسی و تحلیل آن‌ها است. یکی از خصوصیات مثبت و مفید بلاک چین این است که تمامی تراکنش‌های ذخیره شده در آن قابل مشاهده است. تریدرها از اطلاعات آنچین برای بررسی رفتار سرمایه‌گذاران و تریدرهای دیگر و آگاهی از احساسات حاکم بر بازار استفاده می‌کنند. تحلیل انچین با بررسی فعالیت درون شبکه‌ای ارزهای دیجیتال، به تریدرها در پیش‌بینی بهتر قیمت رمزارزها کمک می‌کند. تحلیل آنچین یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که معامله‌گرها در کنار اصطلاحاتی همانند تحلیل‌ فاندامنتال و تکنیکال در بازار رمزارزها از آن استفاده می‌کنند.

57. اصطلاح آدرس فعال چیست ؟

یکی از مواردی که در تحلیل انچین می‌توان بررسی کرد تعداد «آدرس فعال» (Active Addresses) است. آدرس فعال یکی دیگر از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که تریدرها هنگام استفاده از تحلیل آنچین آن را به‌کار می‌برند. آدرس فعال به آدرس‌هایی در شبکه گفته می‌شود که در بازه زمانی مشخصی فعال هستند. نحوه مشخص کردن آدرس‌های فعال می‌تواند متفاوت باشد ولی یکی از روش‌های آن این است که تعداد فرستنده‌ها و گیرنده‌های هر تراکنش را در بازه‌های زمانی مختلف حساب کنیم. لازم به ذکر است تحلیل‌ آنچین در کنار تحلیل‌های دیگر و به‌صورت مکمل در ترید ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و به‌کارگیری آن نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد.

اصطلاحات ترید در بازار فارکس

با گسترش و رشد بازار ارزهای دیجیتال تریدرها نیاز دارند تا علاوه بر بررسی عوامل فاندامنتال مربوط به حوزه رمزارزها، برخی از عوامل مربوط به اقتصاد کلان که در بازارهای مالی تأثیر دارند را در کنار تحلیل‌های خود استفاده کنند. بنابراین هنگامی که رمزارزها را با استفاده از تحلیل بنیادی بررسی می‌کنید ممکن است به اصطلاحات و عباراتی برخورد کنید که با اصطلاحات متداول در ترید ارز دیجیتال متفاوت هستند و کمتر با آن‌ها برخورد داشته‌اید.

 

یکی از دلایل این موضوع به این خاطر است که تریدرهایی که در بازارهای مالی قدیمی‌تری همانند فارکس فعالیت می‌کنند با گسترش حوزه رمزارزها، در این بازار مالی نیز شروع به فعالیت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا این افراد سعی کنند تا رابطه‌ای بین بازار فارکس و شاخص‌های مالی با بازار ارزهای دیجیتال پیدا کنند. بنابراین برخی اصطلاحات رایج در بازار فارکس را که می‌توان در بازار رمز ارزها به‌کار برد را وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌کنند.

تریدرهایی که در بازارهای مالی قدیمی‌تر فعالیت دارند به خوبی با اهمیت تأثیر عوامل بنیادی در قیمت دارایی یا سهام آشنا هستند. بنابراین تریدرهای مجرب سعی دارند تا علاوه بر بررسی عوامل بنیادی مربوط به ارزهای دیجیتال، عوامل بنیادی بازارهای مالی دیگر که بر بازار ارزهای دیجیتال نیز تأثیر دارند را در تحلیل‌های خود لحاظ کنند. علاوه بر این موضوع اکثر اصطلاحات مربوط به ترید در بازارهایی همانند فارکس، در ترید ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شوند که در ادامه با برخی از این اصطلاحات آشنا می‌شویم.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال و فارکس

58. معنی پوزیشن لانگ در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

هنگامی که قیمت دارایی افزایش پیدا می‌کند، پوزیشن لانگ وارد سود می‌شود. بنابراین تریدرهایی که انتظار افزایش قیمت در بازار را دارند وارد پوزیشن لانگ می‌شوند یا به اصطلاح پوزیشن لانگ باز می‌کنند. برای مثال شما در صرافی ارز دیجیتال وارد بازار فیوچرز می‌شوید و تشخیص می‌دهید که روند بیت کوین صعودی است. در این حالت شما پوزیشن لانگ می‌گیرید تا از افزایش قیمت بیت کوین سود کنید.

59. مفهوم سیگنال لانگ در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

انتظار و پیش‌بینی افزایش قیمت ارز دیجیتال را سیگنال لانگ می‌گویند. سیگنال لانگ یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که بسیار کاربرد دارد. سیگنال لانگ را از منابع مختلفی می‌توان دریافت کرد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • سیگنال لانگ در تحلیل تکنیکال: ابزارهای تکنیکال مختلفی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان بازار را تحلیل کرد. هر کدام از این ابزارها ممکن است به تریدر سیگنال خرید یا لانگ دهد. در این حالت سیگنال لانگ به‌معنای این است که احتمال رشد قیمت وجود دارد، بنابراین به تریدرها می‌گوید تا وارد پوزیشن لانگ شوند.
  • سیگنال لانگ در تحلیل فاندامنتال: سیگنال لانگ را از تحلیل بنیادی نیز می‌توان به‌دست آورد. برای مثال اگر پروژه‌ای کاربردی جدید برای توکن خود ایجاد کند و این کاربرد جدید میزان تقاضا برای توکن پروژ‌ه را افزایش دهد، می‌تواند باعث افزایش قیمت رمزارز مربوطه شود. بنابراین این خبر به‌عنوان سیگنال لانگ برای توکن پروژه محسوب می‌شود.
  • سیگنال لانگ توسط رویدادها و اخبار پروژه: هر عاملی که بر روی افزایش قیمت ارزهای دیجیتال تأثیرگذار باشد، می‌تواند به‌عنوان سیگنال لانگ درنظر گرفته شود. برای مثال فهرست شدن یک توکن در یک صرافی معتبر برای اولین بار می‌تواند باعث رشد قیمت آن توکن شود و سیگنال لانگ برای آن رمزارز محسوب می‌شود. بنابراین انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی رمزارز مربوطه می‌‌تواند به‌عنوان سیگنال لانگ باشد و قیمت ارز دیجیتال مربوطه را افزایش دهد.
  • سیگنال لانگ توسط تریدرهای مجرب: برخی از افراد یا گروه‌های تحلیلی نیز وجود دارند که با گرفتن کارمزد، تحلیل‌های خود را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. این افراد در صورتی که موقعیت معاملاتی خاصی را در بازار مشاهده کنند که باعث افزایش قیمت رمزارز خاصی می‌شود، این موقعیت برای پوزیشن لانگ یا خرید ارز دیجیتال موردنظر را به‌عنوان سیگنال لانگ اعلام می‌کنند. بنابراین هنگامی که شخصی سیگنال لانگ می‌دهد یعنی انتظار دارد قیمت ارز دیجیتال بالا برود. البته بسیاری از تریدرها نیز تحلیل‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت رایگان برای استفاده عموم قرار می‌دهند. لازم به ذکر است استفاده از تحلیل تریدرهای دیگر بسیار پرریسک است و ممکن است شخص را با ضرر مواجه کند.

60. معنی پوزیشن شورت در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

هنگامی که تریدر بخواهد از روند نزولی بازار کسب درآمد کند از پوزیشن شورت استفاده می‌کند. بنابراین پوزیشن شورت هنگام کاهش قیمت وارد سود می‌شود. برای مثال شما انتظار دارید قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند. بنابراین برای کسب سود از این کاهش قیمت وارد پوزیشن شورت می‌شوید.

اصطلاحات ترید

61. مفهوم سیگنال شورت در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

انتظار و پیش‌بینی برای کاهش قیمت ارز دیجیتال را سیگنال شورت می‌گویند. سیگنال شورت را همانند سیگنال لانگ می‌توان از منابع مختلفی به‌دست آورد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • سیگنال شورت در تحلیل تکنیکال: ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند با استفاده از اطلاعاتی که از قیمت‌های گذشته بازار به‌دست می‌آورند می‌توانند تا حدودی به ما در پیش‌بینی قیمت‌های آتی کمک کنند. این ابزارها می‌توانند کاهش قیمت ارز دیجیتال را پیش‌بینی کنند که به آن سیگنال شورت می‌گویند. بنابراین همان‌طور که ابزارهای تکنیکال در شرایطی به تریدرها سیگنال لانگ می‌دهند در شرایطی دیگر می‌توانند از روند نزولی قیمت‌ها خبر دهند و به تریدرها سیگنال شورت بدهند.
  • سیگنال شورت در تحلیل فاندامنتال: برای این‌که هر تریدر بتواند درک بهتری از شرایط بازار داشته باشد در کنار تحلیل تکنیکال هموار باید از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال بازار نیز استفاده کند. تحلیل‌های فاندامنتال در پروژه‌های رمزارزی می‌توانند در پیش‌بینی آینده قیمت توکن پروژه به تریدر کمک کنند. برای مثال فرض کنید توکن پروژه‌ای با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی توانسته رشدی نسبی داشته باشد. اما زمانی که فهرست اقداماتی که در آینده می‌خواهد انجام دهد را به‌روزرسانی می‌کند تریدرها و سرمایه‌گذارها متوجه می‌شوند که این اهداف بسیار دور از انتظار است یا پروژه‌ای دیگر این موارد را به‌خوبی پیاده‌سازی کرده است و این پروژه توان رقابت با پروژه قبلی را ندارد. تمامی این موارد می‌توانند به‌عنوان سیگنالی منفی یا سیگنال شورت برای این رمزارز محسوب شوند.
  • سیگنال شورت توسط رویدادها و اخبار پروژه: اخباری که در ارتباط با پروژه و توکن مربوطه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند همان‌طور که می‌توانند باعث افزایش قیمت رمزارز مربوطه شوند، در صورتی که اخباری منفی باشند می‌توانند باعث کاهش قیمت توکن شوند و برای ارز دیجیتال مربوطه سیگنال شورت محسوب شوند. برای مثال فرض کنید توکن‌های پروژه‌ای در استخرهای نقدینگی استیک شده است. اگر اخباری منتشر شود مبنی بر این‌که یکی از استخرهای نقدینگی دچار باگ امنیتی شده است و احتمال حمله هکرها به استخر نقدینگی بیشتر شده است، این خبر باعث ریزش قیمت رمزارز مربوطه می‌شود و آن را می‌توان به‌عنوان سیگنال شورت درنظر گرفت.
  • سیگنال شورت توسط تریدرهای مجرب: همان‌طور که می‌توان از سیگنال لانگ برخی از تریدرها استفاده کرد، از سیگنال شورت این تریدرها نیز می‌توان بهره برد. البته تریدرها بهتر است از این سیگنال‌ها تنها برای یادگیری روش‌های ترید ارز دیجیتال و انتخاب بهترین استراتژی ترید ارزهای دیجیتال استفاده کنند. بنابراین توصیه می‌شود بعد از یادگیری و کسب مهارت لازم همواره در معاملات از تحلیل‌ها و استراتژی خودتان استفاده کنید.

 

62. مفهوم حد ضرر در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«حد ضرر» (Stop Loss) قیمتی است که برای جلوگیری از زیان بیشتر در پوزیشن‌های معاملاتی استفاده می‌شود. هنگامی که تریدری با استفاده از تحلیل‌های موجود، روند قیمتی خاصی را برای رمزارز موردنظر پیش‌بینی می‌کند، همواره ممکن است این پیش‌بینی درست نباشد و روند قیمت برخلاف انتظار تریدر پیش برود. بنابراین استفاده از ابزاری به‌نام استاپ لاس از زیان بیشتر در معاملات جلوگیری می‌کند.

حد ضرر و اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

با توجه به این‌که بازار ارزهای دیجیتال مارکت کپ کوچکتری نسبت به بازارهای مالی دیگر دارد، بنابراین نوسانات قیمتی با شدت بیشتری در این بازار صورت می‌گیرد. با توجه به این موضوع در صورت نداشتن حد ضرر، تریدر ممکن است با ضررهای زیادی مواجه شود. هنگامی که تریدر از حد ضرر استفاده می‌کند در صورتی‌که روند برخلاف پیش‌بینی حرکت کند، حد ضرر در قیمت تعیین‌شده فعال می‌شود و با بستن پوزیشن معاملاتی از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند.

63. تارگت یا قیمت هدف

هنگامی که تریدر پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کند، قیمتی را معین می‌کند که در آن قیمت می‌خواهد با بستن پوزیشن معاملاتی کسب سود کند. این قیمت هدف را تارگت می‌گویند. تریدرها برای این‌که بتوانند مدیریت ریسک و سرمایه را انجام دهند قیمت تارگت را قبل از باز کردن پوزیشن معاملاتی خود تعیین می‌کنند و در صورت عدم وجود تارگت مناسب وارد پوزیشن نمی‌شوند.

64. سفارش مارکت چیست ؟

سفارش مارکت سفارشی است که خرید و فروش را در قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌دهد. سفارش مارکت سریعا در بهترین قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود. در سفارش مارکت قیمت توسط معامله‌گر تعیین نمی‌شود و تریدر تنها مقدار رمزارز مورد سفارش را مشخص می‌کند.

65. سفارش لیمیت چیست ؟

«سفارش لیمیت» (Limit Order) این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید سفارش خرید یا فروش خود را در قیمت مشخصی ثبت کنید. در این سفارش مقدار ارز دیجیتالی که قصد خرید یا فروش دارید را به همراه محدوده قیمتی موردنظر در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌کنید.

66. سفارش استاپ چیست ؟

در «سفارش استاپ» (Stop Order) هنگامی که قیمت مارکت به قیمت مشخصی که قیمت استاپ نام دارد برسد، سفارش استاپ در قیمت مارکت انجام می‌شود. تریدر در این نوع سفارش قیمت استاپ را مشخص می‌کند. زمانی که قیمت رمزارز موردنظر به قیمت استاپ برسد، سفارش فعال و به سفارش مارکت تبدیل می‌شود.

67. اصطلاح اسکالپینگ در ترید ارز دیجیتال

تریدرها با توجه به استراتژی‌های مختلفی که در ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد ممکن است در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت ترید کنند. در این حالت ممکن است تریدر معاملات خود را در عرض چند دقیقه انجام دهد. در واقع سریع‌ترین استراتژی معاملاتی «اسکالپینگ» (Scalping) است. در این استراتژی تریدر به‌دنبال گرفتن سودهای بزرگ از بازار نیست بلکه تریدر قصد دارد تا از نوسانات کوچکی که در بازار وجود دارد استفاده کند تا بتواند در نهایت برآیند معاملاتی مثبتی داشته باشد.

اصطلاحات ترید در ارز دیجیتال

68. ترید روزانه چیست ؟

ترید روزانه نوعی از ترید ارز دیجیتال است که در آن تریدر پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کند و در همان روز آن را با سود یا ضرر می‌بندد. تریدرها در این روش معمولا پوزیشن‌های معاملاتی خود را در عرض چند ساعت یا کمتر می‌بندند. یکی از مزیت‌های ترید روزانه این است که پوزیشن معاملاتی تا ساعات پایانی روز بسته می‌شود. بنابراین تریدرها استرس باز ماندن پوزیشن معاملاتی را برای روز بعد ندارند.

69. اصطلاح سوئینگ تریدینگ در ترید ارز دیجیتال

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) اصطلاح متداول دیگری است که در ترید ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. در این استراتژی تریدر از روندهای کوتاه و میان مدت بازار سود کسب می‌کند. سوئینگ تریدینگ برای افرادی که نمی‌توانند همواره نمودار قیمت را دنبال کنند استراتژی مناسبی است. در این نوع ترید، پوزیشن معاملاتی ممکن است از چند روز تا چند هفته باز بماند. تریدر در استفاده از این روش از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال برای تشخیص درست روند قیمت استفاده می‌کند.

70. اصطلاح پامپ در ترید ارز دیجیتال

افزایش ناگهانی قیمت رمزارزها را در اصطلاح پامپ قیمت می‌گویند. پامپ‌های قیمتی نشان از افزایش تقاضا برای رمزارزی خاص هستند که در نهایت منجر به افزایش قیمت رمزارز مربوطه می‌شود. لازم به ذکر است در دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال بیشتر پامپ‌های ناگهانی قیمت در رمزارزهای ناشناخته ساختگی هستند و برای کلاهبرداری انجام می‌شوند.

در دنیای رمزارزها افراد کلاهبردار زیادی وجود دارند که با تبلیغات گسترده سعی دارند تا توکن بی‌ارزش خود را به افراد تازه‌کار بفروشند. با توجه به این‌که این افراد مقدار قابل توجهی از کوین مربوطه را در اختیار دارند بعد از پامپ قیمت، با عرضه و فروش توکن‌های خود که ممکن است در چند مرحله انجام شود، باعث افت شدید قیمت می‌شوند.

71. معنی دامپ در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

به کاهش شدید و ناگهانی قیمت در رمزارزی خاص در اصطلاح دامپ گفته می‌شود. دامپ قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک ارز دیجیتال به‌طور ناگهانی افت پیدا کند. این افت قیمت ناشی از فشار فروش است که عرضه رمزارز مربوطه به بازار اعمال می‌کند. بسیاری از گروه‌ها هستند که اقدام به دست‌کاری در قیمت ارزهای دیجیتال می‌کنند. این گروه‌ها با خریدهای گسترده و مقطعی در ابتدا رمزارز مربوطه را پامپ می‌کنند. این اقدام باعث جلب توجه و فریب تریدرهای دیگر و خرید رمزارز مربوطه توسط آن‌ها می‌شود. گروه‌های پامپ و دامپ پس از افزایش قیمت این بار فروش گسترده رمزارز مربوطه را برای دامپ قیمت آغاز می‌کنند.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

این گروه‌ها معمولا از انتشار اخبار نادرست در شبکه‌های اجتماعی نیز برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند. گروه‌های کلاهبرداری با پامپ و دامپ توکن‌ها قیمت را دست‌کاری می‌کنند. توجه به پیشینه توکن یا کوین انتخابی برای ترید بسیار اهمیت دارد. بنابراین زمانی که توکن ناشناخته‌ای بدون دلیل خاصی دچار پامپ قیمت شود، این توکن کلاهبرداری است و منتظر دامپ قیمت بعد از آن باشید.

72. مفهوم بازار گاوی در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

هنگامی که اقتصاد رو به رشد باشد، بیکاری کم شود، مشتریان به‌راحتی خرید کنند و سرمایه‌گذاران به آینده اقتصاد امیدوار باشند، در این حالت شاهد این هستیم که بازار سهام از رشد فزاینده‌ای برخوردار می‌شود. به رونق و افزایش پیوسته ارزش سهام و دارایی‌ها برای مدتی طولانی، «بازار گاوی» (Bull Market) می‌گویند.

مهم‌ترین عاملی که باعث به‌وجود آمدن بازار گاوی می‌شود افزایش میزان تقاضا از طرف معامله‌گرها است. هنگامی که تقاضا برای دارایی یا سهام نسبت به عرضه بیشتر می‌شود قیمت آن دارایی یا سهام بالا می‌رود. عوامل اقتصادی زیادی می‌تواند بر روی ایجاد بازار گاوی تأثیرگذار باشد که در این میان نقش عوامل تأثیرگذار بر روی اقتصاد کلان از همه اهمیت بیشتری دارد. شاخص‌های مختلفی برای بررسی سلامت اقتصادی جوامع استفاده می‌شوند. این فاکتورها به بانک‌های مرکزی کمک می‌کنند تا بتوانند سیاست‌های پولی متناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی اتخاذ کنند. هر سیاست پولی که توسط بانک‌‌های مرکزی گرفته می‌شود می‌تواند بر روی میزان عرضه و تقاضا و در نهایت قیمت دارایی یا سهام تأثیرگذار باشد و در روند بازارهای مالی تغییراتی ایجاد کند.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز بازار گاوی بازاری است که در آن رمزارزها در حال رشد قیمت هستند و این رشد برای مدتی طولانی ادامه دارد. با بررسی تاریخچه قیمتی بیت کوین و رمزارزهای دیگر متوجه می‌شویم که بعد از هر هاوینگ، قیمت بیت کوین وارد بازار گاوی شده است. با توجه به این که بیت کوین اولین و محبوب‌ترین رمزارز در میان ارزهای دیجیتال است، روند قیمتی رمزارزهای دیگر همبستگی زیادی با قیمت بیت کوین دارد. بنابراین قیمت سایر رمزارزهای دیگر نیز با قیمت بیت کوین شروع به رشد می‌کند.

یکی از خطرهایی که در بازارهای گاوی معمولا ایجاد می‌شود سرمایه‌گذاری و خرید توکن‌ها بدون بررسی‌ و تحقیق کافی است. در این حالت تریدر دچار فومو یا ترس از دست دادن موقعیت سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین افراد تازه‌کاری که برای اولین بار در بازار گاوی اقدام به ترید و سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند باید همواره به این نکته توجه داشته باشند که درصورت پایان بازار گاوی ممکن است توکن خریداری شده توسط آن‌ها مقدار زیادی از ارزش خود را از دست بدهد.

73. مفهوم بازار خرسی در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«بازار خرسی» (Bear Market) بازاری نزولی است که در آن قیمت بیت کوین و رمزارزهای دیگر برای مدت طولانی کاهش پیدا می‌کند. اگر بخواهیم بازار خرسی را در ارزهای دیجیتال به‌طور دقیق‌تری تعریف کنیم باید بگوییم هنگامی که بازار ارزهای دیجیتال حداقل 20 درصد از ارزش خود را از دست بدهد و این کاهش ادامه پیدا کند وارد بازار خرسی شده‌ایم. با نگاهی به تاریخچه قیمت بیت کوین بین سال‌های مختلف متوجه می‌شویم که بازار خرسی در ارزهای دیجیتال معمولا بعد از ATH جدید بیت کوین اتفاق می‌افتد.

در این بازار با توجه به این‌که میزان ترس در سرمایه‌گذاران بالا است، اخبار مثبتی که در بازار گاوی باعث بالا رفتن هیجانی ارزهای دیجیتال می‌شود در این بازار تأثیر زیادی در قیمت توکن‌های پروژه‌ها ندارد. بنابراین برخی از پروژه‌های رمزارزی برای این‌که تأثیر قیمتی اخبار مثبت را در بازار گاوی از دست ندهند معمولا سعی می‌کنند اخبار مثبت خود را بیشتر در بازارهای گاوی منتشر کنند.

بازار گاوی و خرسی

74. معنی تله خرسی در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«تله خرسی» (Bear Trap) تله‌ای است که خرس‌های بازار در آن می‌افتند. خرس‌های بازار تریدرهایی هستند که به‌دنبال کسب سود از بازار نزولی هستند و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت روندی نزولی داشته باشد. بنابراین خرس‌های بازار افرادی هستند که پوزیشن‌های شورت می‌گیرند.

در برخی مواقع بازار در روندی صعودی قرار دارد ولی برای مدتی اصلاح قیمت انجام می‌دهد. این اصلاح قیمتی به‌گونه‌ای است که بسیاری از تریدرها فریب می‌خورند و گمان می‌کنند که روند قیمتی به سمت قیمت‌های پایین برگشته است. بنابراین تریدرهای فریب خورده که انتظار برگشت قیمت به سمت پایین را دارند و خرس‌های بازار را تشکیل می‌دهند، معاملات شورت باز می‌کنند. اما پس از مدتی که بازار دوباره به روند صعودی قبلی خود باز می‌گردد این افراد دچار زیان می‌شوند که به این حالت تله خرسی می‌گویند.

75. معنی تله گاوی در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«تله گاوی» (Bull Trap) تله‌ای است گه گاوهای بازار در آن می‌افتند. گاوهای بازار تریدرهایی هستند که انتظار صعود قیمت را دارند. بنابراین این افراد تمایل به خرید سهام یا دارایی و باز کردن پوزیشن‌های لانگ دارند. هنگامی که روند کلی بازار نزولی است. برای مدتی روند قیمتی رو به بالا برمی‌گردد و برخی تریدرها گمان می‌کنند که روند قیمتی بازار برگشته است. این افراد که انتظار دارند قیمت روند صعودی داشته باشد شروع به خرید می‌کنند و پوزیشن‌های لانگ باز می‌کنند. اما بعد از مدتی بازار دوباره به روند نزولی سابق خود برمی‌گردد و گاوهای بازار را دچار زیان می‌کند.

76. عمق بازار به چه معناست ؟

«عمق بازار» (Market Depth) یکی از اصطلاحات پرکاربرد ترید ارز دیجیتال است که توانایی بازار را برای پذیرش سفارش‌های بزرگ، بدون ایجاد نوسان‌های قیمتی خاص نشان می‌دهد. هنگامی که تریدرها در صرافی‌های ارز دیجیتال سفارش‌گذاری انجام می‌دهند، این سفارشات در دفتر ثبت سفارشات صرافی ثبت می‌شوند. تریدرها با توجه به سفارشاتی که در این دفاتر ثبت می‌شوند می‌توانند عمق بازار را مشاهده کنند. نموداری گرافیکی از دفتر سفارشات را می‌توان در نمودار عمق بازار در صرافی‌های ارز دیجیتال برای کوین یا توکن موردنظر مشاهده کرد.

 

نمودار عمق بازار یکی از ابزارهایی است که به تریدرها کمک می‌کند تا میزان عرضه و تقاضا را در لحظه مشاهده کنند. با توجه به این‌که میزان عرضه و تقاضا در ارزهای دیجیتال قیمت آن‌ها را در لحظه مشخص می‌کنند، بنابراین نمودار عمق بازار به تریدرها در انتخاب قیمت‌ سفارش‌ها کمک می‌کند. در واقع تریدرها با کمک نمودار عمق بازار می‌توانند حجم سفارش‌ها را در قیمت‌های مختلف مشاهده کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که نمودار عمق بازار هر لحظه در حال تغییر است و برخی از این تغییرات ممکن است از سوی نهنگ‌های بیت کوین برای دست‌کاری قیمت ایجاد شوند.

عمق بازار

77. مفهوم دیوار خرید در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

دیوار خرید یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که تریدرها هنگام سفارش‌گذاری در صرافی‌های ارز دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. تریدرها پس از انجام تحلیل‌های خود و هنگامی که می‌خواهند در دفتر سفارشات صرافی سفارش خرید خود را ثبت کنند، معمولا نمودار عمق بازار را بررسی می‌کنند تا از حجم سفارشات خرید و فروش در قیمت‌های مختلف اطلاع پیدا کنند.

در این هنگام معمولا تریدرها به دنبال قیمت‌هایی هستند که حجم بالایی از سفارشات خرید در آن‌ها ثبت شده است. در این قیمت‌ها که میزان تقاضای فراوان توسط تریدرها را نشان می‌دهند معمولا دیوارهای بلندی به‌نام دیوار خرید تشکیل می‌شوند. دیوارهای بلند خرید از حجم زیاد خرید در آن قیمت توسط خریداران خبر می‌دهند و نشان‌گر این موضوع هستند که تریدرها انتظار کمی از پایین‌تر رفتن قیمت از این دیوارهای خرید دارند. بنابراین فردی که قصد خرید رمزارز مربوطه را در این صرافی دارد، سفارش خرید خود را کمی بالاتر از قیمت دیوار خرید قرار می‌دهد تا از انجام شدن سفارش خرید خود مطمئن شود.

78. مفهوم دیوار فروش در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

در نمودار عمق بازار هنگامی که تعداد زیادی سفارش فروش در قیمتی خاص ثبت می‌شوند با توجه به حجم سفارشات ثبت شده دیوار فروش در قیمت موردنظر تشکیل می‌شود. تشکیل دیوار فروش در قیمتی خاص نشان‌گر حجم بالای عرضه در آن قیمت است و تریدرها با دیدن دیوار فروش احتمال کمی به بالاتر رفتن قیمت از آن می‌دهند. بنابراین تریدرهایی که قصد فروش رمزارز مربوطه را در صرافی موردنظر دارند با مشاهده دیوار فروش معمولا سفارش فروش خود را کمی پایین‌تر از قیمت دیوار فروش قرار می‌دهند. با این کار این تریدرها مطمئن می‌شوند که سفارش فروش آن‌ها انجام می‌شود.

79. بازار اسپات

بازار «اسپات» (Spot) بازاری است که در آن معاملات اسپات انجام می‌شود. معاملات اسپات معاملاتی مستقیم هستند که می‌توانند انواع دارایی و سهام را شامل شوند. در این معاملات معمولا انتقال دارایی خریداری شده سریعا انجام می‌شود. معاملات در بازار اسپات یکی از ساده‌ترین معاملات موجود است و تریدرها معمولا اولین معاملات خود را در بازار اسپات انجام می‌دهند. بنابراین اصطلاح بازار اسپات ممکن است یکی از اولین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال باشد که افراد تازه‌کار با آن برخورد می‌کنند.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

تریدرها در بازار اسپات می‌توانند ارزهای دیجیتال را در قیمت لحظه‌ای خرید و فروش کنند. تریدری که از بازار اسپات ارز دیجیتال موردنظر خود را خریداری می‌کند، در همان لحظه خرید می‌تواند آن را به کیف پول خود منتقل کند. برای مثال فرض کنید می‌خواهید مقداری بیت کوین با پول فیات (ارز رایج یک کشور) خریداری کنید. برای انجام خرید کافیست ارز فیات خود را به کیف پول صرافی موردنظر انتقال دهید و در بازار اسپات صرافی بیت کوین خود را خریداری کنید. بیت کوین خریداری شده به کیف پول شما در صرافی انتقال پیدا می‌کند و شما می‌توانید بیت کوین را از کیف پول صرافی به هر کیف پول دیگری انتقال دهید.

80. معنی مارجین در اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

«مارجین» (Margin) وثیقه‌ای است که تریدر به صرافی می‌پردازد تا برای ریسکی که معاملات وی در صرافی ایجاد می‌کند بتواند اعتبار لازم را به‌دست بیاورد. حساب مارجین در صرافی ارز دیجیتال حسابی است که تریدر در آن می‌تواند از صرافی برای انجام معاملات خود قرض بگیرد. معاملات مارجین این امکان را به تریدرها می‌دهند تا با استفاده از اهرم در معاملات بتوانند قدرت خرید خود را افزایش دهند و معاملات بزرگ‌تری را در مقایسه با منابع مالی خود انجام دهند.

81. مارجین کال یعنی چه ؟

«مارجین کال» (Margin Call) زمانی اتفاق می‌افتد که پوزیشن معاملاتی تریدر ضررده می‌شود و صرافی با پیامی به تریدر اعلام می‌کند تا برای باز ماندن پوزیشن، موجودی حساب مارجین خود را اضافه کند. اگر تریدر به مارجین کال توجهی نکند و موجودی حساب مارجین خود را افزایش ندهد، صرافی دارایی حساب تریدر را در جبران پوزیشن ضررده می‌فروشد.

82. واچ لیست چیست ؟

«فهرست منتخب» (Watchlist) ارزهای دیجیتال، فهرستی از ارزهای دیجیتال است که بنابر دلایلی می‌خواهید آن‌ها را درنظر بگیرید و نوسانات قیمتی آن‌ها یا اخبار و گزارشات آن‌ها را هر روز بررسی کنید. واچ لیست یا «فهرست منتخب» یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که فعالان بازار رمزارزها از آن استفاده می‌کنند. تهیه واچ لیست این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند بر روی ارزهای دیجیتال موردنظر خود تمرکز بیشتری داشته باشند. با توجه به تعداد زیاد ارزهای دیجیتال در صورتی‌که فهرست منتخبی از رمزارزهای موردنظر خود نداشته باشید، بسیاری از فرصت‌های مربوط به آن رمزارزها را از دست می‌دهید.

بازار ارزهای دیجیتال همواره در حال بزرگ‌تر شدن است. پروژه‌های رمزارزی مختلف با خلاقیت‌های نوین توکن‌های خود را برای جذب سرمایه به بازار معرفی می‌کنند. هر کدام از این توکن‌های جدید می‌تواند پتانسیل بالایی برای رشد داشته باشد. تنها افرادی می‌توانند از فرصت‌های موجود در این بازار استفاده کنند که بتوانند توکن‌های ارزشمند را شناسایی و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از راهکارهایی که تریدرها می‌توانند توکن‌های پرپتانسیل را درنظر داشته باشند، افزودن آن‌ها به واچ لیست است. هنگامی که شما توکن و کوینی را به واچ لیست خود اضافه می‌کنید، تغییرات قیمتی آن را با دقت و نظم بیشتری می‌توانید رصد کنید. با افزودن رمزارز به واچ لیست علاوه بر رصد تغییرات قیمتی رمزارز موردنظر می‌توانید اخبار و رویدادهای مرتبط با آن را از شبکه‌های اجتماعی به‌صورتی نظام‌مند بررسی و تحلیل کنید.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

83. پرتفوی چیست ؟

«پرتفوی» (Portfolio) مجموعه‌ای از دارایی‌ها شامل سهام، پول نقد، اوراق بهادار و کالا است که توسط مالک یا فردی مجرب اداره می‌شود. اصطلاح پرتفوی یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است و به سبدی از دارایی‌های رمزارزی گفته می‌شود که تریدر برای خود ایجاد کرده است.

تریدرهایی که در بازار اسپات به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشغول هستند ممکن است رمزارزی را برای مدتی به‌نسبت طولانی نگه دارند و زمانی که رمزارز مربوطه رشد کرد، آن را در قیمت مناسبی بفروشند. در واقع تریدرهایی که بر حسب استراتژی معاملاتی خود لازم است ارز دیجیتالی را برای مدتی نگهداری کنند معمولا برای این‌که ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند، در پرتفوی یا سبد رمزارزی خود بیش از یک ارز دیجیتال دارند.

برای مثال با توجه به تحلیل‌هایی که سرمایه‌گذار بر روی پروژه‌ای رمزارزی انجام می‌دهد متوجه می‌شود که پروژه از نظر بنیادی قوی است و توکن مربوطه در قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی آن معامله می‌شود. بنابراین در فرصتی مناسب در کف قیمتی آن را می‌خرد و به پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه می‌کند.

جمع بندی

برای فعالیت در هر حوزه‌ای باید اصطلاحات متداول و کلیدی آن حوزه را بدانیم. برای ترید ارزهای دیجیتال نیز اصطلاحات مختلفی وجود دارد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند به تریدرها کمک کند تا بتوانند از منابع مطالعاتی مختلف موجود استفاده بهتری داشته باشند. در این مطلب در ابتدا به معرفی اصطلاحات پایه ترید ارزهای دیجیتال پرداختیم. اصطلاحات پایه در ترید ارزهای دیجیتال وابستگی عمیقی با بعد تکنولوژی محور رمزارزها دارد و می‌تواند در بررسی و تحلیل فاندامنتال پروژه‌های رمزارزی به تریدرها کمک کند.

در ادامه به توضیح اصطلاحاتی پرداختیم که مربوط به حالات ناشی از ترس در بازارهای مالی می‌شوند. در این راستا دو اصطلاح فومو و فاد را توضیح دادیم . سپس اصطلاحات مربوط به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را بیان کردیم. سپس برخی اصطلاحات کاربردی مخصوص ترید ارز دیجیتال را شرح دادیم. با توجه به این‌که تحلیل‌ها نقش مهمی در ترید ارزهای دیجیتال دارند در ادامه اصطلاحات مربوط به تحلیل‌های تکنیکال، فاندامنتال و آنچین را توضیح دادیم. در پایان نیز اصطلاحات مربوط به ترید در بازار فارکس را توضیح دادیم که تمامی آن‌ها در ترید ارزهای دیجیتال نیز به‌کار می‌روند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۳۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CoinMarketCap
۵ دیدگاه برای «اصطلاحات ترید ارز دیجیتال که باید بدانید – توضیح ۸۳ اصطلاح کلیدی»

بسیار عالی و خوب بود ممنونم

بسیار عالی و مفید واسه افراد مبتدی فوق العاده به ساده ترین زبان دستتون درد نکنه

بسیار عالی مرجع نسبتا عالی و کامل درباره اکثر اصطلاحات پرکاربرد ارز های دیجیتال.
تشکر بسیار بسیار فراوان

خوب بود و دست تون درد نکنه

تشکر عالی بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *