استاپ لاس چیست؟ — توضیح حد ضرر به زبان ساده

۵۲۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
استاپ لاس چیست؟ — توضیح حد ضرر به زبان ساده

استاپ لاس یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال است که ابزاری حیاتی برای تریدرها به شمار می‌رود. استاپ لاس در لغت به معنی کاهش زیان است و در عمل به معنی تعیین محدوده‌ای برای خروج از ترید و معامله با ضرر است. تعیین استاپ لاس برای خروج از معاملاتی که برخلاف روند مورد انتظار حرکت کرده‌اند انجام می‌شود و عدم استفاده از آن می‌تواند سبب گسترش زیان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باشد. روش‌های مختلفی برای تعیین حد ضرر وجود دارد و صرافی‌های ارز دیجیتال و بروکرهای فارکس امکان تعیین حد ضرر را برای کاربران فراهم می‌کنند. در این مقاله علاوه بر پاسخ به سوال استاپ لاس چیست روش‌های تعیین استاپ لاس در ارز دیجیتال را نیز بررسی می‌‌کنیم.

استاپ لاس چیست ؟

هر معامله‌ای که در بازارهای مالی توسط تریدرها باز می‌شود برای رسیدن به سود است اما در عمل، همواره بخشی از معاملات با سود و بخشی دیگر با ضرر بسته می‌شوند. بنابراین تریدر باید برای هر ترید خود دو برنامه متفاوت داشته باشد. برنامه اول برای مواقعی است که قیمت در جهت روند تشخیص داده شده حرکت می‌کند. تریدر در این حالت باید مشخص کند که با چه میزان سودی می‌خواهد از معامله خارج شود. تعیین محدوده فروش با سود در اصطلاح کریپتوکارنسی، با عبارت «حد سود» (Take Profit) مشخص می‌شود.

برنامه دوم برای زمانی است که قیمت برخلاف روند پیشنهادی تریدر حرکت می‌کند. در این حالت، قیمت می‌تواند تا هر جای نامشخصی بریزد. وظیفه تریدر در این حالت این است که با استفاده از روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال، محدوده مربوط به بیشترین ضرر قابل قبول برای خود را تعیین کند. به این محدوده «استاپ لاس» (Stop Loss) یا «حد ضرر» می‌گویند. قیمت معامله درصورتی‌که به استاپ لاس برسد، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.

تیک پروفیت و استاپ لاس در ارز دیجیتال دو ابزار برای تعیین میزان «ریسک به پاداش» (Risk/Reward) هستند. بدون تعیین این دو مقدار مدیریت سرمایه در معاملات به‌سختی انجام می‌شود و به همین دلیل توصیه بیشتر تریدرهای حرفه‌ای این است که حتما این دو مقدار به شکل اصولی تعیین و برای تمامی معاملات اعمال شوند. در ادامه به بررسی نحوه تعیین استاپ لاس در ارز دیجیتال نیز خواهیم پرداخت.

حد ضرر چیست

چرا استاپ لاس در ارز دیجیتال مهم است؟

تعیین استاپ لاس در تمامی بازارهای مالی ضروری و مهم است زیرا استفاده از استاپ لاس باعث جلوگیری از افزایش ضرر کاربران در یک معامله می‌شود. فرض کنید در یک روند صعودی شما وارد معامله خرید یک توکن ارز دیجیتال شده‌اید و امیدوار هستید که با افزایش قیمت، سود مناسب را کسب کنید.

اما بنا به دلایلی که می‌تواند انتشار اخبار بد برای بازار رمز ارز یا هر اتفاق دیگری باشد، قیمت شروع به نزول می‌کند. این خبر می‌تواند به قدری شوکه‌کننده باشد که این ریزش تا درصدهای بالا مثل 30 و 40 نیز برسد. در چنین شرایطی اگر شما حد ضرر برای معامله خود تعیین نکرده باشید، ضرر هنگفتی را متحمل می‌شوید.

در بازار ارزهای دیجیتال تعیین استاپ لاس برای تریدرها و معامله‌گران اهمیت دو چندان دارد. این بازار معمولا نسبت به سایر بازارهای مالی مثل بورس، نوسان بیشتری را تجربه می‌کند و احتمال ضررهای با درصد بالا در این بازار زیاد است. نوسانی بودن بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر این که اهمیت استفاده از حد ضرر را مشخص می‌کند، بر روی نحوه تعیین حد ضرر نیز می‌تواند اثرگذار باشد. تعیین استاپ لاس‌ کوچک در بازار پرنوسان ممکن است باعث استاپ خوردن تمامی معاملات یک معامله‌گر شود. بنابراین، توجه به هردو این موارد برای تعیین استاپ لاس در ارز دیجیتال مهم است.

ارتباط مدیریت سرمایه با استاپ لاس چییست ؟

از نقطه نظر مدیریت سرمایه در معاملات، همواره و برای هر معامله، درصدی از کل سرمایه به عنوان بیشترین میزان ضرر قابل قبول در نظر گرفته می‌شود. معمولا این مقدار بین 1 تا 4 درصد متغیر است اما سرمایه‌گذارن خرد گاهی اوقات تا 10 درصد سرمایه نیز در معاملات ریسک می‌کنند. این درصد به نوعی ارزش پولی استاپ لاس را تعیین می‌کند اما این مساله به هیچ عنوان نباید بر نقطه استاپ لاس در نمودار اثر‌گذار باشد بلکه اثر آن باید در مقدار کل سرمایه درگیر در معامله دیده شود.

فرض کنید میزان سرمایه شما 10 هزار دلار و توان تحمل ضرر شما نیز از جنبه مدیریت سرمایه 2 درصد است. بنابراین، شما می‌توانید در یک معامله با درگیر کردن کل سرمایه، 200 دلار ضرر کنید. حال فرض کنید می‌خواهید وارد معامله خرید بیت کوین در 40000 هزار دلار شوید که حد ضرر آن طبق استراتژی بر روی قیمت 37000 دلار است. اگر شما با کل پول وارد این معامله شوید و حد ضرر معامله شما بخورد، در این حالت از 10 هزار دلار اولیه، 7/5 درصد آن از بین خواهد رفت که برابر با 750 دلار است.

مشاهده می‌شود که این میزان ضرر بیشتر از حدِ دو درصدِ تعیین شده برای مدیریت سرمایه است. در این حالت دو کار می‌توان انجام داد. راه اول، تغییر حد ضرر و رساندن آن به مقدار 39200 است تا در نهایت با خوردن استاپ لاس، میزان ضرر به 200 دلار یا همان 2 درصد برسد. این روش روش مناسبی نیست زیر از نظر استراتژی معاملاتی، حد ضرر تعیین شده برای معامله قیمت 37000 دلار است و تغییر آن می‌تواند باعث حد ضرر خوردن تمامی معاملات شود. راه دوم کاهش حجم معامله است تا با تغییر قیمت به 37000 دلار میزان ضرر همچنان دو درصد کل دارایی باشد.

بنابراین، کل ضرر قابل قبول 200 دلار و حد ضرر معامله از نقطه خرید برابر با هفت و نیم درصد است. درنتیجه، میزان حجم قابل قبول برای معامله مقداری است که 7/5 درصد آن برابر با 200 دلار شود که این میزان برابر با ۲۶۶۷ دلار است. بنابراین برای ثابت نگه داشتن نقطه حد ضرر و همچنین رعایت نکات مدیریت سرمایه، به جای 10 هزار دلار با 2667 دلار در معامله وارد می‌شویم. تغییر میزان حجم ورود به معامله برای ثابت نگه داشتن میزان استاپ لاس و میزان ضرر قابل قبول از نظر مدیریت سرمایه بسیار حیاتی و مهم است.

استاپ لاس و مدیریت سرمایه

چگونه استاپ لاس یک معامله را تعیین کنیم‌ ؟

میزان استاپ لاس برای هر معامله ارز دیجیتالی با توجه به استراتژی معاملاتی تعیین می شود. این میزان حتی برای معامله‌گرهای مختلف نیز متفاوت است و ممکن است هر معامله‌گری با توجه به تجربه خود، استاپ لاس معامله را تعیین کند. بنابراین، استاپ لاس مشخصی برای تمام معاملات و تمام تریدرها وجود ندارد. با این وجود، برای روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال، استاپ لاس‌های معینی به صورت استاندارد تعریف شده است که معمولا برای بسیاری از معامله‌ها مناسب است. در ادامه این بخش به بررسی میزان استاپ لاس برخی از روش‌های تکنیکال می‌پردازیم.

الگوهای کلاسیک

الگوهای کلاسیک مجموعه‌ای از الگوهای شناخته شده بر روی نمودار قیمت هستند که در تحلیل تکنیکال کلاسیک به عنوان ابزارهای قوی معاملاتی استفاده می شوند. الگوهای کلاسیک به دو نوع بازگشتی و ادامه‌دهنده تقسیم می‌شوند که برای هر دو نوع آن، استاپ لاس و حد سود الگوها مشخص است. در ادامه به بررسی میزان استاپ لاس در چند الگوی معروف می‌پردازیم.

استاپ لاس الگوی سر و شانه چیست ؟

«الگوی سر و شانه» (Head and shoulders pattern) یک الگوی برگشتی است که هم در انتهای روند صعودی و هم در انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد و روند بازار را تغییر می‌دهد. این الگو شامل دو شانه و یک قله (در انتهای روند نزولی به جای قله، دره تشکیل می‌شود) است که معمولا قله، ارتفاع بیشتری نسبت به شانه‌ها دارد. از اتصال محل تشکیل دو شانه به هم خط گردن الگو ایجاد می‌شود که شکست خط گردن، نشانه‌ای برای تایید الگو است. با شکست الگو و همچنین پولبک به خط گردن می‌توان وارد معامله شد. حد سود این الگو به اندازه فاصله قله تا خط گردن و استاپ لاس آن کمی بالاتر (در روند نزولی پایین‌تر) از شانه سمت راست است.

استاپ لاس الگوی سر و شانه

استاپ لاس الگوی پرچم چیست ؟

الگوی پرچم یکی از معروف‌ترین الگوهای ادامه‌دهنده تحلیل تکنیکال کلاسیک است. این الگو از دو جزء میله و پرچم تشکیل شده است که میله آن رشد یا نزول شدید قیمت در زمان کم و پرچم، تثبیت روند قبلی را نشان می‌دهد. این الگو میانه روند صعودی و نزولی را نشان می‌دهد که حد سود آن به اندازه میله از محل شکست پرچم و خروج از تراکم آن است. استاپ لاس الگوی پرچم در روند صعودی کمی پایین‌تر از آخرین کف تشکیل شده داخل پرچم و در روند نزولی کمی بالاتر از آخرین سقف تشکیل شده در پرچم است.

استاپ لاس الگوی پرچم

استاپ لاس الگوی مثلث چیست ؟

الگوی مثلث یکی از الگوهای پرتکرار در نمودارهای قیمتی است که هم می‌تواند برگشتی و هم ادامه‌دهنده باشد. الگوی مثلث با توجه به اینکه اضلاع آن به چه شکل رسم می‌شوند می‌تواند همگرا، واگرا، افزایشی یا کاهشی باشد. برای تشخیص مثلث بودن یک الگو حتما باید منتظر بمانیم تا حداقل قیمت دو برخورد به اضلاع آن داشته باشد. حد سود الگوی مثلث به اندازه قاعده آن از محل شکست است. استاپ لاس این الگو در حالت صعودی کمی پایین‌تر از آخرین کف ساخته شده در داخل مثلث و در حالت نزولی کمی بالاتر از آخرین سقف ساخته شده در داخل مثلث است.

حد ضرر الگوی مثلث

استاپ لاس الگوی مستطیل چیست ؟

الگوی مستطیل یکی دیگر از الگوهای کلاسیک در بازارهای مالی است که در روندهای خنثی بازار ایجاد می‌شد. در این الگو قیمت بین دو محدوده سقف و کف نوسان می‌کند. شکست الگوی مستطیل از محدوده سقف موقعیت خرید و شکست آن از محدوده کف موقعیت فروش برای تریدرها ایجاد می‌کند. در این حالت حد سود به اندازه فاصله بین سقف و کف کانال و حد ضرر آن به اندازه نصف کانال است.

حد ضرر الگوی مستطیل

کانال در تحلیل تکنیکال کلاسیک

یکی از استراتژی‌های معاملاتی در تحلیل تکنیکال کلاسیک، معامله در داخل کانال است. کانال به تغییر قیمت داخل دو خط موازی (و گاهی غیرموازی) گفته می‌شود که می‌تواند صعودی، افقی یا نزولی باشد. استراتژی معاملاتی در داخل کانال خرید در کف و فروش در سقف کانال است. برای این‌که کانال معتبر باشد باید در سقف و کف، حداقل دو نقطه برخورد وجود داشته باشد. حد سود معامله در داخل کانال به اندازه رسیدن به سقف یا کف آن است. استاپ لاس این معامله در سقف کمی بالاتر از سقف کانال و در کف مقداری پایین‌تر از کف کانال است. معمولا کانال پس از یک رشد یا ریزش شدید در قیمت ایجاد می‌شود و قیمت را به آرامی در جهت اصلی بازار حرکت می‌دهد.

حد سود و حد ضرر کانال

سطوح حمایت و مقاومت

در تحلیل تکنیکال کلاسیک سطوح «حمایت» (Support) و «مقاومت» (Resistance) به عنوان خطوط مهم در نظر گرفته می‌شوند که تریدرها در نزدیکی این خطوط اقدام به معامله می‌کنند. منظور از سطح حمایت، سطحی پایین‌تر از قیمت است که در گذشته نمودار، قیمت چندین بار به آن واکنش نشان داده است. با رسیدن قیمت به این سطوح می‌توان وارد معامله خرید شد و انتظار برگشت قیمت را داشت. این استراتژی از سایر ابزارها مثل شکست خط روند و الگوهای کندل استیک برای تاییدیه گرفتن استفاده می‌کند و استاپ لاس آن کمی پایین‌تر از سطح حمایت نمودار است.

در مقابل سطح حمایت، سطح مقاومت وجود دارد که سطح ایجاد شده در بالای نمودار قیمت است که قیمت در گذشته نمودار به آن واکنش نشان داده است. سطح مقاومت به عنوان یک سطح برای برگشت روند عمل می‌کند و معامله‌گران با گرفتن تاییدیه از سایر ابزارها، می‌توانند از آن برای معامله فروش استفاده کنند. استاپ لاس این معامله کمی بالاتر از سطح مقاومتی قرار دارد.

خط روند

یکی دیگر از ابزارهای اصلی در تحلیل تکنیکال کلاسیک، «خط روند» (Trend line) است. خط روند خطی است که چندین قله یا چندین دره را به هم وصل می‌‌کند تا جهت نمودار را مشخص کند. خط روند معمولا به عنوان یک سطح حمایت و مقاومت داینامیک عمل می‌کند و قیمت با رسیدن به آن سعی می‌کند روند خود را حفظ کند.

خط روند نزولی از وصل کردن حداقل دو سقف که سقف دوم پایین‌تر از سقف اول است، ایجاد می‌شود. خط روند نزولی به عنوان سطح مقاومتی عمل می‌کند و قیمت با رسیدن به آن، دوباره در جهت روند نزولی حرکت می‌‌کند. در این حالت، می‌توان با استاپ لاس کمی بالاتر از خط روند یا در صورت نزدیکی دو قله، کمی بالاتر از قله اول، معامله فروش انجام داد. در صورت شکست خط روند نزولی و تثبیت بالای آن با استاپ لاس زیر آخرین کف ایجاد شده می‌توان وارد معامله خرید شد.

خط روند صعودی از وصل کردن حداقل دو کف - کف دوم بالاتر از کف اول - ایجاد می‌شود. در این حالت، کف‌ها و سقف‌های بالاتر در نمودار دیده می‌شود. خط روند صعودی به عنوان سطح حماتی عمل می‌کند و قیمت با رسیدن به آن، دوباره در جهت صعودی به حرکت خود ادامه می‌دهد. معامله خرید در این حالت با استاپ لاس کمی پایین‌تر از خط روند یا در صورت نزدیکی کف قبلی کمی پایین‌تر از آن در نظر گرفته می‌شود. در صورت شکست خط روند و تثبیت زیر آن، می‌توان با استاپ لاس کمی بالاتر از آخرین قله ایجاد شده وارد معامله فروش شد.

حد ضرر معامله با خط روند

تعیین استاپ لاس با اندیکاتور

اندیکاتورها از دیگر ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال هستند که معامله‌گران زیادی از آن‌ها به عنوان ابزاری برای معامله یا تعیین حد سود و ضرر معاملات خود استفاده می‌کنند. تعداد اندیکاتورها بسیار زیاد است و هر تریدری براساس استراتژی خود حد سود و حد ضرر معامله خود را بر اساس آن‌ها تعیین می‌کند. در این بخش، نحوه تعیین استاپ لاس با استفاده از میانگین متحرک‌ها و ایچیموکو را بررسی می‌کنیم.

استاپ لاس در میانگین متحرک چیست ؟

«میانگین متحرک» (Moving Average) یکی از اولین و پرکاربردترین اندیکاتورهای شناخته شده است. میانگین متحرک از میانگین‌گیری بر روی قیمت در بازه‌های زمانی مختلف ایجاد می‌شود. هر چقدر بازه زمانی بیشتر باشد، اعتبار میانگین متحرک نیز بیشتر می‌شود. مووینگ اورج بر اساس مدل میانگین‌گیری به دو نوع میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی تقسیم می‌شود که معمولا مدل نمایی آن معتبرتر است و بیشتر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که معمولا میانگین متحرک‌ها به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و یکی از اسیلاتورهای پیش رونده مانند RSI یا MACD به همراه آن استفاده می‌شود.

معامله‌گران از تقاطع میانگین متحرک‌های با دوره زمانی مختلف، برای ورود به معاملات خرید و فروش و همچنین تعیین استاپ لاس معاملات خود استفاده می‌کند. در حالتی که میانگین متحرک‌های با دوره زمانی کوتاه، قیمت و سایر میانگین متحرک‌های با دوره بالاتر را رو به بالا قطع کنند، معامله خرید انجام می‌شود و در حالت برعکس، معامله فروش انجام می‌شود. استاپ لاس این معامله زمانی فعال می‌شود که قیمت دوباره میانگین متحرک‌ها را رو به پایین قطع کند. با توجه به این که میانگین متحرک با تغییر قیمت به طور دائم تغییر می‌کند بنابراین، استاپ لاس این معاملات نیز متحرک است و با تغییرات قیمت عوض می‌شود.

استاپ لاس در ایچیموکو چیست ؟

«ایچیموکو» (Ichimoku) یکی از اندیکاتورهای برآمده از مدل معاملاتی ژاپنی‌ها است که با استفاده از ابزارهای مختلفی که دارد، به عنوان یک سیستم کامل معاملاتی شناخته می‌شود. استراتژی‌های مختلفی با استفاده از ایچیموکو برای معامله وجود دارد که حد سود و حد ضرر هر کدام از آن‌ها متفاوت است. یکی از استراتژی‌های معروف با استفاده از این اندیکاتور، ورود به معامله خرید هنگام عبور قیمت و تنکن‌سن از کیجونسن است. در این حالت استاپ لاس معامله زمانی فعال می‌شود که قیمت و تنکن‌سن دوباره کیجونسن را به سمت پایین قطع کنند.

خطوط افقی کیجونسن و همچنین خطوط افقی ابرکومو، به عنوان خطوط حمایت و مقاومت در ایچیموکو شناخته می‌شوند. بنابراین، با خروج قیمت از ابر کومو و تثبت در بالای آن، می‌توان وارد معامله خرید شد. استاپ لاس این نوع معامله را می‌توان ورود به داخل ابر و تثبیت داخل آن یا کمی پایین‌تر از خطوط افقی ابر کومو یا کیجونسن در نظر گرفت.

استاپ لاس ایچیموکو چیست

ابزار فیبوناچی

فیبوناچی یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که مبتنی بر الگوی ایجاد شده در اعداد سری فیبوناچی است. سری فیبوناچی در طبیعت در بسیاری از پدیده‌ها تکرار می‌شود و رفتار کاربران در بازارهای مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. خطوط ایجاد شده توسط ابزار فیبوناچی به عنوان سطوح حمایت و مقاومت عمل می‌کنند و قیمت بین این خطوط همواره در حال حرکت است. این خطوط در صورتی که همزمان با سطوح حمایت و مقاومت کلاسیک باشند یا در محل تلاقی خط روند قرار بگیرند می‌توانند سیگنال قوی‌تری به معامله‌گران ارائه کنند.

در صورت تایید شرایط برای ورود به معامله در یکی از سطوح فیبوناچی، استاپ لاس معامله کمی پایین‌تر از سطح فیبوناچی قبلی در نظر گرفته می‌شود. در شرایط برعکس نیز کمی بالاتر از سطح فیبوناچی بعدی به عنوان استاپ لاس در نظر گرفته می‌شود. معمولا سطوح فیبوناچی برای تعیین اهداف قیمتی در مناطقی که قیمت در آن نفوذی نداشته استفاده می‌شود.

چگونه استاپ لاس بگذاریم ؟

برای معامله‌گرانی که سیستم معاملاتی آن‌ها استفاده از حد سود و حد ضرر را مفید می‌داند، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال  و بروکرهای فارکس که امکان تعیین حد ضرر از پیش تعیین شده در آن‌ها وجود دارد بسیار ضروری است. تعیین استاپ لاس پس از ورود به یک معامله، خیال معامله‌گر را از بابت نوسانات لحظه‌ای قیمت راحت می‌‌کند و به او امکان رسیدگی به سایر فعالیت‌ها را می‌دهد. در ادامه به بررسی نحوه تعیین استاپ لاس در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر می‌پردازیم.

چگونه در بایننس استاپ لاس بگذاریم ؟

«بایننس» (Binance) به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال، به کاربران امکان تعیین حد سود و حد ضرر را در انواع معاملات اسپات، مارجین و فیوچرز فراهم می‌‌کند. برای تعیین استاپ لاس پس از ورود به بخش مربوط به هر یک از انواع معاملات در بایننس، از گزینه «Stop-Limit» استفاده می‌کنیم. فرض کنید مقداری اتریوم را در قیمت 3 هزار دلار خریده‌اید و می‌خواهید در صورتی که قیمت به 2700 دلار رسید به فروش برسانید. برای انجام این کار به بخش Sell رفته و گزینه «Stop-Limit» را انتخاب کنید.

در این حالت، شما باید سه مقدار «Stop» و «Limit» و «Amount» را مشخص کنید. گزینه «Amount» مقدار دارایی که می‌خواهید به فروش برسانید را مشخص می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این گزینه برای کل دارایی خریداری شده یا بخشی از آن استاپ لاس تعیین کنید. گزینه «Limit» برای مشخص کردن قیمت فروش است که همان استاپ لاس شما خواهد بود.

در نهایت «Stop» قیمتی است که در آن می‌خواهید معامله شما فعال شود. این قیمت برای تعیین حد ضرر برای خریدهای انجام شده، همواره بیشتر از استاپ لاس و برای تعیین حد ضرر برای معاملات فروش مقدار کمتر از استاپ لاس را دارد. دلیل استفاده از «Stop» این است که در برخی مواقع که بازار به شدت نوسانی است و ریزش یا سقوط شدیدی را تجربه می‌کند، ممکن است سفارش خرید در تمام محدوده‌ها وجود نداشته باشد و حد ضرر شما فعال نشود. وجود استاپ باعث می‌شود که سفارش کمی قبل از رسیدن به قیمت مورد نظر فعال شود و دارایی مورد نظر فروخته شود.

تعیین حد ضرر در بایننس

OCO در بایننس چیست ؟

OCO ابزار معاملاتی در بایننس است که امکان تعیین همزمان استاپ لاس و حد سود را برای کاربران فراهم می‌کند. در این حالت، علاوه بر سه مقدار «Stop» و «Limit» و «Amount» که برای تعیین استاپ لاس استفاده می‌شوند، گزینه دیگری به نام «Price» وجود دارد که مقدار حد سود معامله را تعیین می‌‌کند. عملکرد OCO به این صورت است که هر کدام از شرایط حد سود و حد ضرر که فعال شد به طور خودکار دیگری غیرفعال می‌شود.

توجه داشته باشید که همانند استاپ لاس، تعیین حد سود نیز ابزار ویژه خود را دارد و می‌توان با استفاده از ابزار «Limit» برای یک معامله به صورت مجزا حد سود تعیین کرد. در این منو دو گزینه «Price» و «Amount» وجود دارد که گزینه اول برای تعیین قیمت فروش و گزینه دوم برای تعیین مقدار آن استفاده می‌شود.

چگونه در کوینکس و کوکوین استاپ لاس بگذاریم ؟

«کوینکس» (Coinex) یکی از صرافی‌های بین‌المللی است که ایرانی‌های زیادی در آن فعال هستند. همانند صرافی بزرگ بایننس، این صرافی نیز از گزینه «Stop-Limit» برای تعیین استاپ لاس معاملات استفاده می‌کند. امکان تعیین حد سود نیز در این صرافی با ابزار «Limit» وجود دارد اما همچنان ابزار OCO در آن ارائه نشده است. این پلتفرم از ابزاری به نام «Stop-Market» برای خرید یا فروش مرحله به مرحله استفاده می‌کند که مشابه آن در بایننس نیز وجود دارد.

«کوکوین» (KuCoin) به نسبت کوینکس صرافی بسیار بزرگ‌تر و معروف‌تری در دنیای ارزهای دیجیتال است. ایرانی‌های زیادی در این صرافی فعالیت می‌کنند چرا که احراز هویت در پلتفرم آن اجباری نیست اما همچنان برای فعالیت در آن باید از فیلترشکن استفاده کرد. کوکوین تمامی ویژگی‌های صرافی کوینکس را در تعیین استاپ لاس و حد سود دارد.

آیا صرافی‌های ایرانی استاپ لاس دارند ؟

تا چند وقت پیش هیچ کدام از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی امکان تعیین استاپ لاس را برای کاربران خود فراهم نکرده بودند اما امروزه چندین صرافی ارز دیجیتال بزرگ مانند «نوبیتکس» و «تبدیل» از این امکان بهره می‌برند. کاربران می‌توانند فرآیندی مشابه با فرآیند توضیح داده شده برای صرافی‌های بین‌المللی را برای تعیین حد ضرر و حد سود در این پلتفرم‌ها طی کنند.

تریلینگ استاپ لاس چیست ؟

اگرچه تعیین استاپ لاس برای یک معامله به مدیریت سرمایه کمک می‌‌کند اما تریل کردن (Trailing) استاپ لاس می‌تواند منجر به بهتر شدن فرآیند مدیریت سرمایه شود. منظور از تریل کردن استاپ لاس این است که پس از ورود به معامله، در صورتی که قیمت در جهت روند پیش‌بینی شده حرکت کرد و فاصله معناداری از نقطه ورود گرفت، استاپ لاس را بهع نقطه شروع معامله بیاوریم و به اصطلاح معامله را «ریسک فری» (Risk-free) کنیم. تریلینگ استاپ لاس باعث می‌شود که امکان کسب ضرر در معامله برای تریدر از بین برود و از طرفی امکان گسترش سود با حرکت دادن تدریجی آن فراهم شود.

تریلینگ استاپ لاس چیست

جمع‌بندی

استاپ لاس در ارز دیجیتال به معنی تعیین حداکثر مقدار ضرر قابل قبول در یک معامله است. مشخص کردن استاپ لاس با توجه به استراتژی معاملاتی انجام می‌شود که در این مقاله استاپ لاس مربوط به چندین استراتژی معاملاتی بررسی شد. علاوه بر این نحوه تعیین استاپ لاس در صرافی‌های راز دیحجیتال بزرگ بین‌المللی و داخلی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله به سوالاتی مانند استاپ لاس چیست و اهمیت استاپ لاس در ارز دیجیتال چیست پاسخ داده شد و توضیح مفصلی در ارتباط با پرسش روش‌های تعیین استاپ لاس در ارز دیجیتال چیست ارائه شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۲۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *