آموزش ساخت ebook — چطور یک کتاب الکترونیکی بسازیم؟

۷۳۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۷ دقیقه
آموزش ساخت ebook — چطور یک کتاب الکترونیکی بسازیم؟

«کتاب الکترونیکی» (Electronic Book) که «ebook» ،«e-Book» یا «کتاب دیجیتال» (Digital Book) هم نامیده می‌شود، به بیان ساده دقیقاً مشابه یک کتاب چاپی رایج است، اما به صورت دیجیتالی عرضه و منتشر می‌شود. ebook را می‌توان در کامپیوتر، گوشی موبایل یا سایر دستگاه‌های کامپیوتری نظیر «دستگاه‌های کتابخوان الکترونیک» (e-Book Readers) مطالعه کرد. ساخت ebook یکی از روش‌های محبوب و مهم در حوزه بازاریابی محتوا (Content Marketing) برای کسب و کارهای مختلف به حساب می‌آید. در این مقاله به آموزش ساخت ebook پرداخته و به این سوال پاسخ داده شده است که چطور می‌توان یک کتاب الکترونیکی ساخت؟

فهرست مطالب این نوشته

آموزش ساخت ebook از صفر تا صد

از اواخر سال ۱۳۹۹ فروش کتاب‌های الکترونیکی رشد چشمگیری داشته است. عوامل جذب کننده بازار محتوا به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شوند، اما ebook همچنان یکی از شیوه‌های برتر بازاریابی محتوا به حساب می‌آید.

کتاب‌های الکترونیکی امکانات بسیاری را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند؛ از جمله این مزیت‌ها و امکانات می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • امکان ارائه محتوای دیجیتالی جامع و دقیق به وسیله ساخت ebook در زیست‌بومی که امروزه به میزان زیادی با تیترهای سریع و محتوای خلاصه شده اشباع شده است.
  • امکان ارائه داده‌های بصری که به تقویت محتوای متنی کمک می‌کند در یک کتاب الکترونیکی وجود دارد.
  • برخلاف روش سنتی، امکان دسترسی سریع و لحظه‌ای به کتاب‌های الکترونیکی فراهم می‌شود.

کسب و کارها می‌توانند با انتشار ebook به سودهای کلانی برسند. جذب مشتریان جدید، آوازه‌سازی و تبدیل شدن به یک پیشرو در حوزه فعالیت مربوطه، تنها برخی از سایر مزیت‌های تولید این نوع محتوا به حساب می‌آیند. اما یک کتاب الکترونیکی دقیقاً‌ چیست و چرا به وسیله ebookها چنین نتایج مطلوبی در حوزه بازاریابی دیجیتال به دست می‌آید؟ در ادامه این مقاله به این سوال‌ها پاسخ داده شده است.

کتاب الکترونیکی چیست ؟

کتاب الکترونیکی چیست ؟

کتاب الکترونیکی یا همان ebook یک نسخه دیجیتالی از کتاب‌های چاپی معمول به حساب می‌آید که می‌توان آن را با استفاده از یک کامپیوتر یا یک دستگاه کتابخوان الکترونیک مطالعه کرد. کتابخوان الکترونیک می‌تواند یک برنامه نرم افزاری برای استفاده روی کامپیوتر، نظیر برنامه رایگان Reader مایکروسافت باشد و یا ممکن است یک دستگاه الکترونیکی یا همان کامپیوتری شبیه به تبلت باشد که فقط امکان مطالعه ebook با آن وجود دارد.

e-book یک فایل دیجیتالی حاوی متن و تصاویر است که برای توزیع به صورت اینترنتی و مشاهده روی صفحه نمایش به روشی مشابه یک کتاب چاپی استفاده می‌شود. کتاب الکترونیکی را می‌توان به وسیله تبدیل کردن منبعی چاپی به قالب‌هایی آسان برای دانلود و مطالعه روی صفحه نمایش ایجاد کرد، یا اینکه می‌توان ebookها را از یک پایگاه داده یا مجموعه‌ای از فایل‌های متنی استخراج (اکسپورت) کرد که منحصراً برای چاپ شدن ایجاد نشده‌اند.

مزایای ساخت ebook چه هستند؟

برای مثال اگر فردی صاحب یک وبلاگ پر از مقاله‌های بلند باشد، چرا باید به سراغ ساخت یک کتاب الکترونیکی برود؟ آیا اصلاً ساخت ebook ارزش صرف زمان را دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات در ادامه این بخش به شرح برخی از مزیت‌های ساخت کتاب الکترونیکی پرداخته شده است:

  • بر خلاف چاپ کتاب‌های بلند و طولانی که در فروشگاه‌ها خریداری می‌شوند یا درب محل ارسال می‌شوند، یک ebook بلافاصله در همان لحظه‌ای که فرد آماده خواندن آن باشد، قابل دسترسی خواهد بود.
  • ebookها دارای قابلیت‌های طراحی خاص و منحصربه‌فردی هستند. مثلاً نمودارهای پر از جزئیات، گراف‌ها و تصاویر تمام صفحه از جمله مواردی به حساب می‌آیند که احتمالاً امکان دست‌یابی به آن‌ها در بستر وبلاگ وجود ندارد.
  • پس از ایجاد اولیه کتاب الکترونیکی مربوطه، می‌توان فایل آن‌ را به سرعت و بدون نیاز به فرآیند تولیدی دیگری توزیع کرد. علاوه بر این، نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای هم بابت ارسال کتاب الکترونیکی وجود ندارد.
  • می‌توان پیوند‌هایی را به سایر رسانه‌ها در فایل کتاب الکترونیکی ایجاد کرد تا خواننده به ارتباط برقرار کردن با محتوا ترغیب شود.

مزایای ساخت ebook برای مخاطب چه هستند؟

مهم‌تر از همه، کتاب‌های الکترونیکی مزیت‌هایی را برای مخاطبان نیز به همراه دارند.

برخی از این نقاط مثبت در ادامه فهرست شده‌اند:

  • کتاب‌های الکترونیکی به میزان زیادی قابل حمل هستند و می‌توان آن‌ها را در تعداد زیادی از دستگاه‌ها بدون نیاز به هیچ فضای ذخیره‌سازی فیزیکی نگهداری کرد.
  • خواننده این انتخاب را دارد تا در صورت تمایل، ebook‌ مربوطه را پرینت بگیرد و به صورت سنتی و چاپی از آن استفاده کند. در صورت استفاده مخاطب از ebook به صورت دیجیتالی هم گامی در جهت حفظ محیط زیست خواهد بود.
  • با استفاده از کتاب‌های الکترونیکی امکان افزایش میزان بزرگی متن و پخش صوتی به وسیله ابزارهای تبدیل متن به گفتار وجود دارد.
  • یک مزیت و برتری مهم ebookها نسبت به کتاب‌های سنتی این است که می‌توان در صورت نیاز در محتوای اکثر آن‌ها جستجو کرد.

یک سوال مهم در خصوص ساخت ebook این است که چه قالب یا همان فرمتی برای ساخت ebook مناسب‌تر است؟ بنابراین در ادامه به این سوال پاسخ داده شده است.

برای ساخت ebook بهتر است از چه فرمتی استفاده شود؟

ebookها را می‌توان در قالب‌های (فرمت‌های) مختلفی ذخیره‌سازی کرد. از جمله بهترین قالب‌ها برای ساخت ebook می‌توان به فرمت پاورپوینت و EPUB اشاره کرد. اگرچه، بسته به کاربر نهایی، ممکن است بتوان مورد استفاده‌ و کاربرد خاصی را برای هر یک از انواع فایل‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند یافت.

فرمت PDF برای ساخت ebook

فایل‌های PDF احتمالاً شناخته شده‌ترین فرمت فایل برای ساخت ebook به حساب می‌آیند.

افزونه PDF سرنامی برای عبارت «Portable Document Format» به معنی «قالب سند قابل حمل» است و بهترین قالب برای کتاب‌های الکترونیکی به حساب می‌آيد که قرار است در یک کامپیوتر خوانده شوند (دیجیتال مارکترها باید این مسئله را به خاطر داشته باشند). پیرامون نحوه ذخیره کردن کتاب الکترونیکی خود به صورت PDF در ادامه این مقاله توضیحات بیش‌تری ارائه شده است.

فرمت EPUB برای ساخت ebook

این نوع فایل مخفف عبارت «Electronic Publication» است و قالب ebook انعطاف‌پذیرتری به حساب می‌آید.

در واقع کتاب‌های الکترونیکی با فرمت EPUB دارای قابلیت موزون کردن خطوط متن (Reflow) برای انطباق با دستگاه‌های موبایل و تبلت‌های مختلف هستند. این باعث می‌شود متن ebook در صفحات مختلف بر اساس اندازه دستگاهی تنظیم شود که خواننده از آن استفاده می‌کند. فایل‌هایی با این فرمت به طور خاص برای خواندن ebook در صفحات کوچک‌تر مثل گوشی‌های هوشمند مناسب هستند. البته لازم به ذکر است که دو نوع فرمت EPUB وجود دارد که یکی قابل جریان‌دهی مجدد (Reflowable) و دیگری با قالب ثابت (Fixed) است.

فرمت MOBI برای ساخت ebook

منشاء قالب یا همان فرمت MOBI به نرم افزار «Mobipocket Reader» بازمی‌گردد. این نرم افزار در سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵ میلادی) توسط شرکت آمازون خریداری شد، اما بعدها در سال ۱۳۹۵ حذف شد. اگرچه، افزونه فایل MOBI همچنان یک قالب محبوب برای ebook به حساب می‌آید که در بسیاری از دستگاه‌های مختلف کتابخوان پشتیبانی و از آن استفاده می‌شود.

با وجود اینکه این نوع قالب فایل دارای برخی محدودیت‌ها از جمله عدم پشتیبانی از صوت و ویدیو است، از DRM پشتیبانی می‌کند. DRM از محتوای دارای حق چاپ در برابر کپی‌برداری، توزیع و مطالعه غیرقانونی محافظت می‌کند. قالب‌های جدیدتر MOBI در کتابخوان Kindle، مبتنی بر قالب فایل اصلی و اولیه MOBI هستند.

فرمت AZW برای ساخت ebook

این یک نوع فایل ebook است که برای Kindle طراحی شده است. Kindle یک دستگاه کتابخوان محصول شرکت آمازون به حساب می‌آید. اگرچه، کاربران می‌توانند این قالب فایل را در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها هم استفاده کنند.

فرمت ODF برای ساخت ebook

ODF سرنامی برای عبارت «Open Document Format» به معنی «قالب سند باز» به حساب می‌آید. ODF یک نوع فایل است که در درجه اول برای OpenOffice در نظر گرفته شده بود. OpenOffice مجموعه‌ای از برنامه‌های متن باز تولید محتوا مشابه مایکروسافت آفیس است.

فرمت IBA برای ساخت ebook

IBA قالب ebook اختصاصی برای اپلیکیشن Author به حساب می‌آید. این قالب از ویدیو، صوت، تصویر و اجزای تعاملی پشتیبانی می‌کند. اما قالب IBA تنها برای کتاب‌های نوشته شده با iBooks مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت PDF و EPUB چیست؟

تفاوت قالب PDF و EPUB چیست؟

یک ebook با فرمت PDF دقیقاً مثل قالب EPUB نخواهد بود، اما می‌توان آن را به راحتی با سایر افراد به اشتراک گذاشت. قالب PDF شامل عناصر تعاملی است که آن را نسبت به یک قالب استاندارد EPUB متمایز می‌سازد. اکثر دستگاه‌های کتابخوان، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها (نه همه آن‌ها) می‌توانند PDFهای تعاملی را بخوانند و این فرمت فایل را اجرا کنند.

اگرچه در صورتی که فردی به دنبال فروش ebook خود از طریق فروشگاه‌های آنلاین اصلی مثل فروشگاه آمازون یا گوگل پلی باشد، این فروشگاه‌ها اغلب نیازمند آن هستند که کتاب الکترونیکی خود را در قالب EPUB ارائه کنند. در ادامه این مقاله وارد بحث اصلی شده و به طور جامع به این سوال پاسخ داده شده است که چطور می‌توان یک کتاب الکترونیکی ساخت؛ پیش از آن، مجموعه دوره‌های آموزش عمومی فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده است.

معرفی مجموعه فیلم های آموزش عمومی فرادرس

معرفی مجموعه فیلم های آموزش عمومی فرادرس

دوره‌های آموزشی فرادرس در قالب مجموعه‌های آموزشی مختلفی بر اساس موضوع و زمینه مربوطه دسته‌بندی شده‌اند. برای مثال، دوره‌های مرتبط با آموزش نگارش مقاله، پایان نامه و نشریه علمی در مجموعه‌ای با همین نام در دسترس قرار دارند. دوره‌های آموزشی کلی که برای همه افراد مشغول به تحصیل در رشته‌های دانشگاهی مختلف یا شاغل در زمینه‌های گوناگون مناسب هستند نیز در مجموعه دوره‌های آموزش عمومی فرادرس گردآوری شده‌اند.

در این مجموعه، دوره‌هایی مرتبط با آموزش ساخت ebook نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند که در انتهای این مقاله به طور مجزا معرفی شده‌اند. در زمان تدوین این مقاله، مجموعه دوره‌های آموزش عمومی فرادرس نزدیک به ۱۶۰ ساعت محتوای آموزش ویدیویی را در قالب نزدیک به ۵۰ دوره آموزشی مختلف ارائه کرده است. از جمله دوره‌های شاخص و مهم این مجموعه می‌توان به دوره‌های آموزش اکسل، Word، کمتازیا، تایپ ۱۰ انگشتی، پاورپوینت و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

  • برای دسترسی به صفحه مجموعه فیلم های آموزش عمومی فرادرس + کلیک کنید.

چطور یک کتاب الکترونیکی بسازیم؟

مراحل ساخت ebook را می‌توان به طور کلی به ۱۱ گام مختلف دسته‌بندی کرد که از انتخاب موضوعی مطابق با نیازهای مخاطب و تعیین طرح کلی هر یک از فصل‌های کتاب آغاز و تا ایجاد یک صفحه فرود و سپس تبلیغات و بازاریابی برای ebook ساخته شده ادامه می‌یابد. هر یک از گام‌های ساخت ebook در ادامه به ترتیب فهرست شده‌اند:

  1. انتخاب موضوعی که با نیازهای مخاطب همخوانی داشته باشد.
  2. تعیین طرح کلی هر یک از فصل‌های کتاب
  3. تجزیه هر فصل به بخش‌های کوچک‌تر در حین نوشتن ebook
  4. طراحی ebook
  5. استفاده از رنگ‌های مناسب
  6. به‌کارگیری قابلیت‌های بصری
  7. هایلایت کردن نقل قول‌ها یا آمار
  8. قرار دادن «دعوت به اقدام» (Call to Action | CTA) در ebook خود
  9. تبدیل ebook ساخته شده به فرمت PDF
  10. ایجاد یک صفحه فرود اختصاصی برای ebook ساخته شده
  11. تبلیغ و بازاریابی برای ebook خود و تجزیه-تحلیل میزان موفقیت آن

اکنون برای درک بهتر چگونگی ساخت ebook ، توضیحات بیش‌تری پیرامون هر یک از گام‌های فوق در ادامه این بخش از مقاله «آموزش ساخت ebook» ارائه شده است.

انتخاب موضوع مطابق با نیازهای مخاطب در گام نخست ساخت ebook

باید همواره به یاد داشت که هدف ساخت ebook ایجاد سرنخ برای تیم فروش است. بنابراین باید موضوع ebook را بر اساس این چشم‌انداز انتخاب کرد که مشتری از دانلود کردن ebook مربوطه به سمت مکالمه با تیم فروش سوق پیدا کند.

این یعنی ساخت ebook نباید چندان از موضوعاتی منحرف شود که در سایر کانال‌های بازاریابی محتوا برای هدف مورد نظر پوشش داده می‌شوند. در عوض، این فرصت مناسبی است برای اینکه بتوان به میزان عمیق‌تر به موضوعی پرداخت که تا کنون تنها به صورت سطحی به آن پرداخته شده است و مخاطب می‌خواهد بیش‌تر در مورد آن بداند. اکنون در ادامه، مثالی برای درک بهتر نحوه انتخاب موضوع ارائه شده است.

انتخاب موضوع مطابق با نیازهای مخاطب در گام نخست ساخت Ebook

مثالی برای انتخاب موضوع مطابق با نیازهای مخاطب در ساخت ebook

برای مثال با بررسی تماس‌های مشتریان در یک شرکت بازاریابی خاص به نظر می‌رسد که ساخت ebook یک مانع و چالش بزرگ برای مشتریان چنین شرکتی باشد. معمولاً مشتریان چنین شرکتی اغلب خودشان هم در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کنند.

بنابراین در صورتی که بتوان علاوه بر ایجاد یک پست وبلاگی مثل همین مقاله، منابعی را هم برای ساده‌تر کردن ساخت ebook در اختیار مخاطب قرار داد، تمرکز روی موضوع درستی قرار گرفته و به طور طبیعی این اقدامات به یک گفتگو میان مخاطب و واحد فروش منجر خواهند شد. حال در ادامه چند مثال برای کمک به انتخاب بهتر موضوع ebook ارائه شده است.

مثال‌هایی برای نحوه انتخاب موضوع در ساخت ebook

در مورد مثال‌های زیر، لازم است توضیح داده شود که باید «X» را با عدد مناسب جایگزین کرد. اکثر موضوع‌هایی که برای وبلاگ انتخاب می‌شوند را می‌توان به گونه‌ای تغییر داد تا به اندازه کافی قابل درک باشند و بتوان از آن‌ها به عنوان موضوع برای ebook هم استفاده کرد. در ادامه چند مثال فهرست شده است:

  • X شیوه برتر برای [اینجا باید صنعت مورد نظر یا موضوع مربوطه را درج کرد]
  • مقدمه‌ای برای [درج صنعت مورد نظر یا موضوع مربوطه]
  • X سوال رایج درباره [صنعت مورد نظر یا موضوع مربوطه]
  • X [صنعت یا موضوع] آمار برای تصمیم‌گیری بهتر
  • از بهترین‌ها بیاموزید: X [صنعت یا موضوع] با ارائه بینش افراد متخصص

در این بخش از مقاله آموزش ساخت ebook از نسخه پاورپوینت قالب دوم رایگانی استفاده شده است که از طریق این لینک [+] می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در طول هر بخش از این مقاله، تصویر قالب مربوطه در کنار تصویر آن پس سفارشی‌سازی ارائه شده است. در تصویر زیر، جلد سفارشی‌سازی شده با استفاده از قالب مربوطه ملاحظه می‌شود که عنوان مناسب و مطابق با دست‌یابی به هدف بازاریابی و فروش نیز در آن به کار گرفته شده است.

جلد سفارشی‌سازی شده با استفاده از یک قالب آماده برای ساخت Ebook

تعیین طرح کلی هر یک از فصل‌های کتاب در دومین گام ساخت ebook

در مقدمه ebook ، هم باید زمینه‌سازی لازم برای محتوای ebook انجام شود و هم نیاز به جلب توجه خواننده وجود دارد. چه چیزی در ebook مربوطه پوشش داده خواهد شد؟ خواندن ebook مربوطه چه فایده‌ای برای خواننده دارد؟ برخی از افرادی که دستی در ساخت ebook دارند بر این باور هستند که یک ebook در واقع به سادگی تنها از تعدادی پست وبلاگی در کنار هم ایجاد می‌شود.

در حالی که ممکن است بتوان با این شیوه موافقت کرد، اما باید با هر فصل مثل یک پست وبلاگی مجزا برخورد شود و فصل‌های ebook مربوطه نیز باید به صورت روان و سیال از یکی به دیگری در حرکت باشند. بهترین راه برای ترسیم مرزبندی کتاب الکترونیکی خود این است که ebook مربوطه به عنوان یک دوره آموزشی فشرده برای موضوع مرتبط با فروش محصول در نظر گرفته شود. برای مثال ایجاد یک کتاب الکترونیکی در این مقاله، مشخص است که باید نحوه انجام موارد زیر در آن پوشش داده شود:

  • نوشتن یک نسخه موثر
  • طراحی یک ebook
  • بهینه‌سازی ebookها برای ایجاد سرنخ و ترویج محصول مورد نظر

با وجود اینکه مثال ساخت ebook تعدادی فصل خواهد داشت، باید به این مسئله توجه شود که یک کتاب الکترونیکی نباید لزوماً طولانی و بلند باشد. باید آنچه مورد نیاز است را نوشت تا بتوان به طور موثر آموزش‌های لازم را پیرامون موضوع مربوطه به مخاطب خود انتقال داد. در صورتی که برای رسیدن به این هدف تنها نیاز به پنج صفحه وجود داشته باشد، خیلی هم عالی است؛ اگر به ۳۰ صفحه نیاز باشد، هیچ مشکلی نیست. فقط نباید کلمات را به هدر داد و فکر کرد که باید حتماً یک کتاب الکترونیکی طولانی نوشت. با این اطلاعات، اکنون زمان آن فرا رسیده است تا به محتوایی پرداخته شود که قرار است برای ساخت ebook تولید شود.

تجزیه هر فصل به بخش‌های کوچک‌تر حین نوشتن در سومین گام ساخت ebook

اکنون زمان تدوین محتوای ebook فرا رسیده است. در اینجا می‌توان هر فصل را درست مشابه یک پست وبلاگی بلند و طولانی نوشت. این کار به وسیله بخش‌بندی و تقسیم کردن هر فصل به بخش‌های کوچک‌تر یا تعدادی نکته کلیدی (بولت پوینت) مطابق آنچه انجام می‌شود که در تصویر زیر نشان داده شده است.

بنابراین به جای اینکه از زبان و بیان پیچیده برای انتقال هر نکته استفاده شود با به کارگیری این روش می‌توان به واضح‌تر شدن و ساده‌تر شدن محتوا کمک کرد. این موثرترین روش برای آموزش دادن به خوانندگان و کمک به آن‌ها برای درک محتوای جدیدی است که به آن‌ها ارائه شده است.

تجزیه هر فصل به بخش‌های کوچک‌تر حین نوشتن در سومین گام ساخت Ebook

باید اطمینان حاصل شود که یک ساختار منسجم در طول هر فصل حفظ خواهد شد. این به فرد کمک می‌کند تا بتواند بین هر فصل یک انتقال طبیعی برقرار کند تا پیشرفتی به طور واضح از یک فصل به فصل دیگر حاصل شود. در واقع، تنها دوختن چند پست وبلاگی به یکدیگر و عدم تجزیه هر فصل به بخش‌های کوچک‌تر منجر به از دست رفتن امکان ارائه چنین حدی از کیفیت به مخاطب خواهد شد.

این موارد باید برای تمام دیگر فعالیت‌های بازاریابی مثل بازاریابی از طریق ایمیل،‌ ایجاد فراخوان برای اقدام و توسعه صفحه فرود صادق باشد. به قول معروف: «شفافیت بر اقناع غلبه دارد». برای حصول اطمینان از جذابیت کتاب الکترونیکی ساخته شده برای خوانندگان، چند نکته در ادامه فهرست شده است:

  • باید از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کرد که بر ارزش ارائه شده تاکید دارند. برای مثال می‌توان به صفت‌هایی مثل جامع، کاربردی و سایر موارد اشاره کرد.
  • باید ساختار را ثابت نگاه داشت تا یک مدل ذهنی برای خوانندگان ایجاد شود و میزان درک آن‌ها از محتوا بهبود یابد.
  • در زمان مناسب باید از قالب‌بندی در جهت مثبت استفاده کرد. در ادامه برخی از این قالب‌بندی‌ها فهرست شده‌اند. موارد زیر برای جلب نظر مخاطب به سوی مهم‌ترین مباحث یا تاکید بر برخی نکاتی استفاده می‌شوند که مخاطبان باید به یاد داشته باشند:
    • بولت‌لیست‌ها
    • متن‌ درشت شده (بولد)
    • فونت ایتالیک
    • تغییرات در اندازه فونت‌ها

آموزش نحوه طراحی کتاب الکترونیکی در گام چهارم ساخت ebook

برای طراحی ebook می‌توان به راحتی از قالب‌های آماده استفاده کرد. این قالب‌ها معمولاً‌ با فرمت PowerPoint و InDesign ارائه می‌شوند. برای آموزش ساخت ebook در این بخش از مقاله از قالب آماده پاورپوینت استفاده شده است. در بخش بعدی نیز به ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین پرداخته خواهد شد. انتخاب پاورپوینت در این بخش به این دلیل انجام شده است که افراد بیش‌تری به نرم افزار پاورپوینت دسترسی دارند. در این مثال ملاحظه می‌شود که تنها یک «صفحه آغاز فصل» در قالب مربوطه وجود دارد.

برای ایجاد صفحات فصل دیگر یا هر صفحه دیگری، تنها می‌توان به راحتی روی اسلاید مربوطه راست کلیک و سپس گزینه «Duplicate Slides» را انتخاب کرد. با انجام این کار، یک نمونه یکسان (کپی) از اسلاید مربوطه ایجاد خواهد شد و می‌توان آن صفحه را برداشته و در جای مناسب آن از طریق نوار کناری (Sidebar) یا بخش مرتب‌سازی اسلاید (Slide Sorter) پاورپوینت در کتاب الکترونیکی مربوطه قرار داد. سپس می‌توان از آن برای فصل‌های بعدی هم استفاده کرد.

آموزش نحوه طراحی کتاب الکترونیکی در گام چهارم ساخت Ebook

آموزش نحوه استفاده از رنگ‌های مناسب در گام پنجم ساخت ebook

به صورت ایده‌آل، ممکن است قالب‌های آماده استفاده شده به طور شگفت‌انگیزی با رنگ‌های برند مربوطه مطابقت داشته باشند.

اما معمولاً چنین انطباقی وجود ندارد. اینجاست که می‌توان ebook خود را به معنای واقعی شخصی‌سازی کرد. اگرچه با توجه به اینکه ebookها فضای بیش‌تری را برای استفاده از رنگ‌ها در اختیار سازنده قرار می‌دهند، در نظر گرفتن رنگ‌های ثانویه به همراه مجموعه رنگ‌های برند مربوطه می‌تواند ایده خوبی باشد. استفاده از چنین طرح‌های رنگی به واقع می‌تواند بسیار درخشنده و مجذوب کننده باشد.

آموزش نحوه استفاده از قابلیت‌های بصری در گام ششم ساخت ebook

استفاده از تصاویر و قابلیت‌های بصری (گرافیکی) در ebookها کار چندان ساده‌ای نیست. نکته کلیدی برای تطبیق و برازندگی این قابلیت‌ها این است که از آن‌ها به عنوان مکملی برای متن‌های نوشته شده استفاده شود. چه این قابلیت‌های بصری در حین نوشتن متن کتاب الکترونیکی مربوطه اضافه شوند و چه پس از آن، باید المان‌های بصری را با هدف برجسته‌سازی نکته مهمی در متن اضافه کرد. همچنین، یک دلیل دیگر استفاده از قابلیت‌های گرافیکی می‌تواند واسازی معنای یک مفهوم خاص به شکلی باشد که درک و فهم آن به صورت بصری ساده‌تر شود. نباید از تصاویر تنها به این دلیل استفاده کرد که کتاب الکترونیکی مربوطه به لحاظ دیداری مطلوب باشد. بلکه، باید تصاویر را به نحوی در ebook خود به کار گرفت که درک خواننده نسبت به محتوایی که ارائه شده است بهبود پیدا کند.

استفاده از قابلیت‌های بصری در گام ششم ساخت Ebook

آموزش هایلایت کردن نقل قول‌ها یا آمار در گام هفتم ساخت ebook

روش دیگر برای بهبود قابلیت‌های بصری در ساخت ebook ، هایلایت کردن نقل‌قول‌ها یا آمار و ارقام ارائه شده در طراحی است. تنها باید اطمینان داشت که نقل قول‌ها یا آمار استفاده شده در طراحی حتماً ارزش افزوده‌ای را به محتوا اضافه کنند. چه وقتی از یک نقل قول استفاده می‌شود و چه زمانی که یک المان بصری به کار گرفته می‌شود، باید تمام محتوا را در داخل یک حاشیه خاص نگاه داشت. در صورتی که نمونه مربوطه همواره به طور مستمر از هر دو سمت چپ و راست تورفتگی داشته باشد،‌ باید عناصر طراحی شده را نیز با استفاده از همان میزان تورفتگی جای‌گذاری کرد.

آموزش هایلایت کردن نقل قول‌ها یا آمار در گام هفتم ساخت Ebook

قرار دادن Call-to-action در هشتمین گام ساخت ebook

اکنون که محتوای مربوطه نوشته و طراحی شده، زمان آن فرا رسیده است تا آن را برای جذب مشتری (Lead Generation)، تبدیل مجدد (Reconversion) و ترویج (Promotion) بهینه‌سازی کرد. با کلیک کردن روی یک Call-to-Action (به معنی دعوت به اقدام) یا همان CTA در یک ایمیل، یک پست شبکه اجتماعی یا در جایی دیگر، می‌توان به صفحه فرود رسید. CTA یک پیوند یا شی بصری است که بازدیدکننده را تشویق می‌کند تا روی آن کلیک کند و به یک صفحه فرود برسد. چنین صفحه فرودی کاربران را بیش‌تر با شرکت و خدمات مربوطه درگیر خواهد کرد.

با توجه به اینکه خوانندگان کتاب الکترونیکی مربوطه احتمالاً در همان ابتدا به سرنخ‌هایی سوق پیدا کرده‌اند که حالا در حال مطالعه ebook ساخته شده هستند، باید از CTAها در داخل ebook خود استفاده کرد تا خوانندگان مجدداً هدایت شوند و در قیف فروش به قسمت‌های پایین‌تر برسند. برای مثال، یک CTA می‌تواند کاربر را به پیشنهادی دیگر، صفحه ثبت‌نام کنفرانس سالانه یا حتی صفحه‌ای مربوط به یک محصول دیگر هدایت کند. بسته به اینکه اقدام بعدی چه باشد،‌ CTAها می‌توانند یک کادر مستطیلی داخل یک صفحه و یا حتی یک صفحه کامل باشند که پیشنهاد بعدی را ارائه می‌دهند (هر دو تصویر زیر مشاهده شود):

قرار دادن Call-to-action در هشتمین گام ساخت Ebook

برای لینک‌دهی (Hyperlink کردن) CTA مربوطه در کتاب الکترونیکی خود (یا لینک‌دهی در هر تصویر یا متنی در ebook) به آدرس URL مقصد خود، تنها کافی است به منوی Insert در پاورپوینت رجوع و سپس از گزینه Hyperlink استفاده شود.

تبدیل کتاب الکترونیکی خود به فایل PDF در گام نهم ساخت ebook

پس از آنکه نوشتن ebook مربوطه به همراه CTAها و سایر موارد به اتمام رسید، زمان آن فرا می‌رسد تا آن را به یک نوع فایل مناسب تبدیل (Convert) کرد تا قابل انتقال به فرد دریافت کننده باشد. برای تبدیل کتاب الکترونیکی خود به قالب PDF، باید وارد منوی فایل شد و گزینه Save as‌ را در قالب ebook مربوطه‌ای که هم اکنون باز است کلیک کرد. در داخل منوی «File Format» باید گزینه PDF و سپس یک مقصد روی کامپیوتر برای این فایل جدید انتخاب شود. چرا نمی‌توان به راحتی تنها آنچه که ایجاد شده است را در یک صفحه فرود الصاق و کار را تمام کرد؟ چه نیازی به تبدیل ebook‌ به PDF وجود دارد؟ در ادامه این بخش به این سوال پاسخ داده شده است.

چرا فایل ebook باید حتماً به فرمت PDF تبدیل شود؟

اسناد Word، پاورپوینت و قالب‌های مشابه برای ایجاد ebookها بسیار مطلوب هستند، اما این نوع از قالب‌ها برای تحویل به مشتری مناسب نیستند. به دلیل اینکه می‌توان این قالب‌ها را ویرایش کرد، محتوای ebook به راحتی قابل مخدوش شدن، تحریف شدن یا حتی در زمان انتقال از کامپیوتر سازنده ebook و رسیدن به دست مشتریان بالقوه قابل گم شدن هستند. اینجاست که کارایی فایل‌های PDF مشخص می‌شود. فایل با قالب PDF باعث می‌شود کتاب الکترونیکی مربوطه در آخرین حالت مورد نظر ثابت نگاه داشته و به اصطلاح Freeze شود. به این ترتیب، فایل‌های PDF در هر دستگاهی به وضوح و به همان شکل و فُرم مورد نظر قابل نمایش هستند. یک جایگزین محبوب برای فایل‌های PDF، فایل‌های EPUB به حساب می‌آیند. در بخش‌های بعدی این مقاله نحوه ساخت ebook با فرمت EPUB در ایندیزاین آموزش داده شده است.

ایجاد یک صفحه فرود اختصاصی برای ebook در گام دهم ساخت کتاب الکترونیکی

پس از ساخت ebook ، این محصول تولیدی باید از طریق یک صفحه فرود در وب سایت کسب و کار مربوطه قابل دانلود باشد. «صفحه فرود» یک صفحه وب به حساب می‌آید که برای معرفی و توصیف پیشنهاد عرضه محصول تجاری مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک صفحه فرود، فُرمی را فراهم می‌کند که بازدید کنندگان برای دسترسی به خدمات ارائه شده آن را کامل کنند و اطلاعات تماس خود را برای دسترسی به ebook مربوطه ارائه دهند.

بدین روش، امکان هدایت بازدیدکنندگان به سمت اهداف کسب و کار به وجود می‌آید و تیم فروش می‌تواند از اینجا به بعد روند را به دست بگیرد. مثلاً در کتاب الکترونیکی آموزش ساخت ebook که به عنوان مثال در این مقاله از آن استفاده شده است، نحوه ساخت صفحه فرود برای ebook به صورت زیر شرح داده شده است:

آموزش نحوه ساخت صفحه فرود

بازاریابی برای ebook و تجزیه-تحلیل میزان موفقیت آن در گام یازدهم ساخت کتاب الکترونیکی

پس از آنکه صفحه فرود به طور کامل طراحی و راه‌اندازی شد، می‌توان از نشانی URL مقصد (صفحه فرود) برای معرفی ebook خود در کانال‌های مختلف بازاریابی استفاده کرد. در ادامه، ۵ راه مختلف جهت معرفی و تبلیغ ebook ساخته شده فهرست شده است:

  • ebook جدید را می‌توان در وب سایت خود تبلیغ کرد. برای مثال، باید یک CTA یا پیوند را به صفحه فرود پیشنهادی مربوطه در صفحه منابع یا حتی صفحه اول وب سایت خود به نمایش گذاشت.
  • می‌توان ebook جدید را از طریق وبلاگ خود تبلیغ و معرفی کرد. برای مثال می‌توان انتشار گلچینی از ebook مربوطه را به صورت یک پست وبلاگ در نظر داشت. همچنین می‌توان یک مقاله وبلاگی جداگانه را پیرامون موضوع ebook خود نوشت. سپس در انتهای این پست، باید لینک دسترسی به ebook خود را با استفاده از یک CTA قرار داد تا خوانندگان برای ادامه یادگیری از طریق ebook ما ترغیب شوند.
  • ارسال یک ایمیل چندبخشی به مخاطبینی که علاقه خود را برای دریافت پیشنهاد محصول از شرکت مربوطه ابراز داشته‌اند.
  • بهره بردن از تبلیغات پولی و مشارکت در بازاریابی مشترک که به افراد برای معرفی ebook خود به مخاطبین جدید کمک می‌کند.
  • انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به همراه پیوندی به ebook خود نیز یکی دیگر از راه‌های تبلیغ ebook به حساب می‌آید. همچنین می‌توان به‌اشتراک‌گذاری پست‌های تبلیغاتی مربوط به ebook خود را به وسیله ایجاد کلیدهای به‌اشتراک‌گذاری رسانه افزایش داد.

پس از آنکه کتاب الکترونیکی ساخته شده در سراسر کانال‌های بازاریابی راه‌اندازی و معرفی (تبلیغ) شد، ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل بازاریابی محصول نیز برای اندازه‌گیری و تخمین میزان موفقیت محصول مربوطه مورد نیاز است. برای مثال، باید ابزاری برای تجزیه-تحلیل صفحه فرود تعبیه کرد تا اطلاعات لازم در خصوص تعداد افرادی به دست آید که ebook ساخته شده را دانلود کرده‌اند و به دنبال آن به سمت اهداف فروش هدایت شده‌اند. همچنین، تجزیه و تحلیل حلقه بسته (Closed-Loop Analytics) نیز نشان می‌دهد که چه تعداد از افراد در نهایت به مشتری کسب و کار ما بدل شده‌اند.

به این ترتیب، آموزش ساخت ebook در اینجا به پایان می‌رسد. می‌توان نسخه گردآوری شده نمونه کتاب الکترونیکی آموزش داده شده در این مقاله را در تصویر متحرک زیر مشاهده کرد:

نسخه گردآوری شده نمونه کتاب الکترونیکی آموزش داده شده

یکی دیگر از روش‌های ساخت ebook ، استفاده از نرم افزار ادوبی ایندیزاین به حساب می‌آید که ساخت کتاب الکترونیکی با این نرم افزار نیز بسیار رایج و محبوب است. به این سبب، ادامه آموزش ساخت ebook در این مقاله به نحوه تولید کتاب الکترونیکی با ایندیزاین اختصاص داده شده است.

ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین چگونه انجام می‌شود؟

ایندیزاین (InDesign) یک برنامه نرم افزاری انتشاراتی برای ایجاد اعلامیه (بروشور | تراکت)، مجله، روزنامه و کتاب است. در این بخش از مقاله آموزش ساخت ebook سعی شده است تا نحوه تبدیل قالب‌های ایندیزاین به کتاب‌های الکترونیکی آموزش داده شود.

قالب‌های ebook متفاوتی وجود دارند که هر یک برای هدف خاصی مناسب هستند. همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، دو فرمت رایج و پر کاربرد در ساخت ebook ، قالب‌های PDF و EPUB به حساب می‌آیند. در این بخش نحوه ساخت ebook با دو فرمت PDF و EPUB به وسیله برنامه ادوبی ایندیزاین شرح داده شده است.

ابتدا به چگونگی استخراج سند ایندیزاین به صورت یک PDF تعاملی پرداخته شده است. فرآیند ساخت کتاب الکترونیکی با InDesign و استخراج سند ایندیزاین به صورت ebook ، وابستگی چندانی به طولانی بودن سند مربوطه ندارد و این فرآیند برای هر کتاب الکترونیکی با هر تعداد صفحه‌ای تقریباً یکسان است. اگرچه، تفاوت‌های اندکی در خصوص نسخه ایندیزاین مورد استفاده وجود دارد. در این آموزش از نسخه InDesign CS6 استفاده شده است.

ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب PDF تعاملی چگونه انجام می‌شود؟

قالب‌های PDF تعاملی این امکان را در اختیار سازنده ebook قرار می‌دهند تا قالب اصلی سند ایندیزاین را به همراه فونت‌ها، قالب متنی و محتوای اصلی حفظ کند. علاوه بر این، می‌توان قابلیت‌های تعاملی دیگر مثل هایپرلینک، پیوند متقابل (Cross-Reference) به سایر صفحات، فیلم و جلوه‌های تعویض صفحه را نیز به ebook خود اضافه کرد. در ادامه به عنوان مثال هر یک از گام‌های اضافه کردن یک قابلیت تعاملی در سند ایندیزاین شرح داده شده‌اند.‌ فرض بر این است که پیش‌تر با استفاده از قالب‌های آماده و با قابلیت ویرایش آسان، ساخت ebook در ایندیزاین انجام و ترفندهایی که در بخش قبلی این مقاله آموزش داده شدند نیز در ساخت ebook مربوطه به کار گرفته شده‌اند.

گام نخست ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب PDF تعاملی

در این بخش، قصد اضافه کردن یک پیوند Cross-Reference قابل کلیک وجود دارد که خواننده را مستقیماً به صفحه ۱۰ کتاب الکترونیکی مربوطه می‌برد. پیش از این هم تعدادی هایپرلینک ساده به تعدادی از عبارت‌های متنی در بالای محل مورد نظر اضافه شده است (به قسمت علامت‌گذاری شده با رنگ نارنجی توجه شود). این کار با راست کلیک کردن روی محل مورد نظر و انتخاب گزینه New Hyperlink در قسمت Interactive انجام می‌شود. می‌توان از همین فرآیند برای افزودن یک Cross-Reference نیز استفاده کرد. بنابراین، باید متنی که قصد تبدیل آن به یک Cross-Reference وجود دارد را انتخاب (هایلایت) کرد. بهتر است رنگ بخش مورد نظر را تغییر داد تا این مسئله برای خواننده روشن شود که آن بخش قابل کلیک کردن است. این کار از طریق مسیر «Window > Color > Swatches» انجام می‌شود.

افزودن یک پیوند Cross-Reference قابل کلیک کردن در ایندیزاین

اکنون در حالی که متن همچنان هایلایت شده است، روی آن راست کلیک کرده و در قسمت Interactive، باید گزینه «New Hyperlink Destination» را مطابق تصویر زیر انتخاب کرد:

آموزش اضافه کردن هایپرلینک در ایندیزاین

حالا در پنجره‌ای که باز می‌شود، باید گزینه Page را در منوی Type کلیک کرد. اکنون در قسمت Page، باید شماره صفحه‌ای را انتخاب کرد که قرار است با کلیک روی لینک مربوطه در ebook به آن صفحه مراجعه شود. در این مثال، صفحه ۱۰ انتخاب شده است.

انتخاب شماره صفحه مورد نظر برای Cross Reference در ساخت Ebook با ایندیزاین

علاوه بر آن در این بخش می‌توان تنظیمات بزرگنمایی را هم در صفحه مقصد مشخص کرد. گزینه Fixed به معنی ثابت برای تنظیمات بزرگنمایی انتخاب معقولی به نظر می‌رسد. البته می‌توان تنظیمات بزرگنمایی را به طور خاص بر اساس ترجیح خود تنظیم کرد و الزامی در این زمینه وجود ندارد. اکنون باید روی دکمه OK کلیک کرد تا Cross-Reference مربوطه اِعمال شود و سپس باید به سند ایندیزاین خود بازگشت.

انتخاب نحوه بزرگنمایی برای اضافه کردن هایپرلینک در ساخت Ebook با ایندیزاین

گام دوم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب PDF تعاملی

پس از آنکه عناصر تعاملی مورد نظر مثل هایپرلینک‌ها و Cross-Referenceها مشابه گام پیشین آماده شدند، زمان آن فرا می‌رسد تا سند مربوطه به عنوان یک PDF تعاملی استخراج شود. برای انجام این کار ابتدا باید به منو فایل و قسمت Export رفت. حال باید برای ebook خود یک نام مناسب انتخاب و آن را در پوشه‌ای ذخیره کرد که به راحتی قابل دسترسی باشد. حال باید از طریق منوی Format گزینه Adobe PDF (Interactive) را انتخاب و گزینه Save‌ را کلیک کرد.

ذخیره Ebook با فرمت PDF در ایندیزاین

گام سوم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب PDF تعاملی

در پنجره Export to Interactive PDF که باز می‌شود، باید اطمینان حاصل کرد که Pages روی گزینه All‌ باشد؛ مگر اینکه تنها قصد استخراج تعداد خاصی از صفحات سند مربوطه وجود داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که سند مربوطه به صورت پراکندگی تک‌صفحه‌ای باشد که در این صورت می‌توان تیک گزینه Pages را فعال کرد. استفاده از سندی با صفحات روبه‌روی هم مثل کتاب‌های چاپی اگرچه ممکن است ظاهر برازنده‌ای داشته باشد، اما در دستگاه‌های کوچک‌تری مثل گوشی‌های موبایل اندازه آن بسیار کوچک و در نتیجه مطالعه آن دشوار خواهد بود.

برای مشاهده طراحی ebook ساخته شده، می‌توان تیک گزینه View After Exporting را فعال کرد. علاوه بر این، گزینه باز کردن در حالت تمام صفحه هم وجود دارد که اجازه می‌دهد تا تمرکز به طور کامل روی مطالعه ebook قرار بگیرد. باید در نظر داشت که این مسئله می‌تواند برای کاربران دستگاه‌های چندرسانه‌ای مثل لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها مشکل‌ساز شود؛ زیرا ممکن است در آن‌ها نیاز به استفاده از برنامه‌های دیگری هم در حین باز بودن ebook‌ وجود داشته باشد.

معمولاً خوب است گزینه «Create Tagged PDF» نیز در صورت نیاز کاربران فعال باشد تا آن‌ها بتوانند به راحتی کپی و الصاق (Paste) بخش‌هایی از متن کتاب را انجام دهند. با انجام این کار، ebook برای برنامه نمایش PDF تعیین می‌کند که بخش‌های متنی به صورت یک پاراگراف یا کلماتی کامل سازمان‌دهی شده است و سند کتاب الکترونیکی مربوطه تنها واحدهایی از متن‌های بدون سازمان نیست. بنابراین، وقتی که متن از فایل PDF مربوطه در جای دیگری الصاق می‌شود، ساختار اصلی و اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

در بخش «Image Handling» می‌توان کیفیت تصاویر را در PDF خود تنظیم کرد تا کیفیت تصویر برای یک نتیجه چشم‌نواز و حرفه‌ای بیشینه شود، یا اینکه برای صرفه‌جویی و کاستن حجم فایل، فشرده‌سازی لازم صورت گیرد. برای توزیع ebook خود به صورت آنلاین، گزینه High‌ برای قسمت کیفیت JPEG و انتخاب هفتاد و دو dpi هم برای نسبت تصویر (Resolution) کفایت می‌کند. اما، می‌توان میزان هر یک از این دو گزینه یا هر دوی آن‌ها را در صورت نیاز به کاستن تاری یا پیکسلی شدن کیفیت تصاویر افزایش داد.

تنظیمات مربوط به استخراج Ebook در ایندیزاین با فرمت PDF

گام چهارم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب PDF تعاملی

علاوه بر این می‌توان تنظیمات امنیتی اختیاری را هم به ebook خود اضافه کرد. این مورد برای همه حالت‌های مختلف مناسب نخواهد بود؛ اما می‌توان در صورتی از قابلیت‌های امنیتی برای قالب PDF استفاده کرد که ebook‌ مربوطه قرار است با تعداد افراد کمی به اشتراک گذاشته شود یا قصد حفظ محرمانگی وجود دارد. برای دسترسی به تنظیمات امنیتی باید در قسمت پایین سمت چپ پنجره Export to Interactive PDF، روی گزینه Security کلیک کرد تا پسورد مربوطه برای باز کردن سند تنظیم یا رمز عبوری برای محدود کردن امکان ویرایش تعیین شود. حال باید دکمه OK را کلیک کرد تا تنظیمات مورد نظر ذخیره و پنجره Security بسته شود. در نهایت برای ساخت ebook با فرمت PDF تعاملی، باید دکمه OK را در پنجره Export to Interacvtive PDF کلیک کرد.

تنظیمات امنیتی در استخراج کتاب الکترونیکی با فرمت PDF در ایندیزاین

اکنون PDF تعاملی مربوطه در برنامه Adobe Acrobat با حفظ تمام تنظیمات تعاملی قابل اجرا خواهد بود. باید قبل از به اشتراک گذاشتن ebook خود مطمئن شد تا هایپرلینک‌ها و Cross-Referenceها تست می‌شوند تا اطمینان لازم از این مسئله به دست آید که همه چیز به درستی راه‌اندازی شده است. حال در بخش دوم آموزش ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین به چگونگی استخراج سند ایندیزاین خود در قالب قابل جریان مجدد EPUB پرداخته شده است.

ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب EPUB چگونه انجام می‌شود؟

کتاب‌های الکترونیکی با قالب EPUB این گونه هستند که متن به صورت ثابت در صفحه قرار نمی‌گیرد و به این ترتیب امکان انطباق محتوا با دستگاه‌های مختلف به وجود می‌آید. علاوه بر این، خواننده این امکان را هم دارد که اندازه فونت را بزرگ کند تا خوانایی افزایش یابد و همچنین، امکان هایلایت و کپی کردن بخش‌هایی از متن و درج نشانک (بوکمارک) هم وجود دارد. در صورتی که کتاب مربوطه به صورت یک قالب استاندارد با متن خام راه‌اندازی شده باشد، این سند به راحتی با قالب EPUB سازگاری خواهد داشت. اما در صورتی که قالب مربوطه دارای جزئیات بیش‌تری همراه با تصاویر، جریان متنی غیرعادی (بی‌قاعده)، ستون‌ها و رنگ باشد، صرف زمان کافی برای ساده‌سازی طرح کتاب الکترونیکی مربوطه باعث خواهد شد تا EPUB نهایی به دست آمده قابل پیش‌بینی‌تر باشد.

یک گزینه دیگر این است که کتاب الکترونیکی مربوطه به صورت یک قالب EPUB ثابت استخراج شود. نحوه انجام این کار در این مقاله آموزشی شرح داده نخواهد شد؛ چرا که در حال حاضر این یک فرآیند دائماً در حال تغییر است. نرم افزار Adobe InDesign CC قابلیت‌هایی را برای استخراج به قالب ثابت ارائه می‌دهد، اما نتایج می‌توانند کمی غیرقابل پیش‌بینی باشند. در صورتی که فردی بخواهد قالب کتاب حاوی طرح‌های سنگین خود را حفظ کند، پیشنهاد می‌شود طراحی خود را به صورت یک PDF تعاملی از ایندیزاین استخراج (اکسپورت) کند یا یک افزونه ایندیزاین را برای استخراج به قالب EPUB به کار گیرد. همچنین، می‌توان از یک اپلیکیشن تبدیل قالب به صورت ثابت هم برای انجام این کار استفاده کرد. حال در ادامه به گام‌های مختلف وفق دادن یک کتاب رسانه‌ای تلفیقی به طرح مشابهی پرداخته شده است که به طور کامل برای استخراج با فرمت EPUB مناسب خواهد بود.

  • لازم به ذکر است که در انتهای این مقاله یک دوره آموزش ویدیویی نیز برای یادگیری ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین معرفی شده است که پس از مطالعه این نوشتار می‌توان برای آموزش‌های بیش‌تر در این زمینه از آن استفاده کرد.

گام نخست ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب EPUB

در این بخش نیز همان سند قبلی برای مطابقت دادن آن با قالب EPUB بازطراحی شده است. در صورتی که تنها یک طراحی کتاب به صورت ساده و تنها با متن خام ایجاد شده باشد، تنها موردی که باید از انجام آن اطمینان حاصل شود این است که استایل‌های پاراگراف به کل متن اضافه شوند (که در گام دوم با جزئیات بیش‌تری به آن پرداخته شده است). همچنین، یک فهرست مطالب (Table of Contents | ToC) نیز باید به کتاب الکترونیک خود افزود (این مورد هم در گام چهارم بررسی خواهد شد).

باید کار را با ایجاد یک سند ایندیزاین جدید برای بازطراحی ebook خود آغاز کرد. برای انجام این کار در ایندیزاین باید به منوی «File > New > Document» مراجعه شود. در پنجره‌ای که باز می‌شود، باید قسمت Intent را روی گزینه «Digital Publishing» قرار داد یا اگر در نسخه ایندیزاین مربوطه DP در دسترس نباشد، باید گزینه «Web» را برای Intent انتخاب کرد. سپس باید برای ایجاد یک طرح‌بندی تک‌صفحه‌ای، تیک گزینه «Facing Pages» را برداشت. برای اندازه صفحه باید Width را روی 612 پیکسل (۸.۵ اینچ) قرار داد. همچنین، ارتفاع یا همان Height نیز بهتر است روی ۷۹۲ پیکسل (۱۱ اینچ) تنظیم شود. دستگاه‌های مختلف به اندازه‌های صفحه مختلفی نیاز خواهند داشت، اما تنظیمات ۸.۵ در ۱۱ اینچی گزینه‌ای به حساب می‌آید که تقریباً برای همه دستگاه‌ها مناسب است.

ایجاد سند جدید برای ساخت کتاب الکترونیکی در ایندیزاین

اکنون باید گزینه OK را برای ایجاد سند جدید خود کلیک کرد.

گام دوم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب EPUB

اکنون می‌توان شروع به انتقال برخی از متن‌های کتاب اصلی به طرح‌بندی جدید کرد. قالب‌های EPUB به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انعطاف‌پذیر باشند و خوانندگان بتوانند فونت متن ebook را خودشان در صورت تمایل انتخاب کنند. بنابراین در خصوص حفظ بهترین قالب‌بندی، چندان جای نگرانی وجود ندارد. آنچه که اهمیت بیش‌تری دارد این است که نوعی حالت سلسله‌مراتبی در متن حفظ شود و در آن تیترها، زیرتیترها و متن بدنه در اندازه یا میزان درشتی با هم متفاوت باشند.

در صورتی که هر یک از این بخش‌های مختلف متن به عنوان سبک‌های (استایل‌های) پاراگراف تعریف شوند، امکان ایجاد یک فهرست مطالب بدون هیچ دردسری وجود خواهد داشت. باید نشانگر را در داخل پاراگرافی قرار داد که قصد تعریف آن به عنوان استایل متن بدنه وجود دارد. سپس، لازم است به منوی «Window > Styles > Paragraph Styles» مراجعه شود. حال باید روی دکمه «Create New Style» در انتهای پنل مربوطه کلیک کرد تا پنجره Options‌ باز شود. در این پنجره، عبارت «Body Text» به عنوان نام استایل مربوطه انتخاب می‌شود و سپس باید OK را کلیک کرد.

ایجاد استایل جدید برای ساخت کتاب الکترونیکی با فرمت EPUB در ایندیزاین

حال باید این فرآیند را برای متن‌های مربوط به زیرتیترها هم تکرار و یک استایل پاراگراف جدید با نام «Sub-heading» ایجاد شود.

ایجاد یک استایل پاراگراف جدید برای متن های زیر تیترها برای ساخت Ebook با InDesign

همین کار برای تیترهای اصلی کتاب الکترونیکی ما نیز باید انجام شود. این بار، استایل جدیدی با نام «Header» ایجاد می‌شود.

باید اطمینان حاصل کرد که تمام انواع متن‌ها در کتاب ما دارای استایل پاراگراف مربوط به خودش باشد. این کار را می‌توان به وسیله هایلایت کردن متن و یک بار کلیک کردن روی نام استایل مورد نظر در پنل «Paragraph Styles» انجام داد.

گام سوم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب EPUB

در صورتی که قصد درج تصویر در طرح‌بندی کتاب الکترونیکی ما وجود داشته باشد، باید اطمینان حاصل کرد که تصاویر مربوطه در محل مورد نظر قلاب و متصل (Anchor) شده باشند. برای مثال، اگر نیاز باشد یک تصویر بین دو پاراگراف متنی قرار بگیرد، باید تصویر را در محل مربوطه تثبیت (فیکس) کرد تا از انتقال آن‌ها به طور پیش‌فرض به انتهای متن توسط ایندیزاین در زمان استخراج قالب EPUB کتاب الکترونیکی مربوطه جلوگیری شود.

باید نشانگر ابزار تایپ (Type Tool | T) را بین دو پاراگراف در محلی قرار داد که قصد تثبیت تصویر مربوطه در آنجا وجود دارد. سپس باید به محل تنظیمات با نشانی «File > Place» رفت، تصویر خود را انتخاب و آن را باز کرد. ایندیزاین تصویر مربوطه را در داخل قاب متنی رها خواهد کرد و در این فرآیند، تصویر ما متصل یا همان انکر می‌شود. این رویداد به صورت نمادین با یک علامت قلاب کوچک در قسمت بالا و سمت راست تصویر نمایش داده خواهد شد.

درج تصویر در ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین با فرمت EPUB به صورت صحیح

گام چهارم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب EPUB

در این مرحله نیاز به تنظیم و ساخت یک فهرست مطالب (ToC) برای کتاب مربوطه حتی در صورتی وجود دارد که پیش از این هم یک صفحه فهرست مطالب ایجاد شده باشد. در قالب EPUB، ناوبری در طول سند کتاب الکترونیکی مربوطه با استفاده از یک فهرست محتوای مبتنی بر استایل انجام می‌شود. باید به منوی «Layout > Table of Contents» مراجعه کرد. در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توان عنوان ToC خود را در قسمت «Title» وارد کرد. در اینجا از نام پیش‌فرض «Contents» استفاده شده است. علاوه بر این، می‌توان استایل تیتر مربوطه را هم تنظیم کرد. در اینجا استایل تیتری استفاده شده است که پیش‌تر برای استفاده در کل کتاب الکترونیکی ما ایجاد شده بود.

از ToC مربوطه انتظار می‌رود تا به صورت خودکار فهرست کاملی از محتوا را بر اساس تیترهای به کار رفته در کتاب الکترونیکی ما ایجاد کند. بنابراین باید روی گزینه Header در لیست «Other Styles» کلیک کرد و سپس دکمه Add را برای اضافه کردن آن به لیست «Include Paragraph Styles» زد.

اضافه کردن استایل به متن فهرست مطالب در ساخت کتاب الکترونیکی با inDesign

همچنین می‌توان تنظیمات لازم را برای استایل ورودی یا همان «Entry Style» نیز انجام داد. در اینجا تنظیمات به گونه‌ای انجام شده است که «Body Text Paragraph Style» اندازه متن را در طول کتاب الکترونیکی ما ثابت نگاه دارد.

انجام تنظیمات ورودی برای ایجاد فهرست مطالب در ساخت Ebook با ایندیزاین

پس از کلیک کردن دکمه «OK»، ایندیزاین فهرست مطالب آماده شده را برای نشانگر بارگذاری می‌کند:

درج فهرست مطالب در سند کتاب الکترونیکی با فرمت EPUB

اکنون باید یک صفحه خالی را در ابتدای سند خود با استفاده از پنل Pages از طریق «Window > Pages» ایجاد و یک بار در داخل صفحه کلیک کرد تا فهرست مطالب در صفحه مورد نظر قرار بگیرد.

درج فهرست مطالب با کلیک کردن روی صفحه خالی ابتدایی در سند مربوطه برای ساخت Ebook با ایندیزاین

در صورتی که قصد به‌روزرسانی صفحه محتوا پس از این وجود داشته باشد، می‌توان این کار را به راحتی به وسیله منوی Layout و قسمت «Update Table of Contents» انجام داد.

گام پنجم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب EPUB

اکنون همه چیز برای استخراج سند مربوطه در قالب EPUB آماده است. برای انجام این کار می‌توان به منوی «File > Export» رفت، ebook خود را نام‌گذری و در منوی Format قالب EPUB را انتخاب کرد. در پایان نیز باید گزینه Save کلیک شود.

استخراج سند کتاب الکترونیکی با فرمت EPUB

گام ششم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب EPUB

در پنجره تنظیمات استخراج به نام «Export Options»، می‌توان نسخه EPUB را از بالا و قسمت General تعیین کرد. EPUB 2.0.1 برای کتابخوان‌ها و دستگاه‌های قدیمی‌تر مناسب است، در حالی که EPUB 3.0 نسخه جدیدتری به حساب می‌آید (این همچنین نسخه‌ای است که در حال حاضر در اکثر فروشگاه‌های ebook ترجیح داده می‌شود).

تنظیمات اکسپورت با قالب EPUB در ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین

همچنین می‌توان یک تصویر جلد (Cover) را هم برای کتاب الکترونیکی EPUB خود در قسمت گزینه‌های بخش Setup در پنجره Export Options انتخاب کرد. در این بخش می‌توان گزینه‌ Rasterize First Page‌ را انتخاب کرد تا تصویری شطرنجی از صفحه اول ebook به عنوان جلد کتاب استفاده شود. همچنین، می‌توان روی گزینه «Choose Image» برای اضافه کردن یک فایل تصویری برای جلد کلیک کرد.

انتخاب تصویر برای جلد کتاب الکترونیکی ساخته شده با ایندیزاین به صورت قالب EPUB

گام هفتم ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین در قالب EPUB

گزینه‌های بیش‌تری برای EPUB مربوطه در سربرگ‌های Image و Advanced در منوی سمت چپ وجود دارد. می‌توان رزولوشن تصاویر خود را هم تنظیم کرد. کاهش نسبت تصویر یا همان رزولوشن تا ‎ ۷۲ ppi‎ به کاهش اندازه EPUB کمک خواهد کرد و برای اکثر دستگاه‌های کتابخوان کاملاً مناسب خواهد بود.

تنظیمات مربوط به تصاویر در کتاب الکترونیکی با فرمت EPUB

پس از آنکه تنظیمات لازم انجام شدند، می‌توان OK را کلیک کرد. در صورتی که تیک گزینه «View EPUB after Exporting» به معنی «نمایش EPUB پس از استخراج» فعال باشد، فایل EPUB ما در یک برنامه پیش‌فرض باز خواهد شد (مثلاً در صورت استفاده از مک، EPUB در برنامه iBooks باز خواهد شد). در غیر اینصورت، می‌توان به پوشه‌ای رفت که فایل EPUB ما در آن ذخیره شده است و در آنجا آن را باز کرد. بهتر است تنظیمات انجام شده را در یک برنامه کتابخوان یا تبلت پیش از بارگذاری (آپلود) فایل ebook در یک فروشگاه کتاب الکترونیکی آزمایش کرد. در تصویر زیر، خروجی این کتاب الکترونیکی در برنامه IBooks قابل مشاهده است.

نمونه کتاب الکترونیکی ساخته شده با فرمت EPUB

به این ترتیب، آموزش ساخت کتاب الکترونیکی با ایندیزاین نیز در این بخش از مقاله آموزش ساخت ebook به پایان رسیده است. بخش بعدی این نوشتار به پاسخگویی سوالات رایج پیرامون ساخت ebook اختصاص دارد.

سوالات رایج ساخت ebook

در این بخش از مقاله آموزش ساخت ebook به برخی از سوالات رایج پیرامون ساخت کتاب الکترونیکی پاسخ داده شده است تا افرادی که به دنبال ساخت ebook هستند بتوانند اطلاعات بیش‌تری در این خصوص به دست آورند و به پاسخ سوال خود برسند.

موضوع کتاب الکترونیکی چه می‌تواند باشد؟

یک ebook می‌تواند در حد معقول هر موضوعی داشته باشد. ساخت کتاب‌ الکترونیکی به بیان ساده راهی برای یک بازاریاب محسوب می‌شود تا اطلاعات حیاتی و جامعی را در قالبی عرضه کند که مشتریان بالقوه مایل به خواندن آن باشند. یک شرکت زیست محیطی ممکن است یک کتاب الکترونیکی را درباره صرفه‌جویی در مصرف آب منتشر کند. علاوه بر این، ممکن است آن‌ها در یک ebook، تمرکز را به طور کامل روی یک محصول مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف آب قرار دهند و در آن به این مسئله بپردازند که محصول آن‌ها چگونه به یک مشتری کمک می‌کند تا مشکل خود را برطرف کند. در انتهای این مقاله به معرفی ایده‌های بیش‌تری برای ساخت ebook پرداخته شده است.

فارق از اینکه موضوع ebook مربوطه چه باشد، تحقیق و پژوهش، بخش مهمی از ساخت ebook به حساب می‌آید. برخلاف محتوای کوتاه مثل مقاله‌ها و ویدیوها، محتوای یک کتاب الکترونیکی بر اساس اعتماد، شواهد و مدارک ارائه می‌شود. کاربر و مخاطبی که به سراغ یک ebook می‌رود و درخواست استفاده از آن را دارد، تنها به دنبال نکات کلی و فهرست‌های تیتروار (بولت‌پوینتی) نیست، بلکه به محتوای جامع‌تری نیاز دارد. این مسئله شامل تمام محتوا و آزمایش‌هایی است که فرد برای ساخت ebook متحمل می‌شود.

ساختار یک کتاب الکترونیکی باید چگونه باشد؟

هیچ قانون و ساختار مشخصی برای نحوه سازمان‌دهی محتوا در یک کتاب الکترونیکی وجود ندارد. ساختار ebook معمولاً بسته به این که موضوع کتاب چه باشد، مشابه ساختار یک رمان یا کتاب چاپی است. اما، برخی از جنبه‌هایی از یک کتاب الکترونیکی وجود دارند که حتماً باید به آن‌ها پایبند بود. ebookها معمولاً دارای ساختاری متشکل از فصل‌ها و تصاویر جانبی هستند. مشابه یک پست وبلاگ، شکستن محتوا به بخش‌های کوچک‌تر با استفاده از زیر عنوان‌ها یا همان زیر تیترها در یک کتاب الکترونیکی هم بسیار تاثیرگذار است. در صورتی که برای مثال، موضوع کتاب الکترونیکی راجع به ورزش حرفه‌ای باشد و یکی از فصل‌ها درباره لیگ برتر فوتبال باشد، باید زیرفصل‌هایی برای تیم‌های مختلف شرکت کننده در لیگ برتر فوتبال در نظر گرفته شوند.

آیا ساخت ebook سودآوری دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا ساخت ebook منجر به سودآوری خواهد شد یا خیر باید گفت که کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند سودآور باشند. ebookها در حجم بالا قابل عرضه هستند و قیمت تمام شده آن‌ها نسبت به کتاب‌های چاپی پایین‌تر است. این بدان معناست که به منظور رقابت و به دست آوردن سود قابل توجه، نیاز به فروش تعداد بالایی از یک کتاب الکترونیکی با قیمت نازل وجود دارد. بسته به حیطه صنعتی مربوطه، یک کتاب الکترونیکی ممکن است رایگان یا بسیار گران قیمت باشد. پیش از قیمت‌گذاری کتاب الکترونیکی خود، نیاز به انجام تحقیقات لازم وجود دارد.

باید مشخص شود که مخاطب هدف کیست؟ این مخاطبین حاضر به پرداخت چه مبلغی هستند؟ و چه تعدادی از افراد در بازار هدف تمایل به خرید آن دارند؟ سپس باید بستر و پلتفرمی که کتاب الکترونیکی ساخته شده قرار است در آن به فروش برسد را تعیین کرد. فروشگاه‌های مختلفی برای فروش کتاب‌های الکترونیکی در کشور وجود دارند که می‌توان کتاب خود را از طریق آن‌ها به فروش رساند. می‌توان تحقیق کرد که قیمت کتاب‌های الکترونیکی معمولاً در این سایت‌ها چقدر است و از این بررسی در اتخاذ خط مشی قیمت‌گذاری خود بهره برد.

بهترین نرم افزار ساخت ebook رایگان چیست؟

در صورتی که هدف نوشتن و انتشار یک ebook باشد، نیاز به استفاده از ابزارهای ساخت ebook وجود دارد. پیش از این در طول آموزش ساخت ebook در این مقاله از نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت و ایندیزاین ادوبی استفاده شد که می‌توان این دو را به عنوان بهترین نرم افزار‌های ساخت ebook در نظر گرفت. خوشبختانه، انتخاب‌های بسیاری در خصوص ابزارهای نوشتن، قالب‌بندی و آماده‌سازی ebook وجود دارند. در این بخش از مقاله آموزش ساخت ebook ، تعدادی از بهترین نرم افزارهای ساخت ebook معرفی شده‌اند که رایگان هم هستند. هر یک از آن‌ها در ادامه فهرست شده‌اند:

  1. مایکروسافت Word : برنامه Word روی کامپیوتر اکثر افراد نصب است و بنابراین به راحتی می‌توان با استفاده از آن شروع به ساخت ebook کرد.
  2. برنامه Pages اپل : در صورتی که فردی از یک کامپیتور مک استفاده می‌کند، برنامه Apple Pages بهترین انتخاب برای ساخت ebook به حساب می‌آید. امکان استخراج فایل‌ها با فرمت docx و epub و همچنین انتشار مستقیم آن‌ها در Apple Books از جمله قابلیت‌های این نرم افزار به حساب می‌آیند.
  3. برنامه Google Docs : این برنامه یک جایگزین ایده‌آل هم برای کاربران ویندوز و هم برای کاربران مک به حساب می‌آيد. این برنامه نیز بسیار شبیه به Word و به صورت آنلاین و آفلاین قابل استفاده است.
  4. Canva : هر کتاب الکترونیکی به یک جلد نیازمند است. اما، استخدام یک طراح گرافیک یا خرید جلدهای از پیش ساخته شده هزینه زیادی دارد. بهترین راهکار رایگان برای ایجاد جلد ebook استفاده از نرم افزار رایگان Canva است.
  5. نرم افزار Kindle Create : پیش از انتشار ebook ، باید قالب‌بندی آن را به طور کاملاً بی‌نقص انجام داد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از Kindle Create است. این برنامه جهت استایل‌دهی به پیش‌نویس خود برای لذت بخش کردن خواندن آن در دستگاه‌های Kindle استفاده می‌شود.
  6. برنامه Kindle Previewer : یک نرم افزار رایگان از جانب آمازون به حساب می‌آید که برای ویندوز و مک در دسترس است. Kindle Previewer ابزاری مفید برای نویسندگانی به حساب می‌آید که می‌خواهند کیفیت یک کتاب الکترونیکی Kindle را پیش از انتشار آن در Amazon KDP بررسی کنند.
  7. Calibre : اکثر نویسندگان و مؤلفین جدید از Calibre برای تبدیل پیش‌نویس ebook خود به فرمت‌های epub ،mobi و PDF استفاده می‌کنند. Calibre برای کامپیوترهای PC، مک و لینوکس در دسترس است.
  8. نرم افزار Sonar : پیش از انتشار ebook خود در آمازون، باید ۲ دسته و هفت کلمه کلیدی جستجو انتخاب شود. محبوب‌ترین ابزار برای پیدا کردن داده‌های کلمه کلیدی برای کتاب‌های فروخته شده در آمازون، Publisher Rocket است. اما این برنامه رایگان نیست. بهترین جایگزین رایگان برای آن، برنامه Sonar به حساب می‌آید که به افراد کمک می‌کند تا کلمه کلیدی مرتبط را برای ebook خود پیدا کنند.
  9. Book Description Generator : در زمان انتشار ebook خود، نیاز به اضافه کردن توضیحات کتاب وجود دارد. اگرچه پس از انتشار، این توضیحات به صورت متن خام در سایت فروش کتاب آمازون نمایش داده می‌شود. یک روش عالی برای بیش‌تر کردن شانس فروش ebook خود این است که قالب‌بندی توضیحات کتاب الکترونیک مربوطه به شکلی خلاقانه انجام شود. سریع‌ترین و ساده‌ترین راه، استفاده از ابزار رایگان Book Description Generator است.
  10. برنامه Free 3D book covers :‌ استفاده از یک نسخه تخت از جلد کتاب الکترونیکی خود برای معرفی و تبلیغ آن در شبکه‌های اجتماعی به اندازه یک نمونه سه بُعدی جذاب نیست. DIY Book Covers ابزاری رایگان و بدون نیاز به ثبت‌نام است که می‌توان با استفاده از آن جلدهای چشم‌نوازی را ایجاد کرد.

بهترین برنامه ساخت کتاب الکترونیکی پیشرفته چیست؟

نرم افزار Adobe InDesign پیشرفته‌ترین روش برای ساخت ebook نسبت به سایر راه‌ها به حساب می‌آید. استفاده از Adobe InDesign نیازمند صرف زمان، صبر و داشتن دقت نظر در جزئیات و قالب‌بندی است. در صورتی که فردی قصد داشته باشد تا فضای داخلی برای ebook خود بسازد که توجه‌ها را به خود جلب کند و به گونه‌ای مطلوب مخاطب را از صفحه‌ای به صفحه دیگر سوق دهد، قطعاً InDesign نرم افزار مناسبی برای این کار خواهد بود. دلیل آموزش ساخت کتاب الکترونیک با ایندیزاین که پیش‌تر در این مقاله ارائه شد نیز همین است که این نرم افزار بهترین نرم افزار ساخت ebook به صورت پیشرفته محسوب می‌شود. همچنین یک دوره آموزش ویدیویی نیز در انتهای این مقاله برای یادگیری ایندیزاین معرفی شده است.

بهترین برنامه های ساخت کتاب الکترونیکی اندروید چه هستند؟

یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ساخت کتاب الکترونیکی در اندروید، «ebook App Builder» نام دارد.

برخی از سایر اپلیکیشن‌های مناسب برای ساخت کتاب اکترونیکی اندروید در ادامه فهرست شده‌اند:

  1. برنامه Book Creator
  2. برنامه کاربردی Book Writer Free
  3. اپلیکیشن My Picture Books
  4. نرم افزار Creative Book Builder
  5. برنامه Lego Friends Story Maker

آیا می‌توان یک ebook را ویرایش کرد؟

خیر؛ پس از آنکه یک کتاب الکترونیکی در یکی از قالب‌های اصلی فایل ذخیره می‌شود، دیگر امکان ویرایش آن وجود ندارد. بنابراین، باید اطمینان حاصل شود که آخرین نسخه ایجاد شده در یک قالب قابل ویرایش مثل فایل Word ذخیره و در محل امنی نگهداری شود. اما چرا یک ebook باید غیرقابل ویرایش باشد؟ با ساخت ebook و توزیع آن در قالب غیرقابل ویرایش، اطمینان حاصل می‌شود که با به اشتراک‌گذاری آن میان چندین کاربر، محتوای مربوطه غیر قابل تغییر باقی خواهد ماند؛ این محتوا هم شامل قالب و هم شامل اطلاعات داخل آن می‌شود. می‌توان کتاب‌های الکترونیکی را به صورت یک «فایل PDF قابل ویرایش» ذخیره کرد. این ویژگی مختص نرم افزار Adobe Acrobat است. Adobe Acrobat برنامه‌ای است که استفاده و ایجاد فایل PDF به وسیله آن بنیان‌گذاری شد.

اکنون پس از پاسخگویی به برخی از مهم‌ترین سوالات رایج پیرامون ساخت ebook در بخش انتهایی این نوشتار به معرفی تعدادی از فیلم‌های آموزشی فرادرس پرداخته شده است که بیش‌ترین ارتباط را با عنوان این مقاله دارند.

معرفی فیلم های آموزش ساخت ebook‌ فرادرس

در سایت فرادرس دوره‌های آموزشی متعددی با موضوع‌های مختلف ارائه شده است. در این بخش پایانی از مقاله ساخت ebook ، تعدادی از دوره‌های آموزشی مرتبط با عنوان این مقاله برای یادگیری بیش‌تر به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

فیلم آموزش ایندیزاین InDesign برای چاپ و صفحه آرایی کتاب و مجلات

فیلم آموزش ایندیزاین InDesign برای چاپ و صفحه آرایی کتاب و مجلات

در این مقاله به آموزش خروجی گرفتن و ساخت کتاب الکترونیک با ایندیزاین پرداخته شد. به طور قطع نمی‌توان آموزش جامع ساخت ebook با ایندیزاین را در یک مقاله وبلاگی گنجاند. بنابراین، برای یادگیری بیش‌تر و دقیق‌تر، استفاده از دوره آموزش ایندیزاین فرادرس پیشنهاد می‌شود. طول مدت این دوره بیش از ۴ ساعت و مدرس آن آرمان حسن زاده است. این دوره آموزشی به ۱۴ درس مختلف تقسیم‌بندی شده که مباحث مختلفی از جمله اصول کلی، ایجاد فایل، مدیریت صفحات، متن و سایر موارد مربوط به آموزش ایندیزاین در آن‌ها ارائه شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش ایندیزاین InDesign برای چاپ و صفحه آرایی کتاب و مجلات + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش ساخت کتاب الکترونیک با سیگیل و کالیبر Sigil و Calibre

فیلم آموزش ساخت کتاب الکترونیک با سیگیل و کالیبر Sigil و Calibre

در این دوره آموزشی به شرح نحوه ساخت ebook با Sigil و Calibre پرداخته می‌شود. طول مدت این فرادرس نزدیک به ۳ ساعت و مدرس آن دکتر آزاده سهرابی‌نژاد است. این دوره ۴ درس را شامل می‌شود که در درس اول آن مقدماتی پیرامون قالب‌های مختلف و چگونگی دسترسی به ebook آموزش داده شده است. درس دوم به آموزش ایندیزاین و دو درس باقیمانده نیز به آموزش Calibre و Sigil اختصاص دارد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش ساخت کتاب الکترونیک با سیگیل و کالیبر Sigil و Calibre + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش پاورپوینت Microsoft PowerPoint 2016

فیلم آموزش پاورپوینت Microsoft PowerPoint 2016‎

بخشی از آموزش ساخت ebook در این مقاله با استفاده از پاورپوینت انجام شد. علاوه بر ساخت کتاب الکترونیکی ،‌ امکان انجام بسیاری از کارهای دیگر هم با استفاده از نرم افزار پاورپوینت وجود دارد. برای یادگیری کار با این محصول پر استفاده و محبوب شرکت مایکروسافت، استفاده از دوره آموزش پاورپوینت فرادرس پیشنهاد می‌شود. طول مدت این دوره آموزشی نزدیک به ۵ ساعت و مدرس آن مهندس سید رضا هاشمیان است. این دوره جامع، ۱۰ درس مختلف را شامل می‌شود که در آن‌ها به تفضیل به مباحث آموزش پاورپوینت پرداخته شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش ساخت کتاب الکترونیک با سیگیل و کالیبر Sigil و Calibre + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش نرم افزار ورد Microsoft Word 2016

فیلم آموزش نرم افزار ورد Microsoft Word 2016

همان‌طور که در بخش سوالات رایج و پاسخ به پرسش چیستی بهترین نرم افزارهای ساخت ebook اشاره شد، از برنامه Microsoft Word نیز می‌توان برای ساخت کتاب الکترونیکی استفاده کرد. یادگیری کار با Word یکی از مهارت‌های پایه و عمومی به حساب می‌آید که همه افراد برای تحصیل و ورود به بازار کار باید بر آن مسلط باشند. برای یادگیری Word می‌توان از دوره وُرد فرادرس استفاده کرد. این دوره آموزشی تقریباً ۶ ساعت و مدرس آن مهندس سید رضا هاشمیان است.

فیلم آموزش Google Docs (گوگل داک) - کار با فایل متنی آنلاین

فیلم آموزش Google Docs (گوگل داک) - کار با فایل متنی آنلاین

یکی دیگر از نرم افزارهایی که می‌توان با استفاده از آن به ساخت ebook‌ پرداخت، اپلیکیشن تحت وب Google Docs است که شباهت‌های زیادی به Word‌ دارد؛ با این تفاوت که مبتنی بر وب است و می‌توان تنها از طریق مرورگر و بدون نیاز به نصب روی هر کامپیوتری از آن استفاده کرد. علاوه بر این و بر خلاف Word، استفاده از Google Docs کاملاً رایگان است. برای یادگیری این نرم افزار کاربردی، استفاده از دوره آموزش گوگل داک فرادرس توصیه می‌شود. طول مدت این دوره آموزشی کمی بیش از ۱ ساعت و مدرس آن مهندس سید رضا هاشمیان است. این فرادرس ۵ بخش مختلف را شامل می‌شود.

  • برای مشاهده فیلم آموزش Google Docs (گوگل داک) - کار با فایل متنی آنلاین + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

ساخت ebook یکی از روش‌های رایج در بازاریابی محتوا به حساب می‌آید و کسب و کارها و افراد بسیاری از این روش برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. در این مقاله آموزشی، ساخت ebook با استفاده از دو نرم افزار رایج و کاربردی پاورپوینت و ایندیزاین با جزئیات و به طور جامع شرح داده شد. پس از آن نیز، برخی از سوالات رایج و مهم پیرامون ساخت کتاب الکترونیکی پاسخ داده شدند. در پایان هم معرفی دوره‌های آموزشی فرادرس مرتبط با ساخت ebook صورت گرفت.

بر اساس رای ۲۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BritannicaSimple English WikipediaThink MaverickHubspotJust Publishing Adviceenvato-tuts+‎
۱ دیدگاه برای «آموزش ساخت ebook — چطور یک کتاب الکترونیکی بسازیم؟»

سلام چطور میشه کتابی رو برای فروش گذاشت که به صورت رایگان دانلود نشه؟ حتی اگر برای پی دی اف کتاب هم رمز بگذاریم، باز هم یه نفر که اون رو بخره، میتونه رایگان در اختیار بقیه قرار بده. آیا برای این کار چاره ای وجود داره؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *