آیلتس و تافل چیست؟ | همه آنچه باید قبل آزمون بدانید — به زبان ساده

۲۶۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ آذر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
آیلتس و تافل چیست؟ | همه آنچه باید قبل آزمون بدانید — به زبان ساده

همانطور که می‌دانید، برای برخی از کشورهای غیرانگلیسی زبان،‌ یکی از شروط پذیرش جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور، داشتن مدارک زبان بین‌المللی انگلیسی مانند آیلتس و تافل است. آن‌چه ذهن دانشجویان را در این خصوص مشغول می‌کند، تفاوت‌های این دو آزمون و نقاط قوت و ضعف در هر یک از این آزمون‌ها است که در این آموزش قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم تا با مطالعه این مطلب، به سوالات مختلف پیرامون آزمون‌های آیلتس و تافل پاسخ داده باشیم.

فهرست مطالب این نوشته

آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس (IELTS | International English Language Testing System)، معروف‌ترین آزمون مهارت‌سنجی زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل، کار و مهاجرت به شمار می‌آید که سالانه به طور کلی حدود ۳ میلیون بار این آزمون توسط افراد مختلف انجام می‌شود. آزمون آیلتس در ۱۴۰ کشور دنیا و توسط موسسات آموزشی و دولت‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

آزمون آیلتس به دو صورت کاغذی یا کامپیوتری برگزار می‌شود و تفاوتی بین هیچ‌یک از این دو آزمون از لحاظ ساختار سوالات و سطح دشواری وجود ندارد. اما توجه داشته باشید که نوع (Module) آزمون یعنی آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) یا آیلتس جنرال (IELTS General) باید تعیین شود. علاوه بر این، برای ادامه تحصیل و مهاجرت به انگلیس حتما باید در آزمون آیلتس شرکت کرده باشید.

ساختار آزمون آیلتس

به هنگام بررسی آزمون‌های آیلتس و تافل بهتر است در ابتدا، نوع و ساختار هر یک از آزمون‌ها را بشناسیم. آزمون آیلتس و تافل هر دو تمامی مهارت‌های چهارگانه زبان اعم از «Reading» و «Listening» و «Writing» و «Speaking» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. تمامی این مهارت‌ها در آزمون آیلتس پشت سر هم و در یک روز قابل انجام هستند و میان آن‌ها هیچ استراحتی هم وجود ندارد. البته بخش Speaking می‌تواند قبل یا بعد از آزمون اصلی انجام شود که این مورد، بستگی به مرکز برگزاری آزمون دارد.

برای هریک از دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال، بخش‌های Listening و Speaking یکسان هستند و بخش‌های Reading و Writing بسته به نوع آزمون با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه متن، به طور خلاصه به بخش‌های مختلف آزمون آیلتس می‌پردازیم.

بخش Listening آزمون آیلتس

در این بخش ۳۰ دقیقه‌ای باید به چهار صدای از پیش‌ضبط شده گوش کنید و به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید. به طور معمول، لهجه این بخش - البته نه لزوما - به صورت «British» خواهد بود و همانطور که گفته شد، زمان کلی آن برابر با ۳۰ دقیقه است.

بخش Reading آزمون آیلتس

این بخش، مدت زمانی برابر با ۶۰ دقیقه را به خود اختصاص می‌دهد که در طول این مدت، آزمون‌دهنده باید به ۴۰ سوال آزمون پاسخ دهد. برای پاسخ دادن به این سوالات باید تکنیک‌های مختلفی را یاد گرفته باشید و بتوانید خلاصه متن، نکات اصلی، جزئیات، استدلال‌های منطقی و همچنین نظرات طراح سوال را نیز بررسی و درک کنید.

بخش Writing آزمون آیلتس

مدت زمان این بخش از آزمون نیز مانند بخش قبل، برابر با ۶۰ دقیقه است. در این ۶۰ دقیقه باید دو متن آماده کنید که این متن‌ها بر اساس نوع آزمون، مباحث مختلفی را پوشش می‌دهند.

بخش Speaking آزمون آیلتس

این بخش بین ۱۱-۱۴ دقیقه از آزمون را به خود اختصاص می‌دهد که مهارت‌های شما در مکالمه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در ابتدا و در بخش اول باید به سوالات عمومی آزمون‌گیرنده پاسخ دهید. سپس کارت‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بر اساس آن‌ها در خصوص موضوع خاصی شروع به صحبت کنید و در نهایت نیز، سوالات بیشتری برای توضیح بهتر موضوعِ قبل از شما پرسیده خواهد شد.

تاریخ آزمون آیلتس

تاریخ آزمون آیلتس بسته به نوع مرکز آزمون، شهر و گنجایش نفرات، ممکن است محدودیت‌هایی را شامل شود اما به طور کلی هر هفته این آزمون در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و آزمون‌دهندگان از این بابت نگرانی نخواهند داشت.

تافل چیست؟

در ادامه بررسی آزمون‌های آیلتس و تافل به آزمون دوم یعنی آزمون تافل می‌رسیم. آزمون تافل (TOEFL | Test Of English as a Foreign Language) هم مانند آزمون آیلتس، چهار مهارت اصلی در زبان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. آزمون تافل نیز در دو شکل کاغذی و آنلاین برگزار می‌شود که در ایران و در چند سال گذشته تمامی آزمون‌ها به صورت آنلاین برگزار شده‌اند. برخلاف آزمون آیلتس که در دو شکل آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود،‌ آزمون تافل تنها به یک شکل و با هدف ارزیابی افراد به صورت آکادمیک انجام می‌شود.

ساختار آزمون تافل

آزمون تافل از چهار بخش تشکیل شده است که تکمیل آن در حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامد. البته مدت زمان این آزمون در گذشته، ۴ ساعت بود که بعد از انجام اصلاحات جدید، به ۳ ساعت کاهش یافت و یک استراحت ۱۰ دقیقه‌ای نیز در بین آزمون وجود دارد. این آزمون از چهار بخش Reading و Listening و Speaking و Writing تشکیل شده است که از هر بخش می‌توانید در نهایت، ۳۰ نمره و در کل ۱۲۰ نمره کسب کنید. بهتر است که نمرات هر یک از این بخش‌ها بالای ۲۰ باشند چراکه پذیرش در دانشگاه‌های معتبر به طور معمول به نمره‌ای بالا در هر یک از این بخش‌ها نیاز دارد.

جواب آزمون تافل به طور معمول در حدود ۱۰-۱۴ روز پس از آزمون به دست شما می‌رسد که اگر پیش از آزمون، موسسات آموزشی و دانشگاه خود را انتخاب کرده باشید، نتیجه آزمون به طور رایگان به این مراکز (به تعداد محدود) ارسال می‌شود. اما بعد از آزمون باید هزینه‌ای جدا برای گزارش نمره خود پرداخت کنید.

بخش Reading آزمون تافل

این بخش از آزمون بین ۳۰-۴۰ سوال را در بر می‌گیرد و مدت زمانی در حدود ۵۴-۷۲ دقیقه را شامل می‌شود. در این بخش، ۳ یا ۴ متن در اختیار شما قرار می‌گیرد که هرکدام حدود ۷۰۰ کلمه و ۱۰ سوال را شامل می‌شوند. این متن‌ها به طور معمول گزیده‌هایی از کتاب‌های دانشگاهی هستند و موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند.

بخش Listening آزمون تافل

در بررسی آزمون‌های آیلتس و تافل به بخش Listening می‌رسیم. در حقیقت، تمامی بخش‌های آزمون تافل به غیر از بخش اول، به نوعی به ارزیابی مهارت شنیداری آزمون‌دهنده می‌پردازند. این بخش از آزمون، شامل موارد زیر است:

  • درک مطلب کلی
  • درک عمل‌گرا به این معنی که ایده و نظر شخص صحبت‌کننده در آزمون توسط آزمون‌دهنده دریافت شود و او بتواند اطلاعات مورد نظر را استخراج کند.

در این بخش از آزمون، هم به سخنرانی‌های علمی و هم به مکالمه دانشجوها و افراد در دانشگاه گوش می‌دهیم و زبان مورد استفاده نیز زبان دانشگاهی خواهد بود. بخش Listening آزمون تافل شامل موارد زیر است:

  • ۳-۴ سخنرانی (ارائه درس) که هرکدام زمانی برابر با ۳-۶ دقیقه دارند و در هر سخنرانی، باید به ۶ سوال پاسخ بدهید.
  • ۲-۳ مکالمه بین دو نفر و هریک، زمانی ۳ دقیقه‌ای را به همراه ۵ سوال برای هر مکالمه شامل می‌شوند.

به طور معمول در آزمون تافل، یک یا چند برگ کاغذ A4 در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید برای یادداشت‌برداری، خاصه برای بخش Listening از آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید با دقت بیشتری به سوالات مربوطه پاسخ دهید.

نکته قابل توجه در آزمون تافل این است که ممکن است یکی از بخش‌های Listening یا Reading، سوالات و بخش‌های بیشتری را شامل شوند که به اصطلاح آزمون‌دهندگان به آن «Long» می‌گویند یعنی ممکن است به جای ۳ قسمت «Reading»، بخش چهارمی هم به آن اضافه شود که در نمره نهایی آزمون تاثیری ندارد. هدف از این کار در ادامه آورده شده است:

  • امکان مقایسه نمرات آزمون در مراکز مختلف وجود داشته باشد.
  • عملکرد سوالات در شرایط واقعی سنجیده شود.

لهجه آزمون تافل

لهجه آزمون تافل در بخش Listening محدود به یک ناحیه خاص نیست و لهجه‌های آمریکای شمالی، انگلیسی، نیوزیلند یا استرالیا را در بر می‌گیرد تا برای آزمون‌دهنده، انعکاس بهتری از لهجه‌های کشورهای مختلف فراهم شود. به طور مثال به فایل صوتی زیر در خصوص اثر گلخانه‌ای گوش کنید که در آن، شخص سخنران، لهجه‌ای انگلیسی دارد.

فایل صوتی (+)

بخش Speaking آزمون تافل

بخش Speaking این آزمون بمنظور ارزیابی مهارت مکالمه در دانشگاه طراحی شده است که ۴ بخش را برای شبیه‌سازی موقعیت‌های مختلف زندگی روزمره در داخل و خارج کلاس در بر می‌گیرد و در مجموع، ‍۱۷ دقیقه برای پاسخ‌گویی به سوالات، زمان خواهید داشت.

  • سوال ۱ به عنوان سوال مستقل یا «Independent Speaking Task» شناخته می‌شود چراکه برای پاسخ به آن نیاز دارید از ایده‌ها، نظریات و تجربه‌های خود استفاده کنید.
  • سوال دوم تا چهارم نیز به عنوان سوالات یکپارچه یا «Integrated Speaking Tasks» شناخته می‌شوند زیرا باید از مهارت‌های مختلف زبانی شامل مکالمه، خواندن و مهارت شنیداری برای پاسخ به سوالات استفاده کنید.

برای پاسخ به هر سوال، زمانی در حدود ۴۵-۶۰ ثانیه در نظر گرفته شده است که آزمون‌دهنده، ۱۵-۳۰ ثانیه هم برای آماده کردن جواب سوال فرصت خواهد داشت.

برای پاسخ به سوالات، باید از میکروفونِ یک هدست استفاده کنید که در ابتدای آزمون در اختیار شخص قرار می‌گیرد و پیش از شروع آزمون نیز باید برای تنظیم و آزمایش آن، اقداماتی را انجام دهید. جواب‌های ارائه شده، ضبط و به مرکز اصلی آزمون یعنی «ETS» ارسال می‌شوند و اختصاص امتیاز آزمون از طریق ترکیب شخص و هوش مصنوعی انجام می‌گیرد.

نمونه‌ای از یک مرکز آزمون تافل

بخش Writing آزمون تافل

بخش «Writing» آزمون تافل نیز برای سنجش توانایی آزمون‌دهنده در نوشتار به زبان انگلیسی و آکادمیک طراحی شده است و انتظار می‌رود شخص، پاسخ‌های خود را به صورت شفاف و سازمان‌دهی شده ارائه کند. این بخش از آزمون، شامل دو قسمت به صورت «Integrated Writing Task» با مدت زمان ۲۰ دقیقه و «Independent Writing Task» با مدت زمان ۳۰ دقیقه است.

  • «Integrated Writing Task»: متن کوتاهی را می‌خوانید و پس از آن به یک سخنرانی در رابطه با همان متن گوش می‌دهید. سپس باید متنی در حدود ۱۵۰-۲۲۵ کلمه بنویسید که محتوای متن خوانده شده و سخنرانی را در بر بگیرد. به هنگام نوشتن، متن ابتدایی در گوشه صفحه برای شما نمایان خوهد شد.
  • «Independent Writing Task»: در این بخش، یک موضوع در اختیار شخص قرار می‌گیرد و او، ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا متنی (حداقل ۳۰۰ کلمه) بر اساس نظر شخصی خود در رابطه با موضوع بنویسد.

نکته قابل توجه در خصوص بخش Writing آزمون تافل این است که اشکالات تایپی و گرامری (به خصوص در بخش اول) تا حدی قابل چشم‌پوشی هستند و نیاز نیست تا شخص برای کسب نمره بالا، یک نویسنده چیره‌دست در نوشتن مقاله باشد. متن تایپ شده در نهایت توسط ترکیب داوران و هوش مصنوعی ارزشیابی خواهد شد.

با توجه به نیاز روزافزون دانشجویان جهت آشنایی با آزمون‌های آیلتس و تافل، «فرادرس» اقدام به انتشار مجموعه فیلم‌های آموزش آشنایی با آزمون‌های آیلتس و تافل کرده که لینک آن‌ها در ادامه آمده است.

منابع آزمون آیلتس و تافل

برای تقویت و یادگیری آزمون آیلتس و تافل به طور قطع به منابع مختلفی نیاز دارید. برخی از این منابع به طور ویژه به یک آزمون پرداخته‌اند و برخی دیگر به طور کلی برای تقویت زبان انگلیسی استفاده می‌شوند. در ادامه، این منابع را معرفی می‌کنیم.

منابع مشترک برای آزمون آیلتس و تافل

گسترش واژگان زبان انگلیسی، بخش مهمی را در هر یک از این آزمون‌ها به عهده دارد. در هریک از این آزمون‌ها، باید مجموعه‌ای از لغات عمومی و دانشگاهی را در خاطر داشته باشید و به همین منظور می‌توانید از کتاب‌های زیر استفاده کنید.

کتاب Focus on Vocabulary 1: Bridging Vocabulary

این منبع، کتابی پروژه محور در خصوص واژگان زبان انگلیسی است که کلمات پرتکرار متوسط تا پیشرفته را در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌دهد که این کلمات در متون کتاب‌های رمان، فیلم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها یافت می‌شوند. این کتاب در هفت درس تدوین شده است که موضوعات مختلفی از جمله «ذهن» (Mind)، «طراحی» (Design)، «ستاره‌ها» (Celebrity) و «محیط زیست» (Envoironment) را در بر می‌گیرد.

کتاب Focus on Vocabulary 2: Mastering the Academic Word List

جلد دوم کتاب «Focus on Vocabulary» از مجموعه منابع مشترک آزمون آیلتس و تافل و شامل کلمات پرتکرار متوسط تا پیشرفته در محیط دانشگاهی است. هر فصل از کتاب، به خوبی به مرور کلمات هدف در تمرین‌ها می‌پردازد و در نهایت، به درک مطلب بهتر شخص کمک می‌کند.

کتاب English Collocations in Use

با تهیه این کتاب و مرور درس‌های آن (نیازی به مرور آن از ابتدا نیست)، علاوه بر مهارت در بخش رایتینگ آزمون‌‌های آیلتس و تافل به مهارت در بخش مکالمه نیز افزوده می‌شود.

کتاب Longman Essay Activator

از جمله کتاب‌های مهم برای بهبود بخش رایتینگ آیلتس و تافل باید به کتاب «Essay Activator» اشاره کرد. این کتاب با حجم کم، کلمات موضوعی و آکادمیک را برای استفاده در نوشته‌های علمی ارائه می‌کند که در نهایت باعث می‌شود برای هر مقاله خود، مجموعه‌ای از لغات مرتبط را استفاده کنید. تصویری از این کتاب به همراه فهرست مطالب آن در زیر ارائه شده است.

کتاب ‎504 Absolutely Essential Words‎‎

شاید معروف‌ترین کتاب برای گسترش واژگان زبان انگلیسی، کتاب ۵۰۴ باشد که به شکل‌های مختلفی همچون فلش‌کارت‌ها و اپلیکیشن موبایل نیز در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است.

کتاب English Grammar in Use

اگر به هر دلیلی قواعد و دستور زبان انگلیسی را به خوبی یاد نگرفته‌اید، به کمک این کتاب و تمرینات آن، این مشکل برطرف می‌شود. هر درس در سمت چپ و تمرینات مربوط به آن نیز در سمت راست کتاب گنجانده شده که در انتهای کتاب، پاسخ این تمرینات قرار داده شده است. علاوه بر این، تمرینات اضافی نیز در نرم‌افزار مربوط به این کتاب نیز وجود دارد.

منابع آزمون آیلتس

در ادامه متن، برخی از کتاب‌های معتبر در خصوص آزمون آیلتس را معرفی می‌کنیم.

کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

این کتاب در دو نسخه به چاپ رسیده است که نسخه اول، کلمات برای رسیدن به نمره ۶/5 و نسخه «Advanced»، کلمات برای کسب نمره بالاتر از ۶/۵ را در بر می‌گیرد. در این کتاب، همچنین، نکات مهمی در خصوص نحوه مواجهه با سوالات آزمون آیلتس نیز ارائه شده است.

 مجموعه کتاب های Cambridge IELTS

این مجموعه کتاب‌ها، آزمون‌های دقیقا مشابه با آزمون اصلی آیلتس را شامل می‌شوند و در دو نسخه «General Training» و «Academics» در دسترس هستند.

دوره آنلاین رایگان آزمون آیلتس

برای آشنایی با آزمون آیلتس نیز می‌توانید از وب‌سایت «‌British Council» کمک بگیرید که با ثبت رایگان در دوه آموزشی آن، به خوبی با هریک از مهارت‌های آزمون و نحوه مواجهه سوالات آزمون آشنا خواهید شد.

وب‌سایت «‌British Council» برای ثبت نام دوره رایگان آزمون آیلتس: «+»

منابع آزمون تافل

در ادامه متن، منابع مربوط به آزمون تافل را بررسی می‌کنیم.

کتاب Complete Guide to TOEFL Test

این کتاب، نوشته آقای «بروس راجرز» (Bruce Rogers)، تمامی مهارت‌های مربوط به آزمون تافل را در بر می‌گیرد. سطح این کتاب کمی ساده‌تر از آزمون اصلی است و پیشنهاد می‌شود افراد برای تقویت پایه و آشنایی بیشتر با آزمون، در ابتدا از این کتاب، خاصه برای بخش «Reading» استفاده کنند.

کتاب Oxford Preparation Course for the TOEFL iBT Exam

کتاب جامع اما قدیمی برای آمادگی آزمون تافل به شمار می‌آید. سطح این آزمون بسیار به سطح آزمون اصلی نزدیک و در برخی موارد، قدری از آن دشوارتر است و تمامی مهارت‌های مورد نیاز این آزمون را در بر می‌گیرد. پاسخ‌های این کتاب، به صورت تشریحی هستند و توضیح بسیار کاملی را در خصوص هر گزینه (چه درست و چه غلط) به زبان‌آموز ارائه می‌کنند.

آزمون TPO

از آن‌جایی که آزمون تافل در ایران و بیشتر کشورها به صورت اینترنتی برگزار می‌شود، برای انجام آن به یک کامپیوتر نیاز است. مجموعه‌ای از آزمون‌ها که به طور دقیق یا با شباهت بسیار زیاد به آزمون اصلی شبیه‌سازی شده‌اند، به صورت نرم‌افزاری و غیررسمی توسعه پیدا کرده‌اند که در هفته‌های آخر مانده به آزمون، از آن برای جمع‌بندی و شبیه‌سازی آزمون استفاده می‌شود.

البته نسخه‌ای رایگان مشابه آزمون اصلی نیز در سایت «ETS» وجود دارد و می‌توان از آن بهره گرفت. مشکل اصلی در خصوص آزمون‌های TPO و آزمون رایگان این است که نمره صحیحی به آزمون‌دهنده ارائه نمی‌کنند و در برخی از آزمون‌های TPO غیر رسمی،‌ آزمون‌دهنده با پاسخ‌هایی غلط در انتهای آزمون مواجه می‌شود که بر نمره نهایی او تاثیر می‌گذارد. البته این موارد رفته رفته اصلاح شده‌اند.

نسخه دیگری از آزمون‌های TPO وجود دارد که به طور رسمی توسط ETS ارائه می‌شوند و شامل سوالات گذشته آزمون‌های تافل هستند. بازخورد و نمرات این آزمون‌ها نیز ۲۴ ساعت بعد به شخص ارائه می‌شوند اما برای استفاده از آن باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت شود.

دوره آنلاین رایگان آزمون تافل

دوره رایگان آشنایی با آزمون تافل در سایت «edx» برگزار می‌شود که مدت زمان آن ۶ هفته است. برای گذراندن این دوره، بین ۲-۴ ساعت در هفته زمان نیاز دارید.

وب‌سایت edx برای دوره رایگان آشنایی با آزمون تافل: «+»

علاوه بر این، سایت «ETS» نیز معتبرترین مرجع برای آشنایی با این آزمون به شمار می‌آید که می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی از آموزش‌های ویدیویی رایگان آن کسب کنید.

وب‌سایت «ETS» برای آشنایی با آزمون تافل: «+»

مدارک مورد نیاز آزمون آیلتس و تافل چیست؟

داشتن کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت از جمله مدارک مورد نیاز آزمون آیلتس و تافل به شمار می‌آیند. البته در برخی موارد مانند آزمون تافل، نیازی به داشتن پاسپورت نیست و همراه داشتن حداقل ۲ کارت شناسایی معتبر از ۳ مورد بالا کفایت می‌کند. با این وجود، شرایط در مراکز مختلف متفاوت خواهد بود. در زیر، فهرست مدارک مورد نیاز آزمون‌ آیلتس و تافل بر اساس مرجع رسمی برگزار کننده این آزمون‌ها آورده شده است.

مدارک مورد نیاز آزمون آیلتس

در زیر، فهرستی از مدارک مورد نیاز آزمون آیلتس آورده شده است.

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • کارت ملی
  • شناسنامه

برای آقایانی که پاسپورت ندارند، داشتن گواهی اشتغال به تحصیل یا اشتغال به خدمت (برای سربازان) ضروری است. پیش از تهیه این مدارک و ثبت نام آزمون، از چگونگی تهیه این مدارک توسط مرکز آزمون آگاه شوید.

مدارک مورد نیاز آزمون تافل

مدارک مورد نیاز آزمون تافل در فهرست زیر آورده شده است.

  • پاسپورت امضا شده عکس‌دار
  • کارت ملی عکس‌دار
  • گواهی‌نامه رانندگی (گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی پذیرفته نمی‌شود.)
  • کارت پایان خدمت یا معافیت

البته در برخی موارد، داشتن ۲ کارت شناسایی کافی است و نیازی به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت وجود ندارد اما موارد ذکر شده در بالا، بر اساس سایت مرجع آزمون تافل ارائه شده‌اند.

هزینه تافل و آیلتس چقدر است؟

در زمان نگارش این مطلب، هزینه آزمون آیلتس مبلغی در حدود ۲۱۵-۲۵۰ دلار آمریکا است که توسط مراکز معتبر دریافت می‌شود. هزینه آزمون تافل نیز بسته به محل برگزاری، متفاوت خواهد بود که باید به صورت آنلاین و با استفاده از کارت‌های اعتباری دلاری پرداخت شود. تا زمان انتشار این مطلب، هزینه ثبت نام آزمون تافل در ایران ۲۴۵ دلار آمریکا است.

ثبت نام آزمون آیلتس و تافل چگونه است؟

برای ثبت نام آزمون آیلتس به طور معمول، بعد از انتخاب روز و نوع آزمون از طریق مراکز معتبر برگزاری این آزمون، با اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی، پرداخت هزینه ثبت نام آزمون به صورت ریالی و از طریق کارت بانکی امکان‌پذیر است. برای ثبت نام آزمون تافل، تنها باید از طریق سایت ETS اقدام کرد و هزینه آن به صورت دلاری و آنلاین پرداخت می‌شود.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در چیست؟

تفاوت اصلی آزمون آیلتس و تافل در نوع برگزاری این آزمون است. در ایران، آزمون تافل به صورت آنلاین و اینترنتی برگزار می‌شود. به تازگی، امکان برگزاری آزمون کامپیوتری آیلتس نیز در ایران فراهم شده است. در بیشتر مراکز آموزشی در دنیا، هر دو آزمون آیلتس و تافل مورد قبول هستند و تنها در برخی موارد، برای تحصیل در انگلستان، فقط آزمون آیلتس اعتبار دارد.

زمان آزمون آیلتس نسبت به تافل کوتاه‌تر است. در گذشته، مدت زمان آزمون تافل، ۴ ساعت بود که تفاوت زیادی با آزمون آیلتس داشت اما این تفاوت با بازنگری‌های اخیر در آزمون تافل، کاهش پیدا کرده است.

مهارت‌های زبان در هر یک از دو آزمون، با ترتیب متفاوتی ارائه می‌شوند. در آزمون تافل، مهارت‌ها به ترتیب خواندن (Reading)، گوش کردن (Listening)، مکالمه (Speaking) و نگارش (Writing) را شامل می‌شوند و این مهارت‌ها در آزمون آیلتس به صورت گوش کردن، خواندن و نگارش ارزیابی می‌شوند و بخش مکالمه نیز قبل یا بعد از آزمون اصلی خواهد بود.

تفاوت آخر نیز، مقیاس اختصاص امتیاز است که نمره آزمون تافل از صفر تا ۱۲۰ و آزمون آیلتس از صفر تا ۹ است.

آزمون آیلتس و تافل کدامیک بهتر و ساده تر هستند؟

در حالت کلی، تفاوتی بین بهتر یا ساده‌تر بودن این آزمون‌ها وجود ندارد و هریک با روشی استاندارد، مهارت‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. البته مواردی جزئی هستند که ممکن است تاثیرات مختلفی بر روی شخص آزمون‌دهنده داشته باشند. به طور مثال، اگر با تایپ کردن، رابطه خوبی نداشته باشید، بخش Writing آزمون تافل برای شما قدری دشوار خواهد بود.

نکته دیگر، مقیاس متفاوت در امتیاز آزمون‌ها است. آزمون تافل همانطور که گفته شد، مقیاسی از صفر تا ۱۲۰ را شامل می‌شود و شخص امتحان دهنده، در هر اشتباه یک یا چند امتیاز (از بین ۱۲۰ امتیاز) از دست می‌دهد در حالی که در آزمون آیلتس، در صورت اشتباه، 0/5 امتیاز (از بین ۹ امتیاز) کم خواهد شد. البته هر آزمون، برای امتیازدهی از قوانین مشخصی استفاده می‌کند که این قوانین به طور مداوم، بازبینی می‌شوند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
idpstudyabroadETSمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *