ارز فیات چیست و چرا وجود دارد؟ — به زبان ساده

۱۴۰۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
ارز فیات چیست و چرا وجود دارد؟ — به زبان ساده

افراد زیادی در دنیا برای خرید و فروش کالاهای مختلف از پول‌های کاغذی یا کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند اما کمتر کسی در مورد منشا این پول و ویژگی‌های آن اطلاعات دارد. داشتن درک درست از پول فیات که همین پول‌های متداول هر کشور است، می‌تواند در درک درست از پدیده‌های اقتصادی مثل تورم کارساز باشد. در این مقاله، علاوه بر پاسخ دادن به سوال ارز فیات چیست ویژگی‌های مختلف آن را بیان می‌کنیم و تفاوت‌های این پول بدون پشتوانه با سایر انواع پول مثل رمز ارزها را بررسی می‌کنیم.

ارز فیات چیست ؟

«ارز فیات» (Fiat Currency)، «پول فیات» (Fiat Money) یا پول بدون پشتوانه، به پولی گفته می‌شود که توسط بانک‌های مرکزی کشورها صادر شده و هیچ پشتوانه‌ای به جز حمایت دولت ندارد. در این نوع پول، قدرت ایجاد پول دست بانک مرکزی است و بانک‌های مرکزی بر حسب شرایط اقتصادی کشور می‌توانند مقدار پول را زیاد یا کم کنند. اگرچه شما می‌توانید با پول فیات به خرید و فروش هر نوع کالایی مثل طلا بپردازید ولی دولت‌ها هیچ تضمینی برای پرداخت مقدار معینی از طلا یا سایر کالاهای ارزشمند در قبال دریافت ارز فیات ارائه نمی‌کنند.

دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن و ریال از جمله ارزهای معروف فیات هستند. در بازار فارکس، ارزهای فیات نسبت به یکدیگر معامله می‌شوند. دلیل اصلی افزایش یا کاهش ارزش یک ارز فیات نسبت به سایر ارزهای فیات، تغییر متغیرهای اقتصادی مانند «نرخ بهره» (Interest Rate)، «نرخ بیکاری»، «تولید ناخالص داخلی» (Gross Domestic Product | GDP) و «نرخ تورم» است. هر چه وضعیت اقتصادی یک کشور بهتر باشد، ارزش پول فیات آن بالاتر و هر چه یک اقتصاد ضعیف‌تر باشد، ارزش ارز فیات آن پایین‌تر خواهد بود. در ادامه، برای پاسخ به سوال ويژگی‌های ارز فیات چیست ابتدا مختصری به تاریخچه پول می‌پردازیم و پس از آن ویژگی‌های ارز فیات را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

پول فیات

تاریخچه پول

پول یکی از اصلی‌ترین ابداعات بشر است که انسان با استفاده از آن بسیاری از مشکلات خود را حل کرده است. بشر به تنهایی توانایی انجام هر کاری را ندارد. این موضوع در طول تاریخ بشر وجود داشته است اما امروزه با گسترش تکنولوژی و فناوری، درک آن راحت‌تر است. در حالی که عده‌ای از نیاکان ما در زمان‌های بسیار دور به اهلی‌کردن حیوانات می‌پرداختند، جمعیت دیگری به کشاورزی مشغول بودند و همزمان عده‌ای دیگر، کار ساخت تجهیزات را برعهده گرفته بودند.

با گسترش حوزه‌های فعالیت افراد، نیاز به تبادل تولیدات و خدمات بیش از پیش احساس شد. در طول تاریخ برای مبادله تولیدات و خدمات بین انسان‌ها روش‌های مختلفی پیشنهاد و اجرا شده است که هر کدام در زمان خود کارآمد بودند اما با تغییر شرایط، جای خود را به روش‌های جدیدتر دادند. در ادامه این بخش، به بررسی چهار روش اصلی مبادله دارایی‌ها در طول تاریخ می‌پردازیم.

مبادله کالا به کالا

اولین راه‌حلی که بشر برای تبادل دارایی‌ها و کالاها در نظر گرفت، روش مبادله کالا به کالا بود. در این روش، افراد دارایی خود را به دیگران داده و در قبال آن یک دارایی جدید دریافت می‌کردند. این روش اگرچه برای شروع روش بدی نبود ولی از مشکلات زیادی رنج می‌برد. اصلی ترین مشکل این روش، نبود سیستم ارزش‌گذاری بود. این مساله باعث می‌شد که مبادله با توافق طرفین انجام شود که ممکن بود در این بین ارزش تبادل شده سنخیتی با واقعیت‌های اقتصادی نداشته باشد. از طرفی، این مساله منجر به عدم اطمینان از خرید محصولی خاص در برابر مقدار مشخصی از یک کالای دیگر می‌شد.

مشکل دیگر این روش، نبود ابزار مبادله بود. در این روش خود کالاها به عنوان ابزار مبادله استفاده می‌شدند. معیار خرید و فروش نیز بر اساس ارزش ذاتی بود یعنی، کالایی به عنوان ابزار مبادله استفاده می‌شد که در زندگی بشر کاربرد داشت و گرنه کسی حاضر به مبادله دارایی خود با آن نبود. افراد در این دوره می‌توانستند ابزارهای مالی که همان کالا‌ها بودند را کسب و خرج کنند و هیچ استفاده دیگری از آن (مانند سرمایه‌گذاری) صورت نمی‌گرفت. مشکلات این روش، بشر را به سمت ایجاد یک روش دیگر برای مبادله سوق داد.

مبادله کالا به کالا

تبادل با استفاده از سکه‌های طلا و نقره

اولین تلاش برای ساخت ابزار مالی، سبب ایجاد سکه‌های طلا، نقره و برنز شد. این فلزات در برابر پدیده‌های فیزیکی و شیمیایی مانند خوردگی مقاوم هستند و به همین دلیل از آن‌ها استفاده به عنوان ابزار مبادله استفاده شد. در بسیاری از مناطق، ارزش سکه‌ها بر اساس عیار آن‌ها تعیین می‌شد به این صورت که هر چه عیار یک سکه بیشتر، ارزش آن نیز بیشتر بود.

تلاش حکومت‌ها برای جدا کردن ارزش سکه‌‌ها از عیار آن‌ها معمولا از طرف مردم مورد قبول واقع نمی‌شد. برخی دولت‌ها با دریافت سکه‌های با عیار کم به عنوان مالیات، سعی در جا انداختن این مساله داشتند که در بحران‌های نظامی و اقتصادی به سرعت سکه‌های کم عیار ارزش خود را از دست می‌دادند و دوباره همان سیستم مبتنی بر عیار جایگزین می‌شد.

در این روش، تنوع ابزارهای مالی به چند مورد کاهش یافت. یکی از مشکلات این روش، پیدا کردن مقدار کافی از فلزات برای ایجاد سکه‌های جدید بود. ارزش پول در این دوره ذاتی بود و به ویژگی‌های فلزات و کمیابی آن‌ها ارتباط داشت. ضرب سکه‌ها در این دوره توسط حکومت انجام می‌شد اما انواع دیگر این فلزات نیز همچنان ارزشمند به حساب می‌آمدند. حمل کردن و نگهداری از این سکه‌ها کار سختی بود و همین مساله منجر به اختراع ابزارهای مالی جدید شد.

سکه‌های طلا به عنوان پول

سیستم پولی اعتباری

برای حل مشکلات سکه‌های طلا و نقره، موسسات و سازما‌ن‌های دولتی و غیردولتی شکل گرفتند که افراد، سکه‌های خود را در سیستم آن‌ها نگهداری می‌کردند و سندی مبنی بر مالکیت بر سکه‌ها را دریافت می‌کردند. آن‌ها می‌توانستند از این اسناد در مبادلات خود استفاده کنند. نتیجه گسترش این روش، ایجاد بانک‌ها و موسسات مالی بود. دولت‌ها با استفاده از سکه‌های طلا و نقره‌ای که در اختیار داشتند اقدام به صدور اسکناس کردند. استفاده از اسکناس، کار مبادله را بسیار راحت کرد و مشکلات حمل و نقل نگهداری از آن را حل کرد.

با گذشت زمان، سیستم‌های واسطه غیردولتی حذف شدند و تنها سازمان‌های دولتی صلاحیت تبدیل سکه‌های طلا و نقره به اسکناس را پیدا کردند. اسکناس‌های تولید شده، همه به پشتوانه سکه بودند و دولت‌ها حق نداشتند بدون این‌که پشتوانه‌ طلا داشته باشند اسکناس چاپ کنند. شکل رسمی‌تر ایجاد این سیستم پس از جنگ جهانی دوم و در توافق «برتون وودز» (Bretton Woods) اتفاق افتاد. در این توافق تصمیم بر آن شد که طلا به عنوان پشتوانه پول‌های فیات کشورها باشد و هر کشوری توانایی تبدیل اسکناس‌های خود به آن را داشته باشد.

ارز فیات یا پول بدون پشتوانه

سیستم پولی اعتباری اگرچه مزایای زیادی داشت و پشتوانه آن سکه‌های طلا با ارزش ذاتی بود اما پس از گذشت مدت زمانی دچار مشکل شد.  انتقال حجم عظیم طلا بین کشورها و نگهداری از آن‌ها برای دولت‌ها سخت بود. بسیاری از دولت‌ها با ادعای داشتن سکه‌های طلا اقدام به چاپ اسکناس می‌کردند اما در شرایط بحران و با هجوم مردم به بانک‌ها طلای کافی برای پرداخت به ان‌ها را نداشتند و این مساله منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شد. مشکل دیگر این سیستم جمع‌شدن طلای دنیا در کشورهای قدرتمند بود. مجموع این مشکلات، منجر به فسخ قرارداد برتون وودز در سال 1971 و ایجاد ارز فیات شد.

پول فیات همان ارزهای رایجی است که امروزه در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارزها توسط بانک اقتصادی کشورها تولید می‌شوند و هیچ پشتوانه فیزیکی ندارند. ارزش این ارزها وابسته به اقتصاد هر کشور است و به همبن دلیل با تغییر پارامترهای اقتصادی ارزش پول نیز تغییر می‌کند. ارز فیات، امکان دستکاری مقدار پول موجود در بازار را به دولت‌ها می‌دهد و دولت‌ها از این امکان برای اجرای سیاست‌های پولی خود استفاده می‌کنند. این مساله اگرچه در بیشتر مواقع به نفع مردم است اما در مواقعی که چاپ پول انجام می‌شود تورم ایجاد شده و سبب کاهش ارزش دارایی‌های مردم می‌شود.

ارز فیات برخلاف تصور عمومی، مفهوم تازه‌‌ای نیست. پیدایش این ارز به حدود ده قرن پیش در چین برمی‌گردد. در آن دوران در ایالت «سوچوان» (Szechuan) چین از پول‌های کاغذی برای مبادله کالاهایی مثل ابریشم، طلا و  نمک استفاده می‌شد. این سیستم رسمیت آن‌چنانی نداشت تا این‌که در قرن سیزدهم با به قدرت رسیدن «قوبیلای خان» (Kublai Khan) که یکی از نوادگان چنگیزخان مغول است، سیستم رسمی ارز فیات در چین دایر گردید. عده زیادی از تاریخ‌‌ پژوهان معتقدند که این سیستم در سقوط امپراتوری مغول نقش زیادی داشت.

در قرن هفدهم، شاهد استفاده از سیستم ارز فیات در کشورهای اروپایی اسپانیا، سوئد و هلند هستیم. در سوئد این سیستم شکست خورد و نهایتا تبدیل به سیستم پول اعتباری با پشتوانه نقره گردید. پس از آن به تدریج در بسیاری از کشورهای آسیایی و آمریکایی نیز از این سیستم مالی استفاده شد. ضربه نهایی به سیستم پولی اعتباری در سال 19971 توسط نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا زده شد و از آن زمان پول فیات، پول رایج بین‌المللی شده است.

پول فیات یا ارز فیات چیست

ویژگی‌های ارز فیات چیست ؟

اقتصاددان‌ها نظرات متناقضی در مورد پول فیات دارند. بسیاری از آن‌ها، مزایای ارز فیات را بسیار بیشتر از معایب آن می‌دانند. این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان، نظری کاملا متفاوت با این نظر دارند. در این بخش ویژگی‌های مثبت و منفی که در مورد ارز فیات مطرح است را بررسی می‌کنیم تا کمی بیشتر به پاسخ سوال ارز فیات چیست رسیده باشیم.

  • کمیابی ارز فیات: تولید ارزهای فیات برعهده دولت‌ها و بانک مرکزی آن‌ها است. بانک مرکزی هر کشور وظیفه دارد با تغییر در مقدار عرضه و تقاضای ارزهای فیات موجود در بازار، شرایط اقتصادی کشور را مطابق با سیاست‌گذاری‌ها پیش ببرد. بنابراین، ارزش پول فیات نیز به مقدار عرضه و تقاضای آن در بازار بستگی دارد با این تفاوت که ارز فیات به راحتی توسط بانک مرکزی قابل ایجاد است در حالی که ساخت سکه‌های طلا و نقره منوط به پیدا کردن منابع جدید فلزات است.
  • سیاست‌گذاری: دولت می‌تواند با چاپ یا حذف پول، سیاست‌های اقتصادی خود را در شرایط مختلف اعمال کند که اغلب این سیاست‌ها به نفع جامعه است. این یک مزیت برای پول فیات است اما در برخی مواقع، دولت‌ها با چاپ پول بی‌رویه باعث ایجاد تورم و کاهش ارزش دارایی‌های مردم می‌شوند و این مساله به ضرر مردم است.
  • هزینه ایجاد پول فیات: یکی از ویژگی‌های پول فیات این است که برای ایجاد آن، هزینه زیادی لازم نیست. این در حالی است که برای ایجاد و ساخت سکه‌های طلا و نقره، دولت‌ها باید هزینه‌های زیادی را برای استخراج طلا و تبدیل آن به سکه متحمل شوند. این مساله امروزه راحت‌تر از قبل نیز شده است چرا که دولت‌ها به جای استفاده از پول کاغذی، از نسخه دیجیتال ارزهای فیات استفاده می‌کنند.
  • تجارت بین‌الملل: اگرچه پول فیات هر کشوری با کشورهای دیگر متفاوت است اما وجود بازارهای مالی مثل فارکس و ترید دائمی ارزهای مختلف نسبت به یکدیگر، امکان تجارت با استفاده از ارزهای فیات مختلف را فراهم کرده است. این مساله، روند توسعه سیستم تجارت جهانی و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی را با سرعت بیشتری همراه کرده است.
  • راحتی: استفاده از ارزهای فیات نسبت به ارزهای با پشتوانه طلا راحت‌تر است. ارزهای با پشتوانه طلا، نیاز به نگهداری، محافظت و نظارت دارند و کلیه این فرآیندها هزینه‌بر است.
  • نبود ارزش ذاتی: ارزهای فیات ارزش ذاتی ندارند و به همین دلیل در شرایط خاص مثل جنگ و بحران‌های اقتصادی دچار نوسان‌های شدید می‌شوند.
  • تاریخچه سیاه: استفاده از ارز فیات به جای ارزهای با پشتوانه دارایی‌های فیزیکی در طول تاریخ بسیاری از کشورها را با مشکل روبه‌رو کرده است. نمونه تاریخی آن، امپراطوری مغول و نمونه معاصر آن در کشور زیمبابوه است.

ارز فیات چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بخش ارز فیات چیست اشاره شد، پول فیات به عنوان برگه اعتباری صادر شده از سمت یک واسطه مالی، برای امکان‌پذیر کردن مبادله بین افراد مختلف، نقش ایفا می‌کند. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. فرض کنید یک مبل فروش می‌خواهد از یک باغدار مقداری میوه خریداری کند و  هنوز سیستم مالی متمرکز شکل نگرفته است. راه‌ حل اول این است که باغدار در ازای فروش میوه، مبل یا هر کار چوبی دیگری از مبل فروش دریافت کند. اگر باغدار نیازی به مبل و کارهای چوبی نداشته باشد، در این صورت کار مبادله به مشکل می‌خورد. این روش همان روش مبادله کالا به کالا است.

برای حل این مشکل، می‌توان یک نفر دیگر را که قصاب است و به مبل نیاز دارد وارد مبادله کرد. مبل فروش با دادن مبل به قصاب، از او گوشت دریافت می‌کند و گوشت دریافت شده را، در ازای میوه‌، به میوه فروش می‌دهد. مشکل این سیستم این است که برای حل مشکل، باید به دنبال چندین واسطه بود تا با استفاده از آن‌ها مشکل حل شود. یک راه‌حل دیگر این است که مبل فروش به میوه فروش بگوید که شش ماه بعد قرار است بره‌ای که دارد را قربانی کند و در آن زمان می‌تواند به جای میوه‌ای که الان دریافت می‌کند، گوشت به میوه‌فروش بدهد.

با فرض این‌که میوه‌فروش مشکلی با دریافت گوشت پس از شش ماه نداشته باشد، انجام این‌کار منوط به دریافت سند معتبر از مبل فروش است. میوه‌فروش باید مطمئن شود که در زمان مقرر، می‌تواند با دادن سند مذکور، مقدار گوشت نوشته شده در آن را دریافت کند. معمولا بین دو نفر تصادفی در جامعه اعتماد وجود ندارد. بنابراین، نیاز به یک نفر سوم است که  هر دو طرف مبادله به آن اعتماد داشته باشند.

نفر سوم با دریافت سند تحویل گوشت برای شش ماه بعد از مبل فروش، به او سندی مشابه تحویل می‌دهد. این سند نشان می‌دهد که دارنده سند می‌تواند شش ماه بعد به نفر سوم مراجعه و مقدار گوشت مورد نظر را دریافت کند. با این کار مبل فروش و نفر سوم با هم تسویه هستند. حال، مبل فروش سند دریافتی از نفر سوم را به میوه‌فروش می‌دهد و چون این سند از طرف نفر سوم صادر شده، میوه‌فروش به آن اعتماد دارد و با دریافت آن، میوه معادل را به مبل فروش می‌دهد.

پس از گذشت شش ماه و رسیدن زمان تحویل، مبل فروش گوشت را به نفر سوم تحویل داده و سند خود را دریافت می‌کند. هم‌زمان، میوه‌فروش با مراجعه به نفر سوم و با ارائه سند صادر شده توسط خود نفر سوم، گوشت خود را دریافت می‌‌‌کند. با این کار هر دو سند صادر شده توسط نفر سوم و مبل فروش به دست خودشان می‌رسد و مساله مبادله حل می‌شود. اگر نفر سوم که مورد اعتماد دو طرف بود را بانک در نظر بگیرید و سند ارائه شده از بانک را پول، آنگاه به نحوه ایجاد ارز فیات و کارکرد آن در اقتصاد می‌رسید.

بانک‌ها با دریافت اسنادی از شرکت‌ها و افراد مختلف مبنی بر ایجاد ارزش در زمان آینده، به آن‌ها پول می‌دهند. شرکت‌ها و افراد نیز با خرج پول، نیازهای روزانه خود را تا زمان مقرر رفع می‌کنند و  باعث پویایی اقتصاد می‌شوند. طبیعی است که اگر انتطارات ایجاد ارزش در آینده برای شرکت درست نباشد، پول ایجاد شده در اقتصاد بی‌پشتوانه بوده و باعث کاهش ارزش پول می‌شود. مهم‌ترین وظفه بانک این است که چاپ پول را بر اساس پروژه‌هایی انجام دهند که اطمینان بیشتری به ایجاد ارزش در آن‌ها وجود دارد. هر چه شرکت‌ها خوب کار کنند، سیستم اقتصادی نیز بدون مشکل پیش خواهد رفت.

پول چگونه ایجاد می شود

شباهت و تفاوت ارز دیجیتال با ارز فیات چیست ؟

ارز دیجیتال نوعی پول فیات است که منشا ایجاد آن به جای بانک‌های مرکزی، مردم هستند. در واقع کریپتوکارنسی یک سیستم غیرمتمرکز و توزیع شده است که افراد با استفاده از سیستم‌های محاسباتی خود به شبکه وصل می‌شوند و با استفاده از الگوریتم‌های مختلف رمزنگاری و توابع هش تایید و ثبت تراکنش‌ها را بر عهده می‌گیرند. رمزارزها دو شباهت عمده با ارزهای فیات رایج دارند. هر دو این پول‌ها بدون پشتوانه فیزیکی هستند و از هر دو آن‌ها می‌توان در بسترهای مجازی برای خرید و فروش کالاهای مختلف استفاده کرد.

با وجود شباهت‌های ذکر شده، توکن‌های ارز دیجیتال با پول فیات تفاوت‌های اساسی دارد. موارد زیر را می‌توان به عنوان عمده‌ترین تفاوت‌های این دو سیستم پولی عنوان کرد.

  • ارز دیجیتال، توسط مردم و با استفاده از سیستم‌های غیرمتمرکز ایجاد می‌شود در حالی که خلق پول فیات بر عهده بانک مرکزی است.
  • دولت‌ها می‌توانند با توجه به شرایط مختلف پول چاپ کنند و هیچ محدودیتی برای این موضوع وجود ندارد. این در حالی است که در بیشتر ارزهای دیجیتال، مقدار سکه‌های نهایی شبکه از پیش تعیین شده است و هیچ کس قادر به تولید سکه‌های جدید نیست.
  • پشتوانه مالی پول فیات دولت‌ و قدرت اقتصادی آن است. پشتوانه مالی ارزهای دیجیتال کار انجام شده برای استخراج ارز دیجیتال و مکانیزم‌‌های فنی و اقتصادی شبکه بلاک چین است.
  • اطلاعات تراکنش‌ها در سیستم بانکی در سرورهای مرکزی بانک‌ها ثبت و نگهداری می‌شود. رمزارزها اطلاعات خود را در نودهای توزیع شده در سرتاسر جهان و به صورت غیرمتمرکز نگهداری می‌کنند.
  • امنیت شبکه‌های بلاکچینی به وسیله الگوریتم‌های رمزنگاری و مشوق‌های اقتصادی برقرار است در حالی که امنیت سرورهای مرکزی با الگوریتم‌های رمزنگاری و تدابیر امنیتی دولت‌ها برقرار می‌شود.
  • پول فیات به شکل‌های مختلف اسکناس، سکه فیزیکی و دیجیتال وجود دارد این در حالی است که ارزهای دیجیتال تنها به صورت دیجیتالی وجود دارند.
  • ارزهای دیجیتال واحدهای پولی جهانی هستند به این معنی که کشور خاصی نمی‌تواند ادعای مالکیت بر شبکه را داشته باشد این در حالی است که هر کشوری ارز فیات مخصوص خود را دارد.
  • ردیابی تراکنش‌های دیجیتال انجام شده با پول فیات بسیار آسان است چرا که بانک‌ها همه اطلاعات آن‌ها را ثبت می‌کنند. انجام این کار در ارزهای دیجیتال سخت است چرا که برای فعالیت در شبکه ارز دیجیتال، نیازی به احراز هویت نیست.

مجموع این تفاوت‌ها، ارز دیجیتال و ارز فیات را روبه‌روی هم قرار داده است. در حالی که استفاده از ارزهای دیجیتال مزایای مختلفی همچون هزینه تراکنش کمتر، سرعت بیشتر، فعالیت آزاد و حفظ حریم خصوصی را به دنبال دارد، معایبی نظیر استفاده از آن برای فعالیت‌های خرابکارانه و عدم دسترسی به اطلاعات برای دریافت مالیات، آن را با ریسک مقابله دولت مواجه کرده است. در نهایت، بهترین پاسخ به سوال تفاوت ارز دیجیتال با ارز فیات چیست را می‌توان ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها در برابر ماهیت متمرکز ارزهای فیات عنوان کرد.

پول فیات و ارز دیجیتال

مزیت ارز دیجیتال نیست به ارز فیات چیست ؟

کلیه فعالیت‌های مالی در ارزهای دیجیتال مانند تایید و ثبت تراکنش‌ها، نگهداری از حساب‌ها و تولید سکه‌های جدید به صورت غیرمتمرکز و توسط سیستم‌های توزیع شده در سراسر جهان انجام می‌شود. علاوه بر این، تعداد کل سکه‌های قابل استخراج نیز در بسیاری از ارزهای دیجیتال از پیش تعیین شده است. این مساله باعث می‌شود که دولت‌ها نتوانند با دستکاری مقادیر پول، باعث ایجاد تورم و کاهش ارزش دارایی‌های افراد شوند. مزیت دیگر ارز دیجیتال، عدم سانسور اطلاعات و جلوگیری از فعالیت‌های کاربران است. در این سیستم، کاربران از سراسر دنیا بدون توجه به ملیت و دین و زبان می‌توانند فعالیت کنند و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند جلوی این فعالیت را بگیرد.

عیب ارز دیجیتال نسبت به ارز فیات چیست ؟

بزرگترین عیب ارز دیجیتال نسبت به ارز فیات،عدم توانایی دولت‌ها برای اخذ مالیات در سیستم رمزارزها است. دولت‌ها برای انجام بسیاری از فعالیت‌های خود از مالیات استفاده می‌کنند و بدون مالیات، عملا کلیه فعالیت‌های آن‌ها متوقف می‌شود. با توجه به این که وجود دولت برای انجام بسیاری از امور قضایی، امنیتی، درمانی و آموزشی ضروری است، عدم حل این مشکل می‌تواند ارزهای دیجیتال را با مشکلات بزرگتری مواجه کند. مشکل مهم دیگر رمزارزها، سختی و پیچیدگی کشف فعالیت‌های خلافکارانه در بستر ارزهای دیجیتال است که به طور مستقیم با امنیت جامعه در ارتباط است.

بزرگ‌ترین عیب ارز فیات چیست ؟

بزرگ‌ترین عیب ارز فیات، چاپ پول و کاهش ارزش دارایی‌های افراد است. اگرچه دخالت دولت در شرایط بحرانی منجر به نجات بسیاری از شرکت‌های بزرگ از ورشکستگی می‌شود اما منشا بسیاری از این بحران‌ها سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی خود دولت‌ها است. بنابراین، در چنین شرایطی، مردم عادی هزینه سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی دولت‌ها را با کاهش ارزش دارایی‌های خود، پرداخت می‌کنند. این مساله باعث شده است که بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا  دارایی‌های خود را به دارایی‌های مقاوم در برابر تورم مانند زمین، مسکن، طلا و جدیدا ارز دیجیتال تبدیل کنند.

آیا ارز فیات قابل استخراج است ؟

ارز فیات ارز ملی هر کشور است که توسط بانک‌های مرکزی تولید می‌شود. به عنوان مثال ارز فیات ایران، ریال است. بنابراین، استخراج ارز فیات معنی ندارد و دولت‌ها هر زمان که بخواهند می‌توانند با اعمال تغییراتی در ترازنامه بانک مرکزی، پول فیات جدید تولید کنند. با این توضیحات، کیف پول ارز فیات نیز مفهوم ندارد. در واقع، کیف پول ارز فیات همان کیف پولی است که شما اسکناس‌ها و کارت‌های بانکی خود را در آن نگهداری می‌کنید.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی اقتصاد کلان Macroeconomics

آموزش مقدماتی اقتصاد کلان

برای بررسی و آگاهی از شرایط کلی اقتصاد یک کشور از پارامترهای مختلفی مانند بیکاری، تورم، درآمد ناخالص ملی و سایر متغیرهای کلان استفاده می‌شود. آشنایی با این مفاهیم می‌تواند به داشتن درک درست از شرایط کمک کند. این متغیرها تحت عنوان اقتصاد کلان در رشته اقتصاد تدریس می‌شوند. به دلیل اهمیت این مباحث در زندگی روزمره افراد، «فرادرس» فیلم 6 ساعتی آموزش مقدماتی اقتصاد کلان Macroeconomics را تدوین کرده است.

این مجموعه آموزشی در هفت درس طراحی شده است. درس اول، مربوط به مبانی اقتصاد کلان و کاربردهای مدیریتی و سیاست‌گذاری آن است. در درس دوم به مباحث حسابداری ملی شامل مدل‌های مختلف دو بخشی، سه بخشی، چهار بخشی و تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی پرداخته می‌شود. درس سوم، مربوط به شاخص‌های اندازه‌گیری فعالیت‌های اقتصادی است. فرمول‌های «فیشر»، «لاسپیرز»، «پاشه» در کنار مفاهیمی مانند ضریب جینی، رفاه اقتصادی، ارتباط تورم و شاخص‌ها و شاخص قیمتی مصرف‌کننده در این آموزش داده می‌شود.

درس چهارم این مجموعه، مربوط به بازار پول و ساست‌های پولی است. در این بخش تاریخچه، کارکرد، تعاریف و انواع تقاضای پول به همراه مفاهیم دیگر مربوط به آن شامل ابزار نرخ بهره، مکانیزم خلق تکاثری پول، نرخ ارز، ترازنامه بانک مرکزی و بانکداری اسلامی بررسی می‌شوند. اقتصاد بین‌الملل موضوع آموزش درس پنجم مجموعه است و شامل مباحثی چون دلایل و منافع تجارت، مزیت‌های مطلق و نسبی، تجارت بین‌الملل و تقاضای ارز و نگاهی به وضعیت صادرات و واردات ایران است.

درس ششم این دوره آموزشی، به تئوری‌های تورم و بیکاری اختصاص دارد. در این قسمت، ساختار جمعیت، سیر تحول آن، هرم سنی و گروه‌های عمده سنی در ایران به همراه مفاهیم نرخ بیکاری، نرخ مشارکت، رابطه تورم و بیکاری انواع بیکاری و سیاست‌های مختلف تقاضا، عرضه و مبارزه با بیکاری بررسی می‌شوند. در نهایت، در درس آخر، مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری و مصرف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. مفاهیم سرمایه‌گذاری، نظریات مختلف این بخش مثل نظریه‌های «شتاب ساده»، «شتاب انعطاف‌پذیر»، «کینز» و «فیشر» در این فصل بررسی می‌شوند. این دوره آموزشی برای تمامی دانشجویان و علاقمندان به رشته‌های اقتصاد و مدیریت و کلیه فعالان بازارهای مالی مفید است.

جمع‌بندی

ارز فیات ارزی است که توسط دولت‌ها صادر شده و هیچ پشتوانه فیزیکی ندارد. ارزش پول فیات هر کشور به متغیرهای اقتصادی آن وابسته است و به همین دلیل ارزهای فیات در نسبت با یکدیگر ارزش‌های متفاوتی را نمایش می‌دهند. در این مقاله، سوال ارز فیات چیست با بررسی تاریخچه ایجاد پول، ویژگی‌های پول فیات و کارکرد آن پاسخ داده شده است. علاوه بر این، سوال تفاوت ارز دیجیتال با ارز فیات چیست و مزایا و معایب آن‌ها نیز در این مقاله بررسی شده است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بیت کوین — رایگان و از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
‌Binance Academyمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *