آموزش استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی — از نحوه انجام تا صرفه

۲۱۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
آموزش استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی — از نحوه انجام تا صرفه

استفاده از رمزارزها روز به روز در دنیا گسترش می‌یابد. تمایل عمومی به نگهداری و استفاده از ارزهای دیجیتال، افراد را بیش از همیشه به کسب ارز دیجیتال تشویق می‌کند. یکی از راه‌های به دست آوردن رمزارزهای ارزشمند مانند بیت کوین، استخراج آن‌ها است. برای استخراج بیت کوین کاربران نیاز به دستگاه‌های محاسباتی دارند. با توجه به این‌که امروزه تقریبا همه در خانه خود کامپیوتر یا لپ‌تاپ دارند به دنبال استفاده از آن برای استخراج بیت کوین هستند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا امکان استخراج بیت کوین با کامپیوتر وجود دارد و اگر این امکان وجود دارد استخراج بیت کوین با کامپیوتر شخصی سودده است یا نه. در این مقاله ما امکان پذیری و سوددهی استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی را بررسی می‌کنیم.

استخراج ارز دیجیتال

پیش از پرداختن به مبحث استخراج بیت کوین با کامپیوتر شخصی بهتر است ابتدا توضیح مختصری در مورد استخراج ارزهای دیجیتال ارائه کنیم. رمز ارزها به جای این‌که اطلاعات تراکنش‌ها و موجودی‌های حساب کاربران را در سرورهای مرکزی ثبت کنند، به صورت توزیع شده در سیستم‌های کاربران ثبت و ذخیره می‌کنند.

این مساله باعث می‌شود که دفتر کل به صورت توزیع شده در دسترس همه کاربران باشد و هر تغییری در دفتر کل از طرف سایرین تشخیص داده شده و ابطال شود. این مساله، علاوه بر حذف نهادهای واسطه مثل بانک‌ها از فرآیند ثبت و نگهداری تراکنش‌ها، امنیت اطلاعات را بالا برده و باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت انتقال ارزها می‌شود.

مساله دیگری که در این سیستم وجود دارد، نحوه ثبت تراکنش‌ها در دفتر کل یا همان بلاک چین است. برای اینکه همه نودها نسخه یکسانی از تراکنش‌ها را داشته باشند و بتوان به صورت غیرمتمرکز و از طریق سیستم‌ها این اطلاعات را بررسی کرد، باید برای ثبت تراکنش‌های یکسان، میان نودها یا همان ماینرهای شبکه اجماع صورت بگیرد. ماینرها با رسیدن به اجماع بر روی این که کدام تراکنش‌ها در بلاک فعلی ذخیره شوند به توافق می‌رسند و پس از آن کار اجماع بر روی بلاک بعدی تراکنش‌ها آغاز می‌شود.

استخراج ارز دیجیتال

الگوریتم اجماع چیست ؟

الگوریتم اجماع همان طور که در بخش قبلی گفته شد برای ثبت اطلاعات یکسان در دفتر کل توزیع شده طراحی شده است. انواع مختلفی از الگوریتم‌های اجماع وجود دارند که «اثبات کار» (Proof of Work) و «اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS) دو تن از معروف‌ترین آن‌ها هستند. الگوریتم استفاده شده در بیت کوین اثبات کار است که در آن ماینرها برای رسیدن به اجماع از انرژی و توان محاسباتی استفاده می‌کنند. تکنیک‌های رمزنگاری و توابع هش شاکله اصلی این روش را تشکیل می‌دهند.

توابع هش توابع یک طرفه هستند که برای هر ورودی با هر اندازه، یک خروجی منحصر به فرد با اندازه یکسان ارائه می‌کنند. با هر تغییر کوچک در مقادیر ورودی، خروجی تابع که به آن «هش» (Hash) گفته می‌شود تغییر می‌کند. از این ویژگی برای اتصال بلاک‌های داده به هم و تامین امنیت اطلاعات استفاده می‌شود.

در الگوریتم اجماع، نودها باید از توابع هش برای رسیدن به اجماع استفاده کنند. فرآیند به این صورت است که مقدار خروجی مد نطر شبکه در هر بلاک با توجه به سختی شبکه تعیین می‌شود. نودها باید با قرار دادن اطلاعات تراکنش‌های کاربران و هش بلاک قبلی و یک مقدار تصادفی نانس، به خروجی مورد نظر شبکه دست پیدا کنند.

فرآیند خروجی گرفتن از توابع هش برای رسیدن به مقدار مشخص شده توسط شبکه کاملا تصادفی است و نودها باید با جایگذاری مقادیر مختلف نانس تابع را حل و خروجی آن را با مقدار مشخص شده توسط شبکه مقایسه کنند. هر نودی که زودتر از دیگران به جواب مورد نظر برسد و جواب او توسط بقیه ماینرها تایید شود به عنوان ماینر برنده شناخته می شود و اطلاعات بلاک ماین شده توسط او به بلاک چین اضافه می‌شود.

پاداش استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

همانطور که در بخش الگوریتم اجماع چیست گفته شد، ماینرها برای رسیدن به اجماع از دستگاه‌های محاسباتی و مصرف برق استفاده می‌کنند. این کار هزینه‌بر است چرا که تامین این دستگاه‌ها نیاز به سرمایه اولیه دارد و در کنار آن هزینه برق مصرفی نیز به صورت دوره‌ای باید پرداخت شود. بنابراین برای این‌که افراد به شرکت در این فرآیند تشویق شوند باید یک سیستم پاداش برای آن تعریف شود. در الگوریتم اجماع اثبات کار بیت کوین این پاداش از توکن‌ و سکه‌های جدید استخراج شده و کارمزد تراکنش‌های شبکه پرداخت می‌شود.

هر ماینری که بتواند سریع‌تر از دیگران جواب معادله شبکه را به دست آورد بلاک جدید را به شبکه اضافه می‌کند. در طی این فرآیند، سکه‌های جدید شبکه استخراج می‌شود و به همراه کارمزدهایی که کاربران برای تراکنش‌ها پرداخت کرده‌اند در اختیار ماینر قرار می‌گیرد. تعداد توکن‌های جدید استخراج شده در بیت کوین در طی زمان تغییر می‌کند.

در ابتدای پیدایش بیت کوین این مقدار برابر با 50 بیت کوین بود که این مقدار هر چهار سال یکبار نصف شده و در حال حاضر مقدار آن 6/25 بیت کوین است. تعداد کل سکه‌های بیت کوین 21 میلیون است که تا سال 2140 همه این سکه‌ها استخراج خواهند شد و پس از آن پاداش ماینرها تنها از کارمزد تراکنش‌ها پرداخت خواهد شد.

ترید و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها به آموزش ارز دیجیتال و دانش تحلیلگری نیاز دارد. تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل در بازارهای مالی است که با استفاده از نمودار قیمت انجام می‌شود. تریدرها و سرمایه‌گذاران زیادی از این تحلیل برای فعالیت و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی - مقدماتی را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

پاداش استخراج بیت کوین

آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر شخصی امکان پذیر است ؟

در بخش‌های قبلی در مورد استخراج و نحوه به دست آوردن بیت کوین بحث کردیم و دیدیم که فرآیند اجماع در رمزارزها یک باید است. در این بخش می‌خواهیم در مورد امکان‌پذیری استخراج بیت کوین با کامپیوتر بحث کنیم. برای شرکت در فرآیند اجماع و تایید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین کاربران باید بتوانند معادلات توابع هش را حل کنند.

برای حل این معادلات نیاز به سخت‌افزارهای محاسباتی است. تقریبا تمامی سخت‌افزارهای پردازشگر استفاده شده در کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند قابلیت حل این معادلات را دارند. بنابراین، امکان استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی و گوش‌های هوشمند وجود دارد.

در ابتدای پیدایش بیت کوین کاربران با استفاده از پردازنده‌های مرکزی موجود در گوشی و کامپیوترهای خود اقدام به استخراج بیت کوین می‌کردند. استفاده از CPU برای استخراج بیت کوین با توجه به حضور تعداد کمی ماینر در شبکه و پاداش بالای استخراج منطقی بود. با افزایش قیمت بیت کوین، ماینرها به دنبال سخت‌افزارهای قوی‌تری برای استخراج ارزهای دیجیتال رفتند. گزینه اول استفاده از کارت گرافیک بود.

کارت‌های گرافیک می‌توانند یک فعالیت پیچیده را با تقسیم آن به چند فعالیت کوچکتر سریع‌تر انجام دهند. استخراج بیت کوین با استفاده از کارت‌های گرافیک سختی شبکه را بالا برد و کسانی که با CPU استخراج می‌کردند شانس کمتری برای برنده شدن پیدا کردند. در حال حاضر، با ظهور دستگاه‌های جدید مثل FPGA و دستگاه‌های مخصوص ماینر ASIC عملا استخراج بیت کوین با کامپیوتر، گوشی و حتی کارت گرافیک منسوخ شده است.

آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی سودآور است ؟

در بخش الگوریتم اجماع گفته شد که جواب معادله هر بلاک توسط شبکه تعیین می‌شود و میزان سختی آن بر اساس سختی شبکه تعیین می شود. سختی شبکه نشانگر میزان توان پردازشی موجود در شبکه است. با اضافه شدن ماینرهای جدید، سختی شبکه افزایش پیدا می‌کند. الگوریتم بیت کوین به گونه‌ای تنظیم شده است که زمان ایجاد یک بلاک در آن در حدود ده دقیقه باشد.

اگرچه فرآیند حل توابع هش کاملا تصادفی است اما توان بالای یک سخت‌افزار به معنای توانایی بالای آن برای حل تعداد بیشتری معادله در واحد زمان است. بنابراین، هر چه توان سخت افزار بیشتر، شانس حل توابع و به دست آوردن بیت کوین بیشتر خواهد شد. با توجه به موارد گفته شده و ورود سخت‌افزارها با توان پردازشی بالا به چرخه استخراج بیت کوین، استخراج با استفاده از سخت‌افزارهای ضعیف‌تر مثل کامپیوترهای خانگی، گوشی‌های هوشمند و کارت‌های گرافیک سوددهی ندارد.

امروزه بیشتر ماینرها از دستگاه های ای‌سیک برای استخراج استفاده می‌کنند. قدرت این دستگاه‌ها صدها برابر کامپیوترهای خانگی است در حالی که مصرف برق آن‌ها به نسبت پایین‌تر است. بنابراین در حالی که شما با استفاده از کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود تعداد محدودی تابع را در واحد زمان حل می‌کنید دیگر ماینرها تعداد بسیار زیادی تابع را می‌توانند حل کنند و همین مساله شانس آن‌ها را برای استخراج بیت کوین بیشتر می‌کند.

آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی غیرقانونی است ؟

تا قبل از تابستان 1398 استخراج بیت کوین در ایران غیرقانونی بود و دستگاه‌های ماینر اجازه ورود رسمی به کشور را نداشتند. در تابستان سال 1398 با ابلاغیه دستورالعمل استخراج بیت کوین، استخراج ارزهای دیجیتال قانونی شد. یکی از نکات مهمی که در این دستورالعمل آمده این است که حداقل برق مصرفی دستگا‌های ماینر یک مجموعه باید 250 کیلووات باشد. این مقدار در اصلاحیه قانون، به 100 کیلووات در سال 1400 رسید. مصرف برق دستگاه‌های ماینر در حدود 2/5 تا 3/5 کیلووات است. بنابراین برای استخراج بیت کوین به صورت قانونی حداقل به 30 دستگاه ماینر بیت کوین نیاز است.

کامپیوترهای خانگی معمولا توان پردازشی بسیار پایین‌تری نسبت به دستگاه‌های ماینر دارند و مصرف برق آن‌ها نیز پایین‌تر از آن‌ها است. مقدار برق مصرفی کامپیوترها معمولا بین 60 وات تا 250 وات است. بنابراین برای استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی با توجه به حداقل مقدار برق مصرفی، حداقل باید 400 کامپیوتر خانگی برای استخراج به کار گرفته شود که کاری غیر منطقی است. در نتیجه استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی نه تنها سودده نیست بلکه غیرقانونی هم هست.

آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر قانونی است

نرم افزار استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی

نرم‌افزارهای بسیاری برای استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی وجود دارند که کاربران می‌توانند با نصب آن‌ها در سیستم خود به استخراج بیت کوین بپردازند. بیشتر این نرم‌افزارها برای کار با سخت‌افزارهای FPGA و ASIC هستند اما قابلیت استخراج با استفاده از کارت‌های گرافیک موجود در کامپیوترها را نیر دارند. با استفاده از برخی از این نرم‌افزارها می‌توان سایر ارزهای دیجیتال مانند لایت کوین را نیز استخراج کرد. با توجه به این‌که کار استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی سودده نیست در این بخش تنها به معرفی کوتاه چند نرم‌افزار بسنده می‌کنیم.

  • MultiMiner: یکی از ساده‌ترین و در عین حال کامل‌ترین نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین با کامپیوتر است که توانایی کار در سیستم عامل‌های مختلف و با سخت‌افزارهای مختلف را دارد. این نرم‌افزار به طور خودکار سخت‌افزارهای متصل را شناسایی می‌کند و از آن‌ها برای استخراج ارزهایی مانند بیت کوین و لایت کوین بهره می‌گیرد.
  • CGminer: این نرم‌افزار از تمامی سیستم عامل‌ها و سخت‌افزارهای محاسباتی پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به بسیاری از استخرهای استخراج را دارد. نکته منفی این نرم‌افزار این است که محیط آن به صورت خط فرمان است و کار با آن برای عموم مردم سخت است.
  • ‌BitMinter: این نرم‌افزار مخصوص استخر استخراج BitMinter است که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین استخرهای استخراج بیت کوین است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید در انواع سیستم عامل‌ها به سخت‌افزارهای ماینینگ متصل شده و کار استخراج بیت کوین با کامپیوتر شخصی را آغاز کنید. رابط کاربری این نرم‌افزار بسیار ساده است. نکته منفی این نرم‌افزار نبود امکان تغییر استخر اسخراج است.
  • ‌BFG Miner: یکی از نرم‌افزارهای معروف استخراج بیت کوین است که مخصوص دستگاه‌های ماینر است اما با برخی از کارت‌های گرافیک نیز سازگار است. این نرم‌افزار با سیستم عامل‌های مختلف قابل اجرا است و قابلیت نظارت از راه دور را نیز دارد.

راه‌حل استخراج بیت کوین با کامپیوتر شخصی چیست ؟

در بخش‌های قبلی گفته شد که استخراج بیت کوین با کامپیوتر شخصی امکان‌پذیر است اما سودآور نیست. استخراح بیت کوین با کامپیوتر و گوشی تنها منجر به خسارت دیدن سخت‌افزار‌های آن‌ها می‌شود بنابراین انجام این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما بسیاری از کاربران که تنها همین سخت‌افزارها را در اختیار دارند به دنبال راه دیگری برای استخراج هستند.

یک راه پیشنهادی، استخراج سایر ارزهای دیجیتال و تبدیل پاداش آن‌ها به بیت‌کوین است. بسیاری از کریپتوکارنسی‌ها قابل استخراج، سختی شبکه خیلی بالایی ندارند و می‌توان با استفاده از کامپیوترهای معمولی خانگی با کارت گرافیک و پردازنده مرکزی معمولی نیز آن‌ها را استخراج کرد. بنابراین، کاربران می‌توانند توان محاسباتی کامپیوترهای خود را برای استخراج این ارزها استفاده کرده و رمزارزهای حاصل را به بیت کوین تبدیل کنند. البته قبل از انجام این کار باید مراحلی طی شود تا کاربر مطمئن شود که استخراج برای او سودده است.

در مرحله اول باید ارز مناسب برای استخراج را پیدا کرد. پاداش استخراج شبکه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر این قوانین و پروتکل‌های آن‌ها نیز با هم فرق دارد. بنابراین، قبل از شروع فرآیند استخراج باید اطلاعات مختلف در مورد ارزهای جایگزین را مطالعه و گزینه با سوددهی بالا را برای استخراج انتخاب کرد. برای این کار می‌توان از ماشین حساب‌های استخراج ارز دیجیتال استفاده کرد. در ماشین حساب‌ها شما می‌توانید مشخصات دستگاه خود را وارد کنید و به ازای پارامترهای مختلف هر شبکه، مقدار سود روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه استخراج هر رمزارز را محاسبه کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از این رمزارزها نیز قابل استخراج با کامپیوتر معمولی نباشند. به عنوان مثال استخراج لایت‌کوین نیز امروزه فقط با دستگاه‌های ای‌سیک سود‌ده است. در نهایت با انتخاب ارز مورد نظر و شروع فرآیند استخراج، می‌توانید ارزهای استخراج شده را به بیت کوین تبدیل کنید. دلیل این که گفته می‌شود ارزهای شبکه را به بیت کوین تبدیل کنید، ریسک پایین آن نسبت به سایر رمزارزها است وگرنه امکان نگهداری ارزهای استخراج شده نیز وجود دارد.

استخراج ابری بیت کوین چیست ؟

«استخراج ابری» (Cloud Mining) یکی از روش‌های استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است که در آن کاربران با پرداخت مبلغ مشخصی توان پردازشی مورد نظر خود را از سایت ارائه دهنده خدمات اجاره می‌کنند تا برای آن‌ها کار استخراج را انجام دهد. از آن‌جایی که ایجاد یک مزرعه بیت کوین هزینه‌های زیادی دارد و در بسیاری از نقاط جهان به دلیل محدودیت‌های قانونی امکان‌پذیر نیست، استفاده از استخراج ابری کار سرمایه‌گذاران را بسیار راحت می‌کند.

مساله مهمی که در ارتباط با سایت‌های استخراج ابری وجود دارد این است که بسیاری از آن‌ها سایت‌های کلاهبرداری هستند. بسیاری از این سایت‌ها از سخت‌افزارهای شما برای استخراج استفاده می‌کنند و ارزهای ماین شده را به کیف پول خود منتقل می‌کنند. در برخی موارد نیز به کل مزرعه استخراجی وجود ندارد و صاحبان سایت پول را از مردم جمع‌آوری کرده و فرار می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال استفاده از سرویس‌های استخراج ابری هستید حتما ابتدا با دقت تحقیق و بررسی انجام دهید.

معرفی فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی - مقدماتی

فیلم آموزش تحلیل تکنیکال

روش‌های مختلفی برای تحلیل روند قیمت  یک دارایی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال رفتار بازار با توجه به گذشته نمودار قیمتی دارایی انجام می‌شود و پیش فرض این است که اثر تمامی متغیرها بر روی نمودار قیمت قابل مشاهده است. روش‌های مختلفی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که تریدرها با استفاده از آن‌ها به کسب در آمد از بازارهای مالی می‌پردازند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 11 ساعت و 45 دقیقه‌ای آموزش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی - مقدماتی را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در 12 درس تدریس شده که سه درس اول آن مربوط به فلسفه ایجاد تحلیل تکنیکال، مفاهیم مقدماتی مانند روند، حمایت و مقاومت و ساختار نمودارها است. در درس چهارم و پنجم این مجموعه آموزشی، الگوهای مهم برگشتی مانند سر و شانه و الگوهای ادامه دهنده مانند مثلث و پرچم آموزش داده می‌شوند. درس ششم این دوره به انواع میانگین متحرک مانند اندیکاتور EMA و باندهای بولینگر اختصاص دارد.

اسیلاتورها به عنوان بخش مهمی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در درس هفتم آموزش داده می‌شوند. اندیکاتور RSI، استوکاستیک و مکدی از جمله اندیکاتورهای مورد بحث در این بخش هستند. در درس هشتم دوره نمودارهای شمعی ژاپنی و در درس نهم سری‌های فیبوناچی و کاربرد آن‌ در تحلیل بازار آموزش داده می‌شود. درس دهم شامل مجموعه‌ای از استارتژی‌های معاملاتی است که با استفاده از تکنیکال کلاسیک و اندیکاتورها طراحی شده است.

در درس یازدهم مبحث مهم مدیریت سرمایه در معاملات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت در درس دوازدهم چرخه‌ها، امواج الیوت و ایچیموکو به عنوان ابزارهای پیشرفته آموزش داده می‌شوند. این دوره آموزشی برای علاقمندان و فعالان بازارهای مالی بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس مناسب است.

جمع‌بندی

یکی از راه‌های کسب درآمد از بیت کوین و ارزهای دیجیتال استخراج آن‌ها است. استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از سخت‌افزارهای محاسباتی انجام می‌شود به این صورت که هر چقدر توان پردازشی سخت‌افزار بالا باشد، امکان برنده شدن در مسابقه ماینینگ نیز بیشتر است. استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی اگرچه در ابتدای پیدایش بیت‌کوین بسیار سودآور بود اما با افزایش سختی شبکه امروزه استخراج بیت کوین با کامپیوتر شخصی به صرفه نیست و ممکن است باعث آسیب دیدن کامپیوتر شود.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بیت کوین — رایگان و از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «آموزش استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی — از نحوه انجام تا صرفه»

با سلام
درمورد استخراج ابری سوال داشتم که چندروزی میشود فعال کردم ولی سیستم خیلی کند شده لطفا راهنمایی کنید چطور بتونم از روی cpu قطع کنم ماین کردن رو
باتشکر

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *