آموزش سئو تولید محتوا — اصول طلایی تولید محتوای سئو شده

۱۰۶۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
آموزش سئو تولید محتوا — اصول طلایی تولید محتوای سئو شده

بهینه‌سازی موتور جستجو یا «سئو» ابزاری بسیار قدرتمند در دستان بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا به حساب می‌آید. وقتی شما به بهینه‌سازی صفحات وب‌ (از جمله پست‌های بلاگ) می‌پردازید، در واقع دارید وب‌سایت خود را در مقابل چشم افراد بیشتری قرار می‌دهید که کلمه کلیدی مربوط به محصول یا سرویس شما را درون موتورهای جستجویی نظیر گوگل وارد کرده‌اند. اما آیا محتوای بلاگ شما واقعا باعث می‌شود که کسب و کارتان به شکلی ارگانیک در رده‌بندی موتورهای جستجو قرار بگیرد؟ اگرچه این را می‌دانیم که محتوای بلاگ می‌تواند به سئو شما کمک کند، تغییراتی که گوگل مداوما در الگوریتم‌های خود به وجود می‌آورد کار را اندکی سخت می‌کند. بنابراین در دوران کنونی، بهترین رویکردهای سئو تولید محتوا راجع به ارتباط موضوعی و مقاصد پشت مقالات هستند.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که هنگام صحبت راجع به محتوای بلاگ، چطور می‌توان تشخیص داد که چه چیزی مهم است و چه چیزی خیر؟ تاکتیک‌های کنونی سئو تولید محتوا چه هستند و چه تاکتیک‌هایی «کلاسیک» به حساب می‌آیند؟ چطور می‌توان به تعادلی میان تمام این‌ها رسید؟

به مطالعه مقاله ادامه دهید، زیرا به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو چیست؟

SEO مخفف Search Engine Optimization یا «بهینه‌سازی موتور جستجو» است. به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، سئو پروسه‌ای است که باعث می‌شود مردم هنگام جستجو در وب‌سایت‌هایی نظیر گوگل، بینگ و دیگر موتورهای جستجو برای محصولات یا سرویس‌هایی که به کسب و کار شما مرتبط هستند، قادر به مشاهده سایت شما باشند. هرچه قواعد سئو تولید محتوا بهتر رعایت شده و صفحه وب شما در نتایج جستجو بالاتر و نمایان‌تر باشد، به احتمال بیشتری قادر به جلب توجه مخاطبان بالقوه و افزایش مشتریان خود خواهید بود.

سئو چطور کار می‌کند؟

موتورهای جستجویی نظیر گوگل و بینگ از بات‌هایی به نام «خزنده وب» استفاده می‌کنند که اصطلاحا مشغول «کراول» در سطح وب هستند. این بات‌ها از سایتی به سایت دیگر می‌روند، اطلاعات مربوط به صفحات وب را جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها درون یک فهرست قرار می‌دهند. به این فهرست به چشم یک کتابخانه بزرگ نگاه کنید. کتابدار (یا همان موتور جستجو) می‌تواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) را از میان انبوه محتوا بیرون کشیده و آنچه دقیقا در لحظه‌ای خاص به دنبال آن می‌گردید را مقابل چشم‌تان قرار دهد.

سئو تولید محتوا

بعد از این، الگوریتم‌ها شروع به تحلیل صفحات موجود در فهرست می‌کنند و صدها فاکتور رده‌بندی یا سیگنال را مد نظر قرار می‌دهند تا معلوم شود برای یک عبارت خاص، صفحات باید با چه ترتیبی در نتایج جستجو به نمایش درآیند. در تمثیل کتابخانه ما، کتابدار تک‌تک کتاب‌های موجود در کتابخانه را مطالعه کرده و می‌تواند دقیقا بگوید که پاسخ سوالات شما در کدام یک است.

قواعد سئو تولید محتوا باعث می‌شوند تجربه کاربری بهتری در اختیار افرادی که عبارتی خاص را جستجو کرده‌اند قرار بگیرد و در نتیجه، شانس موفقیت شما تا حد زیادی وابسته به همین قواعد است. بات‌های موتورهای جستجو با بررسی فاکتورهای گوناگون، تخمین می‌زنند که یک وب‌سایت یا یک صفحه وب با چه میزان دقت و خوانایی قادر به پاسخ دادن به چیزی است که کاربر آن را جستجو کرده.

برخلاف تبلیغات پولی که سر از نتایج جستجو در می‌آورند، امکان پرداخت پول به موتورهای جستجو برای به دست آوردن رده‌بندی بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک وجود ندارد و به همین خاطر بوده که اکنون تنظیم سئو تولید محتوا به شغلی تخصصی و بسیار پرتقاضا تبدیل شده.

الگوریتم‌های جستجو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صفحات معتبر و مرتبط را به نمایش در می‌آورند و تجربه‌ای بهینه‌ای از جستجو برای عبارات مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بهینه‌سازی سایت و محتوای شما با درنظرگیری فاکتورهای سئو تولید محتوا باعث می‌شود رده بالاتری در نتایج جستجو داشته باشید.

چرا سئو تولید محتوا برای بازاریابی مهم است؟

سئو تولید محتوا از آن جهت به عنصری بنیادین در بازاریابی دیجیتال تبدیل شده که مردم در هر سال تریلیون‌ها بار درون موتورهای جستجو سرچ می‌کنند و در اکثریت مواقع هم اهدافی تجاری داشته و می‌خواهند راجع به محصولات یا سرویس‌های خاصی اطلاعات کسب کنند. جستجوی کاربران معمولا اصلی‌ترین منبع ترافیک دیجیتال برای برندها به حساب آمده و دست بالا را نسبت به دیگر کانال‌های بازاریابی دارد. هرچه صفحه وب شما رده‌بندی بالاتری در نتایج جستجو داشته باشد و بیشتر دیده شود، وضعیت کسب و کار شما از رقبا بهتر خواهد بود.

البته باید این را نیز در نظر داشت که صفحات نتایج جستجو طی چند سال اخیر تغییرات فراوانی به خود دیده‌ و به گونه‌ای به تکامل رسیده‌اند که پاسخ‌ها و اطلاعاتی مستقیم در اختیار کاربر می‌گذارند. به این ترتیب، مردم به احتمال بیشتری در صفحه نتایج جستجو باقی می‌مانند و به وب‌سایت‌های دیگر سر نمی‌زنند.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، سئو فونداسیون اکوسیستم بازاریابی دیجیتال است. وقتی به خوبی درک کنید که کاربران وب‌سایت شما به دنبال چه می‌گردند، می‌توانید از این دانش در تمام کمپین‌های بازاریابی خود (چه پولی و چه ارگانیک) استفاده کنید و این موضوع نه‌تنها وب‌سایت اصلی، بلکه شبکه‌های اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد.

اصول طلایی سئو تولید محتوا

اصول طلایی سئو تولید محتوا

حالا که با بنیادین‌ترین موضوعات آشنا شده‌ایم، بیایید به ۱۲ اصل در سئو تولید محتوا بپردازیم که با بهره‌برداری درست از آن‌ها، قادر به بهبود جستجوپذیری صفحات وب خود خواهید بود. باید توجه داشت که این لیست تمام قواعد سئو را شامل نمی‌شود. در عوض به ۱۲ فاکتور مهمی پرداخته‌ایم که بیشترین اهمیت را در صفحه وب دارند و به شما در چیدن استراتژی سئو تولید محتوا در بلاگ کمک می‌کنند.

روی یک یا دو کلمه کلیدی طولانی که با مقاصد خواننده هدف سازگاری دارند تمرکز کنید

بهینه‌سازی پست‌های بلاگ با کلمات کلیدی مرتبط، راجع به استفاده حداکثری از کلمات کلیدی درون پست‌ها نیست. این روزها بالا بردن شمار کلمات کلیدی در واقع به سئو شما آسیب می‌زند، زیرا موتورهای جستجو چنین کاری را «Keyword Stuffing» یا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی برای دستیابی به نتایج مصنوعی تلقی می‌کنند.

از سوی دیگر، استفاده دائم از کلمه کلیدی به شکل غیر ارگانیک باعث می‌شود مخاطب تجربه خوبی از خواندن پست به دست نیاورد و این نیز خود فاکتور دیگری در نظر موتورهای جستجو است. موتورها صفحات وبی را در اولویت قرار می‌دهند که به مقصود بازدیدکنندگان پاسخ داده باشد. بنابراین باید به گونه‌ای از کلمات کلیدی در محتوا استفاده کنید که شکلی غیر طبیعی یا اجباری نداشته باشد.

به عنوان یک قاعده کلی بهتر است تمرکزتان را روی یک یا دو کلمه کلیدی طولانی به ازای هر پست بلاگ بگذارید. اگرچه می‌توان از چند کلمه کلیدی درون پستی واحد استفاده کرد، عبارت مورد نظرتان را آنقدر متمرکز نگه دارید که بتوانید زمان خود را صرف بهینه‌سازی تنها یک یا دو کلمه کلیدی کنید.

ممکن است با خود فکر کنید که چرا کلمات کلیدی طولانی گزینه‌ای بهتر به حساب می‌آیند؟

این کلمات کلیدی طولانی و معمولا پرسش‌محور باعث می‌شوند محتوای شما روی اهداف مشخص مخاطب متمرکز باشد. برای مثال کلمه کلیدی طولانی «چطور پست وبلاگ بنویسیم» تاثیرگذاری به مراتب بیشتری نسبت به کلمه کلیدی کوتاه «پست وبلاگ» دارد.

آن دسته از مخاطبان شما که کلمات کلیدی طولانی را جستجو کرده‌اند، به احتمال بیشتری تمام پست را خوانده و در صدد کسب اطلاعات از طرف شما برمی‌آیند. به عبارت دیگر، این دست از کلمات کلیدی باعث می‌شوند که ترافیک درست را به دست آورید و سئو تولید محتوا در بهینه‌ترین حالت خود باشد.

کلمات کلیدی را در بخش‌های خاصی از پست جای دهید

حالا که یک یا دو کلمه کلیدی مورد نظر خود را یافته‌اید، زمانش رسیده که از آن‌ها درون بلاگ پست خود استفاده کنید. کدام بخش‌های پست شما بهترین بازدهی را در رده‌بندی درون نتایج جستجو دارند؟ در ادامه به چهار بخش خاص از سئو تولید محتوا می‌پردازیم که باید از کلمه کلیدی درون آن‌ها استفاده کنید: عنوان، هدرها و بدنه اصلی مطلب، URL و توضیحات متا.

عنوان پست

عنوان (یا همان سرتیتر) بلاگ پست شما قرار است نخستین گام موتورهای جستجو و خوانندگان برای تشخیص ارتباط محتوای شما با عبارات جستجو شده باشد. بنابراین استفاده از کلمه کلیدی درون تیتر کاملا حیاتی است. گوگل در صفحه نتایج جستجوی خود نام «تگ عنوان» را برای این سرتیترها انتخاب کرده.

از وجود کلمه کلیدی در میان ۶۰ کاراکتر نخست تیتر خود اطمینان حاصل کنید، زیر گوگل معمولا باقی تیتر را از صفحه نتایج جستجو حذف می‌کند. البته اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر موضوع را شرح دهیم، گوگل تیترها را براساس طول پیکسلی و نه شمار کاراکترها اندازه‌گیری می‌کند و اخیرا طول پیکسل نتایج جستجوی ارگانیک را به ۵۰۰ الی ۶۰۰ پیکسل افزایش داد. این یعنی قادر به استفاده از حدودا ۶۰ کاراکتر درون این فضا هستید.

آیا تیتر پست به شکلی اجتناب‌ناپذیر طولانی می‌شود؟ در این صورت بهتر است که کلمه کلیدی خود را در ابتدای تیتر بیاورید، زیرا هرچه کلمه کلیدی به بخش‌های پایانی تیتر نزدیک‌تر باشد، احتمال اینکه در صفحه نتایج جستجو بریده شود بالاتر می‌رود و این به عملکرد پست شما آسیب می‌زند.

سئو تولید محتوا

هدرها و بدنه متن

بسیار ضروری است که از کلمه کلیدی خود به مقادیری نرمال در بدنه اصلی متن و همینطور هدرها استفاده کنید. این یعنی باید کلمه کلیدی شما چندین بار در متن آمده باشد، اما تنها به شکلی طبیعی و کاربرپسند. اگر در استفاده از کلمات زیاده‌روی کنید، به خاطر Keyword Stuffing از سوی گوگل مجازات خواهید شد.

پیش از اینکه روند نگارش بلاگ پست را آغاز کنید، احتمالا به تفکر راجع به این بپردازید که کلمه کلیدی را چطور درون پست خود بیاورید. این کاری هوشمندانه است اما نباید تنها نقطه تمرکز شما باشد. حتی نباید اصلی‌ترین نقطه تمرکز شما هم باشد.

هر زمان که به تولید محتوا می‌پردازید، تمرکز را باید روی آنچه برای مخاطب اهمیت دارد بگذارید، نه اینکه چند بار قادر به تعبیه کلمه کلیدی یا جمله کلیدی درون محتوا خواهید بود. روی کارایی متن و پاسخ دادن به هر سوالی که مردم را روانه پست شما کرده کار کنید. با انجام این کار متوجه می‌شوید که در اکثریت مواقع، مقاله شما به صورت طبیعی و خودکار برای کلمات کلیدی مهم بهینه شده است.

URL

موتورهای جستجو برای شناسایی اینکه پست راجع به چه چیزی نوشته شده، به URL یا آدرس صفحه وب شما هم نگاه می‌کنند. URLها فرصتی عالی برای بهینه‌سازی سئو تولید محتوا هستند و هر پستی که در بلاگ شما منتشر می‌شود، آدرس مخصوص به خود را دارد. بنابراین از وجود یک یا دو مورد از کلمات کلیدی درون لینک پست اطمینان حاصل کنید.

توضیحات متا

توضیحات متا قرار است به موتورهای جستجو و خوانندگان اطلاعاتی کلی راجع به محتوای بلاگ پست بدهد. این یعنی باید از کلمه کلیدی طولانی خود در این بخش هم استفاده کنید تا گوگل و مخاطبان بالقوه به وضوح از آنچه در انتظارشان است باخبر شوند. به صورت همزمان این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که توضیحات متا در افزایش کلیک روی پست شما در صفحه نتایج جستجو شدیدا تاثیرگذار است و ضمن اینکه باید حاوی اطلاعات لازم باشد، باید به شکلی جذاب و درگیرکننده نیز نوشته شود.

از کارکرد صحیح بلاگ روی دیوایس‌های موبایل اطمینان حاصل کنید

آیا می‌دانستید اکنون در دورانی به سر می‌بریم که بخش اعظمی از مردم روی دیوایس‌های موبایل خود به سرچ در موتورهای جستجو می‌پردازند و کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها سهم کمتری از این جهان دارند؟ با توجه به همین موضوع، گوگل ابتدا به نمایش نتایجی می‌پردازد که با دیوایس‌های موبایل سازگاری دارند. این مثالی دیگر از تمایل گوگل به وب‌سایت‌هایی است که برای موبایل طراحی شده‌اند و این موضوع از زمان به‌روزرسانی الگوریتم Penguin در ماه آپریل ۲۰۱۵ تا به امروز ادامه داشته است.

اما چطور می‌توان وب‌سایتی سازگار با دیوایس‌های موبایل ساخت؟ با استفاده از طراحی واکنش‌گرا. وب‌سایت‌هایی که به پلتفرم موبایل واکنش نشان می‌دهند، این امکان را فراهم می‌آورند که صفحات بلاگ به جای دو لینک (یکی برای موبایل و دیگری برای دسکتاپ)، با تنها یک لینک ساخته شوند. این به سئو تولید محتوا شما هم کمک خواهد کرد، زیرا ترافیک ورودی میان دو URL کاملا جداگانه تقسیم نمی‌شود. به این ترتیب سئویی که با این لینک‌ها به دست می‌آورید شکلی متمرکز به خود می‌گیرند و گوگل با سهولت بیشتری قادر به شناسایی ارزش پست و رده‌بندی آن خواهد بود.

بهینه‌سازی توضیحات متا و استفاده از تمام فضا

سئو تولید محتوا

برای اینکه موضوع را دوباره از نظر رد کرده باشیم، توضیحات متا همان متن اضافه‌ای است که زیر تیترهای موجود در صفحه نتایج جستجو به نمایش درمی‌آید و به مخاطبان اجازه می‌دهد با محتوای موجود در لینک آشنا شوند. توضیحات متا باعث می‌شود مخاطبان راجع به محتوایی که به دنبال آن گشته‌اند تصمیم بگیرند و اگر از متنی صحیح و جذاب استفاده کنید، در نهایت روی لینک شما کلیک خواهند کرد.

بیشینه طول توضیحات متا اکنون بیشتر از همیشه شده و معادل حدودا ۳۰۰ کاراکتر یا حرف است. به این ترتیب خوانندگان می‌توانند اطلاعات بیشتری راجع به هر نتیجه جستجو کسب کنند. بنابراین علاوه بر کاربرپسند بودن (یعنی مرتبط بودن با عبارت جستجو شده و درگیرکنندگی)، توضیحات متا شما باید شامل کلمه کلیدی مورد نظرتان نیز باشد.

همانطور که در تصویر پایین می‌توان دید، عبارت سرچ شده از سوی کاربر، به شکل برجسته درون توضیحات متا به نمایش در می‌آید و بنابراین خواننده می‌تواند ارتباط میان عبارت سرچ شده و این نتیجه را بیابد.

سئو تولید محتوا

نکته: این روزها برخلاف سابق، توضیحات متا شما به شکلی تضمین شده به درون صفحه نتایج جستجو راه نمی‌یابند. گوگل گاهی بخشی خاص از بلاگ پست شما که شامل کلمه کلیدی است را نمایش می‌دهد تا ارتباط میان عبارت جستجو شده و نتایج به نمایش درآمده، بهینه‌تر باشد و کاربر به شکلی بهتر از درون‌مایه محتوای شما باخبر شود.

بهینه‌سازی تصاویر با متون جایگزین

هیچ بلاگ پستی نباید صرفا شامل متن باشد و باید از تصاویری که محتوا را غنی‌تر می‌کنند هم استفاده نمایید. اما موتورهای جستجو صرفا به دنبال تصاویر خالی نیستند. در عوض، موتورهای جستجو به دنبال تصاویری می‌گردند که متون جایگزین (Alt Text) و تکمیل‌کننده دارند. این یعنی می‌توانید از تصاویر در راستای سئو تولید محتوا استفاده کنید.

شاید این سوال پیش آید که چرا چنین فاکتوری در قواعد سئو تولید محتوا در نظر گرفته شده است. از آن‌جایی که موتورهای جستجو قادر به «دیدن» تصاویر مثل انسان‌ها نیستند، متن جایگزین به موتور جستجو می‌گوید که تصویر راجع به چیست. این کار در نهایت باعث می‌شود که تصاویر در صفحه نتایج جستجوی تصویر رده‌بندی شوند.

متون جایگزین در تصاویر باعث می‌شوند که تجربه کاربری بهتر پدید آید - هنگامی که تصاویر به خوبی نمایش داده نمی‌شوند یا مخاطب شما کسی است که بینایی ضعیف داشته و از ابزارهای خواندن تصویر استفاده می‌کند، دسترس‌پذیری بلاگ شما بهبود خواهد یافت.

بازی توله سگ‌ها در سبد - سئو تولید محتوا

وقتی به استفاده از متون جایگزین درون تصاویر می‌پردازید، نام تصویر موجود در بلاگ شما از چیزی شبیه به «IMG23940» به چیزی دقیق‌تر و تشریحی‌تر مانند «توله سگ‌هایی که درون یک سبد بازی می‌کنند» تغییر می‌کند. متن جایگزین تصویر باید سودمند هم باشد: این یعنی باید درون‌مایه کافی را در اختیار موتور جستجو قرار و نشان دهد که با محتوای متنی پست شما هم‌راستا است. برای اینکه به شکلی بهینه‌تر قادر به نوشتن متون جایگزین تصویر باشید، نکات زیر را در خاطر نگه دارید:

  • محتوای تصویر را توصیف کنید
  • متن را با «تصویری از...» شروع نکنید و در عوض توصیفی سرراست بنویسید
  • در توضیحات خود به صورت دقیق به المان‌های مختلف اشاره کنید
  • متن را زیر ۱۲۵ کاراکتر یا حرف نگه دارید
  • از کلمات کلیدی استفاده کنید (اما زیاده‌روی نکنید)

از تگ‌های موضوعی بیش از حد مشابه استفاده نکنید

سئو تولید محتوا

تگ‌های موضوعی به شما در نظم بخشیدن به محتوای بلاگ کمک می‌کنند، اما اگر بیش از حد از آن‌ها استفاده کنید شکلی آسیب‌رسان به خود می‌گیرند. اگر تگ‌های مشابه بیش از اندازه زیادی داشته باشید، ممکن است به خاطر استفاده از محتوای تکراری از سوی موتورهای جستجو مجازات شوید.

اینطور به موضوع نگاه کنید: هر بار که یک تگ موضوعی می‌سازید، در واقع دارید یک صفحه جدید درون سایت ایجاد می‌کنید که پست‌های مرتبط با آن تگ‌ را نمایش می‌دهد. اگر از انبوهی تگ مشابه درون محتوایی یکسان استفاده کنید، به چشم موتور جستجو در حال نمایش چندین‌باره محتوا درون وب‌سایت خود هستید. برای مثال تگ‌های «بلاگ‌نویسی»، «بلاگ» و «پست‌های بلاگ» بیش از اندازه به یکدیگر شباهت دارند و نباید درون پستی واحد استفاده شوند.

اگر نگران این هستید که پست‌های موجود در بلاگ به تگ‌هایی بیش از حد شبیه یکدیگر مجهز شده‌اند، اندکی وقت گذاشته و تمیزکاری کنید. به انتخاب ۱۵ الی ۲۵ تگ موضوعی بپردازید که به نظرتان برای بلاگ مهم هستند و شباهت زیادی هم به یکدیگر ندارند. سپس پست‌های خود را تنها با آن کلمات کلیدی تگ کنید. به این ترتیب نیازی نیست نگران محتوای تکراری باشید.

از ساختار URL برای کمک به مخاطبان استفاده کنید

ساختار URL صفحات وب شما (که مقوله‌ای متفاوت از URLهای مخصوص هر پست است) باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان به آسانی ساختار وب‌سایت و محتوایی که قرار است مشاهده نمایند را درک کنند. موتورهای جستجو دست بالا را به URLهایی می‌دهند که به آن‌ها و همینطور مخاطبان درک بهتری راجع به محتوای هر صفحه داده‌اند.

مثال این موضوع را می‌توانید در ساختار URLهای وب‌سایت فرادرس مشاهده کنید. اگر تصمیم بگیریم به سراغ کورس‌های آموزشی فرادرس برویم، خیلی ساده آدرس https://faradars.org/courses را وارد می‌کنیم. اگر بخواهیم به سراغ مجموعه آموزش‌های مختلف در دسته‌بندی‌های گوناگون برویم، محتوای مد نظرمان را در آدرس https://faradars.org/how-to-learn خواهیم یافت. حالا چه می‌شود اگر برای مثال به صورت خاص به دنبال مجموعه آموزش‌های مرتبط با نرم‌افزارهای ادوبی باشیم؟ در این ساختار URL، خیلی ساده محتوای مورد نظرمان را در آدرس https://faradars.org/how-to-learn/adobe خواهیم یافت.

همانطور که می‌توان دید، ساختار URL در واقع یک سیستم دسته‌بندی برای خوانندگان است و به آن‌ها اجازه می‌دهند بدانند در کدام نقطه از وب‌سایت حضور دارند و چطور می‌توانند به صفحات دیگر سایت دسترسی بیابند. موتورهای جستجو از چنین ساختاری استقبال می‌کنند، چرا که با سهولت و دقت بیشتری قادر به شناسایی اطلاعات مورد نظر جستجوگران در نقاط مختلف سایت خواهند بود.

هر زمان ممکن است لینک داخلی بدهید

سئو تولید محتوا

تعبیه لینک‌های شما در وب‌سایت‌های دیگر به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که شما محتوایی معتبر تولید می‌کنید. همین موضوع راجع به لینک کردن داخلی به دیگر صفحات وب‌سایت شما هم مصداق دارد. اگر قبلا راجع به موضوعی خاص که در بلاگ پست اخیرتان به آن اشاره کرده‌اید نوشته‌اید، بهترین کار این خواهد بود که آن پست را نیز لینک کنید. نه‌تنها لینک کردن داخلی باعث می‌شود بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما باقی بمانند، بلکه دیگر صفحات معتبر و مرتبط شما نیز به چشم موتورهای جستجو می‌آیند.

در راستای درک بهتر اهمیت لینک‌دهی و دریافت لینک از دیگر منابع در بحث سئو توصیه می‌کنیم مطالب زیر از مجله فرادرس را نیز مطالعه کنید:

از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید

کنسول سرچ رایگان گوگل (+) شامل قابلیتی به نام گزارش تحلیل جستجو (+) است. این گزارش به شما اجازه می‌دهد که به تحلیل کلیک‌های دریافتی درون صفحه نتایج گوگل بپردازید و تشخیص دهید که مردم با کدام کلمات کلیدی به محتوای بلاگ شما می‌رسند. اگر به بهینه‌سازی بلاگ پست‌های برتر قدیمی خود علاقه داشته باشید، این ابزار می‌تواند حسابی کارآمد ظاهر شود.

به یاد داشته باشید، بسیاری از بازاریابان محتوا به سختی می‌توانند بلاگ پست‌ها را برای جستجو بهینه‌سازی کنند. حقیقت این است که بلاگ پست‌های شما فورا و به محض انتشار در رده‌بندی گوگل قرار نمی‌گیرند. به دست آوردن اعتبار فرآیندی زمان‌بر است.

اما وقتی بلاگ پست‌ها را به صورت مداوم منتشر کنید، به بهینه‌سازی همیشگی آن‌ها برای جستجو بپردازید و تجربه‌ای کاربرپسند فراهم آورید، در طولانی‌مدت پاداش خود را در قالب ترافیک ورودی دریافت خواهید کرد.

از زیرشاخه‌های موضوعی استفاده کنید

سئو تولید محتوا - مدل زیرشاخه در فرادرس

ساختار اکثر بلاگ‌های امروزی و رویکرد مد نظر اکثر بلاگرها و متخصصین سئو تولید محتوا، تولید پست‌های مجزایی است که در صدد رده‌بندی برای کلمات کلیدی مشخص برمی‌آیند. این باعث می‌شود همه‌چیز شکلی نامنظم به خود بگیرد و بازدیدکنندگان نیز به صورت دقیق قادر به یافتن اطلاعات مورد نیاز خود نخواهند بود. از سوی دیگر با تولید چندین پست راجع به موضوعات مشابه، URLهایی گیرتان خواهد آمد که در رده‌بندی‌های موتور جستجو با یکدیگر رقابت می‌کنند.

اما برای اینکه در نتایج جستجو بهتر رده‌بندی شوید و پاسخ‌هایی بهینه‌تر به سوالات مختلف کاربران ارائه کنید، اصلی‌ترین راه حل استفاده از مدل «زیرشاخه‌های موضوعی» است.

برای اینکه قادر به پیاده‌سازی این مدل باشید، باید به انتخاب موضوعی گسترده بپردازید که می‌خواهید به رده‌بندی گوگل در آن حوزه دست یابید. سپس باید به تولید محتوای مربوط به آن موضوع بپردازید و تمام پست‌ها را به یکدیگر لینک کنید تا در چشم موتورهای جستجو اعتبار بیشتری به دست آید.

سئو تولید محتوا - مدل زیرشاخه در فرادرس

این مدل نیازمند معماری دقیق‌تر سایت است تا URLها شکلی منظم به خود بگیرند و هرکدام شامل زیرمجموعه‌های مشخص باشند. به این ترتیب هم رده‌بندی بهتری در گوگل خواهید داشت و هم مخاطبان اطلاعات مورد نظر خود را آسان‌تر درون سایت می‌یابند. این معماری حاوی سه جز است: محتوای پایه، محتوای زیرشاخه و هایپرلینک‌ها.

محتوای بادوام تولید و منتشر کنید

هنگام برنامه‌ریزی و نگارش مقاله برای بلاگ، از بادوام بودن محتوا اطمینان حاصل کنید. این یعنی محتوا باید راجع به موضوعات باشد که در طولانی مدت و با گذر زمان کماکان کاربردی و ارزشمند باقی می‌مانند (و نهایتا نیازمند تغییرات و به‌روزرسانی‌های اندک هستند). بیایید برخی از دلایل اهمیت محتوای بادوام را بررسی کنیم:

  • با این دست از محتوا به مرور زمان رده‌بندی بهتر به دست می‌آورید و نه صرفا در آینده نزدیک
  • محتوای بادوام جریانی ثابت و پیوسته از ترافیک را به بلاگ یا سایت شما می‌آورد، تا مدت‌های طولانی بعد از انتشار پست
  • به خاطر جریان مداوم ترافیکی که روانه سایت می‌شود، در گذر زمان مخاطبان بیشتری را تبدیل به مشتریان ثابت خود خواهید کرد

تمام محتوای بلاگ شما -اعم از مقالات فرم طولانی، مقالات آموزشی، پرسش‌های متداول یا هر محتوای مشابهی- باید بادوام باشد. حتی تصاویری که درون پست‌ها استفاده می‌کنید هم باید بادوام باشند.

محتوای فعلی را به‌روزرسانی و محتوای تاریخ مصرف گذشته را حذف کنید

برای بهبود سئو تولید محتوا، قطعا فرض را بر این می‌گذارید که نیازمند تولید محتوای جدید برای بلاگ هستید. اما این تنها نیمی از حقیقت است و باید وقت و انرژی زیادی را نیز صرف رسیدگی به محتوای از پیش موجود در بلاگ خود کنید. به صورت خاص لازم است که محتوای کنونی خود را به‌روزرسانی و محتوای تاریخ مصرف گذشته را پاک کنید.

این بدان خاطر است که درحالی که یک محتوای جدید نیازمند زمان زیادی است تا در صفحه نتایج موتور جستجو به نمایش درآید و اعتبار کسب کند، با به‌روزرسانی محتوای قبلی قادر به دستیابی به نتایج آنی‌تر خواهید بود. به این ترتیب نه‌تنها محتوای به‌روزرسانی شده زودتر در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شود و شمار بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهد، بلکه آپدیت کردن مقاله‌ای که از پیش وجود دارد نیازمند منابع و وقت کمتری نسبت به تولید مقالات کاملا جدید است.

به صورت مشابه، با به‌روزرسانی یا تغییر اهداف کلی برخی از موفق‌ترین مقالات خود می‌توانید طول عمر آن‌ها را افزایش دهید و نتایجی خارق‌العاده کسب کنید (این موضوع به صورت خاص راجع به محتوای بادوام نیز مصداق دارد).

در پایان نیز باید به حذف کردن محتوای تاریخ مصرف گذشته‌ای بپردازید که دیگر به درد مخاطب شما نمی‌خورد. اگرچه هدف شما تولید محتوای بادوام است، اما بهرحال برخی از مقالات در گذر زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. از جمله چنین مقالات می‌توان به آمارها، اطلاعات مربوط به محصولات یا دانشی که در یک صنعت دچار تغییر می‌شود اشاره کرد.

قاعده کلی این است که اگر مقاله دیگر با نیازهای کاربران تطابق ندارد و به‌روزرسانی‌ آن هم کاری منطقی نیست، باید خیلی ساده دکمه حذف را بزنید.

سخن نهایی راجع به سئو تولید محتوا

انتظار نداریم که همین حالا و به شکلی فوری تمام نکات سئو تولید محتوا موجود در این مقاله را رعایت کنید. اما همینطور که وب‌سایت یا بلاگ شما بیشتر رشد می‌کند، باید هدف خود را رده‌بندی در موتورهای جستجو قرار دهید. سپس می‌توانید روی لینک شدن در دیگر وب‌سایت‌ها یا لینک دادن به محتوای بلاگ خودتان تمرکز کنید.

به محض اینکه اهداق و مقاصد مخاطبان ایده‌آل خود را شناسایی کنید، در مسیر تولید محتوای ارگانیکی قرار خواهید گرفت که همواره به مذاق آن‌ها خوش خواهد آمد.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Hubspot
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *