آموزش خط کشی در ورد – تصویری و ساده

۶۲۷۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
آموزش خط کشی در ورد – تصویری و ساده

اگر می‌خواهید یک خط افقی در سند ورد ترسیم کنید، می‌توانید از ابزارهای قالب‌بندی (یا به اصطلاح فرمتینگ) کمک بگیرید. اما درج خط عمودی کمی پیچیده‌تر است و باید آن را در قالب یک شکل (Shape) به سند خود وارد کنید. ورد امکان تغییر رنگ، شکل، سبک، زاویه، ضخامت و تراز این خط را به شما می‌دهد و در ادامه با آموزش خط کشی در ورد، نحوه استفاده از این ویژگی‌ها را می‌بینیم. در این مطلب با نرم‌افزار ورد کار می‌کنیم و روش‌های کشیدن خط در این برنامه را خواهیم دید. ورد با اینکه شاید نرم‌افزار ساده‌ای به نظر برسد اما قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته‌ فراوانی نیز ارائه می‌دهد. برای آشنایی با این ابزارها و نحوه کار با آن‌ها می‌توانید مقاله «آموزش Word» را هم مطالعه کنید.

آموزش خط کشی در ورد با استفاده از منوی اشکال

اساسی‌ترین روش آموزش خط کشی در ورد این است که خط مورد نظر را در سند بکشید و این کار را می‌توان به کمک منوی Shapes به انجام رساند. این منو گزینه‌های مختلف مانند فلش‌های یک و دو طرفه دارد. همچنین بعد از کشیدن خط، امکان تغییر ظاهر و رنگ آن را خواهید داشت. برای انجام این کار، مانند مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا دو بار روی سند ورد مورد نظر بزنید تا باز شود. می‌توانید با زدن گزینه Blank document نیز سند جدیدی ایجاد کنید.

باز کردن ورد یا سند جدید برای آموزش خط کشی در ورد

در مرحله بعد باید نشانگر ماوس را در جایی که می‌خواهید خط بکشید، قرار داده و وارد زبانه Insert شوید.

باز کردن زبانه Insert

سپس منوی کشویی Shapes را از قسمت Illustrations باز کنید.

باز کردن منوی شکل ها

بعد شکل خط مورد نظر خود را از بخش Lines برگزینید.

انتخاب خط مورد نظر

سپس برای کشیدن خط در ورد، داخل سند کلیک و با ماوس، خط را ترسیم کنید. رسم سایر اشکال مانند فلش نیز به همین شکل انجام می‌شود.

 

ایجاد خط عمودی در ورد

کشیدن خط عمودی در ورد کمی فرق دارد. ابتدا نشانگر ماوس را در جایی که می‌خواهید خط شروع شود قرار داده و سپس آن را تا ناحیه‌ای که می‌خواهید خط پایان یابد، بکشید.

آموزش خط کشی عمودی در ورد

توجه داشته باشید که اگر هنگام کشیدن خط، دکمه Shift را روی کیبورد فشار دهید و نگه دارید، می‌توانید به‌راحتی خط را در یک جهت افقی یا عمودی مطلق و به صورت صاف ترسیم کنید.

تغییر سبک خط

شما می‌توانید سبک خط خود را به شکل دلخواه تغییر دهید. برای انجام این کار، ابتدا روی خط کلیک کنید و سپس وارد زبانه Format شوید (در برخی نسخه‌ها زبانه Shape Format).

باز کردن زبانه Format برای تغییر سبک خط

در زبانه جدید امکان تغییر رنگ، سبک و اعمال افکت‌های مختلف را روی خط خواهید داشت.

گزینه های تغییر سبک خط

آموزش خط کشی در ورد با استفاده از ابزار Horizontal Line

در این قسمت از آموزش خط کشی در ورد به توضیح یکی از آسان‌ترین روش‌های ممکن پرداخته‌ایم. برای کشیدن خط به کمک ابزار Horizontal Line می‌توانید مانند مراحل زیر پیش بروید:

نشانگر ماوس را در مکان مورد نظر برای رسم خط قرار دهید و وارد زبانه Home شوید.

آموزش خط کشی در ورد به کمک گزینه Horizontal Line

دقت داشته باشید که وقتی سندی را در ورد باز می‌کنید، زبانه Home به طور پیش‌فرض انتخاب شده است. حالا در بخش Paragraph، روی منوی کشویی Border بزنید و گزینه Horizontal Line را برگزینید.

انتخاب گزینه Horizontal Line

به این شکل یک خط افقی به سند شما اضافه می‌شود.

عوض کردن سبک و ظاهر خط

برای تغییر دادن سبک و ظاهر خط افقی، ابتدا دو بار روی آن کلیک کنید. سپس کادری به نام Format Horizontal Line باز می‌شود که امکان تغییر رنگ، ارتفاع، عرض و تراز خط را به شما می‌دهد.

عوض کردن ظاهر خط افقی

 

آموزش خط کشی در بالا یا پایین تیتر اصلی

در این قسمت از آموزش خط کشی در ورد می‌بینیم که خطوط چگونه می‌توانند به تزئین و بخش‌بندی مطلب کمک کنند. خطوط در ورد معمولا برای مشخص کردن و تزئین تیترهای اصلی و فرعی استفاده می‌شوند و برای بخش‌بندی کردن نوشته مناسب هستند. در ادامه روش انجام این کار را خواهیم دید.

ابتدا نشانگر ماوس را روی تیتر (جایی که می‌خواهید خط کشیده شود) ببرید و وارد زبانه Home شوید.

آموزش خط کشی در ورد در بالا یا پایین سرتیتر

سپس در بخش Paragraph، روی منوی کشویی Border بزنید و گزینه Bottom Border را برگزینید تا خطی به زیر سرتیتر مربوطه اضافه شود. به همین شکل، برای افزودن خط به بالای سرتیتر می‌توانید گزینه Top Border را انتخاب کنید.

خط کشیدن بالا و پایین سرتیتر در ورد

خط کشیدن در ورد به کمک کیبورد

راه آسان دیگری که در آموزش خط کشی در ورد توضیح می‌دهیم، نحوه استفاده از کیبورد است. می‌توانید کلید «خط فاصله» (-) را سه بار فشار دهید. با این کار، به طور خودکار، یک خط مستقیم ایجاد می‌شود. همچنین به جای آن، امکان استفاده از «زیر خط» (ـ) و علامت «مساوی» (=) را نیز دارید. به این شکل، خطوط ضخیم‌تر یا دوتایی خواهید داشت. از علامت «مربع» (#) نیز برای کشیدن خط مواج استفاده می‌شود.

استفاده از خط فاصله (---)

سه خط فاصله به صورت پشت سر هم بنویسید و سپس دکمه Enter را فشار دهید.

آموزش استفاده از خط فاصله برای خط کشی در ورد

استفاده از زیر خط (ـــ)

کافی است سه زیرخط را به شکلی پی‌درپی بنویسید و دکمه Enter را بزنید تا به خطی ضخیم‌تر دست پیدا کنید. برای نوشتن زیر خط می‌توانید دکمه Shift را همزمان با دکمه خط فاصله بزنید.

خط کشیدن به کمک زیر خط

استفاده از علامت مساوی (===)

دکمه علامت مساوی را سه بار روی کیبورد فشار دهید و بعد دکمه Enter را بزنید تا خطی دوتایی داشته باشید.

استفاده از علامت مساوی برای کشیدن خط

استفاده از علامت مربع (###)

با استفاده از دکمه Shift و عدد 3 در بالای کیبورد (یا هر عدد مرتبط دیگری)، سه علامت مربع بنویسید و در آخر کلید Enter را بزنید.

به کار بردن علامت مربع برای خط کشی

استفاده از علامت ستاره (***)

با استفاده از سه علامت ستاره و فشردن دکمه Enter نیز، خطی متفاوت به دست خواهید آورد.

خط کشیدن به کمک علامت ستاره

استفاده از علامت تیلدا (~~~)

مانند قبل، سه علامت تیلدا بنویسید و دکمه Enter را بزنید.

خط کشی به کمک علامت تیلدا

پاسخ به سوالات رایج

در ادامه پاسخ برخی سوال‌های رایج در زمینه آموزش خط کشی در ورد را می‌بینیم.

چگونه در ورد خط صاف بکشیم؟

برای این کار می‌توانید کلید Shift را فشار دهید و نگه دارید. به این شکل وقتی روی نقطه شروع زدید و خط را کشیدید، می‌توانید خطی کاملا صاف داشته باشید.

چگونه در ورد خط دوتایی بکشیم؟‌

برای داشتن خط دوتایی می‌توانید پس از رسم خط روی آن کلیک کنید. سپس در زبانه Format، وارد بخش Shape Styles شده، گزینه Shape Outline را بزنید و به منوی Dashes بروید. با انجام این کار، سبک‌های مختلف خطی نشان داده می‌شوند و امکان انتخاب ظاهر مورد نظر خود را خواهید داشت. ضمنا به جای این کار می‌توانید سه علامت مساوی را پشت‌ سر هم بنویسید و سپس دکمه Enter را بزنید تا خطی دوتایی در سند ایجاد شود.

سخن نهایی

تمام روش‌هایی که در این مقاله توضیح دادیم، راهکارهایی ساده و آسان برای افزودن خط به سند ورد هستند. به کمک آموزش خط کشی در ورد می‌توانید انواع مختلف خط را به سرعت به سند ورد خود اضافه کنید. علاوه بر آموزش روش‌های ساده، یک روش بسیار سریع به کمک کیبورد را نیز آموزش دادیم که در مواقع ضروری و زمان‌هایی که عجله دارید، بسیار کمک‌تان می‌کند.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Stechies
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *