آموزش MySQL در پایتون — از صفر تا صد

۷۶۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
آموزش MySQL در پایتون — از صفر تا صد

در این مقاله به آموزش MySQL در پایتون پرداخته شده است. در بخش اول این مقاله، پیش‌نیازهای آموزش MySQL در پایتون و نصب درایور MySQL ارائه شده‌اند. قسمت دوم این مطلب آموزشی نیز به دستورات کاربردی و پایه‌ای برای کار با MySQL در برنامه نویسی پایتون به همراه بسیاری از موارد دیگر اختصاص دارد. در پایان نیز به معرفی دوره‌های آموزشی مرتبط با آموزش دیتابیس MySQL در Python پرداخته شده است.

فهرست مطالب این نوشته

امروزه بانک اطلاعاتی یا همان پایگاه داده (Database) یکی از مفاهیم مهم دنیای برنامه نویسی به حساب می‌آید و اکثر برنامه‌های نرم افزای و اپلیکیشن‌ها دارای دیتابیس هستند. بنابراین، برای ساخت اپلیکیشن‌های کاربردی، نیاز به آشنایی با پایگاه داده و داشتن تسلط کافی بر یک زبان برنامه نویسی پایگاه داده وجود دارد. زبان برنامه نویسی پایتون (Python) یکی از زبان‌های محبوب و همه منظوره است که در برنامه نویسی سمت سرور نیز کاربرد دارد. پایگاه داده MySQL (مای‌اس‌کیوال) نیز یکی از پایگاه داده‌های پرطرفدار و کاربردی در دنیای برنامه نویسی محسوب می‌شود.

اما پیش از شروع آموزش MySQL در پایتون ابتدا باید این مسئله مشخص شود که آیا استفاده از MySQL در پایتون منطقی است و اینکه به غیر از MySQL چه سیستم‌های پایگاه داده دیگری را می‌توان در پایتون به کار گرفت؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا به این موضوع پرداخته شود که بهترین پایگاه داده برای پایتون چیست؟

بهترین پایگاه داده برای پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز به حساب می‌آید، بنابراین اکثر توسعه دهندگانی که با پایتون کار می‌کنند، بانک‌های اطلاعاتی متن‌باز را برای استفاده به همراه پایتون ترجیح می‌دهند و می‌توان گفت تقریباً همه پایگاه داده‌های متن باز قابل استفاده در پایتون بسته به نوع کاربرد بهترین پایگاه داده برای پایتون به حساب می‌آیند. برخی از پایگاه داده‌های منبع‌باز (Open Source) که در برنامه نویسی پایتون استفاده می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • MySQL: مای‌اس‌کیو‌ال که در این مطلب به آن پرداخته شده است، یک RDBMS منبع‌باز محسوب می‌شود.
  • PostgreSQL: پایگاه داده پستگرس کیو ال یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای شی‌گرا (ORDBMS) محسوب می‌شود. این دیتابیس پشتیبانی انجمنی خوبی دارد و مثل زبان پایتون چند پلتفرمی (Cross-Platform) است.
  • SQLite: اس‌کیو‌لایت یک بسته نرم افزاری رایگان، متن باز و عمومی اسن که یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای را فراهم می‌کند.
  • MongoDB: مانگو دی‌بی یک سیستم مدیریت پایگاه داده NoSQL به حساب می‌آید.
  • Oracle: اوراکل یک سیستم مدیریت پایگاه داده چند پلتفرمی است.

مزیت استفاده از MySQL در پایتون این است که افراد بسیاری با آن آشنا هستند و در صورتی که کار به صورت تیمی انجام می‌شود، پیدا کردن افرادی که با MySQL آشنا هستند آسان خواهد بود. علاوه بر این، می‌توان از PostgreSQL هم استفاده کرد. اما دامنه تعداد افرادی که با PostgreSQL آشنایی دارند نسبت به MySQL محدودتر است. SQLite هم یکی از سیستم‌های پایگاه داده رایج و محبوب برای پایتون به حساب می‌آید و با استفاده از آن نیازی به نصب هیچ پایگاه داده SQL خارجی یا ماژول پایگاه داده SQL وجود ندارد.

پیش نیازهای آموزش MySQL در پایتون چه هستند؟

پیش از شروع آموزش MySQL در پایتون ، لازم است آشنایی کافی با برخی از مفاهیم پیش‌نیاز وجود داشته باشد. به طور کلی می‌توان پیش‌نیازهای آموزش MySQL در پایتون را به دو دسته «آشنایی با پایتون» و «آشنایی با MySQL» تقسیم کرد. در ادامه، برخی از مباحث پیش‌نیاز آموزش MySQL در پایتون فهرست شده‌اند:

  • انواع داده پایتون (Python Data Types)
  • ساختارهای کنترلی در پایتون (Control Structures)
  • حلقه‌ها در پایتون
  • مبانی SQL

در انتهای این مقاله بخش‌هایی برای شرح هر یک از موارد فوق و سایر پیش‌نیازهای آموزش MySQL در پایتون ارائه شده است و همچنین مقاله‌های مرتبط برای یادگیری بیش‌تر نیز به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند. پیش از شروع آموزش MySQL در پایتون ، بیان دو نکته حائز اهمیت است:

  • این دوره آموزشی با هدف آموزش تمام قواعد نحوی (سینتکس) SQL یا آموزش زبان SQL ارائه نشده است.
  • در این مقاله آموزشی نحوه کار با mySQL در پایتون آموزش داده می‌شود.

اکنون در ادامه این مقاله، آموزش MySQL در پایتون به صورت گام به گام و با بیانی ساده در سطح مقدماتی ارائه شده است.

آموزش MySQL در پایتون

پیش از ورود به جزئیات آموزش MySQL در پایتون، این سوال به وجود می‌آید که چه فرآیند کلی برای کار با MySQL در پایتون باید دنبال شود؟ بنابراین در آغاز آموزش MySQL در پایتون به شرح این موضوع پرداخته شده است.

فرآیند کلی کار با MySQL در پایتون به چه صورت است؟

برای کار با MySQL در پایتون نیاز است مراحل زیر انجام شوند:

  1. در ابتدا باید اتصال به پایگاه داده در پایتون برقرار شود.
  2. باید یک شی برای پایگاه داده ایجاد کرد.
  3. سپس کوئری SQL یا همان پرس و جوی SQL باید اجرا شود.
  4. پس از آن لازم است که رکوردها از نتیجه پرس و جو بیرون کشیده شوند.
  5. در صورت اعمال هر گونه تغییرات در جدول، باید پایگاه داده به‌روزرسانی شود.

اما پیش از آنکه بتوان کار با MySQL را در پایتون آغاز کرد، باید نصب MySQL و موارد لازم برای امکان استفاده MySQL در پایتون انجام شوند. بنابراین در ادامه به این مسئله پرداخته شده است.

نصب MySQL برای استفاده در پایتون

در این بخش، نحوه نصب MySQL به عنوان پایگاه داده‌ای برای پایتون ارائه شده است. MySQL یکی از پایگاه داده‌های محبوب و نسبتاً ساده به حساب می‌آید. برای دانلود و نصب MySQL، ابتدا باید وارد سایت رسمی MySQL شد و آن را از آنجا دانلود کرد.

پس از دانلود MySQL‌ از وب سایت آن و نصب این پایگاه داده، باید نصب mysql.connector را برای اتصال پایتون به MySQL انجام داد. mysql.connector یکی از روش‌های رایج اتصال پایگاه داده MySQL برای پایتون به حساب می‌آید. بنابراین، باید mysql.connector را از اینجا [+] دریافت و آن را روی سیستم عامل خود نصب کرد. حال با استفاده از خط کد زیر بررسی می‌شود که آیا mysql.connector به درستی نصب شده است یا خیر؟

1import mysql.connector

اگر دستور فوق بدون هیچ خطایی اجرا شود، یعنی mysql.connector با موفقیت نصب شده و آماده استفاده است.

آموزش اتصال به پایگاه داده MySQL در پایتون

اکنون زمان اتصال به پایگاه داده MySQL‌ فرا رسیده است. اتصال به MySQL در پایتون با استفاده از نام کاربری و رمز عبور MySQL انجام می‌شود. چنانچه نام کاربری و رمز عبور MySQL فراموش شده یا حساب کاربری تا کنون ایجاد نشده باشد، می‌توان حساب کاربری جدیدی را به همراه یک رمز عبور برای آن ایجاد کرد.

در قطعه کد زیر نحوه اتصال به پایگاه داده با استفاده از نام کاربری و رمز عبور در پایتون نشان داده شده است:

1## Connecting to the database
2
3## importing 'mysql.connector' as mysql for convenient
4import mysql.connector as mysql
5
6## connecting to the database using 'connect()' method
7## it takes 3 required parameters 'host', 'user', 'passwd'
8db = mysql.connect(
9    host = "localhost",
10    user = "root",
11    passwd = "dbms"
12)
13
14print(db) # it will print a connection object if everything is fine

در قطعه کد فوق، با استفاده از متد connect()‎ اتصال به پایگاه داده برقرار می‌شود. ‎passwd ،user و host هم سه پارامتر ورودی متد connect()‎ به حساب می‌آیند. user و passwd به ترتیب نام کاربری و رمز عبور هستند که برای احراز هویت استفاده می‌شوند. نتیجه کد فوق به صورت زیر است:

1<mysql.connector.connection_cext.CMySQLConnection object at 0x0000020C26A84C50>

اکنون اتصال به پایگاه داده MySQL برقرار شده است و نوبت به ساخت یک دیتابیس MySQL در پایتون فرا می‌رسد.

آموزش ساخت دیتابیس MySQL در پایتون چگونه است؟

برای ساخت دیتابیس در پایتون، پس از اتصال به MySQL، امکان ایجاد پایگاه داده‌ای با نام دلخواه (در اینجا faradars) فراهم می‌شود. جهت ساخت دیتابیس در MySQL با پایتون از دستور «CREATE DATABASE database_name» استفاده می‌شود.

در قطعه کد زیر، نحوه ساخت این دیتابیس نشان داده شده است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms"
7)
8
9## creating an instance of 'cursor' class which is used to execute the 'SQL' statements in 'Python'
10cursor = db.cursor()
11
12## creating a databse called 'faradars'
13## 'execute()' method is used to compile a 'SQL' statement
14## below statement is used to create tha 'faradars' database
15cursor.execute("CREATE DATABASE faradars")

در خط 10 قطعه کد فوق، برای اجرای دستورات SQL در پایتون، نمونه‌ای از کلاس cursor (مکان‌نما) ایجاد می‌شود. دستور cursor در پایتون یک شی به حساب می‌آید که به اجرای کوئری و واکشی رکوردها از پایگاه داده کمک می‌کند. خط ۱۱ نیز پایگاه داده‌ای با نام faradars می‌سازد و متد execute()‎ هم برای کامپایل دستور SQL به کار رفته است. این متد به طور کلی کوئری SQL را به صورت یک آرگومان دریافت و آن را اجرا می‌کند.

در صورتی که پایگاه داده‌ای با این نام از قبل وجود داشته باشد، با اجرای قطعه کد فوق پیام خطایی صادر خواهد شد. برای جلوگیری از دریافت پیام خطا، نیاز است که از عدم وجود پایگاه داده اطمینان حاصل شود. برای این کار باید از دستور «SHOW DATABASES» استفاده کرد که تمام پایگاه داده‌های موجود را نشان می‌دهد.

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms"
7)
8
9cursor = db.cursor()
10
11## executing the statement using 'execute()' method
12cursor.execute("SHOW DATABASES")
13
14## 'fetchall()' method fetches all the rows from the last executed statement
15databases = cursor.fetchall() ## it returns a list of all databases present
16
17## printing the list of databases
18print(databases)
19
20## showing one by one database
21for database in databases:
22    print(database)

در خط 12 کد فوق، دستور SHOW DATABASES با استفاده از متد execute()‎ برای نمایش پیتابیس‌های فعلی اجرا می‌شود. در خط 15 نیز متد fetchall()‎ تمام ردیف‌ها را از آخرین دستور اجرا شده واکشی می‌کند و همه پایگاه داده‌های موجود را به صورت یک آرایه به عنوان خروجی برمی‌گرداند. خروجی کد فوق در ادامه ملاحظه می‌شود:

1[('faradars',), ('information_schema',), ('mysql',), ('performance_schema',), ('sakila',), ('sys',), ('world',)]
2('faradars',)
3('information_schema',)
4('mysql',)
5('performance_schema',)
6('sakila',)
7('sys',)
8('world',)

ساخت جدول در پایتون و MySQL چطور انجام می‌شود؟

پس از ساخت پایگاه داده، در این مرحله می‌توان تعدادی جدول برای آن ایجاد کرد. جدول‌ها برای ذخیره اطلاعات در پایگاه داده‌ها ساخته می‌شوند. اولین کاری که پیش از ایجاد جدول‌ها باید انجام شود، انتخاب پایگاه داده است و سپس باید عبارت «CREATE TABLE table_name» را برای ساخت جدول در پایتون استفاده کرد.

کد زیر برای انتخاب پایگاه داده faradars اجرا می‌شود که در گام قبل ساخته شد.

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)

اگر پایگاه داده از قبل ساخته شده باشد، کد فوق با خطا اجرا می‌شود. اکنون اتصال با پایگاه داده‌ای به نام faradars برقرار شده است. دستور «CREATE TABLE table_name» برای ساخت جدولی در پایگاه داده انتخاب شده به کار می‌رود.

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## creating a table called 'users' in the 'faradars' database
13cursor.execute("CREATE TABLE users (name VARCHAR(255), user_name VARCHAR(255))")

پس از اجرای کد فوق، جدول users در پایگاه داده faradars با موفقیت ساخته می‌شود. برای بررسی این مورد، با استفاده از دستور «SHOW TABLES» می‌توان تمام جدول‌های موجود در پایگاه داده را مشاهده کرد.

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## getting all the tables which are present in 'faradars' database
13cursor.execute("SHOW TABLES")
14
15tables = cursor.fetchall() ## it returns list of tables present in the database
16
17## showing all the tables one by one
18for table in tables:
19    print(table)

خروجی کد فوق به صورت زیر خواهد بود:

1('users',)

حذف دیتابیس MySQL در پایتون با دستور Drop

از دستور Drop برای حذف کامل یک دیتابیس یا حذف یک جدول استفاده می‌شود. دستور Drop اشیائی مانند پایگاه داده، جدول، فهرست یا نمای موجود را از بین می‌برد. برای حذف یک جدول، باید دستور Drop Table در MySQL اجرا شود.

حذف جدول فرایندی غیرقابل بازگشت محسوب می‌شود؛ به این معنی که در صورت حذف جدول، امکان بازیابی آن وجود ندارد. مثال زیر برای آشنایی بیش‌تر با دستور Drop آمده و با مثال‌های قبلی متفاوت است:

1import mysql.connector
2
3mydb = mysql.connector.connect(
4  host="localhost",
5  user="yourusername",
6  password="yourpassword",
7  database="mydatabase"
8)
9
10mycursor = mydb.cursor()
11
12sql = "DROP TABLE TableName"
13
14mycursor.execute(sql)

برای جلوگیری از‌ بروز خطا می‌توان شرطی تعریف کرد تا اگر جدول از قبل حذف شده بود یا به هر دلیلی وجود نداشت، خطایی رخ ندهد. قطعه کد مربوط به این روش در ادامه آمده است:

1import mysql.connector
2
3mydb = mysql.connector.connect(
4  host="localhost",
5  user="yourusername",
6  password="yourpassword",
7  database="mydatabase"
8)
9
10mycursor = mydb.cursor()
11
12sql = "DROP TABLE IF EXISTS customers"
13
14mycursor.execute(sql)

نحوه استفاده از کلید اصلی برای آموزش MySQL در پایتون

در این بخش از آموزش MySQL در پایتون به دستورات و مباحث مربوط به کلید اصلی (Primary Key) در پایتون پرداخته شده است. ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ داده شود که کلید اصلی در MySQL چیست؟

کلید اصلی در MySQL چیست؟

کلید اصلی مقداری منحصر به فرد در جدول محسوب می‌شود. این کلید کمک می‌کند تا بتوان هر ردیف در جدول را به طور منحصر به فرد پیدا کرد. برای ایجاد Primary Key، هنگام ساخت جدول از دستور «PRIMARY KEY» استفاده می‌شود.

گزاره « INT AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY» برای شناسایی هر سطر به طور منحصر به فرد با یک عدد با شروع از عدد یک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد کلید اصلی در MySQL با پایتون

کد زیر برای تعریف به عنوان کلید اصلی به کار می‌رود. عبارت «INT AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY» نیز برای شماره‌گذاری هر خط به طور منفرد به کار می رود که از عدد یک شروع می‌شود. در قطعه کد زیر نحوه ایجاد Primary Key برای یک جدول نشان داده شده است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## first we have to 'drop' the table which has already created to create it again with the 'PRIMARY KEY'
13## 'DROP TABLE table_name' statement will drop the table from a database
14cursor.execute("DROP TABLE users")
15
16## creating the 'users' table again with the 'PRIMARY KEY'
17cursor.execute("CREATE TABLE users (id INT(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY, name VARCHAR(255), user_name VARCHAR(255))")

کد زیر و خروجی آن در ادامه ارائه شده‌اند:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## 'DESC table_name' is used to get all columns information
13cursor.execute("DESC users")
14
15## it will print all the columns as 'tuples' in a list
16print(cursor.fetchall())

خروجی آن نیز به صورت زیر است:

1[('id', 'int(11)', 'NO', 'PRI', None, 'auto_increment'), ('name', 'varchar(255)', 'YES', '', None, ''), ('user_name', 'varchar(255)', 'YES', '', None, '')]

حذف کلید اصلی در جدول MySQL با پایتون

عبارت زیر برای حذف ستون با Primary Key به کار می‌رود:

ALTER TABLE table_name DROP column_name

در ادامه کدهای مربوط به مثال حذف کلید اصلی در MySQL با پایتون آمده است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## dropping the 'id' column
13cursor.execute("ALTER TABLE users DROP id")
14
15cursor.execute("DESC users")
16
17print(cursor.fetchall())

خروجی کد فوق به صورت زیر است:

1[('name', 'varchar(255)', 'YES', '', None, ''), ('user_name', 'varchar(255)', 'YES', '', None, '')]

اکنون با اجرای کد فوق، ستون Primary Key حذف شده است. در ادامه نحوه اضافه کردن یک ستون برای کلید اصلی با نام «Primary Key» به جدول موجود شرح داده می‌شود.

اضافه کردن کلید اصلی در جدول MySQL با پایتون

برای اضافه کردن Primary Key به جدول موجود از گزاره زیر استفاده می‌شود:

ALTER TABLE table_name ADD PRIMARY KEY(column_name)

قطعه کد زیر نمونه‌ای از نحوه استفاده از این گزاره برای اضافه کردن کلید اصلی در جدول MySQL با پایتون است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## adding 'id' column to the 'users' table
13## 'FIRST' keyword in the statement will add a column in the starting of the table
14cursor.execute("ALTER TABLE users ADD COLUMN id INT(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY FIRST")
15
16cursor.execute("DESC users")
17
18print(cursor.fetchall())

همان‌طور که در خروجی مشاهده می‌شود، ستون id به جدول users اضافه شده است.

1[('id', 'int(11)', 'NO', 'PRI', None, 'auto_increment'), ('name', 'varchar(255)', 'YES', '', None, ''), ('user_name', 'varchar(255)', 'YES', '', None, '')]

با توجه به اهمیت زبان برنامه نویسی پایتون در حوزه‌های مختلف در ادامه این مقاله به معرفی برخی از این دوره‌های آموزشی پرداخته شده است.

درج داده‌ها در جدول MySQL با پایتون

در این بخش نحوه درج داده ها در جدول ارائه می‌شود و شامل دو بخش درج یک ردیف و درج چند ردیف در جدول است. داده‌ها در جدول از طریق عملیات درج (INSERT) ذخیره می‌شوند. برای درج داده‌ها در جدول باید از دستور زیر استفاده شود:

INSERT INTO table_name (column_names) VALUES (data)

درج یک ردیف واحد در جدول MySQL با پایتون

درج یک ردیف در جدول به صورت زیر انجام می‌شود:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "INSERT INTO users (name, user_name) VALUES (%s, %s)"
14## storing values in a variable
15values = ("Hafeez", "hafeez")
16
17## executing the query with values
18cursor.execute(query, values)
19
20## to make final output we have to run the 'commit()' method of the database object
21db.commit()
22
23print(cursor.rowcount, "record inserted")

کد فوق پس از اجرا یک ردیف را در جدول users درج می‌کند و سپس پیامی را نشان می‌دهد که به معنی درج یک رکورد است. این پیام به صورت زیر است:

11 record inserted

درج چند ردیف در جدول MySQL با پایتون

پس از آموزش درج داده‌ها در جدول و درج یک ردیف، در این بخش نحوه درج چند ردیف آموزش داده شده است. برای درج چند ردیف در جدول از متد executemany()‎ استفاده می‌شود. این متد، لیستی از تاپل‌ها را می‌گیرد که شامل داده‌ها به عنوان پارامتر دوم و کوئری به عنوان آرگومان اول است. در ادامه، قطعه کد مربوط به درج چند ردیف در جدول MySQL با پایتون آمده است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "INSERT INTO users (name, user_name) VALUES (%s, %s)"
14## storing values in a variable
15values = [
16    ("Peter", "peter"),
17    ("Amy", "amy"),
18    ("Michael", "michael"),
19    ("Hennah", "hennah")
20]
21
22## executing the query with values
23cursor.executemany(query, values)
24
25## to make final output we have to run the 'commit()' method of the database object
26db.commit()
27
28print(cursor.rowcount, "records inserted")

کد فوق پس از اجرا، چهار رکورد در جدول users درج می‌کند و سپس پیام زیر را به عنوان خروجی نشان می‌دهد.

14 records inserted

آموزش انتخاب داده‌ از جدول MySQL در پایتون

برای انجام بسیاری از عملیات بر روی جدول، نیاز است که در ابتدا رکورد یا ستون مورد نظر انتخاب شود که به این روش، انتخاب یا بازیابی داده‌ها گفته می‌شود. در این بخش نحوه انتخاب داده از جدول، شامل دریافت تمام رکوردها از جدول و انتخاب بعضی از ستون‌های جدول ارائه شده است.

برای بازیابی داده‌ها از یک جدول باید از عبارت زیر استفاده کرد:

SELECT column_names FROM table_name

دریافت تمام رکوردها از جدول MySQL در پایتون

برای انتخاب تمام رکوردهای یک جدول به جای نام ستون آن از نماد ستاره (*) استفاده می‌شود. تمام داده‌هایی که قبلاً در جدول users درج شده بودند، اکنون از طریق قطعه کد زیر انتخاب می‌شوند:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "SELECT * FROM users"
14
15## getting records from the table
16cursor.execute(query)
17
18## fetching all records from the 'cursor' object
19records = cursor.fetchall()
20
21## Showing the data
22for record in records:
23    print(record)

خروجی این کد، رکوردهای انتخاب شده است که به صورت زیر نمایش داده می‌شوند:

1(1, 'Hafeez', 'hafeez')
2(2, 'Peter', 'peter')
3(3, 'Amy', 'amy')
4(4, 'Michael', 'michael')
5(5, 'Hennah', 'hennah')

انتخاب تعدادی از ستون‌های جدول MySQL در پایتون

در بخش قبل، نحوه دریافت تمام رکوردها از جدول ارائه شد، اما در صورتی که تنها انتخاب بعضی از ستون‌های جدول مدنظر باشد، نیاز است که نام ستون پس از عبارت SELECT در دستور نوشته شود. در کدهای زیر، ستون username از جدول users بازیابی شده است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "SELECT user_name FROM users"
14
15## getting 'user_name' column from the table
16cursor.execute(query)
17
18## fetching all usernames from the 'cursor' object
19usernames = cursor.fetchall()
20
21## Showing the data
22for username in usernames:
23    print(username)

خروجی کد فوق به صورت زیر است:

1('hafeez',)
2('peter',)
3('amy',)
4('michael',)
5('hennah',)

علاوه بر این، می‌توان بیش‌تر از یک ستون را نیز به طور همزمان بازیابی کرد. این کار در ادامه انجام شده است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "SELECT name, user_name FROM users"
14
15## getting 'name', 'user_name' columns from the table
16cursor.execute(query)
17
18## fetching all records from the 'cursor' object
19data = cursor.fetchall()
20
21## Showing the data
22for pair in data:
23    print(pair)

خروجی کد فوق به شرح زیر است:

1('Hafeez', 'hafeez')
2('Peter', 'peter')
3('Amy', 'amy')
4('Michael', 'michael')
5('Hennah', 'hennah')

برای آشنایی بیش‌تر با دستورهای Mysql مطالعه مقاله‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

دستور Where در MySQL و پایتون

حال پس از آشنایی با نحوه نصب MySQL، اتصال به دیتابیس و روش‌های درج و انتخاب داده‌ها از جدول، در این بخش به دستور شرطی WHERE پرداخته شده است. WHERE در پایگاه داده برای انتخاب داده‌ها با شرایطی معین استفاده می‌شود.

این دستور کمک می‌کند که روی مجموعه‌ای از داده‌های مشخص به طور همزمان عملیات به‌روزرسانی، حذف و یا عملیاتی دیگر انجام شود. ساختار دستور Where برای انتخاب داده‌ها با شرط مورد نظر به صورت زیر است:

SELECT column_name FROM table_name WHERE condition

با توجه به داده‌ها، می‌توان هر شرطی را با دستور WHERE برای آن‌ها نوشت. اکنون در مثال زیر، رکوردی با شناسه یا id شماره ۵ برای بازیابی داده طبق شرایطی خاص استفاده شده است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "SELECT * FROM users WHERE id = 5"
14
15## getting records from the table
16cursor.execute(query)
17
18## fetching all records from the 'cursor' object
19records = cursor.fetchall()
20
21## Showing the data
22for record in records:
23    print(record)

نتیجه اجرای کدهای فوق، چاپ رکوردی با id=5 است. خروجی در ادامه مشاهده می‌شود:

1(5, 'Hennah', 'hennah')

بنابراین، می‌توان هر شرط دلخواهی را بر اساس داده‌ها مشخص کرد.

دستور Order By برای آموزش MySQL در پایتون

در این بخش از مطلب آموزش Mysql در Python به دستور Order By پرداخته شده است. از دستور Order By برای مرتب‌سازی نتیجه به صورت صعودی یا نزولی استفاده می‌شود. این دستور به صورت پیش‌فرض نتیجه را به صورت صعودی مرتب می‌کند. برای مرتب‌‌سازی به صورت نزولی، نیاز است که از کلمه کلیدی DESC استفاده شود.

عبارت زیر برای مرتب‌سازی نتیجه با ترتیب صعودی در یک ستون به کار می‌رود:

SELECT column_names FROM table_name ORDER BY column_name

دستور زیر هم برای مرتب‌سازی نتیجه با ترتیب نزولی در یک ستون به کار می‌رود:

SELECT column_names FROM table_name ORDER BY column_name DESC

داده‌ها را می‌توان بر اساس نام آن‌ها با استفاده از ستون name به صورت صعودی مرتب کرد. کد این دستور در ادامه آمده است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "SELECT * FROM users ORDER BY name"
14
15## getting records from the table
16cursor.execute(query)
17
18## fetching all records from the 'cursor' object
19records = cursor.fetchall()
20
21## Showing the data
22for record in records:
23    print(record)

خروجی این نحوه مرتب‌سازی به صورت زیر است:

1(3, 'Amy', 'amy')
2(1, 'Hafeez', 'hafeez')
3(5, 'Hennah', 'hennah')
4(4, 'Michael', 'michael')
5(2, 'Peter', 'peter')

همچنین می‌توان داده‌ها را با استفاده از ستون name به صورت نزولی مرتب‌سازی کرد. کد دستوری این نحوه مرتب‌سازی به صورت زیر است:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "SELECT * FROM users ORDER BY name DESC"
14
15## getting records from the table
16cursor.execute(query)
17
18## fetching all records from the 'cursor' object
19records = cursor.fetchall()
20
21## Showing the data
22for record in records:
23    print(record)

پس اجرای کد فوق، خروجی آن به صورت زیر است:

1(2, 'Peter', 'peter')
2(4, 'Michael', 'michael')
3(5, 'Hennah', 'hennah')
4(1, 'Hafeez', 'hafeez')
5(3, 'Amy', 'amy')

دستور Delete برای حذف رکوردهای جدول MySQL در پایتون

در این بخش نحوه استفاده از دستور Delete برای حذف سطرهای جدول مطرح شده است. کلمه کلیدی DELETE برای حذف رکوردهای یک جدول استفاده می‌شود. ساختار نحوی این دستور که برای حذف رکوردها به کار می‌رود به صورت زیر است:

DELETE FROM table_name WHERE condition

در صورتی که شرطی در این دستور مشخص نشود، همه رکوردها حذف می‌شوند. در مثال زیر قرار است که رکوردی با ۵=id از جدول users حذف شود:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "DELETE FROM users WHERE id = 5"
14
15## executing the query
16cursor.execute(query)
17
18## final step to tell the database that we have changed the table data
19db.commit()

اکنون در قطعه کد بعدی، چک می‌شود که آیا همه رکوردها از جدول حذف شده‌اند یا فقط رکوردی با ۵=id حذف شده است؟

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "SELECT * FROM users"
14
15## getting records from the table
16cursor.execute(query)
17
18## fetching all records from the 'cursor' object
19records = cursor.fetchall()
20
21## Showing the data
22for record in records:
23    print(record)

خروجی قطعه کد فوق در ادامه آمده است و همان‌طور که مشاهده می‌شود، فقط رکورد پنجم که (5, 'Hennah', 'hennah') بود از جدول حذف شده است:

1(1, 'Hafeez', 'hafeez')
2(2, 'Peter', 'peter')
3(3, 'Amy', 'amy')
4(4, 'Michael', 'michael')

آموزش دستور Update در MySQL با پایتون

کلمه کلیدی UPDATE برای به‌روزرسانی داده‌های یک یا چند رکورد به کار می‌رود. ساختار نحوی دستور UPDATE که برای به‌روزرسانی مقدار یک ردیف مشخص استفاده می‌شود، به صورت زیر است:

UPDATE table_name SET column_name = new_value WHERE condition

برای درک بهتر این مفهوم در مثال زیر قرار است نام اولین رکورد از Hafeez به Kareem به‌روزرسانی شود:

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "UPDATE users SET name = 'Kareem' WHERE id = 1"
14
15## executing the query
16cursor.execute(query)
17
18## final step to tell the database that we have changed the table data
19db.commit()

اکنون در قطعه کد زیر از طریق بازیابی همه رکوردهای جدول بررسی می‌شود که آیا رکورد موردنظر به‌روزرسانی شده است یا خیر؟

1import mysql.connector as mysql
2
3db = mysql.connect(
4    host = "localhost",
5    user = "root",
6    passwd = "dbms",
7    database = "faradars"
8)
9
10cursor = db.cursor()
11
12## defining the Query
13query = "SELECT * FROM users"
14
15## getting records from the table
16cursor.execute(query)
17
18## fetching all records from the 'cursor' object
19records = cursor.fetchall()
20
21## Showing the data
22for record in records:
23    print(record)

خروجی قطعه کد بالا در ادامه آمده است و همان‌طور که  مشاهده می‌شود، نام رکورد اول به Kareem تغییر کرده است:

1(1, 'Kareem', 'hafeez')
2(2, 'Peter', 'peter')
3(3, 'Amy', 'amy')
4(4, 'Michael', 'michael')

در صورت تمایل به مطالعه این بخش با بیان دیگر، مطالعه مقاله کوئری UPDATE در MySQL — راهنمای جامع پیشنهاد می‌شود.

دستور Limit برای آموزش MySQL در پایتون

در بخش‌های قبل به دستورهای Delete ،Order By ،Where و Update پرداخته شد، حال در این بخش به نحوه به کارگیری دستور Limit برای نمایش تعداد مشخصی از کوئری‌ها ارائه می‌شود.

با استفاده از دستور Limit می‌توان تعداد رکوردهای بازگردانده شده از کوئری را محدود کرد تا تعداد مشخصی از کوئری‌ها نمایش داده شوند. در مثال زیر، 5 رکورد اول در جدول customers انتخاب می‌شوند. این مثال برای درک بیش‌تر مفهوم Limit آمده است:

1import mysql.connector
2
3mydb = mysql.connector.connect(
4  host="localhost",
5  user="myusername",
6  password="mypassword",
7  database="mydatabase"
8)
9
10mycursor = mydb.cursor()
11
12mycursor.execute("SELECT * FROM customers LIMIT 5")
13
14myresult = mycursor.fetchall()
15
16for x in myresult:
17  print(x)

دستور Join برای ترکیب ستون‌ها در MySQL‌ با پایتون

با استفاده از دستور Join می‌توان ردیف‌های دو یا چند جدول را بر اساس ستون مرتبط بین آن‌ها ترکیب کرد. این دستور سه حالت دارد که شامل LEFT JOIN ،INNER JOIN و RIGHT JOIN است.

در ادامه به دستور INNER JOIN پرداخته می‌شود و پس از آن دستورهای LEFT JOIN و RIGHT JOIN نیز مطرح خواهند شد.

دستور INNER JOIN

دو دستور INNER JOIN و JOIN کارکرد یکسانی دارند و می‌توان از آن‌ها بجای هم استفاده کرد. برای مثال دو جدول users و products به صورت زیر وجود دارند:

جدول users به صورت زیر است:

1{ id: 1, name: 'John', fav: 154},
2{ id: 2, name: 'Peter', fav: 154},
3{ id: 3, name: 'Amy', fav: 155},
4{ id: 4, name: 'Hannah', fav:},
5{ id: 5, name: 'Michael', fav:}

جدول products هم به شرح زیر است:

1{ id: 154, name: 'Chocolate Heaven' },
2{ id: 155, name: 'Tasty Lemons' },
3{ id: 156, name: 'Vanilla Dreams' }

این دو جدول با استفاده از ستون fav جدول users و ستون id جدول products که آن ها را به هم مرتبط می‌کند، می‌توانند با هم ترکیب شوند. برای مشاهده نام محصول موردعلاقه کاربران،‌ دو جدول users و products از طریق قطعه کد زیر ترکیب می‌شوند:

1import mysql.connector
2
3mydb = mysql.connector.connect(
4host="localhost",
5user="yourusername",
6password="yourpassword",
7database="mydatabase"
8)
9
10mycursor = mydb.cursor()
11
12sql = "SELECT \
13users.name AS user, \
14products.name AS favorite \
15FROM users \
16INNER JOIN products ON users.fav = products.id"
17
18mycursor.execute(sql)
19
20myresult = mycursor.fetchall()
21
22for x in myresult:
23print(x)

نتیجه ترکیب دو جدول فوق به صورت زیر است:

1('John', 'Chocolate Heaven')
2('Peter', 'Chocolate Heaven')
3('Amy', 'Tasty Lemon')

دستور LEFT JOIN

در مثال فوق به علت این که INNER JOIN فقط رکوردهایی را نشان می‌دهد که هم‌خوانی و مطابقت دارند، Hannah و Michael از نتیجه حذف شده بودند.

اگر لازم باشد که همه کاربران، حتی آن‌هایی که محصول موردعلاقه‌ای ثبت نکرده‌اند هم در خروجی نشان داده شوند در این صورت از دستور LEFT JOIN استفاده می‌شود. در مثال زیر همه کاربران و محصول موردعلاقه آن‌ها انتخاب می‌شوند:

1sql = "SELECT \
2  users.name AS user, \
3  products.name AS favorite \
4  FROM users \
5  LEFT JOIN products ON users.fav = products.id"

خروجی این کد به صورت زیر است:

1('John', 'Chocolate Heaven')
2('Peter', 'Chocolate Heaven')
3('Amy', 'Tasty Lemon')
4('Hannah', None)
5('Michael', None)

دستور RIGHT JOIN

اگر نیاز باشد که همه محصولات، چه آن‌هایی که کاربران آن‌ها را به عنوان محصول موردعلاقه خود انتخاب کرده‌اند، چه محصولاتی که کاربری آن‌ها را به عنوان محصول موردعلاقه خود انتخاب نکرده است نمایش داده شوند، باید از دستور RIGHT JOIN استفاده شود. در مثال زیر نحوه استفاده از این دستور نشان داده شده است:

1sql = "SELECT \
2  users.name AS user, \
3  products.name AS favorite \
4  FROM users \
5  RIGHT JOIN products ON users.fav = products.id"

این دستور همه محصولات رو انتخاب می‌کند و در خروجی برای محصولاتی که کاربری آن‌ها را انتخاب کرده است، نام کاربر را قرار می‌دهد. محصولاتی هم که موردعلاقه هیچ کاربری نبوده‌اند به جای نام کاربر، واژه None قرار می‌گیرد. خروجی این قطعه کد در ادامه آمده است:

1('John', 'Chocolate Heaven')
2('Peter', 'Chocolate Heaven')
3('Amy', 'Tasty Lemon')
4(None, 'Vanilla Dreams')

در مثال بالا از آن‌جایی که Hannah و Michael هیچ محصول مورد علاقه‌ای ندارند در خروجی ذکر نشده‌اند.

آموزش mysql در پایتون : دستور commit

در این مقاله به همه متدهای شی پایگاه داده در پایتون پرداخته نشد و تنها متدهای مهم و اصلی آموزش داده شدند. برای آشنایی با تمام متدهای پایتون می‌توان از متد dir()‎ استفاده کرد.

پیش نیازهای آموزش MySQL در پایتون

در این بخش از مقاله آموزش MySQL در پایتون به شرح برخی از مباحثی پرداخته شده است که آشنایی با آن‌ها پیش از شروع آموزش MySQL در پایتون به یادگیری بهتر کمک خواهند کرد. همچنین به معرفی مقاله‌های آموزشی مرتبط با هر یک از پیش‌نیازهای آموزش MySQL در پایتون نیز پرداخته شده است تا امکان یادگیری بیش‌تر وجود داشته باشد.

انواع داده پایتون

با توجه به پیش‌نیازهای ذکر شده، در این بخش برای آشنایی بیش‌تر با زبان برنامه نویسی پایتون به بیان انواع داده پایتون پرداخته شده است. در برنامه نویسی انواع داده یکی از مفاهیم مهم محسوب می‌شود.

متغیرها می‌توانند داده‌هایی در انواع مختلف را ذخیره کنند و به واسطه انواع مختلف داده‌ها می‌توان قابلیت‌های عملکردی مختلفی را انجام داد. در ادامه، انواع داده‌ها در پایتون معرفی شده‌اند:

  • نوع متنی: این دسته شامل رشته است و با کلمه کلیدی str مشخص می‌شود.
  • انواع عددی: شامل اعداد صحیح (int)، اعشاری (float) و complex است.
  • دنباله‌ای (Sequence Types): سه دسته از انواع داده لیست (list)، تاپل (tuple) و range در این دسته قرار می‌گیرند.
  • نگاشتی (Mapping Type): تنها نوع داده dict در این دسته وجود دارد.
  • نوع دسته: دو نوع set و frozenset در این دسته قرار می‌گیرند.
  • انواع بولی: با کلمه کلیدی bool نشان داده می‌شود و این نوع داده شامل یکی از دو مقدار True و False است.
  • انواع باینری: در این دسته سه نوع داده bytearray ،memoryview و bytes وجود دارد.

در صورت نیاز به آشنایی بیش‌تر با انواع داده در پایتون، مطالعه مقاله «انواع داده در پایتون (Data Types) — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)» پیشنهاد می‌شود.

ساختارهای کنترلی یعنی چه؟

اغلب برنامه‌ها با اجرای مجموعه دنباله ساده‌ای از دستورها کار نمی‌کنند. کد به گونه‌ای ساخته شده است که تصمیم‌ها و مسیرهای مختلف برنامه را می‌توان بر اساس تغییرات در مقادیر متغیر مشخص کرد. به بیان دیگر، دستورات در برنامه‌ها به صورت خط به خط اجرا می‌شوند، اما با استفاده از ساختارهای کنترلی می‌توان نحوه و مسیر اجرای دستورات را تغییر داد.

در همه زبان‌های برنامه نویسی مجموعه‌ای از ساختارهای کنترلی وجود دارد که اجازه می‌دهند این تغییر صورت بگیرد. به دستوراتی مانند if ،else ،‌while ،for و موارد دیگر ساختارهای کنترلی می‌گویند.

نصب mysql برای آموزش mysql در پایتون

حلقه ها در پایتون

حال پس از آشنایی با مفهوم ساختارهای کنترلی به آموزش حلقه‌ها در پایتون پرداخته می‌شود. حلقه‌ها جزئی از ساختارهای کنترلی به حساب می‌آیند. در زمینه اغلب کارهای علم داده از زبان برنامه نویسی پایتون برای حلقه (Loop)ها استفاده می‌شود تا از طریق یک شی قابل تکرار (مانند لیست، تاپل، مجموعه و غیره)، حلقه را تکرار کند و برای هر ورودی عمل مشابهی را انجام دهد.

برای مثال، یک حلقه for امکان تکرار از طریق یک لیست را فراهم می‌کند و روی هر آیتمی که در فهرست (List) وجود دارد، عمل مشابهی را تکرار می‌کند. در این نوع از حلقه، پس از هر بار تکرار، شرط حلقه چک می‌شود و تا زمانی که شرط برقرار باشد، عمل مشابه تکرار می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع حلقه‌ها در پایتون مطالعه مقاله‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

حال پس از آموزش MySQL در پایتون ،‌ در بخش پایانی این مقاله به معرفی دوره‌های آموزشی فرادرس پرداخته شده که با حوزه این مقاله آموزشی مرتبط هستند.

دستور commit در پایتون

commit در لغت به معنی تثبیت یا ذخیره است و متد commit()‎، تغییراتی که توسط کاربر روی دیتابیس ایجاد شده را تثبیت می‌کند. هر گاه تغییری با استفاده از به‌روزرسانی یا هر دستور دیگری روی دیتابیس ایجاد شود، سپس لازم است که تغییرات ذخیره شوند. اگر پس از هر تغییراتی که روی دیتابیس انجام می‌شود از متد commit()‎ استفاده نشود، پایگاه داده به‌روزرسانی نخواهد شد و تغییرات نیز ظاهر نمی‌شوند. ساختار نحوی این دستور به صورتdb.commit() ‎ است. در این ساختار نحوی، db به شی اتصال پایگاه داده اشاره دارد.

MySQL چیست ؟

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) به حساب می‌آید. این DBMS برای مدیریت سیستم‌های پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) ایجاد شده است و نرم افزاری منبع باز محسوب می‌شود که برای توسعه وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب به کار می‌رود. حال ممکن است این سوال به وجود آید که با این تعاریف، SQL چیست ؟

SQL زبانی است که برای دسترسی به پایگاه داده و مدیریت داده‌ها به کار می‌رود. با استفاده از دستورات این زبان می‌توان عملیاتی مانند درج، حذف، به‌روزرسانی و موارد دیگر را روی داده‌ها انجام داد.

انواع داده‌ها در زبان SQL کدامند ؟

برای ذخیره داده‌ها نیاز است که نوع داده ذخیره شده در جدول مشخص شود که برای آن از انواع داده پیش فرض استفاده SQL می‌شود. انواع داده در زبان SQL به صورت است:

  • انواع عددی
  • کاراکتر یا رشته
  • تاریخ/ساعت
  • یونیکد کاراکتر (Unicode Character)
  • باینری

در MySQL داده‌هایی از نوع XML ،JSON و موارد دیگر نیز وجود دارد. برای آشنایی بیش‌تر با انواع داده در MySQL مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می‌شود.

معرفی فیلم‌های آموزش Python فرادرس

در سایت فرادرس آموزش‌های مختلفی در حوزه زبان‌های برنامه نویسی Python ارائه شده است که زمینه‌های مختلفی مانند اصول برنامه نویسی پایتون، برنامه نویسی شی‌گرا در پایتون، کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مختلف و آموزش‌های عملی و کاربردی را شامل می‌شود. در پایان مقاله آموزش MySQL در پایتون به معرفی برخی از این دوره‌های جامع و کاربردی پرداخته می‌شود.

فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – تکمیلی – بخش یکم

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون – تکمیلی در مطلب آموزش mysql در پایتون

در این مقاله به آموزش MySQL در پایتون پرداخته شد. با توجه به گستردگی زبان پایتون و محبوبیت و قابلیت‌های این زبان برنامه نویسی در حوزه‌های مختلف، استفاده از دوره آموزش پایتون فرادرس پیشنهاد می‌شود. طول مدت این فرادرس به صورت تقریبی، ۱۳ ساعت و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی شمس آبادی است. این دوره آموزشی تکمیل کننده آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی است و در ۱۵ فصل مباحثی مانند داده ساختارها، الگوریتم‌ها، رشته و متن را شامل می‌شود.

  • برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – تکمیلی – بخش یکم + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش کتابخانه های NumPy و Matplotlib در پایتون

معرفی فیلم آموزش کتابخانه های NumPy و Matplotlib در پایتون در مطلب آموزش mysql در پایتون

برای استفاده از اکثر کتابخانه‌های حوزه علم داده و هوش مصنوعی مانند Pandas ،Matplotlib ،SciPy و موارد دیگر به انواع مختلف دیتا و آرایه‌های عددی نیاز است به همین دلیل Numpy به عنوان کتابخانه پایه برای این نوع کتابخانه‌ها محسوب می‌شود. به علت اهمیت این کتابخانه‌ها، مشاهده این دوره آموزشی پیشنهاد می‌شود. طول زمان این فرادرس به صورت تقریبی ۵ ساعت و مدرس آن مهندس میترا تجربه‌کار است. این دوره آموزشی به ۳ فصل تقسیم‌بندی شده و مباحثی شامل معرفی و تعریف آرایه‌ها در زبان پایتون، معرفی بسته NumPy و رسم نمودار در پایتون را ارائه می‌دهد.

فیلم آموزش تجزیه و تحلیل و آماده‌سازی داده‌ها با پایتون

فیلم آموزش تجزیه و تحلیل و آماده سازی داده ها با پایتون در مطلب آموزش mysql در پایتون

یکی از پیش‌نیازهای ورود به دنیای علم داده، یادگیری روش‌های آماده‌سازی داده محسوب می‌شود. به فرایند آماده کردن داده‌های خام و تبدیل آن‌ها به ساختار دیگر یا تجزیه و تحلیل و پردازش، آماده‌سازی داده گفته می‌شود. با توجه به اهمیت آماده‌سازی داده‌ها، مشاهده این فیلم آموزشی پیشنهاد می‌شود. مدت زمان این دوره به صورت تقریبی ۱۰ ساعت و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن است. مخاطبین بعد از مشاهده این آموزش با اصول اولیه تجزیه و تحلیل و آماده‌سازی داده‌ها با Python، نحوه ورود داده از فایل‌هایی مانند XML ،JSON و CSV آشنا می‌شوند و همچنین نحوه کار با کتابخانه Pandas برای تجزیه و تحلیل،‌ گروه‌بندی و اتصال داده‌ها، استخراج داده‌ها از وب و کتابخانه Matplotlib را برای مصورسازی داده‌ها فرا می‌گیرند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش تجزیه و تحلیل و آماده‌سازی داده‌ها با پایتون + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش یادگیری ماشین با پایتون

آموزش یادگیری ماشین با پایتون در مطلب آموزش mysql در پایتون

یادگیری ماشین به معنی طراحی ماشین‌هایی است که بر اساس مثال‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود و بدون دخالت انسان بتوانند الگوهای تکرار شونده را یاد بگیرند و برای موارد مشابه دیگر، رفتار متناسبی داشته باشند. با توجه به اهمیت روزافزون یادگیری ماشین در دنیای امروزی، مشاهده این دوره آموزشی پیشنهاد می‌شود. مدت زمان این فرادرس به صورت تقریبی،‌ ۱۰ ساعت و مدرس آن سعید مظلومی راد است. این آموزش در ۹ درس به مباحث مقدمه ای بر یادگیری ماشین، آشنایی با بسته NumPy و Pandas، ترسیم داده‌ها،‌ آشنایی مقدماتی با مباحث آماری، یادگیری با ناظر و بدون نظارت و موارد دیگری می‌پردازد.

آموزش پایگاه داده MySQL

معرفی فیلم آموزش پایگاه داده MySQL در مطلب آموزش mysql در پایتون

با گسترش وب و زبان‌های برنامه نویسی تحت وب، احتیاج به پایگاه داده‌ای که بتواند اطلاعاتی را که توسط برنامه‌های تحت وب مورد نیاز است را ذخیره و بازیابی کند، بسیار احساس می‌شد. MySQL یکی از پایگاه داده‌های ارائه شده است که امکان ذخیره‌سازی، جستجو، مرتب کردن و بازیابی داده‌ها را از طریق وب فراهم می‌کند. با توجه به نیاز برنامه‌های کاربردی به دیتابیس، مشاهده این دوره آموزشی پیشنهاد می‌شود. مدت زمان این فرادرس به صورت تقریبی 10 ساعت و مدرس مهندس آن سید رضا هاشمیان است. این دوره آموزشی در 19 فصل به مباحث مرتبط با این مقاله آموزشی و بسیاری موارد دیگر می‌پردازد.

جمع‌بندی

نرم افزار MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده محسوب می‌شود که منبع باز و رایگان است به همین علت بین کاربران بسیار محبوبیت دارد. پایتون نیز زبانی همه منظوره و کاربردی به حساب می‌آید که در حوزه طراحی اپلیکیشن‌های پایگاه داده نیز کاربرد دارد.

در این مقاله به آموزش MySQL در پایتون پرداخته شد. یکی از روش‌های محبوب برای اتصال پایتون به پایگاه داده MySQL، استفاده از mysql.Connector است که در این مقاله به آن پرداخته شد. چنانچه افرادی مایل به ساخت اپلیکیشن‌های کاربردی پایگاه داده باشند، مطالعه این مقاله آموزشی می‌تواند برای آن‌ها مفید واقع شود.

بر اساس رای ۲۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
datacampReal PythonW3SchoolsQuora
۲ دیدگاه برای «آموزش MySQL در پایتون — از صفر تا صد»

واقعا برای من کاربردی بود ممنونم از سایت خوبتون

سلام
من وقتی این کار رو میکنم میگه mysql.connectorدر پایتون نیست در وی ای کود رانش کردم و بعد که در ترمینال در پایتونم زدم زده mysql.connector میاد باید چکار کنم واقعا و سیستم عاملم اوبونتو22.04 هست
به نظر جواب بدید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *