آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز | راهنمای رایگان و جامع شروع به کار

۲۵۴۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز | راهنمای رایگان و جامع شروع به کار

شرکت اپل از پیشتازان دنیای فناوری و تولید کنندگان مرغوب‌ترین محصولات به حساب می‌آید. اما، یکی از انتقاداتی که به اپل وارد است، انحصارطلبی این شرکت و عدم پشتیبانی از مَنِش نرم‌افزار آزاد و متن‌باز است. این انحصارطلبی حتی در مورد توسعه نرم‌افزار برای محصولات اپل و برنامه نویسی iOS نیز وجود دارد. به گونه‌ای که طبق قوانین این شرکت، توسعه نرم‌افزار برای محصولات اپل باید تنها در سیستم عامل مک انجام شود. جالب اینجاست که طبق توافقنامه مجوز کاربری اپل، استفاده از مک او اس نیز فقط در دستگاه‌های اپل مجاز است. بدین سبب، در مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، به بررسی راهکارهایی برای امکان برنامه نویسی iOS در ویندوز پرداخته و ابزارها و روش‌های توسعه اپلیکیشن iOS در ویندوز شرح داده شده‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

برای بررسی راهکارها و شروع آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، ابتدا بهتر است در قالب یک مقدمه به این مسئله پرداخته شود که iOS چیست؟ بنابراین، در ادامه به این سوال پاسخ داده شده است.

iOS چیست ؟

iOS یک سیستم عامل موبایل (تلفن همراه) به حساب می‌آید که توسط شرکت اپل توسعه داده شده است. این سیستم عامل در ابتدا «iPhone OS» نام‌گذاری شد، اما در خرداد ۱۳۸۸ (ژوئن ۲۰۰۹) نام آن به iOS تغییر داده شد. سیستم عامل iOS در حال حاضر روی دستگاه‌های آیفون (iPhoneiPod و iPad اجرا می‌شود.

مشابه سیستم عامل‌های امروزی، iOS دارای رابط کاربری گرافیکی (GUI) است. اگرچه، چون iOS یک سیستم عامل موبایل است، به جای صفحه کلید و ماوس، مبتنی بر ورودی صفحه لمسی طراحی شده است. مثلاً می‌توان اپلیکیشن‌های موبایل را که به آن‌ها «App» گفته می‌شود، به جای دوبار کلیک کردن (در PC)، تنها با یک ضربه باز کرد.

تصویر دستگاه های مبتنی بر iOS | iOS یک سیستم‌عامل موبایل (تلفن همراه) توسعه داده شده توسط شرکت اپل است | آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

iOS بر اساس اصل سادگی طراحی شده است و شامل ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعدد یک سیستم عامل سنتی نمی‌شود. همچنین، دسترسی به تنظیمات سیستمی در iOS برای کاربران محدودیت دارد. به جای ویرایش، اکثر تنظیمات در برنامه Settings در آیفون انجام می‌شود. علاوه بر این، با وجود اینکه می‌توان چندین برنامه را به طور همزمان اجرا کرد، کاربر تنها می‌تواند یک برنامه باز را در لحظه ببیند. در مقایسه با سیستم عامل macOS یا مک OS اپل،‌ iOS رابط کاربری ساده‌تری را ارائه می‌دهد. با این وجود، ویژگی‌های جدید و بیش‌تری در هر نسخه به iOS اضافه می‌شوند. با کسب آشنایی لازم با سیستم عامل iOS ، اکنون فرصت مناسبی است تا به معرفی برنامه نویسی iOS پرداخته شود.

برنامه نویسی iOS چیست ؟

برنامه نویسی iOS یا توسعه اپلیکیشن iOS، به فرآیند ساخت اپلیکیشن موبایل برای سخت‌افزارهای شرکت اپل شامل آیفون، آی‌پد و آی‌پاد تاچ گفته می‌شود. برنامه نویسی iOS به زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift) یا Objective-C انجام می‌شود و سپس برای دانلود و استفاده کاربران در فروشگاه اپل (اپ استور | App Store) منتشر می‌شود.

برنامه نویسی iOS وجوه مشترک بسیاری با سایر انواع برنامه نویسی نرم‌افزار و اپلیکیشن دارد، اما برخی تفاوت‌های کلیدی در این بین وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است. لازم به ذکر است که می‌توانید برنامه‌نویسی iOS را با استفاده از مجموعه آموزش iOS فرادرس بسیار سریع و راحت یاد بگیرید.

برنامه نویسی iOS چه تفاوتی با توسعه سایر برنامه‌ها دارد؟

یکی از مواردی که برنامه نویسی iOS را با توسعه سایر برنامه‌ها متمایز می‌سازد این است که، اپلیکیشن‌های iOS و سایر اپلیکیشن‌های موبایلی برای اجرا شدن روی دستگاه‌های همراه توسعه داده می‌شوند که سخت‌افزار و توان محاسباتی ضعیف‌تری دارند. بدین سبب، دستگاه‌های همراه به اتصال شبکه وابسته هستند تا از منابع محاسباتی راه دور (مثل رایانش ابری) برای جبران کاستی‌های سخت‌افزاری بهره‌مند شوند. برای مثال، برنامه‌های ترجمه‌ای وجود دارند که روی کامپیوترهای دسکتاپ نصب و به همراه پایگاه داده عظیم‌‌شان به صورت محلی اجرا می‌شوند.

اما از طرف ديگر، در یک برنامه ترجمه نوشته شده برای iOS یا اندروید، اپلیکیشن همراه در اصل جهت ایجاد یک نقطه تماس برای کاربر ساخته می‌شود تا به عنوان یک واسط عمل کند. در واقع کار ترجمه را یک پلتفرم راه دور انجام می‌دهد و اپلیکیشن تنها پرس و جویی (کوئری) به آن پلتفرم ارسال می‌کند و سپس نتیجه به اپلیکیشن بازگردانده می‌شود تا کاربر آن را ببیند. این مدل کلاینت-سروری، باعث می‌شود که اپلیکیشن حافظه کم‌تری اشغال کند و چابکی بیش‌تری در نصب و استفاده از آن وجود داشته باشد.

ابزارهای برنامه نویسی iOS چه هستند؟

ابزارها و روش‌های متعددی برای برنامه نویسی iOS وجود دارد، اما بدون شک می‌توان گفت، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار برنامه نویسی iOS ، محیط توسعه Xcode است.

اما، برای ساده‌تر شدن شناخت ابزارهای مرتبط با برنامه نویسی iOS ، می‌توان فهرست ابزارهای برنامه نویسی iOS را به پنج بخش تقسیم‌بندی کرد:

در ادامه معرفی ابزارهای توسعه iOS در مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، ابزارهای مربوط به هر یک از بخش‌های فوق به اختصار شرح داده شده‌اند.

ابزارهای برنامه نویسی iOS چه هستند ؟ در مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

چه زبان‌هایی برای برنامه نویسی iOS مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

برنامه نویسی iOS با دو زبان سوئیفت و Objective-C انجام می‌شود. این دو زبان برنامه نویسی در خارج از زیست‌بوم اپل به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصل و نصب Objective-C به دهه پنجاه شمسی (هشتاد میلادی) باز می‌گردد و جزئی از خانواده زبان‌های C و C++‎ محسوب می‌شود. زبان برنامه نویسی سوئیفت به طور خاص توسط اپل برای iOS توسعه داده شده است و فناوری جدیدتری به شمار می‌رود.

سوئیفت اولین بار در ۱۳۹۳ شمسی (۲۰۱۴ میلادی) منتشر شده است. همچنین، در صورت استفاده از ابزارهای چندپلتفرمی برای برنامه نویسی iOS می‌توان سایر زبان‌ها را نیز در این راستا به کار گرفت. می‌توان از زبان Dart در فریم‌ورک فلاتر (Flutter)، زبان جاوا اسکریپت در فریم‌ورک React Native و زبان C#‎ هم در فریم‌ورک Xamarin برای برنامه نویسی iOS استفاده کرد.

چه ویرایشگرها و IDEهایی برای برنامه نویسی iOS استفاده می‌شوند؟

IDE یا محیط توسعه یکپارچه برنامه همه‌جانبه‌ای است که کلیه امکانات و ابزار لازم برای توسعه نرم‌افزار را به صورت یکجا ارائه می‌دهد. IDE اصلی که توسط شرکت اپل ساخته و ارائه شده است، Xcode‌ نام دارد. با وجود اینکه انتخاب‌های جایگزینی هم برای آن وجود دارد، پیشنهاد می‌شود افرادی که قصد شروع آموزش برنامه نویسی iOS‌ را دارند، کار را با Xcode آغاز کنند.

اما شناخت سایر ویرایشگرها و محیط‌های توسعه iOS خصوصاً اگر قصد آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز وجود داشته باشد، ضروری به نظر می‌رسد. سه تا از ویرایشگرها و IDEهای مناسب برای برنامه نویسی iOS به شرح زیر است:

  • Xcode
  • CodeRunner
  • AppCode

این سه ابزار توسعه اپلیکیشن‌های iOS در ادامه این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز شرح داده شده‌اند.

Xcode چیست ؟

Xcode محیط توسعه یکپارچه رسمی برای سوئیفت است که مستقیماً توسط شرکت اپل ارائه می‌شود. می‌توان گفت که Xcode قوی‌ترین پلتفرم در بازار توسعه اپلیکیشن‌های iOS‌ به حساب می‌آید.

با Xcode می‌توان اپلیکیشن‌هایی برای دستگاه‌های زیر توسعه داد:

  • آیفون (iPhone)
  • آیپد (iPad)
  • کامپیوترهای مک
  • Apple TV
  • Apple Watch

تصویر لوگو XCode برای بخش Xcode چیست ؟ از مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

توسعه‌دهندگان مبتدی و به طور کلی همه توسعه دهندگان iOS باید نحوه استفاده از Xcode‌ را پیش از یادگیری ابزارهای دیگر آموزش ببینند. ادامه مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، به معرفی ویرایشگر CodeRunner اختصاص دارد.

CodeRunner چیست ؟

تصویر لوگو CodeRunner برای بخش CodeRunner چیست از مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

به وسیله CodeRunner می‌توان با هر زبانی کدنویسی کرد. این ویرایشگر کد جمع و جور، رایگان نیست ولی نسبت به سایر محصولات هم رده قیمت معقول‌تری دارد. از همان لحظه نصب می‌توان از CodeRunner برای کدنویسی به زبان سوئیفت در سطح یک IDE و با پشتیبانی از عیب‌یابی (Debuging) و نشانه‌گذاری نحوی (Syntax Highlighting) استفاده کرد. در ادامه این بخش از مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، به معرفی محیط توسعه AppCode پرداخته شده است.

AppCode چیست ؟

تصویر لوگو AppCode برای بخش AppCode چیست در مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

AppCode توسط JetBrains تولید شده است. این IDE هم با سوئیفت و هم با Objective-C سازگاری دارد. همچنین، قابلیت‌های عیب‌یابی AppCode نیز درست مثل Xcode از افزونه‌های iOS پشتیبانی می‌کند. برخی از ویژگی‌های برتر این IDE عبارتند از:

  • ناوبری آسان میان پروژه‌ها
  • تکمیل هوشمند کد
  • بازسازی قابل اطمینان
  • تحلیل کد عمیق
  • آزمایش واحد (Unit Test) کارآمد
  • بازسازی تغییر نام

به طور قطع می‌توان AppCode را به عنوان یک IDE برتر در برنامه نویسی iOS تلقی کرد. در ادامه این بخش از مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ،‌ به معرفی کتابخانه‌های مورد استفاده در برنامه نویسی iOS پرداخته شده است.

کتابخانه های برنامه نویسی iOS کدامند؟

تصویر مفهومی برای بخش کتابخانه های برنامه نویسی iOS کدامند؟ از مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

در این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، کتابخانه‌های مورد استفاده در توسعه اپلیکیشن‌های iOS فهرست شده‌اند. برخی از این کتابخانه‌ها گسترده‌تر هستند و می‌توانند به عنوان یک ابزار همه منظوره مورد استفاده قرار بگیرند. اما برخی دیگر از این کتابخانه‌ها برای برآورده کردن نیازهای خاص‌تر به کار می‌روند.

فهرست کتابخانه‌های مورد استفاده در برنامه نویسی iOS به شرح زیر است:

  • RxSwift
  • CocoaPods
  • فریم‌ورک Foundation
  • Alamofire
  • کتابخانه استاندارد سوئیفت
  • SDWeblmage
  • SwiftyJSON
  • PromiseKit
  • BrightFutures

در ادامه این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، به برخی از افزونه‌های رایج مورد استفاده در توسعه اپلیکیشن‌های iOS پرداخته شده است.

افزونه‌های برنامه نویسی iOS چه هستند؟

افزونه‌ها (Plugin) می‌توانند به شخصی‌سازی محیط کدنویسی کمک کنند. اما، ظاهراً امروزه انتخاب‌های بیشماری در بازار وجود دارند. بنابراین، فهرست کردن تمام افزونه‌ها در اینجا، از حوصله بحث خارج است. بدین سبب، تنها برخی از افزونه‌های محبوب و برتر برای برنامه نویسی iOS در ادامه فهرست شده‌اند:

  • افزونه Injection برای Xcode
  • Finestructure CoPilot
  • GitDiff
  • AllTargets
  • Peckham
  • افزونه RunEverywhere برای Xcode
  • XToDo
  • Xcode Colors

حال پس از معرفی ابزارهای برنامه نویسی iOS، بهتر است به این موضوع پرداخته شود که توسعه دهندگان با چه چالش‌هایی در برنامه نویسی iOS مواجه هستند. در ادامه آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ،‌ به این مسئله پرداخته شده است.

چالش‌های برنامه نویسی iOS چه هستند؟

ممکن است توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل برای ورود به بازار برنامه نویسی iOS تردید داشته باشند. چرا که، به عنوان مثال ممکن است فکر کنند برای برنامه نویسی iOS نیاز به یک کامپیوتر مک (کامپیوترهای شرکت اپل) وجود دارد و کامپیوترهای مک به طور کلی نسبت به همتایان ویندوزی گران قیمت‌تر هستند.

علاوه بر این، با اتمام برنامه نویسی iOS و آماده شدن محصول، پیش از توزیع و انتشار در اپ استور، اپلیکیشن تولیدی با فرآیند کنترل کیفیت سفت و سختی روبه‌رو خواهد شد. همچنین، همان‌طور که بیان شد، اپلیکیشن‌های همراه نیاز به اتصال راه دور دارند و از یک مدل کلاینت-سروری استفاده می‌کنند. این مدل کلاینت -سروری لایه‌ای از پیچیدگی در مقایسه با نرم‌افزاری که به صورت محلی اجرا می‌شود به برنامه نویسی iOS می‌افزاید.

تصویر مربوط به بخش چالش‌های برنامه نویسی iOS چه هستند ؟ در مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

به دلیل محدودیت منابع و وابستگی به منابع خارجی، اپلیکیشن همراه باید با شبکه‌‌ای از کنش‌گران راه دور در ارتباط باشد. البته، همه اپلیکیشن‌های iOS برای اینکه کار کنند، نیازی به اتصال راه دور ندارند (مثل یک اپلیکیشن نقاشی ساده). اما، در نهایت، تمام اپلیکیشن‌های موبایل برای نصب به‌روزرسانی‌‌ها، نیاز به اتصال راه دور پیدا خواهند کرد و این چالشی است که یک برنامه نویس iOS و به طور کلی برنامه‌نویسیان موبایل همواره با آن مواجه هستند. اما، تعداد میلیونی کاربران آیفون، آیپد و آیپاد در سطح جهان، دلیل واضح و روشنی برای روی آوردن به برنامه نویسی iOS به حساب می‌آید.

با وجود موانع پیش رو در برنامه نویسی iOS ، توسعه اپلیکیشن‌های iOS می‌تواند به سادگی (حتی گاهی ساده‌تر از) برنامه نویسی اندروید باشد. بنابراین، با برنامه‌ریزی درست و منابع مناسب، می‌توان بدون دغدغه و نگرانی به زمره توسعه‌دهندگان iOS پیوست. مهم‌تر از آن، امروزه می‌توان گفت که تقریباً انحصار توسعه اپلیکیشن‌های iOS با دستگاه‌های اپلی از بین رفته است و برنامه نویسی iOS در ویندوز هم انجام می‌شود. به این ترتیب، با ارائه مقدمات لازم، زمان آن فرا رسیده است تا به بحث اصلی یعنی آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز وارد شده و به این سوال پاسخ داد که چه روش‌هایی برای برنامه نویسی iOS در ویندوز و بدون استفاده از کامپیوتر و سیستم عامل مک وجود دارد؟

چگونه می‌توان برنامه نویسی iOS در ویندوز انجام داد؟

محدودیت‌های انحصاری شرکت اپل تنها به استفاده از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ختم نمی‌شود و این محدودیت‌ها حتی در تولید و ساخت برنامه‌های نرم‌افزاری برای محصولات سخت‌افزاری این شرکت نیز وجود دارند. به گونه‌ای که، از دیدگاه شرکت اپل، حتی توسعه اپلیکیشن iOS هم باید با پلتفرم‌ها و دستگاه‌های ساخت اپل انجام شود. بدین سبب، ابزارها و امکانات رایجی که در برنامه نویسی iOS استفاده می‌شوند (محیط توسعه Xcode)، تنها برای سیستم عامل‌ و کامپیوترهای مک ارائه شده‌اند و هیچ نسخه رسمی برای پلتفرم ویندوز یا لینوکس منتشر نشده است.

در چنین شرایطی، این سوال به وجود می‌آید که آیا راهی برای برنامه نویسی iOS در ویندوز وجود دارد؟ بنابراین، در این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، به چالش های توسعه اپلیکیشن iOS در ویندوز و بهترین راه‌های ممکن برای برنامه نویسی iOS در ویندوز پرداخته شده است. در ابتدا بهتر است به چند سوال رایج درباره برنامه نویسی iOS در ویندوز پاسخ داده شود.

مشکلات برنامه نویسی iOS در ویندوز چه هستند؟

مانع اصلی برنامه نویسی iOS در ویندوز Xcode است. Xcode یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) است که برای طراحی و توسعه اپلیکیشن iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. Xcode تنها برای مک OS منتشر شده و نسخه‌ای برای ویندوز ندارد. Xcode شامل یک کامپایلر سوئیفت، سازنده رابط کاربری و سایر ابزارها برای آپلود اپلیکیشن iOS در اپ استور است. مسئله این است که Xcode فقط با سیستم عامل مک OS سازگاری دارد. مشکل دیگر این است که نمی‌توان یک کامپیوتر شخصی (PC) غیراپلی با سیستم عامل مک OS خریداری کرد. زیرا، برخلاف ویندوز، اپل اجازه استفاده از سیستم عامل خود را به دیگر تولید کنندگان نمی‌دهد.

آیا نسخه Xcode برای ویندوز وجود دارد؟

بسیاری از توسعه دهندگان این سوال را دارند که آیا Xcode برای ویندوز ارائه شده است؟ خیر. Xcode یک اپلیکیشن مختص مک او اس است. بنابراین، نمی‌توان Xcode را ویندوز به صورت مستقیم نصب کرد. همان‌طور که بیان شد، Xcode یک IDE تولید شده توسط شرکت اپل است که امکان توسعه نرم‌افزار برای زیست‌بوم اپل را فراهم می‌کند. این یعنی می‌توان با استفاده از Xcode اپلیکیشن‌هایی برای سیستم عامل‌های WatchOS ،iOS ،macOS و tvOS توسعه داد.

در تصویر لوگوی ویندوز در کنار لوگوی Xcode قرار گرفته تا این سوال را در ذهن ایجاد کند که آیا می‌توان از Xcode در ویندوز استفاده کرد و Xcode‌ را در ویندوز نصب کرد ؟ این تصویر در مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز استفاده شده است

بنابراین، برای استفاده از Xcode‌ در ویندوز باید به دنبال راه چاره بود. اما چاره چیست و آیا می‌توان Xcode‌ را به نحوی روی ویندوز هم نصب کرد؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده شده است.

آیا می‌توان Xcode‌ را به نحوی روی ویندوز نصب کرد؟

به طور کلی در میان روش‌های مختلف برنامه نویسی iOS در ویندوز ، سه راه برای استفاده از Xcode در ویندوز وجود دارد. روش اول استفاده از مجازی‌سازی، روش دوم راه‌اندازی یک هکینتاش روی یک سیستم ویندوزی و روش سوم نیز اجاره مک از سرویس‌های ابری است. بهترین راه برای استفاده از Xcode در ویندوز استفاده از ماشین مجازی است. همچنین، می‌توان با اجاره مک OS از سرویس‌های ابری و استفاده از Remote Desktop از طریق ویندوز به مک OS و Xcode دسترسی پیدا کرد. در روش اول، به طور خلاصه ابتدا باید یک ماشین مجازی مثل VirtualBox‌ یا VMware را روی ویندوز نصب کرد و سپس سیستم عامل مک OS باید روی آن ماشین مجازی نصب شود.

در نهایت، با نصب Xcode روی مک OS مجازی می‌توان از آن برای برنامه نویسی iOS‌ در ویندوز استفاده کرد. اگرچه، ممکن است این روش به اندازه استفاده از Xcode در یک کامپیوتر اپل کارآمد نبوده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از جمله یکی از این مشکلات می‌توان به احتمال بروز محدودیت منابع سخت‌افزاری اشاره کرد. علاوه بر آن، طبق توافقنامه مجوز کاربری، از سیستم عامل مک تنها باید در دستگاه‌های تولیدی شرکت اپل استفاده کرد. اگرچه، می‌توان فایل ISO‌ آخرین نسخه این سیستم عامل را به رایگان از اینترنت دانلود کرد.

تصویر برای بخشی از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز استفاده شده است که این سوال را مطرح می‌کند که آیا می توان Xcode را در ویندوز نصب کرد ؟

یک روش دیگر برای استفاده از Xcode در ویندوز، اجاره مک در فضای ابری است. این روش نسبت به روش قبلی، خصوصاً در ایران راهکاری گران قیمت به حساب می‌آید. پیرامون هکینتاش و چیستی آن نیز توضیحاتی در ادامه مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ارائه شده است. یک سوال دیگر در رابطه با استفاده از Xcode در ویندوز این است که آیا نرم‌افزار مشابه Xcode برای استفاده در ویندوز وجود دارد یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده شده است.

آیا نرم‌افزار مشابه Xcode برای برنامه نویسی iOS در ویندوز وجود دارد؟

Xcode برای ویندوز در دسترس نیست. تنها جایگزین‌های Xcode در ویندوز که بتوان با آن‌ها برنامه نویسی iOS انجام داد، استفاده از روش‌های چندپلتفرمی یعنی ویرایشگر Visual Studio نسخه Community برای فریم‌ورک Xamarin و ویرایشگر Visual Studio Code برای فریم‌ورک‌های فلاتر و React Native است. در واقع هیچ جایگزین قانونی برای برنامه نویسی iOS در ویندوز وجود ندارد و تمام روش‌ها به نوعی نیازمند سیستم عامل مک هستند.

حتی در صورت توسعه و تولید یک اپلیکیشن iOS در ویندوز، ممکن است در زمان آپلود آن در اپ‌استور، توسعه دهندگان با اپل به مشکل بر بخورند. در ادامه این مقاله، پیرامون سایر روش‌های جایگزین برای برنامه نویسی iOS در ویندوز  بحث شده است. پیش از آن، مجموعه دوره‌های آموزشی توسعه اپلیکیشن موبایل در سایت فرادرس برای علاقه‌مندان و فعالان این حوزه معرفی شده است.

معرفی فیلم های آموزش توسعه اپلیکیشن موبایل

معرفی فیلم های آموزش توسعه اپلیکیشن موبایل در مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

با همه‌گیری استفاده از تلفن‌های هوشمند در سراسر دنیا،‌ توسعه اپلیکیش موبایل به یکی از حوزه‌های پردرآمد دنیای برنامه نویسی بدل شده است. بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم‌افزار به برنامه نویسی اپلیکیشن‌های موبایل روی آورده‌اند و بازار کار گسترده‌ای برای این حوزه وجود دارد. در این راستا، در این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، به معرفی مجموعه دوره‌های آموزش آنلاین فرادرس در زمینه توسعه اپلیکیشن موبایل برای دانشجویان، فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه پرداخته شده است.

در این مجموعه آموزشی نزدیک به ۲۰ دوره آموزشی گنجانده شده که در مجموع شامل ۱۵۸ ساعت محتوای ویدیویی است. در این مجموعه، دوره‌های آموزشی متعددی پیرامون زبان‌های برنامه نویسی، فریم‌ورک‌ها، ابزارها و تکنیک‌های گوناگون جهت توسعه اپلیکیشن موبایل برای پلتفرم‌های مختلفی نظیر اندروید و iOS موجود است. در ادامه برخی از دوره‌های شاخص این مجموعه به صورت فهرست‌وار معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) برای برنامه نویسی iOS: طول مدت این دوره ۵ ساعت ۱۴ دقیقه و مدرس آن مهندس محمدمهدی علیزاده است. در این دوره آموزشی مباحث از سطح مقدماتی تا حدی پوشش داده شده است که بتوان پروژه‌های عملی را انجام داد. این دوره پیش‌نیازی برای آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز به حساب می‌آید. جهت دیدن فیلم آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) برای برنامه نویسی iOS + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش مقدماتی فریمورک React Native برای طراحی نرم افزارهای اندروید و iOS با زبان جاوا اسکریپت: ‌طول مدت این دوره ۹ ساعت ۳۱ دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید کرمی است. در این دوره، مباحث مقدماتی فریم‌ورک React Native آموزش داده شده است و برای افرادی مناسب است که قصد دارند آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز را با فریم‌ورک چند پلتفرمی React دنبال کنند. جهت دیدن فیلم آموزش مقدماتی فریمورک React Native + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش فریم ورک Google Flutter برای طراحی اپلیکیشن های موبایل: طول مدت این دوره ۷ ساعت ۲۳ دقیقه و مدرس آن مهندس مجتبی حسین پور است. فلاتر یکی دیگر از فریم‌ورک‌های چندپلتفرمی است که می‌توان با استفاده از آن برنامه نویسی iOS در ویندوز انجام داد و یکی از روش‌ها در آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز به حساب می‌آید. برای دیدن فیلم آموزش فریم ورک Google Flutter برای طراحی اپلیکیشن های موبایل + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید (Android) - مقدماتی: طول مدت این دوره ۱۶ ساعت ۸ دقیقه و مدرس آن مهندس محمدمهدی علیزاده است. آموزش برنامه نویسی اندروید یکی از جامع‌ترین دوره‌های مجموعه آموزشی توسعه اپلیکیشن موبایل محسوب می‌شود. این دوره برای افرادی مناسب است که قصد شروع آموزش برنامه نویسی اندروید را دارند. برای دیدن فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید (Android) - مقدماتی + کلیک کنید.
  • آموزش مقدماتی نرم افزار App Inventor برای ساخت برنامه های اندرویدی بدون کدنویسی: طول مدت این دوره ۴ ساعت ۵۸ دقیقه و مدرس آن مهندس علی آهوی آتشین است. آموزش برنامه نویسی اندروید یکی از جامع‌ترین دوره‌های مجموعه آموزشی توسعه اپلیکیشن موبایل محسوب می‌شود. این دوره برای افرادی مناسب است که قصد شروع آموزش برنامه نویسی اندروید را دارند. برای دیدن فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید (Android) - مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش مقدماتی نرم افزار App Inventor برای ساخت برنامه های اندرویدی بدون کدنویسی: طول مدت این دوره ۴ ساعت ۵۸ دقیقه و مدرس آن مهندس علی آهوی آتشین است. App Inventor یک ابزار تحت وب است که می‌توان بدون کدنویسی با استفاده از آن اپلیکیشن‌های همراه ساخت. به تازگی پشتیبانی از iOS نیز در این نرم‌افزار ارائه شده و می‌توان با استفاده از آن برنامه نویسی iOS در ویندوز هم انجام داد. برای دیدن فیلم آموزش مقدماتی نرم افزار App Inventor برای ساخت برنامه های اندرویدی بدون کدنویسی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه محور React-Native - طراحی اپلیکیشن محاسبه گر BMI: طول مدت این دوره ۴ ساعت ۸ دقیقه و مدرس آن مهندس مهدی محمدی حسین آباد است. در این دوره، آموزش فریم‌ورک React‌ به صورت پروژه محور ارائه شده است و در آن یک اپلیکیشن محاسبه‌گر BMI توسعه داده می‌شود. این دوره برای افرادی مناسب است که آموزش React را در سطح مقدماتی آموخته‌اند و اکنون قصد یادگیری عملی آن را دارند. برای دیدن فیلم آموزش پروژه محور React-Native - طراحی اپلیکیشن محاسبه گر BMI + کلیک کنید.

حال در ادامه مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز، به معرفی و توضیح بهترین روش‌های توسعه اپلیکیشن iOS در ویندوز و کامپیوترهای غیراپلی پرداخته شده است.

بهترین روش‌های برنامه نویسی iOS در ویندوز چه هستند؟

در این بخش از مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز هشت تا از بهترین روش‌های برنامه نویسی iOS در ویندوز معرفی شده‌اند. ابتدا هر یک از این راه‌ها فهرست و سپس در ادامه توضیحاتی پیرامون هر روش ارائه شده است.

هشت روش برنامه نویسی iOS به شرح زیر است:

  1. استفاده از Virtualbox و نصب مک OS روی سیستم ویندوزی
  2. اجاره یک مک از سرویس‌ها و فضای ابری
  3. ساخت «هکینتاش» (Hackintosh) شخصی
  4. برنامه نویسی iOS در ویندوز با استفاده از ابزارهای چندپلتفرمی
  5. برنامه نویسی iOS با یک سندباکس سوئیفت
  6. استفاده از یونیتی (Unity3D)
  7. با استفاده از فریم‌ورک دوگانه Xamarin
  8. در محیط React Native

در ادامه این بخش از مقاله آموزش برنامه نویسی iOS، توضیحاتی پیرامون هر یک از روش‌های شرح داده شده فوق ارائه شده است.

استفاده از Virtualbox و نصب مک OS روی سیستم ویندوزی

سریع‌ترین راه برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS کمک گرفتن از یک ماشین مجازی است. یک ماشین مجازی، محیطی را ایجاد می‌کند که درست مثل اجرای واقعی، هر سیستم عاملی می‌تواند بر بستر آن اجرا شود. این قابلیت را مجازی‌سازی می‌نامند.

با استفاده از یک محیط مجازی می‌توان سیستم عامل مک OS را روی ویندوز اجرا کرد. برای این کار به دو چیز نیاز است:

  1. نسخه‌ای از سیستم عامل مک OS به صورت یک فایل تصویر مجازی (Virtual Image) یا یک نصب کننده (Installer)
  2. یک ابزار ماشین مجازی مثل VirtualBox یا VMWare

می‌توان نسخه‌ای از مک OS را برای نصب روی ماشین مجازی در سایت اپل دانلود کرد. همچنین، فایل‌های نصب مک OS را می‌توان در منابع مختلفی از اینترنت پیدا کرد. باید به یاد داشت که استفاده از مک OS در سخت‌افزارهای غیر اپلی، بر خلاف توافقنامه مجوز کاربر نهایی این شرکت است.

اجاره مک OS از سرویس‌های ابری

یکی از راه‌های به مراتب ساده‌تر برای دسترسی به مک OS،‌ اجاره کردن این سیستم عامل در فضای ابری است. اگرچه نسبت به روش قبلی، هزینه بیش‌تری خواهد داشت. سرویس‌هایی مثل «Mac-in-Cloud» و «Mac-Stadium» امکان اجاره مک را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند.

می‌توان به وسیله پروتکل RDP یا همان Remote Desktop Connection به یک سیستم عامل مک در فضای ابری متصل شد. ویندوز یک برنامه RDP از پیش نصب شده دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. لینوکس هم چنین امکانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته، استفاده از این روش برای کاربران داخل ایران چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

تصویر کامپیوترهای مک اجاره‌ای را نشان می دهد. اجاره مک از سرویس دهنده های ابری یکی از راه های برنامه نویسی iOS در ویندوز محسوب می‌شود.

ساخت هکینتاش شخصی

معتبرترین گزینه برای استفاده از سرویس‌های برنامه نویسی iOS در یک PC ویندوزی می‌تواند نصب کردن مک OS روی آن کامپیوتر باشد. علاقه‌مندان به اپل همواره از تجربه کاربری یکپارچه، طراحی و ارتباط متقابلی که این قول فناوری ارائه می‌دهد لذت برده‌اند. یک هکینتاش کامپیوتر شخصی (PC) قالباً ویندوزی است که سیستم عامل مک OS روی آن نصب و اجرا می‌شود. این روش مشابه استفاده از ماشین مجازی است با این تفاوت که در این حالت، مک OS به عنوان یک سیستم عامل قابل بوت روی PC نصب می‌شود.

برنامه نویسی iOS در ویندوز با استفاده از ابزارهای چندپلتفرمی

ابزارهای چندپلتفرمی فوق‌العاده هستند. با استفاده از ابزارها و فریم‌ورک‌های چندپلتفرمی می‌توان یک بار اپلیکیشن را کدنویسی کرد و از آن هم خروجی iOS و هم خروجی اندروید گرفت. با این روش می‌توان مدت زمان برنامه نویسی اپلیکیشن را به نصف تقلیل داد. برخی از ابزارهای چندپلتفرمی، امکان ساخت اپلیکیشن‌های iOS‌ در ویندوز را هم فراهم می‌کنند. همچنین، برخی از این ابزارها امکان کامپایل کردن اپلیکیشن را در صورت وجود یک کامپیوتر مک در شبکه نیز ارائه می‌دهند.

یکی از روش های برنامه نویسی iOS در ویندوز استفاده از فریم ورک های چندپلتفرمی مثل React ، فلاتر و Xamarin است

یکی از بحث‌هایی که معمولاً‌ در مخالفت با ابزارهای توسعه اپلیکیشن چندپلتفرمی شنیده می‌شود، این است که این ابزارها در دسترسی به سخت‌افزارهای تلفن‌های هوشمند محدودیت دارند و پشتیبانی کاملی نسبت به رقیبان خود در این خصوص ارائه نمی‌دهند. باید به یاد داشت که هر یک از ابزارهای چندپلتفرمی بلاخره در یک مقطع خاص از توسعه دهنده انتظار خواهند داشت که کدهای خاص یک پلتفرم را تولید کند. خصوصاً در صورتی که توسعه دهنده بخواهد قابلیت‌های شخصی‌سازی شده‌ای را کدنویسی کند. از جمله ابزارهای چندپلتفرمی می‌توان به فلاتر، React و آیونیک اشاره کرد.

برنامه نویسی iOS با یک سندباکس سوئیفت

زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift) یک زبان متن‌باز است. این یعنی می‌توان سوئیفت را به راحتی روی هر سخت‌افزاری اجرا کرد. بنابراین، در صورتی که این زبان به کروم، سافاری یا فایرفاکس منتقل شده باشد، امکان اجرای آن روی مرورگر نیز وجود دارد.

می‌توان کدنویسی با زبان سوئیفت را آموخت و بدون نیاز به مک OS یا XCode و با استفاده از محیط آزمایشی که اصطلاحاً به آن سندباکس (Sandbox) گفته می‌شود، با این زبان کدنویسی کرد. با اجرای کد در سندباکس سوئیفت، سندباکس کدها را به یک وب سرور ارسال می‌کند. وب سرور کدها را کامپایل می‌کند و نتیجه را بازمی‌گرداند. بر این اساس، در صورتی که آن زبان به کروم، سافاری یا فایرفاکس منتقل شود، می‌توان آن را در مرورگر هم اجرا کرد.

استفاده از Unity3D

محیط توسعه یکپارچه قدرتمند یونیتی (Unity) اساساً به عنوان یک موتور بازی‌سازی شناخته می‌شود که می‌توان از آن در اندروید، iOS،‌ ویندوز و بسیاری از پلتفرم‌های دیگر استفاده کرد. اما، امکانات توسعه سریع و قدرتمندی که IDE یونیتی ارائه می‌دهد، علاوه بر بازی، آن را تبدیل به انتخاب مناسبی برای ساخت سایر اپلیکیشن‌ها نیز می‌کند.

یونیتی با امکاناتی که به آن «Cloud Build» گفته می‌شود، از برنامه نویسی iOS در ویندوز با چند گام ساده پشتیبانی می‌کند. با ثبت‌نام به عنوان یک توسعه دهنده اپل و پیوستن به Cloud Build می‌توان به راحتی پروژه‌های iOS را انجام داد. با یک ویرایشگر رایگان برای توسعه و توزیع، می‌توان برنامه نویسی iOS در ویندوز را به طور کامل انجام داد. اگرچه، برای کامپایل کردن پروژه نیاز به یک کامپیوتر مک وجود خواهد داشت.

می‌توان از Unity برای برنامه نویسی iOS در ویندوز و بسیاری از پلتفرم‌های دیگر استفاده کرد. | آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز

استفاده از فریم‌ورک دوگانه Xamarin

یک گزینه ارزان‌تر نسبت به اجاره مک در فضای ابری، فریم‌ورک‌های دوگانه هستند که روش بهینه‌تری برای برنامه نویسی iOS در ویندوز به لحاظ هزینه محسوب می‌شوند. Xamarin انتخابی قابل اطمینان برای اکثر توسعه دهندگان به حساب می‌آید.

آنان مدعی هستند که خروجی به دست آمده از برنامه نویسی iOS با Xamarin کاملاً محلی و بومی است. در Xamarin از زبان برنامه نویسی سی‌شارپ برای کدنویسی استفاده می‌شود. Xamarin یک پلتفرم با امکانات غنی است که امکان ساخت و کامپایل اپلیکیشن‌های iOS و استقرار آن‌ها را در دستگاه‌های iOS از طریق ویندوز فراهم می‌کند. تنها کاری که نمی‌توان در ویندوز انجام داد و نیاز به مک دارد، واگذاری اپلیکیشن تولید شده به اپ‌استور است.

استفاده از فریم‌ورک دوگانه Xamarin برای آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز | تصویر لوگوی Xamarin

فریم ورک React Native

React Native یک ابزار چندپلتفرمی مبتنی بر جاوا اسکریپت است که به طور گسترده‌ای برای برنامه نویسی iOS در ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکانات بسیار زیاد و استثنایی React Native در کنار مسیر یادگیری ساده‌اش، آن را به یک ابزار محبوب در میان توسعه دهندگان بدل کرده است. برنامه نویسی iOS در ویندوز با استفاده از نمونه‌ساز اندروید (Android Emulator) و با راه‌اندازی ماشین‌های استقرار مک OS در React Native محقق می‌شود. برای دیدن خروجی، می‌توان از شبیه‌ساز Expo استفاده کرد که هم در اندروید و هم iOS در دسترس است.

تا اینجا هشت روش برتر برای برنامه نویسی iOS در ویندوز معرفی شدند. در صورتی که یک توسعه دهنده قصد داشته باشد برنامه نویسی iOS انجام دهد و در دسترس نبودن یک سیستم عامل مک مانع از انجام این کار شود، می‌توان از روش‌های جایگزینی که معرفی شدند استفاده کرد. اگرچه، این روش‌ها ممکن است نسبت به برنامه نویسی iOS در مک کمی پیچیده‌تر باشند، توسعه دهندگان بسیاری در سطح جهان آن‌ها را آزمایش و امتحان کرده‌اند.

تصویر لوگوی React Native | از React می توان به عنوان یک ابزار چندپلتفرمی برای آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز استفاده کرد.

در پایان باید این نکته را متذکر شد که برنامه نویسی iOS و توسعه اپلیکیشن محلی iOS تماماً به آشنایی با Xcode‌ ختم می‌شود و یادگیری آن بسیار اهمیت دارد. پس از آشنایی با Xcode و تسلط به استفاده از آن برای برنامه نویسی iOS ، می‌توان برنامه نویسی iOS در ویندوز با روش‌های دیگر را هم انجام داد و اپلیکیشن دلخواه خود را با کمک ابزارهای معرفی شده در این مقاله تولید کرد. حال این سوال به وجود می‌آید که بهترین روش‌ها در میان این هشت روش کدامند؟ در ادامه مقاله آموزش برنامه نویسی iOS به این سوال پاسخ داده شده است.

بهترین روش های برنامه نویسی iOS در ویندوز کدامند؟

در میان روش‌های مختلف برنامه نویسی iOS در ویندوز، می‌توان مجازی‌سازی، راه‌اندازی هکینتاش و استفاده از ابزارهای چندپلتفرمی (فلاتر، React و Xamarin) را به عنوان بهترین روش‌ها برای برنامه نویسی iOS در ویندوز برگزید. استفاده از مجازی‌سازی روشی مرسوم و فرآیند آن واضح و مشخص است. بنابراین، در ادامه مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز، توضیحات بیش‌تری پیرامون روش راه‌اندازی یک هکینتاش روی کامپیوتر شخصی و مراحل انجام آن ارائه شده است.

آموزش ساخت هکینتاش برای برنامه نویسی iOS در ویندوز

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، تنها راه برای استفاده از سیستم عامل مک، خرید یک کامپیوتر ساخت شرکت اپل نیست و روشی موسوم به هکینتاش (Hackintosh) وجود دارد. هکینتاش به نصب مک OS روی PC ویندوزی یا لینوکسی گفته می‌شود. اجتماع بزرگی در اینترنت زمان و منابع خود را وقف هکینتاش کرده‌اند.

در این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز، نکات لازم پیرامون هکینتاش شرح داده شده است. در این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، نحوه نصب «MacOS Catalina 10.15» روی هر کامپیوتر شخصی (تا جایی که سخت‌افزار اجازه بدهد) بیان شده است.

تصویر پوشش برای بخش آموزش ساخت هکینتاش برای برنامه نویسی iOS در ویندوز

هکینتاش وانیلی چیست؟

سه روش مرسوم برای نصب مک OS روی سخت‌افزار غیراپلی وجود دارد. اولین روش استفاده از نصب کننده همگانی (Universal Installer) برای نصب یک نسخه «اصلاح شده» از مک OS (مثلMultibeast/Unibeast و سایر موارد) است. این روش، ساده‌ترین راه برای ساخت هکینتاش برای افراد مبتدی است. زیرا، نصب کننده تقریباً همه کارهای لازم را برای کاربر انجام می‌دهد.

دومین روش از طریق یک توزیع (Distro) مک انجام می‌شود و یک روش دیگر، نصب وانیلی (Vanilla Installation) است. در روش وانیلی، فرد باید تمام افزونه‌های هسته‌ای سیستم عامل (Kernel Extension) و فایل پیکربندی را از بیخ و بُن آماده کند. به افزونه‌های هسته‌ای سیستم عامل به اختصار Kext گفته می‌شود.

پس از آماده‌سازی باید آن‌ها را در یک پارتیشن EFI جداگانه قرار داد. با این کار، پارتیشن اصلی مک OS دست نخورده و درست مطابق یک مک واقعی باقی می‌ماند. در ادامه این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، به نحوه عملکرد یک صفحه آغازگر هکینتاش پرداخته شده است.

نحوه عملکرد یک صفحه آغازگر هکینتاش چگونه است؟

زمانی که کاربر یک کامپیوتر مک واقعی را روشن می‌کند، یک چیپ کنترلر مدیریت سیستم (SMC) اطلاعاتی را درباره قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر به مک OS ارسال می‌کند. این کار برای کسب اطمینان از این مسئله انجام می‌شود که مک OS روی یک کامپیوتر اصلی ساخت اپل اجرا شده باشد و همچنین با این کار، پیکربندی سخت‌افزاری دستگاه نیز تعیین می‌شود. اما چون هکینتاش SMC ندارد، باید آن را به نوعی جعل کرد. بنابراین، یکی از Kextهای الزامی و کلیدی برای هر هکینتاش «FakeSMC» یا «SMC جعلی» خواهد بود.

پس از اعتبارسنجی SMC، سیستم عامل شروع به بارگذاری درایورها (راه‌اندازها) خواهد کرد. فایل‌های Kext انتخاب شده به صورت دستی در این مرحله به سیستم عامل تزریق می‌شوند. در صورتی که سخت‌افزارهای مورد استفاده با اپل سازگاری داشته باشند، تنها نیاز به تعداد کمی Kext وجود خواهد داشت. برای مثال، پردازنده‌های اینتل سری Core، کارت‌های گرافیک AMD RX و کارت وایفای Broadcom به صورت بومی توسط مک OS پشتیبانی می‌شوند و این قطعات برای کار کردن نیاز به هیچ Kext اضافی نخواهند داشت. اما از طرف دیگر، پیکربندی پردازنده‌های AMD Ryzen، کارت‌های گرافیک Nvidia و کارت‌های وایفای Realtek بسیار دشوارتر است و برای کار کردن نیاز به تعداد زیادی Kext خواهند داشت.

تصویر مربوط به بخش آموزش هکینتاش وانیلی در مطلب آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز است

Kext اصلی مک OS در پارتیشن سیستم عامل و پوشه «/system/library/extensions» قرار دارد. اما، در روش وانیلی تمام Kextهای افزوده در پارتیشن EFI قرار داده می‌شوند و در عوض، آن‌ها در هنگام بوت شدن (خود راه‌اندازی) تزریق خواهند شد. این تفاوت اصلی روش multibeast/Unibeast و روش وانیلی است. با دست نخورده باقی ماندن پارتیشن سیستم عامل، می‌توان از این پارتیشن برای بوت شدن با هر مک یا هکینتاش وانیلی دیگری استفاده کرد. همچنین، تمام Kextها، آرگومان بوت و پیکربندی دستگاه همگی در یک محل خواهند بود. بنابراین، در صورت بروز مشکل، محل رفع آن مشخص است. همچنین، با انتخاب درست Kextها و یک پیکربندی بوت خوب، هکینتاش حاصل شده، درست مثل یک مک واقعی عمل خواهد کرد.

گام‌های ساخت هکینتاش وانیلی چه هستند؟

در این بخش از آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، مراحل راه‌اندازی و ساخت هکینتاش MacOS Catalina 10.15 به سبک وانیلی فهرست شده است:

  1. دانلود یک نسخه از Catalina macOS
  2. ایجاد یک نصب کننده با حافظه فلش USB
  3. پیکربندی راه‌انداز
  4. آماده‌سازی Kext
  5. تنظیمات BIOS
  6. نصب مک OS
  7. عملیات پس از نصب

پس از نصب مک OS روی کامپیوتر شخصی غیراپلی با روش هکینتاش وانیلی، می‌توان Xcode‌ را از اپ‌استور دریافت و شروع به برنامه نویسی iOS کرد. اگرچه، در این روش از ویندوز استفاده نشده است، اما می‌توان مدعی شد که بهترین روش برای برنامه نویسی iOS بدون یک دستگاه ساخت اپل به حساب می‌آید. به علاوه، هکینتاش معمولاً روی سیستم‌های ویندوزی پیاده‌سازی می‌شود. به این ترتیب، آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز در اینجا به پایان می‌رسد. در بخش پایانی این مقاله، فیلم‌های مرتبط با آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز معرفی شده‌اند.

جمع‌بندی

به دلیل انحصارطلبی شرکت اپل، برنامه نویسی iOS در ویندوز کار چندان ساده‌ای نیست. در مقاله آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز ، به روش‌های مختلف ساخت اپلیکیشن iOS در ویندوز و کامپیوترهای غیر مک پرداخته شد. می‌توان گفت بهترین روش استفاده از ماشین مجازی است. پس از آن، ساخت یک هکینتاش می‌تواند روش مناسبی برای دور زدن انحصار اپل باشد.

همچنین، استفاده از فریم‌ورک‌های توسعه اپلیکیشن چندپلتفرمی روش جایگزین مطلوبی برای برنامه نویسی iOS در ویندوز بدون استفاده از ابزارهای رسمی برنامه نویسی iOS یعنی زبان برنامه نویسی سوئیفت و محیط توسعه Xcode است. ابزارهای چندپلتفرمی که می‌توان از آن‌ها در برنامه نویسی iOS استفاده کرد، فلاتر، React Native و Xamarin هستند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
TechTermsIBM Cloud EducationBrainStationMINDSTERBuildFireٌQuoraMa-no
۴ دیدگاه برای «آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز | راهنمای رایگان و جامع شروع به کار»

ممنون از این مقاله کاربردی

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خشنود هستیم.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

سلام، خسته نباشید.
بفرمایید آموزش جدید و جامع تری برای برنامه نویسی ios به زبان سوئیفت توسط فرادرس ارائه میگردد؟

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

برای برنامه نویسی iOS به زبان سوئیفت می‌توانید از دوره آموزشی جامع و کاربردی زیر استفاده کنید:

  • آموزش برنامه نویسی سوئیفت – برنامه نویسی iOS با Swift

    برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

  • نظر شما چیست؟

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *