ارز فانتوم چیست؟ — دانستنی های مهم Fantom

۱۱۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
ارز فانتوم چیست؟ — دانستنی های مهم Fantom

یکی از دسته‌های مهم انواع ارزهای دیجیتال مربوط به پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است چرا که با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توان اپلیکیشن‌های وب 3 مختلفی را طراحی و ایجاد کرد. غیرمتمرکز بودن، امنیت بالا، مقیاس‌پذیری و سرعت بالای نهایی شدن تراکنش‌ها از جمله ویژگی‌های مهم برای یک پلتفرم قرارداد هوشمند است. ارز فانتوم یکی از پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد رشد بسیار بالایی را در سال 2021 داشته است و انتظار می‌رود این روند را در سال‌های پیش رو نیز تکرار کند. در این مقاله سوال ارز فانتوم چیست را با بررسی تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های ارز دیجیتال فانتوم پاسخ می‌دهیم.

ارز فانتوم چیست ؟

ارز دیجیتال فانتوم یک بلاک چین لایه 1 است که از یک لایه اجماع واحد برای اجرای بلاک چین‌های متعدد استفاده می‌کند. لایه اجماع مستقل این شبکه با نام «Lachesis» از مکانیزم اجماع جدیدی استفاده می‌کند که پروتکل آن را تشکیل می‌دهد. «Lachesis» می‌تواند امنیت چندین لایه دیگر را به صورت همزمان تامین کند که مهم‌ترین آن‌ها لایه قرارداد هوشمند سازگار با اتریوم با نام «Opera» است که برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در فانتوم استفاده می‌شود.

ارز Fantom را می‌توان یکی از ارزهای نسل سوم معرفی کرد چرا که هدف اصلی آن افزایش مقیاس‌پذیری شبکه و کاهش هزینه‌های ثبت تراکنش در بلاک چین‌ها است. پروژه ارز دیجیتال فانتوم برای حل ویژگی‌های سه‌گانه بلاک چین به صورت همزمان ارائه شده است. بسیاری از فعالان حوزه رمزارزها معتقدند که پروژه‌های بلاک چینی از میان سه ویژگی«غیرمتمرکز بودن»، «امنیت بالا» و «مقیاس‌پذیری بالا» تنها قادر به ارائه همزمان دو ویژگی هستند اما فانتوم با استفاده از پروتکل جدید خود به دنبال ارائه همزمان این سه ویژگی است.

ارز فانتوم ادعا می‌کند که قادر به ثبت 300 هزار تراکنش در ثانیه است و زمان نهایی شدن تراکنش‌ها در آن نیز یک ثانیه خواهد بود. بلاک چین بیت کوین قادر به ثبت 5 تا هفت تراکنش در ثانیه است و زمان نهایی شدن تراکنش‌ها در آن حدود یک ساعت (شش بلاک) است. مقایسه این دو مقدار نشان می‌دهد که مقیاس‌پذیری ارز فانتوم بسیار بالا است و می‌تواند به عنوان بستری برای بسیاری از اپلیکیشن‌های وب 3 در حوزه‌های مختلف مانند دیفای باشد. در ادامه مقاله، پاسخ سوال ارز فانتوم چیست را با بررسی جزئیات تکنولوژی آن پاسخ می‌دهیم.

ارز فانتوم چیست

DAG در ارز فانتوم چیست ؟

اصطلاح DAG مخفف عبارت «Directed Acyclic Graph» به معنی «گراف جهت‌دار غیرمدور» است. بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال مفهوم DAG را در اتباط با بلاک چین تعریف می‌کنند اما این دو روش تفاوت عمده‌ای باهم دارند. در واقع می‌توان گفت «بلاک چین» و «دگ» هرکدام روشی برای ثبت اطلاعات به صورت غیرمتمرکز هستند که با روش مخصوص خود فعالیت می‌کنند.

برای درک ساختار گراف جهت‌دار غیرمدور ابتدا با گراف مدور بدون جهت آشنا می‌شویم. شکل زیر نشان‌دهنده یک گراف با مجموعه‌ای از نودها (رأس‌ها) و مسیرهای بین آن‌ها (یال) است. در این ساختار اطلاعات می‌توانند از یک نود توسط مجموعه‌ای از یال‌ها به نود دیگر ارسال شوند. در این حالت راه‌های مختلفی برای انتقال اطلاعات از یک نود به نودهای دیگر و در نهایت برگشت اطلاعات به نود اولیه وجود دارد. اگر این چرخش به گونه‌ای باشد که از هیچ دو نودی دوبار اطلاعات عبور نکند، گراف را مدور می‌گویند. در این شکل می‌توان چند گراف مدور تصور کرد.

گراف مدور

حال اگر در یک گراف چرخه‌ وجود نداشته باشد در این صورت به آن گراف غیرمدور گفته می‌شود. در گراف غیرمدور اطلاعات با عبور از مجموعه‌ای از نودها می‌تواند به نودهای جدید برسید اما امکان برگشت اطلاعات به نودهای اولیه بدون عبور دوباره از نودهای در مسیر امکان‌پذیر نیست. بلاک چین نیز مجموعه‌ای از بلاک‌های اطلاعاتی متصل به هم است که امکان برگشت به عقب در آن وجود ندارد. این مساله نشان می‌دهد که امکان استفاده از گراف غیرمدور برای انتقال و نگهداری اطلاعات به صورت امن در یک دفتر کل توزیع شده وجود دارد.

حال اگر به هر یک از یال‌ها جهت مشخصی تخصیص دهیم به گونه‌ای که اطمینان حاصل شود هیچ گرهی به گره‌های دیگر در سری خود متصل نمی‌شود در این صوت گراف جهت‌دار غیرمدور یا همان DAG ایجاد می‌شود که مشابه یک خیابان یک طرفه برای انتقال اطلاعات عمل می‌کند. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از یک گراف جهت‌دار غیرمدور را مشاهده کنید.

گراف جهت دار غیر مدور

تفاوت بلاک چین و DAG چیست ؟

بلاک چین به زنجیره‌ای از بلوک‌های متصل به هم گفته می‌شود که در آن ایجاد زنجیره‌های جدید عملی نادرست به حساب می‌آید. گاهی اوقات ممکن است دو ماینر در یک شبکه بلاک چینی باهم بلاک جدید را حل کنند یا افرادی با در دست گرفتن 51 درصد قدرت شبکه باعث ایجاد دو زنجیره در مسیر حرکت بلاک چین شوند.

در این حالت برای اطمینان از حفظ زنجیره اصلی، یک دوره زمانی خاصی در نظر گرفته می‌شود تا در نهایت ماینرها زنجیره اصلی را حفظ و زنجیره فرعی را از بین ببرند. این زمان با عنوان «زمان بلاک» (Block Time) شناخته می‌شود. شکل زیر یک بلاک چین با زنجیره اصلی و یک زنجیره فرعی که در طول زمان از بین رفته است را نشان می‌دهد. به زنجیره از بین رفته و بلاک‌های آن واژه «یتیم» (Orphan) اطلاق می‌شود.

تفاوت بلاک چین و دگ

در مقابل در تکنولوژی DAG وجود چندین زنجیره در کنار هم امکان‌پذیر است و این مساله از نطر امنیتی مشکلی برای داده‌ها ایجاد نمی‌کند. با توجه به غیرمدور بودن، هیچ یک از نودهای شبکه به نودهای مادر خود وصل نمی‌شوند. بنابراین گره‌ها در این حالت می‌توانند به صورت موازی وجود داشته باشند و اطلاعات به همین طریق در شبکه منتشر می‌شود. تصویر زیر بخشی از یک DAG را نشان می‌دهد.

بلاک چین و DAG

تکنولوژی DAG امکان تایید تراکنش‌ها به روش‌های جدید را ایجاد می‌کند که زمان بلاک را حذف می‌کند و مدت زمان هدر رفته برای زنجیره‌های یتیم را کاهش می‌دهد. با توجه به این ویژگی‌ها DAG یک پتانسیل بالقوه برای مقیاس‌پذیری در شبکه‌های غیرمتمرکز است که ارز فانتوم آن را عملیاتی کرده است.

الگوریتم اجماع ارز دیجیتال فانتوم چیست ؟

بیاد فانتوم مدل جدیدی برای اجماع در مورد تراکنش‌ها ابداع کرده است که پروتکل «Lachesis» نامیده می‌شود. در این پروتکل برای رسیدن به ویژگی «تحمل خطای بیزانسی» (BFT) به صورت غیرهمزمان، از الگوریتم مبتنی بر گراف جهت‌دار غیرمدور استفاده می‌شود. چهار ویژگی اصلی این پروتکل به صورت زیر است.

  • ناهمزمانی: شرکت‌کنندگان این آزادی را دارند که دستورات را در زمان‌های دلخواه پردازش کنند.
  • بدون رهبر: هیچ شرکت‌کننده‌ای نقش ویژه‌ای در فرآیند تولید بلاک ندارد.
  • تحمل خطای بیزانسی: می‌تواند تا یک سوم کاربران خطاکار در فرآیند تایید تراکنش‌ها را تحمل کند.
  • نهایی شدن سریع تراکنش‌ها: با توجه ویژگی‌های DAG زمان نهایی شدن تراکنش‌ها در این پروتکل بسیار کم و در حد 1 تا 2 ثانیه است.

فانتوم «Lachesis» را به عنوان لایه اجماع ایجاد کرده است که می‌تواند به سایر لایه‌های شبکه نیز خدمات خود را ارائه کند. اکوسیستم فانتوم ممکن است در نهایت از چندین لایه بلاک چین تشکیل شود که این پروتکل در هسته آن قرار دارد. اولین لایه اضافه شده به فانتوم پلتفرم قرارداد هوشمند سازگار با اتریوم با نام «Opera» است که در انتهای 2019 معرفی شد.

Opera یک لایه کاربردی است که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و اعتبارسنجی آن توسط لایه «Lachesis» انجام می‌شود. این پلتفرم دارای تعداد زیادی اپلیکیشن غیرمتمرکز در حوزه‌های مختلف به خصوص دیفای است که تعداد آن نیز هر روز در حال گسترش است. بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مطرح در شبکه اتریوم مانند «SushiSwap» و «Curve» در این شبکه نیز راه‌اندازی شده‌اند و راه برای انتقال سایر اپلیکیشن‌ها نیز بسیار ساده و راحت است.

نحوه اجرای پروتکل Lachesis

هر نود در الگوریتم اجماع Lachesis یک DAG محلی دارد و بلاک‌هایی از تراکنش‌های انجام شده راذخیره می‌کند. در این الگوریتم به هر یک از بلاک‌های تراکنش «بلاک رویداد» (Event block) گفته می‌شود و هر گره می‌تواند با دریافت بخشی از تراکنش‌ها آن‌ها را در یک بلاک رویداد جمع‌آوری کند. تکنولوژی DAG از ترتیب زمانی بین رویدادها برای محاسبه ترتیب نهایی رویدادها به طور مستقل در هر نود استفاده می‌کند.

هر بلاکی که از آن دو یا سه فریم گذشته باشد به عنوان بلاک تایید شده پذیرفته می‌شود ولی بلاک‌های جدیدتر به عنوان بلاک تایید نشده باقی می‌مانند. بنابراین اجماع در فانتوم منجر به تولید رویدادهای تایید شده می‌شود که مجموعه آن‌ها یک بلاک نامیده می‌شود. بلاک‌های تشکیل دهنده زنجیره نهایی نیز از مجوع بلاک‌های رویداد محاسبه شده در هر نود حاصل می‌شود و به همین دلیل سرعت شبکه ارز فانتوم بسیار بالا است.

یک ویژگی جالبی که در الگوریتم اجماع ارز فانتوم وجود دارد این است که برخلاف سایر الگوریتم‌های اجماع در این روش گره‌ها بلاک‌ها را برای یکدیگر ارسال نمی‌کنند و به جای آن به هماهنگ کردن رویدادها میان نودها می‌پردازند. در واقع در شبکه ارز دیجیتل فاتوم از مکانیزم شایعه‌پراکنی استفاده می‌شود که در آن نودها به جای رای دادن به وضعیت خاصی از شبکه، اطلاعات تراکنش‌ها و رویدادهایی که دریافت کرده‌اند را با سایر نودها مبادله می‌کنند.

الگوریتم اجماع ارز فانتوم چیست

ارز دیجیتال Fantom چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بخش الگوریتم اجماع ارز فانتوم چیست گفته شد، فانوم یک بلاک چین با الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی (DPoS) شده است. در این الگوریتم نودها مسولیت ثبت و تایید تراکنش‌ها در بلاک چین را برعهده دارند و برای این کار باید مقدار مشخصی از توکن‌های ارزهای دیجیتال این شبکه با نماد FTM را در آن قفل کنند. سایر کاربران نیز می‌توانند با استیک ارز FTM خود  نودهایی را به نمایندگی از خود برای تایید تراکنش‌ها انتخاب کنند و به کسب در آمد از ارزهای دیجیتال بپردازند.

فعالیت در شبکه ارز فانتوم از طریق سه لایه اصلی صورت می‌گیرد که هر کدام از این لایه‌ها وظایف خاصی را بر عهده دارند و مجموع عملکرد آن‌ها منجر به اجرای فعالیت‌ها در شبکه فانتوم می‌شود. در ادامه به بررسی این سه بخش می‌پردازیم.

لایه مرکزی اپرا

«لایه مرکزی اپرا» (Opera Core Layer) اولین لایه و اصلی‌ترین لایه ارز فانتوم است که شامل پروتکل «Lachesis» است. وظیفه این لایه ایجاد اجماع بین نودهای شبکه و حفظ آن است. تراکنش‌ها  در این لایه و با استفاده از فناوری DAG تایید می‌شوند که این مساله باعث می‌شود گره‌ها بتوانند تراکنش‌ها را به صورت غیرهمزمان پردازش کنند.

در شبکه فانتوم پس از پردازش هر تراکنش، اطلاعات آن در در هر گره ذخیره می‌شود و این فرآیند مشابه عملیات ثبت تراکنش در بلاک چین است با این تفاوت که در فناوری DAG نیازی به ذخیره داده‌ها در تمامی گره‌ها نیست. با استفاده از این پروتکل، Fantom می‌تواند اعتبار شبکه را با ذخیره کردن تراکنش‌ها در «نودهای اعتبارسنج» (Validating nodes) و «نودهای شاهد» (Witness nodes) حفظ کند. نودهای شاهد مسول بررسی اعتبار اطلاعات نگهداری شده در سایر نودهای شکه هستند. عملیات اعتبارسنجی نیز بر اساس پروتکل اجماع DPoS انجام می‌شود.

لایه Ware اپرا

دومین لایه فعالیت ارز فانتوم «Opera Ware Layer» است که اجرای توابع در شبکه را زیر نظر دارد. پاداش‌ها و پرداخت‌های مربوط به فعالیت در شبکه نیز توسط این لایه تعیین می‌شود و ثبت داده‌ها (Story Data) نیز در این لایه انجام می‌شود.

از طریق «Story Data» شبکه قادر به ردیابی تمامی تراکنش‌های گذشته است. این یک ویژگی مهم است و در زمان‌هایی که به داده‌های شبکه به صورت نامحدود نیاز باشد استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از این ویژگی در زمینه مدیریت زنجیره تامین و مراقبت‌های بهداشتی که از جمله اصلی‌ترین کاربردهای پروژه‌های بلاکچین هستند، استفاده کرد.

لایه اپلیکیشن

سومین لایه مربوط به اپلیکیشن است که در آن API‌های عمومی نگهداری می‌شوند تا توسعه‌دهندگان با استفاده از آن‌ها بتوانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را به لایه زیرین (Opera Ware) متصل و از خدمات آن استفاده کنند. همانطور که گفته شد اپلیکیشن‌های اتریوم به راحتی قابل استفاده در شبکه فانتوم هستند و با توجه به ویژگی‌های مثبت مانند مقیاس‌پذیری بالا و هزینه پایین بسیاری از شبکه‌ها به دنبال ایجاد نسخه فانتوم خود هستند.

لایه های مختلف ارز فانتوم

ویژگی‌های اساسی ارز فانتوم چیست؟

ارز دیجیتال Fantom ویژگی‌های خاص زیادی دارد  که در مجموع باعث رشد این ارز در طی سال‌های گذشته شده است. در این بخش از پاسخ به سوال ارز فانتوم چیست می‌خواهیم به بررسی این ویژگی‌ها بپردازیم.

استفاده از DAG

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ارز فانتوم که منجر به ایجاد بسیاری از ویژگی‌های مثبت در این شبکه شده است استفاده از تکنولوژی DAG به جای بلاک چین است. تکنولوژی DAG در مقایسه با بلاک چین قابلیت تثبت و تایید امن اطلاعات بیشتری در دفتر کل توزیع شده دارد و همین مساله منجر به افزایش کارایی شبکه فانتوم شده است.نکته منفی در استفاده از این تکنولوژی این است که بررسی‌ها و مطالعات تئوری و عملی زیادی بر روی آن صورت نگرفته است و ارز فانتوم به عنوان اولین ارز ویژگی‌های مختلف آن را آزمایش می‌کند.

مقیاس‌پذیری بالا

مقیاس‌پذیری یکی از مشکلات اساسی نسل دوم بلاک چین‌ها مانند اتریوم است. بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال جدید مانند سولانا، ایاس و کاردانو برای حل این مشکل ایجاد شدند اما در بیشتر موارد مقیاس‌پذیری بالا باعث متمرکز شدن شبکه یا افزایش ریسک‌های امنیتی آن شده است. ارز فانتوم مقیاس‌پذیری بالا را بدون اینکه مشکلی برای امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه ایجاد شود حل کرده است.

سرعت بالای نهایی شدن تراکنش‌ها

علاوه بر مقیاس‌پذیری بالا نکته مهم در کاربردی شدن بلاک چین افزایش زمان نهایی شدن تراکنش‌ها است. دربسیاری از بلاک چین‌های قدیمی مثل لایت کوین، اتریوم و بیت کوین زمان نهایی شدن تراکنش‌ها از چند دقیقه تا ساعت طول می‌کشد. ارز فانتوم زمان نهایی شدن تراکنش‌ها را 1 تا 2 ثانیه رسانده است که برای کاربردهای عمومی بسیار مناسب است. ارزهای جدید مثل سولانا و هارمونی وان از این جهت رقیب ارز فانتوم هستند.

سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

یکی از ویژگی‌های مهم پروژه‌های لایه اول مقیاس‌پذیر، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم است. بسیاری از پروژه‌های دیفای، اوراکل، NFT و غیره بر روی شبکه اتریوم ساخته شده‌اند و در صورتی که یک پروژه مقیاس‌پذیر با ماشین مجازی اتریوم سازگار نباشد امکان انتقال پروژه‌ها به آن شبکه وجود نخواهد داشت. ارز دیجیتال فانتوم با EVM سازگار است و توسعه‌دهندگان می‌توانند در طی چند ساعت پروژه خود را به شبکه فانتوم انتقال دهند.

طرفدار محیط زیست

همانند بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات سهام، پروژه فانتوم نیز نیازی به استفاده از توان محاسباتی برای تایید تراکنش‌ها ندارد. در این شبکه اعتبارسنجی با قفل کردن ارزهای FTM صورت می‌گیرد و امنیت شبکه نیز از طریق این سپرده‌گذاری تامین می‌شود.

هزینه پایین

هزینه پایین ثبت تراکنش‌ها در یک شبکه ارز دیجیتال برای همه‌گیر شدن آن ضروری است. مقیاس‌پذیری بالا یکی از دلایل اصلی کاهش هزینه‌ها در شبکه فانتوم است و در مقایسه با اتریوم می‌توان این هزینه را صفر در نظر گرفت. کاربران عادی معمولا سعی می‌کنند از برنامه‌هایی استفاده کنند که در شبکه‌های ارزان قرار دارند و همین مساله باعث شده است بسیاری از پروژه‌های عمومی مانند بازی‌های بلاک چینی و اپلیکیشن‌های پرداخت بر روی شبکه فانتوم فعالیت کنند.

کارایی بالا با گسترش اپلیکیشن‌ها

یکی از ویژگی‌های مثبت استفاده از DAG این است که تراکنش‌های مربوط به یک اپلیکیشن باعث افزایش حجم محاسبات شبکه نمی‌شود. این مساله به این معنی است که با افزایش استفاده از بلاک چین فانتوم مشکلی برای مقیاس‌پذیری شبکه و کارایی آن پیش نخواهد آمد.

ارز دیجیتال فانتوم چیست

توکن FTM چیست ؟

توکن اصلی شبکه فانتوم  با نماد «FTM» نمایش داده می‌شود که برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌ها، تامین امنیت شبکه با استفاده از فرآیند استیکینگ، داشتن حق رای در حاکمیت شبکه و انتقال ارزش به صورت همتا به همتا در سراسر جهان کاربرد دارد. کارمزد اجرای قرارداد هوشمند در شبکه فانتوم نیز توسط توکن FTM پرداخت می‌شود.

FTM علاوه بر این که به صورت کوین در شبکه اصلی فانتوم وجود دارد به صورت توکن‌های «ERC-20» در شبکه اتریوم و توکن‌های «BEP2» در شبکه بایننس نیز وجود دارد. وجود این توکن‌ها باعث راحتی کار با این توکن در شبکه‌های ذکر شده می‌شود. مجموعه این کاربردها ارز فانتوم را به یکی از ارزهای ارزشمند بازار تبدیل کرده است. در مجموع 3 میلیارد و 175 میلیون توکن FTM ایجاد شده است که در حال حاضر از این مقدار حدود 2 میلیارد و 545 میلیون توکن در گردش هستند.

  • 40 درصد از این توکن‌ها برای فروش عمومی و خصوصی اختصاص داده شده است که  هیچ برنامه زمانی برای آزادسازی تدریجی آن‌ها در نظر گرفته نشده است.
  • 15 درصد از توکن‌ها برای مشاوران در نظر گرفته شده است که به مدت سه ماه قفل بودند.
  • 10 درصد از توکن‌ها به تیم موسس اختصاص یافته است که دارای برنامه آزادسازی یک ساله با دوره‌های یک ماهه است.
  • 3/6 درصد از توکن‌ها به ذخیره استراتژیک اختصاص یافته است و هیچ برنامه آزادسازی برای آن وجود ندارد.
  • 31/4 درصد از توکن‌ها برای پاداش دادن به اعتبارسنج‌ها و استیک‌کنندگان تخصیص داده شده است که به صورت روزانه توزیع می‌شود و تا سال 2024 ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر تمامی توکن‌های فانتوم به جز توکن‌های تخصیص داده شده به اعتبارسنج‌ها وارد چرخه شده‌اند و تا سال 2024 این توکن‌ها نیز به تدریج وارد چرخه خواهند شد.

چگونه ارز فانتوم بخریم ؟

ارز دیجیتال فانتوم در زمان نگارش مقاله رتبه 44 بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده  است و ارز محبوبی میان فعالان بازار است. این ارز در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگ دنیا مانند «Binance»، «FTX»، «Kucoin» و «Houbi» قابل خرید و فروش است. ترید بر روی این ارز دیجیتال در بسیاری از صرافی‌های ایرانی نیز قابل انجام است و کاربران می‌توانند با پرداخت ریال این توکن را از صرافی‌های داخلی خریداری کنند. علاوه بر این امکان تبادل این توکن‌ها با سایر توکن‌های ارز دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز معتبر مانند «Uniswap»، «Sushiswap» و «Pancakeswap» نیز وجود دارد.

کیف پول مناسب ارز دیجیتال فانتوم چیست ؟

ارز فانتوم در بسیاری از کیف پول‌های دیجیتال قابل نگهداری است. اصلی‌ترین کیف پول این پروژه «fWallet» است که برای نگهداری ارز فانتوم و سایر ارزهای ساخته شده بر شبکه فانتوم استفاده می‌شود. از جمله بهترین کیف پول‌های دیجیتال عمومی که از ارز FTM پشتیبانی می‌کنند می‌توان به «MetaMask»، «Ledger»، «TrustWallet» و «MathWallet» اشاره کرد. کیف پول‌های مربوط به برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند «Coinbase Wallet» نیز از این ارز پشتیبانی می‌کنند که توصیه ما استفاده از سایر کیف پول‌ها است.

کیف پول فانتوم

آیا ارز فانتوم برای سرمایه‌گذاری مناسب است ؟

پارامترهای زیادی برای سرمایه‌گذاری بر روی یک ارز دیجیتال تاثیر گذار هستند و بدون بررسی کامل آن‌ها سرمایه‌گذاری بر روی یک رمزارز ریسک زیادی خواهد داشت. در بخش‌های قبلی در مورد کاربردهای توکن FTM و متغیرهای اقتصادی پروژه مانند تعداد کل توکن‌ها، نحوه آزادسازی  و تعداد توکن‌های در گردش حرف زدیم. علاوه بر این تکنولوژی و هدف این پروژه را در بخش‌های ابتدایی توضیح دادیم.

دو مود هدف پروژه و توکنومیکس آن در واقع اصلی‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر ارزشمندی ارز دیجیتال هستند. پروژه فانتوم هدف خود را ایجاد بستری امن، غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز عنوان کرده است که در طی سال‌های گذشته نشان داده است که توانایی رسیدن به این اهداف را دارد. یکی دیگر از اهدافی که برای پروژه فانتوم طراحی شده بود پروژه بزرگ شهر هوشمند بود که در میانه پروژه کم رنگ شد و فعالیت پروژه به سمت حوزه دیفای سوق پیدا کرد.

طبق اطلاعاتی که درسایت معروف «Defillama» قرارداده شده است، در حال حاضر حدود 200 پروژه حوزه دیفای در شبکه فانتوم فعالیت می‌کنند و میزان ارزش قفل شده در شبکه ۶/۵ میلیارد دلار است. با تقسیم ارزش بازار توکن فانتوم به ارزش قفل شده به عدد جذاب ۰/۵ می‌رسیم. می‌توان زیر یک بودن این عدد را به معنی قابلیت رشد شبکه در کنار سایر پارامترها در نظر گرفت. در حال حاضر در هیچ یک از شبکه‌های بزرگ مقدار این متریک زیر یک نیست.

سرمایه گذاران ارز Fantom

سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح و بزرگ در پروژه‌های ارز دیجیتال می‌تواند نشانه‌ای از قابلیت‌های آن پروژه باشد. بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بزرگ بر روی پروژه فانتوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Alameda Research
  • Arrington XRP Capital
  • DHVC
  • Kosmos Capital
  • Nirvana Capital
  • Elysium

تیم مدیریتی و مشاوران ارز فانتوم

تیم اصلی یک پروژه و مشاوران و همکاران آن نقش اساسی در پیشرفت پروژه دارند. ارز فانتوم توسط دکتر «Ahn Byung Ik» ایجاد شده است که دکتری علوم کامپیوتر دارد و پیش از ایجاد فانتوم در پروژه‌ شبکه اجتماعی مکان مبنای «Yelp» برای بررسی و تحلیل داده‌های مکانی مربوط به رستوران‌ها مشغول بوده است. در حال حاضر وی نقشی در پروژه فانتوم ندارد و مدیر عامل پروژه «Michael Kong» است.

«Michael Kong» چندین سال تجربه فعالیت در حوزه بلاک چین را دارد و به عنوان مدیر ارشد فناوری و برنامه‌نویس در این حوزه فعالیت داشته است. کنگ یکی از اولین کسانی است که مطالعاتی در زمینه آسیب‌پذیری قراردادهای هوشمند انجام داده است. مجموعه این ویژگی‌ها امید به رشد در پروژه فانتوم را افزایش داده است.تیم مدیریتی فانتوم در حوزه‌های مختلفی مانند مارکتینگ و قراردادها نیز همانند حوزه فنی از افراد خبره‌ای استفاده می‌کند.

یکی از مشاوران مطرح این پروژه «Andre Cronje» بنیان‌گذار پروژه «Yearn.Finance» و یکی از مطرح‌ترین افراد در حوزه دیفای بود. بسیاری از افراد مطرح بازار، ایده‌های او را باعث رشد حوزه دیفای در پروژه فانتوم می‌دانند. ماه گذشته کرونژ ارتباط خود را با تمامی پروژه‌هایی که در آن‌ها سهیم بود قطع کرد. خروج آندره از پروژه فانتوم علامت سوال بزرگی برای سرمایه‌گذاران در مورد رشد فضای دیفای این پروژه ایجاد کرده است که در طی زمان تاثیر آن مشخص خواهد شد.

تیم مدیریتی ارز فانتوم

فعالیت کاربران

یکی دیگر از عوامل مهم در بررسی یک ارز دیجیتال توجه به پارامترهایی مثل تعداد طرفداران و کاربران پروژه است. هر چه تعداد طرفداران و کاربران یک پروژه بیشتر باشد نشان‌دهنده توجه عموم مردم به آن پروژه است که می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای توکن پروژه و افزایش قیمت آن شود.

تعداد فالورهای صفحه رسمی رمز ارز فانتوم بیش از 400 هزار نفر و تعداد اعضای آن در ردیت بیش از 35 هزار نفر است. علاوه بر این نمودار تعداد کل آدرس‌های ساخته شده بر شبکه روند صعودی خود را علی‌رغم خروج آندره کرونژ از پروژه حفظ کرده است. این عوامل نشان می‌دهند که کاربران همچنان به رشد شبکه فانتوم امیدوار هستند.

با در نظر گرفتن تمامی این عوامل می‌توان گفت که پروژه ارز دیجیتال فانتوم یکی از ارزهای مستعد رشد در سال‌های آتی است و از نظر بنیادی وضعیت مناسبی را نسبت به پروژه‌های مشابه دارد. طبیعی است که سرمایه‌گذاری در هر پروژه ارز دیجیتال نیازمند بررسی شخصی است و برای خرید یک ارز دیجیتال حتما نیاز است که تمام جنبه‌های پروژه مانند وضعیت نموداری آن در نظر گرفته شود.

استیک ارز فانتوم چیست ؟

استیک ارز دیجیتال به معنی قفل کردن توکن‌های یک پروژه در بستر آن و تامین امنیت شبکه با به خطر انداختن دارایی‌های خود است. استیکینگ در پروژه‌های با الگوریتم اجماع اثبات سهام انجام می‌شود که ارز فانتوم نیز یکی از این پروژه‌ها است. برای استیک کردن ارز دیجیتال فانتوم می‌توانید به بخش استیکینگ در سایت بنیاد فانتوم «+» مراجعه کنید و در همین صفحه مقدار پاداش را بر حسب تعداد توکن‌ها و مدت زمان قفل کردن توکن محاسبه کنید.

اگر سود استیکینگ مناسب بود می‌توانید با انتخاب گزینه «Stake your FTM» وارد صفحه استیکینگ شوید. در صفحه جدید باز شده باید کیف پول خود را به سایت معرفی کنید. توجه داشته باشید که توکن‌های فانتوم را در این کیف پول واریز کرده باشید. پس از معرفی کیف پول به سایت می‌توانید از منوی «Staking» توکن‌های خود را در شبکه برای سرمایه‌گذاری قفل کنید.

استخراج ارز فانتوم

ارزهایی قابل استخراج و ماینینگ هستند که از الگوریتم اجماع اثبات کار برای بررسی و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. پروژه فانتوم از اثبات سهام استفاده می‌کند و همانطور که در بخش قبل گفته شد از استیکینگ به جای استخراج برای تامین امنیت خود استفاده می‌کند.

معرفی فیلم آموزش ارزهای دیجیتال و رمزارزها – مقدماتی

فیلم آموزش ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین و بازار به شدت پرنوسانی است. به همین دلیل، فعالیت در این بازار بدون آموزش ارز دیجیتال می‌تواند باعث ایجاد ضررهای جبران‌ناپذیر برای سرمایه‌گذاران و تریدرها شود. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 6 ساعت و 51 دقیقه‌ای آموزش ارزهای دیجیتال و رمزارزها – مقدماتی را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در هشت فصل طراحی شده است که در سه فصل اول آن مفاهیم، مقدمات، اصطلاحات تخصصی بازار رمزارزها و همچنین ویژگی‌های اساسی هر رمزارز تشریح می‌شود. فصل چهارم این دوره به آموزش وب سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مهم مانند «کوین‌مارکت‌کپ» و «تریدینگ ویو» اختصاص دارد. رویکردهای مختلف فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مانند هودل و ترید موضوع فصل پنجم دوره است.

در فصل ششم، الزامات فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال شامل کار با صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال آموزش داده می‌شود. فصل هفتم به بررسی سکه‌های اصلی بازار مربوط است و در نهایت در فصل هشتم باورهای نادرست و اشتباهات زیان‌آور تریدرها بررسی می‌شود. این دروه برای تمامی علاقمندان به بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال مفید است.

جمع‌بندی

ارز فانتوم یکی از ارزهای لایه اول است که از DAG به جای بلاک چین برای ثبت تراکنش‌ها در یک دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کند. این شبکه یکی از مقیاس‌پذیرترین پروژه‌های ارز دیجیتال است و با ویژگی‌های خاصی که دارد تبدیل به یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های ایجاد قرارداد هوشمند شده است. در این مقاله به سوالات مختلفی از جمله سوالات زیر پاسخ داده شد.

  • ارز فانتوم چیست ؟
  • ویژگی‌های اساسی ارز فانتوم چیست ؟
  • آیا ارز فانتوم مناسب سرمایه‌گذاری است ؟
  • کیف پول مناسب ارز فاتوم چیست ؟
  • الگوریتم اجماع ارز فانتوم چیست ؟

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MediumFantom.foundationMessari
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *