آموزش VBA در اکسل – از صفر تا صد + فیلم رایگان

۱۵۴۶۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
آموزش VBA در اکسل – از صفر تا صد + فیلم رایگان

اکسل را می‌توان یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس به شمار آورد که در بسیاری از زمینه‌های دانشگاهی، تجاری و موارد مشابه استفاده چشمگیری دارد. برنامه‌نویسی و فرمول‌ نویسی در اکسل مدیریت و سفارشی‌سازی داده‌ها را ساده‌تر می‌کند. VBA زبان برنامه‌نویسی مایکروسافت آفیس برای برنامه‌‌های ورد، اکسل و اکسس است. با استفاده از زبان برنامه‌نویسی VBA در اکسل می‌توان فرایند انجام برخی کارها را خودکارسازی کرد. به همین دلیل، یادگیری آموزش VBA در اکسل برای ساده‌تر شدن فرایند انجام کارها از اهمیت بالایی برخوردار است.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی برنامه‌نویسی VBA در اکسل

دانلود ویدیو

با زبان برنامه‌ نویسی VBA یک‌ بار کدی نوشته می‌شود و به دفعات مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده از این ابزار باعث می‌شود سرعت انجام کارها به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند و از طریق خودکارسازی فرایندها به کاهش خطاها و ثبات کارها کمک زیادی می‌‌کند. در این مطلب می‌خواهیم آموزش VBA در اکسل را با انجام مثال‌های عملی به شما آموزش دهیم.

VBA در اکسل چیست؟

VBA مخفف عبارت «Visual Basic for Applications» به معنی «زبان برنامه‌نویسی ویژوال بیسیک برای نرم‌افزارها» است.

کدهای زبان برنامه‌نویسی VBA که هنگام ضبط و تولید ماکروها ایجاد می‌شوند به‌وسیله انسان‌ها قابل خواندن و ویرایش هستند. امروزه این زبان برنامه‌نویسی استفاده چشمگیری دارد و در بسیاری از برنامه‌های آفیس همچون «اکسل» (Excel)، «ورد» (Word) و «اکسس» (Access) استفاده می‌شود. VBA ابزاری رویداد محور است، به‌ طوری که با آن می‌توانید یک یا چندین عملیات را به‌ صورت خودکار در سیستم شخصی خود اجرا کنید. این کار با نوشتن دستورات زبان برنامه‌نویسی VBA در ماژول‌های قابل ویرایش و ساخت ماکروهای سفارشی انجام می‌شود. در ادامه با آموزش VBA در اکسل با نحوه استفاده از این ابزار بیشتر آشنا خواهید شد.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید VBA را با استفاده از مجموعه آموزش برنامه نویسی وی بی ای، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

VBA در اکسل

ماکرو چیست؟

در حالت کلی، ماکرو ابزاری سودمند برای ضبط و پخش فرایندهای انجام شده در نرم‌افزار‌های آفیس مثل اکسل است. شما می‌توانید با ماکرو مراحلی که در نرم‌افزارهای آفیس انجام می‌دهید را ضبط و آن‌ها را برای خودکارسازی فرایند‌ها پخش کنید. با این حال احتمال اشتباه در فرایند ضبط ماکروها بسیار زیاد است و باید این کار را با دقت زیادی انجام دهید. برای حل این مشکل، زبان برنامه‌نویسی VBA ایجاد شده که فرایند استفاده از ماکروها را آسان‌تر می‌کند، زیرا ماکروها عملیات تعریف شده با استفاده از کدهای VBA را اجرا می‌کنند. در واقع ماکروهای VBA با خودکارسازی کارها به طور قابل توجهی باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شوند.

اگرچه برای استفاده از ماکروها به آموزش VBA در اکسل و دانش اولیه درباره آن نیاز دارید، اما برای ایجاد و برنامه‌ریزی ماکروها نیاز نیست کدنویس ماهری باشید. همچنین توجه کنید ماکروهای VBA قطعه کدهای برنامه‌نویسی هستند که در محیط اکسل اجرا می‌شوند.

آموزش فعال‌ سازی گزینه Developer در اکسل

سربرگ «توسعه‌دهنده» (Developer) به‌ طور پیش‌فرض در «ریبون» (Ribbon) اکسل غیرفعال‌ است و به منظور نمایش آن باید تنظیمات لازم برای فعال‌سازی آن را اعمال کنید. برای‌ سفارشی‌سازی نوار منوی ریبون اکسل مراحل زیر را دنبال کنید.

نکته: منظور از ریبون «نوار ابزار» (Toolbars) بالای صفحه اکسل است که به شما در پیدا کردن و دسترسی به ابزارها و دستورات مورد نیاز کمک زیادی می‌کند.

برای نمایش سربرگ توسعه‌دهنده در مکانی دلخواه از Ribbon اکسل، کلیک راست و گزینه «Customize the Ribbon» را انتخاب کنید. از طریق منوی «File» بخش «Options» نیز می‌توان به گزینه «Customize Ribbon» دسترسی پیدا کرد.

فعال سازی تب developer در اکسل

در پنجره Excel Options در سمت چپ به بخش Customize Ribbon بروید و در سمت راست از بین زیر مجموعه Main Tabs در قسمت پایین، تیک گزینه Developer را بزنید و برای تایید روی گزینه OK کلیک کنید.

آموزش تب developer در اکسل

با انجام مراحل بالا، سربرگ توسعه‌دهنده به ریبون سربرگ‌های اکسل اضافه می‌شود و می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. برای غیرفعال‌سازی آن نیز می‌توانید همین مراحل را انجام دهید و در آخر تیک گزینه Developer را بردارید.

آشنایی با رابط گرافیکی ویرایشگر VBA

با کلیدهای ترکیبی ALT + F11 صفحه کلید می‌توانید رابط گرافیکی VBA را باز کنید. روش دیگر باز کردن محیط گرافیکی VBA، انتخاب Visual Basic در سربرگ Developer است.

فعال سازی vba در اکسل

آموزش ایجاد ماکرو در اکسل با استفاده از Command Button

با استفاده از «دکمه فرمان» (Command Button) می‌توانید ماکرو جدیدی بسازید. حال که سربرگ توسعه‌دهنده فعال شد و با محیط گرافیکی VBA آشنا شدید، برای آموزش VBA در اکسل وقت آن رسیده برنامه ماکرویی را با استفاده از Command Button ایجاد کنید و ماکرونویسی در اکسل را یاد بگیرید. برای قرار دادن دکمه فرمان در «کاربرگ» (WorkSheet) اکسل مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا صفحه گسترده‌ جدیدی را در اکسل باز کرده و از زبانه «Developer» بخش «Insert» گزینه‌ی «ActiveX Controls» و سپس «Command Button» را انتخاب کنید. شرح ساده مراحل به صورت زیر است:

1Developer tab > Insert > ActiveX Controls > Command button
ساخت دکمه ماکرو در اکسل

در صفحه کاربرگ اکسل اندازه و محل قرارگیری دکمه مد نظرتان را از طریق درگ کردن مشخص کنید. شما می‌توانید بعد از قرار دادن دکمه در صفحه گسترده اکسل نیز اندازه و محل قرارگیری آن را تغییر دهید.

آموزش تصویری ساخت دکمه در اکسل

در ادامه برای خودکار سازی فرایندهای انجام شده با دکمه، یک ماکرو را به Command Button اختصاص دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  • روی Command Button کلیک راست و از بین گزینه‌های نمایش‌یافته View Code را انتخاب کنید.
ایجاد دکمه در اکسل
  • در صفحه کدنویسی باز شده، کدهای نوشته شده در تصویر زیر را به رویداد Command Button1 اضافه کنید.
آموزش حرفه ای ماکرونویسی در اکسل
  • بعد از اضافه کردن کد به صفحه کدنویسی دکمه، ویرایشگر VBA را ببندید و روی دکمه موجود در کاربرگ اکسل کلیک کنید. مطمئن شوید «حالت طراحی» (Design Mode) در حالت انتخاب نباشد. با زدن دکمه مطابق با کد نوشته شده عبارت «simplilearn» در سلول A1 نمایش داده می‌شود.
ویرایش ماکرو در اکسل

آموزش VBA در اکسل و ایجاد Message Box

«کادر محاوره‌ای پیام» (MsgBox) در اکسل برای نمایش و اطلاع‌رسانی پیام به کاربران استفاده می‌شود. ایجاد کادر محاوره‌ای پیام بسیار ساده است و با نوشتن یک خط کد در صفحه‌ کدنویسی دکمه، می‌توانید پیامی را به کاربران خود نمایش دهید. برای نمایش پیام به کاربران، قطعه کد نمایش داده شده در تصویر زیر را به صفحه کدنویسی Command Button اضافه کنید.

تابع msgbox در اکسل

بنابراین وقتی روی دکمه کلیک کنید، پیام «Welcome to Simplearn» نمایش داده می‌شود.

آموزش کامل msgbox excel vba

آموزش VBA در اکسل و ایجاد Input Box

با استفاده از تابع «InputBox» کدی ایجاد می‌شود که کاربر امکان وارد کردن مقادیر دلخواه را داشته باشد. مقادیر وارد شده به‌وسیله کاربر را می‌توان از طریق «کادر محاوره‌ای» (Dialog Box) نمایش داد. سینتکس (Syntax) نوشتن تابع InputBox از قوانین زیر پیروی می‌کند:

1InputBox(prompt[,title][,default][,xpos][,ypos][,helpfile,context])

برای اضافه کردن تابع InputBox به دکمه و گرفتن داده‌های ورودی کاربران، مراحلی که در ادامه گفته می‌شود را دنبال کنید.

  • متغیرهایی با نام دلخواه ایجاد و نوع داده ورودی آن‌ها را مشخص کنید. یک متغیر می‌تواند هر نوع داده‌ای اعم از رشته‌ای، اعداد ثابت، اعشاری و سایر موارد را در خود جای دهد. در این مثال متغیری به نام myValue با مقدار داده ورودی دلخواه تعریف می‌شود.
  • کد نمایش داده شده در تصویر زیر را در صفحه کدنویسی Command Button برای دریافت مقادیر ورودی از کاربر وارد کنید.
دستور inputbox در ویژوال بیسیک اکسل
  • بنابراین با کلیک روی دکمه کادر جدیدی برای دریافت داده‌های ورودی به شما نمایش داده می‌شود. با وارد کردن داده دلخواه و زدن دکمه OK، داده وارد شده در سلول A1 نمایش داده خواهد شد.
تابع inputbox در vba

آشنایی با متغیرها، ثابت‌ها و عملگرها در زبان برنامه‌ نویسی VBA

آموزش VBA در اکسل بسیار ساده است و قوانینی مشابه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد.

برای کدنویسی در اکسل نیاز نیست برنامه‌ نویس ماهری باشید، آشنایی با عملگرها، ثابت‌ها و متغیرها و نحوه به‌ کارگیری آن‌ها به شما کمک می‌کند برنامه‌های خود را ایجاد و داده‌هایتان را به آسانی مدیریت کنید. در ادامه شما را با متغیرها، عملگرها و ثابت‌ها در اکسل بیشتر آشنا می‌کنیم.

آموزش VBA در اکسل با معرفی متغیرها

متغیرها به انواع داده‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند مقادیری را در خود ذخیره کنند. شما می‌توانید قبل از شروع برنامه یا هنگام کدنویسی، متغیرهای مدنظر خود را با انواع مقادیر داده عددی، رشته‌ای و سایر موارد ایجاد کنید. سینتکس تعریف متغیرها به صورت زیر است:

1Dim <<variable_name>> As <<variable_type>>
  • نام متغیر: نام منحصربه‌فردی است که در طول برنامه با فراخوانی آن می‌توان به متغیر مربوطه دسترسی پیدا کرد.
    نوع متغیر: داده‌ها انواع مختلفی دارند که متناسب با نوع نیاز می‌توان انواع داده‌های عددی و غیرعددی را در زبان برنامه‌نویسی VBA برای کدنویسی استفاده کرد.

داده‌ها در زبان برنامه‌نویسی VBA به دو دسته داده‌های عددی و داده‌های غیرعددی تقسیم می‌شوند.

  • داده‌های عددی: داده‌های عددی شامل مقادیر داده‌ای «بایت» (Byte)،‌ «اعداد صحیح» (Integer)، «متغیر عدد صحیح طولانی» (Long)، «ممیز شناور با یک رقم دقت اعشار» (Single)، «ممیز مضاعف شناور» (Double)، «نوع عددی برای واحد پولی» (Currency)، «اعداد اعشاری یا دهدهی» (Decimal) و دیگر موارد هستند.
  • داده‌های غیرعددی: داده‌های غیرعددی شامل مقادیر داده‌ای «رشته‌ای» (String)، «زمان و تاریخ» (Date)، «مقدار True یا False یا همان درست یا غلط»، (Boolean)، «شیء» (Object) و «متنوع» (variant) هستند.
انواع داده در vba

در تصویر بالا متغیری از نوع عددی (Integer) با نام x و مقدار 23 تعریف شده است که در سلول A1 قرار می‌گیرد. متغیر دیگر از نوع رشته‌ (String) با نام Book و مقدار Learn VBA در سلول A2 تعریف می‌شود.

آموزش VBA در اکسل با معرفی ثابت‌‌ ها

ثابت‌ها مقادیر داده‌ای ثابتی هستند که مقدار آن‌ها در طول اجرای برنامه تغییر نمی‌کند. برای مثال، اگر شما متغیری به صورت Const MyInt As Integer=10  تعریف کنید. مقدار داده ۱۰ در طول اجرای برنامه ثابت خواهد بود و تغییر نمی‌کند. سینتکس داده‌های ثابت به‌ صورت زیر است:

1Const <<constant_name>> As <<constant_type>> = <<constant_value>>

در مثال زیر سه نوع متغیر ثابت از نوع داده عدد، تاریخ و رشته تعریف شده است:

تعریف مقدار ثابت در اکسل

با کلیک روی دکمه مقادیر ثابت تعریف شده در سلول‌های B1 ،A1 و C1 نمایش داده می‌شوند.

دستورات vba در اکسل

آموزش کار با رشته ها در برنامه نویسی VBA اکسل

دستکاری رشته‌ای به فرایند تحلیل، دستکاری و بررسی موثر مقادیر داده‌های رشته‌ای اشاره دارد. رشته‌ها از مهم‌ترین متغیرهای مورد استفاده در زبان برنامه‌نویسی VBA هستند. به همین دلیل، در این بخش به آموزش دستکاری رشته‌ها در VBA پرداخته شده است.

شروع کار با رشته‌ ها در زبان برنامه‌ نویسی VBA

در زبان برنامه‌نویسی VBA شما می‌توانید با استفاده از عملگر «&» دو رشته را به هم متصل کنید. این عملگر به عنوان «الحاق» (Concatenation) نیز شناخته می‌شود. در مثال زیر دو رشته تعریف شده است که با استفاده از عملگر «&» در خروجی به هم الحاق می‌شوند.

کدهای برنامه نویسی رشته ها در اکسل

با کلیک روی دکمه می‌توانید نتیجه کد مربوط به رشته‌ها را مانند تصویر زیر مشاهده کنید:

تعریف رشته ها در vba اکسل

استخراج کلمه کلیدی از سمت چپ رشته‌ ها

در بخش دوم از کار با رشته‌‌ها کلمه کلیدی مد نظر از سمت چپ رشته با استفاده از کد زیر استخراج خواهد شد. در این کد، متغیر رشته‌ای با نام text تعریف شده است و تعداد کاراکترهای قابل استخراج از سمت چپ این متغیر با مقدار عددی «۵» به‌وسیله تابع Left تعیین و در نهایت مقدار استخراج شده با MsgBox نمایش داده می‌شود.

تجزیه و ترکیب متن در vba

با کلیک روی دکمه، خروجی تابع Left در کادر متنی نمایش داده می‌شود.

تابع left در اکسل

آشنایی با گزاره شرطی IF در زبان برنامه‌ نویسی VBA

تابع IF در اکسل عبارت شرطی برای بررسی مقدار شرط‌ها است.

در صورت درست بودن (پاسخ True) گزاره IF، کدهای این تابع مانند سینتکس زیر اجرا می‌شوند.

1If(boolean_expression) Then
2
3 Statement 1
4
5 .....
6
7 .....
8
9 Statement n
10
11End If

در مثال زیر برای تعریف گزاره شرطی IF متغیری از جنس عددی با نام score تعریف می‌شود، اگر متغیر score بزرگتر از ۵۰ باشد، نتیجه «مردود» (PASS) در سلول B1 نمایش داده خواهد شد.

تابع if در vba اکسل

عدد score در تصویر بیشتر از ۵۰ است، پس نتیجه گزاره شرطی IF در سلول B1 با عنوان PASS نمایش داده خواهد شد.

آموزش گزاره شرطی if در vba

آشنایی با گزاره شرطی IF-Else در زبان برنامه‌ نویسی VBA

عبارت IF برای بررسی گزاره‌های شرطی استفاده می‌شود. در این عبارت، اگر یک گزاره شرطی پاسخ True را برگرداند، مقدار متناسب با آن نمایش داده خواهد شد، در غیر اینصورت برای پاسخ «نادرست» (False) دستورات مربوط به Else اجرا می‌شوند.

در مثال زیر، دو متغیر با نام‌های x   و y   با مقادیر عددی به ترتیب ۱۹۰۴ و ۱۴۵۰ تعریف شده است. می‌خواهیم با گزاره شرطی IF بررسی کنیم کدام یک از این متغیرها بزرگتر هستند. شرط بزرگ بودن متغیرها با مقدار عددی‌شان تناسب دارد. بنابراین اگر x بزرگتر از y باشد متن X is greater than Y  (X بزرگتر از Y است) و در غیر اینصورت Y is greater than X  (Y بزرگتر از X است) نمایش داده خواهد شد.

تابع else if در vba اکسل

با کلیک روی دکمه پیامی نمایش داده می‌شود که با توجه به عدد بزرگتر متغیر x، کادر پیام «X is greater than Y» را نمایش می‌دهد.

آموزش تابع else if در اکسل

آشنایی با حلقه For در زبان برنامه‌ نویسی VBA

حلقه For دستور کنترلی است که به کاربران کمک می‌کند حلقه‌های تکرار شونده ایجاد کنند.

در مثال زیر، متغیر a با مقدار ۶ تعریف و حلقه Loop از ۰ تا ۶ با گام 2 اجرا می‌شود.

حلقه For Loop در زبان برنامه‌ نویسی VBA

تصویر زیر اعداد تکرار شده در حلقه ۰ تا ۶ با گام ۲ را نشان می‌دهد که هیچ عددی تکرار نشده و خروجی ۰ نمایش داده شده است.

حلقه While Loop در زبان برنامه نویسی vba

آشنایی با حلقه While در زبان برنامه‌ نویسی VBA

حلقه While (While Loop) دنباله‌ای از دستورات را تا زمان درست بودن شرط‌ها و رسیدن به کلمه کلیدی Wend اجرا می‌‌کند. در صورت نادرست بودن شرط از حلقه خارج شده و دستور بعدی بررسی می‌شود.

در مثال زیر متغیری به نام Counter با مقدار ۱ را تعریف می‌کنیم. تا زمانی‌که متغیر ما از عدد ۶ کمتر باشد به Counter یک عدد اضافه خواهد شد و در کادر پیام، عبارت The Current Value is " & Counter   نمایش داده می‌شود.

حلقه While Loop در زبان برنامه‌ نویسی VBA

با کلیک روی دکمه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که به عدد Counter یک واحد اضافه شده و با خروجی ۲ نمایش داده شده است.

آموزش گام به گام استفاده از حلقه While Loop

آموزش تابع در برنامه نویسی VBA اکسل

تابع‌ها کدهای از پیش تعریف شده هستند که در هر بخش از برنامه می‌توان آن‌ها را فراخوانی کرد.

در زبان برنامه‌نویسی VBA نیز مانند تمامی زبان‌های دیگر می‌توانید یک بار تابع‌ها با آرگومان‌های مشخصی را ایجاد و به دفعات مکرر در برنامه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید. برای ایجاد تابع‌ها در پنجره برنامه‌نویسی اکسل به بخش Insert > Module رفته و یک «ماژول» (Module) جدید بسازید. تصویر زیر «رویه» (Procedure) یک تابع ساده با دو آرگومان را نشان می‌دهد. در واقع، در این کد متغیری به نام z   از نوع Double تعریف شده و است تابع Area  با دو مقدار ۵ و ۴ را که با عدد ۲ جمع می‌شوند در متغیر z قرار می‌دهد.

معرفی تابع در vba

با استفاده از کد زیر می‌توانید تابع تعریف شده در مرحله قبل را فراخوانی کنید.

نحوه تعریف تابع در زبان برنامه نویسی vba اکسل

در این کد با تابع Area دو متغیر x و y از نوع Double تعریف می‌شود. با ضرب دو متغیر مقدار عددی تابع ۴ ضرب ۵ شده و به‌وسیله جمع با عدد ۲ خروجی Area با عدد ۲۲ نمایش داده می‌شود.

خروجی تابع ها در اکسل

آموزش زیر رویه ها در برنامه نویسی VBA در اکسل

«زیر رویه‌‌ها» (Sub Procedures) کارایی مشابه تابع‌ها با تفاوت‌های جزئی دارند. این تابع‌ها مقادیری را برنمی‌گردانند و می‌توان بدون نیاز به کلمه‌های کلیدی آن‌ها را فراخوانی کرد.

در کد زیر با استفاده از Sub Procedure مقدار Area را محاسبه می‌کنیم.

آموزش Sub Procedures در vba

مثال بالا نشان می‌دهد چگونه Sub Procedure‌ها بدون بازگرداندن مقادیر عملیاتی را انجام می‌دهند.

نحوه استفاده از Sub Procedures در vba

با کلیک روی دکمه نتیجه Sub Procedure مانند تصویر زیر خواهد بود. این دستور برای زمانی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد که فقط می‌خواهید عملیاتی انجام شود و داشتن یا نداشتن خروجی در آن اهمیت زیادی ندارد.

نمایش خروجی Sub Procedures ها در اکسل

سخن پایانی

آموزش VBA در اکسل به دلیل تاثیر برنامه‌نویسی در سهولت انجام کارها و افزایش سرعت، دقت و ثبات در مدیریت داده‌ها بسیار مهم است. یادگیری VBA بسیار ساده است و با دنبال کردن آموزش‌ دستورات ابتدایی و اصلی این زبان برنامه‌نویسی می‌توانید کدهای خود را در نرم‌افزار اکسل بنویسید و سرعت زمان اجرای برنامه‌ها را به طور چشمگیری افزایش دهید. در این مقاله سعی کردیم آموزش VBA در اکسل و دستورات کاربردی آن را با مثال‌های عملی آموزش دهیم.

سؤالات متداول

در ادامه به سوالات متداول درباره آموزش VBA در اکسل پاسخ می‌دهیم. با مطالعه این قسمت شاید پاسخ سوالات احتمالی خود درباره این زبان برنامه‌نویسی قدرتمند را به دست آورید.

VBA چه کاربردی دارد؟

VBA یک زبان برنامه‌نویسی داخلی برای برنامه‌های آفیس مثل اکسل، ورد و اکسس بوده که مایکروسافت آن را توسعه داده است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی انجام برخی کارها ساده‌تر می‌شوند و خودکارسازی فرایندها افزایش دقت و سرعت در مدیریت و برنامه‌ریزی داده‌ها را به ارمغان می‌آورند. بنابراین کاربران با استفاده از برنامه‌نویسی VBA می‌توانند به امکانات بیشتر از آن‌چه در برنامه‌های آفیس وجود دارد دسترسی پیدا کنند.

آیا زبان برنامه‌نویسی VBA هنوز هم ارزش یادگیری دارد؟

بله، اگرچه VBA جزو زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته‌ شده یا جدید نیست، با این حال برنامه‌های آفیس هنوز هم جزو پرکاربردترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در سراسر جهان هستند. بنابراین هیچ‌وقت برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی VBA دیر نیست، زیرا با استفاده از آن می‌توان کارهای شگفت‌انگیری را در استفاده از نرم‌افزارهای آفیس انجام داد.

آیا یادگیری کدنویسی VBA سخت است؟

پاسخ به این سوال به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. اگرچه یادگیری VBA نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی ساده‌تر است، با این حال ویژگی‌ها و دستورات پیشرفته آن سختی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل نمی‌توان آن را آسان‌ترین زبان برنامه‌نویسی معرفی کرد. اما باید توجه کنید برای استفاده از این زبان برنامه‌نویسی نیاز نیست کدنویس ماهری باشید.

بر اساس رای ۴۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
simplilearnInvestopediaGuru99
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *