بیت باکس چیست؟ — آموزش بیت باکس به زبان ساده

۱۱۰۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
بیت باکس چیست؟ — آموزش بیت باکس به زبان ساده

بیت باکس نوعی از موسیقی است که به صورت تمام و کمال با بدن ابراز می‌شود و هنرمند به خلق اصوات نوآورانه‌ای می‌پردازد که صرفا با استفاده از دهان، گلو و بینی تولید شده‌اند. برخلاف باور عمومی، بیت باکس در حال حاضر به فرمی از هنر با رشدی بسیار سریع تبدیل شده و برخلاف سالیان دور که صرفا بر بازتولید افکت‌های صوتی و اصوات درامز تمرکز داشت، حالا اجراهای موسیقیایی کامل را در بر می‌گیرد.

بیت باکس فرمی از هنر انسانی است که از بدن فیزیکی شما به عنوان یک آلت موسیقی بسیار انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند. چنین چیزی ممکن است در ابتدا بسیار دشوار و عجیب جلوه کند، اما بیت باکس در غایی‌ترین حالت تفاوتی آنقدرها زیاد با گفتگوی عادی انسانی ندارد. فقط باید نوعی احساس ریتم را به اصوات خود بیاورید و روی هجای برخی حروف و حروف صدادار تاکید کنید تا بالاخره قادر به صحبت به زبان بیت باکس باشید. برای تبدیل شدن به یک بیت باکسر حرفه‌ای، ابتدا باید اصوات و ریتم‌های بنیادین را بیاموزید و سپس به سراغ تکنیک‌های پیشرفته و الگوهای پیچیده بروید تا در کار خود بهتر و بهتر شوید.

تکنیک‌های بنیادین بیت باکس

درک کنید که باید در تولید اصوات گوناگون به مهارت برسید. برای شروع بیت باکس، باید در تولید سه صدای بنیادین به مهارت برسید: صدای کلاسیک طبل بزرگ یا Kick Drum (b - ب)، صدای Hi-Hat (t - ت) و صدای طبل کوچک یا Snare-Drum (p - پ و pf - پف).

به تمرین ترکیب کردن این اصوات در قالب یک ریتم ۸ بیتی مشغول شوید، چیزی مانند { b t pf t / b t pf t } یا { b t pf t / b b pf t }. اطمینان حاصل کنید که به خوبی روی زمان‌بندی اصوات سوار می‌شوید. کار را آهسته شروع کنید و سپس به مرور، سرعت را بالا ببرید.

آموزش بیت باکس

صدای کلاسیک کیک درام (b) را تمرین کنید. ساده‌ترین راه برای تولید صدای کلاسیک کیک درام، گفتن حرف b یا ب است. برای اینکه صدای تولید شده رساتر و نیرومندتر باشد، باید کاری را انجام دهید که به آن «نوسان لب» (Lip Oscillation) گفته می‌شود. با این تکنیک، اجازه می‌دهید هوا میان لب‌ها بلرزد. به محض اینکه قادر به انجام این کار بودید، به شکلی بسیار کوتاه لب‌های خود را دچار نوسان می‌کنید.

  • صدای b را به‌گونه‌ای تولید کنید که گویی مشغول خواندن تنها حرف b در لغت «باگِس» (Bogus) هستید.
  • سپس لب‌های خود را بسته و اجازه دهید فشار افزایش یابد.
  • باید باز شدن لب‌های خود را به‌گونه‌ای کنترل کنید که تنها برای مدتی کوتاه دچار لرزش شوند.
آموزش بیت باکس

سپس در صدد تولید صدای های‌هت (t) برآیید. درحالی که دندان‌هایتان محکم یا به آرامی روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، یک صدای ts (تس) ساده تولید کنید. نوک زبان خود را به سمت جلو به حرکت درآورده و پشت دندان جلویی قرار دهید تا قادر به انجام کار باشید.

  • برای اینکه همین صدا تبدیل به صدای OpenHat شود، بازدمی طولانی‌تر داشته باشید.

صدای Hi-Hat متوالی یا پیشرفته را تمرین کنید. با تولید صدای «tktktktk» نیز می‌توانید به سراغ های‌هت‌های متوالی بروید. برای این کار، از نیمه پشتی زبان خود در راستای تولید صدای K یا ک بهره بگیرید. با بیرون دادن نفس هنگام ادای های‌هت ts نیز می‌توانید یک Open Hi-Hat تولید کنید که شبیه به tssss خواهد بود. یک راه دیگر برای تولید صدای های‌هت واقع‌گرایانه، ادا کردن صدای ts درحالی است که دندان‌هایتان را محکم به یکدیگر می‌فشارید.

به آزمون و خطا با صدای Snare Drum (پ) بپردازید. آسان‌ترین راه برای تولید صدای کلاسیک طبل کوچک یا اسنر درام، ادا کردن حرف p یا پ است. اما این حرف معمولا بی‌شکلی بیش از حد آرام ادا می‌شود. برای اینکه صدایی بلندتر به دست آورید می‌توانید چند کار انجام دهید: پیش از هرچیز در صدد لرزاندن لب‌های خود برآیید. یعنی هوا را به‌گونه‌ای از میان لب‌ها خارج کنید که باعث لرزش آن‌ها شوند. رویکرد دوم، بازدم به صورت همزمان است تا صدای ph یا ف تولید شود.

  • برای اینکه صدای p شکلی جالب‌تر و شبیه‌تر به طبل کوچک به خود بگیرد، اکثر افراد فعال در حوزه بیت باکس یک همخوان سایشی به نخستین صدای p اضافه می‌کنند: مانند pf ps psh bk
  • تکرار آهنگ pf شباهت زیادی به درام باس دارد. تنها از بخش جلویی لب‌های خود، به جای کناره‌ها، استفاده می‌کنید و‌ آن‌ها را به شکلی محکم‌تر به یکدیگر می‌چسبانید.
  • لب‌های خود را اندکی عقب ببرید تا به نوعی پنهان شوند، گویی که هیچ دندانی ندارید.
  • پشت لب‌های پنهان خود، اندکی فشار هوا ایجاد کنید.
  • لب‌های خود را به سمت بیرون تاب دهید و درست پیش از اینکه به وضعیت نرمال بازگردند، هوا را با صدای p آزاد کنید.
  • به محض آزادسازی هوا و تولید صدای p، لب پایینی خود را به دندان پایینی بچسبانید تا صدای fff به دست آید.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

تکنیک‌های متوسط بیت باکس

آنقدر تمرین کنید تا برای تکنیک‌های متوسط آماده شوید. بعد از رسیدن به مهارت کافی در تولید اصوات بنیادین بیت باکس، زمان این می‌رسد که به سراغ تکنیک‌های سطح متوسط بروید. این تکنیک‌ها به طور یقین چالش‌های بیشترین به همراه می‌آورند، اما با تمرین کافی، هر کاری امکان‌پذیر می‌شود.

یک صدای درام باس معرکه خلق کنید. روش کار بدین شکل است که لب‌های خود را روی یکدیگر قرار داده و با استفاده از زبان و فک خود، فشاری درون دهان خود ایجاد می‌کنید. سپس زبان را از پشت دهان به سمت جلو فشار می‌دهد و فک باز خود را به صورت همزمان می‌بندید. اجازه دهید لب‌هایتان از یک طرف و برای تنها یک لحظه باز شوند تا هوا به بیرون فرار کند و به این ترتیب باید صدای درام باس را تولید کنید. بهترین رویکرد این است که از ریه‌های خود نیز برای افزایش فشار بهره بگیرید، اما نه آنقدر که صدایی تصنعی تولید شود.

  • اگر صدای باس شما به اندازه کافی رسا نیست، لازم است اندکی لب‌های خود را ریلکس کنید. اگر صدای شما به هیچ وجه مثل درام باس نیست، لازم است لب‌های خود را محکم‌تر به هم بفشارید یا اطمینان حاصل کنید که هوا از بخش کناری لب‌ها خارج می‌شود.
  • یک رویکرد دیگر، ادا کردن صدای «پاه - Puh» است. سپس بخش «uh» را حذف کنید تا آنچه می‌شنوید صرفا بخش ابتدایی کلمه باشد و بیشتر شبیه به «پا» به نظربرسد. تمام تلاش خود را به کار ببندید تا صدای «آه» تولید نشود و در عین حال سعی کنید خروجی صدایی شبیه به تنفس نباشد.
  • وقتی حین انجام این کار احساس راحتی کردید، می‌توانید لب‌های خود را اندکی سفت‌تر روی هم قرار دهید و مقادیر بیشتری از هوا را از میان آن‌ها عبور دهید تا صدای کیک درام رساتری تولید شود.

راه‌های دیگر برای تولید صدای اسنر را کشف کنید. زبان خود را به پشت دهان ببرید و با زبان یا ریه‌های خود فشار هوا را به وجود آورید. اگر به دنبال سرعت هستید از زبان استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید به صورت همزمان با تولید صدا قادر به تنفس باشید نیز از ریه‌های خود بهره ببرید.

  • سعی کنید صدای «پفف - pff» را تولید کنید، اما fها باید تنها یک میلی‌ثانیه بعد از ادا شدن صدای p متوقف شوند. با بلند کردن گوشه‌های دهان و محکم نگه داشتن لب‌ها روی یکدیگر می‌توانید صدای p ابتدایی را به شکلی واقع‌گرایانه‌تر تولید کنید. از همین تکنیک‌ می‌توان برای تغییر دادن زیر و بم صدای اسنر نیز استفاده کرد.

صدای اسنر ماشین درام را به ترکیب اضافه کنید. ابتدا بگویید «ایش - ish» و سپس سعی کنید همین عبارت را بدون افزودن «ش - sh» به زبان آورید. بار دیگر تلاش می‌کنیم تمام تمرکز را روی بخش ابتدایی بگذاریم. این صدا را به شکلی بسیار منقطع تولید کنید تا شاهد چیزی شبیه به خرناس در پشت گلوی خود باشید. هنگام ادا کردن این عبارت، اندکی به گلو فشار آورید تا صدایی نیرومند و رسا تولید شود.

  • هنگامی که با تمرین بالا احساس راحتی کردید، صدای «ش - sh» را به بخش پایانی اضافه کنید تا یک صدای اسنر مشابه به خروجی سینتی‌سایزر به دست آید. علاوه بر این می‌توانید صدای خرناس را نیز حرکت بدهید تا احساس کنید از بخش بالایی گلو خارج شده و صدای درام بالاتری به وجود می‌آورد. به همین شکل می‌توانید به سراغ بخش پایینی گلو بروید تا صدای درام زیرتری به دست آید.

به سراغ اسپیت اسنر بروید. صدای «اسپیت اسنر» عمدتا در بیت‌های موسیقی ترپ استفاده می‌شود، زیرا نوعی بسیار پرشور و سریع از اسنر به حساب می‌آید. علاوه بر این، با این صدا به صورت همزمان قادر به نجوا نیز خواهید بود و بنابراین می‌توانید ذوق موسیقیایی خود را آن‌طور که دوست دارید به کار بگیرید. البته ناگفته نماند که این یادگیری این صدا می‌تواند بسیار دشوار باشد و در نتیجه باید صبوری فراوان از خود نشان دهید.

  • صدای اسپیت اسنر سه متغیر دارد: لب بالایی، بخش میانی لب‌ها و لب پایینی. صدایی که با هر یک تولید می‌شود آنقدرها متفاوت از دیگری نیست و روش کار در هر سه مورد یکسان است، اما احتمال دارد استفاده از یک روش نسبت به دو روش دیگر برای شما آسان‌تر باشد. به آزمون و خطا مشغول شوید تا ببینید کدام یک مناسب شما خواهد بود.
  • برای تولید اسپیت اسنر لازم است لب‌های پایین یا بالای خود را (بسته به انتخاب خودتان) با هوا پر کنید. سپس هوا را به آرامی بیرون دهید. به محض اینکه قادر به انجام این کار بودید، هوا را با شدت و سرعت بیرون بدهید تا اسپیت اسنر به دست آید.

سنج کرش را از یاد نبرید. این یکی از آسان‌ترین اصواتی است که می‌توانید تولید کنید. سیلاب «چیش - Chish» را نجوا کنید. سپس بار دیگر همین کار را تکرار کنید، اما این‌بار دندان‌ها را بر یکدیگر بفشارید، حرف صدادار را حذف کنید و مستقیم از «چ - ch» به سراغ «ش - sh» بروید، بدون هیچ تغییر کلیدی. به همین سادگی صدای سنجی ساده تولید خواهید کرد.

روی صدای سنج معکوس هم کار کنید. نوک زبان خود را به‌گونه‌ای در دهان قرار دهید که درست در بخش میانی دندان‌های بالایی و سق دهان قرار بگیرد. لب‌های خود را حدودا ۱.۵ سانت باز نگه دارید و هوا را با فشار به داخل بکشید. دقت کنید که هوا چطور از دندان و زبان شما عبور کرده و نوعی صدای یورش تولید می‌کن. سپس بار دیگر با فشار نفس بکشید و این بار، همینطور که در حال دم هستید، لب‌های خود را ببندید

نفس کشیدن را از یاد نبرید! باورتان نمی‌شود که چند هنرمند حوزه بیت باکس صرفا به خاطر اینکه فراموش می‌کنند اکسیژن مورد نیاز را به ریه‌های خود برسانند از هوش می‌روند. بنابراین بهتر است که علاوه بر بیتی که تولید می‌کنید، به تنفس خود نیز توجه نشان دهید. در نهایت و با تمرین هرچه بیشتر، ظرفیت و گنجایش ریه‌های شما هم به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

  • یک تکنیک سطح متوسط این است که حین تولید صدای اسنر با زبان، نفس بکشید. این تکنیک نیازمند کمترین ظرفیت ریه است. کسی که به صورت حرفه‌ای بیت باکس می‌کند، تنفس را به صورت جداگانه و مطابق با هر صدا می‌آموزد و در نتیجه تنفس از بیت جدا می‌شود و امکان تولید انواع گوناگونی از اصوات باس، اسنر و حتی های-هت را فراهم می‌آورد. به این ترتیب صدا بدون هیچ توفقی ادامه می‌یابد.
  • به عنوان یک گزینه جایگزین برای تمرین‌های تنفس، می‌توانید به سراغ اصواتی بروید که با داخل کشیدن هوا تولید می‌شوند، مانند برخی اصوات اسنر و اصوات هندکلپ (Handclap).

تکنیک‌های اصوات درونی را توسعه دهید. یکی از نکاتی که مردم را گیج می‌کند این است که چطور بیت باکسرها می‌توانند برای مدت زمانی طولانی و بدون نفس کشیدن، به بیت باکس ادامه دهند. پاسخ این سوال، تولید صدایی است که باعث می‌شود به صورت همزمان هوا را به داخل بکشید. به این‌ها اصوات درونی یا Inward Sounds می‌گوییم. علاوه بر این، متوجه می‌شوید که برخی از بهترین اصوات بدین شکل تولید می‌شوند.

  • راه‌های زیادی برای تولید اصوات درونی وجود دارد. تقریبا تمام اصواتی که به صورت بیرونی تولید می‌شوند را می‌توان به صورت درونی هم تولید کرد. البته برای دستیابی به این مهم و تولید صدای درست، نیاز به تمرین فراوان خواهید داشت.

میکروفون را به درستی در دست بگیرید. تکنیک میکروفون چه زمانی که در حال اجرا بیت باکس باشید و چه بخواهید صدای دهان خود را بهبود ببخشید اهمیت فراوان دارد. راه‌های گوناگونی را برای به دست گرفتن میکروفون شاهد هستیم. اگرچه می‌توان میکروفون را مثل زمانی نگه داشت که آواز می‌خوانید، برخی هنرمندان حوزه بیک باکس ترجیح می‌دهند میکروفون را میان انگشت میانی و انگشت سبابه قرار دهند، سپس با دو انگشت نخست خود رو بخش بالایی و حبابی چنگ بزنند و انگشت را در پایین قرار دهند. به این ترتیب صدایی تمیزتر و پرشورتر به دست می‌آید.

  • هنگام بیت باکس سعی کنید درون میکروفون فوت نکنید.
  • بسیاری از بیت باکسرها به خاطر اینکه میکروفون را درست در دست نگرفته‌اند و در نتیجه نمی‌توانند انرژی و وضوح صدا را به حداکثر برسانند، اجرایی متوسط یا ضعیف از خود به نمایش می‌گذارند.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

تکنیک‌های پیشرفته بیت باکس

آنقدر به تمرین ادامه دهید تا برای مهارت‌های پیشرفته آماده شوید. به محض اینکه مهارت‌های بنیادین و سطح متوسط را کسب کردید، زمان یادگیری برخی از تکنیک‌های پیشرفته فرا می‌رسد.

اگر نمی‌توانید فورا این تکنیک‌ها را پیاده‌سازی کنید جای هیچ نگرانی نیست. با تمرین کافی، در نهایت قادر به تولید تمام اصوات مورد نظر خود خواهید بود.

آموزش بیت باکس

صدای باس درام سرتاسری را تمرین کنید (که تحت عنوان لرزش لب نیز شناخته می‌شود) (X). از این صوت باید به جای باس درام استفاده شود و حدودا ۱-۱/۲ بیت نیاز دارد. برای تولید باس درام سرتاسری، کار را همانطوری که یک باس درام عادی خلق می‌کنید پیش ببرید. سپس لب‌های خود را شل کنید تا وقتی هوا از میان‌شان عبور می‌کنند بلرزند. توجه داشته باشید که لرزش باید روی بخش جلویی لب اتفاق بیفتد. سپس نوک زبان خود را به لثه دندان‌های پایینی چسبانده و آن را به جلو فشار دهید تا این تکنیک پیاده‌سازی شود. درحالی که مشغول بازدم و ادای حروف «س - s» و «ش - sh» هستید، قادر به تولید اصوات و زیر و بم‌های گوناگون خواهید بود.

آموزش بیت باکس

روی تکنیک تکنو باس کار کنید (U). این تکنیک با تولید صدای «اوف - oof» امکان‌پذیر می‌شود، گویی یک نفر به شکم شما مشت زده است. صدا را درحالی که دهان خود را بسته‌اید تولید کنید و باید قادر به احساس کردن آن در قفسه سینه خود باشید.

افزودن تکنو اسنر به معادله (G). این صدا هم با همان روش تکنو باس تولید می‌شود، اما دهان‌تان به شکلی درمی‌آید که گویی می‌خواهید صدای کشیده‌تر «شش - shh» را تولید کنید. همچنان در بخش زیرین صدای باس گیرتان خواهد آمد.

اسکرچینگ ساده را از یاد نبرید. اسکرچینگ (Scratching) صدایی است که هنگام حرکت دادن دیسک وینیل روی دستگاه «ترن‌تیبل» (Turntable) یا به اصطلاح ساده همان دستگاه DJ تولید می‌شود. برای دستیابی به این مهارت باید جریان هوای هر یک از تکنیک‌های قبلی را معکوس کنید. به عنوان تکنیکی که معمولا به خوبی درک نمی‌شود، اسکرچینگ بسته به سازی که می‌خواهید با آن اسکرچ کنید، حرکات متفاوت زبان و لب را می‌طلبد. برای اینکه درکی بهتر به دست آورید، صدای خودتان را در حال تولید یک بیت ضبط کنید. سپس با استفاده از یک برنامه کامپیوتری مثل Windows Sound Recorder، به شکل معکوس به آن گوش بسپارید.

  • با یادگیری شبیه‌سازی این اصوات معکوس، تکنیک‌هایی که در اختیار دارید را به معنای واقعی کلمه دو برابر خواهید کرد. علاوه بر این، سعی کنید اصوات مختلف را تولید کرده و سپس، معکوس همان صدا را نیز فورا پدید آورید. (برای مثال صدای باسی که با صدای معکوس پیاپی همراه باشد، نویز استاندارد «اسکرچ» را تولید می‌کند).
  • برخی اصوات اسکرچ ساده را می‌توان با تنفس از طریق سوراخی کوچک در دهان و بستن راه هوا با زبان تولید کرد. همینطور که دهان و زبان خود را در چنین وضعیتی قرار داده‌اید، یک صدای «ک - k» مداوم تولید کرده و آن را با یک صدای «ک - k» کوتاه‌تر قطع کنید. برای تنفس از فضای میان دندان‌های خود استفاده کنید.

جاز براش‌ها (Jazz Brushes) را تمرین کنید. درحالی که تمام تلاش خود را برای ادا کردن حرف «ف - f» به کار می‌بندید، هوا را به آرامی به دهان بیرون بدهید. با افزایش فشار روی بیت‌های ۲ و ۴ می‌توانید بر نت‌ها تکیه کنید.

از باس زبان استفاده کنید. تانگ باس (Tangue Boss) یا همان باس زبان، تکنیکی بسیار متنوع است که البته به آسانی فرا گرفته می‌شود. یک راه یادگیری باس زبان، استفاده از این تکنیک برای ادای صدای «رس - rs» است. وقتی توانستید صدای rs را به خوبی ادا کنید، قادر به افزودن فشار هرچه بیشتر هستید تا صدای تانگ باس به دست آید.

  • با تغییر دادن شکل دهان به O، می‌توان زیر و بم صدا را تغییر داد.
  • این تکنیک متغیرهای فراوانی با خود به همراه می‌آورد. به عنوان مثال می‌توان به باس دندان یا تیث باس (Teeth Bass) اشاره کرد که یک‌جور تانگ باس است و از شما می‌خواهد زبان را مستقیما روی دندان‌ها قرار دهید.
آموزش بیت باکس

نجوای ملودی (Humming) و بیت باکس به صورت همزمان را تمرین کنید. این تکنیک به اندازه آواز خواندن دشوار نیست، اما وقتی تازه تمرین را آغاز کرده‌اید می‌تواند شکلی نسبتا سخت به خود بگیرد. برای شروع، باید ابتدا این را درک کنید که دو راه برای نجوا کردن وجود دارد: یک روش از طریق گلو (با گفتن «آه - Ahh») و روش دیگر از طریق بینی (با گفتن «ممممم - mmmmm») است که سخت‌تر می‌توانید به آن عادت کنید اما تنوع اصوات بیشتری با خود به همراه می‌آورد.

  • کلید نجوا و بیت باکس کردن همزمان این است که کار را با یک خط مبدا یا یک ملودی در ذهن آغاز کنید. به گوش‌ربا یا هوک‌های موسیقی‌های رپ گوش بسپارید، چه نجوا شده باشند و چه خیر. (برای مثال به سراغ موزیک «Flashlight» از گروه فانک Parliament Funkadelic بروید و نجوای ملودی را تمرین کنید و سپس در صدد بیت باکس کردن بر فراز آن برآیید. موسیقی‌های جیمز براون هم ملودی‌هایی عالی دارند).
  • کالکشن موسیقی‌های خود را برای یافتن خطوط مبدا یا ملودی‌های قابل نجوا زیر و رو کنید و بعد ببینید آیا می‌توانید برخی از بیت‌های خودتان یا شخصی دیگر را در لایه بالایی قرار دهید یا خیر. یاد گرفتن نجوای یک ملودی یا خط مبدا به چند دلیل ضروری است، خصوصا اگر بخواهید در آینده شروع به آواز خواندن هم بکنید. این حوزه از دنیای بیت باکس نیازمند اندکی اصالت است.
  • اگر بیت باکس و نجوا کردن به صورت همزمان را آموخته باشید، احتمالا به این درک رسیده‌اید که به اندازه قبل قادر به پیاده‌سازی برخی تکنیک‌های بیت خاص نیستید. (مثلا تکنو باس و تکنو اسنر به شدت محدود بیشتری خواهند داشت و حتی می‌توانند بلاء استفاده و غیر قابل شنیدن ظاهر شوند). آموختن اینکه کدام تکنیک‌ها بهتر جواب می‌دهند نیازمند صرف وقت و تلاش مداوم است.
  • فراموش نکنید که گرچه سرعت و استقامت شما اهمیت فراوان دارند، اما استفاده از ملودی‌ها و خطوط مبدا جدید و جالب نیز اصلی‌ترین ابزار شما برای به دست آوردن دل مخاطبان خواهد بود.

لازم است نجوای داخلی (Inward Humming) را هم تمرین کنید. این تکنیکی پیشرفته است که به شکلی آنقدرها فراگیر در قلمروی بیت باکس استفاده نمی‌شود. نجوا یا آواز خواندن داخلی به اشکال گوناگونی صورت می‌گیرد. وقتی در حال بیت باکس هستید و واقعا نیاز به تنفس دارید، استفاده از نجوای داخلی و به داخل کشیدن هوا ایده‌ای بسیار خوب خواهد بود. در این حالت می‌توانید همان ملودی را نجوا کنید، اما زیر و بم صدا به شکل قابل توجهی تغییر می‌کند.

  • با تمرین کافی، قادر به اصلاح نسبی این تغییرات از نظر زیر و بم صدا خواهید بود، اما بسیاری از متخصصین بیت باکس که از نجوای داخلی استفاده می‌کنند، هنگام تغییر مسیر از نجوای بیرونی به نجوای داخلی، ملودی را هم تغییر می‌دهند.

افزودن صدای شیپور به معادله. با صدای فالستو (صدایی بسیار بم، مانند میکی ماوس) نجوا کنید. سپس پشت زبان خود را بالا بیاورید تا صدا شفاف‌تر و نازک‌تر شود. سپس لرزش لب (کیک درام کلاسیک) را به ابتدای هر نت بیاورید.

آواز خواندن و بیت باکس به صورت همزمان را تمرین کنید. نکته کلیدی برای انجام کار این است که آواهای مورد نظرتان را از طریق اسنر، با اصوات حروف صدادار و باس هم‌راستا کنید. زحمت افزودن یک های-هت را به خودتان ندهید، زیرا حتی حرفه‌ترین متخصصین بیت باکس هم در این زمینه دچار مشکل می‌شوند.

آموزش بیت باکس

یک متغیر دیگر، تولید باس گلو (Throat Bass) است. وانمود کنید که می‌خواهید گلوی خود را تمیز کنید یا صدایی شبیه به خرناس یک حیوان درآورید. نتیجه کار، صدایی خش‌دار خواهد بود و بنابراین باید آنقدر به تنظیم صدا در پشت دهان خود بپردازید تا زیر و بمی باثبات به دست آورید. بعد از دستیابی به این مهم و برای تولید اصوات سرتاسری، شکل دهان خود را تغییر دهید تا ضمن حفظ زیر و بم، طنین صدا دگرگون شود.

  • با منتقل کردن لرزش به نقاط گوناگون گلوی خود قادر به تغییر دادن زیر و بم خواهید بود. دو متغیر بنیادین، Vocal Baseline و Vibration Bass هستند. Vocal Baseline بر باس گلو و صدای خودتان متکی است. وقتی هارمونی را میان دو صدا یافتید، می‌توانید به سراغ آواز خواندن و بیت باکس به صورت همزمان بروید.
  • نکته: انجام این کار برای مدت زمانی طولانی می‌تواند التهاب موقت گلو را به همراه آورد. برای مقابله با این مشکل، مقادیر زیادی آب بنوشید.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

الگوهای بیت باکس

آموزش بیت باکس

مثل هر موسیقی دیگری، بیت باکس بر ریتم و الگوهایی متکی است که به انبوه اصوات مختلفی که می‌توانید با دهان خود تولید کنید، ساختار می‌بخشند. و باز هم مثل هر موسیقی دیگری، سوار شدن بر این الگوها نیازمند اشتیاق، صبر و تمرین است.

نمایه درام اصلاح شده

نخستین خط متعلق به اسنر درام است. این صدا می تواند اسنر زبان، اسنر لب یا هر اسنر دیگری باشد. سپس نوبت به خط های‌-هت می‌رسد و سومین مورد هم خط باس است. یک خط دیگر نیز می‌توان برای اصوات متفرقه در پایین اضافه کرد که باید زیر نمایه تعریف و تنها روی همان الگو اعمال شود. یک مثال می‌تواند چنین چیزی باشد:

S |----|K---|----|K---||----|K---|----|K---| H |--T-|--T-|--T-|--T-||----|----|----|----| B 

B---|----|B---|----||B---|----|B---|----| V |----|----|----|----||--W-|--W-|--W-|--W-| W|

بیت‌ها با خطوط واحد از هم جدا می‌شوند و میزان‌ها با خطوط دوگانه. کلید هر سمبل نیز به شرح زیر است:

باس

JB = درام باس بامزکید (Bumskid Bass Drum)

B = درام باس قوی (Strong Bass Drum)

b = درام باس نرم (Soft Bass Drum)

X = درام باس سرتاسری (Sweeping Bass Drum)

U = درام باس تکنو (Techno Bass Drum)

اسنر

K = اسنر زبان (Tongue Snare) - بدون استفاده از ریه‌ها

C = اسنر زبان (Tongue Snare) - با استفاده از ریه‌ها

P = پفف (pff) یا اسنر لب (Lip Snare)

G = اسنر تکنو (Techno Snare)

های-هت

T = اسنر «تس» (Ts Snare)

S = اسنر باز «تسسسسس» (Tssss Open Snare)

t = بخش جلویی های‌-هت‌های پیاپی

k = بخش پشتی های‌-هت‌های پیاپی

سایر

Kkkk = کلیک رول (Click Roll)

بیت بنیادین

این یک بیت ساده است و تمام تازه‌کاران باید از اینجا آغاز به کار کرده و در گذر زمان به سراغ الگوهای پیشرفته‌تر بروند.

S |----|K---|----|K---||----|K---|----|K---| H |--T-|--T-|--T-|--T-||--T-|--T-|--T-|--T-|

B |B---|----|B---|----||B---|----|B---|----|

های-هت دوگانه (Double Hi-Hat)

این الگو صدایی بسیار جذاب تولید می‌کند و در عین حال تمرین خوبی برای سرعت بخشیدن به های-هت‌ها به حساب می‌آید.

S |----|K---|----|K---||----|K---|----|K---| H |--TT|--TT|--TT|--TT||--TT|--TT|--TT|--TT|

B |B---|----|B---|----||B---|----|B---|----|

های-هت دوگانه اصلاح شده (Modified Double Hi-Hat)

این بیتی پیشرفته‌تر است و تنها زمانی باید به سراغ آن بروید که الگوی های-هت دوگانه را با موفقیت و دقت هرچه تمام‌تر به انجام برسانید. این بیت، ریتم موجود در الگوی های-هت دوگانه را دگرگون می‌سازد تا شکلی جذاب‌تر به آن ببخشد.

S |----|K---|----|K---||----|K---|----|K---| H |--TT|----|TT--|--TT||--TT|----|TT--|--TT|

B |B---|--B-|--B-|----||B---|--B-|--B-|-B--|

بیت پیشرفته

این بیت بسیار پیشرفته است. تنها زمانی به سراغ آن بروید که در الگوهای بالا و همینطور های-هت پیاپی (tktktk) به درجه استادی رسیده باشید.

S |----|K---|----|K---||----|K---|----|K---| H |-tk-|-tk-|tk-t|-tkt||-tk-|-tk-|tkSS|--tk|

B |B--b|---B|--B-|----||B--b|---B|--B-|----|

بیت تکنو (Techno Beat)

S |----|G---|----|G---||----|G---|----|G---| H |--tk|--tk|--tk|--tk||--tk|--tk|--tk|--tk|

B |U---|----|U---|----||U---|----|U---|----|

بیت بنیادین درام و باس

S |--P-|-P--| |S |-P--P|-P----P-| H |----|----|{3x}|H |-----|-.tk.t-t|

B |B---|B---| |B |B-BB-|B--.B---|

بیت ساده اما باحال (Simple but Cool Beat)

این الگو شامل ۱۶ بیت است که معمولا به بیت‌های چهارگانه تقسیم می‌شوند. هرچه با سرعت بیشتری الگو را اجرا کنید، صدای تولید شده نیز جذاب‌تر خواهد بود.

|B t t t |K t t K |t k t B |K t t K |

1--------2--------3--------4-------

بیت «This is Why I'm Hot»

وقتی نوبت به D می‌رسد، یک باس کیک دوگانه سریع تولید کنید.

S |--K-|--K-|--K-|--K-| H |-t-t|t--t|-t-t|t--t|

B |B---|-D--|B---|-D--|

بیت کلاسیک هیپ‌هاپ

S |----|K---|----|K---| H |-tt-|-t-t|tt-t|-ttt|

B |B--B|--B-|--B-|----|

بیت «Drop It Like It's Hot» اسنوپ‌داگ

برای خط t لازم است با زبان خود کلیک کنید. عدد ۳ نشان‌دهنده دهانی نسبتا باز است تا صدایی بازتر به دست آید. عدد ۱ نشان‌دهنده دهانی است که به شکل یک O کوچک باز شده و عدد ۲ نیز جایی در این میانه قرار می‌گیرد. این بیت واقعا دشوار است و پیشنهاد می‌کنیم به تمرین باس و اسنر مشغول شوید تا بالاخره برای کلیک با زبان آماده شوید. علاوه بر این، می‌توانید نجوای بسیار بم «Snoooop» را نیز با گلوی خود ادا کنید. به موسیقی مورد نظر گوش بسپارید تا ببینید این بیت چه شکل و شمایلی دارد.

v|snoooooooooooooooo t|--3--2--|1--2----| S|----k---|----k---| B|b--b--b-|--b-----|

v|ooooooooooooooooooop t|--1--2--|3--2----| S|----k---|----k---|

B|b--b--b-|--b-----|
بر اساس رای ۲۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WikiHow
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *