آموزش اندیکاتور های تحلیل تکنیکال بورس | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

۶۰۵۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
آموزش اندیکاتور های تحلیل تکنیکال بورس | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس، در مطالب جامع «آموزش بورس رایگان | گام به گام برای همه | به زبان ساده» و «بورس چیست — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان بورس)» با مفاهیم بورس و همچنین مباحثی مانند تابلو خوانی، نوسان‌گیری، شاخص بورس و تحلیل فاندامنتال آشنا شدیم. احتمالاً تاکنون این پرسش برایتان پیش آمده که چگونه از اندیکاتور های تحلیل تکنیکال در معاملات سهام استفاده کنید. در این مطلب، علاوه بر آموزش اندیکاتور و کاربردهای آن، ۷ اندیکاتور محبوب را معرفی می‌کنیم که در تحلیل تکنیکال بازار سهام کاربرد فراوانی دارند. تحلیل تکنیکال شامل بررسی نمودارها و تصمیم‌گیری بر اساس الگوها و شاخص‌ها یا همان اندیکاتورها است. الگوها شکل‌های خاصی هستند که شمع‌ها را روی نمودار شکل و اطلاعاتی را در مورد آینده به ما ارائه می‌دهند.

فیلم آموزش رایگان اندیکاتور های تحلیل تکنیکال بورس

فیلم آموزش رایگان اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال به صورت گام به گام، در کادر بالا، به سوالات شما در خصوص اندیکاتورهای بورس و کاربردهای آن‌ها، به زبان ساده و به صورت گام به گام پاسخ می‌دهد.
برای پخش و مشاهده ویدئو روی دکمه پلی یا تصویر بالا کلیک کنید.

اندیکاتور و انواع آن

اندیکاتور ها (Indicators) ابزارهایی در نمودار هستند که از طریق محاسبات ریاضی قیمت و حجم اطلاعات افزوده‌ای را ارائه می‌دهند. اندیکاتور ها همچنین به ما می‌گویند که قیمت در آینده چگونه خواهد بود. چهار شاخص اصلی در آموزش اندیکاتور ها بیان می‌شود: روند (Trend)، تکانه (Momentum)، حجم (Volume) و نوسان (Volatility). در ادامه آموزش اندیکاتور ها، این چهار نوع را معرفی می‌کنیم.

اندیکاتور روند

در صورتی که روند مشخصی وجود داشته باشد، اندیکاتورهای روند بیان می‌کنند که بازار به کدام سمت حرکت می‌کند. این اندیکاتورها گاهی اسیلاتور (Oscillator) نیز نامیده می‌شوند، زیرا تمایل دارند مانند یک موج بین مقادیر بالا و پایین حرکت کنند. اندیکاتورهای روند که در آموزش اندیکاتور ها در مورد آن‌ها بحث خواهیم کرد، عبارتند از: توقف و بازگشت سهموی یا پارابولیک سار (Parabolic SAR)، بخش‌هایی از ایچیموکو (Ichimoku) و میانگین متحرک همگرا واگرا (Moving Average Convergence Divergence) یا به اختصار MACD (مکدی).

اندیکاتور تکانه

شاخص‌های تکانه به ما می‌گویند که روند چقدر قوی است و اینکه آیا یک برگشت رخ می‌دهد یا خیر. این اندیکاتورها برای انتخاب کف و سقف قیمت‌ها مفید هستند. اندیکاتورهای تکانه در آموزش اندیکاتور ها، شامل شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) یا RSI، تصادفی یا استوکاستیک (Stochastic)، شاخص حرکت جهت‌دار میانگین (Average Directional Index) یا  ADX و ایچیموکو هستند.

اندیکاتور حجم

اما در آموزش اندیکاتور ها، اندیکاتور حجم به چه معناست؟ اندیکاتورهای حجم بیان می‌کنند که چگونه حجم با گذشت زمان تغییر می‌کند و چه تعداد سهم با گذشت زمان خرید و فروش می‌شود. این اندیکاتور بسیار مفید است، زیرا هنگامی که قیمت تغییر می‌کند، حجم نشان می‌دهد که حرکت چقدر قوی است. حرکت‌های اصطلاحاً گاوی یا صعودی با حجم زیاد به احتمال زیاد نسبت به حرکت‌های کم‌حجم تداوم بیشتری دارند. این اندیکاتورها شامل حجم متعادل (On-Balance Volume)، جریان پول چایکین (Chaikin Money Flow) و اسیلاتور حجم کلینجر (Klinger Volume Oscillator) هستند.

اندیکاتور نوسان

اندیکاتورهای نوسان به ما می‌گویند که قیمت در یک دوره معین چقدر تغییر می‌کند. نوسان بخش مهمی از بازار است و بدون آن راهی برای درآمدزایی وجود ندارد! قیمت باید تغییر کند تا ما سود کسب کنیم. هرچه نوسان بیشتر باشد، قیمت سریع‌تر تغییر می‌کند. این اندیکاتورها چیزی در مورد جهت تغییر نمی‌گویند، بلکه فقط دامنه قیمت‌ها را نشان می‌دهند. نوسان کم نشان دهنده حرکت کوچک قیمت و نوسان زیاد نشان دهنده حرکت بزرگ قیمت‌ها است. نوسان زیاد نیز حاکی از بازدهی کم قیمت در بازار است. در آموزش، اندیکاتور نوسان باند بولینگر (Bollinger Band) را معرفی خواهیم کرد.

اما چرا آموزش اندیکاتور ها اینقدر مهم است؟ پاسخ این است که آن‌ها این ایده را به ما می‌دهند که قیمت در یک بازار خاص ممکن است به کجا برسد. این همان چیزی است که ما می‌خواهیم به عنوان یک معامله‌گر بدانیم. بنابراین می‌توانیم موقعیت خود را بشناسیم و درآمد کسب کنیم.

به عنوان یک معامله‌گر، این وظیفه ماست که درک کنیم بازار ممکن است به کجا برود و برای هر اتفاقی آماده باشیم. لازم نیست به صورت دقیق بدانیم که بازار به کجا می‌رود، اما باید احتمالات مختلف را بررسی کنیم و در راستای یکی از آن‌ها گام بر داریم.

به یاد داشته باشید که معامله‌گران در هر دو بازار گاوی و خرسی سود می‌کنند. در این مواقع، باید از بازه‌های بلند و کوتاه استفاده کنیم. یعنی خیلی نباید به مسیر بازار چسبید، زیرا تا زمانی که قیمت در حال حرکت باشد، می‌توان سود کرد. فراگیری آموزش اندیکاتور ها برای انجام این کار به ما کمک می‌کنند.

هفت اندیکاتور محبوب

در این بخش از آموزش اندیکاتور ها، هفت اندیکاتور مهم و محبوب را معرفی می‌کنیم که در تحلیل تکنیکال کاربرد فراوانی دارند.

باند بولینگر

باند بولینگر یک شاخص یا اندیکاتور نوسان است که در آموزش اندیکاتور ها به آن پرداخته می‌شود. این باندها از یک میانگین متحرک ساده تشکیل شده‌اند و ۲ خط در ۲ انحراف معیار از دو طرف خط میانگین در حال حرکت مرکزی ترسیم می‌شود. خطوط بیرونی باند را تشکیل می‌دهند. به سادگی می‌توان گفت که وقتی باند باریک باشد، بازار آرام است و وقتی باند پهن باشد بازار آشفته است. از باندهای بولینگر می‌توان برای تجارت در بازارهای دارای روند و بدون روند یا محدود استفاده کرد.

در یک بازار بدون روند، باید برگشت بولینگر (Bollinger Bounce) را جست‌وجو کنیم. قیمت، به برگشت از یک طرف باند به طرف دیگر تمایل دارد و همیشه به میانگین متحرک بر می‌گردد. این مورد، مشابه رگرسیون یا بازگشت به میانگین است. با گذشت زمان، قیمت به طور طبیعی به میانگین باز می‌گردد.

در این شرایط، باندها به عنوان سطوح حمایت و مقاومت دینامیک یا پویا عمل می‌کنند. اگر قیمت به بالای باند برخورد کند، باید یک سفارش فروش را دقیقاً در بالای باند قرار دهیم تا در برابر شکست احتمالی از آن محافظت کنیم. قیمت باید به سمت پایین و میانگین برگردد و حتی ممکن است به باند پایین، یعنی جایی که می‌توانیم سود ببریم برسد. تصویر زیر را ببینید.

برگشت بولینگر
شکل ۱: برگشت بولینگر

هنگامی که بازار دارای روند است، می‌توانیم از فشردگی بولینگر (Bollinger Squeeze) استفاده کنیم تا زمان ورود خود را به سهم مشخص کنیم و زودتر از موعد زمان خروج خود را تعیین کنیم. وقتی باندها به هم نزدیک‌تر می‌شوند (یعنی فشرده می‌شوند)، بدین معنی است یک شکست قرار است رخ دهد. این موضوع چیزی در مورد جهت به ما ارائه نمی‌دهد، بنابراین باید آماده باشیم قیمت به هر سمتی برود.

اگر شمع‌ها یا کندل‌ها در زیر باند پایین شکسته شوند، حرکت به طور کلی در روند نزولی ادامه می‌یابد و اگر در بالای باند بالا شکسته شوند، حرکت به طور کلی در روند صعودی ادامه خواهد یافت. تصویر زیر این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

فشردگی بولینگر و شکست منجر به صعود
شکل ۲: فشردگی بولینگر و شکست منجر به صعود

به طور خلاصه، برگشت بولینگر در بازارهای متغیر، تمایل به بازگشت به میانگین را نشان خواهد داد. در بازارهای روندی نیز، از فشردگی بولینگر استفاده می‌کنیم. این اندیکاتورها مشخص نمی‌کنند که قیمت کجا می‌رود و تنها رفتن قیمت را مشخص می‌کنند. این موضوع در آموزش اندیکاتور ها بسیار مهم است.

ایچیموکو (ابر ایچیموکو)

در ادامه آموزش اندیکاتور ها با ایچیموکو آشنا می‌شویم. ایچیموکو یا ابر ایچیموکو (AKA Ichimoku Cloud) مجموعه‌ای از خطوط ترسیم شده روی نمودار است. این اندیکاتور تکانه قیمت آینده را اندازه می‌گیرد و نواحی حمایت و مقاومت آینده را تعیین می‌کند. در نگاه اول، این اندیکاتور بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، بنابراین برای آشنایی بهتر، به تفصیل بیان می‌کنیم که خطوط مختلف به چه معنی هستند.

  • کیجون سن (Kijun Sen): این خط که به رنگ آبی در شکل زیر نشان داده شده و به آن خط استاندارد یا خط پایه نیز گفته می‌شود، با میانگین بالاترین سقف و پایین‌ترین کف برای ۲۶ دوره گذشته محاسبه می‌شود.
  • تنکن سن (Tenkan Sen): خط قرمز که به آن خط چرخش نیز می‌گویند، با میانگین‌گیری از بالاترین سقف و پایین‌ترین کف طی ۹ دوره گذشته به دست می‌آید.
  • چیکو اسپن (Chikou Span): خط سبز که خط تأخیردار نامیده می‌شود، قیمت بسته شدن ۲۶ دوره است که رسم می‌شود.
  • سنکو اسپن (Senkou Span): باند قرمز/سبز است که اولین خط سنکو را با میانگین‌گیری تنکن سن و کیوچین سن محاسبه و ۲۶ دوره پیش‌رو را ترسیم می‌کند. خط سنکو دوم با میانگین‌گیری بالاترین سقف و پایین‌ترین کف طی ۵۲ دوره گذشته محاسبه و برای ۲۶ دوره پیش‌رو ترسیم می‌شود.
ایچیموکو
شکل ۳: ایچیموکو

اما چگونه می‌توان این خطوط را در معاملات به کار گرفت؟ سنکو اسپن به عنوان سطح حمایت و مقاومت دینامیکی عمل می‌کند. اگر قیمت بالاتر از محدوده سنکو باشد، خط بالا به عنوان حمایت اول عمل می‌کند و خط پایین به عنوان حمایت دوم. اگر قیمت زیر سنکو اسپن باشد، خط پایین به عنوان مقاومت اول عمل می‌کند و خط بالا به عنوان مقاومت دوم.

سنکو اسپن به عنوان مقاومت و حمایت دینامیک
شکل ۴: سنکو اسپن به عنوان مقاومت و حمایت دینامیک

کیجون سن (خط آبی) برای تأیید روند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شکست قیمت بالاتر از کیوجین سن باشد، احتمالاً بیشتر خواهد شد. برعکس، اگر قیمت از این خط پایین‌تر بیاید، احتمالاً پایین‌تر می‌رود.

شکست کیجون سن و روند صعودی
شکل ۵: شکست کیجون سن و روند صعودی

تنکن سن (خط قرمز) نیز برای تأیید روند به کار می‌رود. اگر این خط در حال حرکت به بالا یا پایین باشد، نشان می‌دهد که بازار روند صعودی دارد و اگر حرکت آن به مسیرهای فرعی باشد، بازار بدون روند و محدود خواهد بود.

تنکن سن تخت و بازار محدود
شکل ۶: تنکن سن تخت و بازار محدود
تنکن سن رو به پایین و روند نزولی
شکل ۷: تنکن سن رو به پایین و روند نزولی

به یاد داشته باشید خط قرمز یک اندیکاتور روند است.

چیکو اسپن (خط سبز) برای ۲۶ دوره قبل ترسیم شده است. از این نمودار می‌توان به عنوان اندیکاتور روند استفاده کرد. وقتی خط از پایین به بالا از قیمت عبور می‌کند، احتمالاً قیمت بالا می‌رود. هنگامی که خط از یک جهت بالا به پایین از قیمت عبور می‌کند، احتمالاً قیمت کم می‌شود.

قطع قیمت توسط چیکو اسپن از بالا به پایین
شکل ۸: قطع قیمت توسط چیکو اسپن از بالا به پایین

باید توجه کنید که هر خط به چه معنی است. اگر کیوجین سن و چیکو اسپن را با هم اشتباه بگیرید، ممکن است روند نزولی را به جای صعودی اشتباه بگیرید و این فاجعه‌بار خواهد بود!

شاخص قدرت نسبی (RSI)

آر اس آی در آموزش اندیکاتور ها بسیار مهم است. این شاخص یک اندیکاتور تکانه است که در یک مقیاس جداگانه ترسیم می‌شود. یک خط واحد از ۰ تا ۱۰۰ مقیاس‌بندی شده که شرایط خرید و فروش در قیمتی بیش از قیمت ذاتی در بازار را مشخص می‌کند. قرائت بیش از ۷۰ درصد بازار حاکی از بازار بیش‌خرید (Overbought) است و قرائت‌های زیر 30 نشان دهنده بازار بیش‌فروش (Oversold) است.

ایده اصلی RSI این است که سقف‌ها و کف‌ها را تعیین کنیم و هنگام برگشت روند دست به کار شویم. این موضوع به ما کمک می‌کند از کل حرکت استفاده کنیم. نمودار زیر را ببینید.

روند صعودی پس از مشخص شدن شرایط بیش‌فروش توسط RSI
شکل ۹: روند صعودی پس از مشخص شدن شرایط بیش‌فروش توسط RSI

در تصویر بالا در تقریباً ۶ فوریه، بازار پایین‌تر از بیش‌فروش بوده است. این یک سیگنال خرید قوی است. اگر در اینجا خرید کنید و آن را تا رسیدن RSI بالاتر از ۷۰ (حدود ۱۷ فوریه) نگه دارید، سود خوبی کسب خواهید کرد.

RSI را همچنین می‌توان برای تأیید شکل‌گیری روند به کار برد. اگر RSI بالاتر از سطح ۵۰ باشد، بازار احتمالاً در روند صعودی قرار دارد. در مقابل، اگر خط زیر ۵۰ باشد، روند بازار احتمالاً نزولی است.

در مثال زیر، RSI در ۱ تا ۲ فوریه شرایط بیش‌فروش را نشان داده است. این زمان موقعیت‌ها برای خرید مناسب به نظر رسیده‌ است. اما معلوم شده که این نظر صحیح نیست و برگشت می‌خورد.

RSI در ۵۰ دچار شکست نمی‌شود.
شکل ۱۰: RSI در ۵۰ دچار شکست نمی‌شود.

ابتدا، قیمت شروع به زیاد شدن می‌کند، اما RSI در ۴ فوریه موفق به شکست ۵۰ نشده و مشاهده می‌کنید که پس از آن چه چیزی رخ داده است. بازار سقوط کرده و به پایین‌تر از ۶۰۰۰ دلار رسیده است. در مثال قبلی روند صعودی، مشاهده می‌کنیم که RSI موفق به شکست ۵۰ شده، با اینکه تقریباً یک هفته در آن محدوده بوده است.

اگر ریسک‌پذیری بیشتری دارید، می‌توانید برای اطمینان از روند مدت بیشتری صبر کرده و منتظر بمانید. این کار مصالحه‌ای بین دو چیز است. از یک طرف صبر می‌کنید تا با ورود سریع به یک روند سود بیشتری کسب کنید، اما اغلب اشتباه خواهید کرد و به طور بالقوه از حدود ضرر عبور می‌کنید. از سوی دیگر می‌توانید منتظر بمانید که این روند بیشتر مورد تأیید قرار گیرد و درست باشد، اما بخشی از این حرکت را نیز از دست می‌دهید، بنابراین سود کمتری به دست خواهید آورد.

همه این‌ها به ریسک شما بستگی دارد. آیا حاضرید چندین ضرر کوچک را برای سودهای بزرگ بپذیرید؟ آیا سودهای کوچک فروانی می‌خواهید؟ این شمایید که باید تصمیم بگیرید.

میانگین متحرک همگرا واگرا یا مکدی (MACD)

در این بخش از آموزش اندیکاتور ها با مکدی آشنا می‌شویم. مکدی یک اندیکاتور روند است و از یک خط سریع، یک خط آهسته و یک هیستوگرام تشکیل شده است. ورودی‌های این شاخص یک میانگین متحرک سریع‌تر (MA-fast)، میانگین متحرک کندتر (MA-ng) و عددی است که دوره را برای یک میانگین متحرک تعریف می‌کند (MA-period).

خط سریع مکدی حرکت میانگین متحرکِ تفاوت بین MA-fast و MA-slow است. خط آهسته مکدی میانگین متحرکِ خط سریع MACD است. تعداد دوره‌ها توسط MA-period تعریف شده است. هیستوگرام نیز تفاوت بین خطوط سریع و کند مکدی را نشان می‌دهد. برای روشن شدن موضوع، مثالی را بیان می‌کنیم.

فرض کنید مکدی "12، 26، 9" را داریم (یک تنظیم پیش‌فرض رایج). این بدین معنی است که خط سریع، میانگین متحرکِ اختلافِ بین میانگین‌های متحرک 12 دوره‌ای و 26 دوره‌ای است. خط آهسته نیز یک میانگین متحرک ۹ دوره‌ای از خط سریع مکدی است. و هیستوگرام تفاوت بین خطوط خواهد بود.

اما «واگرایی همگرایی» چیست؟ میانگین‌های متحرک و هیستوگرام در یک نمودار جداگانه ترسیم شده‌اند و می‌بینیم که خطوط نیز در زمان‌هایی یکدیگر را قطع می‌کنند.

همگرایی و واگرایی MACD
شکل ۱۱: همگرایی و واگرایی MACD

هرچه اختلاف بین دو خط کمتر شود و به هم نزدیک‌تر گردند، یعنی همگرا می‌شوند. وقتی اختلاف بزرگ‌تر می‌شود، دو خط از هم جدا می‌شوند و این یعنی واگرایی. این مشخصه شاخصی است که می توانید در معاملات از آن استفاده کنید. بدین صورت که وقتی روند جدیدی شکل می‌گیرد، خطوط MACD همگرا و در نهایت متقاطع می‌شوند (یعنی روند معکوس شده است) و سپس خطوط شروع به واگرایی می‌کنند. در نقطه تقاطع، هیستوگرام ناپدید می‌شود، زیرا تفاوت بین خطوط صفر است. نمودار زیر را ببینید.

تقاطع MACD
شکل ۱۲: تقاطع MACD

خط سریع (آبی) تقریباً در ۱۹ فوریه از خط آهسته (نارنجی) عبور کرده است. این نشان می‌دهد که روند نزولی قبلی به پایان رسیده و روند صعودی شروع شده است و در چند روز آینده وجود دارد. نکته‌ای که در مورد MACD باید توجه داشته باشید این است که از میانگین‌های متحرک سایر میانگین‌های متحرک تشکیل شده است. این بدین معنی است که از قیمت‌های بسیار زیادی عقب مانده است، بنابراین اگر می‌خواهید در مراحل اولیه وارد روند شوید، مکدی بهترین اندیکاتور برای استفاده نیست، اما برای تأیید روند عالی است.

توقف و بازگشت سهموی (SAR)

توقف و بازگشت سهموی یک شاخص روند است. در این اندیکاتور، نقاطی روی نمودار در بالا یا پایین قیمت قرار داده می‌شوند که نشان دهنده جهت بالقوه حرکت قیمت هستند. اما چگونه می‌توان از چنین شاخص ساده‌ای در تجارت استفاده کرد؟ هنگامی که نقاط بالاتر از قیمت هستند، بازار در حال نزول است و این نشان می‌دهد که باید سهمتان را بفروشید. وقتی نقاط پایین‌تر از قیمت هستند، بازار در حال صعود است و این نشان می‌دهد که باید سهم را بخرید.

توقف و بازگشت سهموی
شکل ۱۳: توقف و بازگشت سهموی

توجه کنید که وقتی در بازارهای بدون روند قیمت در حاشیه حرکت می‌کند از SAR استفاده نکنید، زیرا در این حالت نویز زیاد است و نقاط از یک طرف به طرف دیگر می‌روند و سیگنال مشخصی به شما نمی‌دهند.

استوکاستیک بزرگ‌تر از ۸۰، بیش‌خرید را نشان می‌دهد. 
شکل ۱۴: استوکاستیک بزرگ‌تر از ۸۰، بیش‌خرید را نشان می‌دهد. 

استوکاستیک یا تصادفی

اندیکاتور استوکاستیک یک شاخص تکانه است و می‌توان با استفاده از آن، جایی را که یک روند ممکن است پایان یابد تعیین کرد. مشابه RSI، از اندیکاتور استوکاستیک برای تعیین بیش‌خرید یا بیش‌فروش یک دارایی استفاده می‌شود. این اندیکاتور از ۲ خطِ ترسیم شده در یک نمودار تشکیل شده است. همان‌طور که حدس زده‌اید، اندیکاتور استوکاستیک می‌تواند به ما کمک کند که یک نقطه ورود را انتخاب کنیم و از همان ابتدا وارد روند شویم. هنگامی که خطوط استوکاستیک بالای ۸۰ باشد، بازار بیش‌خرید است و احتمالاً عکس روند آغاز شود.

استوکاستیک بزرگ‌تر از ۸۰، بیش‌خرید را نشان می‌دهد.
شکل ۱۵: استوکاستیک بزرگ‌تر از ۸۰، بیش‌خرید را نشان می‌دهد.

وقتی خطوط استوکاستیک زیر ۲۰ است، یعنی بازار بیش‌فروش است و احتمالاً یک روند صعودی دنبال خواهد شد.

استوکاستیک کوچک‌تر از ۲۰، بیش‌فروش را نشان می‌دهد.
شکل ۱۶: استوکاستیک کوچک‌تر از ۲۰، بیش‌فروش را نشان می‌دهد.

همان نکات احتیاطی که برای RSI گفتیم، در اینجا نیز اعمال می‌شود. هنگام اقدام برای ورود سریع به روندها، بسیاری از موارد جعلی و اشتباه خواهند بود، بنابراین اگر بازار راه خود را پیش نبرد باید با حد ضرر خارج شد. از این شاخص استفاده می‌کنیم تا این موضوع را در یابیم که بازار به کجا می‌رود.

شاخص حرکت جهت‌دار میانگین (ADX)

یکی دیگر از شاخص‌ها در در آموزش اندیکاتور ها معرفی می‌شود، ADX است. این اسیلاتور یک اندیکاتور روند است. مقادیر شاخص جهت‌دار میانگین (ADX) از ۰ تا ۱۰۰ تغییر می‌کنند و سیگنالی از قدرت روند را به ما می‌دهد. اگر ADX زیر ۲۰ باشد، روند ضعیف است و اگر بالای ۵۰ باشد، روند قوی است. البته به خاطر داشته باشید که ADX جهت روند را نمی‌گوید، بلکه تنها قدرت روند را مشخص می‌کند.

ADX زیر ۲۰، یعنی قیمت به صورت محدود تغییر می‌کند و روندی ندارد. 
شکل ۱۷: ADX زیر ۲۰، یعنی قیمت به صورت محدود تغییر می‌کند و روندی ندارد. 

هنگام معامله، می‌توانید از ADX برای جلوگیری از ورود یا خروج اشتباه استفاده کنید. این اندیکاتور در ترکیب با سایر اندیکاتورها به کار می‌رود، زیرا (علی‌رغم نامش) هیچ اطلاعاتی در مورد جهت روند نمی‌دهد. همراه با یک نشانگر روند جهت‌دار مانند SAR، می‌توان با ADX تأیید کرد که یک روند قوی است و ادامه دارد. این موضوع اطمینان بیشتری را هنگام ورود به سهم به ما می‌دهد.

ADX‌ بالای ۵۰، یعنی یک روند قوی 
شکل ۱۸: ADX‌ بالای ۵۰، یعنی یک روند قوی 

ADX همچنین می‌تواند به ما در خروج از سهم هنگام تضعیف روند کمک کند تا گرفتار کاهش قیمت نشویم.

همانند بسیاری از شاخص‌های روند، ADX از قیمت عقب است، بنابراین اگر بخواهیم در مراحل اولیه وارد سهم، این ابزار مفید نیست. اما اگر فقط بخواهیم روندهای قوی را شناسایی کنیم، کارآمد خواهد بود.

این ۷ شاخص محبوب که معرفی کردیم، توسط تحلیلگران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام استفاده از این اندیکاتورها آگاه باشید که پارامترهای پیش‌فرض آن‌ها ممکن است در قالب معاملات و اهداف شما نباشند و بنابراین، باید آن‌ها را تغییر دهید.

کار با چند اندیکاتور

دقت کنید که معامله با استفاده از یک اندیکاتور به صورت تکی شما را ثروتمند نمی‌کند. هر شاخص محدودیت‌های خاص خود را دارد و ۱۰۰ درصد صحیح نخواهد بود. با این حال، می‌توانید از این شاخص‌ها به صورت هماهنگ و با هم استفاده کنید تا سیگنال‌های بهتری کسب کنید و در کل، معاملات سودآورتری انجام دهید. در ادامه آموزش اندیکاتور ها، دو نمونه ساده را بیان می‌کنیم.

توقف و بازگشت سهموی (SAR) و ابر ایچیموکو

در اینجا برای نمونه شاخص سهومی و ابر ایچیموکو را به نمودار اضافه می‌کنیم. در روز اول، قیمت بسته شدن در زیر کیجون سن (خط آبی) است و نشان می‌دهد که ممکن است قیمت پایین‌تر بیاید. اگر به تنهایی از ایچیموکو استفاده می‌کردیم، ممکن بود وارد معامله شویم.

توقف و بازگشت سهموی (SAR) و ابر ایچیموکو
شکل ۱۹: توقف و بازگشت سهموی (SAR) و ابر ایچیموکو

در روز دوم، ریکاوری کمی وجود دارد، اما قیمت هنوز هم پایین‌تر از کیجون سن است، بنابراین هنوز هم خرسی و نزولی است. SAR هنوز زیر شمع است و یک سیگنال گاوی و صعودی می‌دهد. هنوز بین دو شاخص اختلاف وجود دارد، بنابراین هیچ کاری نمی‌کنیم و صبر می‌کنیم.

در روز سوم، افت شدید قیمت وجود دارد. اکنون زیر کیجون سن هستیم و می‌بینیم که طرفین SAR تاچ شده و اکنون بالاتر از شمع است. هر دو شاخص سیگنال‌های نزولی را نشان می‌دهند. اکنون زمان فروش است. سهم را می‌فروشیم و در ۲۶ روز دیگر بازار طبق پیش‌بینی‌ها نزول می‌کند و این یک برد بزرگ است.

می‌بینیم که چند روند جعلی وجود داشته که قیمت آن بالاتر از کیوجین سن بسته شده است (20 و 28 ژانویه). اگر فقط به ابر ایچیموکو توجه می‌کردیم، شاید شانس خود را از دست می‌دادیم و بازار هنوز هم بسیار نزولی بود.

شاخص قدرت نسبی (RSI) و باند بولینگر

این مثال نیز مورد دیگری است که در آن نشان می‌دهیم استفاده از دو شاخص بهتر از یک شاخص است. این موضوع در آموزش اندیکاتور ها اهمیت فراوانی دارد. با استفاده از باند‌های بولینگر و RSI می‌توانیم تأیید کنیم که بازار در حال برگشت است و یک نقطه ورود عالی را انتخاب کنیم.

شاخص قدرت نسبی (RSI) و باند بولینگر
شکل ۲۰: شاخص قدرت نسبی (RSI) و باند بولینگر

در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۷، RSI شروع به نشان دادن بیش‌خرید کرده است. این موضوع ممکن است شما را به فروش وادار کند! اما باندهای بولینگر هنوز در حال گسترش بوده‌اند. RSI از ابتدای ماه نوامبر به نشان دادن شرایط بیش‌خرید ادامه می‌دهد و بازار تا این زمان همچنان با این وضعیت ادامه داشت. باندهای بولینگر شروع به نزدیک شدن کرده‌اند و نشان می‌دهد که بازار در حال آرام شدن است.

در ۵ نوامبر، باند شروع به فشرده شدن می‌کند و RSI نشان می‌دهد که بازار بیش‌خرید است. آیا اکنون زمان خوبی برای فروش است؟ بله! هر دو شاخص موافق هستند! بازار آماده حرکت نزولی است.

جمع‌بندی آموزش اندیکاتور های تحلیل تکنیکال بورس

همان‌طور که دیدیم، اندیکاتورها ابزاری عالی برای استفاده در تحلیل تکنیکال هستند. با فراگیری آموزش اندیکاتور ها می‌توانیم زمان ورود به بازار و جهت بازار را تعیین کنیم و به طور کلی به ما اطمینان بیشتری برای معامله می‌دهند. اما اندیکاتورها به تنهایی کافی نیستند و باید آن‌ها را در کنار هم به کار گرفت. به همین دلیل ترکیب اندیکاتورها راهی عالی برای اطمینان بیشتر و کسب درآمد بیشتر است. همچنین، باید پارامتر اندیکاتورها را با توجه به بازار و اهداف مورد نظر و شرایط آن تنظیم کرد و به یک ترکیب طلایی رسید.

فیلم آموزش تحلیل تکنیکال ایچیموکو (Ichimoku) – مقدماتی

آموزش تحلیل تکنیکال ایچیموکو (Ichimoku) – مقدماتی

برای آشنایی بهتر با آموزش اندیاتور ایچیموکو، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم آموزش تحلیل تکنیکال ایچیموکو (Ichimoku) – مقدماتی استفاده کنید. زمان این آموزش ۶ ساعت و ۱۶ دقیقه است و در درس اول، مفاهیم اولیه و تاریخچه ایچیموکو ارائه شده است. درس دوم مربوط به معرفی المان‌های ایچیموکو مانند ابر ایچیموکو، تنکن سن و... است. سیگنال‌های ابر کومو در درس سوم مورد بررسی قرار گرفته‌اند و سیگنال‌های تنکن سن و کیجون سن در درس چهارم معرفی شده‌اند. در نهایت، در درس ششم به سیگنال‌های چیکو اسپن پرداخته شده است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۵۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Medium
۳ دیدگاه برای «آموزش اندیکاتور های تحلیل تکنیکال بورس | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)»

ایچیموکو آشغاله …دلیلش هم واضحه ..دو خط پیشگام کیجون سن و اون یکی که الان اسمش یادم نیست…اینا دو خط تاخیری هستن … درواقع این اندیکاتور مثل. اندیکاتور مووینگ اوریج سیمپل و غیر سیمپل ،ریپینت هست ….یعنی آشغال…ایچیموکو درواقع دو تا مووینگ اوریج ساده هست و خلاص..شما عدد داخل اندیکاتور مووینگ اوریج رو اگه تغییر بدی حدود ده الی بیست یا سی کندل قبلش رو نشونت میده …بستگی به عدد وارده داره تعداد کندل های بک آپ….ولی برای آینده هیچ پیش بینی نمیتونه داشته باشد….برای فارکس کار کردن احتیاج به سیستمی جدید دارید ..نمیشه با اندیکاتور های پیش فرض متاتریدر کاری کرد …حتی اگه داخل سایت خارجی مثل best metatrader indicators.com. And. 4xone.com هم بگردید باز اندیکاتور ریپینت زیاده …تلاش کنید با یه ترکیب عالی اندیکاتور ها به بهترین سبک برسید .فقط راهش اینه …وگرنه امثال پرایس اکشن و پترن ها و کندل شناسی. مورفی و الیوت و خط روند از نظر بنده که دو ساله دارم چارت میخونم فیک هستن…دلیلش هم واضحه…همه تریدرهای دنیا این روشها رو میشناسن و دارن استفاده میکنن ولی سود نمیکنن همه چون همه دارن از یه روش میرن!!!!!!!

عالی پرمحتوا…مرسی مرسی

بسیار مفید بود…

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *