راهنمای آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس – کاربردی ترین روش ها و منابع

۲۰۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
راهنمای آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس – کاربردی ترین روش ها و منابع

بسیاری از افرادی که قصد شرکت در آزمون بین‌المللی آیلتس را دارند، بهترین روش برای آمادگی در آزمون را شرکت در کلاس‌‌های حضوری یا غیرحضوری می‌دانند. اما عده‌ای نیز به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند در منزل و به طور خودآموز برای آن آماده شوند. به دلیل منابع متنوعی که برای آیلتس وجود دارد، دسته دوم معمولاً دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند از چه منابعی برای مطالعه استفاده کنند. در این آموزش قصد داریم راهنمای آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس را معرفی کنیم و به نکات مهمی در این خصوص بپردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

آزمون آیلتس چیست ؟

IELTS مخفف «International English Language Testing System» است و نوعی آزمون بین‌المللی به منظور ارزیابی سطح زبان انگلیسی داوطلبان به شمار می‌رود. آزمون آیلتس به عنوان پرطرفدارترین آزمون در کل دنیا شناخته شده است و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا مهارجرت به کشورهای دیگر برگزار می‌شود. علاوه بر این، معتبرترین آزمون بین‌المللی برای سنجش میزان مهارت‌های زبان انگلیسی افراد است و چهار مهارت اصلی «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

آزمون آیلتس برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ معرفی شد و در حال حاضر، مورد تأیید بیش از ۸۰۰۰ دانشگاه، شرکت، و مؤسسه مهاجرتی قرار گرفته است. این آمار و ارقام، شامل کشورهای انگلیسی‌زبان نظیر نیوزلند، استرالیا، کانادا و انگلستان نیز می‌شود. روش‌های ارزشیابی IELTS، بر مبنای توانایی داوطلب در استفاده و درک زبان انگلیسی در محیطی انگلیسی‌زبان صورت می‌گیرد.

بنابراین، آزمون آیلتس، دریچه‌ای برای ورود به کشورهای انگلیسی‌زبانی نظیر آمریکا، کانادا، انگلستان، نیوزلند، ایرلند و غیره به شمار می‌رود. بدون شک، کسب نمره بهتر، نتیجه مطلوب‌تری را به همراه خواهد داشت و شانس ورود به این کشورها را افزایش می‌دهد. آزمون به طور کلی به دو نوع «آکادمیک» (IELTS Academic Training) و «جنرال» (IELTS General Training) تقسیم می‌شود. آزمون آکادمیک برای افرادی طراحی شده که به دنبال پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی هستند و آزمون جنرال برای کسانی مناسب است که در پی مهاجرت به کشوری انگلیسی‌زبان به منظور یافتن شغل یا شهروند شدن در آن کشور هستند.

در مجموع، در آزمون آیلتس، چه جنرال و چه آکادمیک، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب، ساختار آزمون آیلتس و تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال را بررسی خواهیم کرد.

آمادگی برای آیلتس

ساختار آزمون آیلتس

همان‌طور که گفته شد، دو نوع آزمون آیلتس «جنرال» و «آکادمیک» وجود دارد و نمره‌دهی هر دو آزمون به یک شکل است. هر یک از آزمون‌ها، از چهار بخش تشکیل شده که به ترتیب شامل موارد زیر است:

  • Listening
  • Reading
  • Writing
  • Speaking

آزمون سه بخش اول در یک روز برگزار می‌شود و هیچ وقفه‌ای بین آن‌ها وجود ندارد. آزمون «Speaking» یا در همان روز یا یک هفته قبل و بعد از روز آزمون برگزار می‌شود که این امر به مرکز برگزاری آزمون بستگی دارد. در ادامه هر یک از بخش‌ها را به طور کامل معرفی کرده‌ایم.

ساختار آزمون Listening

آزمون «Listening» از ۴۰ سؤال تشکیل شده و ساختار کلی آن به صورت زیر تعریف می‌شود:

  • بخش اول: مکالمه‌ای بین دو نفر در مکانی عمومی
  • بخش دوم: مونولوگی در مکانی عمومی
  • بخش سوم: مکالمه‌ای میان دو تا چهار نفر در محیطی آکادمیک یا آموزشی، مانند صحبت میان استاد دانشگاه و دانشجو درباره تکالیف دانشگاهی
  • بخش چهارم: مونولوگی با موضوعی آکادمیک، مانند سخنرانی در دانشگاه

مدت زمان پاسخگویی به سؤالات در این بخش تقریباً ۳۰ دقیقه است و پس از آن ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا جواب‌ها را به پاسخنامه خود منتقل کنید. هر پاسخ درست، یک نمره دارد و نمره این بخش در نهایت به نمره کلی آیلتس (۹-۰) تبدیل می‌شود و به عنوان نمره لیسنینگ لحاظ می‌گردد.

ساختار آزمون Reading

بخش «Reading» از ۴۰ سؤال و سه بخش تشکیل شده و مدت زمان پاسخگویی به مجموع سؤالات ۶۰ دقیقه است. در این بخش انواع سؤالات متعددی مطرح می‌شود که برای پاسخ دادن به آن‌ها باید با تکنیک‌های آن آشنا شویم و با تمرین و تست زدن، آمادگی لازم را به دست بیاوریم. اما نکته مهم در خصوص آزمون Reading، تفاوت آن در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال است که در ادامه این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که برای شنایی با نحوه آمادگی در آزمون‌ ‌آیلتس می‌توانید از مجموعه آموزش آمادگی آزمون های زبان استفاده کنید.

ساختار آزمون Writing

آزمون «Writing» شامل دو تسک است. مدت زمان پاسخگویی برای تسک اول ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه است. در مجموع یک ساعت برای این بخش فرصت دارید. موضوع تسک دوم برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است، اما موضوع تسک اول تفاوت دارد. ساختار کلی آزمون آیلتس به صورت زیر تعریف می‌شود:

  • تسک اول: نوشتن نامه (برای آزمون جنرال) و توصیف نمودار، جدول، چارت یا فرایند (برای آزمون آکادمیک) به تعداد حداقل ۱۵۰ کلمه.
  • تسک دوم: نوشتن «essay» به تعداد حداقل ۲۵۰ کلمه.

ساختار آزمون Speaking

آزمون «Speaking» از سه بخش تشکیل شده و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یا در همان روز آزمون یا یک هفته قبل یا بعد از آزمون برگزار می‌شود. مدت زمان آزمون اسپیکینگ بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است و ساختار کلی آن به صورت زیر تعریف می‌شود:

  • بخش اول: ممتحن خودش را معرفی می‌کند و از شما می‌خواهد که کارت شناسایی خود را نشان دهید. سپس چند سؤال کلی درباره موضوعات آشنا نظیر خانه، خانواده، کار، تحصیلات و علایق شما مطرح می‌کند. در این بخش باید تا جایی که می‌توانید راحت و در کمال‌ آرامش پاسخ دهید.
  • بخش دوم: ممتحن تسکی به نام «Cue card» را به شما می‌دهد و می‌خواهد که درباره موضوع بخصوصی که در آن نوشته شده صحبت کنید. قبل از آن، یک دقیقه به شما فرصت داده می‌شود تا درباره موضوع فکر کنید و به ایده‌هایی که در ذهن دارید انسجام بخشید، سپس به مدت دو دقیقه درباره سؤال‌هایی که در «Cue card» مطرح شده صحبت کنید.
  • بخش سوم: ممتحن چند سؤال دیگر مطرح می‌کند که به موضوع تسک دوم مربط می‌شود. در این بخش، سؤالات با جزئیات بیشتری مطرح می‌شوند و شما باید به طور دقیق و کامل به آن‌ها پاسخ دهید.
آموزش زبان انگلیسی

ساختار آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

همان‌طور که گفته شد، ساختار بخش‌های آزمون آکادمیک و جنرال کمی با هم تفاوت دارد. بخش‌های «Listening» و «Speaking» برای هر دو آزمون یکسان است، اما در بخش‌های «Reading» و «Writing» با هم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرد‌ه‌ایم.

تفاوت Reading آکادمیک و جنرال

آزمون Reading جنرال و آکادمیک، از سه بخش تشکیل شده است. در آزمون جنرال، بخش اول شامل دو یا سه متن کوتاه با موضوعات کلی و عمومی است. بخش دوم از دو متن تشکیل شده و در نهایت در بخش سوم، متن بلندی با موضوع آکادمیک در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. مدت زمان پاسخگویی به سؤالات در مجموع ۶۰ دقیقه در نظر گرفته شده و هر پاسخ درست یک نمره دارد.

بخش آکادمیک نیز شامل سه بخش است، اما هر بخش از یک متن بلند با موضوعی آکادمیک و کاملاً تخصصی یا دانشگاهی تشکیل شده است. در انتهای هر بخش نیز سؤالاتی مطرح شده که داوطلب بر اساس متن به آن‌ها پاسخ می‌دهد. متن‌‌های این بخش معمولاً از کتاب‌ها، مقالات علمی، مجله‌ و روزنامه انتخاب شده‌اند. مدت زمان پاسخگویی نیز مانند آزمون جنرال ۶۰ دقیقه است و هر پاسخ درست یک نمره دارد.

تفاوت Writing آکادمیک و جنرال

هر دو آزمون آکادمیک و جنرال در تسک دوم یکسان هستند و شامل موضوعی می‌شوند که داوطلب باید برای آن یک «essay» با حداقل ۲۵۰ کلمه بنویسد. اما تسک اول برای هر دو آزمون متفاوت است.

در آزمون آکادمیک، تسک اول شامل توصیف جدول، چارت، دیاگرام و فرایند می‌شود که باید بر اساس آن آنالیز یا مقایسه کنید و حداقل ۱۵۰ کلمه برای آن بنویسید. مدت زمان پاسخ به تسک اول، بیست دقیقه است. در آزمون جنرال، تسک اول شامل نوشتن نامه است و تعداد کلمات و مدت زمان نوشتن آن مانند آزمون آکادمیک است.

منابع آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس

بدون شک، با وجود منابع زیادی که برای آزمون آیلتس در بازار وجود دارد، یافتن منبعی مناسب برای مطالعه، کار ساده‌ای نیست. گرچه مهم‌ترین مسئله قبل از تهیه منابع آموزشی، تعیین سطح است. افرادی که در کلاس‌های آمادگی برای آزمون ثبت نام می‌کنند، در همان ابتدا در آزمون تعیین سطح شرکت می‌کنند و با توجه به آن در کلاس‌ مربوطه حاضر می‌شوند. اما به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس بسیاری از افراد نمی‌دانند که در چه سطحی قرار دارند.

برای افراد مبتدی، قبل از هر چیز، توصیه می‌شود که کتاب‌های ترمیک را مطالعه کنند، یعنی کتاب‌هایی که در آموزشگاه‌های زبان انگلیسی تدریس می‌شود. هنگامی که به سطح قابل‌قبولی از گرامر و لغات انگلیسی رسیدند، به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس می‌توانند از کتاب‌ها و سایر منابع آموزشی در این زمینه کمک بگیرند. در این آموزش، قصد داریم تمامی منابع مفید آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس را معرفی کنیم.

معرفی کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی آیلتس

به منظور آمادگی برای آیلتس در منزل، یکی از روش‌های مؤثر، مطالعه کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی در این زمینه است. در ادامه تعدادی از این کتاب‌‌ها معرفی کرده‌ایم.

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب راهنمای کاملی برای هر چهار بخش آزمون آیلتس است و دستورالعمل‌هایی را برای یادگیری تکنیک‌ها و راهکارهای لازم، به صورت گام‌به‌گام ارائه می‌دهد. علاوه بر این، شامل ۱۰ نمونه آزمون آکادمیک و جنرال نیز می‌شود که برای تمرین کردن مفید است.

کتاب تست کمبریج آیلتس

مجموعه کتاب‌های Cambridge IELTS 

مجموعه کتاب‌های «تست کمبریج» شامل نمونه سؤالات آزمون‌های سال‌های قبل می‌شود که برای افرادی که با تکنیک‌های تست زدن آشنایی کافی پیدا کرده‌اند، منبع مناسبی برای تمرین کردن است. پاسخ هر آزمون نیز در انتهای کتاب آمده است. برخی از تست‌ها برای آزمون جنرال طراحی شده و توصیه می‌شود تست‌های ۸ به بعد را تهیه و تمرین کنید، زیرا شامل آزمون‌های جدیدتری می‌شود.

IELTS Exam

کتاب English Collocations in Use

برای این‌که «Speaking» یا «Writing» شما ساختاری طبیعی و شبیه افراد انگلیسی‌زبان داشته باشد، این کتاب می‌تواند منبع مفیدی باشد که از ۶۰ درس تشکیل شده و انواع موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در انتهای هر درس نیز تمرین‌هایی در اختیار شما قرار داده شده که شامل بیش از ۱۵۰۰ کالوکیشن‌های پرکاربرد در زبان انگلیسی می‌شود. این کتاب مناسب سطوح «Intermediate» و بالاتر است.

کتاب خودآموز آیلتس

کتاب English Vocabulary in Use

مجموعه کتاب‌های «English Vocabulary in Use» منابع معتبری برای سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته است و گزینه مناسبی برای بهبود دایره واژگان به شمار می‌رود. برای افرادی که قصد دارند نمره بالای ۷ را در آزمون کسب کنند، مطالعه سطح «Upper Intermediate» توصیه می‌شود. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صفحه سمت چپ کتاب، کلمات جدید توضیح داده شده و در صفحه روبه‌روی آن، تمرین‌هایی در رابطه با کلمات جدید آورده شده است.
  • از ۱۰۰ درس تشکیل شده و بیش از ۳۰۰۰ کلمه جدید را پوشش می‌دهد.
  • به زبان‌آموزان فرصت کافی برای یادگیری واژگان در قالب متن و استفاده درست از کلمات را می‌دهد.
یادگیری زبان انگلیسی

کتاب New Insight into IELTS

این کتاب منبع مناسبی جهت آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس است و به زبان ساده به بررسی و آنالیز هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس می‌پردازد. پاسخ هر بخش نیز در انتهای کتاب آمده است. از ویژگی‌های خوب این کتاب این است که «Workbook» نیز دارد و تمرین‌هایی را در رابطه با هر درس ارائه می‌دهد.

راهنمای آمادگی برای آیلتس بدون کلاس

کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

این کتاب که به‌تازگی ویرایش جدید آن روانه بازار شده است، منبع بسیار مفیدی برای افرادی است که می‌خواهند به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس اقدام کنند. در واقع می‌توان گفت که تمام نکاتی که سایر کتاب‌های خودآموز دارند، در این کتاب جمع شده است.

آزمون آیلتس

کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

این کتاب در سطح پیشرفته و برای افرادی طراحی شده که می‌خواهند نمره ۶.۵ به بالا را در آزمون کسب کنند. البته برای سطوح متوسط نیز کتاب دیگری طراحی شده است. کتاب «Cambridge Vocabulary for IELTS» شامل راهکارهای لازم برای تقویت واژگان و آشنایی با «Paraphrase» و «Collocation» در زبان انگلیسی است.

آموزش لغات آیلتس

کتاب Cambridge Grammar for IELTS

برای تسلط بر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی، بدون شک آشنایی با دستور زبان انگلیسی و داشتن تسلط کافی بر آن، یکی از موارد مهم در کسب نمره مطلوب است. به همین منظور، کتاب «Cambridge Grammar for IELTS» راهکارهایی برای یادگیری گرامر و همچنین تسک‌هایی در خصوص مهارت‌های آزمون را آموزش می‌دهد و به عنوان منبع مناسب آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس به شمار می‌رود.

ساختار آزمون آیلتس

مجموعه کتاب‌های IELTS Advantage

این مجموعه کتاب‌ها برای افرادی که به صورت خودآموز یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده‌اند، گزینه بسیار مناسبی است و شامل سه کتاب در زمینه «Writing» ،«Reading»‌ و «Speaking & Listening» می‌شود. برای کسانی که قصد گرفتن نمره ۶.۵ یا بالاتر را دارند، این کتاب پیشنهاد می‌شود.

کتابهای یادگیری آیلتس بدون کلاس

کتاب‌های Improve Your IELTS Skills

این مجموعه کتاب‌ها که هم برای «Listening & Speaking» و هم برای «Reading» و «Writing» طراحی شده، طرفداران زیادی دارد و به کمک تمرین‌های منظم و هدفمند، باعث بهبود نمره شما خواهد شد. بنابراین، کتاب خوبی در جهت آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس به شمار می‌رود.

IELTS Skills

معرفی اپلیکیشن خودآموز آیلتس

علاوه بر کتاب‌هایی که معرفی شد، اپلیکیشن‌های مختلفی نیز به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس وجود دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم. این اپلیکیشن‌ها بر اساس بیشترین بازدید و دانلود انتخاب شده‌اند.

اپلیکیشن IELTS Prep App

این اپلیکیشن از سوی «British Council» ارائه شده و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است. به کمک آن می‌توانید سطح زبان انگلیسی خود را بهبود بخشید و نتیجه دلخواه را در آزمون کسب کنید. از مزیت‌های این اپلیکیشن، تمرکز بر روی هر چهار مهارت زبان انگلیسی و قابلیت اجرا در سیستم عامل‌های اندروید و آیفون است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن ELTS Prep App از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن یادگیری زبان

اپلیکیشن IELTS Prep By Leap Scholar

این اپلیکیشن در سال ۲۰۲۱ طراحی شده و زبان انگلیسی را به شکل جالب و سرگرم‌کننده‌ای آموزش می‌دهد. به عبارت دیگر، هر آنچه که می‌خواهید درباره آیلتس بدانید، در این اپلیکیشن پیدا می‌شود. از ویژگی‌های آن، فهرست کلمات جامع و کاملی است که باعث تقویت دایره واژگان شما خواهد شد. همچنین، اشاره مفیدی به دستور زبان انگلیسی دارد که در کنار سایر مهارت‌ها آموزش داده شده است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Prep By Leap Scholar از گوگل پلی: «+»
اپلیکیشن خودآموز آیلتس

اپلیکیشن IELTS Practice & IELTS Test

این اپلیکیشن شامل انواع تمرین‌ها و راهکارهای لازم برای آزمون آیلتس است و آزمون‌ها، ایده‌ها، نکات و پرسش‌های متنوعی را در این زمینه ارائه می‌دهد. همچنین طراحی خوبی دارد و کار با آن ساده است. از دیگر ویژگی‌های آن، ۴۰۰ آزمون مختلف و بیش از ۵۰۰۰ سؤال است که برای کسب نمره بالای ۷.۵ در آزمون آیلتس، آن را به گزینه مناسبی تبدیل کرده است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Practice & IELTS Test از گوگل پلی: «+»
آزمون آیلتس آکادمیک

اپلیکیشن IELTS Complete Preparation & Exam

این اپلیکیشن نیز برای افرادی که در صدد آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس هستند، گزینه مناسبی است زیرا انواع نمونه‌های «Writing» را دارد و آزمون‌ها بر اساس میزان آسانی و سختی طبقه‌بندی شده است. از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن این است که بدون اتصال به اینترنت نیز می‌توانید به فایل‌های صوتی آن گوش دهید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Complete Preparation & Exam از گوگل پلی: «+»
آمادگی برای آزمون آیلتس در منزل

معرفی وبسایت‌ آموزش آیلتس

به منظور آمادگی در آزمون آیلتس بدون کلاس می‌توانید علاوه بر کتاب‌ و اپلیکیشن، از وب‌سایت‌‌های آزموش آنلاین نیز کمک بگیرید. در ادامه این مطلب، تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

وب‌سایت IELTS Liz

وب‌سایت «IELTS Liz.com» توسط استاد باتجربه‌ انگلیسی‌زبانی به نام «لیز» طراحی شده است. او در زمینه تدریس آیلتس بسیار توانمند است و نکات خوب و تمرینات مفیدی در این زمینه ارائه می‌دهد.

  • لینک وب‌سایت IELTS Liz: «+»

وب‌سایت IELTS Buddy

این وب‌سایت نمونه تمرین‌های ساده‌ای را همراه با آموزش گرامر و لغات مربوطه ارائه می‌دهد که بر روی موضوع آن بخش تمرکز دارد. همچنین نکات مهمی را در این خصوص توضیح داده است. از ویژگی‌های خوب این وب‌سایت این است که تمام فایل‌ها را می‌توانید به صورت رایگان دانلود کنید.

  • لینک وب‌سایت IELTS Buddy: «+»

وب‌سایت IELTS Tutorials

این وب‌سایت به آزمون‌های آیلتس اختصاص یافته است و نمونه سؤال‌هایی را همراه با پاسخ، هم برای آزمون آکادمیک و هم جنرال ارائه کرده است. نمونه سؤال‌های گوناگونی برای هر تسک در دسترس است و پاسخ آن‌ها (به‌ویژه در رابطه با «essay») کمک زیادی به آنالیز نتایج آزمون‌ها و برطرف کردن مشکلات خواهد کرد. علاوه بر این، اپلیکیشن آن نیز تهیه شده و نمونه رایتینگ‌های بسیار خوبی دارد.

  • لینک وب‌سایت IELTS Tutorials: «+»

وب‌سایت IELTS Simon

این وب‌سایت توسط ممتحن آزمون آیلتس به نام «سایمون» طراحی شده است که راهکارهای لازم برای آمادگی در آزمون را آموزش می‌دهد. این وب‌سایت شامل نمونه‌های آموزشی رایگان برای تمرین و مطالعه و ویدئوهای آموزشی است و اگر تصمیم دارید در کنار آن از کتاب هم کمک بگیرید، «سایمون» متن نوشته صوتی تست‌ کمبریج ۱۲ را نیز توضیح می‌دهد که منبع خوبی جهت آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس به شمار می‌رود.

  • لینک وب‌سایت IELTS Simon: «+»

وب‌سایت IELTS Advantage

یکی از وب‌سایت‌های مؤثر در بهبود واژگان، وب‌سایت «IELTS Advantage» است. از دیگر ویژگی‌های خوب آن، سهولت در استفاده و ویدئو و دستورالعمل‌هایی برای یادگیری مؤثر لغات است. همان‌طور که می‌دانید، لغت در آزمون آیلتس ۲۵٪ از نمره کل را تشکیل می‌دهد، بنابراین لازم است برای بهبود آن بکوشید.

  • لینک وب‌سایت IELTS Advantage: «+»

وب‌سایت Road to IELTS

این وب‌سایت نسخه رایگان نیز دارد و تمرین‌ها و دوره‌‌های آمادگی برای آزمون آیلتس را نیز ارائه می‌دهد، اما نسخه کامل آن رایگان نیست. در این وب‌سایت، ۴۰ آزمون مجزا همراه با پاسخ، ۵ ویدئوی اسپیکینگ داوطلبین آزمون آیلتس، و دوره‌های کاملاً رایگان برای مطالعه وجود دارد. علاوه بر این، راهکارهای مؤثری را برای کسب نمره بالا ارائه داده است.

  • لینک وب‌سایت Road to IELTS: «+»
گرامر زبان انگلیسی

نکات مهم آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس

افرادی که قصد آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس را دارند، بهتر است موقع یادگیری نکاتی را در نظر داشته باشند تا نمره بهتری کسب کنند. در ادامه این مطلب، تعدادی از نکات مهم مربوط به هر یک از مهارت‌های آیلتس را توضیح داده‌ایم.

نکات مهم Listening

«Listening» به عنوان ساده‌ترین بخش آزمون شناخته شده است و به همین دلیل، می‌توان برای بهبود نمره کل روی آن حساب کرد. برای کسب نمره دلخواه در این بخش، نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

زیاد تمرین کنید. هر چقدر به نمونه آزمون‌های بیشتری گوش دهید و اشتباهات خود را با دقت آنالیز کنید، پیشرفت بیشتری حاصل خواهد شد. آزمون‌های ماک به صورت رایگان در دسترس است و برای این کار می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

تمرکز کردن امری ضروری است. کسی که بر روی جزئی‌ترین مسائل تمرکز کند، نمره بهتری کسب خواهد کرد. حتی اگر چند ثانیه تمرکز خود را از دست بدهید، ممکن است چندین سؤال را از دست بدهید و چون فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود، فرصت برگشت به سؤال و شنیدن دوباره آن را ندارید. از طرفی، وقتی سؤالی را از دست می‌دهید، ممکن است دچار استرس شوید و تمرکزتان روی سؤال‌های بعدی از بین برود. بنابراین، هنگام تست زدن در منزل، سعی کنید مهارت‌های لازم برای تمرکز کردن را نیز یاد بگیرید و حین آزمون آن‌ها را به کار ببرید.

زبان انگلیسی را با لهجه‌های مختلفی گوش کنید. تلفظ کلمات و جملات در آزمون آیلتس، مسئله بسیار مهمی به شمار می‌رود، چراکه هم در لیسنینگ ممکن است به مکالمه افرادی گوش دهید که لهجه‌های متفاوتی دارند، هم موقع صحبت کردن ممکن است فرد ممتحن لهجه متفاوتی داشته باشد. بنابراین، سعی کنید با انواع لهجه‌ها آشنا شوید و خود را محدود به انگلیسی بریتانیایی یا آمریکایی نکنید.

به فیلم‌های آموزشی یا پادکست‌های صوتی گوش کنید. متخصصین بر این باورند که تماشای برنامه‌های انگلیسی، گوش دادن به پادکست و اخبار، کمک بسیار زیادی به آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس خواهد کرد. همچنین زبان‌آموز را با لهجه‌های مختلفی نیز آشنا می‌کند.

Learn English

نکات مهم Reading

هدف اصلی آزمون Reading آیلتس، سنجش طیف گسترده‌ای از مهارت‌های زبان انگلیسی است. خواندن ایده‌های اصلی متن، پیدا کردن اطلاعات جزئی، خواندن سریع متن، فهمیدن نظر نویسنده، عقاید و اهدف او، از دیگر اهداف این بخش است. داوطلبین باید پاسخ‌های کوتاه و مرتبط با متن را پیدا کنند، اطلاعات موجود در متن را به هم وصل کنند، جمله‌ها را کامل کنند، گزینه درست را انتخاب کنند و در مجموع، به پرسش‌هایی که مطرح شده پاسخ دهند. برای بهبود مهارت Reading در آزمون آیلتس، اگر به صورت خودآموز مطالعه را شروع کرده‌اید، نکات زیر را همواره مدنظر داشته باشید.

زمان‌بندی دقیقی داشته باشید. یکی از مشکلاتی که داوطلبین بسیاری با آن مواجه شده‌اند این است که به بخش سوم که می‌رسند، معمولاً وقت کم می‌آورند و نمره زیادی را از دست می‌دهند. اگر به طور منظم تست بزنید و مطالعه پیوسته‌ای داشته باشید، به مرور زمان می‌توانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و از عهده این بخش بربیایید.

دایره واژگان خود را تقویت کنید. بخش Reading آزمون آیلتس از لغات تخصصی زیادی تشکیل شده است. سعی کنید موقع تست زدن در منزل، لغات جدید و تخصصی را یادداشت کنید و روزانه آن‌ها را مرور کنید. این کار باعث می‌شود که به مرور لغات بیشتری یاد بگیرید و تسلط بیشتری به متن‌های انگلیسی پیدا کنید.

تمرکز کردن امری ضروری است. مانند بخش لیسنینگ، در بخش Reading نیز نیاز به تمرکز بالایی دارید، زیرا هر بار که تمرکز خود را از دست بدهید، زمان را از دست خواهید داد. پس سعی کنید موقع «Skimming» و «Scanning» تمرکز خود را بالا ببرید تا در بازه زمانی تعیین‌شده بتوانید به تمام سؤال‌ها پاسخ دهید.

سؤال‌ها را با دقت بخوانید. خواندن دقیق سؤال‌ها، عامل اصلی در موفقیت شما در این بخش از آزمون است. بنابراین، سعی کنید روی کلمات کلیدی در صورت سؤال تمرکز کنید و به سرعت آن‌ها (یا پارافریز کلمه‌ها) را در متن پیدا کنید تا به پاسخ سؤال برسید.

ساختار آزمون آیلتس

نکات مهم Writing

عده‌ای از متخصصین معتقدند که رایتینگ مهم‌ترین بخش آزمون است. بنابراین، باید تمرکز زیادی روی این بخش داشته باشید و به اندازه کافی تمرین کنید. همچنین، فراموش نکنید که اشتباهات شما موقع نوشتن، مانند اشتباه گرامری یا املای نادرست کلمات نیز ممکن است در کاهش نمره تأثیر زیادی داشته باشد. در ادامه، به چند نکته مهم برای کمک به آمادگی در آزمون آیلتس بدون کلاس اشاره کرده‌ایم.

  • از نظر ذهنی آماده باشید. رایتینگ، مهارت زبانی داوطلب را به طور کامل نشان می‌دهد. زبان‌آموز باید از نظر ذهنی برای این بخش آماده باشد، به این معنا که در ذهن خود ایده‌هایی را که دارد، ساخته و پرداخته کند و در نهایت بتواند آن‌ها را با نظم و انسجام خاصی روی کاغذ بیاورد.
  • متن را به چند پاراگراف تقسیم کنید. برای نوشتن، معمولاً متن از سه بخش «مقدمه»، «بدنه» و «نتیجه‌گیری» تشکیل شده است. برای نوشتن متن خود، حتماً آن را به پاراگراف‌های متعددی تقسیم کنید تا به شیوه‌ای هدفمند موضوع را پوشش دهد و ایده اصلی را بیان کند.
  • جزئیات را در بدنه متن ارائه دهید. بدنه می‌تواند از دو یا سه پاراگراف تشکیل شود و اطلاعات کامل و جزئیات را پوشش دهد. اگر می‌خواهید از نظر شخصی خود دفاع کنید یا مثالی بزنید، در بدنه متن خود، می‌توانید به خوبی این موارد را پوشش دهید.
  • توصیف و آنالیز گراف‌ها را تمرین کنید. داوطلبین آزمون آکادمیک برای تسک اول معمولاً نمودار یا جدولی را تجزیه و تحلیل می‌کنند. برای این کار، با تکنیک‌های آن آشنا شوید و نمونه‌هایی را بنویسید و در اختیار اساتید مربوطه قرار دهید تا آن را تصحیح کنند.

نکات مهم Speaking

روانی کلام در بخش اسپیکینگ، همراه با اعتمادبه‌نفس تأثیر بسیار مهمی در بهبود نمره شما خواهد داشت. اما علاوه بر این دو مورد، در نظر داشته باشید که درست صحبت کنید و از اصطلاحات و واژگان مناسب و مرتبط با موضوع کمک بگیرید. برای تمرین اسپیکینگ در منزل، به نکات زیر توجه کنید.

در خانه به انگلیسی صحبت کنید. برای این کار می‌توانید با افراد انگلیسی‌زبان در کشورهای مختلف گفت‌وگو کنید یا با استادی در ارتباط باشید و اشتباهات خود را از نظر دستوری و جمله‌بندی بررسی کنید. خواندن داستان‌های کوتاه و بازگو کردن آن‌ها نیز شیوه مؤثری برای تقویت اسپیکینگ است.

تلفظ دقیق کلمات را بیاموزید. بدون شک بخشی از نمره اسپیکینگ شما به تلفظ درست کلمات بستگی دارد. سعی کنید موقع تمرین کردن به این مسئله نیز دقت کافی داشته باشید.

سؤال‌ها را بلافاصله پاسخ دهید. هر چقدر بیشتر برای پاسخ دادن به سؤالات مکث کنید، نمره بیشتری را از دست خواهید داد. سعی کنید سؤال را با دقت گوش دهید و بلافاصله در ذهن خود برای جواب دادن به آن ایده‌پردازی کنید. سپس آن را به زبان بیاورید. این کار نیاز به تمرین فراوانی دارد که به کمک منابع آموزشی که ذکر شد، امکان‌پذیر است.

سوالات رایج درباره آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس

در این بخش از راهنمای آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس، به تعدادی از پرسش‌های رایج در این خصوص پاسخ داده‌ایم.

منابع آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس چیست؟

برای افراد مبتدی، قبل از هر چیز، توصیه می‌شود که کتاب‌های ترمیک را مطالعه کنند، یعنی کتاب‌هایی که در آموزشگاه‌های زبان انگلیسی تدریس می‌شود. هنگامی که به سطح قابل‌قبولی از گرامر و لغات انگلیسی رسیدند، به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس می‌توانند از کتاب‌ها و سایر منابع آموزشی مانند اپلیکیشن و پادکست در این زمینه کمک بگیرند.

ساختار آزمون آیلتس چگونه است؟

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. بخش اول «Listening» است که شامل ۴۰ سوال است و داوطلب باید طی ۳۰ دقیقه به سوال‌های آن پاسخ دهد. بخش دوم «Reading» است که از ۴۰ سوال تشکیل شده و مدت زمان پاسخگویی به آن ۶۰ دقیقه است. بخش سوم «Writing» است که شامل دو تسک می‌شود و در مجموع داوطلب ۶۰ دقیقه برای پاسخ دادن به سوالات آن فرصت دارد. بخش آخر نیز «Speaking» است و به صورت شفاهی برگزار می‌شود.

در بخش آخر فرد مصاحبه‌کننده طی سه بخش سوالاتی از داوطلب مطرح می‌کند و سپس نمره او را با در نظر گرفتن استانداردهای نمره‌دهی محاسبه می‌کند.

آیا آمادگی برای آزمون آکادمیک با جنرال تفاوت دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. آمادگی برای هر دو آزمون شرایط خاص خودش را دارد، چراکه آزمون آکادمیک و جنرال در بخش‌های «Reading» و «Writing» با هم تفاوت دارند. به همین دلیل برای آمادگی در هر یک از بخش‌‌ها لازم است کتاب‌ها و منابع مخصوص آن بخش را تهیه کنیم و تکنیک‌های پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها را یاد بگیریم.

آشنایی با نمره دهی آیلتس چه تأثیری در بهبود نمره دارد؟

نمره‌دهی آزمون آیلتس بر اساس استانداردهای مشخصی در نظر گرفته شده است. برای آماده شدن در آزمون، اگر با معیارهای نمره‌دهی آشنا باشیم، بهتر می‌توانیم مسیر مطالعه خود را برنامه‌ریزی کنیم. برای مثال، وقتی بدانیم چه فاکتورهای برای تصحیح رایتینگ در نظر گرفته می‌شود، می‌توانیم بر این اساس خود را برای آزمون آماده کنیم.

نکات مهم برای آمادگی در اسپیکینگ آیلتس چیست؟

یکی از نکات مهم در این رابطه این است که دایره واژگان خود را تقویت کنید و از لغات پرتکرار این بخش از آزمون کمک بگیرید. همچنین باید دستور زبان و تلفظ درست کلمه‌‌ها را یاد بگیرید. همچنین باید به اندازه کافی خلاقیت داشته باشید تا بلافاصله سوال‌ها را پاسخ دهید و تا جایی که شخص مصاحبه‌کننده به شما اجازه می‌دهد، صحبت کنید.

جمع‌بندی

اگر دستورالعمل‌ها و راهکارهای لازم برای آمادگی در آزمون آیلتس را به خوبی یاد بگیرید و در خصوص آزمون اطلاعات کافی داشته باشید، بدون شک از عهده آن برمی‌آیید. در صورت کسب نمره دلخواه برای مؤسسه، دانشگاه یا شرکتی که درخواست داده‌اید، می‌توانید در آنجا به ادامه تحصیل بپردازید یا مشغول به کار شوید. بنابراین، با توجه به هدفی که دارید، برای آن برنامه‌ریزی کنید و در مسیر درست قدم بردارید. سعی کنید در این راه تمام توان خود را به کار ببرید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Up Grad AbroadIELTSIELTS MaterialIELTS WindowGlobal ExamBritish Council
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *