ابزارهای سئو سایت — معرفی ۲۵ ابزار کاربردی و لازم

۴۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
ابزارهای سئو سایت — معرفی ۲۵ ابزار کاربردی و لازم

هیچ‌چیز به اندازه یک به‌روزرسانی ناگهانی در الگوریتم‌های گوگل نمی‌تواند مدیران سایت‌ها را به یک اندازه گیج و نگران کند. در واقع گاهی از اوقات به نظر می‌رسد که موتورهای جستجوی مختلف مانند آنچه گوگل ساخته، صبر می‌کنند تا تمام قطعات پازل سئوی سایت را کنار هم بچینید و بعد با یک به‌روزرسانی جدید، تمام تلاش‌هایتان را منسوخ کنند. علاوه بر این، عناصری مخفیانه هم در نحوه رده‌بندی سایت‌ها از سوی گوگل وجود دارد که باعث می‌شود نوعی عدم قطعیت در کارها وجود داشته باشد. خبر خوب اینکه با استفاده از ابزارهای سئو مناسب - که برخی پولی و برخی رایگان هستند - می‌توانید شرایط را برای خود تلطیف کنید.

این ابزارهای سئو باعث می‌شوند وب‌سایت شما شمایلی سازگار با پیش‌نیازهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو پیدا کند و بنابراین قادر به بهبود داده امتیاز خود در صفحه نتایج جستجو و تثبیت جایگاه خود در صفحات مربوط به کلمات کلیدی مد نظرتان خواهید بود. در ادامه این مقاله شما را با برخی از بهترین ابزارهای سئو سایت آشنا می‌کنیم که با بهره‌گیری از آن‌ها زندگی آسان‌تری خواهید داشت و به شکلی بهینه‌تر فرایند سئو کردن سایت را پشت سر می‌گذارید یا کلمات کلیدی سئو را پیدا می‌کنید. به مطالعه ادامه دهید تا این ابزارهای سئو را به تفکیک براساس پولی یا رایگان بودن به شما معرفی کنیم.

ناگفته نماند که این مقاله به بهترین ابزارهای سئو اختصاص یافته و قرار است دیدگاهی جامع راجع به این ابزارها به شما و همه افراد فعال در عرصه سئو یا همان سئو کار بدهد. اگر نیازمند اطلاعات کامل‌تر راجع به نحوه کار با سئو هستید، مطالعه مقاله جامع «آموزش بهینه‌سازی سایت برای گوگل و موتورهای جستجو» و همین‌طور «سئو چیست؟ — راهنما و مفاهیم SEO به زبان ساده» را پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین ابزارهای سئو رایگان

در بخش اول مقاله به سراغ ابزارهای سئو رایگان می‌رویم، اما در هر صورت این امکان وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل گزینه‌های پولی هم باشند تا در واقع دسترسی به قابلیت‌های هرچه بیشتر را در اختیارتان قرار دهند. از سوی دیگر، بهترین ویژگی‌های موجود در هر یک از این ابزارهای سئو را هم فهرست کرده‌ایم تا دقیقا بدانید قرار است چه چیزی گیرتان بیاید.

۱. ابزار HubSpot Website Grader

بهترین ابزارهای سئو سایت

هدف اصلی از دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال، ایجاد ترافیک در وب‌سایت شرکت است که در نهایت کاربران را به مشتری تبدیل می‌کند. به همین خاطر است که بازاریابان باید به خوبی بدانند که چطور می‌توان سئو یک وب‌سایت را بهبود داد. با ابزار HubSpot Website Grader، خیلی ساده لینک یا URL وب‌سایت خود را وارد می‌کنید تا گزارشی جامع راجع به کارهایی که باید برای بهبود سئو انجام شود به دست آورید. بعد از این نیز می‌توانید به سراغ دوره‌های آموزشی فرادرس راجع به سئو سایت، تجربه کاربر (UX) و موارد مشابه بروید و وب‌سایتی که در اختیار دارید را بهبود ببخشید.

برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های HubSpot Website Grader به شرح زیر است:

  • عملکرد وب‌سایت: با قابلیت Website Performance می‌توانید ظرف چند ثانیه از عملکرد کلی وب‌سایت خود باخبر شوید، مشکلات مربوط به عملکرد را بیابید و بازخوردهایی عملی برای چگونگی برطرف‌سازی مشکلات دریافت کنید.
  • پشتیبانی گسترده: این ابزار شامل آموزش‌هایی نیز می‌شود که نحوه بهبود دادن وب‌سایت را به شما یاد می‌دهند.
  • بهینه‌سازی برای موبایل: این ابزار چگونگی بهینه‌سازی وب‌سایت برای دستگاه‌های موبایل را هم به شما می‌آموزد.
  • بهبود امنیت وب: می‌توانید بهترین رویکردها برای ایمن‌سازی وب‌سایت را نیز بیاموزید.
  • بهبود تجربه کاربری: تجربه کاربری یا UX خود را به گونه‌ای سفارشی‌سازی کنید که تجربه‌ای دلچسب در اختیار کاربران بگذارد.

۲. ابزار Google Search Console

ابزارهای سئو

Google Search Console چندین ابزار ارزشمند در اختیار شما می‌گذارد که به شما در ظاهر شدن در صفحه نتایج جستجوی کلمات کلیدی مد نظر مخاطبان‌تان کمک می‌کنند. اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید یا مسئولیت سئو را در تیم برعهده دارید، Search Console اجازه می‌دهد به تحلیل رویکردهای پیشین خود مشغول شوید تا استراتژی سئو خود را با استفاده از کلمات کلیدی جدید، به‌روزرسانی کنید.

برخی از مثال‌هایی که Google Search Console در آن‌ها به شما کمک خواهد کرد به شرح زیر است:

  • کلمات کلیدی: اطلاعات فراوان راجع به کلمات کلیدی مورد استفاده در صفحات گوناگون سایت خود و رده‌بندی‌ آن‌ها دریافت کنید.
  • خطاهای کراول: هرگونه خطا هنگام کراول کردن سایت خودتان را پیدا کنید.
  • واکنش‌پذیری موبایل: درک کنید که وب‌سایت‌تان چقدر با موبایل سازگار است و از سوی دیگر با فرصت‌های تازه برای بهبود تجربه موبایل آشنا شوید.
  • فهرست گوگل: ببینید چه مقدار از صفحات وب‌سایت‌تان در Google Index فهرست‌بندی شده‌اند و چطور می‌توانید صفحات باقی‌مانده را وارد فهرست گوگل کنید.
  • آنالیتیکس و معیارها: به مشاهده معیارهایی که بیشترین اهمیت را برای شما و وب‌سایت شما دارند مشغول شوید؛ چیزهایی نظیر شمار لایک‌ها، بازدید‌ها، نرخ کلیک روی لینک‌ها و میانگین رده‌بندی وب‌سایت.

۳. ابزار Google Analytics

بهترین ابزارهای سئو سایت

اگرچه ابزار گوگل آنالیتیکس یک نسخه پولی هم دارد، اما نسخه رایگان آن نیز یک کمک بزرگ به استراتژی سئو وب‌سایت شما خواهد بود. این موضوع به خصوص زمانی مصداق خواهد داشت که از گوگل آنالیتیکس و Google Search Console به صورت همزمان بهره بگیرید. با انجام دادن چنین کاری، تمام داده‌های سئو وب‌سایت شما به شکلی متمرکز جمع‌آوری و تدوین می‌شوند و می‌توانید از جستارهای گوناگون برای پیدا کردن نقاطی که نیاز به بهبود دارند استفاده کرده و رده‌بندی سایت را بهبود ببخشید.

از دیگر روش‌هایی که این نسخه رایگان از گوگل آنالیتیکس می‌تواند به شما کمک کند باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلتر کردن ترافیک ارجاعی (Referral): از ترافیکی که به صورت بالقوه گزارش‌های سئو شما را خراب می‌کند خلاص شوید، منظورمان مواردی مانند ترافیک دروغین است.
  • مقایسه ترافیک طبیعی (ارگانیک) و پولی وب‌سایت: درک کنید که بازدیدکنندگان وب‌سایت از کجا می‌آیند و چطور می‌توان با بهینه‌سازی آن کانال‌ها، به افزایش بازدید سایت دست پیدا کرد.
  • تعیین معیارهای تعامل: با استفاده از «گزارش محتوای سایت» (Site Content Report)، معیارهای تعامل هر صفحه وب‌سایت را تعیین کنید و به بررسی معیارهای دیگر مانند رفتار کاربران و نرخ تبدیل صفحات فرود مشغول شوید.

۴. ابزار UpCity Free SEO Report Card

ابزارهای سئو

ابزار رایگان Free SEO Report Card که توسط شرکت UpCity ساخته شده اجازه می‌دهد به تحلیل وب‌سایت خود مشغول شده و ببینید که در قیاس با رقبا چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارید. در ازای یک ایمیل و چند نقطه داده به‌خصوص، SEO Report Card می‌تواند گزارشی در اختیار شما بگذارد که حاوی موارد زیر است:

  • تحلیل رده‌بندی: یک تصویر از رده‌بندی وب‌سایت شما در محبوب‌ترین موتورهای جستجو جهان.
  • لینک‌سازی: تحلیلی دقیق از تعداد وب‌سایت‌هایی که لینکی به وب‌سایت شما دارند.
  • تحلیل سئو داخلی: یک بررسی جامع از اینکه چقدر در به‌کارگیری کلمات کلیدی اصلی در سراسر وب‌سایت خود موفق بوده‌اید.
  • دسترس‌پذیری سایت: اطلاعاتی راجع به اینکه مدت‌زمان بارگذاری سایت و همین‌طور ویژگی‌های دسترس‌پذیری آن در چه شرایطی قرار دارد.
  • معیارهای اعتماد: نگاهی جامع به سطح اعتمادپذیری و صلاحیت وب‌سایت شما.
  • فهرست‌سازی کنونی: نمایه‌ای از اینکه چه تعداد از صفحات سایت شما فهرست‌بندی شده‌اند.

 

۵. ابزار Internet Marketing Ninjas

بهترین ابزارهای سئو سایت

Internet Marketing Ninjas یک شرکت متمرکز بر سئو است که مجموعه‌ای از ابزارهای رایگان برای مقایسه عملکرد وب‌سایت شما با رقبا، بهینه‌سازی صفحات وب برای کلمات کلیدی به‌خصوص، تولید تگ‌های متا و افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما تولید و عرضه کرده است. در ادامه برخی ابزارهای سئو Internet Marketing Ninjas که به صورت رایگان عرضه شده‌اند و می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید را معرفی می‌کنیم:

  • ابزار لینک خراب (Broken Link Tool): به شناسایی لینک‌های خراب و تغییر دادن مسیر آن‌ها مشغول شوید و از قابلیت کراول برای ساخت نقشه سایت استفاده کنید.
  • داده‌های تصویر (Image Metadata): تمام لینک‌های صفحه (داخلی و خارجی) موجود در صفحات سایت را ببینید تا متوجه شوید چه چیزی به خوبی کار می‌کند، چه چیزی شکسته و چه چیزی نیازی به به‌روزرسانی دارد.
  • ابزار بهینه‌سازی داخلی (On-Page Optimization Tool): از این ابزار برای ارزش‌سنجی محتوای صفحه وب، اطلاعات متا و لینک‌های داخلی استفاده کنید.
  • مقایسه همزمان: به مقایسه سئو صفحات سایت خود با صفحات وب رقبا بپردازید.
  • زمان بارگذاری صفحه: مدت‌زمان بارگذاری را تحلیل کنید و ببینید که نمایش کامل هر یک از اجزای صفحه وب چقدر طول می‌کشد.

۶. ابزار Bing Webmaster

ابزارهای سئو

Bing Webmaster شرکت مایکروسافت مجموعه‌ای از ابزارها را در اختیار شما می‌گذارد که با استفاده از آن‌ها دانش عمیقی راجع به گزارش‌ها، مشکلات و ابزارهای سئو موجود در وب‌سایت خود به دست می‌آورید. این ابزارهای سئو که به صورت رایگان در دسترس همه قرار گرفته‌اند این توانایی را به شما می‌دهند که به تحلیل عمیق وب‌سایت مشغول شوید، بک‌لینک‌ها را مدیریت کنید و به بازنگری در کلمات کلیدی مشغول شوید تا از بهینه بودن وب‌سایت برای جستجوی ارگانیک اطمینان حاصل شود.

برخی از کارهای دیگری که می‌توانید با ابزارهای Bing Webmaster انجام دهید به شرح زیر است:

  • مشاهده پروفایل‌های بک‌لینک: اطلاعاتی فراوان راجع به پروفایل بک‌لینک خود به دست آورید تا صفحات ارجاع داده شده، دامنه‌ها و متن لینک را بهتر درک کنید.
  • پژوهش روی کلمات کلیدی: به تعیین کلمات کلیدی و عباراتی بپردازید که مخاطبان شما به جستجوی آن‌ها مشغول می‌شوند و از سوی دیگر ببینید که میزان جستجو برای آن کلمات کلیدی و عبارات چقدر است.
  • استفاده از قابلیت اسکن سایت: وب‌سایت خود را کراول کنید و به شناسایی خطاهای فنی سئو مشغول شوید.
  • دریافت گزارش‌های سئو: هر خطایی که در وب‌سایت و صفحات واحد آن پیدا می‌شوند را بررسی کنید.
ابزارهای سئو

ابزارهای سنتی سئو مانند هرآنچه تا به این لحظه معرفی کردیم گزینه‌هایی عالی برای پژوهش و بهبود استراتژی‌های کسب‌وکار شما به حساب می‌آیند. اما تکلیف چیست اگر بخواهید یک کسب‌وکار جدید راه بیندازید و خواستار آگاهی از این باشید که مردم به سراغ کدام صنایع، سوژه‌ها و ایده‌های محبوب رفته و آن‌ها را اکتشاف می‌کنند؟ در این صورت ابزار گوگل ترندز بهترین نقطه برای کشف پتانسیل‌های بالقوه خواهد بود و می‌تواند انبوهی از کلمات کلیدی مناسب را در اختیار شما بگذارد.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که گوگل ترندز اطلاعاتی گسترده و کامل در اختیار شما نمی‌گذارد. در عوض این ابزار زمانی بهترین عملکرد را دارد که از آن به عنوان یک قطب‌نما در استراتژی سئو خود استفاده کنید و در عین حال ابزارهای قدرتمند دیگری که در این مقاله آورده‌ایم را نیز کنار دست داشته باشید.

آنچه در گوگل ترندز خواهید یافت به شرح زیر است:

  • ترندها: به دنبال ترندها در کشورها یا نقاط به‌خصوصی از جهان بگردید.
  • سوژه‌های محبوب: از این سر در بیاورید که چه سوژه‌هایی میان مردم محبوب است و از کدام کلمات کلیدی مرتبط می‌توان استفاده کرد.
  • مقایسه: ترندها و محبوبیت کلمات کلیدی مختلف را کنار هم گذاشته و در گذر زمان مقایسه کنید.

۸. ابزار Seolyzer

ابزارهای سئو

Seolyzer یک ابزار رایگان برای کراول کردن سایت، تحلیل لاگ و سئو است که اجازه می‌دهد به تعیین این بپردازید که موتورهای جستجو مانند گوگل چطور سایت شما را مشاهده می‌کنند. Seolyzer اطلاعاتی را از بات‌های کراولری که در فایل‌های لاگ سرورهای شما قرار داده دریافت می‌کند تا بتواند شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو شما را بسازد. این ابزار ضمنا به شناسایی کدهای خطا، ری‌دایرکت‌ها و عملکرد صفحات از نظر سرعت نیز رسیدگی می‌کند.

افزون بر این‌ها، Seolyzer چنین قابلیت‌هایی در اختیارتان می‌گذارد:

  • پایش مشکلات سئو: به شناسایی زمان‌های پاسخدهی طولانی، پیام‌های خطا و حجم کراول بپردازید تا بتوانید پیش از اینکه آسیبی جدی وارد شود، آن‌ها را رفع و رجوع کنید.
  • مدیریت شاخص‌های کلیدی عملکرد منحصر به خودتان: به تحلیل عملکرد صفحه، حجم کراول، کدهای وضعیت HTTP، صفحات فعال و جدید و همین‌طور مقایسه پاسخ‌دهی دسکتاپ و موبایل مشغول شوید.
  • بخش‌بندی صفحات وب: تعیین کنید که کراول شده‌ترین صفحات شما کدام هستند.
  • مقایسه صفحات وب: ببینید به نظر گوگل چه چیزی در صفحات شما از بیشترین اهمیت برخوردار است و می‌تواند به هدف غایی کسب‌وکار شما کمک کند.
  • اندازه‌گیری اثرگذاری سئو: میزان اثرگذاری تلاش‌های خود در راستای بهبود سئو را به صورت صفحه به صفحه یا براساس دسته‌بندی صفحات مشاهده کنید.

۹. ابزار SEOquake

ابزارهای سئو

SEOquake یک افزونه برای مرورگر گوگل کروم است که به صورت خودکار پارامترهای مختلف مربوط به سئو در یک صفحه وب را به صورت رایگان و سریع بررسی می‌کند. از جمله قابلیت‌هایی که در نهایت به دست می‌آید می‌توان به موارد مربوط به سئو داخلی، بررسی لینک‌های داخلی و خارجی، مقایس بلادرنگ URL و دامنه و همین‌طور خروجی گرفتن فایل داده اشاره کرد. از SEOquake برای موارد زیر هم می‌توانید استفاده کنید:

  • تحلیل لینک: با بهرهگیری از قابلیت Link Examiner، توضیحاتی پرجزییات راجع به عملکرد لینک‌های مختلف خود مانند URLها، متون لنگر و دیگر اشکال لینک دریافت کنید.
  • تمرکز بر معیارهای مهم: گزارش‌های دریافتی از SEOquake را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها حاوی پارامترها و معیارهایی که برای شما اهمیت دارند باشند.
  • حسابرسی سئو وب‌سایت خودتان: هرگونه مشکل مربوط به سئو که مورد توجه موتورهای جستجو نیز قرار می‌گیرد را شناسایی کنید.
  • اشتراک‌گذاری یافته‌ها با سایر ذی‌نفعان: نتایج تحلیل سئو خود را در قالب یک گزارش قابل تنظیم و قابل اشتراک‌گذاری، خروجی بگیرید.

۱۰. ابزار Seobility

ابزارهای سئو

Seobility یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای بررسی سئو است. با استفاده از این ابزار می‌توانید سطح سازگاری وب‌سایت خود با خط مشی‌های کنونی سئو را بسنجید. با وارد کردن صرف URL خود، سایت شما مورد تحلیل قرار می‌گیرد و سپس شاهد نمایش ترفندهایی برای بهینه‌سازی هرچه بهتر وب‌سایت خود خواهید بود. علاوه بر اینکه سئو وب‌سایت شما به شکلی پرجزییات مورد بازرسی قرار می‌گیرد، به قابلیت‌های دیگری نظیر گزارش‌دهی مبتنی بر ایمیل، اعلانات و پایش کلمات کلیدی هم دسترسی خواهید یافت.

برخی از اصلی‌ترین مزایایی که Seobility با خود به همراه می‌آورد به شرح زیر است:

  • یافتن خطاهای فنی: مشکلات سئو داخلی را به شکلی سریع برطرف کنید، ترافیک از دست رفته را بازگردانید و از افت ترافیک‌های آتی جلوگیری کنید.
  • امتیازدهی دقیق سئو: بنابر فاکتورهای مختلف در سایت خود مانند اطلاعات متا، کیفیت صفحه، ساختار لینک و موارد این چنینی، یک نمره سئو دریافت کنید.
  • تحلیل اطلاعات متا: مشکلات به‌خصوص سئو در اطلاعات متا خود را شناسایی کنید، منظورمان چیزهایی مانند توضیحات و تیترهای متا، تگ‌های متا، نام‌های معتبر و نامعتبر دامنه و URLهای صفحات است.
  • فرصت‌های بهینه‌سازی: مواردی که می‌توانند به بهبود سرعت و کیفیت صفحات شما منجر شوند را بیابید.
  • پیشنهاداتی برای ساختار لینک: درک کنید که صفحه و ساختار لینک شما چطور می‌تواند بهبود یابد. این رویه با دریافت اطلاعات بیشتر راجع به هدرها، لینک‌های داخلی و متون لنگر اشتباه طی می‌شود.
  • برطرف‌سازی خطای سرور: خطاهای به‌خصوص سرور که به ری‌دایرکت‌ها، هدرهای HTTO یا فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت مربوط می‌شوند را شناسایی کنید.
بهترین ابزارهای سئو سایت

Check My Links هم یک افزونه دیگر برای گوگل کروم است که می‌توانید از آن برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح لینک‌های موجود در صفحات وب داخلی و خارجی خود استفاده کنید. برای مثال اگر قرار باشد یک عبارت را در ویکیپدیا جستجو کنید، Check My Links می‌تواند به شما بگوید که آن صفحه ویکیپدیا در مجموع چند لینک در خود جای داده و کدام لینک‌ها شکسته‌اند.

این قابلیت از آن جهت کاربردی به حساب می‌آید که می‌توانید فورا به اصلاح لینک‌های شکسته مشغول شوید. Check My Links گزینه‌ای ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان، ادیتورهای محتوا و مهندسین وب است. در ادامه برخی دیگر از کارهایی که می‌توان با Check My Links انجام داد را فهرست کرده‌ایم:

  • شناسایی لینک‌های شکسته: هر لینک موجود در صفحات وب خود را بررسی و لینک‌های نامعتبر را شناسایی کنید.
  • برجسته‌سازی خودکار مشکلات: به شکلی سریع لینک‌های خوب را به رنگ سبز و لینک‌های شکسته را به رنگ قرمز مشاهده کنید.
  • خروجی گرفتن از لینک‌های شکسته برای بررسی هرچه بیشتر: تمام لینک‌های بد خود را با تنها یک کلیک در Clipboard (حافظه موقت متون در ویندوز) کپی کنید.

۱۲. ابزار BROWSEO

ابزارهای سئو

BROWSEO یک مرورگر سئو است که اجازه می‌دهد صفحات وب خود را در فرمتی محدود مشاهده کنید تا قادر به تحلیل تجربه کاربری، محتوا و همین‌طور ابعاد مختلف سئو باشید. زمانی که URL خود را به مرورگر می‌دهد، خروجی در قالب HTML نمایش داده می‌شود تا بتوانید درکی بهتر از ساختار صفحه، عبارات جستجوی بهینه و دیگر فاکتورهای مرتبط با سئو بیابید.

از دیگر مثال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاهده تعداد کلمات موجود در یک صفحه: بهینه‌ترین مقدار برای درج متن در صفحات وب خود را پیدا کنید.
  • تعیین شمار لینک‌های داخلی و خارجی در صفحه: با این کار می‌توانید ببینید که استراتژی لینک‌سازی شما در هر صفحه چقدر موفقیت‌آمیز بوده است.
  • مشاهده تمام اطلاعات متا: به بازنگری در تگ‌های تیتر، متون جایگزین و توضیحات متا مشغول شوید.

بهترین ابزارهای سئو پولی

حالا که بهترین ابزارهای سئو رایگان را از نظر رد کرده‌ایم، نوبت به ابزارهای پولی می‌رسد. در نظر داشته باشید که بسیاری از این ابزارها برای مدتی کوتاه و محدود امکان استفاده رایگان را فراهم آورده‌اند. برخی دیگر هم قابلیت‌هایی کاملا رایگان دارند که البته از نظر انعطاف‌پذیری و امکان شخصی‌سازی،‌ شما را پشت دیوارهای پرداختی قرار می‌دهند.

۱. ابزار HubSpot SEO Marketing Software

ابزارهای سئو

قیمت: ۴۵ دلار در ماه برای نسخه Starter یا ۸۰۰ دلار برای نسخه Professional یا ۳۲۰۰ دلار برای نسخه Enterprise

مجموعه Marketing Hub شرکت HubSpot شامل یک نرم‌افزار بازاریابی سئو می‌شود که گزینه‌ای ایده‌آل برای افزایش سطح اعتبار در سراسر وب‌سایت شما می‌شود. از آنجایی که این نرم‌افزار با صفحات فرود، صفحات وب و پست‌های بلاگ Hubspot ادغام شده نیز هیچوقت فرصت‌های خود برای بهینه‌سازی محتوا و دستیابی به ترافیک ورودی و نرخ تبدیل هرچه بیشتر را از دست نمی‌دهید.

مهم نیست در حال ساخت نخستین استراتژی محتوا خود هستید یا در تمامی امور مرتبط با سئو تخصص دارید یا خیر، نرم‌افزار بازاریابی سئو HubSpot ابزارهای لازم برای رده‌بندی بهتر در صفحات نتایج جستجو را در اختیارتان قرار می‌دهد و سپس گزارشی از عملکرد در اختیارتان می‌گذارد.

این ابزار ضمنا ویژگی‌های زیر را نیز در اختیارتان می‌گذارد:

  • ارسال ایمیل: به ارسال ایمیل‌های حرفه‌ای با طراحی‌های مخصوص به برند خودتان مشغول شوید.
  • اتوماسیون بازاریابی: کمپین‌های پویا برای اقشار مشخصی از مخاطبان بسازید.
  • مدیریت تبدیل مشتریان: به پایش نرخ تبدیل مشتریان در هر مرحله از فرایند فروش خود بپردازید.
  • آنالیتیکس: به بازنگری در کمپین خود مشغول شوید تا موفقیت‌ها و همین‌طور فرصت‌های بهبود شناسایی شوند.

۲. ابزار Ahrefs

ابزارهای سئو

قیمت: ۷ دلار برای زمان آزمایشی هفت‌روزه یا ۹۹ دلار در ماه برای نسخه Lite یا ۱۷۹ دلار در ماه برای نسخه استاندارد یا ۳۹۹ دلار در ماه برای نسخه پیشرفته

Ahrefs یکی از ابزارهای سئو بسیار ارزشمند است که متعلقات وب‌سایت شما را بررسی کرده و سپس به تولید کلمه کلیدی، لینک و پروفایل رده‌بندی می‌پردازد تا بتوانید بسته به محتوای خود، تصمیمات بهتری اتخاذ کنید. برخی از اصلی‌ترین قابلیت‌های Ahrefs به شرح زیر هستند:

  • کاوشگر سایت: عملکرد صفحات وب به خصوص در وب‌سایت شما را نمایش می‌دهد.
  • کاوشگر محتوا: به شما اجازه می‌دهد صفحات وبی که عملکرد خوبی دارند را تحت کلمات کلیدی یا سوژه‌های خاص، جستجو کنید.
  • کاوشگر کلمات کلیدی: نرخ کلیک و حجم جستجوی ماهانه برای کلمات کلیدی مشخص را نمایش می‌دهد.

۳. ابزار SEMrush

بهترین ابزارهای سئو سایت

قیمت: ۱۱۹٫۹۵ در ماه برای اشتراک Pro یا ۲۲۹٫۹۵ دلار در ماه برای اشتراک Guru یا ۴۴۹٫۹۵ دلار در ماه برای اشتراک Business

SEMrush را می‌توان یک داشبورد بسیار گسترده توصیف کرد که گزارش‌هایی از عملکرد دامنه‌ها و همین‌طور صفحات واحد در اختیارتان می‌گذارد. SEMrush منابع بسیار متنوعی در اختیارتان می‌گذارد که یکی از آن‌ها «جعبه ابزار سئو» یا «SEO Toolkit» نام دارد.

این جعبه ابزار اجازه می‌دهد که بهبودهای مشاهده‌پذیری یک وب‌سایت را در گذر زمان تماشا کنید و ببینید با کدام کلمات کلیدی وارد رده‌بندی شده، چه رده‌ای به ازای هر کلمه کلیدی دارد، مقدار جستجوی ماهانه برای کلمه کلیدی چقدر است و مواردی از این دست. SEMrush ضمنا قابلیت‌های زیر را در اختیارتان می‌گذارد:

  • لینک‌سازی: به تحلیل بک‌لینک‌های سایر وب‌سایت‌ها به سایت‌ خودتان مشغول شوید.
  • ابزار Keyword Magic: تمام کلمات کلیدی مورد نیازتان برای ساخت یک استراتژی سئو موفقیت‌آمیز را شناسایی کنید.
  • دریافت پیشنهادات: ببینید که چطور می‌توانید با بهینه‌سازی محتوا، ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید.

۴. ابزار KWFinder

ابزارهای سئو

قیمت: زمان آزمایشی ۱۰ روزه، سپس ۲۹ دلار در ماه

گاهی از اوقات ممکن است نیازمند یک ابزار سئوی تمام و کمال نباشید که انبوهی زرق و برق داشته باشد. در عوض شاید صرفا بخواهید به پژوهش روی کلمات کلیدی مشغول شوید. KWFinder نرم‌افزاری معرکه است که میان کارهای به‌ظاهر پایان‌ناپذیر سئو و محتوانویسی پل می‌زند. با این ابزار، کلمات کلیدی به خصوص را خواهید یافت که به شکلی آسان‌تر از موارد جایگزین رده‌بندی می‌شوند و در عین حال انبوهی ترافیک روانه سایت می‌کنند.

آنچه KWFinder را به ابزاری منحصر به فرد تبدیل کرده، سرعت عملش در سوییچ کردن میان زبان‌ها و مناطق مختلف جهان است و بدین ترتیب فارغ از اینکه مشتریان در کدام نقطه جهان حضور دارند، می‌توانید به آن‌ها خدمت‌رسانی کنید. برخی از برجسته‌ترین قابلیت‌های KWFinder به شرح زیر هستند:

  • اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی طولانی و پنهان: کلمات کلیدی طولانی و متشکل از عبارات متعدد را بیابید که به شما شانسی برای کسب ترافیک بیشتر می‌دهند.
  • مشاهده کلمات کلیدی رقیب: ببینید که استراتژی کلمات کلیدی رقبا در قیاس با خودتان چگونه است و چه فرصت‌هایی برای کنار زدن آن‌ها دارید.
  • ابزار تحلیل صفحه نتایج جستجو: به تحلیل عملکرد رقبا در صفحات نتایج‌ جستجو بپردازید تا متوجه شوید خوانندگان به دنبال چه عناصری در صفحات شما می‌گردند.
  • ابزار پژوهش روی کلمه کلیدی محلی: مشاهده کنید که کاربران محلی به دنبال چه چیزهایی می‌گردند و چه فرصت‌هایی برای جذب ترافیک دارید.

۵. ابزار GrowthBar

بهترین ابزارهای سئو سایت

قیمت: برهه آزمایشی و رایگان ۵ روزه، ۲۹ دلار در ماه برای اشتراک Basic یا ۳۹٫۹۰ دلار در ماه برای اشتراک Premium یا ۷۹٫۹۰ دلار در ماه برای اشتراک Agency

GrowthBar یک افزونه برای مرورگر کروم است که می‌تواند به شما در پژوهش روی کلمات کلیدی، تحلیل رقبا و پایش رده‌بندی‌های سئو یاری برساند. با استفاده از GrowthBar به نقاط داده‌ای راجع به وب‌سایت دسترسی پیدا می‌کنید که مستقیما از صفحات نتایج جستجو در موتورهای جستجو بیرون کشیده شده‌اند. به این ترتیب می‌توانید عملکرد رقبا را بسنجید و ببینید که کدام کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها و تبلیغات به رشد آن‌ها کمک کرده‌اند.

برخی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های موجود در GrowthBar به شرح زیر است:

  • قابلیت Use the Top Keywords and Backlinks: ببینید کدام کلمات کلیدی ارگانیک و پولی بیشترین ترافیک را روانه وب‌سایت شما می‌کنند و لیستی جامع از معتبرترین بک‌لینک‌ها به سایت خودتان را دریافت کنید.
  • دریافت امتیاز دشواری کلمه کلیدی: به شکلی سریع دشواری رده‌بندی با یک کلمه کلیدی خاص را براساس اعتبار دامنه URLهای رده‌بندی شده در صفحه نخست موتور جستجو، بسنجید.
  • استفاده از ابزار شمارش کلمه: تعداد کلمات موجود در هر صفحه را مستقیما از درون صفحه نتایج جستجو مشاهده کنید.
  • استفاده از ابزار پیشنهاد کلمه کلیدی: فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط که شاید بخواهید از آن‌ها استفاده کنید به دست آورید و حجم جستجو برای هر یک را ببینید.

۶. ابزار Woorank

ابزارهای سئو

قیمت: برهه آزمایشی و رایگان ۱۴ روزه، ۷۹٫۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Pro یا ۱۹۹٫۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Premium

قابلیت تحلیل عمیق سایت Woorank به بازاریابان کمک می‌کند تا فرصت‌هایی تازه برای بهینه‌سازی و بهبود را شناسایی کنند. این تحلیل ضمنا با در نظر گرفتن عملکرد تلاش‌های پیشین در راستای بهبود سئو، شبکه‌های اجتماعی، کاربردپذیری و موارد این چنینی صورت می‌گیرد. هر گزارش Woorank به بخش‌های خردتری تقسیم می‌شود تا بتوانید به آسانی سایت خود را آنالیز کرده و اهداف خود در زمینه بهینه‌سازی را بیابید. برخی از ویژگی‌های موجود در گزارش‌های Woorank به شرح زیر است:

  • چک‌لیست بازاریابی: به بررسی وظایف معمول در بازاریابی مشغول شوید که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها، استراتژی سئو خودتان را عملی کنید.
  • سئو: تحلیل معیارهای سئو شما با درنظرگیری اهدافی که دنبال می‌کنید.
  • موبایل: براساس داده به دست آمده از دستگاه‌های موبایل، راجع به تاکتیک‌های بهینه‌سازی سایت برای موبایل تصمیم بگیرید.
  • شبکه‌های اجتماعی: اطلاعات راجع به این به دست آورید که شبکه‌های اجتماعی چقدر در تحقق اهداف سئو و ترافیک شما نقش بازی می‌کنند.

۷. ابزار BuzzStream

بهترین ابزارهای سئو سایت

قیمت:‌ برهه آزمایشی و رایگان ۳۰ روزه، ۲۴ دلار در ماه برای اشتراک Starter یا ۱۲۴ دلار در ماه برای اشتراک Group یا ۲۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Professional

اگرچه بک‌لینک‌هایی که به وب‌سایت شما داده می‌شود فاکتوری مهم برای رده‌بندی در گوگل است، گاهی از اوقات به نظر می‌رسد که فرایند لینک‌سازی اساسا بی‌فایده است. ابزار BuzzStream اما پژوهشِ درست را آسان می‌کند، پیام‌های ایمیلی موثر در اختیار شما می‌گذارد و به پایش این می‌پردازد که چه صاحب کسب‌وکار دیگری درخواست لینک‌سازی شما را پذیرفته است.

ابزار BuzzStream ضمنا به شما در موارد زیر هم کمک می‌کند:

  • کاندیداهای مناسب برای برقراری ارتباط را شناسایی کنید: BuzzStream اجازه می‌دهد این افراد را براساس صنعت فعالیت و میزان تعاملی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند، بیابید.
  • شناسایی کاندیداها برای بک‌لینک‌ها: این‌ها افرادی هستند که به احتمال زیاد با درخواست بک‌لینک شما موافقت می‌کنند، آن هم به دلایلی که منحصر به حوزه فعالیت کسب‌وکار شما است.

۸. ابزار Moz Pro

ابزارهای سئو

قیمت: برهه آزمایشی و رایگان ۳۰ روزه، ۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Standard یا ۱۴۹ دلار در ماه برای اشتراک Medium یا ۲۴۹ دلار در ماه برای اشتراک Large یا ۵۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Premium

اشتراک Moz Pro می‌تواند یک ابزار جامع برای بهبود رده‌بندی کسب‌وکار شما باشد. مجموعه ابزارهای پژوهشی Moz منابع لازم برای شناسایی فرصت‌های سئو، پایش رشد، ساخت گزارش و بهینه‌سازی تلاش‌ها را در اختیار مشترکین می‌گذارند. Moz Pro ضمنا حاوی ویژگی‌های زیر است:

  • کراولر وب‌سایت: تا سقف ۳۰۰۰ هزار لینک موجود در یک URL به خصوص را تحلیل کنید.
  • گزارش ایمیل: شامل اطلاعات مربوط به کراول صفحاتی که سایت شما در آن‌ها لینک شده می‌شود.
  • کسب دانش راجع به فاکتور‌های «کراول‌پذیری»: از جمله این فاکتورها می‌توان به محتوای تکراری و ری‌دایرکت‌هایی اشاره کرد که بر عملکرد سئو شما تاثیر می‌گذارند.

۹. ابزار Linkody

بهترین ابزارهای سئو سایت

قیمت: برهه آزمایشی و رایگان ۳۰ روزه، ۱۴٫۹۰ دلار در ماه بابت اشتراک Webmaster یا ۲۴٫۹۰ دلار در ماه برای اشتراک Advanced یا ۴۹٫۹۰ دلار در ماه بابت اشتراک Pro یا ۹۹٫۹۰ دلار در ماه برای اشتراک Agency

بهترین راه برای درک عملکرد سئو خارجی سایت شما این است که نگاهی از بالا به پایین بر بک‌لینک‌های خود داشته باشید. Linkody اجازه می‌دهد که به کشف، پایش، آنالیز و منقضی کردن بک‌لینک‌ها مشغول شوید و تمام این قابلیت‌ها را در محیطی با رابط کاربری بسیار جذاب ارائه می‌کند.

گذشته از این، ابزار مورد نظر لینک‌های شما را به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته بررسی کرده و هرگونه تغییر در آن‌ها را اطلاع می‌دهد. به این ترتیب هر زمان که یک لینک از دست می‌رود یا می‌شکند، قادر به در پیش گرفتن تدابیر لازم خواهید بود. برخی دیگر از قابلیت‌های Linkody را در پایین آورده‌ایم:

  • جاسوسی از بک‌لینک‌های رقبا: خیلی ساده URL رقبای خود را وارد کنید و ابزار Linkody تمام لینک‌ها و معیارها را بیرون می‌کشد. اطلاعات دریافتی به شما مکم می‌کنند که فرصت‌های بک‌لینک با کیفیت و مرتبط با حوزه فعالیت برند خود را پیدا کنید.
  • به دست آوردن اطلاعات کاربردی: مهم‌ترین معیارها در پایش بک‌لینک را مشاهده کنید: چیزهایی نظیر وضعیت فهرست‌سازی گوگل، اعتبار دامنه وب‌سایت، امتیاز اسپم، رتبه‌بندی الکسا و مواردی از این دست.

۱۰. ابزار Screaming Frog SEO Spider

ابزارهای سئو

قیمت: ۱۴۹ دلار در ماه

این یکی از بهترین ابزارهای سئو است که به صورت خاص برای آن‌ها که سئو را در ذهن دارند ساخته شده. SEO Spider وب‌سایت‌هایی که توسط شما تعیین می‌شوند را کراول می‌کند و در URLها به دنبال مشکلات رایج سئو می‌گردد. این برنامه اساسا می‌تواند فرایندهای طولانی و دشوار را به شکلی ساده و سریع پشت سر بگذارد، خصوصا اگر موضوع صحبت یک وب‌سایت بزرگ باشد. در چنین شرایطی، ارزش‌سنجی دستی همان URLها می‌تواند چند ساعت یا چند روز زمان ببرد.

از دیگر قابلیت‌های برجسته Screaming Frog SEO Spider باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک برنامه جاوا: Screaming Frog حاوی یک برنامه جاوا مبتکرانه می‌شود که زبانه‌هایی با قابلیت ناوبری آسان دارد.
  • خروجی گرفتن آسان در قالب اکسل: به این روش می‌توانید به تحلیل هرچه بیشتر و گسترده‌تر داده سئو خود مشغول شوید.

۱۱. ابزار Remove'em

بهترین ابزارهای سئو سایت

قیمت: ۲۳۹ دلار برای اشتراک مادام‌العمر، ۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Subscription (یک سایت) یا ۸۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Agency (بیش از ۱۰ سایت)

اگر در حال خرید یک دامنه وب‌سایت هستید که در گذشته استفاده شده یا می‌خواهید استراتژی سئو ضعیف پیشین را از نو بسازید، ممکن است با بک‌لینک‌هایی مشکل‌ساز روبه‌رو شوید. لینک‌های ساختگی یا غیر طبیعی می‌توانند آسیبی جدی بر رده‌بندی شما در موتورهای جستجو وارد کنند. ابزار Remove'em اجازه می‌دهد از شر این لینک‌ها خلاص شوید.

این ابزار ضمنا می‌تواند کارهای زیر را نیز انجام دهد:

  • اسکن پروفایل بک‌لینک شما: فهرستی حاوی اطلاعات تماس برای لینک‌ها و دامنه‌هایی که می‌خواهید با آن‌ها برای حذف لینک ارتباط برقرار کنید، در اختیارتان قرار می‌گیرد.
  • خروجی گرفتن فهرستی از بک‌لینک‌ها: اگر بخواهید می‌توانید فهرستی از بک‌لینک‌ها به دست آورده و از گوگل بخواهید که هنگام کراول کردن سایت شما، توجهی به این لینک‌های «بد» نکند.

۱۲. ابزار AnswerThePublic

ابزارهای سئو

قیمت: ۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Monthly یا ۷۹ دلار در ماه برای اشتراک Annual یا ۱۹۹ دلار در ماه برای اشتراک Expert

AnswerThePublic یک ابزار کلمه کلیدی و پایش جستجو است که به داده‌های به دست آمده از گوگل و دیگر موتورهای جستجو گوش سپرده و فهرستی از عبارات و سوالاتی که مردم پیرامون کلمه کلیدی شما جستجو می‌کنند را به نمایش درمی‌آورد. بدین ترتیب می‌توانید وب‌سایت و محتوای خود را پیرامون نیازهای مشتریان شکل دهید و در نتیجه، ترافیک و نرخ تبدیل را بیشتر کنید.

با AnswerThePublic قادر به انجام دادن این کارها نیز خواهید بود:

  • دریافت به‌روزرسانی‌ها: ببینید مردم چه زمانی راجع به مرتبط‌ترین کلمات کلیدی شما صحبت می‌کنند.
  • پایش ترندهای کلمه کلیدی: رفتاری که قشر هدف و مشتریان شما در قبال کلمات کلیدی در پیش می‌گیرند را درک کنید.
  • مشاهده سرچ‌های بلادرنگ: کلمات کلیدی و عباراتی که مخاطبان شما جستجو می‌کنند را به صورت بلادرنگ (Real-Time) ببینید.
  • ایده‌هایی برای وب‌سایت و بلاگ خود به دست آورید: به اکتشاف ایده‌های محتوایی جدید، براساس پژوهش‌ها روی کلمات کلیدی مرتبط مشغول شوید.

۱۳. ابزار Keyword Hero

بهترین ابزارهای سئو سایت

قیمت: برهه آزمایشی و رایگان ۱۴ روزه یا اشتراک رایگان Free for Little Hero یا ۹ دلار در ماه برای اشتراک Big Hero یا ۴۹ دلار در ماه برای اشتراک Giant Hero یا ۱۴۹ دلار در ماه برای اشتراک Ultimate Hero

Keyword Hero نشست‌های بازدیدکنندگان شما را با کلمات کلیدی مورد استفاده از سوی آن‌ها که منجر به فرود در صفحه شما شده را با یکدیگر جفت می‌کند. همه این کارها نیز درون حساب کاربری گوگل آنالیتیکس شما انجام می‌شود. به عبارت دیگر، این ابزار می‌تواند درکی از مقاصد پشت ترافیک ارگانیک در اختیار شما بگذارد.

برخی دیگر از کارهایی که می‌توانید با Keyword Hero انجام دهید را در پایین آورده‌ایم:

  • شناسایی ترافیک ارگانیک و نرخ تبدیل: از موفقیتی که با کلمات کلیدی هدف خود به دست آورده‌اید پرده بردارید.
  • ترافیک مجزا: ترافیک جستجوی مبتنی بر برند و غیر برند را از یکدیگر تمیز دهید.
  • بهینه‌سازی جایگاه در صفحه نتایج جستجو: وب‌سایت خود را برای کلمات کلیدی به‌خصوص بهینه‌سازی کنید.

۱۴. ابزار SpyFu

ابزارهای سئو

قیمت: ۳۹ دلار در ماه برای اشتراک Basic یا ۶۹ دلار در ماه برای اشتراک Professional یا ۱۲۹ دلار در ماه برای اشتراک Unlimited

SpyFu یک ابزار پژوهش کلمه کلیدی رقبا برای Google Ads است. علاوه بر پژوهش روی کلمه کلیدی، این ابزار در پژوهش روی رقبا، پژوهش روی سئو رقبا و ساخت فهرست‌ها و دامنه‌های سفارشی هم به شما کمک می‌کند.

SpyFu از سوی دیگر اجازه می‌دهد ترافیک را به کمپین‌های Google Ads و وب‌سایت خود روانه کنید، به پایش رده‌بندی‌های پولی و ارگانیک در گوگل و بینگ و یاهو مشغول شوید و اطلاعاتی قابل اتکا و دقیق از نرخ تبدیل کاربران کسب کنید.

با SpyFu می‌توانید به این کارها نیز مشغول شوید:

  • دانلود کلمات کلیدی رقبا: با این قابلیت می‌توانید از استراتژی‌های رقبا پرده بردارید و به شکلی موثرتر به مقابله با آن‌ها مشغول شوید.
  • بررسی ترندهای رده‌بندی: این قابلیت وضعیت رده‌بندی یک صفحه یا یک وب‌سایت را در گذر زمان نمایش می‌دهد.
  • دریافت ایده‌های جدید برای کلمه کلیدی: پیشنهاداتی برای کلمات کلیدی خود در Google Ads دریافت کنید تا شانس بیشتری برای افزایش نرخ تبدیل داشته باشید.

۱۵. ابزار ContentKing

ابزارهای سئو

قیمت: ۱۳۹ دلار در ماه برای اشتراک Basic یا ۳۱۹ دلار در ماه برای اشتراک Standard یا ۴۴۹ دلار در ماه برای اشتراک Pro

ContentKing یک ابزار پایش محتوا و سئو است که سایت شما را به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته پایش می‌کند تا هرگونه مشکلات مربوط به سئو برای مدتی طولانی از چشم دور نماند. ContentKing که از بهترین ابزارهای سئو نیز هست، کاملا با اتکا بر فضای ابری طراحی شده و بنابراین نیازی به نصب هیچ نرم‌افزاری نیست و داده‌ها و گزارش‌ها هر زمان که اراده کنید در دسترس شما خواهند بود.

علاوه بر این با ContentKing می‌توانید به موارد زیر بپردازید:

  • بهبود سئو: با الگوریتم‌ها و قابلیت پایش ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، دانش عمیق از استراتژی سئو خود به دست آورید و به سراغ اموری بروید که صفحات وب شما را بهینه‌تر از همیشه می‌کنند.
  • دریافت اعلانات: هر زمانی که مشکلی در سایت به وجود می‌آید یا بهینگی از دست می‌رود اعلانی فوری دریافت کنید و به برطرف‌سازی مشکلات مشغول شوید.
  • پایش تغییرات: تاریخچه تغییرات محتوایی در وب‌سایت خود را دنبال کنید (مثلا تغییرات به وجود آمده در صفحات وب واحد یا robot.txt) و در تاریخچه تغییرات به جستجو مشغول شوید.
  • تصویرسازی داده: به مشاهده داشبوردها و گزارش‌های بلادرنگ بپردازید.

پاسخ به چند پرسش متداول

ابزارهای سئو

بعد از مطالعه این مقاله ممکن است سوالاتی در ذهن‌تان شکل گرفته باشد که در ادامه به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

کراولر سئو چیست؟

کراولر (خزنده) سئو می‌تواند به شما در یافتن و برطرف‌سازی مشکلاتی کمک کند که باعث می‌شوند موتورهای جستجو مانند گوگل قادر به دسترسی یافتن و کراول کردن سایت شما نباشند. در واقع داریم راجع به ابزاری حیاتی صحبت می‌کنیم که باید در دست هر متخصص سئویی باشد. موتورهای جستجو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید ربات‌های کراولر را به سایت شما بفرستند و سپس محتوای آنلاین را درک و دسته‌بندی کنند تا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران نشان دهند. هر عاملی که تبدیل به دیواری در این فرایند شود، میزان مشاهده‌پذیری وب‌سایت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین کراول‌پذیری باید اولین و اصلی‌ترین اولویت شما باشد.

ابزارهای سئو چه هستند؟

ابزارهای سئو به کاربران کمک می‌کنند تا به بهینه‌سازی سایت خود مشغول شده و در نتیجه، مشاهده‌پذیری و رده‌بندی آن در موتورهای جستجو را بهبود ببخشند. این ابزارها داده‌های گوناگونی در اختیار کاربران می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به امتیاز رده‌بندی در موتورهای جستجو، وضعیت بک‌لینک‌ها، کلمات کلیدی و انبوهی از موارد مشابه اشاره کرد. با استفاده از داده‌ای که درون یک ابزار سئو تجزیه و تحلیل شده، کاربر می‌تواند از فرصت‌های تازه برای بهبود رده‌بندی سایت در صفحات نتایج جستجو پرده بردارد.

چطور بهترین ابزار سئو را برای خود انتخاب کنیم؟

پیش از اینکه به انتخاب یک ابزار سئو برای خود مشغول شوید، باید دقیقا بدانید که چه نیازهایی دارید. اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، احتمالا بهتر باشد به سراغ آن دسته از ابزارهای سئو بروید که ساختاری ساده دارند و آموزش‌هایی مناسب افراد تازه‌کار فراهم می‌آورند. اما اگر یک متخصص کهنه‌کار هستید، ابزارهای سئو پیشرفته‌تر کارایی گسترده‌تری برای شما خواهند داشت. در نتیجه باید به ابعاد کسب‌وکار خود نگاه کنید. صاحبان وب‌سایت‌های تازه‌تاسیس نیازهای کاملا متفاوتی نسبت به کسب‌وکارهای متوسط یا بزرگ دارند. اگر افراد زیادی دارید که روی استراتژی سئوی شما کار می‌کنند، بهترین گزینه، استفاده از ابزارهایی خواهد بود که ویژگی‌های مشارکتی دارند. از سوی دیگر باید به رابط کاربری و داشبورد ابزارها هم اهمیت داد. اگر داده‌های ارائه شده به آسانی قابل هضم نباشند، ممکن است اطلاعاتی ارزشمند و فرصت‌هایی ایده‌آل از چشم دور بمانند.

بهترین ابزارهای کاربردی برای سئو خارجی سایت کدامند؟

ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل، Moz Bar، گوگل آنالیتیکس، SEMrush و Ahrefs از بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهای سئو تکنیکال به حساب می‌آیند.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Hubspot Blog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *