برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم؟ — راهنمای آمادگی آزمون IELTS

۳۶۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم؟ — راهنمای آمادگی آزمون IELTS

در رابطه با آزمون آیلتس منابع فراوانی در دسترس است. به همین خاطر، عده زیادی از متقاضیان نمی‌دانند به کدام‌یک از این منابع اعتماد کنند. بسیاری از افراد ماه‌ها یا حتی سال‌ها وقت و پول خود را صرف کلاس‌های آیلتس می‌کنند، اما در نهایت به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. برای آمادگی در آزمون آیلتس، باید با راهکارها و تکنیک‌های خاصی آشنا شد. این آموزش، قصد داریم مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس را توضیح دهیم و اطلاعات کاملی را در این خصوص در اختیار زبان‌آموزان قرار دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

شروع آمادگی برای آزمون آیلتس

برای آمادگی در آزمون آیلتس سه روش وجود دارد که با توجه به زمان و شرایطی که زبان‌آموزان دارند، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند و بر اساس آن پیش می‌روند. این سه روش عبارت است از:

  • شرکت در کلاس‌های گروهی مانند مؤسسات و آموزشگاه‌ها
  • شرکت در کلاس‌های خصوصی
  • یادگیری به صورت «خودآموز» (Self Study)

شرکت در کلاس‌های گروهی

این روش برای افرادی که با محدویت زمانی مواجه نیستند و فرصت کافی برای آماده شدن در آزمون را دارند، بسیار مؤثر است. در کلاس‌های گروهی، زبان‌آموز می‌تواند با هم‌کلاسی‌های خود تعامل داشته باشد و برنامه‌ریزی گروهی انجام دهد که باعث ایجاد انگیزه و نظم بیشتر در مطالعه خواهد شد. علاوه بر این، مشکلات زبان‌آموزان در این کلاس‌ها به‌طور پیوسته ارزیابی خواهد شد و این امر می‌تواند به یادگیری زبان انگلیسی کمک کند.

برای شرکت در کلاس‌های گروهی، ابتدا باید تعیین سطح صورت بگیرد و سپس در کلاس مربوطه ثبت نام شود. از دیگر مزایای شرکت در کلاس‌های گروهی، هزینه کمتر در مقایسه با کلاس‌های خصوصی است. اما به دلیل این‌که اکثر افراد فرصت زیادی ندارند و معمولاً دانشگاهی که برای آن اقدام کرده‌اند، بازه زمانی کوتاهی را برای پذیرش دانشجویان خود در نظر می‌گیرد، عده زیادی ترجیح می‌دهند در کلاس‌های خصوصی ثبت نام کننند که در ادامه این مطلب، به این موضوع می‌پردازیم.

شرکت در کلاس‌های خصوصی

همان‌طور که گفته شد، بیشتر زبان‌آموزان به دنبال راهی برای آمادگی سریع در آزمون آیلتس هستند و به همین خاطر ترجیح می‌دهند در کلاس‌های خصوصی شرکت کنند. کلاس‌های خصوصی معمولاً یک یا دونفره است و اساتید مجرب و متخصص در این زمینه به زبان‌آموزان کمک می‌کنند. هزینه کلاس‌ها در مقایسه با کلاس‌های گروهی بیشتر است، اما چون یادگیری در مدت زمان کوتاه‌تری صورت می‌گیرد، بنابراین در مجموع تفاوت زیادی با کلاس‌های گروهی نخواهد داشت. بنابراین، به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس گزینه مناسبی است.

از دیگر مزایای شرکت در کلاس‌های خصوصی این است که تمرکز استاد به طور کامل بر روی زبان‌آموز خواهد بود و امکان تجزیه و تحلیل مشکلاتی که حین آمادگی در آزمون با آن مواجه می‌شود، به شکل مطلوبی فراهم می‌گردد و در کسب نمره مطلوب تأثیر زیادی خواهد داشت.

یادگیری به صورت خودآموز

در این روش، زبان‌آموز به کمک منابع مختلف برای آزمون آیلتس آمادگی لازم را به دست می‌آورد. روش خودآموز برای افرادی که سطح زبان انگلیسی آن‌ها مقدماتی است، می‌تواند مؤثر واقع شود. اما در مجموع، به نحوه یادگیری و پشتکار شخص و همچنین پیروی از یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم بستگی دارد.

یکی از مشکلاتی که این روش دارد، این است که چون زبان‌آموز زیر نظر استاد حرفه‌ای آموزش نمی‌بیند، عملکرد او مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. به همین خاطر، توصیه می‌شود برای بهبود مهارت‌ها به‌ویژه Speaking و Writing، نمونه تمرین‌های خود را برای اساتید متخصص بفرستید تا با نمره دادن و آنالیز عملکرد شما، نتیجه بهتری حاصل گردد.

در بخش پایانی این آموزش، به تعدادی از منابع معتبر آزمون آیلتس اشاره شده است. بنابراین، زبان‌آموزانی که قصد دارند به صورت خودآموز برای آزمون آماده شوند، می‌توانند از این منابع بهره ببرند.

شروع آمادگی برای آزمون آیلتس

نحوه آمادگی برای آزمون آیتلس

برای آمادگی در آزمون آیلتس، قبل از هر چیز باید سه اصل مهم را مدنظر داشته باشید:

  1. سطح زبان انگلیسی خود را افزایش دهید.
  2. مهارت‌های آزمون را در خود تقویت کنید.
  3. با نحوه نمره‌دهی آزمون آشنا شوید.

سطح زبان انگلیسی خود را افزایش دهید

آزمون آیلتس، نوعی آزمون زبان انگلیسی است. بنابراین، هر چقدر سطح زبان انگلیسی شما بالاتر باشد، نمره بهتری در آزمون کسب خواهید کرد. اگر سطح زبان شما در حد مطلوبی نباشد، یادگیری مهارت‌های آزمون آیلتس و انجام تمرین‌های مربوط به آن، موفقیت چندانی را برای شما به همراه نخواهد داشت. بنابراین، اولین قدم در رابطه با آمادگی برای امتحان آیلتس این است که سطح زبان انگلیسی خود را بهبود بخشید.

این مرحله، طولانی‌ترین پروسه آمادگی برای امتحان آیلتس است. اغلب مؤسسات آموزشی بر این باورند که با ۶ ماه مطالعه منظم و پیوسته، ۰,۵ تا ۱ نمره افزایش حاصل خواهد شد. بنابراین، اگر در سطح مقدماتی هستید، باید این مسئله را در نظر داشته باشید و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

مهارت‌های آزمون را در خود تقویت کنید

آزمون آیلتس، چهار مهارت زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که شامل مهارت گوش دادن (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking) است. هر یک این مهارت‌ها به‌صورت یک بخش مجزا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از انواع سؤالات مختلفی تشکیل شده است. بنابراین، زبان‌آموزان باید تسلط کافی بر هر بخش پیدا کنند.

برای مثال، بخش‌های Listening و Reading هر یک، بیش از ده نوع سؤال مختلف دارد و برای پاسخ دادن به هر یک از آن‌ها، به راهکارها و مهارت‌های بخصوصی نیاز است. آمادگی برای آزمون آیلتس به معنای یادگیری این مهارت‌ها در کنار سطح قابل‌قبولی از زبان انگلیسی است که در نهایت باعث کسب نمره مطلوبی خواهد شد.

به منظور کسب این چهار مهارت نیز باید زمان مناسبی برای یادگیری به آن اختصاص داده شود، اما به مراتب کمتر از مدت زمانی است که صرف یادگیری زبان انگلیسی و بهبود سطح زبان می‌شود. در هر صورت، این مرحله نیازمند وقت و انگیزه کافی برای مطالعه پیوسته و فشرده است. اغلب مؤسسات زبان، مدت زمان ۲ تا ۳ ماه را برای یادگیری مهارت‌های لازم پیشنهاد می‌کنند.

با نحوه نمره‌دهی آزمون آشنا شوید

سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای بهبود نمره خود در آزمون آیلتس، این است که درباره نحوه نمره‌دهی آگاهی کافی پیدا کنید. بیشتر روش‌های آموزشی بر این اصل طراحی شده‌اند. هرچند، نمی‌توانید صرفاً با دانستن نحوه نمره‌دهی، در آزمون شرکت کنید و نمره بالایی بگیرید؛ باید در کنار دو اصل دیگری که مطرح شد، یعنی بهبود سطح زبان انگلیسی و مهارت‌های آزمون آیلتس، این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید و به کمک آن‌ها، آمادگی لازم را به دست آورید.

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس

در ادامه این مطلب، رویکردهای مهم و گام‌به‌گام را در رابطه با آمادگی برای آزمون آیلتس مورد بررسی قرار داد‌ه‌ایم که می‌توانند در انتخاب مسیر مناسب و برنامه‌ریزی درست به شما کمک کنند.

نوع آزمون آیلتس را مشخص کنید

قبل از هر چیز باید بدانید که در کدام آزمون آیلتس تصمیم دارید شرکت کنید. به بیان دیگر، باید هدف خود را از شرکت در آزمون مشخص کنید. دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد که عبارت است از:

  • «آزمون آکادمیک» (IELTS Academic Training)
  • «آزمون جنرال» (IELTS General Training)

هر دو آزمون شامل ارزیابی چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی است، اما محتوای بعضی از بخش‌ها با هم تفاوت دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

آزمون آکادمیک آیلتس

آزمون آکادمیک مناسب افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی یا دانشجویی در مقاطع بالاتر را دارند. همچنین افرادی که می‌خواهند برای مشاغل حرفه‌ای نظیر پزشکی اقدام کنند، می‌بایست در این آزمون شرکت کنند. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با آزمون آکادمیک وجود دارد این است که برای ارزیابی معمولاً از موضوعات روزمره استفاده نمی‌شود و بیشتر به موضوعات تخصصی و آکادمیک اختصاص یافته است.

آزمون جنرال آیلتس

آزمون جنرال برای افرادی مناسب است که اهدافی نظیر اشتغال به کار در سطوح پایین‌تر را دارند. همچنین برای تحصیل در مدارس انگلیسی‌زبان یا کالج کاربرد دارد. آزمون جنرال برای مهاجرت به کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلستان معتبر است و بیشتر سؤالات درباره انگلیسی روزمره است که در محیط‌های کاری و اجتماعی به آن نیاز داریم.

تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال

به طور کلی، هر دو آزمون، چهار مهارت گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن را مورد سنجش قرار می‌دهند و هر بخش از سؤال‌های گوناگونی تشکیل شده است که در جدول زیر به آن اشاره کرده‌ایم.

ساختار آزمون آیلتس
مدت زمان پاسخگوییتعداد سؤالات و بخش‌هامهارت‌های مورد ارزیابی
۳۰ دقیقه40 سؤال / ۴ بخشListening
۶۰ دقیقه۴۰ سؤال / ۳ بخشReading
۶۰ دقیقه (۲۰ دقیقه برای تسک اول و ۴۰ دقیقه برای تسک دوم)۲ تسکWriting
۱۱ تا ۱۴ دقیقه۳ بخشSpeaking

هر دو آزمون در بخش Listening و ‌Speaking تفاوت خاصی با هم ندارند. تنها تفاوت در محتوای بخش‌های Writing و Reading است.تعداد سؤالات و مدت زمان پاسخگویی برای هر دو آزمون یکسان است. بخش Reading آزمون آکادمیک، شامل سه متن می‌شود که از متون تخصصی و دانشگاهی انتخاب شده و واژگان تخصصی‌تر و گسترده‌تری دارد، در حالی که بخش جنرال از متن‌های کوتاه‌تر و عمومی‌تری تشکیل شده و واژگان ساده‌تری دارد.

علاوه بر این، نمره‌دهی نیز کمی متفاوت است که در ادامه این مطلب، در بخش نمره‌دهی آزمون آیلتس، به طور کامل به این تفاوت اشاره شده است. آزمون‌های جنرال و آکادمیک، علاوه بر بخش Reading، در بخش Writing نیز با هم تفاوت دارند. بخش Writing از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است و دو آزمون فقط در محتوای تسک اول فرق دارند.

در آزمون آکادمیک، داده، نمودار یا جدولی را با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار داده شده، تحلیل و مقایسه می‌کنید. اما در آزمون جنرال، موضوعی به شما داده می‌شود و باید با توجه به آن نامه‌ای بنویسید. تعداد کلماتی که برای این بخش در نظر گرفته شده، ۱۵۰ کلمه و مدت زمان پاسخگویی ۲۰ دقیقه است. در تسک دوم نیز موضوعی به شما داده می‌شود و باید بر اساس آن متنی با ۲۵۰ کلمه بنویسید که برای هر دو آزمون یکسان است.

با توجه به اهمیت زبان انگلیسی و آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم‌های آموزش رایتینگ تسک ۱ آیلتس آکادمیک (IELTS) - به زبان فارسی و آموزش رایتینگ تسک ۱ آیلتس آکادمیک (IELTS) - به زبان انگلیسی کرده که لینک‌های آن در ادامه آمده است.

آزمون آیلتس

اهداف خود را برای مطالعه مشخص کنید

هر روز کمی از وقت خود را صرف تمرین هر چهار مهارت زبان انگلیسی بکنید. حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وقت خود را در طول روز به مطالعه متن‌های انگلیسی ساده مانند داستان‌های کوتاه، گوش دادن به پادکست‌ و دیدن فیلم‌های انگلیسی اختصاص دهید. این کار در کنار مطالعه، باعث بهبود مهارت‌های انگلیسی شما خواهد شد.

همچنین می‌توانید برنامه‌ای برای مطالعه خود در نظر بگیرید. بهتر است برنامه کوتاه‌مدتی را تنظیم کنید، زیرا نتیجه مطلوب‌تری به دنبال خواهد داشت. در کنار آن می‌توانید از روش‌های زیر برای بهبود سطح زبان انگلیسی خود استفاده کنید:

  • خواندن روزنامه، مجله و کتاب‌های انگلیسی
  • گوش دادن به کتا‌ب‌های صوتی، پادکست، رادیو و موسیقی انگلیسی
  • صحبت کردن با همکاران، دوستان و دیگر افراد انگلیسی‌زبان
  • یاد گرفتن کلمات جدید به‌صورت روزانه یا هفتگی و تمرین کردن آن‌ها به کمک مثال و در متن

با معیار نمره‌دهی آزمون آیلتس آشنا شوید

نمره‌دهی آزمون آیلتس از صفر تا ۹ است. برای هر یک از مهارت‌ها، یک نمره به صورت مجزا دریافت می‌کنید. سپس مجموع نمره‌ها به‌صورت میانگین در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن «نمره کلی» (Overall Score) تعیین می‌شود. تعداد افرادی که به بالاترین نمره (یعنی ۹) درست پیدا می‌کنند، بسیار کم است و البته نیازی هم به گرفتن چنین نمره‌ای نیست.

نمره کل ۸ به معنای عملکرد «خیلی خوب» و نمره ۷ به معنای عملکرد «خوب» در آزمون است. بیشتر دانشگاه‌ها برای پذیرش به نمره ۶ تا ۷ نیاز دارند. بنابراین، دستیابی به آن کار سختی نیست. در ادامه، جدولی برای نمره‌دهی Listening آزمون آیلتس ارائه شده است.

نمره‌دهی آزمون Listening آیلتس
نمره کلتعداد پاسخ‌های صحیح از ۴۰
۹۳۹-۴۰
۸,۵۳۷-۳۸
۸۳۵-۳۶
۷,۵۳۲-۳۴
۷۳۰-۳۱
۶,۵۲۶-۲۹
۶۲۳-۲۵
۵,۵ ۱۸-۲۲
۵۱۶-۱۷

در جدول زیر، نمره‌دهی Reading آزمون آیلتس را مشاهده می‌کنید که همان‌طور که اشاره شد، برای آزمون جنرال و آکادمیک متفاوت است.

نمره‌دهی Reading آزمون آیلتس

نمره کل

(Band score)

تعداد پاسخ درست در آزمون آکادمیک

(Academic Training)

تعداد پاسخ درست در آزمون جنرال

(General training)

۹,۵۳۹-۴۰40
۸,۵۳۷-۳۸39
۸,۰۳۵-۳۶38
۷,۵۳۳-۳۴36-37
۷,۰۳۰-۳۲34-35
۶,۵۲۷-۲۹32-33
۶,۰۲۳-۲۶30-13
۵,۵۲۰-۲۲27-29
۵,۰۱۶-۱۹23-26

با انواع سؤالات مختلف آزمون آیلتس آشنا شوید

Reading و Listening آزمون آیلتس، شامل بیش از ۱۰ نوع سؤال مختلف می‌شود. در بخش Writing نیز بیش از ۱۰ نوع سؤال مختلف وجود دارد. آشنایی با انواع سؤالات و یادگیری تکنیک‌های لازم برای انجام دادن آن‌ها، یک مزیت مهم به شمار می‌رود، زیرا هر یک از این پرسش‌ها به رویکرد و استراتژی خاصی نیاز دارد.

بنابراین، به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس، یکی از روش‌هایی که باعث افزایش سرعت شما در پاسخگویی به سؤالات می‌شود، آشنایی با راهکارهای پاسخگویی به انواع سؤالات آزمون است. علاوه بر این، وقتی از قبل با نحوه سؤال‌های آزمون آشنایی داشته باشید، در روز آزمون با اعتمادبه‌نفس بیشتر و نگرانی کمتری به آن‌ها پاسخ خواهید داد.

با راهکارها و تکنیک‌های آزمون آیلتس آشنا شوید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، رویکردها و راهکارهای متفاوتی برای کسب موفقیت در آزمون آیلتس وجود دارد. برای مثال، آشنایی با نحوه نوشتن «مقدمه» و «نتیجه‌گیری» در تسک دوم Writing، می‌تواند در کسب نمره بهتر تأثیر زیادی داشته باشد یا روش‌های مؤثری که موقع آزمون Speaking به کار می‌برید، نمره شما را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

همچنین تکنیک‌های Scanning و Paraphrasing در آزمون آیلتس می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را در بخش Reading حل کند. بنابراین، بدون دانستن مهارت‌ها و راهکارهای مناسب در جهت بهبود آن‌ها، نمی‌توانید در آزمون عملکرد خوبی داشته باشید. در بخش پایانی این مطلب، منابعی را برای تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی در آزمون آیلتس معرفی کرده‌ایم که تکنیک‌های مفیدی را در این خصوص آموزش داده‌اند.

دایره واژگان خود را بهبود بخشید

آزمون آیلتس چهار مهارت اصلی زبان را به چالش می‌کشد، اما برای تسلط بر هر بخش، نقش لغات و گرامر زبان انگلیسی را نباید نادیده گرفت. در واقع، در هر چهار مهارت آزمون، دانش لغات انگلیسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بنابراین، باید لغات جدید و کاربردی را نیز یاد بگیرید و در قالب مثال یا در «متن» (Context) با آن‌ها آشنا شوید.

۲۰ تا ۳۰ درصد از نمره Speaking و Writing داوطلب بر اساس میزان تسلط او در به کار بردن لغات مناسب و کاربردی است. بنابراین توصیه می‌شود از منابع کمک‌آموزشی برای یادگیری لغات انگلیسی استفاده کنید و حتماً هر روز یا هر هفته، زمانی را برای مطالعه به آن اختصاص دهید.

برای آشنایی کامل با این منابع و دستیابی به اطلاعات بیشتر در زمینه یادگیری لغات آیلتس، مطالعه مطلب زیر از «مجله فرادرس» پیشنهاد می‌شود.

یادگیری زبان انگلیسی

هر روز تمرین کنید

وقتی صحبت از تقویت زبان انگلیسی می‌شود، هیچ روشی بهتر از تمرین روزانه نخواهد بود. صدها یا شاید هزاران روش گوناگون برای تمرین روزانه وجود دارد، اما اغلب این روش‌ها برای آزمون آیلتس نتیجه مطلوبی ندارد. در واقع، اغلب زبان‌آموزان، با توجه به نوع و شرایط یادگیریِ خود، جذب روش خاصی می‌شوند و به مرور آن را در برنامه روزانه خود لحاظ می‌کنند. هر چقدر زبان انگلیسی را بیشتر به کار ببرید، مهارت‌های خود را بهبود می‌بخشید و شانس قبولی شما در آزمون با نمره بالا افزایش خواهد یافت.

برای تمرین‌های روزانه در منزل می‌توانید از یک یا چند روش زیر کمک بگیرید:

  • به آهنگ‌های انگلیسی گوش دهید و متن ترانه را تمرین کنید.
  • با افراد انگلیسی‌زبان در ارتباط باشید.
  • برنامه‌های انگلیسی را در سایت‌های معتبر مانند YouTube تماشا کنید.
  • موضوعات مورد علاقه خود را مطالعه کنید تا انگیزه بیشتری در شما ایجاد شود.
  • به پادکست گوش دهید.
  • به برنامه‌های Ted Talk گوش دهید.
  • در صورت امکان، با اعضای خانواده به انگلیسی صحبت کنید.

در آزمون‌های آزمایشی آیلتس شرکت کنید

پس از آن که با تکنیک‌ها و مهارت‌های آیلتس تا حدودی آشنایی کافی پیدا کردید، سعی کنید سطح زبان و عملکرد خود را از طریق «آزمون‌های آزمایشی آیلتس» (IELTS Mock Tests) محک بزنید. این کار را هم در منزل و از طریق سایت‌های مختلف و هم در محیط برگزاری آزمون می‌توانید انجام دهید.

چناچه در محل آزمون امکان برگزاری آزمون آزمایشی وجود دارد، توصیه می‌شود که حتماً یک یا دو بار در آن شرکت کنید تا قبل از آزمون اصلی، با محیط جلسه و امکانات روز برگزاری آزمون آشنا شوید. اما اگر تصمیم دارید به صورت آنلاین خود را محک بزنید، دو نکته مهم را فراموش نکنید. اولین نکته این است که آزمون‌های آزمایشی زیادی وجود دارد که معتبر نیستند، بنابراین قبل از هر چیز درباره آن‌ها تحقیق کنید و فقط از سایت‌ها و منابع معتبری کمک بگیرید که آزمون‌های آیلتس مربوط به دوره‌های قبل را ارائه می‌دهند.

دومین نکته این است که چون آزمون به صورت کتبی برگزار می‌شود، بهتر است به جای آزمون آزمایشی آنلاین، کتاب‌های تست کمبریج را تهیه کنید و حداقل برای بخش‌های Reading و Listening از این طریق در آزمون آمادگی برای آیلتس شرکت کنید. پاسخ سؤال‌ها نیز در انتهای کتاب آمده است. در ادامه، به معرفی این مجموعه و سایر منابع آیلتس پرداخته‌ایم.

منابع آمادگی برای آزمون آیلتس

در بخش پایانی این مطلب، تعدادی از منابع مهم و کاربردی در خصوص آمادگی برای آزمون آیلتس معرفی شده است که به‌عنوان منابع آموزشی برای افرادی که در کلاس‌ها حضور یافته‌اند و همچنین برای افرادی که می‌خواهند به صورت خودآموز برای آزمون آماده شوند، مفید خواهد بود.

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال طراحی شده است و هر چهار مهارت اصلی آزمون را تدریس می‌کند. علاوه بر معرفی تکنیک‌های لازم، در انتهای کتاب، ۸ نمونه آزمون آزمایشی همراه با راهنمای کامل در این کتاب ارائه شده است و یکی از منابع بسیار معتبر و مفید برای مطالعه به صورت خودآموز به شمار می‌رود.

شرکت در آزمون آیلتس

مجموعه کتاب‌های Cambridge Practice Test for IELTS

این مجموعه به عنوان معتبرترین مجموعه برای آمادگی در آزمون آیلتس است و به هر زبان‌آموزی توصیه می‌شود. این کتاب‌ها شامل ۱۵ مجموعه می‌شود و بر اساس سال انتشار توزیع شده است. به همین دلیل بسیاری از اساتید توصیه می‌کنند که از شماره ۱۰ که جدیدتر است شروع به تمرین کنید. اما اگر فرصت کافی برای مطالعه و آمادگی در آزمون را دارید، توصیه می‌کنیم مجموعه کامل را تهیه کنید.

در نظر داشته باشید که در این کتاب‌ها، نکات و تکنیک‌های آیلتس توضیح داده نمی‌شود، بلکه فقط مجموعه‌ای از آزمون‌های آیلتس است که به عنوان آزمون‌های آزمایشی می‌توانید استفاده و تمرین کنید.

کتاب تست آزمون ایلتس

منابع Listening آیلتس

در ادامه این مطلب، تعدادی از منابع مفید برای Listening آیلتس معرفی شده است.

کتاب Listening for IELTS-Collins

یکی از بهترین منابع Listening آیلتس از نظر بسیاری از زبان‌آموزان و اساتید، کتاب «Listening for IELTS» است. این کتاب از ۱۲ درس تشکیل شده و هر درس به موضوع خاصی پرداخته است که به احتمال زیاد در آزمون آیلتس با آن مواجه خواهید شد. همچنین، در تقویت واژگان نیز به شما کمک می‌کند. هدف اصلی این کتاب، بهبود مهارت‌ها و معرفی تکنیک‌های لازم برای آماده شدن در آزمون است. در انتها نیز، آزمون‌هایی مشابه آیلتس آمده است.

منابع لیسنینگ آیلتس

کتاب‌های Listening & Speaking for IELTS

این کتاب‌ها برای افرادی که قصد شرکت در آزمون آیلتس و کسب نمره مطلوب دارند، بسیار مناسب است و به عنوان منابع Listening آیلتس معرفی می‌شوند. علاوه بر این، در بهبود تلفظ نیز مؤثر است. همچنین، شامل انواع سؤالات متعددی می‌شود و دو سی‌دی صوتی دارد. پاسخنامه سؤالات نیز در کتاب آمده است. هر کتاب از ۱۰ درس تشکیل شده و به هر دو مهارت Listening و Speaking اختصاص یافته است.

تقویت مهارت listening آیلتس

کتاب‌های IELTS Advantage Speaking & Listening Skills

این کتاب‌ها در سه سطح مختلف و برای زبان‌آموزانی طراحی شده که می‌خواهند مهارت‌های Listening و Speaking خود را تقویت کنند. از مزایای این کتاب، آموزش هدفمند و مرحله به مرحله است و شامل دو بخش Listening و Speaking می‌شود و در مجموع ۹ درس دارد. دو درس آخر به مهارت لیسنینگ اختصاص یافته است.

IELTS listening

منابع Reading آیلتس

برای تقویت مهارت Reading و تسلط بر درک مطلب انگلیسی، می‌توانید از منابعی که در ادامه آمده استفاده کنید.

کتاب Reading For IELTS-Collins

این کتاب برای آزمون آکادمیک طراحی شده است و شامل ۱۱ فصل می‌شود. هر فصل مباحث متنوعی را در خصوص Reading ارائه می‌دهد و انواع سؤالات مربوط به آزمون را آموزش می‌دهد. این کتاب برای کسب نمره ۶ به بالا می‌تواند منبع مناسبی باشد.

منابع آزمون آیلتس

کتاب Get ready for IELTS Reading

این کتاب برای زبان‌آموزانی طراحی شده که قصد کسب نمره ۷ به بالا را دارند. در این کتاب نیز موضوعات متنوعی پوشش داده شده و به انواع سؤالات مربوط به ریدینگ و تکنیک‌های هر یک اختصاص یافته است. در انتها نیز بخشی به نام Exam Practice وجود دارد که زبان‌آموزان می‌توانند به کمک آن تمرین‌های مربوطه را انجام دهند.

درک مطلب انگلیسی

کتاب‌های Improve your Skills Reading for IELTS

این کتاب نیز در دو سطح طراحی شده و مختص کسانی است که قصد شرکت در آزمون آکادمیک را دارند. علاوه بر نکات مهمی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده، تمرین‌های خوبی نیز دارد که برای مطالعه به صورت خودآموز، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

Improve Your Skills

مجموعه کتاب‌های Inside Reading

مجموعه کتاب‌های «Inside Reading» در ۴ سطح گردآوری شده است و در تقویت مهارت درک مطلب و همچنین افزایش دایره لغات انگلیسی مؤثر است. همچنین کتاب دیگری تحت عنوان Intro طراحی شده است که مقدمه‌ای برای یادگیری درک مطلب ارائه می‌دهد. به طور کلی، در هر کتاب بخشی وجود دارد که زبان‌آموزان را با موضوع مربوطه آشنا می‌کند و لغات جدید را نیز آموزش می‌دهد. علاوه بر این، تمرین‌های زیادی نیز برای هر فصل طراحی شده است.

Inside Reading

منابع Writing آیلتس

به منظور تقویت مهارت Writing آزمون آیلتس، می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید.

کتاب Collins Writing for IELTS

با استفاده از این کتاب می‌توانید با تکنیک‌های مربوط به نوشتن آشنا شوید و برای آزمون آکادمیک آماده شوید. همچنین، گرامر و نکات مهمی را که به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس به آن احتیاج دارید، می‌توانید در این کتاب پیدا کنید.

کتاب Writing

کتاب Barron’s Writing for the IELTS

این کتاب تمام نکات مهم در خصوص Writing آزمون آیلتس را آموزش می‌دهد و به صورت گام به گام در بهبود روند نوشتن به شما کمک می‌کند. برای افرادی که قصد دارند از صفر تا صد نکات Writing را به صورت کامل یاد بگیرند، این کتاب گزینه مناسبی خواهد بود.

Writing for IELTS

کتاب IELTS Advantage – Writing Skills

هدف اصلی این کتاب، ارئه ایده‌ و موضوعات مختلف برای زبان‌آموزان است و از ۹ درس تشکیل شده است. در درس‌های ۱ تا ۶ تسک دوم مورد بررسی قرار گرفته و دو درس آخر تسک ۱ را آموزش داده است. همچنین، نکات گرامری مهم و واژگان مربوط به تقویت مهارت نوشتن و آمادگی برای آزمون آیلتس را به خوبی توضیح می‌دهد.

گرامر زبان انگلیسی

کتاب IELTS Writing Answer Key

یکی از کتاب‌های بسیار خوب که به عنوان منبع Writing آیلتس در ایران شناخته شده است، کتاب IELTS Writing Answer Key است. این کتاب توسط علیرضا معمارزاده تهیه شده و طرفداران زیادی دارد. در این کتاب ۳۶۰ نمونه Writing وجود دارد و شامل نکات کلیدی برای کسب نمره بالا در این بخش می‌شود.

کتاب Writing برای آیلتس

منابع Speaking آیلتس

برای تقویت مهارت Speaking آزمون آیلتس می‌توانید از منابع زیر کمک بگیرید.

کتاب Improve your skills Listening and speaking for ILETS

این کتاب به عنوان پرفروش‌ترین و کاربردی‌ترین منبع Speaking آزمون آیلتس به شمار می‌رود و در چند سطح تقسیم‌بندی شده است. همچنین شامل نمونه سؤالات Speaking آزمون اصلی آیلتس است و در تقویت آن کمک زیادی خواهد کرد.

شروع آمادگی برای آزمون آیلتس

کتاب Speaking for IELTS-Collins

این کتاب برای تقویت مهارت Speaking منبع بسیار خوبی به شمار می‌رود و هر درس شامل نمونه سؤالات Speaking آزمون آیلتس و تکنیک‌های لازم برای بهبود این مهارت می‌شود. علاوه بر این، لغات کاربردی را برای آزمون Speaking آموزش می‌دهد.

منابع Speaking برای آزمون آیلتس

کتاب IELTS Maximiser Speaking

این کتاب توسط نویسنده ایرانی به نام علیرضا معمارزاده نوشته شده و منبع بسیار خوب و معتبری در کشورمان به شمار می‌رود و معمولاً در کلاس‌های خصوصی توسط اساتید حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. در این کتاب ۱۰۰ نمونه سؤال Speaking قرار داده شده و متن نوشتاری هر یک از نمونه‌ها نیز آورده شده است. داوطلبان آزمون آیلتس می‌توانند با خیال راحت از این منبع استفاده کنند و به نتیجه دلخواه خود دست یابند.

کتاب آیلتس برای Speaking

منابع لغت برای آزمون آیلتس

منابع زیادی برای یادگیری لغات آیلتس وجود دارد. در ادامه، تعدادی از آن‌ها معرفی شده است.

کتاب Focus on Vocabulary

برای سطوح متوسط و پیشرفته، کتاب «Focus on Vocabulary» منبع مناسبی به شمار می‌رود. از مزیت‌های این کتاب این است که فرد با کلمات روزمره و رایج انگلیسی آشنا می‌شود. جلد اول به ۵۰۴ واژه ضروری و پرکاربرد اشاره دارد. جلد دوم این مجموعه از لغات تخصصی‌تری تشکیل شده و برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته مناسب است.

Focus on vocabulary

کتاب‌های Oxford Word Skills

مجموعه کتاب‌های «Oxford Word Skills» در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته، توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است و به‌عنوان منابع لغت آیلتس و کتاب‌های کمک‌آموزشی توسط اساتید و آموزشگاه‌ها معرفی می‌شود. در این مجموعه، دسته‌بندی کلمات، بر اساس موضوعات مختلف و در قالب درس‌های متنوع انجام شده است و آموزش‌های مرتبط بر مبنای آن صورت می‌گیرد.

منابع لغت برای آیلتس

کتاب Vocabulary for IELTS

این کتاب راهنمای خودآموز برای متقاضیان آزمون آکادمیک آیلتس است و شامل دو سطح Intermediate و Advanced می‌شود. هر کتاب از ۲۵ درس تشکیل شده و موضوع هر دو کتاب تقریباً شبیه هم است. سطح Advanced برای زبان‌آموزانی طراحی شده که قصد گرفتن نمره ۶,۵ به بالا را دارند. هر دو کتاب، سی‌دی صوتی هم دارد که به یادگیری تلفظ صحیح واژگان کمک می‌کند.

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس

سوالات رایج درباره آمادگی برای آزمون آیلتس

در بخش پایانی مطلب، سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص روش‌های آمادگی برای آزمون آیلتس پاسخ دهیم.

نحوه آمادگی برای آزمون آیلتس چگونه است؟

برای آماده شدن در آزمون آیلتس قدم اول این است که سطح زبان انگلیسی خود را تعیین کنید. اگر سطح زبان شما در حد ابتدایی یا متوسط است، لازم است در دوره‌های ترمیک شرکت کنید تا به سطح قابل‌قبولی برسید و سپس برای آیلتس اقدام کنید.

قدم بعدی این است که بخش‌های مختلف آزمون آیلتس را بشناسید و تکنیک‌های آن را یاد بگیرید. همچنین بهتر است با نخوه نمره‌دهی بخش‌های مختلف آزمون آشنا شوید تا بتوانید برای رفع نقاط ضعف خود مطالعات کافی داشته باشید.

مراحل آمادگی برای آزمون آیلتس چیست؟

قبل از هر کاری باید نوع آزمون آیلتس خود را بررسی کنید که قرار است آکادمیک باشد یا جنرال. سپس اهداف خود را برای مطالعه مشخص کنید و بر اساس آن یک برنامه‌ریزی منسجم داشته باشید. علاوه بر این، باید بتوانید با معیار نمره‌دهی آزمون آیلتس آشنا شوید. سپس خود را برای انواع سوالات آزمون آشنا کنید و در ادامه با روش‌های یادگیری و استراتژی پاسخ‌دهی به سوالات آشنا شوید.

یکی دیگر از مراحل آمادگی برای آزمون، بهبود دامنه واژگان است. برای این کار می‌توانید به منابع مختلفی مانند کتاب‌هایی که برای این منظور طراحی شده است مراجعه کنید. همچنین می‌توانید به اپلیکیشن‌ها یا پادکست‌های مخصوص آمادگی برای آزمون آیلتس مراجعه کنید. اما در نظر داشته باشید که فقط یک برنامه‌ریزی منظم و پیوسته می‌تواند شما را به هدف خود برساند.

منابع آمادگی برای آزمون آیلتس کدام است؟

بیشتر داوطلبان و همچنین مؤسسات آموزشی از کتاب‌ به عنوان منبع اصلی استفاده می‌کنند، اما در کنار کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی می‌توان از پادکست یا اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی نیز استفاده کرد. یکی از بهترین کتاب‌ها برای این منظور، کتاب «The Official Cambridge Guide to IELTS»‌ است که هم تکنیک‌های مختلف آزمون آیلتس را توضیح می‌دهد و هم نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب، با نحوه آمادگی برای آزمون آیلتس آشنا شدیم و تفاوت بین دو آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس را یاد گرفتیم. همچنین، نمره‌دهی آزمون آیلتس را توضیح دادیم و در انتها نیز تعدادی از منابع مهم و کاربردی آیلتس را معرفی کردیم. در مجموع، اگر قبل از هر چیز، سطح زبان خود را بهبود بخشید و با مطالعه دقیق و پیوسته پیش بروید، می‌توانید به کمک تکنیک‌ها و راهکارهای مؤثر، آمادگی لازم را کسب کنید و به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS Advantage
۲ دیدگاه برای «برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم؟ — راهنمای آمادگی آزمون IELTS»

درود من میخوام برای آزمون آیلتس آماده بشم ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم یا با چه منابعی تمرین کنم و من بصورت خود آموز کار میکنم ممنون میشم راهنماییم کنین❤

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *