۱۰ اختلال شایع گوارشی را بشناسید

۴۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۱۰ اختلال شایع گوارشی را بشناسید
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

درد معده، گاز، دل درد و سایر مشکلات هضم می‌توانند ناخوشایند باشند، اما خوشبختانه معمولاً جای نگرانی نیست. هرچند، گاهی اوقات، این علائم ممکن است نشان دهنده وضعیت مشکلات سلامت جدی‌تر باشند. اگر فکر می‌کنید یکی از این 10 اختلال گوارشی را دارید بهتر است با پزشک داخلی خوب در این لینک صحبت کنید.

۱. بیماری ریفلاکس معده (GERD)

اگر بیش از چند بار در هفته سوزش معده یا رفلاکس اسید داشته باشید، ممکن است به بیماری ریفلاکس معده یا مری مبتلا باشید. مری غذای بلعیده شده را به سمت معده شما حرکت می‌دهد. حلقه‌ای از عضلات - اسفنکتر مری تحتانی (LES) - معده و مری را به هم متصل می‌کنند. وقتی LES ضعیف است، اسید معده می‌تواند به درون مری نشت کرده و باعث سوزش معده شود و می‌تواند به مرور زمان مری آسیب جدی ببیند. حدود 20٪ آمریکایی‌ها از GERD رنج می‌برند. شما می‌توانید GERD را با تغییر در سبک زندگی، مانند تغییر در زمان غذا خوردن، و خوردن وعده‌های غذایی کمتر‌، درمان کنید. آنتی اسیدها یا مسدود کننده‌های اسید با تجویز نیز می‌توانند کمک کنند.

۲. بیماری زخم معده (PUD) و التهاب معده

PUD زخمی باز در پوشش معده یا قسمت فوقانی روده کوچک است که بیش از 15 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ورم معده التهاب مخاط معده است. این دو بیماری علائم مشابهی دارند از جمله درد معده و حالت تهوع و دلایل مشابه. عفونت باکتریایی - H. pylori - شایعترین علت PUD است و اغلب باعث ورم معده می‌شود. NSAID-ها - از جمله آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن – از دیگر علل شایع است. آنتی اسیدها و بازدارنده‌های پمپ پروتون اغلب کمک می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت H.pylori را درمان می‌کنند.

۳. آنفولانزای معده

آنفلوانزای معده - یا التهاب معده و روده - عفونت معده و قسمت فوقانی روده کوچک است. علائم رایج اسهال، استفراغ، درد معده و گرفتگی عضلات است. روتاویروس و نورو ویروس که سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اغلب علت این امر هستند. ورم معده غالباً خود به خود برطرف می شود، اما در اثر اسهال و استفراغ مایعات خود را از دست می‌دهید. با نوشیدن آب و نوشیدنی‌های الکترولیت از کمبود آب بدن جلوگیری کنید.

۴. حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک

علائم حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک مشابه است. آن‌ها شامل اسهال، نفخ و درد شکم هستند. حساسیت به گلوتن نسبتاً شایع است و حدود 5٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری سلیاک کمتر از ۱ درصد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک مهم است؛ سعی نکنید خود تشخیص دهید. برخلاف حساسیت به گلوتن، سلیاک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند به روده کوچک آسیب برساند. حذف گلوتن - پروتئینی موجود در گندم، چاودار، جو و جو دوسر - از رژیم شما درمان اصلی هر دو بیماری است.

۵. بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده (IBD) به التهاب طولانی مدت در دستگاه گوارش اشاره دارد. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دو نوع شایع بیماری التهابی روده هستند. IBD حدود 1.5 میلیون آمریکایی را مبتلا می کند ، از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو. آنها بیماری های خود ایمنی هستند ، به این معنی که واکنش سیستم ایمنی غیرطبیعی وجود دارد. IBD باعث تحریک و تورم و در نتیجه اسهال، درد شکم، از دست دادن اشتها، تب و کاهش وزن می‌شود. بیماری کرون عمدتا انتهای روده کوچک و ابتدای روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کولیت اولسراتیو فقط روده بزرگ و راست روده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. داروهایی که پاسخ ایمنی شما را مسدود می‌کنند، می‌توانند IBD را درمان کنند. گاهی اوقات جراحی لازم است.

۶. سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

گاهی اوقات افراد IBS را با IBD اشتباه می‌گیرند. IBS دردی شکمی است که حداقل سه بار در ماه و سه ماه متوالی اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است یبوست یا اسهال داشته باشید. برخلاف IBD ،IBS به دستگاه گوارش آسیب نمی‌رساند و بسیار شایع‌تر است. بیش از 15 میلیون آمریکایی مبتلا به IBS هستند. علت دقیق IBS مشخص نیست. خوردن وعده‌های غذایی کم حجم و پرهیز از غذاهایی که علائم ایجاد می‌کنند ممکن است درمان کننده باشند. برخی افراد برای درمان IBS از ملین، مکمل‌های فیبر یا پروبیوتیک استفاده می‌کنند.

۷. یبوست

در یبوست به سختی یا به ندرت مدفوع از روده عبور می‌کند. اگر کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج دارید، احتمالاً یبوست دارید. یبوست مزمن حدود ۶۳ میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از دلایل عمده یبوست، عدم دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی است. علائم اصلی یبوست فشار آوردن برای رفتن است. در بیشتر موارد‌، افزایش فیبر، مایعات و ورزش این شرایط را حل می‌کند. از ملین‌ها فقط به عنوان محلول موقتی استفاده کنید.

۸. بواسیر

بواسیر رگ‌های خونی دردناک و متورم در کانال مقعد است. علائم شامل درد، خارش و خون قرمز روشن پس از اجابت مزاج است. یبوست و بارداری از دلایل عمده آن است. بواسیر شایع است و 75٪ افراد بالای 45 سال به آن مبتلا می‌شوند. افزودن فیبر و مایعات فراوان به رژیم غذایی به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. برای تسکین درد و خارش، کرم بواسیر ، شیاف یا حمام گرم را امتحان کنید. صحبت در مورد بواسیر ممکن است کمی شرم آور باش‌، اما در صورت ادامه بواسیر اجازه ندهید که این احساس شرم مانع درمان و کمک گرفتن از افراد متخصص شود.

۹. بیماری انحرافی

بیماری دیورتیکول شامل دیورتیکولوز - کیسه‌های کوچکی است که در دیواره روده بزرگ و دیورتیکولیت ایجاد و ملتهب می‌شود. تقریباً نیمی از افراد 60 تا 80 ساله این بیماری را دارند. ممکن است در قسمت تحتانی شکم خود احساس نفخ، یبوست یا درد داشته باشید. درمان معمولاً شامل تغییر در آنچه می‌خورید می شود. اگر از راست روده خونریزی دارید‌، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از افراد برای درمان دیورتیکولیت به آنتی بیوتیک، رژیم مایع یا حتی جراحی نیاز دارند.

۱۰. سنگ صفرا

کیسه صفرا عضوی متصل به روده شما است که صفرا را ذخیره می‌کند (صفرا یک مایع گوارشی است). صفرا می‌تواند رسوبات کوچک و سختی بنام سنگ صفرا ایجاد کند. حدود 20 میلیون آمریکایی سنگ صفرا دارند ، اما همه آنها مشکلی ندارند. برخی از سنگ‌های صفراوی علائمی ایجاد نمی‌کنند و خود به خود از بین می‌روند. برخی دیگر می‌توانند باعث درد شدید یا عفونت شوند. همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ و تب داشته باشید. جراحی درمان معمول سنگ‌های صفراوی است که باعث این حملات کیسه صفرا می‌شوند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *