استریم چیست و چگونه استریم کنیم؟ — از صفر تا صد

۹۸۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۵ دقیقه
استریم چیست و چگونه استریم کنیم؟ — از صفر تا صد

لایو استریم اکنون به یکی از محبوب‌ترین فرم‌های محتوای آنلاین در دنیای مدرن تبدیل شده و رشدی قابل توجه طی سال‌های اخیر داشته است. این تکنولوژی مسیری طولانی را پیموده تا به نقطه کنونی برسد، مسیری که در دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد و از وب‌کست‌هایی با مخاطبان محدود به صنعت چند میلیارد دلاری امروز رسید. بنابراین اگر شما هم بخواهید وارد دنیای استریم شوید سرزنش‌تان نمی‌کنیم. اگرچه این روزها استریم‌های زنده را می‌توان در هرجا و تقریبا هر پلتفرمی مشاهده کرد، اما همچنان سوالات زیادی ذهن مخاطبان کنونی و بالقوه را به خود مشغول کرده است: برای مثال ممکن است بخواهید بدانید اصلا استریم چیست و ریشه‌های آن به کجا بازمی‌گردد، در چه پلتفرم‌هایی می‌توان استریم کرد و برای استریمر شدن نیازمند تهیه چه تجهیزات و رعایت چه قواعدی خواهید بود.

فهرست مطالب این نوشته

این مقاله قرار است شما را با تمام ابعاد استریم زنده آشنا کند و به شما بیاموزد که چطور می‌توانید به جمع استریمرهایی که بعضی از آن‌ها درآمدهای دیوانه‌وار کسب می‌کنند بپیوندید.

لایو استریم چیست؟

تکنولوژی لایو استریم به شما اجازه می‌دهد که به صورت بلادرنگ به تماشا، ساخت و اشتراک‌گذاری ویدیوها بپردازید، یک‌جورهایی شبیه به برنامه‌های زنده تلویزیونی. تمام آنچه برای برای استریم کردن در ساده‌ترین حالت ممکن نیاز دارید یک دیوایس متصل به اینترنت (مانند اسمارت‌فون یا تبلت) و پلتفرمی برای استریم زنده محتوا از طریق آن است. از جمله اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های استریم زنده کنونی می‌توان به فیسبوک لایو، اینستاگرام لایو، توییچ (که معمولا توسط گیمرها استفاده می‌شود) و تیک‌تاک اشاره کرد.

برخلاف ویدیوهای از پیش ضبط شده که می‌توان آن‌ها را برش زد و تدوین کرد، استریم زنده درست همان چیزی است که از نام آن پیداست: استریم زنده و سانسور نشده. برخی لایو استریم‌ها می‌توانند خصوصی باشند و برای مثال اپلیکیشن‌های کنفرانس ویدیویی اسکایپ و زوم از این تکنولوژی بهره برده و به شما اجازه مکالمه با افرادی که خود دعوت کرده‌اید را می‌دهند. برای حصول اطمینان از خصوصی باقی ماندن این کنفرانس‌های ویدیویی، این لایو استریم‌ها با یک رمز عبور محافظت می‌شوند و پسوورد مورد نظر نباید در دسترس افرادی که آن‌ها را نمی‌شناسید قرار بگیرد.

لایو استریم چیست

به همین ترتیب، برخی لایو استریم‌ها کاملا عمومی هستند و صدها یا هزاران نفر قادر به تماشای آن‌ها در هر لحظه خواهند بود. در اکثر سرویس‌های استریم محتوای ویدیویی، تماشاگران می‌توانند برای استریمر کامنت‌هایی بگذارند که در کنار تصویر به نمایش درمی‌آیند. از سوی دیگر گاهی امکان تعامل با استریم (مثلا انتخاب میان گزینه‌هایی که استریمر در قالب نظرسنجی پیش روی مخاطبان می‌گذارد)، ارسال اموجی‌هایی مانند قلب و هدیه دادن چیزهایی مانند سکه‌هایی که روی صفحه ظاهر می‌شوند نیز مهیا است.

استریم چیست - یک تاریخچه کوتاه

مردم همیشه محتوای زنده را به محتوای از پیش ضبط شده ترجیح داده‌اند. خیلی از ما از گوش سپردن به ایستگاه‌های رادیویی، تماشای برنامه‌های زنده تلویزیونی و مراجعه به کنسرت‌ها لذت فراوان می‌بریم. اما جهان با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است و همراه با آن شاهد تکنولوژی‌های هیجان‌انگیزی هستیم که تقریبا به صورت روزانه ابداع می‌شوند.

لایو استریم زیراکس

چه باور کنید و چه نه، نخستین لایو استریم جهان در دورانی برگزار شد که مردم به تماشای کاست‌های VHS روی تلویزیون‌های CRT خود عادت داشتند. آیا آنقدر سن دارید که اصوات آزاردهنده این کاست‌ها را به یاد بیاورید؟ در روز ۲۴ ژوئن سال ۱۹۹۳، دو محقق و مهندس کامپیوتری در حال خواندن در بند موسیقی خود به نام Severe Tire Damage بودند و همکاران آن‌ها در شرکت زیراکس کالیفرنیا تصمیم گرفتند یکی از تکنولوژی‌ها جدید خود را به آزمایش بگذارند.

استریم زنده در دوران ماقبل «Facetube» ابداع شده بود و شاید اگر به خاطر تمایل مردم به گوش سپردن به موسیقی زنده نبود، هیچوقت اختراع نمی‌شد. کارمندان شرکت زیراکس اجرای همکاران خود را به صورت زنده در شبکه‌ای به نام Mbone مخابره کردند و ستون فقرات این تکنولوژی آنقدر قدرتمند بود که حتی افراد ساکن در استرالیا هم می‌توانستند مشغول به تماشای آن شوند. این نخستین استریم زنده در جهان بود که هم صوت و هم تصویر را در بر می‌گرفت. ناگفته نماند که بند مورد اشاره به استریم زنده نمایش‌های بعدی خود ادامه داد، اما صرفا به صورت خصوصی.

بیسبال و RealNetworks

در سال ۱۹۹۵ میلادی، شرکت اینترنتی RealNetworkd نخستین دستگاه پخش مدیای خود با قابلیت استریم زنده را توسعه داده که RealPlayer نام گرفت. اواخر همان سال، این کمپانی به میزبانی نخستین استریم زنده خود پرداخت. این لایو استریم در واقع پخش زنده مسابقه بیسبال میان دو تیم یانکی‌های نیویورک و مارینرهای سیاتل بود. اگر از منظر درآمدزایی به موضوع نگاه کنیم، لایو استریم همچنان یک آزمون و خطای بزرگ بود و برای موفقیت، نیاز به مخابره لایو استریم‌های هرچه بیشتر احساس می‌شد.

در سال ۱۹۹۷، شرکت RealNetworks از RealVideo پرده برداشت که یکی از نخستین برنامه‌های آن برای تجاری‌سازی استریم زنده ویدیو بود. اما بار دیگر این تلاش هم برای شکوفا شدن تکنولوژی مورد اشاره کافی نبود.

وب‌کست «سیاست‌های مسیر سوم در عصر اطلاعات»

چند سال دیگر طول کشید تا لایو استریم توانست به جایگاهی که لیاقت آن را داشت دست پیدا کند. در روز ۸ نوامبر سال ۱۹۹۹، نخستین وب‌کست ریاست‌جمهوری در دانشگاه جرج واشنگتن برگزار شد. این وب‌کست توسط شبکه Excite@Home و هیئت رهبری دموکراتیک آمریکا ترتیب شده بود. وب‌کست «سیاست‌های مسیر سوم در عصر اطلاعات» را می‌توان لحظه تولد حقیقی لایو استریم دانست و اصلی‌ترین علت آن، مشارکت بیل کلینتون در رویداد مورد نظر بود.

فرمت رویداد اساسا تفاوت آن‌چنانی با یک مباحثه آنلاین نداشت و در جریان آن رییس جمهور و آمریکا و دیگر شرکت‌کنندگان روی مشکلات برجسته جامعه خود دست گذاشتند: از بیمه سلامت گرفته تا کنترل فروش اسلحه. بیش از ۵۰ هزار کاربر در این چت آنلاین حضور یافتند و سوالات خود را طرح کردند.

ظهور لایو استریم فراگیر

استریم چیست

در نهایت این وب‌سایت یوتیوب بود که رشد انفجاری صنعت لایو استریم را رقم زد. در واقع مردم برای مدتی طولانی توجه چندانی به تکنولوژی لایو استریم نشان نمی‌دادند تا اینکه در دهه ۲۰۱۰ میلادی، شبکه‌های اجتماعی راهی برای تطبیق دادن ماهیت خود با این تکنولوژی و پیاده‌سازی گسترده آن یافتند. اما هنوز راهی طولانی پیش روی لایو استریمینگ بود.

در سال ۲۰۰۸، یوتیوب نخستین رویداد زنده خود به نام YouTube Live را برگزار کرد. این مراسم به صورت همزمان از سان فرانسیسکو و توکیو مخابره شد و شامل مصاحبه و اجرای زنده سوپراستارهایی مانند کیتی پری، Smosh و MythBusters بود. اگرچه این رویداد زنده در مجموع موفقیت‌آمیز به حساب آمد، اما هنوز یک جای کار می‌لنگید.

یوتیوب هنوز به پلتفرمی تبدیل نشده بود که به صورت تخصصی به لایو استریم بپردازد و صرفا هر از چندگاهی مخابره‌های زنده داشت. دو مورد از برجسته‌ترین رویدادهای این سرویس، کنسرت گروه U2 در سال ۲۰۰۹ و جلسه پرسش و پاسخ زنده با باراک اوباما در سال ۲۰۱۰ بودند. مدت کوتاهی بعد از این، کمپانی زیرمجموعه گوگل شروع به توسعه تکنولوژی لایو استریم مخصوص به خود کرد.

می‌توان بحث کرد که یوتیوب آنقدر دیر برای ورود به بازار استریم دست به کار شد که سایر کمپانی‌ها از فرصت خود نهایت استفاده را بردند. در سال ۲۰۱۱ میلادی، سرویس Twitch.tv که پیشتر تحت عنوان Justin.tv شناخته می‌شد یک پلتفرم استریم جدید راه انداخت که به صورت خاص برای گیمرها طراحی شده بود. در آن زمان به نظر نمی‌رسید چنین ایده‌ای سودآور باشد. اما تنها به فاصله دو سال، توییچ بیش از ۴۵ میلیون بازدیدکننده در هر ماه داشت.

موفقیت توییچ یک لحظه مهم دیگر در تاریخچه لایو استریم بود. یوتیوب خیلی سریع قوانین خود در زمینه لایو استریم را به‌روزرسانی کرد و تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی، هر کاربری که در این سرویس ثبت نام کرده بود می‌توانست لایو استریم کند. سایر شبکه‌های اجتماعی هم نمی‌توانستند این فرصت طلایی را از دست بدهند و بنابراین به سرعت سوار قطار لایو استریم شدند. از سال ۲۰۱۴ به بعد، تولیدکنندگان محتوا قادر به مخابره ویدیوهای زنده خود به صورت همزمان روی پلتفرم‌های گوناگون بودند. در سال ۲۰۱۵ توییتر اپلیکیشن استریم زنده پریسکوپ را خرید و در سال ۲۰۱۶ نیز فیسبوک و اینستاگرام از سرویس‌های لایو استریم مخصوص به خود پرده برداشتند.

عصر مدرن لایو استریم

از زمانی که شبکه‌های اجتماعی به شکلی گسترده تکنولوژی استریم زنده را در آغوش کشیدند، شاهد رشد مداوم و باثبات این صنعت بوده‌ایم. تا سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۳.۵ میلیون لایو استریم در فیسبوک برگزار شده بود و تا پایان سال ۲۰۱۹، کاربران سراسر جهان بیش از ۱.۱ میلیارد ساعت از زمان خود را صرف تماشای ویدیوهای زنده کرده بودند. آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند. صنعت لایو استریم با گذشت هر روز وسعت و محبوبیت بیشتری می‌یابد.

امروز لایو استریم را می‌توان یکی از برجسته‌ترین ابزارها برای بازاریابی، برقراری ارتباط و سرگرمی به حساب آورد. در سال ۲۰۲۰ میلادی هم جهان با چیزی مواجه شد که نمونه‌اش را هیچوقت ندیده بودیم، چیزی دهشتناک: پاندمی جهانی کووید-۱۹. اگرچه اقتصاد تمام کشورهای جهان ضربه‌ای مهلک از این پاندمی خورد، لایو استریم از طرف دیگر با فرصت‌های تازه روبه‌رو شد. به خاطر قرنطینه گسترده در سراسر جهان، بسیاری از مردم جهان مجبور به کار کردن در خانه شدند و تنها در پاییز ۲۰۲۰، حدودا ۵۳ درصد از دانش‌آموزان سراسر جهان به صورت مجازی به مدرسه رفتند.

اهمیت استریم برای کسب‌وکارها

در دورانی که تکنولوژی‌های تازه و هیجان‌انگیز روز به روز و با نرخی دیوانه‌وار از راه می‌رسند، مقابله با حس نیاز به استفاده از هر تکنولوژی جدیدی که به جهانیان معرفی شده، تصمیمی منطقی از سوی صاحبین کسب‌وکار به حساب می‌آید. در غایی‌ترین حالت، چنین کاری به معنای مدیریت ریسک است. نخستین افرادی که به استفاده از یک تکنولوژی جدید می‌پردازند، در صورت موفقیت آن تکنولوژی بیشترین نفع را خواهند بود، اما در غیر این صورت بزرگ‌ترین بازندگان نیز به حساب خواهند آمد.

منفی‌نگری می‌تواند یک کسب‌وکار را از صرف هزینه‌های کلان برای ورود به شبکه اجتماعی بزرگ بعدی که شاید هیچوقت موفق نشود نجات دهد. با این حال، چنین ذهنیتی می‌تواند یک فروشگاه فیزیکی را از تطبیق یافتن با سفر مشتری که در فضای آنلاین آغاز شده و در فروشگاه فیزیکی به پایان می‌رسد منع کند و در نتیجه مشتریان ارزشمند نیز از دست خواهند رفت. صاحبین کسب‌وکار باید مراقب باشند که زمان، پول و توجه خود را صرف چه تکنولوژی‌هایی می‌کنند. اما تکنولوژی لایو استریم اکنون از برهه آزمون و خطا عبور کرده و بدون هیچ تردید باید به استفاده از ظرفیت‌های آن پرداخت. حتی ورود به دنیای لایو استریم ممکن است بهترین تصمیمی باشد که برای یک کسب‌وکار اتخاذ می‌گردد.

استریم چیست

ویدیوها چقدر در بازاریابی محتوا اهمیت دارند؟

چه به استریم ویدیو بپردازید و چه به آپلود آن، محتوای ویدیویی می‌تواند توجه مردم را به خود جلب کند. اگر بخواهیم ببینیم محتوای ویدیویی زنده چه میزان عملکرد خوبی از خود به جای می‌گذارد، بهتر است نخست بزرگ‌ترین تصویر ممکن را از نظر رد کنیم. بیایید ببینیم صنعت ویدیو در سال ۲۰۲۱ چه عملکردی در حوزه بازاریابی محتوا به جای گذاشته است.

بنابر گزارش وضعیت بازاریابی ویدیو که به صورت سالانه از سوی سازمان Wyzowl تدوین می‌شود، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۱ درصد از بازاریابان از محتوای ویدیویی استفاده می‌کردند و این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۸۷ درصد رسیده است. طی سال ۲۰۲۱ میلادی، ۸۵ درصد از بازاریابان به سراغ محتوای ویدیویی رفته‌اند. بنابراین شاهد کاهش تمایل به محتوای ویدیویی بوده‌ایم،‌ اما به مقادیر بسیار ناچیز. در مجموع کاهش ۲ درصد تغییری در محبوبیت شگرف ویدیوها ایجاد نمی‌کند.

و این بازاریابان کار خود را به خوبی بلد هستند. ۹۲ درصد از بازاریابانی که از محتوای ویدیویی استفاده می‌کنند آن را عنصری مهم در استراتژی‌های خود به حساب می‌آورند. به صورت مشابه، ۹۹ درصد از بازاریابان می‌گویند که کماکان به استفاده از ویدیوها در پروژه‌های آتی خود خواهند پرداخت، حتی با اینکه ۹۲ درصد عقیده دارند رقابت در این حوزه شدیدتر شده است.

ویدیوها نتایج بسیار معرکه‌ای نیز با خود به همراه آورده‌اند. ۹۴ درصد از بازاریابان باور دارند محتوای ویدیویی در توصیف یک محصول یا سرویس کارآمد بوده است. ۸۷ درصد می‌گویند محتوای ویدیویی به افزایش ترافیک وب‌سایت زیر نظر آن‌ها منجر شده. جالب اینکه ۴۳ درصد نیز افزوده‌اند که محتوای ویدیویی باعث شده میزان تماس‌های دریافتی از سوی مراکز پشتیبانی تلفنی کاهش یابد.

وضعیت بازار استریم چیست؟

بازار استریم ویدیو واقعا عظیم است و در گذر زمان تنها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این بازار با نرخ رشد سالانه ۲۰.۴ درصد، تا سال ۲۰۲۷ میلادی ارزشی معادل ۱۸۴.۳ میلیارد دلار بیابد. این بازاریابی نیست که رشد بازار استریم ویدیو را رقم می‌زند، بلکه آموزش سازمانی و تحصیلات در حوزه تولید محتوای ویدیویی است.

استریم ویدیوی زنده چندین مزیت بزرگ با خود به همراه می‌آورد که آن را به گزینه‌ای جذاب برای تازه‌کاران تبدیل می‌کنند. از هر پنج بازاریاب، چهار نفر پیش‌تر از محتوای ویدیویی در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند و بنابراین احتمالا اکنون دانش فنی خوبی در اختیار دارند که به آن‌ها در ورود به دنیای استریم زنده ویدیو یاری می‌رساند. اما ویدیوی زنده حتی برای آن یک بازاریاب از هر پنج بازاریابی که هنوز تبلیغات ویدیویی را نیازموده هم جذاب است، چرا که:

  • کمان یادگیری برگزاری لایو استریم‌های با کیفیت آنقدرها پر فراز و نشیب نیست و در حال حاضر بی‌شمار نرم‌افزار و راهکار مشتری‌پسند داریم که کار را آسان کرده‌اند.
  • سخت‌افزار مورد نیاز برای لایو استریم نسبتا ارزان و کاملا در دسترس است، در واقع حتی یک موبایل هوشمند برای آغاز کار استریم کفایت می‌کند.
  • هرکسی به کانال‌های ارتباطی مورد نیاز برای مشاهده استریم‌ها دسترسی دارد، زیرا اکنون شبکه‌‌های اجتماعی بزرگ سرویس لایو استریم مخصوص به خود را ارائه می‌کنند.
  • برخلاف محتوای ویدیویی از پیش ضبط شده، مخاطبان انتظار کمتری از ارزش تولید ویدیوهای زنده دارند.

اما ورود به بازاری که رشد انفجاری را پشت سر می‌گذارد یک چیز است و دسترسی داشتن به مخاطبانی که مشتاقانه حاضر به مشاهده محتوای زنده شما باشند چیزی دیگر. خوشبختانه مخاطبان لایو استریم‌ها امروز مشتاق‌تر از هر زمان دیگر شده‌اند و به شکل فعالانه درگیر محتوا می‌شوند.

مردم بیش از همیشه خواستار ویدیوی زنده هستند

بزرگ‌ترین پلتفرم لایو استریم در جهان، یعنی وب‌سایت توییچ که متعلق به شرکت خرده‌فروشی آمازون است، بیش از ۵.۵ میلیون استریمر فعال در هر ماه دارد. این استریمرها به تولید محتوایی می‌پردازند که به صورت میانگین توسط ۱.۹ میلیون کاربر همزمان مشاهده می‌شوند و در هر روز بیش از یک ساعت و نیم از وقت خود را صرف تماشای ویدیو می‌کنند. اما یک نکته مهم وجود دارد: توییچ به صورت کامل با تمرکز بر گیمرها ساخته شده و به اندازه دیگر شبکه‌های اجتماعی گزینه‌ای مناسب برای بازاریابان و کسب‌وکارها به حساب نمی‌آید.

بنابراین بیایید به عنوان مثال به سراغ فیسبوک برویم. مردم عاشق تماشای ویدیو در فیسبوک هستند. بیش از ۸۰ درصد از ۵۰۰ پست پربازدید فیسبوک در سال ۲۰۱۸، پست‌های ویدیویی بودند. در یک گزارش مهم نیز آمده که پست‌های ویدیویی حداقل ۵۹ درصد نرخ انگیجمنت بیشتر نسبت به سایر پست‌ها دارند.

در سال ۲۰۱۶ و زمانی که Facebook Live در دسترس قرار گرفت، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان ۵۰ میلیون دلار به ۱۴۰ کمپانی بزرگ مدیا و همینطور سلبریتی‌ها پرداخت تا آن‌ها را به ساخت محتوای زنده برای سرویس خود ترغیب کند. دو سال بعد، فیسبوک بیش از ۳.۵ میلیون کاربر داشت که به مخابره ویدیو می‌پرداختند.

قمار فیسبوک و آمازون روی ویدیوهای زنده جواب داده، زیرا مردم به تماشای این دست از محتوا علاقه نشان می‌دهند. بنابر گزارش سازمان Interactive Advertising، حدودا دوم سوم از مصرف‌کنندگانی که به اسمارت‌فون، تبلت یا کامپیوتر شخصی دسترسی دارند حداقل یک‌بار به تماشای ویدیوهای زنده پرداخته‌اند.

تقریبا نیمی از آن‌ها، یعنی ۴۷ درصد، می‌گویند که اکنون ویدیوهای زنده بیشتری را نسبت به سال‌های قبل تماشا می‌کنند. ۵۲ درصد در جستجو برای محتوای لایو استریم شده به سراغ شبکه‌های اجتماعی رفته‌اند و ۴۱ درصد هم سرویس‌های اشتراکی استریم دیجیتال را خریده‌اند. در این بین وب‌سایت‌های گیمینگ با سهم ۳۳ درصدی در جایگاه چهارم قرار دارند.

تماشای لایو استریم معمولا ارتباطی ناگسستنی با فعالیت‌های اجتماعی، مانند برقراری ارتباط با دیگر کاربران حاضر در یک شبکه اجتماعی دارد. این موضوع هم راجع به افرادی مصداق دارد که ویدیوهای زنده را تماشا می‌کنند و هم افرادی که نه. برندها با ویدیوهای زنده به تعامل هرچه بیشتر با مخاطبان خود دست پیدا می‌کنند. فیسبوک حتی می‌گوید محتوای زنده به شش برابر انگیجمنت بیشتر نسبت به محتوای عادی در این پلتفرم دست می‌یابد. نتیجه‌گیری کلیدی این که محتوای استریم شده از محبوبیت فراوان میان مخاطبان برخوردار بوده و بستری که برای تعامل و ارتباط به وجود می‌آورد، اصلی‌ترین عامل پیشرانه صنعت است.

بهترین پلتفرم برای استریم چیست؟

عقیده کلی این است که کسب‌وکارها باید به سراغ پلتفرمی برای استریم ویدیو بروند که مشتریان در آن حضور دارند. مشاهدات نشان می‌دهند که گرچه پلتفرم‌های زیادی به صورت خاص برای استریم زنده ساخته شده‌اند، اما مخاطبان همچنان برای تماشای بخش اعظمی از ویدیوهای لایو استریم شده خود به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند.

بنابر اطلاعات درج شده در فهرست Sprout Social 2019، ویدیوی زنده به ترندی بزرگ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و ۴۵ درصد از مصرف‌کنندگان خواستار مشاهده ویدیوهای زنده هرچه بیشتر از برندهایی که دنبال می‌کنند هستند. ۶۳ درصد از بازاریابان هم می‌گویند محتوای ویدیویی زنده، محتوایی خواستنی در شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید.

استریم چیست - لوگو وب‌سایت توییچ

تمام این‌ها اطلاعاتی نویدبخش است، اما به شما در انتخاب بهترین پلتفرم برای کسب‌وکار کمکی نمی‌کند. در این زمینه، همچنان باید همان قاعده اولیه را در پیش گرفت و به سراغ پلتفرم‌هایی رفت که کسب‌وکار در آن‌ها از بیشترین شمار دنبال‌کننده و مخاطب برخوردار است. ۶۶ درصد مصرف‌کنندگان به دنبال کردن برندها در فیسبوک می‌پردازند، ۴۴ درصد در اینستاگرام، ۳۵ درصد در یوتیوب و ۲۲ درصد در توییتر.

مهم نیست کدام شبکه اجتماعی را انتخاب می‌کنید، به احتمال فراوان افرادی را خواهید یافت که خواستار تماشای لایو استریم‌های هرچه بیشتر خواهند بود. از آن‌جایی که انتظار از کیفیت لایو استریم‌ها نسبت به ویدیوهای از پیش ضبط شده پایین‌تر است، می‌توانید محتوای خود را در ازای وقت و پول کمتر تولید کنید.

با این همه، بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی همین حالا یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای کسب‌وکارها به حساب می‌آید. در سال ۲۰۲۰، تنها در کشور آمریکا ۴۳ میلیارد دلار صرف تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی شده است و این رقم ۲۰.۴ درصد از سال ۲۰۱۹ بیشتر بوده. راه‌اندازی یک کانال ویدیویی جدید می‌تواند هزینه‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و به همین خاطر است که کسب‌وکارها باید از کانال‌هایی که از پیش در اختیار دارند استفاده کنند. بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنیم، بهترین پلتفرم برای شما پلتفرمی است که بیشترین فالوئر را در آن دارید.

مزایای استریم زنده برای کسب‌وکارها چیست؟

استریم زنده باعث می‌شود کسب‌وکار شما به طرق فراوان شکلی منحصربه‌فردتر از رقبا به خود بگیرد. این کار باعث می‌شود در بالاترین نقطه از فید شبکه اجتماعی کاربران قرار بگیرید، به صورت مستقیم به تعامل با مشتریان بالقوه در سراسر جهان بپردازید و به سادگی هرچه تمام‌تر قادر به تولید محتوای هرچه بیشتر باشید. اگر کسب‌وکار شما پیش از این متکی بر تعاملات حضوری و شخصی بوده، استراتژی محتوای ویدیویی زنده می‌تواند باعث شود که از دوران سیاه پاندمی کووید-۱۹ جان سالم به در ببرید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به مزایای لایو استریم برای کسب‌وکارها بیندازیم:

  • رشد جامعه مخاطبان: با ارتباط گرفتن مستقیم با بینندگان، قادر به افزایش میزان آگاهی راجع به برند خود و گسترش جامعه مخاطبان خواهید بود. اگر از هشتگ‌های درست در توضیحات لایو استریم خود استفاده می‌کنید، فرآیند جذل مخاطبانی که با شما تعامل خواهند کرد و به موضوع ویدیو شما تمایل نشان می‌دهند بسیار آسان‌تر خواهد شد. با کارکرد امروزی الگوریتم شبکه‌های اجتماعی، ویدیوی زنده اولویتی بالاتر از پست‌های ثابت یا متنی خواهد داشت و این یعنی کاربران به احتمال بیشتری استریم شما را مشاهده خواهند کرد.
  • افزایش نرخ تعامل: داشتن انبوهی فالوئر یا سابسکرایبر معرکه است، اما تا زمانی که آن فالوئرها ‌پست‌های شما را لایک نکنند یا برای شما کامنت نگذارند، کمکی به رشد کسب‌وکار نخواهند کرد. با استریم زنده به مخاطبان هدف خود شانسی برای تعامل مستقیم با شما می‌دهید. وقتی آن‌ها به صورت فوری قادر به واکنش نشان دادن باشند، به احتمال بیشتری تعامل مورد نظرتان را به دست خواهید آورد. استریم زنده نه‌تنها کمیت مخاطبان را افزایش می‌دهد، بلکه به بهبود کیفیت تعاملات هم منجر می‌شود.
  • نمایش اصالت: هیچ راه بهتری نسبت به چت زنده با مشتریان وجود ندارد که اصالت کسب‌وکار شما را به نمایش بگذارد. با استفاده از ویدیوهای زنده شما قادر به تدوین محتوا نیستید و بنابراین کمتر صیقل خورده و بیشتر واقعی به نظر می‌رسید. عدم امکان تدوین ویدیو ممکن است برخی برندها را بترساند، اما در واقعی رهایی‌بخش است. در این صورت نیاز نیست نگران ظاهر کار باشید و می‌توانید روی پیام برند خود تمرکز کنید. برقراری ارتباط حقیقی با مشتریان باعث می‌شود بیشتر به شما اعتماد کنند و در نتیجه به احتمال بیشتری به سراغ محصول یا سرویس شما خواهند آمد.
  • ساخت محتوای تبلیغاتی متنوع: لایو استریم‌های ضبط شده می‌توانند گزینه‌ای دم دستی برای تولید محتوای هرچه بیشتر باشند. برای مثال می‌توانید کلیپ‌هایی کوتاه از لایو استریم خود بسازید و کسب‌وکار را در شبکه‌های اجتماعی پرومد کنید، ویدیوی آموزشی برای محصولات فراهم آورید یا ویدیوهای پرسش و پاسخ زنده را به محتوای آموزشی تبدیل کنید.

پیش‌نیازهای لایو استریم چیست؟

استریم چیست

از آن‌جایی که داریم درباره استریم «زنده» صحبت می‌کنیم، ممکن است فکر کنید که با پدیده‌ای آسان مواجه بوده و کافی است بدون هیچ برنامه‌ریزی دکمه «Go Live» را بزنید. اما تمام استریمرهایی که این‌ روزها به محبوبیت فراوان رسیده‌اند صرفا در حال بداهه‌سرایی نیستند، نه حتی استریمرهای گیمر. اگر می‌خواهید لایو استریم شما به تفریح مداوم مخاطبان و همینطور پروژه‌ای درآمدزا تبدیل شود، باید به تمام ابعاد کار بیاندیشید و کاملا بدانید پیش‌نیازهای استریم چیست.

برنامه: اگر می‌خواهید مردم استریم شما را تماشا کنند، باید در زمان درست لایو شوید. با آزمون و خطا و همینطور بررسی ساعات پر ترافیک، قادر به شناسایی زمان ایده‌آل خواهید بود.

موضوع: استریم شما قرار است راجع به چیزی باشد؟ دنیای لایو استریم همین حالا انبوهی از موضوعات مختلف را در خود جای داده و شما هم می‌توانید به آسانی در یکی از بی‌شمار دسته‌بندی‌های موجود جای بگیرید. گیمینگ، موسیقی، ورزش، وقایع دنیای واقعی (یا اصطلاحا IRL) و بازرگانی الکترونیک تنها برخی از موضوعات هستند. حتی می‌توانید به سراغ دسته‌بندی‌های خردتر بروید و محتوایی خاص‌تر تولید کنید.

شناخت مخاطب: اگر ندانید مخاطب شما چه کسی است، تشخیص اینکه باید راجع به چه چیزی استریم کنید هم سخت می‌شود. شاید تصمیم گرفته‌ باشید که خودتان را در حال تماشای خشک شدن رنگ استریم کنید. این قطعا موضوعی خاص است، اما آیا کسی آن را تماشا هم می‌کند؟ اگر نتوانید مخاطب خود را شناخته و توصیف کنید، قادر به ساخت محتوای خوب نیز نخواهید بود.

هدف‌گذاری: اگر هدفی برای خودتان ترسیم نکرده باشید، سنجش میزان موفقیت دشوار خواهد شد. البته تعیین هدف همیشه کاری آسان نیست، خصوصا اگر وارد حوزه‌ای کاملا ناشناخته شده باشید. یک مثال عالی برای استریمرهای تازه‌کار این است که در زمانی مشخص از هفته استریم کنند و در گذر زمان شمار استریم‌های هفتگی را افزایش دهند.

تبلیغات و بازاریابی: اگر به مخاطبان خود راجع به استریم اطلاع ندهید، هیچکس قرار نیست آن را تماشا کند! از تمام ظرفیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های گوناگون برای برقراری ارتباط با مخاطبان بالقوه و باخبر کردن آن‌ها از برنامه‌هایی که دارید بهره بگیرید.

تجهیزات بنیادین مورد نیاز برای استریم چیست؟

استریم چیست - دوربین

به عنوان یک تازه‌کار، برای شروع روند استریم به چهار چیز نیاز خواهید داشت: یک دوربین، یک میکروفون، نرم‌افزار استریم و اینترنت باکیفیت. در گذر زمان قادر به افزودن تجهیزات جانبی نیز به کار خود خواهید بود تا با صرف کمترین میزان انرژی، کیفیت ویدیوهای زنده خود را بالا و بالاتر ببرید.

دوربین: در صورت نیاز کار را با وبکم موجود روی لپ‌تاپ شروع کنید یا برای مثال به سراغ وبکمی قدرتمندتر بروید که آنقدرها هم گران‌قیمت نیست. برای مثال وبکم Logitech C922 Pro یکی از دوربین‌های استانداردی است که استریمرها از آن استفاده می‌کنند و Mevo Plus هم به درد آن‌هایی می‌خورد که می‌خواهند در حرکت استریم کنند.

میکروفون: اگرچه لازم نیست دوربینی فوق پیشرفته در اختیار داشته باشید، اما باید به سراغ میکروفونی واقعا قابل قبول و خوب بروید. بسته به ساختاری که برای استریم‌های خود تعریف کرده‌اید، اگر همواره پشت میز می‌نشینید می‌توانید به تهیه یک میکروفون ایستاده یا میکروفون شات‌گانی بروید و اگر زیاد به اطراف حرکت می‌کنید، میکروفون «لاوالیر» گزینه بهتری خواهد بود.

استریم چیست - میکروفون

نرم‌افزار استریم: نرم‌افزار استریم (که گاهی تحت عنوان انکدر هم شناخته می‌شود) ورودی صدا و ویدیو از کامپیوتر را برداشته و آن را به پلتفرم استریم منتخب شما مخابره می‌کند. یک گزینه دیگر هم انکدرهای سخت‌افزاری هستند، اما نرم‌افزارها معمولا شکلی کاربرپسندتر داشته و به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته‌اند. نرم‌افزارهای انکدینگ زیادی می‌توان در بازار کنونی یافت. OBS Studio و StreamLabs OBS و XSplit و vMix برخی از بهترین گزینه‌هایی هستند که پیش روی شما قرار دارند.

اینترنت با کیفیت: اگر قرار باشد به صورت بلادرنگ به آپلود همزمان ویدیو و صدا بپردازید، به طور یقین نیازمند یک اینترنت با کیفیت هستید. اگر بخواهید در حین استریم به تجربه بازی بپردازید، به اینترنتی حتی بهتر نیاز دارید. در ادامه مقاله راجع به پیش‌نیازهای سرعت اینترنت به هنگام لایو استریم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

لوازم جانبی: لوازم جانبی می‌توانند کیفیت استریم شما را به شکل قابل توجهی ارتقا دهند. برای مثال می‌توانید با صرف کمترین هزینه، نورپردازی ویدیوهای خود را بهتر کنید و از سوی دیگر پرده‌های سبز را داریم که گرچه بیشتر به درد استریمرهای حرفه‌ای می‌خورند، اما انبوهی پتانسیل تازه به وجود می‌آورند.

کدام پلتفرم را برای استریم انتخاب کنیم؟

بیایید فرض کنیم که تجهیزات لازم را خریده و برای استریم خود برنامه‌ریزی کرده‌اید. حالا سوال این است که باید در کدام پلتفرم استریم کرد؟ در ابتدای راه باید تنها یک پلتفرم از میان انبوه سرویس‌های موجود انتخاب کنید و در گذر زمان می‌توانید به سراغ استریم چندگانه بروید.

بیایید نگاهی به سرویس‌های لایو استریم برجسته بیندازیم.

پلتفرم‌های عمومی

استریم چیست - فیسبوک لایو

اگر موضوع بسیار خاصی با مخاطب مشخص در اختیار ندارید و به دنبال پلتفرمی می‌گردید که شما را در معرض دید گستره وسیعی از مخاطبان قرار داده و کار با آن آسان است، می‌توانید به سراغ پلتفرم‌های عمومی مانند یوتیوب لایو، فیسبوک لایو یا توییتر لایو بروید.

یوتیوب لایو: به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های نشر ویدیو، یوتیوب یکی از بهترین گزینه‌هایی است که پیش روی شما قرار گرفته و می‌توانید تقریبا به لایو استریم راجع به هرچیزی بپردازید.

فیسبوک لایو: در صورتی که به دنبال‌کنندگان فراوان در بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان دسترسی داشته باشید، فیسبوک لایو می‌تواند گزینه‌ای معرکه برای لایو استریم باشد.

توییتر لایو: اگر لایوهای استریم‌های شما عمدتا راجع به اخبار فوری و به‌روزرسانی‌های مربوط به موضوعات گوناگون هستند، می‌توانید در توییتر لایو برای خود خانه‌ای بیابید.

پلتفرم‌های گیمینگ

استریم چیست - توییچ و یوتیوب گیمینگ

گیمینگ و ورزش‌های الکترونیک (یا eSports) اکنون به بزرگ‌ترین ژانرها در دنیای لایو استریم تبدیل شده‌اند و بنابراین جای تعجب ندارد که چندین پلتفرم برای استریم گیمینگ تدارک دیده شده است.

توییچ: توییچ با اختلاف فراوان بزرگ‌ترین پلتفرم استریم گیمینگ جهان است. عظمت این پلتفرم می‌تواند در ابتدا تازه‌کاران را به وحشت بیندازید، اما با آشنایی نسبی با قواعد کلی این سرویس می‌توانید خیلی سریع کار خود را آغاز کنید. توییچ ضمنا پلتفرمی مناسب برای شوهای گفتگو است که اصطلاحا به آن‌ها «Just Chatting» گفته می‌شود.

یوتیوب گیمینگ: اگرچه یوتیوب گیمینگ به اندازه توییچ محبوب نیست، اما کماکان جامعه‌ای نسبتا بزرگ دارد و خیلی سریع قادر به یافتن طرفدارانی وفادار خواهید بود.

فیسبوک گیمینگ: گزینه سوم شما به عنوان یک گیمر، فیسبوک گیمینگ است و می‌توانید در آن از اکات معمولی فیسبوک خود به عنوان سکوی پرتاب استفاده کنید.

پلتفرم‌های خلاقانه

استریم چیست - پیکارتو

البته که هر استریمری گیمر نیست. استریم‌های خلاقانه و هنری هم بخش قابل توجهی از بازار لایو استریم را به خود اختصاص داده‌اند. اگر یک هنرمند یا تولیدکننده محتوای خلاقانه هستید، پلتفرم‌هایی برای بازار خاص خود خواهید یافت.

Mixcloud: اگر می‌خواهید به استریم زنده موسیقی و دی‌جی میکس بپردازید یا شو رادیویی و پادکست خودتان را بسازید، به راحتی در پلتفرم Mixcloud قادر به تولید محتوا خواهید بود.

Picarto: پیکارتو پلتفرمی است که هنرمندان در آن به لایو استریم خود به هنگام خلق آثار مختلف می‌پردازند. اگر هنری هستید که به دنبال شبکه‌ای تثبیت شده از مخاطبان می‌گردید، فرصت‌های فراوانی در پیکارتو خواهید یافت.

پلتفرم‌های تجاری

استریم چیست - لینکدین لایو

طی چند سال اخیر شاهد ظهور لایو استریم‌های حرفه‌ای هم بوده‌ایم. بسیاری از کمپانی‌ها و کارآفرینان لایو استریم را راهی برای پرومد برندها و گسترش شبکه‌های ارتباطی خود به حساب می‌آورند.

لینکدین لایو: بهترین جا برای لایو استریم‌های حرفه‌ای، وب‌سایتی است که در شبکه‌سازی حرفه‌ای تخصص دارد. از شروع به کار لینکدین لایو تنها چند سال می‌گذرد، اما ویدیوهای زنده در این پلتفرم بیشتر از ویدیوهای عادی ویو و انگیجمنت به دست می‌آورند.

استریم در وب‌سایت خودتان

اگر نمی‌خواهید به سراغ یکی از پلتفرم‌های لایو استریم تثبیت شده بروید و قواعد سختگیرانه آن‌ها راجع به تولید محتوا را دنبال کنید، می‌توانید به لایو استریم در وب‌سایت خودتان بپردازید. نکته منفی راجع به استفاده از وب‌سایت خودتان این است که ساخت جامعه دنبال‌کنندگان بسیار سخت می‌شود، خصوصا برای تازه‌کاران. پلتفرم‌هایی مانند توییچ و یوتیوب همین حالا میلیون‌ها کاربر دارند که قادر به جلب نظر آن‌ها خواهید بود. اما اگر وب‌سایت خودتان همین حالا ترافیکی قابل قبول دارد، دلیلی ندارد که به پلتفرم‌های دیگر تن بدهید.

روش‌های کسب درآمد از استریم چیست؟

استریم زنده می‌تواند کاری بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد، و اگر بتوانید به کسب درآمد از استریم‌های خود بپردازید که چه بهتر! لازم است بدانید که به محض آغاز کار در دنیای استریم به درآمدهای قابل توجه دست نخواهید یافت. لازم است کانال استریم خود را به مرور گسترش دهید و به همین ترتیب، درآمد هم در گذر زمان از راه خواهد رسید. پس بیش از اینکه کار را شروع کنید باید بدانید ترفندهای کسب درآمد از استریم چیست.

دو نکته بسیار مهم درباره لایو استریم در برهه کنونی وجود دارد که هرکسی باید از آن‌ها باخبر باشد. نخست اینکه لایو استریم دیگر صرفا راجع به بازی کردن و دعوت کردن دیگران به تماشا نیست (هرچند که استریم بازی همچنان سهمی بزرگ از این بازار دارد). نکته دوم و مهم‌تر هم این‌که لایو استریم برای اکثر استریمرها چیزی فراتر از یک کار سرگرم‌کننده است و برای کسب درآمد باید مثل یک شغل واقعی با آن رفتار کرده و حقیقتا سخت‌کوشی به خرج دهید. برای برخی از استریمرها، لایو استریم تفاوتی با یک کار تمام‌وقت ندارد.

اما عجله نکنید و فورا از شغل کنونی خود استعفا ندهید. این موضوع حقیقت دارد که شروع به کار در دنیای لایو استریم آسان است، همینطور اینکه برخی می‌دانند چطور می‌توان از استریم کسب درآمد کرد و بنابراین دلیلی ندارد که شما نیز قادر به انجام همین کار نباشید. برخی حتی می‌توانند فروش کسب‌وکار خود را با لایو استریم افزایش دهند.

اما رسیدن به نقطه‌ای که استریم‌های زنده شما درآمدزا باشند نیازمند زمان، انرژی و محتوایی است که مردم حاضر به تماشای آن باشند. استریمرهایی که از کار خود به ثروت‌های افسانه‌ای می‌رسند تنها قشر کوچکی از فعالان این بازار به حساب می‌آیند. برای مثال در پلتفرم توییچ، ۵۰۰۰ کانال برتر بیش از ۷۵ درصد از مدت‌زمانی که مردم در این وب‌سایت سپری می‌کنند را به خود اختصاص داده‌اند. توییچ بیش از ۲ میلیون کانال دارد. اما اگر برای تحمل دشواری‌ها آماده باشید، می‌توانید به درآمد متوسط رو به بالایی از طریق استریم دست پیدا کنید. در ادامه این مقاله برخی از رایج‌ترین و کم‌دردسرترین راه‌های کسب درآمد از لایو استریم را توضیح داده‌ایم و اندکی جلوتر هم به سراغ متدهای نامتعارف‌تر و دشوارتر می‌رویم.

دریافت پول اهدایی طرفداران (دونیت)

اگر به دنبال نشانه‌ای هستید مبنی بر اینکه فعالیت‌های شما در حوزه لایو استریم دارند به درستی هرچه تمام‌تر پیش می‌روند، باید منتظر نخستین پولی باشید که از سوی طرفداران پرداخت می‌شود. حس بسیار خوبی است وقتی متوجه می‌شوید یک نفر در یک جای جهان قدر زحمات شما را دانسته و چند دلار اهدا یا اصطلاحا دونیت می‌کند.

اکثر پلتفرم‌های استریم محتوا به شما اجازه می‌دهند که از طریق دریافت مبالغ اهدایی طرفداران و بینندگان به کسب درآمد بپردازید. این وب‌سایت‌ها معمولا یک سرویس یکپارچه یا حتی «پول‌های مجازی» خاص خود را دارند که کاربران از آن‌ها برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند. خبر خوب اینکه اگرچه در کشور ایران امکان استفاده از سرویس‌های رسمی وجود ندارد، اما شاهد انبوهی سرویس شخص ثالث هستیم که با درگاه‌های بانکی ایرانی سازگاری داشته و دریافت مبالغ اهدایی را آسان می‌کنند.

فقط به یاد داشته باشید که هر زمان کسی به شما پول اهدا کرد، نام او را در استریم به زبان آورده و به نوعی از او تقدیر کنید. گاهی طرفداران ضمن پرداخت پول، یک سوال نیز از شما می‌پرسند و خوب خواهد بود اگر پاسخ دادن به آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

پرداخت‌های عادی کاربران در پلتفرم‌های استریم

دریافت مبالغی که هر از چندگاهی از راه می‌رسند عالی است، اما گزینه بهتر این است که دریافتی مداوم داشته باشید. این پرداختی‌ها معمولا هرکدام چند دلار می‌ارزند، اما اگر تعداد آن‌ها افزایش یابد در نهایت با ارقام خوبی روبه‌رو خواهید بود.

برای به دست آوردن این شکل از حمایت مخاطبان معمولا باید پیش‌نیازهای مشخصی داشته باشید، چرا که پلتفرم‌های استریم زنده این قابلیت را برای اعضای برنامه «تولیدکنندگان محتوا» خود رزرو کرده‌اند. آن دست از پلتفرم‌های استریم که سیستم پرداخت مداوم ندارند هم احتمالا بزودی همین سیستم را در پیش بگیرند، چرا که محبوبیت آن طی سال‌های اخیر شدیدا افزایش داده.

بیایید مروری کنیم بر قابلیت پرداخت مداوم در برخی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های کنونی:

  • وب‌سایت یوتیوب یک برنامه «عضویت کانال» دارد که به کاربران اجازه می‌دهد مشترک یا کانال شده و دریافتی ماهانه را برای تولیدکننده به ارمغان آورند. برای اینکه کانال شما از این فرصت بهره‌مند شود باید به پیش‌نیازهای لازم برای عضویت در برنامه «YouTube Partner Program» دست یافته باشید.
  • توییچ یک برنامه اشتراک پولی دارد که به شما اجازه می‌دهد شریک این سرویس شده و از اشتراک‌ها کسب درآمد کنید. مخاطبان یا اشتراک شما را به صورت رایگان در سرویس Twitch Prime دریافت می‌کنند یا می‌توانند از طریق سیستم‌های پرداختی پی‌پل، آمازون پی یا کارت‌های اعتباری به خرید همان اشتراک بپردازند.

اگر پلتفرم منتخب شما اجازه چنین کاری را داد، ایده خوبی است که به تولید محتوای اختصاصی برای مشترکین کانال بپردازید. به این ترتیب می‌توانید به وفادارترین مخاطبان خود نشان دهید که قدردان حمایت مالی آن‌ها هستید. بار دیگر به خاطر داشته باشید که بهتر است همواره نام افرادی که اشتراک کانال شما را خریده‌اند را به زبان آورید یا در سالگرد خرید اشتراک، یادی‌ از آن‌ها کنید.

درآمد از تبلیغات

پول‌هایی که از تبلیغات کسب می‌شوند همین حالا نیمی از درآمدهای اینترنتی را به خود اختصاص داده‌اند و فیسبوک و گوگل بزرگ‌ترین بازیگران این حوزه به حساب می‌آیند. بنابراین چرا شما هم چنین درآمدی نداشته باشید؟ در صورتی که به پلتفرم استریم یا شبکه اجتماعی درست بپیوندید، می‌توانید درآمدی واقعا خوب از تبلیغات به دست آورید.

اما در نظر داشته باشید که تمام پلتفرم‌های استریم از قابلیت ارائه پول تبلیغات به تولیدکنندگان برخوردار نیستند. در واقع حتی برخی از آن‌ها به صورت کامل با تبلیغات مخالفت می‌کنند. بعضی دیگر از پلتفرم‌ها هم هنوز پشتیبانی از سرویس‌های تبلیغات شخص ثالث را آغاز نکرده‌اند. اگر می‌خواهید به کسب درآمد از تبلیغات بپردازید به یکی از این پلتفرم‌ها بپیوندید:

  • یوتیوب از تبلیغاتی که پیش از آغاز محتوا و در میانه محتوا به نمایش درمی‌آیند پشتیبانی می‌کند و امکان نمایش تبلیغ به عنوان لایه‌ای اضافه روی تصویر را هم فراهم کرده است.
  • فیسبوک لایو از نمایش تبلیغات در میانه محتوا پشتیبانی می‌کند، اما تنها در صورتی که به برخی پیش‌نیازها دست پیدا کرده باشید.
  • توییچ امکان نمایش تبلیغات درون استریم را مهیا کرده و از سوی دیگر فرصت‌هایی برای استفاده از تبلیغات بومی فراهم آورده است.

تبلیغات در لایو استریم موضوعی بسیار مهم است و گاهی شکلی جنجال‌برانگیز هم به خوب می‌گیرد. سعی کنید تا جای ممکن برای تبلیغاتی که حین استریم یا در کانال شما به نمایش در می‌آیند کنترل داشته باشید. البته این را نیز به خاطر بسپارید که برخی از کاربران از افزونه‌های مسدودسازی تبلیغات روی مرورگرهای وب خود استفاده می‌کنند که مانع نمایش تبلیغات می‌شوند. بنابراین استفاده از تبلیغات به عنوان تنها منبع درآمد لایو استریم شاید بهترین ایده ممکن نباشد.

راهکارهای درآمد از استریم چیست

قرارداد با برندها و اسپانسرشیپ

عقد قرارداد با برندها و اسپانسرشیپ یک راه دیگر برای کسب درآمد هنگام استریم است و رویکردی کم‌تر جنجال‌برانگیز نسبت به تبلیغات عادی به حساب می‌آید. در این روش می‌توانید به سراغ برندها رفته و قراردادهایی با آن‌ها امضا کنید که برای هر دو طرف نفع دارند. اگر شمار دنبال‌کنندگان شما در پلتفرم‌های استریم زیاد باشد، برندها معمولا با یک پیشنهاد به سراغ شما خواهند آمد. اما اگر چنین اتفاقی نیفتاد، همواره می‌توانید خودتان آستین را بالا زده و به گفتگو با آن‌ها بپردازید.

هنگام عقد قرارداد با برندها لازم است رفتاری حرفه‌ای از خود نشان داده و بر جزییات متمرکز باشید. در چنین مذاکراتی باید به تمام ابعاد قرارداد توجه نشان دهید و اطمینان ۱۰۰ درصدی داشته باشید که هر دو طرف بر تعهدات خود پایبند می‌مانند. از جمله راه‌های کسب درآمد از طریق عقد قرارداد با برندها به شرح زیر است:

  • اسپانسرشیپ: در این رویکرد یک برند اسپانسر تمام استریم‌های شما می‌شوند و برای مثال در عوض لوگوی آن به صورت همیشگی روی تصویر قرار می‌گیرد.
  • بنرها و اشکال دیگر تبلیغات: این دست از تبلیغات را می‌توان درون استریم‌های کانال یا صفحه پروفایل به نمایش درآورد.
  • محتوای حمایت شده و یا اصطلاحاً اسپانسر شده: مثلا مانند زمانی که توسعه‌دهنده یک بازی به شما پول می‌دهد تا بازی جدیدش را تجربه کرده و آن را به مخاطبان نشان دهید.

مخاطبان شما افرادی هستند که توجه برندهای را به خود جلب می‌کنند. بنابراین باید بتوانید به شمار قابل توجهی از بینندگان دست پیدا کرده و درکی واضح از شخصیت آن‌ها، تمایلات آن‌ها و مشکلاتی که در زندگی آن‌ها نیاز به حل شدن دارد به دست آورید. در این رویه، زمانی کسب درآمد می‌کنید که برندها به شما پول بدهند. اما در نظر داشته باشید که برخی قراردادها نتایجی آنقدرها بی‌نظیر به همراه نمی‌آورند. گاهی ممکن است به نظر برسد خودتان را به برندی نه‌چندان دوست‌داشتنی فروخته‌اید و مخاطبان از این اتفاق استقبال نخواهند کرد. در این سناریو، ممکن است مخاطبان خود را از دست دهید و وقتی مخاطبان از دست بروند، اسپانسرها هم از دست می‌روند.

فروش افیلیت یا مشارکتی

عضویت در یک برنامه افیلیت به شما اجازه می‌دهد که هر بار یک خریدار بالقوه روی لینک شما کلیک کرده و دست به خرید محصولی خاص می‌زند، کمیسیونی از محصول فروخته شده به دست آورید. برخی از اوقات حتی نیازی به تعبیه لینک نیست، زیرا بینندگان با استفاده از یک کد تخفیف یا کوپنی که به شما تعلق دارد قادر به خرید از وب‌سایت یا فروشگاهی که در حال پرومد آن هستید خواهند بود.

معمولا برای جا برای تعبیه لینک افیلیت یا کد تخفیف، بخش توضیحات استریم شما است. حتی می‌توانید هر از چندگاهی حین استریم به کوپن مورد نظر اشاره کنید. وقتی به برنامه افیلیت فروشگاه‌هایی نظیر دیجی‌کالا می‌پیوندید، یک لینک یا کد مخصوص در اختیار شما قرار می‌گیرد و کار از همان‌جا آغاز می‌شود.

برای اینکه به بیشترین میزان موفقیت در فروش افیلیت دست پیدا کنید، باید محتوای خود را در بالاترین حد از کیفیت نگه داشته و تنها به معرفی محصولات مرتبط با موضوع کاری خود بپردازید. صرفا برای دستیابی به فروش بالاتر استریم نکنید. متد کسب درآمد از طریق استریم شما باید در اولویتی پایین‌تر از تولید محتوای خوب باشد.

ساخت و فروش محصولات مرتبط با برند خودتان

محصولات جانبی مرتبط با برند که معمولا تحت عنوان «Merch» شناخته می‌شوند یک منبع درآمد مهم برای افرادی هستند که محتوای ویدیویی خود را به صورت زنده مخابره می‌کنند. پلتفرم‌های استریم نیز متوجه پتانسیل‌ها شده‌اند و ابزارهایی واقعا حیاتی برای افزایش فروش محصولات را در اختیار استریمرها قرار داده‌اند.

اما حتی با دسترسی به این ابزارها هم بخش اعظمی از کار به دوش خودتان بوده و باید راجع به محصولاتی که می‌فروشید تصمیم‌گیری کنید. سوال اصلی این است که باید چه محصولات فروخت؟ تی‌شرت، ماگ و اسباب بازی همگی انتخاب‌های خوبی به حساب می‌آیند. اما می‌توانید اندکی خرق عادت‌تر عمل کرده و حتی به فروش محصولات دیجیتالی مانند موزیک و کتاب الکترونیکی بپردازید.

علاوه بر این، باید به ابعاد دیگر کار مانند طراحی، تولید، انبارداری و عرضه محصولات خود نیز فکر کنید. برای این کار چند روش گوناگون پیش پای شما قرار داد:

  • ساخت فروشگاه آنلاین مخصوص به خودتان: در این روش تمام کارهای مربوط به تولید، ذخیره‌سازی در انبار و ارسال محصول برای مشتریان توسط خودتان مدیریت می‌شود.
  • نظارت بر طراحی اما باعث می‌شود یک شرکت دیگر به تولید و ذخیره‌سازی و عرضه محصولات شما بپردازد و در این بین سهمی از سود هم متعلق به شما خواهد بود.

هرکدام از این روش‌ها و همینطور دیگر روش‌هایی که به آن‌ها اشاره نکرده‌ایم حاشیه سودی متفاوت داشته و نیازمند سطح متفاوتی از دخالت شما در پروسه است. مهم نیست به سراغ کدام متد می‌روید، تجارت مرچ از اهمیت فراوانی برای بسیاری از استریمرها برخوردار است.

مربی‌گری و آموزش

علاوه‌بر تمام متدهای بالا، قادر به اشتراک‌گذاری دانش خود از طریق سمینارها، ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های لایو نیز هستید. اگر چنین چیزی بیش از حد آکادمیک و خارج از حیطه تخصص شما به نظر می‌رسد، می‌توانید در رویکردی متفاوت تبدیل به استاد، مربی یا معلم شخصی دیگر شوید. مادامی که به مهارت و دانشی که بقیه می‌خواهند بیاموزند دسترسی داشته باشید، قادر به کسب درآمد از اشتراک‌گذاری آن‌ها خواهید بود و لایو استریم ابزاری مهم خواهد بود.

یکی از رایج‌ترین فرمت‌های آموزش کنونی، برگزاری کلاس‌های آموزشی ۱ به ۱ است که باعث می‌شوند دانش‌آموزان شما به اهدافی مشخص دست پیدا کنند. شاید باورش سخت باشد، اما این روزها به عنوان مثال امکان‌ مربی‌گری در بازی‌های ویدیویی مهیا شده است. این یعنی اگر در بازی خاصی مانند Counter Strike: Global Offensive یا Dota 2 یا هر بازی محبوب دیگری مهارت فراوان دارید، می‌توانید دانش خود را به دیگر بازیکنان منتقل و درآمد کسب کنید. اما لازم نیست به دنیای بازی‌های ویدیویی محبوب باشید، هر کاری که یک مهارت به حساب آید، یک فرصت بالقوه برای درآمدزایی نیز هست.

گام‌های نخست برای شروع استریم چیست؟

لایو استریم برخلاف آنچه به نظر می‌رسد کاری آنقدرها آسان نیست. اما در عین حال قرار نیست موشک هوا کنید و هرکسی با سخت‌کوشی و دانش کافی می‌تواند وارد این دنیا شود. در این بخش از مقاله استریم چیست می‌خواهیم کار را برای شما آسان کنیم و به تشریح برخی از نکات بنیادین و بعد نکات حرفه‌ای‌تر خواهیم پرداخت.

گام نخست برای استریم چیست

برای خود هدفی تعیین کنید

بسیاری از افراد هنگام آغاز مسیر شغلی تازه خود به عنوان یک استریمر، دست به اشتباهی رایج می‌زنند: آن‌ها هدفی واضح برای خود تعیین نمی‌کنند. پیش از اینکه لایو شوید، لازم است بدانید دقیقا به چه دلیل دنبال استریم کردن هستید. هدف شما می‌تواند چیزی مانند افزایش شمار مخاطبان، برقراری ارتباط سازنده با دنبال‌کنندگان یا خیلی ساده به دست آوردن بیشترین ویو برای محتوایی که تولید می‌کنید باشد.

نوع استریم خود را انتخاب کنید

بعد از تعیین هدف، زمان این می‌رسد که فعالیت خود در استریم را مشخص کنید. نمی‌توانید صرفا لایو شوید و هیچ‌کاری نکنید، می‌توانید؟ بنابراین این چند ایده را در ذهن داشته باشید و از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید:

  • مصاحبه یا رویدادهای پرسش و پاسخ (Q&A)
  • فعالیت‌های پشت صحنه (BTS)
  • داستان‌سرایی
  • ویدیوهای آموزشی
  • پرومد کردن محصول یا سرویسی که در حال عرضه است
  • استریم بازی‌ های ویدیویی
  • برگزاری مسابقه
  • وبینار

تجهیزات خود را راه‌اندازی کنید

نمی‌توانید بدون تجهیزات درست به لایو استریم بپردازید که به نوبه خود نکته‌ای بسیار بدیهی است. علاوه بر این، تمام استریمرهای حرفه‌ای به شما خواهند گفت که ضروری است تمام تجهیزات خود را به بهترین شکل ممکن راه‌اندازی کنید. اما چنین کاری برای آن‌هایی که دانش فنی لازم را ندارند شکلی اندک دشوار به خود می‌گیرد. بنابراین به جستجو برای بهترین ساختار ممکن تجهیزات بگردید، کار با آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید و ضمنا اطمینان حاصل کنید که به پهنای باند کافی برای دستیابی به اتصالی باثبات دسترسی دارید.

نرم‌افزار خود را انتخاب کنید

یک قدم بزرگ دیگر، انتخاب نرم‌افزار درست برای مخابره ویدیو است. در حال حاضر چندین اپلیکیشن باحال و کارآمد در بازار یافت می‌شوند. خوشبختانه بهترین اپلیکیشن‌ها نیز به صورت کاملا رایگان در دسترس قرار گرفته‌اند. OBS Studio برجسته‌ترین و پرقابلیت‌ترین برنامه‌ای است که برای استریم مدرن استفاده می‌شود. این نرم‌افزار رایگان و متن‌باز است، از تمام پلتفرم‌های استریم پشتیبانی می‌کند و عملکردی باثبات از خود به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر StreamLabs OBS را هم داریم که اساسا ورژنی بهبودیافته از OBS Studio است. این نرم‌افزار هم همراه با تم‌های شخصی‌سازی شده و زیبا و اعلان اهدای پول برای استریمرها از راه می‌رسد و رایگان است.

پلتفرم استریم خود را انتخاب کنید

بسیار خب، حالا زمان انتخاب پلتفرمی رسیده که می‌خواهید در آن استریم کنید. در نظر داشته باشید که در هر پلتفرم، مخاطبانی خاص را خواهید یافت. بنابراین انتخاب پلتفرم اصلی برای استریم تا حد زیادی بستگی به جنس محتوای شما و اهداف شما دارد. برای مثال گیمرها عمدتا به سراغ توییچ و یوتیوب لایو می‌روند. از سوی دیگر، بلاگرهای گشت‌وگذار ممکن است تمایل بیشتری به فیسبوک لایو و ایسنتاگرام لایو نشان دهند.

همه‌چیز را پیش از شروع کار تست کنید

این کوتاه‌ترین نصیحت ما برای استریمرهای تازه‌کار است، اما احتمالا بیشترین اهمیت را داشته باشد. هیچوقت قدرت یک تست ساده را دست کم نگیرید. چنین کاری می‌تواند از وقوع اشتباهات غیر ضروری جلوگیری کرده و شما را سریع‌تر در مسیر موفقیت قرار دهد.

 

چطور به یک استریمر حرفه‌ای تبدیل شویم؟

استریم چیست - استریمر حرفه‌ای

حالا که گام‌های مقدماتی را از نظر رد کرده‌ایم، می‌خواهیم نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم که باعث می‌شوند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تبدیل به یک استریمر حرفه‌ای شوید. موفق‌ترین استریمرها چند وجه مشترک دارند و آن‌ها را در ادامه مقاله استریم چیست به شما خواهیم گفت.

در مقابل دوربین اعتماد به نفس داشته باشید

استریمرهای محبوب خود را مشاهده و عملکرد آن‌ها را تحلیل کنید. جای تعجب ندارد که آن‌ها آرام و با اعتماد به نفس به نظر می‌رسند. یکی از قابل اتکا‌ترین (اما کندترین) راه‌ها برای دستیابی به چنین اعتماد به نفسی، کسب تجربه است. هرچه مدت زمان بیشتری را صرف انجام یک کار کنید، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به آن به دست خواهید آورد. اما با یک ترفند ساده قادر به بالا بردن سرعت پروسه هستید. در راحت‌ترین حالت ممکن بنشینید، شانه‌های خود را عقب نگه دارید، گردن خود را ریلکس کنید و بدن خود را صاف نگه دارید. سعی کنید به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در این حالت بنشینید و به سرعت تفاوتی که ایجاد می‌شود را خواهید دید.

برقراری ارتباط با مخاطبان

یکی از اصلی‌ترین دلایل اینکه مردم از تماشای ویدیوهای لایو لذت می‌برند این است که می‌توانند به صورت مستقیم با استریمرها در ارتباط باشند. حالا که می‌دانید چطور اعتماد به نفس به دست می‌آید، تعامل با مخاطبان خود را فراموش نکنید. صرفا تصور کنید دارید با برخی از دوستان و آشنایان خود گفتگو می‌کنید. و این ما را می‌رساند به نکته بعدی.

از رفتارهای نامناسب پرهیز کنید

از شنیدن این غافلگیر خواهید شد که چند استریمر به خاطر رفتارهای ناشایست مقابل دوربین، حرفه شغلی خود را به طور کل نابود کرده‌اند. فحاشی، سخنان جنسیت‌زده و جوک‌های نژادپرستانه می‌توانند به معنای نابودی حرفه شما در دنیای استریم زنده باشند.

از رقبا بیاموزید

رقبای خود را بیابید، محتوای آن‌ها را تحلیل و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید. برخی از آن‌ها ممکن است انگیجمنت چندان زیادی نداشته باشند و برخی دیگر محتوایی کاملا خسته‌کننده دارند. یادتان باشد کسی که بیشترین اطلاعات را در اختیار دارد، می‌تواند از تکرار اشتباهات جلوگیری کرده و عملکردی بهتر از هرکس دیگر داشته باشد.

راهکارهای افزایش مخاطبان استریم چیست؟

استریم چیست

تمام استریمرها دیر یا زود با پرسشی مهم روبه‌رو خواهند شد: اینکه چطور می‌توان شمار مخاطبان را افزایش داد. به دست آوردن دنبال‌کنندگان و سابسکرایبرهای هرچه بیشتر می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، خصوصا اگر تمام کار را با اتکا بر غریزه خود پیش ببرید. اما پیشنهاد ما این است که به جای غریزه، بر دانش فنی متکی باشید. در ادامه برخی از ترفندهای اثبات شده برای به دست آوردن لشگری از مخاطبان را تشریح کرده‌ایم.

ویدیوها و کانال خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید

به جهان نشان دهید که مشغول چه کاری هستید. شبکه‌های اجتماعی گوناگون نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام بهترین پلتفرم‌های ممکن برای تبلیغ کردن محتوای شما و به دست آوردن بینندگان هرچه بیشتر هستند. فراموش نکنید که تیترها و هشتگ‌های شما باید جذاب و ترندی باشند. بهترین رویکرد این است که ویدیوهای خود را در تمام شبکه‌های اجتماعی ممکن پرومد کنید. اگر بیلبوردهای خیابانی رایگان بودند، از آن‌ها استفاده نمی‌کردید؟

مخاطبان را به لایک زدن، اشتراک‌گذاری و دنبال کردن خود تشویق کنید

شاید عجیب به نظر برسد، اما عموم مردم معمولا لایک زدن، اشتراک‌گذاری و دنبال کردن استریمر محبوب خود را فراموش می‌کنند، حتی اگر از محتوای او شدیدا لذت برده باشند. بنابراین وظیفه دارید که این موارد را به آن‌ها یادآوری کنید. از اینکه کاربران را تشویق به فشردن دکمه‌های گوناگون کنید خجالت نکشید.

تیزر بسازید

میم‌ها و گیف‌ها برای هر استریمری در دنیای مدرن مثل نان و کره می‌مانند. از این پتانسیل‌ها در راستای ساخت تیزرهای کوچک برای لایو استریم‌ها و همینطور کانال خود بهره بگیرید. به صورت مشابه می‌توانید به ساخت پیش‌نمایش‌های هیجان‌انگیز و درگیرکننده پرداخته و آن‌ها را پیش از شروع استریم در شبکه‌های اجتماعی پست کنید. به این ترتیب به ترفند مهم بعدی می‌رسیم.

همواره لایو استریم‌های خود را اعلام کنید

اعلام کردن زمان شروع استریم مثل این می‌ماند که به دوستان خود بگویید: «سلام بچه‌ها! من قرار است تا یک ساعت دیگر کاری جالب انجام دهم. به من بپیوندید». دلتان نمی‌خواهد دوستان بدانند چه زمانی استریم شما شروع می‌شود؟

به عناوین سئو و توضیحات توجه نشان دهید

خیلی از اوقات مردم ویدیوهای جدید را از طریق موتورهای جستجویی از قبلی گوگل و بینگ و یاهو می‌یابند. همین موضوع راجع به ویدیوهای زنده و استریمرها هم مصداق دارد. اگر می‌خواهید مردم محتوای شما را در بالاترین بخش از صفحه نتایج جستجو مشاهده کنند، باید به سراغ عناوین و توضیحاتی بروید که از قواعد سئو پیروی می‌کنند و جذابیت دارند. کلمه کلیدی مد نظر خود را در تیتر و توضیحات قرار دهید تا توجه گوگل به شما جلب شود.

مداوما استریم کنید

در نهایت اگر می‌خواهید برند استریم خود را بهبود ببخشید، لازم است به صورت مداوم به لایو استریم مشغول شوید. یک جدول زمان‌بنید برای استریم‌های خود بسازید و تحت هر شرایطی به آن پایبند بمانید. برای رسیدن به موفقیت لازم است مصمم و متعهد به این کار باقی بمانید.

قواعد نورپردازی در استریم چیست؟‌

آیا شما هم یکی از آن استریمرهای تازه‌کار هستید که ویدیوهایتان همواره اندکی خسته‌کننده جلوه می‌کند؟ به احتمال زیاد با نورپردازی بهتر بتوانید شرایط را به شکل چشمگیری بهبود ببخشید. در این بخش از مقاله استریم چیست به شما هرآن‌چه باید راجع به نورپردازی در ویدیوهای خود بدانید را خواهیم گفت که شامل انتخاب نورهای درست، ترفندهای ضروری و چیزهایی از این دست می‌شود.

اما پیش از هر چیز، چرا نورپردازی مهم است؟

قواعد نورپردازی در استریم چیست

نورپردازی می‌تواند تفاوت میان یک ویدیوی عالی یا افتضاح باشد.

دوربین‌ها به خوبی چشم انسان قادر به ثبت و ضبط نور نیستند. بنابراین برای اینکه تصاویر روی نمایشگر طبیعی به نظر برسند نیازمند انبوهی نور در پیرامون خود هستید. اما نمی‌توان خیلی ساده تمام لامپ‌هایی که در گوشه و کنارهای خانه پیدا می‌شود را یک‌جا جمع کرد و نور تمام آن‌ها را روی سوژه تاباند. نور بیشتر خوب است، اما نه اگر به شکلی اشتباه آن‌ها را چیده باشید.

اگر نورپردازی به درستی انجام نشود، مهم‌ترین عنصر ویدیو، که پیام ویدیو است را از دست خواهید داد. نورپردازی بد حواس مخاطب را پرت می‌کند و هیچکس به حرف‌های شما گوش نخواهد داد. سناریوی بدتر نیز این خواهد بود که مخاطب به کل از تماشای استریم شما دست بکشد.

بنابراین همه‌چیز شکلی ساده به خود می‌گیرد: یک ویدیوی خوب، نیازمند نورپردازی خوب است.

ویژگی‌های نور مناسب برای استریم چیست؟

هرچه بیشتر به تولید محتوای ویدیویی بپردازید، انتخاب نور درست شکلی آسان‌تر خواهد یافت. حتی می‌توانید آنقدر به آزمون و خطا با نورهای درست و غلط ادامه دهید تا بهترین نورپردازی ممکن برای استایل خودتان را بیابید. هنگام انتخاب نور، فاکتورهای زیر را مد نظر باقی نگه دارید:

منبع نوری

به نورپردازی در دسترس در لوکیشن فیلم‌برداری خود توجه نشان دهید. نور طبیعی هم می‌تواند بهترین منبع نور شما باشد و هم بدترین دشمن شما. اگر آب و هوا تغییر کنید به صورت همیشگی به نور یکسان دست نخواهید یافت و نور مستقیم آفتاب هم گاهی بیش از حد روشن است. علاوه بر این سعی کنید از نورپردازی در بالای سر اجتناب بورزید. نورپردازی در بالا سایه‌هایی بدقواره روی سوژه شما ایجاد می‌کند. و به خاطر بسپارید که منابع نوری بزرگ‌تر، نوری نرم‌تر از منابع کوچک‌تر تولید می‌کنند.

حرارت رنگی

بسته به نوع حباب موجود در لامپ شما، نور می‌تواند «گرم‌تر» یا «سردتر» ظاهر شود. نورهای گرم زرد هستند و نورهای سرد آبی و سفید.

حرارت رنگی با واحد کلوین سنجیده می‌شود. هرچه رقم کلوین بالاتر باشد، نوری سردتر و هرچه پایین‌تر باشد نوری گرم‌تر گیرتان خواهد آمد. برای اینکه ذهنیتی بهتر به دست آورید، نور شمع (گرم‌ترین نور) معادل ۱۰۰۰ کلوین است و آسمان آبی در روز (سردترین نور) معادل ۱۰ هزار کلوین. مهم نیست چه حرارت رنگی را برای تصویر خود انتخاب می‌کنید، مهم‌ترین نکته این است که تمام منابع نوری حرارتی یکسان داشته باشند. با ترکیب کردن رنگ‌ها، ویدیویی بی‌کیفیت حاصل می‌شود.

شدت نور

شدت نور به معنای میزان نرمی یا سختی نورپردازی است. نور سخت شکلی روشن‌تر دارد، اما می‌تواند گاهی بیش از حد شدید باشد: مثل ثبت یک تصویر زیر نور مستقیم آفتاب. اگر می‌خواهید نوری روشن اما نرم داشته باشید، لازم است یک «پارچه دیفیوزر» مقابل خود قرار دهید.

مشخصات فیزیکی

پایه نور شما چقدر ارتفاع دارد؟ آیا می‌توان به سادگی آن را به هرجایی حمل کرد؟ تجهیزات نوری شما باید به گونه‌ای باشند که انعطاف‌پذیری را به کار شما بیاورند، فارق از اینکه به حباب‌هایی چقدر با کیفیت مجهز شده‌اند. باید بتوانید عرض پرتو نور و همینطور ارتفاع پایه نور را تنظیم کنید. از اهمیت تجهیزات قابل سوار شدن، رفلکتورها و دیفیوزرها هم غافل نشوید.

انواع نورهای مصنوعی برای فیلم‌برداری

استریم چیست - تفاوت نورپردازی خوب و بد

در ادامه مقاله استریم چیست از انواع نورهای مصنوعی خواهیم گفت که می‌توانید از آن‌ها در لایو استریم‌های خود بهره بگیرید.

نور کلیدی

نور کلیدی در واقع نور اصلی شما است. این معمولا روشن‌ترین و قدرتمندترین منبع نوری است که در ویدیوی شما استفاده می‌شود. یک نور کلیدی LED با دیفیوزری بزرگ می‌تواند کیفیت اکثر ویدیوها و لایو استریم‌ها را بالا ببرد. نورهای LED معمولا گران‌قیمت هستند و اگر به بودجه کافی دسترسی ندارید می‌توانید به سراغ گزینه‌های دیگر بروید. علاوه بر این نیاز به پایه‌ای دارید که نور کلیدی و دیفیوزر روی آن قرار می‌گیرد.

نور فیل

نورهای اصطلاحا Fill هر نقطه‌ای از تصویر که توسط نوری کلیدی پوشش داده نشده را «پر» می‌کنند. حتی یک منبع نوری بسیار قدرتمند هم ممکن است سایه‌هایی در پشت ایجاد کند و نور فیل باعث می‌شود آن نقاط تاریک ناپدید گردند. چترها و سافت‌باکس‌ها هردو تجهیزات خوبی برای به دست آوردن نور فیل به حساب می‌آیند. استفاده از یک چتر شکلی سرراست‌تر نسبت به استفاده از یک سافت‌باکس دارد، اما سافت‌باکس‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری با خود به همراه می‌آورند. هنگام استفاده از یک سافت‌باکس باید حسابی تجهیزات نورپردازی خود را تنظیم کنید، اما چترها صرفا در محیط قرار می‌گیرند و برای شروع کار آماده خواهید بود.

نور پشتی

نور پشتی اگر در جای درست قرار گرفته باشد کیفیت ویدیوهای شما را به شکل قابل توجهی بالا می‌برد. این نور از پشت روی سوژه شما می‌تابد و هرگونه سایه باقی مانده از نور کلیدی و نور فیل را از بین می‌برد. برای استفاده از نور پشتی چندین گزینه خواهید داشت. یا می‌توانید آن را به صورت ایستاده و نزدیک به سوژه قرار دهید یا آن را بالای سوژه آویزان کنید. حتی می‌توانید آن‌ را در یک سمت سوژه قرار دهید. نور پشتی باید یا به اندازه نور فیل قدرتمند باشد یا ضعیف‌تر از آن ظاهر شود.

حلقه نور

اگر صرفا یک نور می‌خواهید می‌توانید حلقه نور تهیه کنید. این یک منبع نوری قدرتمند به شکل حلقه است که همه‌چیز را به صورت مساوی در مقابل خود روشن می‌کنند. بسیاری از یوتیوبرهای تازه‌کار به سراغ حلقه‌های نور می‌روند چرا که راه‌اندازی آن‌ها ساده است و نیازی به منابع نوری دیگر نخواهید داشت. حلقه نور باعث می‌شود چهره شخص حاضر در ویدیو روشن شود،‌ اما در عین حال چشم دوختن به آن‌ها آزاردهنده است. اکثر مردم حباب‌های LED را به حباب‌های فلورسنت ترجیح می‌دهند،‌ زیرا عمر طولانی‌تری دارند. برای ویدیوهایی که نباید به هیچ وجه شاهد سایه در آن‌ها باشیم -مثلا ویدیوهای آموزش آرایش صورت- حلقه‌های نور بهترین گزینه نورپردازی هستند.

ساختارهای نورپردازی برای تولید ویدیو در محیط بسته

همانطور که احتمالا خودتان حدس زده‌اید، راه‌های گوناگونی برای نورپردازی ویدیو وجود دارد، خصوصا اگر چندین منبع نوری در اختیار داشته باشید. نورپردازی سه نقطه‌ای یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است، اما در عین حال می‌توانید به استفاده از دو یا چهار منبع نور بپردازید یا به سراغ نورپردازی لوپ بروید.

نورپردازی سه نقطه‌ای

استریم چیست - نورپردازی سه نقطه‌ای

ساختار نورپردازی سه نقطه‌ای از سه منبع نور اصلی استفاده می‌کند: نور کلیدی، نور فیل و نور پشتی. این ساختار بیشترین محبوبیت را میان استریمرها و یوتیوبرها دارد، زیرا برای مکالمه مستقیم شخص با دوربین بی‌نقص است. ضمنا می‌توان نور این ساختار را با افزودن یک دیفیوزر به نور پشتی تنظیم کرد. نقش دیفیوزر در این‌جا نرم کردن و طبیعی کردن نور است.

دو نور

استریم چیست - نورپردازی دو نور

اگر تنها دو منبع نوری در اختیار دارید، می‌توانید به جای نور فیل به سراغ «بانس کارت» بروید. این نوع از رفلکتورها پرتو را از نور کلیدی به سمت چهره سوژه شلیک می‌کنند. اگر یک پنجره و مقداری نوری طبیعی دارید، می‌توانید از پنجره نیز به عنوان نور فیل استفاده کنید. حتی می‌توانید دو نور را در طرف ست و هم‌راستا با چشم خود قرار دهید تا نوری مساوی شکل بگیرد و بتوانید از پشت میز بلند شده و جابه‌جا شوید.

چهار نور

استریم چیست - نورپردازی چهار نور

با گسترش دادن ساختار سه نقطه‌ای خود می‌توانید یک نور پس‌زمینه هم به کار اضافه کنید. این نور در ارتفاعی مساوی با مچ دست شما و درست پشت سوژه قرار می‌گیرد تا پس‌زمینه را روشن کنید. هر پس‌زمینه نیازمند نور مجزا نیست، اما با این منبع نوری می‌توانید از شر سایه‌های اضافه در پشت سوژه خلاص شده و شکلی روشن‌تر به ویدیوی خود ببخشید.

نور لوپ

استریم چیست - نور لوپ

اگر یک نور کلیدی و یک نور فیل در اختیار دارید می‌توانید به سراغ نورپردازی لوپ بروید. برای این کار نور کلیدی را در یک طرف دوربین و اندکی بالاتر از ارتفاع چشم قرار دهید. نور فیل هم در طرف دیگر قرار می‌گیرد تا از شکل‌گیری سایه جلوگیری شود. نورپردازی لوپ گزینه‌ای معرکه برای ویدیوهای حرفه‌ای است.

یک نور

استریم چیست - نورپردازی یک نور

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، اگر می‌خواهید تنها از یک نور استفاده کنید، بهترین گزینه‌ برای ویدیوهای یوتیوبی و لایو استریم‌ها استفاده از حلقه نور است که مستقیما پشت دوربین قرار می‌گیرد.

ترفندهای نورپردازی در لایو استریم‌ها

تا به اینجا نکات مهمی راجع به اهمیت نورپردازی در ویدیوها آموختیم. حالا بیایید مقاله استریم چیست را با ترفندهای کاربردی به هنگام لایو استریم ادامه دهیم.

نورپردازی وبکم

اگر در حال ضبط ویدیو با وبکم هستید، چهره شما در مرکز توجه خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که تمام بخش‌های چهره به صورت مساوی نور می‌گیرند و سایه‌ها در کمترین مقدار ممکن هستند. یا به استفاده از نور طبیعی پنجره بپردازید (وبکم‌ را مقابل پنجره قرار دهید، در حالی که چهره خودتان رو به پنجره است) یا به سراغ یک حلقه نور ارزان‌قیمت بروید.

فیلم‌برداری در محیط بیرون

هنگام فیلم‌برداری در فضای بیرون و طی روشنایی روز، به دنبال سایه‌روشن‌ها بگردید. نور مستقیم آفتاب باعث می‌شود زیادی در معرض نور باشید. اگر شب‌هنگام است، به دنبال یک لامپ خیابانی برای فیلم‌برداری بگردید. مستقیما زیر نور لامپ نایستید، چرا که در آن صورت شاهد سایه‌هایی ترسناک روی چهره خود خواهید بود. در عوض درست کنار لامپ خیابانی بایستید. نتیجه کار بی‌نقص نخواهد بود، اما بهترین چیزی است که هنگام فیلم‌برداری در تاریکی گیرتان خواهد آمد.

به سراغ نورپردازی ترکیبی نروید

نورپردازی ترکیبی به معنای استفاده از حرارت‌های رنگی گوناگون است: به عبارت دیگر زمانی که هم یک نور گرم و هم یک نور سرد به ست شما می‌تابد. حرارت‌های متفاوت باعث می‌شوند سنسور دوربین شما سخت‌تر مشغول به کار شود و ویدیوی نهایی یا بیش از حد زر خواهد بود یا بیش از حد آبی.

برای نور نرم‌تر، به جای LED از فلورسنت استفاده کنید

راه‌های زیادی برای نرم کردن نور وجود دارد و پیشتر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. یک گزینه دیگر استفاده از حباب‌های فلورسنت به جای حباب‌های LED است.

اینترنت مناسب برای استریم چیست؟

استریم چیست - اینترنت مناسب برای استریم

در غایی‌ترین حالت، برای لایو استریم به دو چیز نیاز دارید: سخت‌افزار قدرتمند و اینترنتی با سرعت آپلود بالا.

سخت‌افزار مورد نیاز برای انکد کردن ویدیوهای زنده (و تجربه همزمان بازی‌های ویدیویی) را می‌توان در یک موبایل هوشمند یا یک کامپیوتر متوسط یافت. اما دسترسی به اینترنتی با سرعت آپلود مناسب اندکی دشوارتر است. پیش از اینکه با ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس گرفته و راجع به نیاز خود به پهنای باند بیشتر صحبت کنید، لازم است به صورت دقیق بدانید که سرعت آپلود مناسب برای استریم چیست. متاسفانه هیچ پاسخ سرراستی برای این سوال وجود ندارد.

سرعت آپلود خوب به شما اجازه می‌دهد که محتوای مد نظرتان را بدون هیچ مشکل بزرگی روی پلتفرم منتخب خود استریم کنید. سرعت آپلود باید به اندازه‌ای باشد که محتوا با کیفیت بالا استریم شود و اساسا به خاطر کیفیت پایین، کار شما جذابیت کمتری نسبت به رقبا نداشته باشد. اساسا هرچیزی بین ۶۷۲ کیلوبیت بر ثانیه تا ۶۱.۵ مگابیت بر ثانیه ایده‌آل است.

می‌دانیم این پاسخی نیست که می‌خواستید بشنوید. بنابراین بیایید به صورت عمیق‌تر به ابعاد مختلف ماجرا بپردازیم تا دقیقا متوجه شویم اینترنت مناسب برای استریم چیست.

درک سرعت دانلود و آپلود

به نظر شما اکثر مردم در فضای آنلاین چه می‌کنند؟ این را می‌دانیم که گوگل محبوب‌ترین وب‌سایت در سراسر جهان است. بعد از این هم وب‌سایت‌های یوتیوب، فیسبوک، توییتر و ویکیپدیا را در رده‌بندی محبوب‌ترین‌ها داریم. بنابراین یکی از برترین سایت‌ها در واقع موتور جستجوگر است، دو تا از آن شبکه اجتماعی و دیگری هم یک پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو و شبکه اجتماعی.

مردم در دنیای آنلاین به مصرف محتوا می‌پردازند. آن‌ها به دنبال محتوا می‌گردند، آنچه به مذاق‌شان خوش می‌آید را شناسایی می‌کنند و سپس آن را گوش می‌دهند، می‌خوانند یا تماشا می‌کنند. برای اینکه بتوان دست به چنین کاری زد، دیوایس‌های آن‌ها باید به هضم داده‌هایی بپردازند که در قالب «بیت» از راه می‌رسند. نرخ دانلود اتصال اینترنت شما نشان می‌دهد که کامپیوتر یا دیوایس شما قادر به دریافت چه میزان بیت از اینترنت است. معمولا این نرخ (که به آن بیت‌ریت هم می‌گویند) در قالب میلیون‌ها بیت -یا مگابیت- بر ثانیه (Mbps) اندازه‌گیری می‌شوند.

وقتی شما به تولید محتوا پرداخته و می‌خواهید آن را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید، نرخ آپلود شما است که بیشترین اهمیت را دارد. نرخ آپلود اساسا مثلا نرخ دانلود است، اما به صورت معکوس عمل می‌کند و نشان می‌دهد که شما در هر ثانیه قادر به اشتراک‌گذاری چه میزان داده هستید. این نرخ هم با Mbps یا همان مگابیت بر ثانیه سنجیده می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سراسر جهان، نرخ آپلود کاربران اینترنت از نرخ دانلود آن‌ها پایین‌تر است.

سرعت آپلود مناسب برای استریم چیست؟

استریم ویدیوی زنده نیازمند انبوهی پهنای باند است. اما اینکه چقدر پهنای باند نیاز دارید وابسته به چندین فاکتور است. انکدینگ اهمیت فراوان دارد، اما همین موضوع راجع به نوع محتوایی که استریم می‌کنید هم صدق می‌کند. از دیگر فاکتورهای موثر می‌توان به پلتفرم‌ها، رزولوشن تصویر (که براساس پیکسل سنجیده می‌شود) و نرخ فریم (تعداد فریم بر هر ثانیه یا fps) استریم شما هم اشاره کرد.

بیایید فرض کنیم می‌خواهید لایو استریمی از مصاحبه با شخصی دیگر پخش کنید و به سراغ یکی از سه پلتفرم فیسبوک لایو یا یوتیوب لایو یا توییچ می‌روید. از آن‌جایی که تمام این پلتفرم‌ها از استریم ویدیو با رزولوشن 720p پشتیبانی می‌کنند، به بررسی بیت‌ریت پیشنهادی هر یک می‌پردازیم:

  • فیسبوک لایو بیشینه بیت‌ریت ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه را پیشنهاد می‌کند، همراه با بیشینه بیت‌ریت صوتی ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه.
  • یوتیوب لایو بازه ۱۵۰۰ الی ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه را برای ویدیو و بیت‌ریت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه را برای صوت پیشنهاد می‌دهد.
  • توییچ بازه ۲۵۰۰ الی ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه را برای ویدیو و سقف ۱۶۰ کیلوبیت بر ثانیه را برای صوت پیشنهاد کرده است.

اگر مشغول استریم زنده ویدیویی با رزولوشن 720p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه باشید، باید ۴۱۶۰ کیلوبیت یا ۴.۱۶ مگابیت بر ثانیه را در هر ثانیه آپلود کنید. بنابراین دسترسی به پهنای باند ۴ مگابیت بر ثانیه‌ای کافی خواهد بود، مگر نه؟

متاسفانه خیر. شما باید به صورت مداوم به آپلود ۴۱۶۰ کیلوبیت داده در هر ثانیه بپردازید. از آن‌جایی که سرعت آپلود می‌تواند بالا و پایین شود، ایده خوبی است که پهنای باند شما ۳۵ الی ۴۰ درصد بالاتر از رقم پیشنهاد باشد. این یعنی به سرعت آپلود حدودا ۵۷۰۰ کیلوبیتی یا ۵.۷ مگابیتی بر ثانیه می‌رسیم. اما اگر از ثبات اینترنت خود اطمینان کامل دارید، نیازی به محاسبه ضریب خطا نخواهد بود. بنابراین به یاد بسپارید که ثبات اینترنت به اندازه سرعت آپلود مهم است.

متغیرهایی که سرعت آپلود را تحت تاثیر قرار می‌دهند

استریم چیست - سرعت آپلود در استریم

سرعت ۵.۷ مگابیت بر ثانیه برای ویدیوی 720p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، بالاترین سرعت مورد نیاز نیست و همچنان می‌توانید با سرعت‌ آپلودی پایین‌تر هم به لایو استریم 720p بپردازید. اگر تمام ویدیو در قالب شات واحدی ضبط شود که شما در آن صحبت می‌کنید، ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه در واقع بیت‌ریتی زیادی خواهد بود. اگر این رقم را تا نصف کاهش دهید هم همچنان شرایط خوبی را سپری خواهید کرد.

اما اگر از طرف دیگر می‌خواهید به استریم بازی یا رویدادی که انبوهی اطلاعات بصری دارد بپردازید، ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه شکلی ضروری به خود می‌گیرد. هرچه سرعت تصاویر به نمایش درآمده بالاتر باشد، نیاز به بیت‌ریت بالاتر نیز دارید. به این شکل است که جنس محتوای شما، سرعت آپلود مورد نیاز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیایید در مثال بازی‌های ویدیویی باقی بمانیم. اگر در حال استریم بازی‌هایی با اکشن سریع و پر زد و خورد باشید، باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان می‌توانند همه‌چیز را به واضح‌ترین شکل ممکن تماشا کنند. برای همین دلتان می‌خواهد با نرخی بالاتر از ۳۰ فریم بر ثانیه استریم کنید.

اما نرخ فریم بیشتر نیازمند بیت‌ریت بالاتر است. برای توییچ، بازه بیت‌ریت برای یک ویدیوی 720p به چیزی بین ۳۵۰۰ الی ۵۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه خواهد رسید و یوتیوب لایو هم ۲۲۵۰ الی ۶۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه را پیشنهاد می‌کند. وقتی این پیش‌نیازها را در نظر می‌گیرید، برای ویدیویی 720p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیاز به سرعت آپلود ۶.۲ مگابیت بر ثانیه‌ای برای توییچ و ۷.۴ مگابیت بر ثانیه‌ای برای یوتیوب لایو خواهید داشت. ضمنا در نظر داشته باشید که کماکان داریم درباره بالاترین و بهینه‌ترین ارقام صحبت می‌کنیم.

توییچ از ویدیوهایی با سقف رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. برای دستیابی به این کیفیت تصویر باید تا سقف ۷.۴ مگابیت بر ثانیه سرعت آپلود داشته باشید. از طرف دیگر، یوتیوب لایو امکان استریم 4k با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را مهیا کرده است. بیت‌ریت پیشنهادی برای این کیفیت بین ۲۰ هزار تا ۵۱ هزار کیلوبیت بر ثانیه است. برای دستیابی به چنین چیزی نیازمند ۶۸.۸ مگابیت بر ثانیه خواهید بود که از میانگین سرعت اینترنت آپلود در کشور آمریکا هم بالاتر بوده و بالاترین سرعت آپلود ممکن برای کاربران این کشور به حساب می‌آید.

برای استریم به دنبال چه سرعت آپلودی باشیم؟

استریم چیست - سرعت آپلود مناسب استریم

با درنظرگیری تمام متغیرهایی که بالاتر تشریح کردیم، سوال این نیست که چه سرعت آپلودی را می‌توان «خوب» به حساب آورد. در عوض باید این سوال را طرح کرد که با توجه به شرایطی که در آن به سر می‌برید باید چه هدف‌گذاری‌هایی داشته باشید. در ادامه مقاله استریم چیست به صورت تفکیک شده وضعیت پلتفرم‌ها، رزولوشن‌ها و نرخ‌های فریم را بررسی می‌کنیم.

فیسبوک لایو

  • بیشینه بیت‌ریت پیشنهادی برای ویدیو ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است.
  • بیشینه بیت‌ریت پیشنهادی برای صوت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه است.
  • بیشینه رزولوشن 1080p و سقف نرخ فریم معادل ۶۰ فریم بر ثانیه است. به دنبال سرعت آپلودی بین ۷ الی ۷ مگابیت بر ثانیه باشید (هرچند که فیسبوک اکثر اکانت‌ها را به 720p محدود کرده).
  • برای ویدیوهای 720 با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، به دنبال سرعت آپلود حدودا ۳ الی ۴ مگابیت بر ثانیه باشید.

توییچ

  • برای ویدیوهای 720p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، بیت‌ریت باید بین ۲۵۰۰ الی ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه باشد. سرعت آپلود مورد نیاز بین ۳.۲ الی ۵ مگابیت بر ثانیه است.
  • برای ویدیوهای 720p با نرخ 60 فریم بر ثانیه، بیت‌ریت باید بین ۳۵۰۰ الی ۵۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه باشد. سرعت آپلود مورد نیاز بین ۴.۴ الی ۶.۲ مگابیت بر ثانیه است.
  • برای ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، بیت‌ریت باید بین ۳۵۰۰ الی ۵۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه باشد. سرعت آپلود مورد نیاز بین ۴.۴ الی ۶.۲ مگابیت بر ثانیه است.
  • برای ویدیوهای 1080p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، بیت‌ریت باید بین ۴۵۰۰ الی ۶۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه باشد. سرعت آپلود مورد نیاز بین ۵.۶ الی ۷.۴ مگابیت بر ثانیه است.

یوتیوب

  • برای ویدیوهای 720p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، بازه بیت‌ریت بین ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است. این یعنی به سرعت آپلودی بین ۲ الی ۵ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید.
  • برای ویدیوهای 720p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، بازه بیت‌ریت بین ۲۲۵۰ تا ۶۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است. این یعنی به سرعت آپلودی بین ۲.۹ الی ۷.۴ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید.
  • برای ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، بازه بیت‌ریت بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است. این یعنی به سرعت آپلودی بین ۳.۸ الی ۷.۴ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید.
  • برای ویدیوهای 1080p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، بازه بیت‌ریت بین ۴۵۰۰ تا ۹۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است. این یعنی به سرعت آپلودی بین ۵.۶ الی ۱۱ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید.
  • برای ویدیوهای 1440p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، بازه بیت‌ریت بین ۶۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است. این یعنی به سرعت آپلودی بین ۷.۴ الی ۱۵.۸ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید.
  • برای ویدیوهای 1440p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، بازه بیت‌ریت بین ۹۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است. این یعنی به سرعت آپلودی بین ۱۱ الی ۲۱.۸ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید.

همانطور که می‌توان دید، یوتیوب بالاترین کیفیت را برای استریم‌های زنده به ارمغان می‌آورد، فیسبوک دسترس‌پذیرترین گزینه است و توییچ هم کماکان بهشتی برای گیمرها به حساب می‌آید.

چطور در توییچ استریم کنیم؟

استریم چیست - استریم در توییچ

آیا برای پیوستن به دنیای هیجان‌انگیز لایو استریم در توییچ آماده هستید اما هیچ ایده‌ای ندارید که کار را باید از کجا شروع کرد؟ نیازی به نگرانی نیست. در این بخش از مقاله استریم چیست به شما همه‌چیز را راجع به استریم در توییچ خواهیم گفت، از جمله دیوایس‌ها و مشخصاتی که برای استریم نیاز دارید، نحوه کار با نرم‌افزارهای استریم و حتی راهنمای گام به گام ساخت حساب کاربری در توییچ.

شاید برایتان سوال باشد که از میان تمام پلتفرم‌های موجود چرا به سراغ توییچ رفته‌ایم. پاسخ را در دو نکته می‌توان جستجو کرد. نخستین اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهند توییچ سهمی ۶۷ درصدی از بازار لایو استریم در سراسر جهان دارد و سایر پلتفرم‌ها با اختلاف عقب‌تر هستند. برای مثال سهم یوتیوب معادل ۲۲ درصد و سهم فیسبوک حدود ۱۱ درصد است. از طرف دیگر، از میان سه پلتفرم اصلی برای گیمرهای استریمر (که بخش اعظم جامعه لایو استریم ایران را نیز تشکیل می‌دهند) تنها توییچ به راحتی در دسترس است و سایر پلتفرم‌ها از دسترس خارج شده‌اند و اجبار به استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی، هم کار را برای شما دشوار می‌کند و هم بینندگان.

دلایل محبوبیت بازی‌ها در دنیای استریم چیست؟

پیش از هرچیز بیایید ببینیم فاکتورهای پشت محبوبیت ترکیب بازی‌های ویدیویی و استریم چیست. به عنوان یک مفهوم ساده، لایو استریم بازی کاری را می‌کند که ما عاشق آن هستیم، اما به روشی که دسترسی را بسیار آسان‌تر می‌کند. همه انسان در عطش عواطف و همینطور برقراری ارتباط هستند. در نتیجه وقتی به محبوب‌ترین استریمرها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم تمامی آن‌ها بسیار پرانرژی و پرحرف هستند. از دوران باستان تاکنون انسان‌ها از تماشای نبرد گلادیاتورها، مسابقات المپیک یا اساسا هرگونه رقابتی لذت برده‌اند.

یک فاکتور دیگر که کمکی شایان به دنیای لایو استریم بازی‌های ویدیویی کرده، نیاز به حس حضور در یک جامعه است. نیاز به تبدیل شدن به بخشی از یک جامعه تقریبا برای تمام انسان‌ها ضروری است. و لایو استریم بازی‌ها باعث می‌شوند مردم درست در اتاق پذیرایی خانه خود به یک جامعه بپیوندند. در واقع جالب است بدانید که براساس نتایج یک نظرسنجی، ۴۸ درصد از گیمرها تماشای لایو استریم را به تجربه شخصی بازی‌های ویدیویی ترجیح می‌دهند.

در آخر نیز از آن‌جایی که بسیاری از استریمرهای محبوب در واقع بازیکنان حرفه‌ای مسابقات ورزش‌های الکترونیک هستند، تماشاگران می‌توانند با مشاهده استریم آن‌ها چیزهای تازه آموخته و در بازی محبوب خود بهتر شوند. تماشاگران نه‌تنها با تماشای گیم‌پلی، بلکه از طریق مکالمه مستقیم با بازیکن و طرح پرسش‌های مرتبط، نکات تازه را یاد می‌گیرند. تعامل زنده یکی از اصلی‌ترین ستون‌های موفقیت هر استریمری است.

ساخت اکانت در توییچ

بهترین قابلیت‌های سرویس توییچ تنها در دسترس کاربرانی قرار دارند که ثبت نام کرده‌اند. اگر بخواهید با محتوا تعامل کنید، نیازمند ساخت یک حساب کاربری هستید. همین موضوع راجع به پیوستن به رده‌بندی تولیدکنندگان محتوا هم مصداق دارد. بنابراین کار را از همین‌جا آغاز می‌کنیم. سپس به سراغ سخت‌افزار و نرم‌افزار و پروسه استریم می‌رویم.

چطور یک اکانت توییچ برای لایو استریم بسازیم؟

ایجاد اکانت در توییچ کاری سرراست است. حتی با وجود اینکه توییچ یک گام اضافی برای آن‌هایی که می‌خواهند استریم کنند تدارک دیده، در مجموع باید سه گام را طی کنید. ناگفته نماند که اکانت‌های توییچ به صورت کاملا رایگان ساخته می‌شوند.

۱. رهنمودهای جامعه کاربران را بخوانید

در حالت ایده‌آل لازم است تمام بخش مربوط به قوانین وب‌سایت توییچ را مطالعه کنید. اما از آن‌جایی که جزییات حقوقی فراوان است، پیشنهاد می‌کنیم در حداقلی‌ترین حالت رهنمودهای جامعه کاربران (+) را مطالعه کنید. پیش از اینکه حساب کاربری خود را بسازید این بخش را مطالعه و آن را در مرورگر خود بوکمارک کنید تا هر از چندگاهی مجددا به آن سر زده و از آخرین به‌روزرسانی‌ها باخبر شوید.

۲. اکانت بسازید

روی یک کامپیوتر دسکتاپ کافی است روی دکمه Sign Up کلیک کرده و فرمی که به تصویر کشیده می‌شود را پر کنید. این فرم تفاوتی با فرم ثبت نام در هر سایت دیگری ندارد.

روی دیوایس‌های موبایل لازم است اپلیکیشن توییچ را دانلود کنید. توییچ پیشنهاد می‌کند که ابتدا با شماره موبایل خود ثبت نام کنید و سپس اطلاعات مربوط به ایمیل را نیز در ایمیل خود وارد نمایید.

۳. احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

رسیدیم به همان مرحله اضافی: بدون فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای امکان مخابره در توییچ فراهم نمی‌گردد و ضمنا نمی‌توانید از این قابلیت روی اپلیکیشن‌های معمولی احراز هویت استفاده کنید. بنابراین روی یک کامپیوتر وارد حساب کاربری خود شوید، به سراغ تنظیمات امنیتی بروید و قابلیت 2FA را روشن کنید. برای اتمام پروسه احراز هویت باید یک شماره موبایل وارد کنید.

از کدام نرم‌افزار برای لایو استریم در توییچ استفاده کنیم؟

هنگام مخابره در توییچ از روی یک کامپیوتر دسکتاپ، تازه‌کاران باید کار خود را با یک نرم‌افزار انکدینگ آغاز کنند، مگر اینکه به سخت‌افزار انکدینگ دسترسی داشته باشند. تمام نرم‌افزارهای انکدر با مزایا و معایب خود از راه می‌رسند و برخی از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود مواردی هستند که پایین‌تر معرفی می‌کنیم:

  • OBS Studio - این اصلی‌ترین انتخاب بسیاری از تولیدکنندگان محتوای تازه‌کار است. OBS Studio به صورت رایگان و متن‌باز عرضه شده و سازگاری میان‌پلتفرمی دارد. کمان یادگیری این آموزش می‌تواند اندکی دشوار باشد، به خصوص اگر هیچوقت قبلا از یک نرم‌افزار لایو استریم استفاده نکرده باشید.
  • Streamlabs OBS - ورژن Streamlabs از OBS چند قابلیت عالی دارد که به شما در درآمدزایی از کانال‌تان یاری خواهند رساند. اما این نرم‌افزار فقط روی سیستم عامل ویندوز در دسترس قرار گرفته.
  • XSplit - یک راهکار رایج برای استریمرهایی که می‌خواهند به بررسی نرم‌افزارهای پولی بپردازند. XSplit زمانی واقعا می‌درخشد که حاضر به پرداخت هزینه در ازای ورژن پولی آن باشید.
  • vMix - هر زمان که برای تبدیل شدن به یک استریمر حرفه‌ای آماده بودید، به سراغ این گزینه بروید.

اگر به دنبال روشی سریع برای آغاز به کار در توییچ می‌گردید تا اصلا ببینید کار استریمری برای شما ساخته شده یا خیر، به آزمون و خطا با Twitch Studio بپردازید که نرم‌افزار استریم خود توییچ است و اکنون در فاز بتای عمومی به سر می‌برد.

پیش‌نیازهای سخت‌افزاری بنیادین برای استریم چیست؟

استریم چیست - تجهیزات استریمینگ

حالا بیایید راجع به یکی از مهم‌ترین چیزهایی صحبت کنیم که برای شروع لایو استریم به آن‌ نیاز دارید. خوشبختانه لازم نیست یک کامپیوتر فوق پریمیوم و فوق گران در اختیار داشته باشید تا بتوانید لایو استریم‌هایی با کیفیت برگزار کنید. اما در هر صورت هرچه مشخصات سخت‌افزاری کامپیوتر شما قدرتمندتر باشد، به کیفیت بالاتری در استریم نیز دست خواهید یافت. سخت‌افزار پیشنهاد و اقتصادی برای این کار معمولا شامل یک پردازنده Intel Core i5-4670، بالغ بر ۸ گیگابایت حافظه رم و کارت گرافیک Nvidia GTX 650 یا بالاتر می‌شود. ضمنا با کنسول‌ها و اسمارت‌فون‌های خود نیز قادر استریم زنده خواهید بود.

خبر خوب اینکه نیازی به آخرین نسل از پردازنده‌ها یا تازه‌ترین پردازشگرهای گرافیکی مجهز به DSLR برای مخابره در توییچ ندارید. این پلتفرم بالاترین حد از کیفیت ویدیو را برای مخاطبان به ارمغان نمی‌آورد و حتی برخلاف یوتیوب از استریم 4K هم پشتیبانی نمی‌کند. اما اصلی‌ترین چالشی که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در توییچ با آن روبه‌رو می‌شوند این است که دستگاه گیمینگ باید به صورت همزمان به اجرای بازی و همینطور انکدینگ ویدیو رسیدگی کنید. بنابراین نمی‌توانید با هر کامپیوتری به استریم در توییچ بپردازید و نیاز به پردازنده‌ای دارید که به اندازه کافی توانمند باشد. بیایید هر پلتفرم را جداگانه بررسی کنیم.

کامپیوتر، کنسول و اسمارت‌فون

بخش مرکزی در سخت‌افزار یک استریمر، کامپیوتر یا موبایل هوشمند یا کنسول بازی است. کنسول‌های گیمینگ مانند پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان هم می‌توانند گزینه‌ای عالی برای لایو استریم بازی باشند و همین موضوع راجع به موبایل‌های کوچکی که در جیب‌مان جای می‌گیرند هم مصداق دارند. این دیوایس‌ها به شما کمک می‌کنند به آسانی هرچه تمام‌تر وارد دنیای استریمینگ شوید، زیرا نیازی به فکر کردن راجع به نرم‌افزار و سخت‌افزار اضافه نخواهید داشت.

با این حال کامپیوترهای دسکتاپ محبوب‌ترین گزینه میان استریمرها به حساب می‌آیند. گستره مشخصات سخت‌افزاری در کامپیوترها وسیع‌تر است و با استفاده از نرم‌افزارهای مخابره می‌توانید از قابلیت‌های جالبی مانند ساخت صحنه‌های کارگردانی شده و استفاده از لایه‌های روی تصویر برخوردار شوید. در واقع کامپیوترهای دسکتاپ آنقدر کارآمد هستند که حتی افرادی که از روی کنسول استریم می‌کنند هم یک کنسول برای تجربه بازی و یک کامپیوتر برای استریم گیم‌پلی دارند.

برای دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن در لایو استریم، استفاده از کامپیوترهای شخصی عملا اجتناب‌ناپذیر است، اما در عین حال با استفاده از چنین سخت‌افزاری به بیشترین انعطاف‌پذیری ممکن دسترسی خواهید داشت.

چطور از کامپیوتر دسکتاپ روی توییچ استریم کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین عوامل پیشرانه در رشد انفجاری صنعت لایو استریم، دسترسی‌پذیری آن است. تمام چیزی که برای این کار نیاز دارید اتصال اینترنت و دستگاهی است که بتوان روی آن استریم‌ها را تماشا کرد. این حقیقت که اکنون بسیاری از مردم جهان به این دو دسترسی دارند باعث می‌شود حرفه شغلی شما در حوزه استریم ویدیو بسیار نویدبخش باشد. اما هنگام تبدیل شدن به یک تولیدکننده محتوا سخت‌گیری بیشتری را شاهد خواهید بود، خصوصا اگر بخواهید موفق شوید. بیایید به مرور بنیادین‌ترین گام‌ها برای آغاز استریم از روی یک کامپیوتر دسکتاپ بپردازیم.

برنامه‌ریزی برای محتوایی که می‌خواهید استریم کنید

توییچ اکنون به منزلگاه گستره وسیعی از محتوا تبدیل شده و بنابراین باید درک کنید که انوع مختلف محتوا نیازمند تجهیزات متفاوت هستند. برای مثال اگر به دنبال محتوای ASMR باشید نیاز به میکروفون‌هایی شدیدا باکیفیت با ابزارهای تخصصی مانند میکروفون دوگوشی 3Dio Free Space خواهید داشت. این دست از تجهیزات شاید به راحتی در فروشگاه‌های محل زندگی شما در دسترس نباشند و اگر باشند هم قیمت‌های گزاف دارند. بنابراین برای محتوای خود برنامه‌ریزی کنید تا سپس بتوانید به سراغ برنامه‌ریزی برای تجهیزات بروید.

جمع‌آوری و نصب تجهیزات

پیش از اینکه شروع به راه‌اندازی نرم‌افزار استریم خود کنید، اطمینان حاصل نمایید تمام سخت‌افزارها به درستی متصل شده‌اند. این یعنی میکروفون و وبکم باید به کامپیوتر متصل باشند. اگر می‌خواهید یک مانیتور دیگر به تجهیزات خود استفاده کنید یا اصلا به سراغ پرده سبز بروید، اکنون زمان آماده کردن تمام آن‌ها است.

همه‌چیز را به خوبی تست نیز کنید. وبکم خود را در زاویه‌ای درست قرار دهید و سطح صدای میکروفون را بررسی کنید. در این مرحله باید به وضعیت اکوی صدا در اتاق خود رسیدگی کنید و اگر از نور استفاده می‌کنید، به تنظیم منابع نوری بپردازید.

نصب نرم‌افزار و اتصال به توییچ

استریم چیست - نرم‌افزار OBS

هرکدام از نرم‌افزارهایی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم به خوبی با توییچ سازگاری دارند. اما در این مقاله از نرم‌افزار OBS Studio به عنوان مثال استفاده کرده و توضیحات مربوط به آن را ارائه می‌کنیم.

  • بعد از نصب این نرم‌افزار، OBS Studio از شما می‌پرسد که می‌خواهید تنظیمات به صورت خودکار پیاده‌سازی شوند یا خیر. اما بهتر است به سراغ راه‌اندازی دستی نرم‌افزار بروید، زیرا در این صورت می‌توانید برخی از ابعاد مهم استریم را کنترل کنید.
  • پیش از هر چیز درون OBS Studio به سراغ گزینه File و سپس Settings و در نهایت Stream بروید. پلتفرم «Twitch» را به عنوان سویس خود استفاده کنید و سپس یا می‌توانید با اکانت توییچ خود درون OBS Studio لاگین کنید یا از طریق «کلید استریم - Stream Key» به توییچ متصل شوید.
  • در حالت اول کافی است که اطلاعات حساب کاربری توییچ خود را وارد کنید و کار تمام است. برای حالت دوم باید به وب‌سایت توییچ بروید و از طریق گزینه Channel and Videos درون تنظیمات آن، کلید استریمی که مشاهده می‌شود را کپی کنید. حالا این کلید را درون OBS پیست کنید و فرآیند راه‌اندازی به پایان می‌رسد.

افزودن منابع صوتی و و تصویری

هرچیزی که می‌خواهید در استریم شما مخابره شود باید به عنوان یک منبع یا Source در اختیار OBS قرار بگیرد. میکروفون شما یک سورس است و بازی ویدیویی مورد نظرتان هم همینطور. همین ماجرا راجع به وبکم و هرچه روی دسکتاپ شما وجود دارد نیز صدق می‌کند. اگر می‌خواهید چیزی را درون استریم خود داشته باشید، باید آن را به عنوان سورس به OBS معرفی کنید.

نکته معرکه راجع به OSB Studio این است که در اکثریت مواقع منبع صدای شما را می‌شناسد. اما اگر چنین اتفاقی نیفتاد به File، سپس Settings و سپس Audio بروید تا دیوایس‌هایی که می‌خواهید برای صدا استفاده شوند را بیابید. به صورت معمول این بدان معنا است که شما یک دیوایس برای صدای دسکتاپ (صدایی که روی کامپیوتر پخش می‌شود) و یک دیوایس برای صدای میکروفون (یعنی صدای خودتان) دارید.

برای سورس‌های ویدیویی هم بخش «Sources» را درون پنل اصلی OBS Studio خواهید یافت. با کلیک روی دکمه + منویی باز خواهد شد که به شما اجازه می‌دهد منابع مختلف مانند بازی‌ها، دسکتاپ، صفحات وب، تصاویر و فایل‌های متنی را اضافه کنید. اما در نظر داشته باشید که سورس‌ها به همان شکلی روی صفحه ظاهر می‌شوند که درون باکس «Sources» قابل مشاهده هستند، یعنی به صورت لایه‌هایی روی یکدیگر. با انتقال یک سورس به بالای لیست، می‌توانید آن را به لایه‌ای بالاتر از سایر سورس‌ها تبدیل کنید.

بهترین تنظیمات برای استریم را بیابید

تنظیمات استریمی که برای توییچ به آن نیاز دارید تا حد زیادی وابسته به پهنای باند آپلود، قدرت انکدر شما و جنس محتوایی که می‌خواهید مخابره کنید دارد. پهنای باند بالاتر، پردازنده توانمندتر و توانایی اختصاص دادن تمام و کمال آن به انکدینگ است که باعث می‌شود به تنظیماتی با کیفیت‌تر دسترسی پیدا کنید. اگر به دنبال اعداد و ارقام می‌گردید، راهنمای خود توییچ (+) می‌تواند نقطه شروعی معرکه باشد. سپس زمان آزمون و خطا می‌رسد. پتانسیل‌های تجهیزات و امکانات خود را بسنجید و آنقدر آزمون و خطا کنید تا آنچه از توانایی‌های تجهیزات و اینترنت فراتر نیست و در عین حال با استانداردهای خودتان سازگار است را بیابید.

چطور از کنسول‌ها یا موبایل‌های هوشمند روی توییچ استریم کنیم؟

لایو استریم روی توییچ از طریق کامپیوتر شاید بهترین گزینه برای شخص شما نباشد. شاید تجربه بازی‌های ویدیویی روی کنسول‌ها را ترجیح بدهید، مثل خیلی‌های دیگر. شاید حتی تماشای استریم‌ها روی کنسول را نیز بیشتر دوست داشته باشید و هیچ دلیلی برای این نبینید که استریم و تماشای لایو استریم را روی دو دستگاه جداگانه به انجام برسانید.

شاید هم خیلی ساده نخواهید به سراغ پروسه نسبتا پردردسر راه‌اندازی توییچ روی یک کامپیوتری گیمینگ بروید، آن هم وقتی که کنسولی کاملا مناسب برای تجربه بازی‌ها و استریم در اختیار دارید.

استریم در توییچ از روی پلی استیشن ۴

استریم چیست - استریم در پلی استیشن

اگر علاقه‌مند به پیوستن به دنیای کمتر شلوغ استریم کنسولی در توییچ هستید، در ادامه به شما خواهیم گفت بعد از ساخت حساب کاربری توییچ و فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله چه قدم‌هایی را باید طی کنید. و کار را با کنسول پلی استیشن ۴ شرکت سونی آغاز می‌کنیم.

آماده‌سازی پلی استیشن ۴ برای لایو استریم

پیش از راه‌اندازی بازی و اتصال کنسول به حساب کاربری توییچ باید به برخی از تنظیمات توجه نشان دهید:

حصول اطمینان از غیرفعال بودن HDCP: این گزینه را درون بخش System در Settings پلی استیشن ۴ خواهید یافت. هنگام تماشای محتوای سرویس‌هایی مانند نت‌فلیکس روی پلی استیشن ۴ باید این قابلیت روشن باشد، اما هنگام لایو استریم باید حتما آن را غیر فعال کنید.

راه‌اندازی دیوایس‌ها: در تنظیمات کنسول و سپس بخش Devices گزینه‌هایی برای دیوایس‌ّای صوتی و همینطور دوربین پلی استیشن خواهید یافت. در اینجا می‌توانید سطح صدای میکروفون یا هدست خود را تنظیم کنید و توجه داشته باشید پلی استیشن ۴ از هیچ وبکمی به جز PlayStation Camera که توسط خود سونی ساخته و عرضه شده پشتیبانی نمی‌کند.

اشتراک‌گذاری صدا: وقتی بازی را اجرا می‌کنید، دکمه Share روی کنترلر کنسول را فشار دهید و بعد به سراغ Sharing and Broadcast، سپس Broadcast Settings، بعد Advanced Settings و در نهایت Audio Sharing بروید. در اینجا می‌توانید صدای میکروفون خودتان را برای مخابره فعال کنید.

فعال‌سازی چت: در همان بخش Advanced Settings که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردیم، گزینه‌ای به نام «Display Messages to Spectators Comments» را خواهید یافت که به شما اجازه می‌دهد چت را فعال کنید.

اتصال پلی استیشن ۴ به حساب توییچ:

وقتی دکمه Share را روی کنترلر خود می‌زنید، شاهد گزینه‌ای برای مخابره گیم‌پلی خواهید بود. پلی استیشن ۴ از شما می‌پرسد که می‌خواهید از کدام پلتفرم استفاده کنید و بعد از انتخاب Twitch، لازم است کنسول را به حساب کاربری متصل کنید. برای این کار باید:

  • کد QR به نمایش درآمده روی صفحه را اسکن کنید یا
  • از روی یک کامپیوتر یا موبایل هوشمند به صفحه فعال‌سازی حساب در توییچ (+) رفته و کدی که روی صفحه می‌بینید را وارد کنید.

بررسی نهایی و آغاز استریم

بعد از اینکه کنسول را به توییچ متصل کردید می‌توانید یک تیتر برای استریم خود انتخاب کنید، دوربینی که به دستگاه متصل است را فعال نمایید و به انتخاب کیفیت خروجی بپردازید. وقتی کار با تمام این‌ها به پایان رسید می‌توانید شروع به مخابره گیم‌پلی پلی استیشن ۵ خود روی توییچ کنید. این پروسه‌ای بسیار آسان است و حتی نیازی به دانلود اپلیکیشن توییچ هم ندارید. اما برای تماشای استریم‌های دیگران روی پلی استیشن ۴ دریافت این اپلیکیشن ضروری خواهد بود.

استریم در توییچ از روی ایکس باکس

استریم چیست - استریم در ایکس باکس

برخلاف پلی استیشن ۴، کنسول ایکس باکس وان به صورت بومی از توییچ پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین اگر خواستار استریم روی توییچ از طریق ایکس باکس باشید، سفر شما از استور ایکس باکس آغاز می‌شود.

اپلیکیشن توییچ را نصب کنید

روی کنسول ایکس باکس خود به فروشگاه بروید، به دنبال اپلیکیشن رسمی توییچ بگردید و آن را نصب کنید.

اپلیکیشن توییچ را به حساب خود متصل کنید

بعد از اجرای اپلیکیشن برای نخستین بار، کدی شش رقمی دریافت خواهید کرد که باید آن را به صورت دستی در صفحه فعال‌سازی توییچ (+) وارد کنید. برای این کار نیاز به یک کامپیوتر یا موبایل هوشمند دارید.

اتصال و راه‌اندازی دیوایس‌ها

خبر خوب اینکه با ایکس باکس وان می‌توانید از هر وبکم استانداردی استفاده کنید و همین موضوع راجع به میکروفون‌ها و هدست‌های اکسترنال هم مصداق دارد. همه‌چیز را به ایکس باکس خود متصل و اطمینان حاصل کنید که میکروفون و وبکم درون تنظیمات فعال شده‌اند. از سوی دیگر لازم است برخی دیگر از تنظیمات را هم دستکاری کنید، بنابراین به Settings، سپس Account، سپس Privacy and Online Safety، سپس Xbox Live Privacy و در نهایت View Details and Customize بروید و بعد:

  • به Game Content رفته و گزینه‌های «You Can Broadcast Gameplay» و «You Can Share Content Made Using Kinect or Another Camera» را فعال کنید.
  • در بخش Online Status and History گزینه «Everybody» را زیر تنظیمات «Others Can See if You're Online» را انتخاب کنید.

استریم در توییچ از روی موبایل هوشمند

استریم چیست - استریم در موبایل

اگرچه کنسول‌ها تقریبا به صورت تمام و کمال بر استریم محتوای گیمینگ تمرکز دارند، ماجرا برای موبایل‌های هوشمند متفاوت است. اپلیکیشن توییچ برای موبایل تنها به شما اجازه می‌دهد که از دوربین دستگاه به مخابره بپردازید. بنابراین اگر بخواهید تصویر صفحه موبایل و بازی به اجرا درآمده روی آن را استریم کنید باید به سراغ اپلیکیشن‌های شخص ثالث بروید. در ادامه خواهیم گفت که روش استفاده از موبایل برای استریم چیست.

اپلیکیشن توییچ را دانلود و نصب کنید

پیش از هر چیز لازم است به نصب اپلیکیشن توییچ روی موبایل‌ هوشمند خود بپردازید. این اپلیکیشن از هر دو سیستم عامل اندروید و iOS پشتیبانی کرده و در گوگل پلی (+) و اپ استور اپل (+) یافت می‌شود.

درون اپلیکیشن لاگین کنید

برای ورود به اپلیکیشن لازم است تمام پروسه احراز هویت دو مرحله‌ای توییچ که پیشتر راجع به آن توضیح داده‌ایم را پشت سر بگذارید.

روی تصویر پروفایل خود بزنید

در ادامه روی تصویر پروفایل خود که در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته بزنید. با این کار شاهد نمایش صفحه تازه‌ای خواهید بود که دکمه «Go Live» در آن به چشم می‌خورد.

دکمه Go Live را بفشارید

پیش از اینکه قادر به لایو استریم از طریق اپلیکیشن موبایل توییچ باشید، لازم است جواز دسترسی به دوربین و میکروفون را در اختیار آن بگذارید.

راه‌اندازی و شروع استریم

برای اینکه بالاخره بتوانید استریم را آغاز کنید، این چند گام ساده را دنبال نمایید:

  1. یک نام برای استریم خود انتخاب کنید.
  2. از منوی کشویی، دسته‌بندی محتوای خود را انتخاب کنید.
  3. دوربینی که می‌خواهید استفاده شود را انتخاب کنید.
  4. لینک استریم خود را از طریق سایر اپلیکیشن‌هایی که روی موبایل نصب است با دیگران به اشتراک بگذارید.
  5. بعد از تمام این کارها، تمام آنچه باقی می‌ماند فشردن دکمه «Start Stream» است و آنلاین خواهید شد.

در نهایت باید گفت که فرآیند استریم در توییچ آنقدرها برای تازه‌کاران دردسرساز نیست. در واقع هرکسی می‌تواند با تجهیزات ساده و دانش بنیادین راجع به کامپیوتر، ظرف چند دقیقه محتوای زنده خود را در توییچ به اشتراک بگذارید. بنابراین اگر می‌خواهید تبدیل به یک استریمر شوید، می‌توانید آسوده باشید که حداقل بخش مربوط به استریم در توییچ به سادگی هرچه تمام‌تر دنبال می‌شود.

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Restream
۱ دیدگاه برای «استریم چیست و چگونه استریم کنیم؟ — از صفر تا صد»

سلام چجوری بفهمیم یه اهنگ تو اسپاتیفای چقدر استریم خورده؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *