استریم بازی چیست و چگونه گیم استریمر شویم؟ – راهنمای رایگان کامل

۸۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
استریم بازی چیست و چگونه گیم استریمر شویم؟ – راهنمای رایگان کامل

هر روز هزاران نفر در پلتفرم‌هایی مانند «توییچ» و «یوتیوب» به استریم بازی مشغول می‌شوند. برخی از آن‌ها شدیدا موفق ظاهر شده و درآمد میلیون دلاری دارند، برخی هم نه. برخی برای درآمدزایی به سراغ این شغل رفته‌اند، برخی می‌خواسته‌اند که علایق خود را دنبال کنند. استریم بازی این روزها به شغلی محترم‌تر از هر زمان دیگر تبدیل شده و میلیون‌ها جوان در سراسر جهان آرزوی استریمر شدن را در ذهن و قلب دارند.

اما یک «استریمر بازی» حرفه‌ای کیست و چه می‌کند؟ کار را باید از کجا شروع کرد؟ نیاز به چه مهارت‌هایی دارید؟ چطور می‌توان از فعالیت‌های مربوط به استریم بازی برای درآمدزایی استفاده کرد؟ اصلا چطور باید استریمر شد؟ در ادامه این مقاله به چنین سوالاتی پاسخ می‌دهیم و از این خواهیم گفت که به عنوان یک تازه‌کار باید چه مسیری را طی کنید تا قادر به استریم بازی به باکیفیت‌ترین شکل ممکن باشید.

استریم بازی چیست؟

استریم بازی چیست

در غایی‌ترین حالت، «استریم» (Stream) به معنای مخابره زنده ویدیویی است. بنابراین مهم نیست چه چیزی استریم می‌شود و چه کسی پشت استریم است. یک استریم می‌تواند به معنای پخش شوهای مختلف، شوهای گفتگو، فیلم یا محتوای مربوط به دنیای واقعی باشد. در این مقاله اما می‌خواهیم به سراغ فرمی از استریم برویم که وقتی لغت «استریمینگ» را می‌شنویم، ذهن‌ها به سرعت به سمت آن می‌رود: پخش زنده محتوای مربوط به بازی‌های ویدیویی. در این حالت، مخاطبان می‌توانند بازی شما را که به صورت زنده و بی‌درنگ مخابره می‌شود را روی صفحه کامپیوتر خود و در پلتفرم‌هایی مانند توییچ و یوتیوب مشاهده کنند. این یعنی اگر در بازی‌های ویدیویی ماهر باشید، می‌توانید فرصتی در اختیار بقیه بگذارید که بازی کردن شما را تماشا کنند.

برای اینکه این تجربه به هیجان‌انگیزترین و درگیرکننده‌ترین شکل خود در بیاید، استریمرها به سراغ ابزارهای گوناگونی می‌روند. برای مثال اکثر استریمرهای بازی به صورت همزمان با میکروفون راجع به تجربه بازی خود (یا آنچه اصطلاحا گیم‌پلی نام دارد) صحبت می‌کنند و به جز تصویر بازی، اشکالی دیگر از سرگرمی را هم برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند. از سوی دیگر نمایش چهره و اتاق استریمر هم این روزها رواج فراوانی پیدا کرده و معمولا علاوه بر تصویر بازی، تصویری کوچک از شخصی که بازی می‌کند را نیز روی نمایشگر خود دارید.

تاریخچه استریم بازی چیست؟

در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، بازی‌های ویدیویی به محبوبیتی بیشتر و بیشتر دست پیدا می‌کردند و کنسول‌های خانگی و کامپیوترهای شخصی هم داشتند آن‌قدر قدرتمند می‌شدند که تصاویری واقع‌گرایانه‌تر مقابل چشم می‌گذاشتند. همین‌طور که این محبوبیت افزایش یافت، پوشش خبری هم بیشتر شد. برنامه تلویزیونی GIGA Games در کانال تلویزیونی GIGA در سال ۱۹۹۸ میلادی به وجود آمد و در واقع نخستین شو تلویزیونی با محوریت بازی‌های ویدیویی بود. در این برنامه بازی‌ها به صورت زنده و برش‌نخورده پخش می‌شدند و می‌توانستید منتظر گزارش‌های مختلف راجع به ابعاد مختلف صنعت بازی باشید. اگرچه ایستگاه تلویزیونی GIGA به خاطر بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۹ تعطیل شد، اما در نهایت نشان داد که دست به کاری نوآورانه زده است.

در اواخر دهه ۲۰۰۰، عبارت «Let's Play» (به معنای ویدیوهایی که در آن چند نفر یک بازی را تجربه کرده و به مخاطبان نشان می‌دهند) بیشتر میان گیمرها شناخته شد و با ظهور یوتیوب به نظر می‌رسید فرصتی ایده‌آل برای آپلود کردن گیم‌پلی بازی‌ها در فرم ویدیویی فراهم شده است. همین‌طور که صنعت بازی هم به صورت موازی رشد می‌کرد، میزان تمایل مردم به چنین محتوایی افزایش یافت. محتوایی که تا تنها ۱۰ سال قبل تنها در مجله‌های چاپی بازی‌های ویدیویی پیدا می‌کردید را حالا می‌شد به صورت رایگان و همین‌طور مداوم، در فرم ویدیویی تماشا کرد. بعد از آغاز به کار اولین بسترهای استریم (مانند Justin.tv و OWN3D.tv) هرکسی می‌توانست در هر زمانی و با کمترین زحمت شروع به مخابره بازی‌های خود کند.

سازمان‌های فعال در حوزه «ورزش‌های الکترونیکی» (E-Sports) به صورت خاص از پتانسیل کامل پلتفرم‌های استریم بازی استفاده کردند، زیرا حالا می‌توانستند مسابقات و تورنمنت‌های بازی‌ها را به صورت زنده به مخاطبان نشان داده و روی آن‌ها گزارش کنند. در واقع به جای اینکه بازی‌ها ضبط و سپس آپلود شوند، مخاطبان می‌توانستند مسابقات مورد نظر خود را به صورت زنده ببینند و تجربه‌ای مشابه دیگر ورزش‌های جهان به دست آورند. همین موضوع هم بوده که ورزش‌های الکترونیکی را این روزها به صنعتی بسیار غول‌آسا تبدیل کرده. از حباب کوچکی که تنها گیمرهای شدیدا علاقه‌مند را در بر می‌گرفت، بازاری بسیار بزرگ پدید آمد و اصلی‌ترین دلیل هم ظهور پلتفرم Twitch و دیگر رقبایش بود. این روزها دست کم ۳ میلیون نفر در هر ماه گیم‌پلی بازی خود را در توییچ استریم می‌کنند.

آیا استریم بازی یک شغل است؟

استریم کردن بازی‌های ویدیویی

بدون تردید می‌توان گفت که استریمینگ و همین‌طور استریم بازی به طور یقین شغل و حرفه به حساب می‌آیند. اما برای اینکه استریم‌های شما بازخوردی کافی داشته باشند تا به منبع ثانویه یا حتی اولیه درآمد تبدیل شوند، لازم است جامعه‌ای از مخاطبان را شکل داده باشید که به صورت مداوم محتوای شما را تماشا می‌کنند. در حال حاضر استریمرهایی در ایران و اقصی نقاط جهان داریم که به صورت روزانه هزاران نفر را با استریم‌های خود سرگرم می‌کنند. از سوی دیگر نیز میلیون‌ها نفر دیگر را داریم که می‌خواهند استریمر شوند. اکثر استریمرهای موفق جامعه مخاطبان خود را در طول چندین سال شکل داده‌اند و البته که حداقل در ابتدا، در وقت اضافه خود به سراغ این کار رفته‌اند.

مثل هر حرفه دیگری، برای تبدیل شدن به یک استریمر خوب نیاز به گستره وسیعی از مهارت‌ها دارید. صرفا بازی و صحبت کردن برای تمام روز کافی نیست. همه‌چیز عمدتا به بازی‌هایی که برای استریم‌های خود انتخاب می‌کنید بستگی دارد، زیرا به خصوص برای آن دسته از بازی‌های رقابتی که جزو ورزش‌های الکترونیکی به حساب می‌آیند نیازمند سطح مشخصی از مهارت خواهید بود. هیچکس دوست ندارد استریمری نه‌چندان ماهر را تماشا کند که در تمام بازی‌های خود می‌بازد. چنین اتفاقی برای چند ساخت نخست سرگرم‌کننده خواهد بود، اما خیلی زود شکلی اعصاب‌خردکن و تکراری به خود می‌گیرد. اما گذشته از آنچه روی صفحه به نمایش درمی‌آید، باید به ابعاد دیگر کار نیز رسیدگی کنید. از جمله فعالیت‌های دیگر یک استریمر می‌توان به تحلیل آمار و ارقام، برنامه‌ریزی برای محتوا، فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور رسیدگی به امور مالی اشاره کرد.

افزون بر مهارت‌های سختی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، مهارت‌های نرم را نیز نباید از یاد برد. در واقع برخی مهارت‌هایی که برای این شغل نیاز دارید اصلا اکتسابی نیستند و باید استعداد کافی را در خود داشته باشید. به عنوان یک استریمر، شما خویش‌فرما خواهید بود و این یعنی مسئولیت موفقیت بر عهده خودتان است و خودتان میزان تلاش برای دستیابی به این مهم را تعیین می‌کنید. بنابراین نیازمند سطوح بالایی از انگیزه و استقامت خواهید بود، زیرا هیچکس یک‌شبه به ۲۰۰۰ بازدیدکننده دست پیدا نمی‌کند.

علاوه بر این، به عنوان کسی که به تنهایی به سرگرم کردن مخاطبان مشغول می‌شود، چنین چیزی می‌تواند یک مزیت به حساب آید؛ البته به این شرط که حرف‌های فراوان برای گفتن داشته باشید و مهارت ارتباط بالایی از خود به نمایش بگذارید. البته که استریمرهایی هم داریم که در عمده مواقع سکوت می‌کنند، اما حتی در این حالت هم باید ارتباطی تعاملی با مخاطبان و آن‌هایی که در چت گفتگو می‌کنند داشته باشید. برای دستیابی به پروژه‌ها و ایده‌های جدید، لازم است خلاق باشید و از چیزهای جدید استقبال کنید. از سوی دیگر توانایی تغییر ذهنیت به صورت سریع هم از مزیت‌های شما به حساب خواهد آمد، زیرا اگر یک ایده بعد از چندین بار آزمون و خطا جواب ندهد، باید به سرعت به دنبال محتوایی جایگزین برای مخاطبان خود باشید.

چطور استریمر بازی شویم؟

چطور استریمر شویم

پاسخ دادن به این سوال آن‌قدر آسان نیست. در واقع همه‌چیز به آنچه می‌خواهید استریم کنید، میزان جاه‌طلبی‌هایتان و همین‌طور تعریف‌تان از عبارت «استریمر» بستگی دارد. برای مثال اگر ماهی یک‌بار بازی‌ جدیدی را برای سه تن از دوستان خود استریم کنید، «استریمر» به حساب می‌آیید؟

اساسا برای استریم کردن به پیش‌نیازهای چندانی احتیاج ندارید. اگر بنیادین‌ترین موارد را از نظر رد کنیم، کامپیوتری مجهز به نرم‌افزارهای درست یا یک کنسول بازی خانگی برای شروع کار کفایت می‌کند. البته که نیازمند یک اینترنت باثبات و باکیفیت نیز هستید، زیرا انبوهی داده برای مخابره یک لایو استریم HD جابه‌جا می‌شود. برای اینکه استریمی روان با رزولوشن 1080p داشته باشید، نیازمند اینترنتی با حداقل سرعت آپلود ۱۰ مگابیت بر ثانیه خواهید بود. طبیعتا هرچه سرعت اینترنت شما پایین‌تر باشد، کیفیت آنچه برای مخاطبان پخش می‌کنید هم پایین‌تر می‌آید.

در اکثر موارد اما چنین پیش‌نیازهای ساده‌ای برای استریم حرفه‌ای کفایت نمی‌کنند. برای تبدیل شدن به یک استریمر بازی واقعی لازم است با پلتفرم‌های مختلف، بازی‌های ویدیویی و همین‌طور محتوایی که قرار است بسازید آشنا باشید. کانال‌های اجتماعی هم از اهمیت فراوان برخوردار بوده و به شما در یافتن مخاطبان تازه و نمایش محتوا به آن‌ها یاری می‌رسانند. بنابراین لازم است اکانت‌هایی در اینستاگرام، توییتر و فیسبوک بسازید و آن‌ها را فعال نگه دارید. این ابزارها نه‌تنها برای بازاریابی ضروری به حساب می‌آیند، بلکه به مخاطبان اجازه می‌دهند که از برنامه‌ریزی‌های شما برای استریم (زمان و محتوا) باخبر باشند. تجهیزات سخت‌افزاری هم نقشی اساسی در این بین ایفا می‌کنند. این روزها به ندرت می‌توان استریمری را در توییچ و دیگر پلتفرم‌ها یافت که بدون میکروفون یا دوربین با مخاطبان تعامل کند.

شروع به کار

پیش از اینکه حتی نخستین لایو استریم خود را پشت سر بگذارید، لازم است به گام‌های مختلفی رسیدگی کنید. می‌توانید این گام‌ها را مرحله «پیش‌تولید» در نظر بگیرید. آنچه در ادامه می‌آوریم شاید در فرایند آنلاین شدن ضرورتی نداشته باشند، اما باعث می‌شوند مخاطبان استریم‌های شما را جدی بگیرند.

محتوای خود را شناسایی کنید

درحالی که دنیای استریم اکنون بزرگ‌تر از همیشه شده و با سهولت بیشتری هم می‌توان به آن ورود کرد، اکنون چند دوجین موضوع و دسته‌بندی مختلف برای استریم وجود دارد. تنها در پلتفرم توییچ انبوهی کانال محبوب آشپزی، استریمرهایی که به صورت زنده طراحی و نقاشی می‌کنند، نمایش‌های موسیقیایی و همین‌طور دسته‌بندی «چت کردن صرف» (Just Chatting) را خواهید یافت.

اما رایج‌ترین انتخاب، یک کانال گیمینگ است. در این حالت تماشاگران وارد توییچ می‌شوند تا استریمری را در حال تجربه بازی محبوب‌شان تماشا و او را تشویق کنند. همانطور که از موضوع مقاله پیداست، تمرکز ما بر جنبه‌های مربوط به یک کانال گیمینگ خواهد بود، اما نکاتی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم برای سایر کانال‌ها نیز کاربردی خواهند بود.

بیایید فرض کنیم می‌خواهید یک استریمر بازی شوید. در این حالت انتخاب درست این خواهد بود که تمرکز خود را یا بر تنها یک بازی، یا یک ژانر مشخص از بازی‌ها و یا سبک خاصی از بازی کردن بگذارید. بدین شکل، محتوای شما همان چیزی خواهد بود که مخاطبان به‌خصوص‌تان انتظارش را دارند و با آن احساس آشنایی می‌کنند. اگر یک استریمر دائما از شاخه‌ای به شاخه دیگر بپرد - مثلا از ماریو به سراغ کال آو دیوتی و سپس ماینکرفت برود - مخاطبان از تماشای هر سه بازی لذت نخواهند برد. با تمرکز بر یک ژانر مشخص می‌توانید دنبال‌کنندگان بیشتری به دست آورید و در حالت ایده‌آل نیز طرفدارانی متعهد و وفادار پیدا کنید که تمام استریم‌های شما را می‌بینند.

صدای خود را بیابید

صدای خود را بیابید

با توجه به فراگیری گسترده استریم، به طور یقین هزاران کانال دیگر نیز همان کاری را انجام خواهند داد که شما انجام می‌دهید. در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی، به صورت میانگین ۵۶ هزار استریمر مختلف در هر لحظه مشغول مخابره بودند و این رقم در گذر زمان افزایش نیز یافته. بنابراین ایده خوبی است که راجع به نحوه کشاندن مخاطبان به سمت استریم‌های خود و همین‌طور آنچه محتوای شما را از دیگران متمایز می‌کند، تصمیم بگیرید. برای مثال اگر مهارتی دیوانه‌کننده در بازی‌های رقابتی داشته باشید، می‌توانید مخاطبان فراوان به دست آورید. یا از سوی دیگر می‌توانید بازی‌ها را صرفا برای سرگرمی بازی کنید، اما نیاز به شخصیتی سرگرم‌کننده نیز خواهید داشت که مخاطبان از دیدن و تعامل با او لذت ببرند. در نهایت از خودتان بپرسید چه چیزی کانال شما را از انبوه کانال‌های دیگر متمایز خواهد کرد؟

اهداف

در نهایت و پیش از اینکه شروع به کار کنید، لازم است اهداف و دلایل کار خود را بشناسید و سپس شروع به نمایش گیم‌پلی خود به دیگران کنید. چه بخواهید به صورت تمام‌وقت استریمر شوید و چه صرفا به خاطر علایق خود به سراغ چنین کاری رفته باشید، این گامی بسیار مهم است.

بنابراین انتظار دارید کانال شما به کدام سمت و سو برود و چه میزان رشد کند؟ آیا برای شکل دادن به یک جامعه ایده‌هایی درست در اختیار دارید؟ آیا می‌خواهید هرطور که شده از علاقه خود به بازی‌های ویدیویی به درآمدزایی برسید؟ حقیقت این است که هیچ پاسخ اشتباهی وجود ندارد، اما با طرح سوالات درست می‌توانید در مسیر دستیابی به آنچه آرزویش را دارید قرار بگیرید.

تجهیزات

تهیه کردن ابزارها و تجهیزات لازم برای استریم احتمالا اصلی‌ترین مانع بر سر راه آن‌هایی باشد که می‌خواهند به این دنیا ورود کنند. خرید تجهیزات لازم برای آغاز کردن استریم نیازمند اندکی سرمایه‌گذاری اولیه خواهد بود، خصوصا اگر هیچ ابزاری در اختیار نداشته باشید. با این وجود، با تهیه تنها چند مورد ضروری هم می‌توان شروعی قابل قبول داشت. سپس همین‌طور که کانال شما بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، قادر به خرید تجهیزات بهتر برای بهبود توانایی‌های استریم خود خواهید بود.

پلتفرم گیمینگ

طبیعتا اگر به دنبال استریم کردن بازی‌های ویدیویی باشید، نیازمند پلتفرمی نیز هستید که بازی‌ها را به اجرا در آورد. بعضی بازی‌ها تنها روی یک پلتفرم یافت می‌شوند. برای مثال بازی Super Smash Bros روی کنسول ایکس باکس در دسترس نیست و Counter Strike: Global Offensive را هم روی نینتندو سوییچ پیدا نمی‌کنید. اما خبر خوب اینکه اکثر بازی‌های امروزی روی چندین پلتفرم عرضه می‌شوند و بنابراین می‌توانید از کنسول یا کامپیوتر کنونی خود برای تجربه بسیاری از بازی‌های محبوب فعلی (مانند کال آو دیوتی وارزون، ایپکس لجندز، ماینکرفت و فورتنایت) استفاده کنید.

به عنوان یک قاعده کلی پیشنهاد می‌کنیم کامپیوتر شخصی را به پلتفرم اصلی خود برای تجربه بازی‌ها و استریم آن‌ها تبدیل کنید، مگر اینکه بازی مورد نظرتان به صورت انحصاری روی یکی از سه کنسول پلی استیشن، ایکس باکس یا نینتندو سوییچ عرضه شده باشد. بسته به کامپیوتر شما و قطعات موجود در آن، ممکن است برخی بازی‌ها با رزولوشن و نرخ فریم بالاتر به اجرا درآیند و از سوی دیگر تمام کارهای مربوط به استریم نیز روی همان کامپیوتر انجام می‌شود. علاوه بر این، اکثر کنترلرها از طریق USB یا بلوتوث به کامپیوتر متصل می‌شوند و سازگاری کامل را به همراه می‌آورند. بدین ترتیب می‌رسیم به ابزار بعدی که برای استریمر شدن به آن نیاز دارید.

کامپیوتر مخصوص استریم

کامپیوتر مخصوص استریم بازی

بهترین راه برای مخابره گیم‌پلی و آغاز به استریم، استفاده از یک کامپیوتر واقعی و مخصوص است. کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس هر دو اپلیکیشن‌هایی بومی برای استریم محتوا دارند، اما این راهکارها به اندازه آنچه روی کامپیوتر می‌یابید قدرتمند و قابل سفارشی‌سازی نیستند. به کمک یک کامپیوتر مخصوص استریم می‌توانید ظاهر استریم خود را به صورت تمام و کمال شخصی‌سازی کنید، به تعامل با بخش چت مشغول شوید، از وبکم استفاده کنید، به پخش موسیقی مشغول شوید و اساسا کنترلی کامل بر تمام ابعاد کار داشته باشید.

اگر همین حالا بازی‌ها را روی یک سیستم قدرتمند تجربه می‌کنید، قادر به چندکاری یا مولتی‌تسک خواهید بود و بدون هیچ مشکلی، کامپیوتر شما هم بازی را به اجرا درمی‌آورد و هم استریم می‌کند. با این حال اگر به سراغ بازی‌های گرافیکی‌تر و سنگین‌تر بروید، استریم به صورت همزمان دشوار می‌شود. البته باید این را نیز در نظر داشت که اکثر پردازنده‌های مرکزی و چند رشته‌ای امروزی می‌توانند دو کار متفاوت و سنگین را به صورت همزمان پیش ببرند.

اگر روی یک کنسول یا کامپیوتر اقتصادی‌تر بازی می‌کنید، نیازمند کامپیوتری مجزا و مخصوص برای رسیدگی به استریم خواهید بود. وقتی از یک دستگاه استریم صحبت می‌کنیم، منظورمان یک کامپیوتر شدیدا قدرتمند نیست. بسیاری از سیستم‌های دسکتاپ اقتصادی و لپ‌تاپ‌های میان‌رده هم می‌توانند به خوبی این کار را انجام دهند. بدین ترتیب فقط لازم است دستگاه استریم خود را دم دست داشته باشید تا به صورت آسان با هر دو پلتفرم کار کنید. علاوه بر این، اگر کامپیوتری مجزا برای استریم تهیه کنید، نیازمند راهی برای ضبط تصویر پلتفرم دیگر خود خواهید بود.

دستگاه ضبط تصویر (کپچر کارت)

کپچر کارت

برای استریم کردن گیم‌پلی از کنسول روی کامپیوتر، نیازمند یک جور دستگاه ضبط خواهید بود که تصویر کنسول را دریافت می‌کند و بعد از عبور دادن از کامپیوتر، مقابل چشم بینندگان قرار می‌دهد. دستگاه‌های ضبط در ابعاد، اشکال و فرمت‌های گوناگون از راه می‌رسند. بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که دستگاه مورد نظر با خروجی کنسول شما سازگاری دارد. برای مثال اگر کنسول‌های نسل هشتم و نهم (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس / سری اس) را در اختیار دارید، می‌توانید از دستگاه ضبطی با ورودی HDMI استفاده کنید.

یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های ضبط تصویر کنونی Elgato Camlink 4K است. این دستگاه می‌تواند سیگنال 4K HDMI را از هر یک از کنسول‌های کنونی گرفته و از طریق USB، سیگنال 1080p را در اختیار کامپیوتر بگذارد. کامپیوتر شما سپس این دستگاه را به عنوان وبکم شناسایی می‌کند. در واقع ضبط تصویر بازی‌های ویدیویی و مخابره آن‌ها هیچوقت به این آسانی نبوده است. در مجموع دستگاه‌های دیگری هم برای ضبط سیگنال 4K وجود دارد، اما باید در نظر داشته باشید که این رزولوشن نیازمند توان پردازشی بالاتر است. از سوی دیگر باید توجه داشت که پلتفرم‌های استریم زیادی در جهان نیستند که از رزولوشن 4K پشتیبانی کنند و بنابراین ما هم مقاله را با نیم‌نگاهی به استریم با رزولوشن 1080p ادامه می‌دهیم.

پیشنهاد نمی‌کنیم که بازی‌ها را از طریق نمایشگر کامپیوتر خود تجربه کنید. بدین شکل ممکن است شاهد یک‌جور تاخیر میان فشردن کلیدها و انجام شدن فرمان‌ها روی صفحه باشید. به همین خاطر، لازم است که فید HDMI کنسول خود را با استفاده از یک HDMI Splitter، تقسیم کنید. یک فید به تلویزیون متصل به کنسول فرستاده می‌شود و دیگری به کامپیوتر مخصوص استریم. بدین شکل تاخیر به کمترین میزان ممکن می‌رسد و گیم‌پلی شما اندکی زودتر از استریم اتفاق می‌افتد.

وبکم

وب کم استریمینگ

یکی از رایج‌ترین چیزهایی که در جریان استریم بازی‌های ویدیویی می‌بینید، چهره شخص استریمر است که درست کنار تصویر گیم‌پلی قرار گرفته است. علت اصلی این کار، سرگرم کردن هرچه بیشتر مخاطبان است. به این شکل بینندگان قادر به مشاهده شخصی واقعی و تعامل با او هستند و صرفا نشانگر ماوس شما را در تصویر نمی‌بینند. اگر نسبت به نمایش چهره خود در استریم‌ها تردید دارید، هیچ ایرادی ندارد. می‌توانید نخستین استریم‌ها را بدون چهره خود به انجام رسانید. اما اگر قصد دارید استریم بازی را به شکلی جدی دنبال کنید، وبکم باید در صدر فهرست خرید ملزومات شما باشد.

در حال حاضر انبوهی وبکم با کیفیت در بازار یافت می‌شود که بخش اعظمی از آن‌ها توسط شرکت‌ها و برندهای سرشناس تولید شده‌اند. پیشنهاد ما این است که به سراغ وبکمی بروید که در حداقلی‌ترین حالت، رزولوشن 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه داشته باشید. مگر اینکه بخواهید از پرده سبز، جلوه‌های ویژه و یا تصویر تمام صفحه چهره خود استفاده کنید، روند انتخاب و خرید وبکم آن‌قدر نگران‌کننده نیست. به صورت معمولا بخش بسیار کوچکی از تصویر استریم به خروجی وبکم اختصاص می‌یابد و بنابراین به بهترین گزینه ممکن نیازی ندارید و می‌توانید اندکی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. از سوی دیگر امکان استفاده از دوربین‌های دیجیتالی که همین حالا در اختیار دارید هم فراهم است. بسیاری از دوربین‌های دیجیتالی که طی چند سال اخیر عرضه شده‌اند می‌توانند از طریق USB یا HDMI، به عنوان وبکم هم استفاده شوند.

نرم‌افزار

نرم‌افزار OBS Studios

زمانی که تمام تجهیزات خود را راه‌اندازی و برای استریم خود برنامه‌ریزی کردید، نیازمند راهی برای پیوند زدن تمامی این موارد به یکدیگر خواهید بود. در همین راستا باید به سراغ یک نرم‌افزار استریم بروید که به خوبی به تمام جنبه‌های مختلف کار (گیم‌پلی، نوتیفیکیشن‌ها، وبکم و غیره) سامان می‌دهد. نتیجه کار نیز یک فید ویدیویی واحد خواهد بود که در پلتفرم‌های مختلف استریم شده و مقابل چشم مخاطبان قرار می‌گیرد.

استانداردترین گزینه نرم‌افزاری استریمرها، Open Broadcast Software (یا به اختصار OBS) است. این نرم‌افزار قابلیت‌های گوناگونی مانند ضبط محتوای صفحه، ترکیب‌بندی صفحه، انکود کردن و مخابره را در اختیارتان می‌گذارد. بزرگ‌ترین مزیت OBS، رایگان و متن‌باز بودن آن است و لازم نیست هیچ‌گونه پولی بابت یک نسخه حرفه‌ای و پریمیوم بدهید. به همین دلایل هم بوده که OBS به اصلی‌ترین گزینه بی‌شمار استریمر - چه تازه‌کار و چه حرفه‌ای - تبدیل شده.

OBS برنامه‌ای بسیار قدرتمند و آکنده از قابلیت‌های گوناگون است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از آغاز فرایند استریم بازی، اندکی وقت گذاشته و خودتان را با گزینه‌های مختلف موجود در آن آشنا کنید. OBS مثل هر ابزار دیگری است که برای حرفه‌ای‌ها ساخته می‌شود. در نتیجه باید نحوه کار با آن را به خوبی فرا بگیرید تا دقیقا بدانید قادر به انجام چه کارهایی و تولید چه محتوایی هستید.

معرفی مجموعه فیلم‌های آموزش ساخت بازی (موبایل و کامپیوتر) فرادرس

مجموعه آموزش ساخت بازی

این روزها بازی‌های ویدیویی به یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر، صنعت بازی‌سازی نیز ابعادی بزرگ‌تر از همیشه یافته و حتی از صنعت سینما و هالیوود هم پیشی گرفته. با چنین استقبال بی‌نظیری، طبیعی است که نسل جدید علاقه‌ای بیشتر از همیشه به یادگیری بازی‌سازی نشان می‌دهد. فرادرس در همین راستا مجموعه فیلم‌هایی برای آموزش بازی‌سازی تدارک دیده و در اختیار علاقه‌مندان گذاشته که شما را با مبانی بازی‌سازی و همین‌طور رویکردهای مختلف آشنا می‌کنند.

در میان مجموعه فیلم‌های آموزش ساخت بازی فرادرس، دوره‌های آموزشی متنوعی را خواهید یافت که از جمله آن‌ها می‌توان به آموزش مدل‌سازی سه‌بعدی با تری دی اس مکس، آموزش مدل‌سازی سه‌بعدی و انیمیشن‌سازی در Maya، آموزش ساخت بازی شوتر آنلاین با Unity، آموزش ساخت بازی تیراندازی اول‌شخص در Unreal Engine و همین‌طور آموزش ساخت بازی پلتفرمر دوبعدی در Unity اشاره کرد.

انتخاب پلتفرم مناسب برای استریم بازی

انتخاب پلتفرمی که قرار است در آن استریم کنید بسیار مهم است. زمانی که خودتان را برای استریم در یک پلتفرم آماده می‌کنید، تغییر دادن آن و رفتن به سراغ سرویسی دیگر دشوار می‌شود. در این حالت اساسا باید کار خود را از نو آغاز کنید. بنابراین لازم است از همین ابتدا دست به انتخابی آگاهانه بزنید و به سراغ پلتفرمی بروید که در طولانی‌مدت منجر به سردرد نمی‌شود. در حال حاضر سه پلتفرم بزرگ برای استریم بازی داریم: توییچ، یوتیوب و فیسبوک. هرکدام نیز مجموعه‌ای از مزایا، معایب و ویژگی‌های منحصر به فرد را با خود به همراه می‌آورند.

سایت Twitch

استریم بازی در توییچ

Twitch در حال حاضر اولین و اصلی‌ترین پلتفرم جهان برای استریم هرگونه محتوایی به حساب می‌آید. در واقع وقتی مردم به استریم آنلاین فکر می‌کنند، ذهن‌شان فورا به سمت توییچ می‌رود. این سایت کار خود را به عنوان سرویسی منحصرا برای استریم بازی شروع کرد، اما به مرور زمان استریم‌هایی در تقریبا هر حوزه قابل تصوری را در بر گرفت. توییچ که متعلق به خرده‌فروشی آمازون است، اکنون به محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین پلتفرم استریم جهان تبدیل شده و میزبان برخی از سرشناس‌ترین استریمرهای جهان نیز هست.

نقاط قوت:

  • از اساس ساخته شده برای استریم: توییچ همواره بر یک چیز متمرکز بوده و آن استریم محتوا است. در واقع هیچ قابلیتی را در این سرویس نمی‌یابید که برای بهبود تجربه استریم و کمک به کانال شما ساخته نشده باشد و هدفی متفاوت را دنبال کند.
  • جامعه کاربران: توییچ به بیشترین شمار مخاطبان فعال نسبت به هر پلتفرم دیگری دسترسی دارد. مردم وارد وب‌سایت توییچ می‌شوند تا استریمرهای مختلف را یافته و در نتیجه، محتوای تولیدی آن‌ها را تماشا کنند.
  • برنامه‌های همکاری با توییچ: توییچ به شما اجازه می‌دهد که تبدیل به یکی از همکارانش شوید و در نتیجه، به جریان درآمدی دست پیدا کنید. این دستاورد برخلاف آنچه به نظر می‌رسد آن‌قدر دشوار نیست و بسیاری از استریمرها به سرعت تبدیل به همکار توییچ می‌شوند.
  • سود بالاتر: توییچ چندین راه برای درآمدزایی (از طریق فروش اشتراک یا اهدای پول) در اختیار شما گذاشته و معمولا درآمد بالاتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها برای استریمرها رقم می‌زند.
  • کیفیت خوب: توییچ از امکان استریم محتوا با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که استانداردی طلایی برای محتوای بصری به حساب می‌آید. ناگفته نماند که ظاهرا بزودی پشتیبانی از رزولوشن 1440p و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز آغاز می‌شود.
  • فرهنگ کاربران: توییچ به صورت تمام و کمال پیرامون گیمینگ و فرهنگ گیمینگ آنلاین ساخته شده و بنابراین بی‌شمار کاربر هم‌فکر با خود را در آن خواهید یافت.

نقاط ضعف:

توییچ تنها برای استریم است: اگر دوست دارید به آپلود ویدیوهای از پیش ساخته شده یا محتوای این چنینی مشغول شوید، لازم است مخاطبان خود را به پلتفرمی دیگر بکشانید. در عین حال، اگر جامعه مخاطبان خود را در یک پلتفرم شکل داده باشید، به سختی می‌توانید آن‌ها را به سمت سرویس و پلتفرمی متفاوت هدایت کنید.

یک ماهی کوچک در اقیانوسی عظیم: بسیاری از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و حرفه‌ای‌ترین استریمرهای جهان از پلتفرم توییچ استفاده می‌کنند و هزاران کانال دیگر نیز با شما رقابت خواهند داشت. از سوی دیگر، توییچ معمولا کانال‌های بزرگ را تبلیغ می‌کند و توجه چندانی به استریمرهای کوچک‌تر و تازه‌کار نشان نمی‌دهد.

سایت YouTube

یوتیوب گیمینگ

یوتیوب بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو در اینترنت است و طی چند سال اخیر چشم خود را به بازار استریم محتوا نیز دوخته است. کاربران معمولا برای استریم رویدادها و کنفرانس‌ها به سراغ یوتیوب می‌روند،‌ اما اخیرا شاهد گسترش فعالیت‌ استریمرها و استریم بازی نیز بوده‌ایم.

نقاط قوت:

  • پلتفرمی منحصرا برای ویدیو: یوتیوب انبوهی ابزار و منابع مختلف در اختیار تولیدکنندگان ویدیو و بازاریابان محتوا قرار می‌دهد که مشابه آن‌ها را در هیچ پلتفرم دیگری نخواهید یافت.
  • امکان ساخت برندی بیرون از دنیای استریم صرف: در یوتیوب، شما با تنها یک کانال هم قادر به استریم محتوا هستید و هم ساخت ویدیوهای عادی و از پیش تولید شده. بدین ترتیب می‌توانید برندی بزرگ‌تر برای خود بسازید که هر دو فرم محتوا را در بر می‌گیرد.
  • بالاترین کیفیت: یوتیوب تنها پلتفرم حاضر در این فهرست است که از قابلیت استریم با رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند. البته که برای چنین کاری نیاز به یک کامپیوتر مخصوص استریم قدرتمند دارید. اما در تئوری، چنین کاری امکان‌پذیر است.

نقاط ضعف:

  • فرهنگ کاربران: فرهنگ غالب بر یوتیوب لزوما با استریم و جامعه دنبال‌کنندگان استریمرها سازگاری ندارد.
  • ناوبری/جستجو: یافتن کانال‌های جدید و محتوای به‌خصوص در یوتیوب، کاری واقعا چالش‌برانگیز است.
  • سود کم: یوتیوب امکان درآمدزایی را برای کاربران و تولیدکنندگان محتوا فراهم آورده است، اما تمام فرایند درآمدزایی و مقدار سود حاصل به هیچ وجه با توییچ قابل قیاس نیست.

سایت Facebook

فیسبوک گیمینگ

فیسبوک هم با اینکه در اصل یک شبکه اجتماعی است، اما طی سال‌های اخیر شدیدا در تلاش بوده که استریم را برای عموم مردم آسان‌تر کند. اگر همین حالا یک پروفایل در فیسبوک دارید، می‌توانید ظرف چند ثانیه به استریم با موبایل خود مشغول شوید.

نقاط قوت:

  • دسترسی به دوستان و آشنایان: بهترین نکته راجع به استریم در فیسبوک این است که از پیش، بسیاری دوست و آشنا دارید که مایل به تماشای ویدیوهای مخابره شده شما خواهند بود. هر زمان که در این پلتفرم شروع به استریم می‌کنید، یک اعلان خودکار برای دیگران ارسال شده و آن‌ها را از این اتفاق باخبر می‌سازد.
  • یک ماهی بزرگ در تنگی کوچک: از آن‌جایی که فیسبوک هنوز در دنیای استریم اول راه است، قرار نیست با افراد زیادی رقابت کنید و شانس بالاتری برای موفقیت در مدت زمانی کوتاه خواهید داشت.
  • سهولت استفاده: فیسبوک آنلاین شدن و شروع استریم را بسیار آسان کرده است. در واقع این شبکه اجتماعی از اساس با ساختاری ساده و سرراست طراحی شده است.

نقاط ضعف:

  • کیفیت پایین ویدیوها: فیسبوک تنها از رزولوشن 720p برای استریم‌ها پشتیبانی می‌کند. البته اگر یک کانال گیمینگ داشته باشید و برخی دستاوردهای از پیش تعیین شده را کسب کنید، می‌توانید این کیفیت را به 1080p ارتقا دهید.
  • سخت‌گیری بیش از حد در زمینه کپی‌رایت: اگرچه یوتیوب و توییچ هم کپی‌رایت را حسابی جدی می‌گیرند، اما الگوریتم فیسبوک با شدت بیشتری در این زمینه برخورد می‌کند.
  • ذات پلتفرم فیسبوک: شبکه اجتماعی فیسبوک از اساس برای محتوای ویدیویی و استریم طراحی نشده است. در واقع اکثر کاربران فیسبوک به دلایل دیگری از این شبکه استفاده می‌کنند و معمولا توجهی به استریم‌های ویدیویی و کانال‌های گیمینگ نشان نمی‌دهند.
  • درآمد بالقوه کم: میزان درآمد حاصل از فیسبوک در قیاس با دیگر پلتفرم‌ها کمتر است.

محبوب‌ترین بازی‌ها و دسته‌بندی‌ها در دنیای استریم بازی چه هستند؟

بازی Rainbow Six Siege

لیست محبوب‌ترین بازی‌ها در توییچ دائما دچار تغییر می‌شود و با توجه به گستردگی و سرعت عصر اینترنت، این موضوع برای هیچکس غافلگیرکننده به حساب نمی‌آید. بنابراین بسته به اینکه کدام بازی در هر لحظه مورد توجه قرار گرفته، اعداد و ارقام می‌توانند حسابی متغیر باشند. در عین حال اما چند بازی شدیدا محبوب داریم که در گذر زمان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند و به صورت مداوم در صفحه اصلی سایت توییچ دیده می‌شوند. برخی از این بازی‌های همیشه موفق به شرح زیر هستند:

  • لیگ آو لجندز (League of Legends)
  • کانتر استرایک: گلوبال آفنسیو (Counter-Strike: Global Offensive)
  • فورتنایت (Fortnite)
  • ماینکرفت (Minecraft)
  • سری بازی کال آو دیوتی (Call of Duty)
  • جی‌تی‌ای آنلاین (Grand Theft Auto Online)
  • ورلد آو وارکرفت (World of Warcraft)
  • رینبو سیکس: سیج (Rainbow Six: Siege)

همانطور که می‌توان دید، محبوب‌ترین بازی‌ها آن‌هایی هستند که ساختاری رقابتی یا چندنفره دارند. اکثر استریمرهای بزرگ هم در اکثریت مواقع روی چنین بازی‌هایی تمرکز می‌کنند، عمدتا بدین خاطر که تکرارپذیری بالایی دارند و در طولانی‌مدت بسیار سرگرم‌کننده ظاهر می‌شوند. اگرچه بازی‌های داستانی و خطی هم به نوبه خود محبوب به حساب می‌آیند، استریمرهایی که روی بازی‌های تک‌نفره تمرکز می‌کنند معمولا مخاطبان کمتری نسبت به آن‌هایی که بر بازی‌های چندنفره متمرکز هستند به دست می‌آورند.

برای اینکه بتوانید همیشه سرگرم‌کننده باقی بمانید، لازم است در جریان آخرین ترندها باشید و خودتان را با آن‌ها وفق دهید. در نتیجه بد نیست که گاهی به هیجان‌های لحظه‌ای پیوسته و جدیدترین و محبوب‌ترین بازی‌ها را استریم کنید. با این حال باید نوعی تمرکز بر یک ژانر مشخص نیز داشته باشید. مثلا می‌توانید عمده وقت خود را صرف استریم بازی‌های تیراندازی (Shooter) یا نقش‌آفرینی (RPG) یا استراتژی (Strategy) کنید. بدین شکل می‌توانید به موازنه‌ای میان بازی‌های جدید و بازی‌های ژانر محبوب خودتان برسید.

در غایی‌ترین حالت اما باید به سراغ بازی‌هایی بروید که از تجربه آن‌ها لذت می‌برید. مخاطبان شما به راحتی تشخیص می‌دهند که به زور در حال تجربه یک بازی هستید یا واقعا برای تجربه آن اشتیاق دارید.

گذشته از بازی‌های ویدیویی، توییچ فضایی برای سایر دسته‌بندی‌ها نیز فراهم آورده که هیچ ارتباطی به بازی‌ها ندارند. از جمله این دسته‌بندی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گفتگوی صرف (Just Chatting)
  • علم و تکنولوژی (Science and Technology)
  • هنر (Art)
  • موسیقی (Music)
  • رویدادهای خاص (Special Events)
  • شوهای گفتگو و پادکست‌ها (Talk Shows & Podcasts)

استریمرها برای کسب درآمد چه می‌کنند؟

کسب درآمد از استریم بازی

اصلی‌ترین منبع درآمد هر استریمری در توییچ، Subs یا Subscriptions است، به معنای اشتراکی که تماشاگران خریداری می‌کنند. مخاطبان برای خرید این اشتراک می‌توانند انگیزه‌های گوناگونی داشته باشند. برخی می‌خواهند از نظر مالی از استریمر مورد علاقه خود پشتیبانی و به رشد او کمک کنند، برخی دیگر هم می‌خواهند از مزایایی بهره‌مند شوند که استریمر در صورت خرید اشتراک در اختیار آن‌ها می‌گذارد. بنابراین Subs در واقع اشتراک‌هایی پولی است که ۵۰ درصد از پول آن وارد جیب استریمرها می‌شود.

اما باید به یک نکته مهم توجه داشت: فروش Subs تنها در دسترس کاربرانی است که در برنامه همکاران توییچ و یا افیلیت (Affiliate) مشارکت کرده باشند. برای تبدیل شدن به افیلیت یا شریک توییچ لازم است در مدت‌زمانی مشخص به شمار مشخصی از بینندگان دائمی دست پیدا کرده باشید. بنابراین اگر می‌خواهید به سرعت در توییچ به درآمدزایی برسید، لازم است جامعه‌ای باثبات و وفادار برای خود دست و پا کنید که حاضر به پرداخت پول در ازای اشتراک نیز بشود.

یک راه دیگر برای کسب درآمد از طریق استریم (روی هر پلتفرمی)، جمع‌آوری پول‌های اهدایی است. در این حالت کاربران می‌توانند برای شما پول فرستاده و در نتیجه، از شما حمایت کنند. این روشی کاملا داوطلبانه است و برخلاف رویکرد Subs، هیچ مزیتی برای اهداکنندگان به همراه نمی‌آورد. برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، شمار قابل توجهی از کاربران حاضر به پرداخت ارقام چند رقمی برای حمایت از استریمرها هستند. اما این رویکرد یک مشکل اصلی برای شما به وجود می‌آورد: از آن‌جایی که ارقام اهدایی به صورت کاملا اتفاقی از راه می‌رسند، نمی‌توانید روی درآمد خود حساب باز کنید. یک روز ممکن است چند میلیون تومان از بینندگان خود بگیرید و یک روز حتی یک قران هم برایتان ارسال نمی‌شود.

در نهایت باید افزود که با بازاریابی صحیح و ایجاد انگیزه برای کاربران، امکان درآمدزایی از طریق فروش لوازم جانبی یا اصطلاحا «مرچ» (مخفف عبارت Merchandise) هم وجود دارد. این یعنی از برند خود در گستره وسیعی از محصولات (از لباس گرفته تا ماگ) استفاده می‌کنید و آن‌ها را به افراد علاقه‌مند می‌فروشید. اما این روش هم تنها زمانی سودده خواهد بود که جامعه‌ای بزرگ از مخاطبان را تشکیل داده باشید.

استریمرهای بازی به سراغ چه تخصص‌هایی می‌روند؟

تخصص استریمرهای بازی

به نظرتان مهارتی به‌خصوص در حوزه‌های منحصر به فرد دارید؟ خبر خیلی خوبی است. چرا که می‌توانید از تخصص خود به عنوان یک تولیدکننده محتوا استفاده کرده و شخصیتی متمایز از دیگران به نمایش بگذارید. از آن‌‌جایی که تخصص‌ها در حوزه استریم بازی می‌توانند بسیار گسترده و متنوع باشند، در ادامه برخی از آن‌ها را مثال می‌زنیم:

  • رترو گیمینگ (Retro Gaming): تجربه بازی‌های کلاسیک کنسول‌هایی مانند NES ،SNES ،Sega Mega Drive و GameBoy
  • اسپیدرانینگ (Speedrunning): به معنای پشت سر گذاشتن بازی‌ها با بالاترین سرعت ممکن
  • نقش‌آفرینی (RolePlaying): تجربه زندگی واقعی و رسیدگی به امور واقعی در بازی‌هایی مانند GTA Online
  • کازپلی (Cosplay): شبیه‌سازی لباس و ظاهر شخصیت‌های مطرح بازی‌های ویدیویی در دنیای واقعی
  • بازی‌های MMORPG: دسته‌بندی به‌خصوصی در میان ژانرهای بازی‌های ویدیویی
  • بازی‌های ورزشی مانند سری FIFA

اسپیدرانرها به صورت خاص جزو منحصر به فردترین استریمرهای بازی در توییچ به حساب می‌آیند و در عین حال جامعه‌ای دائما در حال رشد از مخاطبان دارند که قواعد متفاوتی از دیگران را دنبال می‌کنند. این استریمرها تمرین‌های خود برای به اتمام رساندن سریع بازی‌ها را در توییچ مخابره می‌کنند و در صدد جابه‌جا کردن رکوردهای جهانی برمی‌آیند. این روزها مشخص شده که تقریبا تمام بازی‌ها گزینه‌ای مناسب برای اسپیدرانرها به حساب می‌آیند و همین موضوع بوده که رشد انفجاری علاقه‌مندان به این حوزه را نیز رقم زده است.

بنابراین برای تبدیل شدن به یک استریمر بازی موفق، ایده خوبی‌ست که به سوژه و فعالیت به‌خصوصی چسبیده و خودتان را در جامعه علاقه‌مندان به آن سوژه مطرح کنید.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که می‌توان یک شبه تبدیل به استریمر بازی شد، اما برای دستیابی به موفقیت باید حسابی تلاش کنید. برای اینکه بتوانید در دنیای عظیم استریم بازی تبدیل به شخصیتی منحصر به فرد و موفق شوید، نه‌تنها نیاز به صبوری دارید، بلکه باید استقامت، دیسیپلین و خلاقیت را نیز از خود به نمایش بگذارید. اگر بخواهید استریم بازی را تبدیل به شغل اصلی خود کنید شرایط شکلی دشوارتر به خود می‌گیرد. کار کردن به عنوان یک استریمر گاهی واقعا چالش‌برانگیز و استرس‌زا می‌شود و اگر سخت‌کوشی نشان ندهید، خیلی زود از رویای خود دست خواهید کشید.

بهترین رویکرد این است که تمام تخم‌های خود را در یک سبد نگذارید، زیرا اگر با این ذهنیت وارد کار شوید که ظرف دو سال ثروتمند خواهید شد، در واقع ناامید خواهید شد. استریمرهای بازی بسیار معدودی به سطوح بالایی از ثروت و شهرت دست یافته‌اند و اساسا می‌توان موفقیت آن‌ها را با برنده شدن در لاتاری مقایسه کرد. بنابراین از قلب خود استریم کنید و به خاطر عشقی که به بازی‌های ویدیویی و سرگرم کردن دیگران دارید.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Premium BeatOWN3D
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *