آزمون یوس ترکیه چیست؟ — دانستنی های مهم و منابع امتحان YÖS

۴۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
آزمون یوس ترکیه چیست؟ — دانستنی های مهم و منابع امتحان YÖS

بسیاری از کشورها برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آزمون پذیرش برگزار می‌کنند تا سطح متقاضیان را با سیستم آموزشی خود مقایسه کنند. ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و آزمون یوس ترکیه آزمون پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ترکیه است. در این مقاله ابتدا سوال آزمون یوس ترکیه چیست را پاسخ می‌دهیم. سپس، سرفصل‌ها، منابع، مباحث، هزینه و سایر اطلاعات این آزمون را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

آزمون یوس ترکیه چیست ؟

آزمون یوس ترکیه یا همان «YÖS» که مخفف عبارت «Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı» است، آزمون پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی برای دانشگا‌های ترکیه است. بنابراین، اشخاصی که می‌خواهند در دانشگا‌ه‌های ترکیه به ادامه تحصیل بپردازند باید در این آزمون شرکت کنند. آزمون یوس ترکیه یک آزمون مرکزی نیست و دانشگاه‌های مختلف در ترکیه، هرکدام آزمون مختص خود را برگزار می‌کنند. گاهی اوقات این آزمون برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز توصیه می‌شود.

این آزمون مخصوص خارجی‌ها است و شهروندان ترکیه نمی‌توانند در آن شرکت کنند. معادل این آزمون با نام آزمون «ÖSS» برای شهروندان ترکیه برگزار می‌شود که مشابه آزمون کنکور سراسری کشور خودمان است و برای قبولی در دانشگاه‌های ترکیه حتما باید در این آزمون شرکت کرد.

سرفصل‌های آزمون یوس ترکیه

همانطور که گفته شد، آزمون یوس ترکیه برای سنجش وضعیت علمی متقاضیان تحصیل در ترکیه است. اما این آزمون علاوه بر سنجش هوش و ریاضیات، بخش دیگری برای بررسی سطح زبان ترکی متقاضیان نیز دارد. در حالت کلی می‌توان گفت که این آزمون شامل یک بخش کلی هوش، ریاضیات و هندسه و بخش دوم زبان است.

بخش اول آزمون یوس ترکیه

بخش اول آزمون یوس ترکیه شامل سوالات مربوط به هوش، ریاضیات و هندسه است. تا سال 2011 که این آزمون توسط وزارت علوم کشور ترکیه برگزار می‌شد، تعداد سوالات و سرفصل‌ها کاملا مشخص بود. از سال 2011، دانشگا‌ه‌ها وظیفه برگزاری آزمون یوس را بر عهده گرفتند. بنابراین، در حال حاضر آزمون یوس در هر دانشگاه متفاوت از دیگر دانشگاه‌ها است. سرفصل‌های آزمون یوس، همچنان برای تمام دانشگا‌ها در بخش اول یکی است اما تعداد سوالات با هم متفاوت است.

در حالت کلی، تعداد سوالات آزمون یوس ترکیه بین 80 تا 100 سوال است که 50 تا 60 درصد آن مربوط به سوالات هوش است. سوالات هوش در واقع به دنبال بررسی نحوه تفکر و درک دانش‌آموزان است و شامل سوالات منطقی و اشکال سه‌بعدی است. بخش ریاضی، حدود 30 تا 40 درصد سوالات را تشکیل می‌دهد. این بخش شامل سوالات ریاضیات پایه و مثلثات است. بخش آخر نیز مربوط به سوالات هندسه است که حدودا 10 تا 15 درصد سوالات را تشکیل می‌دهد. زمان پاسخ دهی به این سوالات در حدود 2 ساعت می‌باشد.

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها، علاوه بر این سه مبحث، از مباحث دیگری مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، جغرافیا و تاریخ نیز سوال طراحی می‌کنند. به عنوان مثال، «دانشگاه 9 سپتامبر» تمام این مباحث را در آزمون خود گنجانده است. بنابراین، برای بررسی کامل سرفصل‌های مربوط به هر دانشگاه، باید به سایت آن مراجعه و اطلاعات کامل را دریافت کنید.

سرفصل‌های آزمون یوس ترکیه

بخش دوم آزمون یوس ترکیه

بخش دوم آزمون، مربوط به زبان است. این بخش معمولا به صورت کیفی و با نمرات A، B و C نمره‌دهی می‌شود. نوع سوالات و زمان پاسخ‌دهی به این سوالات در دانشگا‌های مختلف متفاوت است. معمولا حدود یک ساعت زمان برای این بخش لازم است و سوالات ممکن است به صورت نوشتاری یا گفتاری باشند.

برخی دانشگا‌ه‌ها، آزمون زبان ترکی را هم‌زمان با برگزاری آزمون بخش اول برگزار می‌کنند. اما بیشتر دانشگاه‌‌ها این آزمون را پس از قبولی دانشگاه در مرحله اول انجام می‌دهند. در صورتی که در این آزمون حد نصاب لازم را کسب نکنید باید قبل از شروع کلاس‌های دانشگاه، شش ماه کلاس زبان ترکی بگذرانید.

با گسترش روابط اقتصادی، آموزشی و فرهنگی با کشورهای ترک‌زبان همسایه، یادگیری زبان ترکی نیز عمومیت پیدا کرده است. یادگیری این زبان کمک می‌کند تا از فرصت‌های موجود در این کشورها به نحو احسنت استفاده کرد. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش زبان ترکی - سطح مقدماتی (A1 و A2) را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

آزمون یوس برای تحصیل در چه رشته‌‌هایی مناسب است؟

با استفاده از نتایج آزمون یوس، می‌توان برای تمام رشته‌های مربوط به دانشگا‌های دولتی و وقفی اقدام کرد. دانشگاه‌های مختلف بسته به دانشکده‌های موجود، سهمیه‌های پذیرش دانشجو از طریق آزمون یوس را در سایت‌های خود منتشر می‌کنند. تنها در دو مورد زیرعلاوه بر آزمون یوس، نیاز به آزمون‌های دیگری می‌باشد.

  • برخی دانشگاه‌ها در بخش موسیقی و هنرهای زیبا، آزمون استعدادیابی نیز دارند که برای قبولی در این دانشکده‌ها باید این آزمون را نیز در کنار آزمون یوس بگذرانید.
  • در آکادمی‌های نظامی و پلیسی نیز شرایط ویژه فیزیکی و شخصیتی مطرح است که متقاضیان حتما باید این شرایط را داشته باشند.

نمره مورد نیاز برای قبولی در آزمون یوس ترکیه

حداقل نمره مورد نیاز برای قبولی در آزمون یوس برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. دانشکده‌‌هایی که از طریق آزمون یوس اقدام به جذب دانشجو می‌کنند با توجه به شهر محل استقرار دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی آن‌ها و همچنین امکانات دانشگاه نمرات متفاوتی را برای قبولی در آزمون دارند. برای این منظور شهر‌های مختلف ترکیه به سه منطقه تقسیم شده‌اند.

  • کلان‌شهرهای منطقه 1 شامل شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا و بورسا
  • شهرهای منطقه 2 شامل شهرهای کُجااِلی، ساکاریا، سامسون، تِکیرداع، اسکی‌شِهیر، آدانا، گازی‌آنتپ، ترابزون، بُلو، چاناک کالِ، کُنیا و ایسپارتا
  • شهرهای کوچک منطقه 3 شامل شهرهای ارزروم، وان، دیاربکیر، هاتای، کایسری، مالاتیا، ریزِ، آرتوین، کارس و چُروم

دانشکده‌های مختلف بسته به اینکه در کدام یک از این مناطق قرا بگیرند، حداقل نمره قبولی متفاوتی دارند. در جدول زیر حداقل نمره مورد نیاز برای دانشکده‌های مختلف در مناطق مختلف آورده شده است.

دانشکدهکلان‌شهرهاشهرهای منطقه 2شهرهای کوچک
پزشکی989595
دندان‌پزشکی939393
داروسازی909591
حقوق908580
رژیم درمانی908074
معماری908070-76
فیزیوتراپی858380
مهندسی عمران77-8073-7770-76
مهندسی الکترونیک77-8073-7770-76
مهندسی صنایع77-8073-7770-76
دامپزشکی808080
روانشناسی807070-76
مهندسی مکانیک74-7868-7558-70
مهندسی کامپیوتر74-7868-7558-70
مهندسی کشتی‌67-7660-7145-66
مدیریت و اقتصاد757570
معلمی60-7055-6740-60
روابط بین‌الملل-لجستیک707070
مهندسی هوا فضا707070

توجه داشته باشید که این جدول به طور کلی حداقل نمرات در رشته‌ها و مناطق مختلف ترکیه را نشان می‌دهد. برای بررسی نمره مورد نیاز هر دانشگاه در هر رشته می‌توانید به سایت آن دانشگاه مراجعه و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

آزمون یوس ترکیه در دانشگاه استانبول

چه کسانی می‌توانند در آزمون یوس ترکیه شرکت کنند؟

معمولا برای آزمون یوس ترکیه دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان یا فارغ‌التحصیلان دبیرستان کشورهای خارجی  ثبت‌نام می‌کنند. شهروندان ترکیه که کل دوره دبیرستان خود را در مدارس خارج از این کشور گذرانده‌اند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. برای شرکت در این آزمون علاوه بر مدرک دیپلم و ریز نمرات، داشتن پاسپورت نیز الزامی است.

زبان برگزاری آزمون یوس ترکیه چیست؟

آزمون یوس شامل دو بخش علمی و زبانی است. بخش دوم که مربوط به زبان ترکی است، در صورتی نیاز است که شما بخواهید در دانشگاه‌های با زبان ترکی ادامه تحصیل دهید. برای دانشگاه‌هایی که دوره آن‌ها به زبان انگلیسی است، نیازی به این بخش از آزمون نیست و شما با مدرک آزمون زبان انگلیسی مانند تافل و آیلتس می‌توانید در این دانشگا‌ه‌ها ثبت‌نام کنید. البته برای زندگی در ترکیه، بهتر است تا حدودی با آموزش زبان ترکی استانبولی، سطح زبان خود را قوی‌تر کنید، چون بیشتر افراد در آن‌جا زبان انگلیسی بلد نیستند و همین ممکن است در تعاملات روزمره شما را با مشکل روبه‌رو کند.

اما آزمون اصلی یوس ترکیه که در بالا توضیح دادیم، شامل مباحث هوش، ریاضی و هندسه است. بیشتر سوالات این بخش ماهیت ریاضی و هندسی دارند. بنابراین، برای درک سوالات نیازی به سطح بالایی از زبان ترکی نیست. با این وجود، معمولا سوالات به زبان‌های دیگری نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. زبان انگلیسی، عربی و روسی از جمله این زبان‌ها هستند. برخی از دانشگاه‌ها مثل «دانشگاه آتاتورک» سابقه طراحی سوالات به زبان فارسی را نیز دارند. در هر حال، آشنایی با لغات پرکاربرد زبان ترکی و لغات تخصصی مربوط به ریاضیات و هندسه می‌تواند مفید باشد.

مباحث اصلی آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس در بیشتر دانشگا‌های ترکیه شامل سه موضوع هوش، ریاضیات و هندسه است. اگرچه تعداد و نوع سوالات می‌تواند در دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت باشد، اما سرفصل دروس تقریبا مشابه است. در ادامه مباحث مرتبط با ریاضیات، هندسه و هوش که در آزمون از آن‌ها سوال می‌شود را بررسی می‌کنیم.

مباحث مرتبط با ریاضیات

فهرست زیر مباحث ریاضیات در آزمون یوس ترکیه را نشان می‌دهد. بیشتر این مباحث جزو سرفصل‌های ریاضیات دوره دبیرستان و راهنمایی کشور ما است. بنابراین، مشکلی از این بابت برای دانش‌آموزان ایرانی وجود ندارد.

  • مبحث اعداد شامل چهار عمل اصلی در اعداد گویا و اعشاری، اعداد نمایی و رادیکال‌ها
  • مبحث مربوط به نسبت‌ها و حل معادلات مربوط به آن‌ها
  • ساده کردن معادلات و حل آن‌ها
  • معادلات درجه یک دو مجهولی و معادلات درجه یک سه مجهولی
  • حل مسائل درصد، مسائل مربوط به سن و مسائل عددی
  • عملگرهای منطقی و حل مسائل آن‌ها
  • مجموعه‌ها و مسائل مربوط به آن‌ها
  • مجموعه‌ها و تعریف توابع
  • توابع چند جمله‌ای و تعاریف و حل مسائل آن‌ها
  • اعداد
    مبحث ریاضیات در آزمون یوس ترکیه

مباحث مرتبط با هندسه

بخش هندسه، بخش دوم مربوط به آزمون یوس ترکیه است که حدود 10 تا 20 درصد از سوالات آزمون را به خود اختصاص می‌دهد. در این بخش، فهرست سرفصل‌های هندسه در آزمون یوس را معرفی می‌کنیم.

  • دایره و مساحت آن
  • چنبره (دایره‌ای بدون مساحت) و طول آن
  • مثلث و مباحث مربوط به آن مانند زوایا، اضلاع، مساحت، شباهت مثلث‌ها
  • مربع و مباحث آن شامل محیط، مساحت و زوایا
  • مستطیل و محیط، مساحت و زوایای آن
  • متوازی‌الاضلاع  و مساحت و محیط و زوایای آن
  • حل مسائل مربوط به زوایا
  • ذوزنقه و مساحت، محیط و زوایای آن
  • چند ضلعی‌ها و مسائل مربوط به آن‌‌ها

مباحث مرتبط با هوش

در این بخش سوالات از حوزه‌های مختلف وجود دارد. بیشتر این سوالات نیاز به آشنایی با علم خاصی ندارند. برای حل آن‌ها نیاز است که دانش‌آموزان از هوش خود استفاده کنند. مطالعه نمونه سوال‌های مربوط به این بخش‌ها می‌تواند ذهن شما را برای رویارویی با این سوالات آماده کند. در این بخش مباحث مرتبط با هوش در آزمون یوس ترکیه را فهرست می‌کنیم.

  • شمردن تعداد اشکال مانند تعداد مثلث‌ها یا مربع‌ها در یک شکل پیچیده
  • استفاده از اشکال و معاملات و یافتن گزینه مناسب
  • پیدا کردن یک شکل متفاوت در بین اشکال داده شده
  • رابطه بین اعداد و حروف، اعداد و اشکال و اشکال با حروف
  • عملیات ریاضی با استفاده از اشکال و حروف
  • پیدا کردن قوانین در مجموعه اشکال
  • پیدا کردن قوانین موجود در بین اعداد
  • سوالات مربوط به تا کردن و بریدن کاغذ
  • پیدا کردن مقادیر نامشخص در ماتریس‌‌ها
  • کامل کردن یک شکل سه بعدی
  • حل سودوکوهای پنج و شش تایی
  • پیدا کردن قوانین برای اعداد داخل شکل داده شده
  • محاسبه مسافت در اشکال مختلف
  • رسم نمای از بالای اشکال مختلف
  • شمردن اعداد

منابع آزمون یوس ترکیه

برای آزمون یوس ترکیه منابع رسمی که بتوان گفت تمام سوالات از آن‌ها طراحی می‌شود وجود ندارد. هر دانشگاه با توجه به سرفصل‌های ارائه شده، سوالات خود را طراحی می‌کند و ممکن است سطح سختی این سوالات، با دیگر دانشگا‌ها متفاوت باشد. با این توضیحات، بهترین منبع برای یادگیری و شرکت در آزمون یوس ترکیه، سوالات سال‌های قبلی آزمون است. شما می‌توانید سوالات مربوط به دانشگاه یا دانشگاه‌های مد نظر خود را دانلود کنید و از آن‌ها برای یادگیری مباحث استفاده کنید.

علاوه بر این، مراکز مختلفی مانند انتشارات متروپل و پوزا کتاب‌های آمادگی آزمون یوس را تدوین و منتشر کرده‌اند. این کتاب‌ها در سه دسته درسنامه‌ها، بررسی سوالات سال‌های قبل و نمونه آزمون‌‌ها تدوین شده‌اند که در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را تهیه و استفاده کنید. البته زبان این کتاب‌ها ترکی یا انگلیسی است. بنابراین، برای مطالعه آن‌ها باید توانایی درک مطالب به یکی از این دو زبان را داشته باشید.

همانطور که قبلا هم گفته شد، با توجه به ماهیت عددی و ریاضیاتی اکثر سوالات، درک سوالات بدون درک زبان ترکی هم ممکن است اما در مورد درسنامه‌ها این موضوع صادق نیست. تصویر زیر، لیست کتاب‌های انتشارات پوزا برای آزمون یوس ترکیه را نشان می‌دهد. تهیه این کتاب‌ها در داخل ایران نیز امکان‌پذیر است و با جستجو در اینترنت می‌توانید به مراکز نشر و پخش دسترسی پیدا کنید.

منابع آزمون یوس ترکیه

سختی آزمون یوس در چه حد است؟

همانند هر امتحان دیگری، سختی یا آسانی آزمون یوس نیز به مقدار مطالعه و هوش افراد شرکت‌کننده بستگی دارد. در صورت مطالعه منابع، این آزمون به هیچ عنوان سخت نیست. با توجه به سرفصل‌هایی که در مدارس کشور ما تدریس می‌شود، پاسخ‌دهی به سوالات آزمون یوس برای دانش‌آموزان ایرانی کار بسیار ساده‌ای است.

دانش‌آموزان می‌توانند با جستجوی عبارت «yös sınav soruları » در کنار سال و اسم دانشگاه مورد نظر خود، سوالات آزمون‌های قبلی را مشاهده کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها نیز سوالات آزمون‌های قبلی را در سایت خود قرار می‌دهند که می‌توانید با مراجعه به سایت دانلود کنید. آشنایی با نوع سوالات و نحوه چینش آن‌‌ها برای موفقیت در آزمون می‌تواند بسیار مفید باشد.

آزمون یوس ترکیه نمره منفی دارد؟

بیشتر دانشگا‌های برگزار کننده آزمون یوس برای پاسخ‌های غلط، نمره منفی حساب می‌کنند. برخلاف کنکورهای ما، آزمون یوس ترکیه پنج گزینه‌ای است و معمولا به ازای هر چهار پاسخ نادرست، یک پاسخ درست از نمرات شما حذف می‌شود. البته در نظر داشته باشید که این نکته برای تمام دانشگاه‌ها صادق نیست و برخی از دانشگاه‌ها هیچ نمره منفی‌ای برای شرکت‌کنندگان آزمون در نظر نمی‌گیرند.

ثبت‌نام در آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس ترکیه توسط دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. بنابراین برای ثبت‌نام در این آزمون باید در زمان مقرر توسط هر دانشگاه که حدودا بهمن ماه است، به سایت دانشگاه مراجعه کنید. در سایت پس از تکمیل فرم اطلاعات، باید مدارک پاسپورت خود را آپلود کنید. پس از این مراحل اطلاعات شما تایید و لینک فعال‌سازی حساب کاربری در دانشگاه به ایمیل شما ارسال می‌شود. با فعال‌سازی، ثبت‌نام شما در سایت انجام شده است و می‌توانید ادامه مراحل ثبت‌نام در آزمون یوس را انجام دهید. پس از انجام این مراحل، ثبت‌نام شما نهایی شده و یک تا دو هفته قبل از آزمون، کارت ورود به جلسه آزمون برای شما صادر خواهد شد.

هزینه ثبت‌نام، زمان و مکان برگزاری آزمون یوس

برخلاف آزمون‌های بین‌المللی دیگر مانند آزمون آیلتس و تافل، آزمون یوس ترکیه تنها یک بار در سال برگزار می‌شود. معمولا از ابتدای بهمن هر سال ثبت‌نام در آزمون یوس دانشگاه‌های مختلف برای دانشجویان خارجی آغاز می‌شود و در بهترین حالت تا اواخر اسفند ادامه دارد. برگزاری آزمون نیز از اردیبهشت تا مرداد ماه به طول می‌انجامد. توجه داشته باشید که شما می‌توانید در آزمون یوس مربوط به دانشگاه‌های مختلف ثبت‌نام و شرکت کنید. زمان ثبت‌نام هر دانشگاه و زمان برگزاری آن آزمون با دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است. بنابراین از این بابت مشکلی وجود ندارد.

آزمون یوس به دو صورت سیستمی و کاغذی برگزار می‌شود. شما می‌توانید در هر کدام از آن‌ها را بسته به راحتی خود شرکت کنید. محل اصلی برگزاری آزمون محل خود دانشگاه است. اما برخی از دانشگاه‌های ترکیه در برخی شهرهای بزرگ ترکیه و دیگر کشورها نیز آزمون‌های خود را برگزار می‌کنند. در سال‌های اخیر آزمون یوس چند دانشگاه ترکیه در شهرهای تبریز، ارومیه و تهران نیز برگزار شده است.

هزینه شرکت در آزمون یوس در موسسات مختلف برگزار کننده آزمون متفاوت است. این تفاوت به علت فراهم کردن امکانات بیشتر در محل می‌باشد. به طور کلی هزینه شرکت در آزمون از 20 دلار تا 100 دلار متغیر است.

محل برگزاری آزمون یوس ترکیه

آیا قبولی در آزمون یوس به معنی دریافت بورسیه تحصیلی است؟

هیچ ارتباطی بین آزمون یوس و دریافت بورس تحصیلی وجود ندارد. آزمون یوس به منظور بررسی شرایط ذهنی و علمیِ دانش‌آموزان متقاضی تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی طراحی شده است. بنابراین، شما برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی باید در این آزمون پذیرفته شوید، اما قبولی در این آزمون به معنی دریافت بورسیه تحصیلی نیست. اگر مایل به دریافت بورسیه تحصیلی هستید می‌توانید برای آن‌ها هم به طور جداگانه اقدام کنید.

فرآیند ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، کاملا متفاوت با کارشناسی است و در آن نیازی به آزمون یوس نیست. برای این مقاطع، همانند سایر کشورها شما باید در برنامه‌های جذب دانشجو برای مقاطع ارشد و دکترا اپلای کنید. معمولا در این حالت فاند به شما تعلق می‌گیرد و می‌توانید به صورت رایگان تحصیل کنید.

محدودیت سنی، مدت زمان اعتبار و تعداد دفعات ثبت‌نام در آزمون یوس

برای شرکت در آزمون یوس هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. همه افراد با دارا بودن شرایط کلی مطرح شده یعنی داشتن دیپلم، پاسپورت و ریز نمرات می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

برای ثبت‌نام در آزمون یوس محدودیت تعداد دفعات ثبت‌نام وجود ندارد. شما علاوه بر این که می‌توانید در یک سال مشخص، در آزمون یوس تعداد زیادی از دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنید، می‌توانید این کار را در سال‌های متمادی نیز تکرار کنید.

پس از قبولی در آزمون یوس ترکیه نمره شما به مدت دو سال برای دانشگاه اعتبار دارد و شما می‌توانید در طی این دو سال بقیه کارهای مربوط به شروع تحصیل خود را انجام دهید. توجه کنید که نتیجه این آزمون لزوما برای دانشگاه‌های دیگر معتبر نیست و هر دانشگاه نتیجه آزمون خود را برای ثبت‌نام می‌پذیرد.

معرفی فیلم آموزش زبان ترکی - سطح مقدماتی (A1 و A2)

آموزش زبان ترکی

زبان ترکی، یکی از زبان‌های ریشه‌دار دنیا است که هم اکنون بیش از 170 میلیون گویش‌ور در سراسر دنیا دارد. کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه از جمله کشورهای در همسایگی ما هستند که زبان رسمی آن‌ها ترکی است. این سه زبان، علی‌رغم تفاوت‌هایی که در لهجه دارند، اساس ساخت آن‌ّا یکی و مشترک است. تجارت با این کشورها به خصوص ترکیه، حجم زیادی از مبادلات تجاری کشور ما را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن دانشجویان زیادی در سال‌های اخیر ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند.

با گسترش روابط بین دو کشور و دیگر کشورهای ترک زبان، یادگیری زبان ترکی نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش زبان ترکی - سطح مقدماتی (A1 و A2) را تدوین کرده است. اساس آموزشی این فرادرس، ترکی آذربایجانی است که در ایران و آذربایجان تکلم می‌شود اما در طی تدریس، تفاوت‌های موجود بین این زبان با زبان ترکی استانبولی نیز بررسی شده است. علاوه بر این، هر دو خط‌الرسم متداول برای زبان ترکی یعنی عربی و لاتین نی در این فرادرس آموزش داده شده است.

این فیلم آموزشی در 20 درس تدوین شده است. سه درس ابتدایی این آموزش، به مباحث الفبای زبان ترکی، ضمایر، صرف فعل و هماهنگی مصوت‌ها اختصاص یافته است. در سه درس بعدی نحوه جمع بستن، ادوات پرسش و اعداد و شمارش در ترکی آموزش داده شده است. مبحث زمان‌ دیگر موضوع این آموزش است که در پنج فصل بررسی شده است. عنوان‌های این پنج فصل به صورت زیر هستند.

  • تقویم و زمان در ترکی
  • فعل مضارع ساده
  • زمان حال استمراری
  • فعل ماضی ساده
  • زمان آینده ساده

درس دوازدهم این دوره مربوط به پسوندهای معادل حروف اضافه است. درس‌های بعدی، مربوط به انواع اسم‌ها در طبقه‌بندی ‌های مختلف مثل خانواده و نسبت‌های فامیلی، اعضای بدن و لباس‌ها، رنگ‌ها و افعال رنگی، اندازه و مکان، دما و وضعیت آب و هوا و سبزیجات، میوه‌جات و حیوانات است. طریقه منفی کردن افعال و بررسی شعر یار قاصدی از شهریار، دو بخش دیگر آموزش این فرادرس هستند. این دوره برای تمام کسانی که علاقمند به یادگیری زبان ترکی به خصوص زبان ترکی آذربایجانی هستند مفید است.

جمع‌بندی

آزمون یوس ترکیه برای سنجش سطح سواد و هوش متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه ایجاد شده است. این آزمون که سالی یکبار توسط دانشگا‌های ترکیه برگزار می‌شود محدودیت سنی ندارد و برای شرکت در آن مدرک دیپلم و پاسپورت نیاز است. در این مقاله، به تمامی سوالات مرتبط با این آزمون پاسخ داده شد.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Globalacademiaİstanbul Üniversitesi
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *